mistä löytäisi kalan purkittamiseen liityviä
ohjeita , neuvoja ja tarvikkeista tietoa ?
kalan purkittaminen???
5
2490
Vastaukset
- Esa Vainikka
Ohjeista en tiedä muuta mitä omaa tietoa.Säilymisen edellytyksenä on tappaa kolibakteeri ja saada purkkiin vacuumi.Tarvitset hyvälaatuisia kumitiivisteellisiä ja salvalla suljettavia lasipurkkeja sekä painekattilan jossa lämpötilamittari ja 1,5 bar säädetty varoventtiili......niin ja tietysti sitä kalaa.Peltipurkkien kanssa ei kannata käydä pelaamaan mikäli purkit tulee vain omaan käyttöön.Puolen kilon purkkiin ladot paloitellut kalat ja pari ruokalusikallista öljyä ja mausteet(suola ym)maun mukaan ja purkit kiinni.Purkit painekattilaan ja kattilaan vettä niin että purkit peittyy ja ritilä päälle jonka päälle paino.kansi kiinni ja lämpöä alle siten että nousee 125 asteeseen.pidä tunti siinä lämmössä jonka jälkeen jätät jäähtymään.Kun lämpö jossain 50 paikkeilla voit avata kannen ja nostella purkit pois.Näin valmistetut säilykkeet säilyy vuosikaupalla.
- nam
Myös tavallinen sähköuuni käy hyvin.Tunteja vain lisää(4-5),ja lämpöä hiven lisää.
- Esa Vainikka
nam kirjoitti:
Myös tavallinen sähköuuni käy hyvin.Tunteja vain lisää(4-5),ja lämpöä hiven lisää.
Tavallisessa uunissa on vaan vaikeutena saada sinne purkin sisälle lämmöksi se 120-125 astetta joka vaaditaan tappamaan kolibakteeri.Tuo lämpö nimittäin vaatii paineeksi himpun alle 1,5 bar ja nuo purkin tivarit ei oikein tahdo pitää sitä painetta ja varsinkin peltipurkkien kanssa tulee ongelmia.Kun painekattilassa oleva vesi on 125 kuten myös purkin sisältö niin purkin ja ympäristön välinen paine-ero on nolla.Kun sitten ympäröivä vesi alkaa jäähtyä niin purkin sisältö jäähtyy hitaammin ja paine ikäänkuin puhaltaa purkista poispäin ja tulee vacuumi.Vacuumi toki syntyy uunissakin sillä sisällön lämpötila kyllä nousee yli sadan asteen muttei silti riittävästi jotta kolibakteeri kuolisi.Kyllä uunissakin hyviä säilykkeitä saa aikaiseksi mutta en kyllä itse ottaisi riskiä ja söisi vuoden vanhoja uunissa purkitettuja kaloja.Riski saada kolibakteeri on pieni mutta kuitenkin on olemassa.
- sabelius
Kalan purkittamisesta
Pikkukalaa ei tarvitse suomustaa. Varaa esim. sillipurkkeja, tarkista, ettei kannen muovitiiviste ole rikki. Poista päät ja suolista. Sullo kalat tiiviisti purkkiin, ei kuitenkaan täyteen. Lisää öljyä tai jos haluat kevyemmän version, öljyä ja vettä. Mausteeksi suolaa, pippureita, sipulia, valkosipulia, sinappia...ihan mielesi mukaan. Sulje kannet tiiviisti. Laita purkit kylmään uuniin ja uuni 150 asteeseen. Suomustetun kalan kypsentämiseen riittää 150 asteessa 4 tuntia. Kytke sitten uuni päältä. Jäähtyessään purkin kansi vetäytyy sisään päin. Jos näin ei tapahdu, syö se purkillinen heti. Siirrä jäähtyneet purkit jääkaappiin. Kun availet purkit, tarkista vielä, että ne napsahtavat, jolloin kala on turvallista syödä. - Itse olen kypsentänyt suomustamatonta kalaa 5t, mikä saattaa olla hätävarjelun liioittelua. Mutta suomut ainakin ovat pehmenneet.- sabelius
Niin, unohtui sanoa, että en säilyttele näitä purkkeja pitkään, joten kolibakteereista sun muista en osaa sanoa. Teen kerralla vain muutaman purkin kalaonnesta riippuen, ja jostakin kumman syystä purkit tyhjenevät aika nopeasti :)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760