Äiti pihalla

Eksynyt

Poikani 16 v. pelaa kahden kaverinsa kanssa kaiken vapaa-aikansa erilaisia roolipelejä.
Käy kyllä ammiksessa, harrastaa jalkapalloa ( pakolliset treenit ) ei muita kavereita.
Tulee koulusta ja istuu kaiken iltaa koneen ääressä, (jos) ei ole muuta tekemistä.
Ei ole kavereita, ei ole mitään tekemistä, ei käy ulkona jne.
Ei lopeta pyynnöstä. Kohta kohta...
Kello kulkee, hermot menee äidiltä.
Välillä on pakko vetää töpseli pois seinästä.
Jos piilotan näppikset ym. Pelinenä etsii kyllä piilopaikan.
Sovittuja peliaikoja ei noudateta.
Rauha menee perheestä. En saa unen päästä kiinni ennen kuin poika on lopettanut pelaamisen.
( pälpättää mikkiin)
Nyt olen siinä vaiheessa, että etsin apua.
Mietin otanko yhteyttä nuorisoneuvolaan tai jonnekkin...
Löysin vahingossa nämä sivut.
Tarvitsen itsekkin konetta silloin tällöin.
Ei tule mitään, jos tarvitsee piilotella näppistä jne.
Nyt saatiin poika pakolla lähtee ulos. Meni toisen pelikaverin luo. Onnetonta.
Ei uskalla paljon nyt uhitella, kun oli pari päivää ilman konetta, kunnes etsi piilopaikan.
Samanlaista kuin olisi tupakka, alkoholi, raha tai muu riippuvainen.
Vielä voisi tehdä jotain, auttaakseen.
Minne on kadonnut se pikkupoika, jolla oli aina kujeet mielessä ja sai hakea ulkoa sisään?
Ei vielä. Ihan kohta tulen...
Ei kaikea voi laittaa murrosiän piikkiin ja inttiin menoon on vielä liiaksi aikaa.
Siellä viimeistään tulee loppu pelaamisesta.

13

3966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu olevan

      minunkin kotona pikkuveljelläni. Itse olen 26v ja jökötän aika ajoin tietokoneen ääressä todella pitkään ja monta päivää putkeen. Minulla on tiettyjä pelejä joihin aika ajoin jään kiinni. Ikään kuin ryyppy jäisi päälle. Pelaan peliä muutaman päivän tai jopa reilun viikon niin että sosiaalinen elämä kärsii ja hoidan vain pakolliset asiat. Sitten se vain lakkaa kiinnostamasta ja on kiinnostamatta viikkoja tai kuukausia jopa yli puoli vuotta. Melkein joka vuosi kuitenkin pelin jossain vaiheessa kaivan esiin. Kyseessä muuten on cicilization 2 ja 3. Nelosesta olen vielä pysytellyt erossa.

      Pelaamisessa on se haittapuoli, että minulla ainakin unen laatu kärsii ja liikunnan puutteessa maha kasvaa.

      Katkaise netti vähäksi aikaa. Silloin ne kaikkein addiktiivisimmat verkkopelit ainakin loppuu.

      On niitä pahempiakin riippuvuuden kohteita. Ja tuo ei ainakaan maksa. Suurimmalla osalla kiinnostus varmaan lakkaa siinä vaiheessa kun elämään tulee jotain muuta mielenkiintoisempaa. Toivottavasti se muu on myös terveellistä.

      • Onnetonta

        17v. kaverini istuu kaiket päivät tietokoneen ääressä, käy ammattikoulua mutta koulusta kotiin päästyään menee koneelle ja pysyy siellä loppupäivän. Olen monta kertaa käynyt hänen luonaan kylässä ja vaikka olen siellä, hän istuu todella usein vaan koneen ääressä jotain puuhailemassa. Eipä ole juuri tuon takia tullu hänen luonaan enää pahemmin käytyä..

        No kuitenkin, kaverini vanhemmat eivät sano hänen pelaamisestaan mitään, antaa vaan olla koneella joka ikinen päivä, joka tunti, kyllä hän alakerrassa syömässä käy, eipä juuri muuta. En edes muista milloin viimeksi hän olisi käynyt kavereidensa kanssa jossain,tai minun, suurin osa hänen kavereistaan ei edes enää soita hänelle koska hän ei koskaan lähde mihinkää. Kuulemma väsyttää, tai ei jaksa, mutta hän kuitenkin vaan istuu koneella.

        Jos johonkin sattuu menemään, hän lähtee kaverilleen viikonlopuksi jonka kanssa sitten pelaa koko hiton viikonlopun tietokoneella kaikenlaisia pelejä, ja kuulemma nukkuminenkin jää sen takia todella vähiin.

        Olen monta kertaa kysellyt että miten ihmeessä jaksat olla koneella koko ajan, ei osaa sanoa oikein mitään takaisin..
        En todellakaan ymmärrä nettiriippuvuutta, jos sosiaalinen elämä kärsii siitä noin, niin kuin tällä minunkin kaverillani, ei käy ulkona, ei pyydä kavereita kylään, ei käy kavereilla, ei siis yhtään mitään, ihan kuin nettiriippuvaisia ei kiinnostaisi mikään, ihan kuin kaverit olisivat kakkossijalla koneen jälkeen.. *huoh*

        Enkä varsinkaan ymmärrä minkä takia tämän kaverini vanhemmat eivät sano tuosta pelaamisesta yhtään mitään! Se on jotenkin raivostuttavaa:/ Ihan kuin heitä ei sitten kiinnostaisi se että oma lapsi ei tapaa kavereitaan eikä soittele koskaan kenellekkään.

        No, eihän se tietenkään minulle kuulu miten poikaansa kasvattavat mutta omituista se kyllä on että ei koskaan sano että nyt pihalle siitä.

        Koitan kyllä edelleen aina välillä saada kaveriani ulos, jos vaikka onnistuisin vielä joku kaunis päivä ;)


    • Hyvilläsi

      että poikasi riippuvuus on nettiriippuvuus.
      Hän ei tarvitse apua!

      Sinä sensijaan tarvitset kyllä apua...

    • Lumitaria

      pojalla oli sama ongelma.
      He antoivat periksi ja nyt poika
      on jo siinä iässä, että opiskeleekin
      ammatin tästä itselleen.
      Ei mikään huono ratkaisu,
      eikä huonoimmat palkat ole IT-alalla.

    • piiipa
      • Taitaa vika olla äidissä

        Taitaa vika olla äidissä. Kaikki kaverini pelaavat konetta klo 15.00-21.00 ja viikonloppuisin aina. Se on siinä, että Äideillä ei ole kokemusta tietotekniikasta. Se on miesten viihdettä.

        Taitaa äiti-muorilla vipata päässään. Ettet vaan ole juonut hieman känniin...


      • kun äitiä syyllistetään!
        Taitaa vika olla äidissä kirjoitti:

        Taitaa vika olla äidissä. Kaikki kaverini pelaavat konetta klo 15.00-21.00 ja viikonloppuisin aina. Se on siinä, että Äideillä ei ole kokemusta tietotekniikasta. Se on miesten viihdettä.

        Taitaa äiti-muorilla vipata päässään. Ettet vaan ole juonut hieman känniin...

        Pelitehtailijat kehittelevät yhä uusia pelejä vain jotta saisivat nuoria koukkuun. Minäkin olen huolissani pojistani jotka istuvat aivan liian paljon tietokoneen äärellä.
        Se ei tee mitään hyvää nuorelle ihmiselle, eikä pelaamisen vaihtoehto ole ryyppääminen!


    • Tätä

      Monestikkin pelaaminen on samanlainen harrastus kuin jalkapallo.Sitä on vain helpompi harrastaa useammin.Monesti nuori aloittaa pelaamaan sen takia että heitä on kiusattu koulussa.Netissä voi jutella anonyymisti eikä ketään yleensä syrjitä.Luulen että poikasi on myös erillaisilla foorumeilla.Siellä voi jutella muiden kanssa huoletta.Silloin hänellä on kavereita.Tosin ei sellaisia ketä tapailisi oikeessa elämässä.Ehkä osaa saattaakin tavata joskus.Otappas selville onko poikasi koulukiusattu.Tätä nuori ei yleensä itse myönnä.Saattaa olla että jos katkaiset pojalta nettipelaamisen mahdollisuuden niin hän menettää nekin ystävät joita hänellä on netissä.Ja tietokoneen ulkopuolisessa elämässä hän ei uskalla mennä muiden juttusille(arka,koulukiusattu,syrjitty).Ota ensin selvää onko hän koulukiusattu tai syrjitäänkö häntä muuten.Muuten saatat viedä häneltä loputkin ystävät.On vaikeaa hommata uusia kavereita oikeessa elämässä jos on kiusattu

      • puhut

        Sanoissasi on paljon totta. Meillä ainakin asia oli juuri noin.
        Huolestuneelle äidille voin sanoa, että ainakin oma nuoreni on löytänyt pelien kautta erittäin hyviä ystäviä, joiden kanssa juttelee ja pelailee. Osaan olen tutustunutkin, kun ovat käyneet meillä, vaikka ovat eri paikkakunnilta.
        Olen myös antanut nuoren mennä tapaamaan heitä heidän koteihinsa.
        Tieddän, että ainakin yksi kaveri on tullut todella läheiseksi, aivan kuin isoveljeksi, jolle voi puhua murhistaan ja asioistaan.

        Meillä tosin on kellonaika, jolloin pitää lopettaa, sitä piti aluksi valvoa tiukasti, mutta nykyisin toimii hyvin.
        Sopikaa joku aika, joloin lopettaa ja pitäkää siitä kiinni.


    • Thunderstorm....

      Itse olen samanlainen.
      Olen 16 vuotias tyttö. Vietän kaiken aikani chateissä.. En tee muuta, en tapaa kavereitani, kuin netissä. Käyn koulussa, tulen kotiin ja menen tietokoneelle heti.
      Vanhenpani vetävät töpseliä seinästä ja piilottavat minulta myös näppäimistön ja hiiren. Löydän ne aina.. Saan aina hirveät huudot ja valitukset vanhemmiltani. Tämä aiheuttaa perheessäni hirveästi riitoja..
      Minä myönnän, olen nettiriippuvainen.. En voisi elää ilman ystäviäni, jotka olen saanut netistä.
      Tsenppiä. Yritä puhua poikasi kanssa..
      Muista, että on meitä muitakin, jotka ovat tietokoneistaan riippuvaisia.. Joskus itse toivon, että internet kaatuisi.. Minulta menee kaikki aikani tietokoneella, en saa aikaiseksi mitään.. Vähän harmittaa.

    • Jos vaihdat koneeseen linuxin, jotkut pelit käyvät mahdottomiksi, mutta netin käyttö ja monet muut hyötykäytöt ovat edelleen mahdollisia. Näin ehkä pojan käyttötottumukset voisivat kanavoitua järkevämmiksi.

    • Terve nuori sulla

      Nyt on äiti hukassa itse. Ei kuule mene inttiin, jos tuota rataa jatkuu. Suurin osa miehistä (toki naisetkin) töllää urheilua viikonloput telkkarista ja kaiket ajat muidenkin on pakko kuunnella niitä - siihen ei kukaan kiinnitä mitään huomiota, vaikka ne käytännössä pilaavat monen elämää. Jos katsot joka ilta salkkarit tai muun sarjuan, olet samanlaisesti riippuvainen - asiat vaan vaihtelee. Kokeilepa ensin hävittää television kaukosäädin ja puhu sitten vasta "ongelmasta".

      Jalkapallo ei ole pakollista kenellekään, mutta kavereita on netissä, äiti hyvä!

      Lasten täytyy oppia itse säätelemään ajan käyttöä. Jos käy koulua, ei ole mitään hätää. Äiti voi hankkia korvatulpat ja itselle eri koneen, ettei tarvitse koko perheen kärsiä:-)

      Tämä on meille kaikille:

      http://www.invalidisaatio.fi/verkkolehti/alasivu.cfm?cd=21075&doc=21188&bigcd=21074

      Mitä 16v tekisi ulkona? Lumiukkoja? Kiikkuisi mattotelineellä? Hanki koiranpentu pojalle, niin saa molemmat ulkoilua, sekä äiti että poika;-)

    • äitikin

      olin minä huolissani pojastani.Kun meille tuli kone sen edessä vietettiin mielestäni liikaa aikaa,sanoinkin pojalle aina siitä,sain huitaisun kädellä ja tuhadukse..."elä jaksa"...aikaa meni ensin jossakin sotapelissä,mutta kun vanhempi poika vei koneen pois ja tilalle tuli hitaampi,ei sillä pystynytkään pelata.Sen jälkeen tuli irc...no poika oli lukiossa ja pelkasin et opiskelut kärsii.Mut hän ilmeisesti oli järkevä nuori mies ja sai lakkinsa palkaksi tänä keväänä.Intti häämöttää tammikuussa;jatko-opiskelupaikkakin on jo tiedossa.Myös ajokortin saaminen vähensi koneella oloa.Älä vielä huolestu,mut puhu pojallesi huolestumisesi.Kyllä hän sen kuuntelee,vaikka ei olisi kuulevinaankaan.Tsemppiä tähän bittikauteen...ja ihanaa kesää..ps.poika on nyt 19v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe