Tällä palstalla kerrotaan kahdenlaisista hengellisistä opeista: 1) Raamatun mukaisista opeista ja 2) ihmisten keksimistä (lähinnä Oulussa) hengellisistä harhaopeista.
On mukava seurata, kuinka Raamatun opit voittavat joka kerta väittelyn (tottakai).
Kaksintaistelu
41
13502
Vastaukset
- exodus
Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja. Sehän on siis ihmisoppia vai onko? Odotahan kun punakone on kaadettu on sinunlaistesi harhaoppisten vuoro pistää lanttu uusiksi. Mitä mukavaa siinä on jos turvallinen usko horjuu? Se luo vain turvattomuutta. Ihmettelen sitä Jumalan väkevää voimaa, millä hän on mukana vaalikeskusteluissa. Toivottavasti oikeus voittaa. Uskon, että sinunlaisesi epäilijätkin Jumala saa vielä rakkaudella hoitaa valtakuntaansa.
- a.j.e.
Keskustelu menee harhapoluille, jos Raamattu ja sen tunteminen on vain oman itsensä korostamista.
Itse en halua aiheuttaa kenellekään turvattomuutta ja uskonhorjuttamisia.
Vaan päinvastoin hyvä väittely rakentaa ja vahvistaa,itsekunkin uskoa. a.j.e. kirjoitti:
Keskustelu menee harhapoluille, jos Raamattu ja sen tunteminen on vain oman itsensä korostamista.
Vaan päinvastoin hyvä väittely rakentaa ja vahvistaa,itsekunkin uskoa.sekaoppi teettää...sekö toisi varmuuden?
Sensijaan Jeesus käski opettamaan kaikki mitä hän on käskenyt pitää ja hän on kanssamme maailman loppuun saakka...mikä valtava lupaus.- a.j.e.
weha kirjoitti:
sekaoppi teettää...sekö toisi varmuuden?
Sensijaan Jeesus käski opettamaan kaikki mitä hän on käskenyt pitää ja hän on kanssamme maailman loppuun saakka...mikä valtava lupaus.Sekaoppi kuin oulunoppi!
Mikähän se todella on sekaoppi?
Mitä minä kerron, on suoraan Raamatusta! - a.j.e
weha kirjoitti:
Sensijaan Jeesus käski opettamaan kaikki mitä hän on käskenyt pitää ja hän on kanssamme maailman loppuun saakka...mikä valtava lupaus.miten te voitte kuulua kirkkoon, kun te ette hyväksy sen oppia?
ei kai epäuskoinen voi olla uskovan aisaparina? - Luterilaisempia
a.j.e kirjoitti:
miten te voitte kuulua kirkkoon, kun te ette hyväksy sen oppia?
ei kai epäuskoinen voi olla uskovan aisaparina?kuin valtaosa luterilaisista:) Enin osa kirkon jäsenistä ei edes ymmärrä mitä uskonkautta vanhurskauttaminen tarkoittaa.
Nyky tilassa oleva Luterilaisuus on kaukana siitä mihin Luther aikoinaan se Paavin kirkosta "puhdisti"
Mutta olemme tulleet vakuuttuneiksi siitä, että Luterilainen kirkko tarvitsee vl:iä - Mesimarja
"Uskon, että sinunlaisesi epäilijätkin Jumala saa vielä rakkaudella hoitaa valtakuntaansa."
En ole epäilijä. Olen jo sisällä Jumalan valtakunnassa. - Hilla
Mesimarja kirjoitti:
"Uskon, että sinunlaisesi epäilijätkin Jumala saa vielä rakkaudella hoitaa valtakuntaansa."
En ole epäilijä. Olen jo sisällä Jumalan valtakunnassa."Olen jo sisällä Jumalan valtakunnassa."
Kerrotko osoitteen, mistä Suomessa löytyy Jumalan valtakunta? - Mesimarja
Hilla kirjoitti:
"Olen jo sisällä Jumalan valtakunnassa."
Kerrotko osoitteen, mistä Suomessa löytyy Jumalan valtakunta?Eipä ole Jumalan valtakunnalla katuosoitetta tai postilokeroa.
Jumalan valtakunta löytyy ihmissydämestä. Jos ihminen on taltioinut sydämeensä uskon Kristukseen, niin silloin hän on Jumalan valtakunnan jäsen. Tämän valtakunnan jäseniä löytyy yli koko maanpiirin. Jäsenyyteen ei vaikuta seurakunta, ei varallisuus, ei sukupuoli, ei ihonväri, ei yhteiskunnallinen asema yms.
Jumalan valtakunnan "jäsenkortti" annetaan ihmiselle samalla kuin hänen sydämensä leimataan Golgatan verileimalla: "Armahdettu".
Sellaistakin valheoppia on liikkeellä, että opetetaan Jumalan valtakunnan olevan vain "meidän käsissämme". Tämän nyt vähän tyhmempikin tajuaa ämmien torijuoruiksi. Jumala ei anna kunniaansa toisille eikä kukaan pysty varastamaan pelastusta Jumalan kädestä vain oman joukkonsa yksityisomaisuudeksi. - Hilla
Mesimarja kirjoitti:
Eipä ole Jumalan valtakunnalla katuosoitetta tai postilokeroa.
Jumalan valtakunta löytyy ihmissydämestä. Jos ihminen on taltioinut sydämeensä uskon Kristukseen, niin silloin hän on Jumalan valtakunnan jäsen. Tämän valtakunnan jäseniä löytyy yli koko maanpiirin. Jäsenyyteen ei vaikuta seurakunta, ei varallisuus, ei sukupuoli, ei ihonväri, ei yhteiskunnallinen asema yms.
Jumalan valtakunnan "jäsenkortti" annetaan ihmiselle samalla kuin hänen sydämensä leimataan Golgatan verileimalla: "Armahdettu".
Sellaistakin valheoppia on liikkeellä, että opetetaan Jumalan valtakunnan olevan vain "meidän käsissämme". Tämän nyt vähän tyhmempikin tajuaa ämmien torijuoruiksi. Jumala ei anna kunniaansa toisille eikä kukaan pysty varastamaan pelastusta Jumalan kädestä vain oman joukkonsa yksityisomaisuudeksi."Eipä ole Jumalan valtakunnalla katuosoitetta"
Et siis pysty etsivälle, synninhädässä olevalle ihmiselle kertomaan, mistä löytyy Jumalan valtakunta.
Raamattuun on kuitenkin kirjoitettu esimerkkejä siitä, että Jumalan valtakunnalle löytyy osoite. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan, sen on itse Herran Jeesuksen lupaus.
3. Hän näki julkisesti näyssä, liki yhdeksättä hetkeä päivästä, Jumalan enkelin tulevan tykönsä ja sanovan hänelle: Kornelius!
4. Ja hän katseli hänen päällensä, peljästyi ja sanoi: Herra, mikä on? Hän sanoi hänelle: sinun rukoukses ja almus ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.
5. Ja nyt lähetä miehiä Joppeen, ja anna noutaa Simonin, jota Pietariksi kutsutaan.
6. Hän pitää majaa Simon parkkarilla, jonka huone on meren tykönä; hän sanoo sinulle, mitä sinun pitää tekemän.(Apt. 10)
Siinä tarkka osoite, mistä löytyy. Pietari tuli Korneliuksen luokse.
6. Niin hän vapisi, hämmästyi ja sanoi: Herra, mitäs minua tahdot tekemään? Ja Herra sanoi hänelle: nouse ja mene kaupunkiin; siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.(Apt. 9)
Damaskuksesta sanotaan löytyvän.
10. Niin yksi opetuslapsi oli Damaskussa, Ananias nimeltä, jolle Herra sanoi näyssä: Ananias! Hän sanoi: Herra, tässä minä olen.
11. Herra sanoi hänelle: nouse ja mene sille kadulle, joka Oikiaksi kutsutaan, ja kysy Juudan huoneessa sitä, joka Saulus Tarsilaiseksi kutsutaan; sillä katso, hän rukoilee.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Ananias tuli Sauluksen luokse.
Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimes. Lähestyköön sinun valtakuntas.(Luuk. 11)
Jumalan valtakunta lähestyi Pietarin ja Ananiaksen kautta, heillä oli iankaikkisen elämän sanat. - Mesimarja
Hilla kirjoitti:
"Eipä ole Jumalan valtakunnalla katuosoitetta"
Et siis pysty etsivälle, synninhädässä olevalle ihmiselle kertomaan, mistä löytyy Jumalan valtakunta.
Raamattuun on kuitenkin kirjoitettu esimerkkejä siitä, että Jumalan valtakunnalle löytyy osoite. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan, sen on itse Herran Jeesuksen lupaus.
3. Hän näki julkisesti näyssä, liki yhdeksättä hetkeä päivästä, Jumalan enkelin tulevan tykönsä ja sanovan hänelle: Kornelius!
4. Ja hän katseli hänen päällensä, peljästyi ja sanoi: Herra, mikä on? Hän sanoi hänelle: sinun rukoukses ja almus ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.
5. Ja nyt lähetä miehiä Joppeen, ja anna noutaa Simonin, jota Pietariksi kutsutaan.
6. Hän pitää majaa Simon parkkarilla, jonka huone on meren tykönä; hän sanoo sinulle, mitä sinun pitää tekemän.(Apt. 10)
Siinä tarkka osoite, mistä löytyy. Pietari tuli Korneliuksen luokse.
6. Niin hän vapisi, hämmästyi ja sanoi: Herra, mitäs minua tahdot tekemään? Ja Herra sanoi hänelle: nouse ja mene kaupunkiin; siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.(Apt. 9)
Damaskuksesta sanotaan löytyvän.
10. Niin yksi opetuslapsi oli Damaskussa, Ananias nimeltä, jolle Herra sanoi näyssä: Ananias! Hän sanoi: Herra, tässä minä olen.
11. Herra sanoi hänelle: nouse ja mene sille kadulle, joka Oikiaksi kutsutaan, ja kysy Juudan huoneessa sitä, joka Saulus Tarsilaiseksi kutsutaan; sillä katso, hän rukoilee.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Ananias tuli Sauluksen luokse.
Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimes. Lähestyköön sinun valtakuntas.(Luuk. 11)
Jumalan valtakunta lähestyi Pietarin ja Ananiaksen kautta, heillä oli iankaikkisen elämän sanat.kirjoitustani.
Lainasit siitä ensimmäisen virkkeen ja jätit pois tärkeän jatkon. Sitten keksit omasta päästäsi (puu?) mukamas minun ajatuksekseni:
"Et siis pysty etsivälle, synninhädässä olevalle ihmiselle kertomaan, mistä löytyy Jumalan valtakunta."
Oletko vanhoillislestadiolainen? Luuletko, että Jumalan valtakunnan osoite on:
Uusikatu 28
90100 OULU
Se on väärä luulo. - Heikki
a.j.e. kirjoitti:
Vaan päinvastoin hyvä väittely rakentaa ja vahvistaa,itsekunkin uskoa.SRK ja vl-saarnaajat. Miksi? Koska he eivät halua antaa kunniaa Jumalalle vaan piti keksiä omat opit ja niiden kautta tavoitella jumaluutta. Siitä ei hyvää seuraa.
- L. Uris
vl-harhailijalta.
- Gaudeamus igitur
weha kirjoitti:
Sensijaan Jeesus käski opettamaan kaikki mitä hän on käskenyt pitää ja hän on kanssamme maailman loppuun saakka...mikä valtava lupaus.sekaoppitieteen maisteri? Siis teologisesta tiedekunnasta.
Luterilaisempia kirjoitti:
kuin valtaosa luterilaisista:) Enin osa kirkon jäsenistä ei edes ymmärrä mitä uskonkautta vanhurskauttaminen tarkoittaa.
Nyky tilassa oleva Luterilaisuus on kaukana siitä mihin Luther aikoinaan se Paavin kirkosta "puhdisti"
Mutta olemme tulleet vakuuttuneiksi siitä, että Luterilainen kirkko tarvitsee vl:iäJeesuskin saarnasi synagogassa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Samoin mekin sarnaamme kirkossa. Kirkko on hyvä apu tässä.
- Järkyttynyt
weha kirjoitti:
Jeesuskin saarnasi synagogassa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Samoin mekin sarnaamme kirkossa. Kirkko on hyvä apu tässä.
"Samoin mekin sarnaamme kirkossa."
harhaoppiset ja muille uskovaisille helvetin matkaa toivottelevat päästetään kirkkoon saarnaamaan? Täytyykin ottaa yhteyttä arkkipiispaan. - exodus
L. Uris kirjoitti:
vl-harhailijalta.
Sanotaanko, että olen tuollainen suitseva kynttilä. Savua ei enää näy, mutta se vielä haisee.
- L. Uris
exodus kirjoitti:
Sanotaanko, että olen tuollainen suitseva kynttilä. Savua ei enää näy, mutta se vielä haisee.
heittää vl-harhaoppeja harteiltasi ja alkaa uskoa Raamatun oppeihin?
- vähän lukenut
Hyvinpä osasit kuvailla tilanteen, Mesimarja!
- Waterloo
voittaja on Jumala ja häviäjiä ovat SRK sekä vl-saarnaajat, jotka polkevat jalkojensa alle Raamatun opit.
- ja Oulun oppi
kulkevat käsikädessä, voitko tehdä yhtään vl-uskovan Raamatulla perusteltua asiaa tyhjäksi? Yleensä ne ovat vl-iä jotka Raamatulla vahvistavat sanomansa? Luepa tuo ketju missä weha tuo Raamattua esille ja aiemmin blastus ym.
- Mesimarja
"Yleensä ne ovat vl-iä jotka Raamatulla vahvistavat sanomansa?"
huumorimiehiä. :)) - Warning
ovat niin kaukana Raamatun opeista kuin itä on lännestä.
Älkää vanhoillislestadiolaiset leikkikö tulella!
- ...Mesimarja...
...kuin LUMIUKKO, kirjoittelee tyhjiä höpinöitä.
Mene vaikka lumitöihin...- Mesimarja
vl-harhaopit lumitöiden tekemisellä Raamatun mukaisiksi muutu. SRK:n ja vl-saarnaajien pitää nöyrtyä opettamaan Jumalan oppeja omien oppiensa sijasta. Siinä on muutoksen salaisuus.
- tunnetaan
Oletko sinä Mesimarja kirjoittanut tälle palstalle aiemmin nimimerkillä Melperi1?
Ajattelin kun melperiä ei ole pitkään aikaan näkyny täällä ja sinun ilmaisusi ja intohimosi on niin samanlaisia.
Jos sinä Mesimarja olet Raamatun mukaisesti uskomassa niin kaksintaistelun ja joutavanpäiväisen riitelyn sijaan sinun tulisi keskittyä tärkeämpiin asioihin. Kertoisit mieluummin missä se "oikea" seurakunta on ja miten se uskoo.
Yksi sellainenhan on jossakin täällä maan päällä(ihan fyysinen).
Jää muuten sinusta sellainen vaikutelma, että haluat täällä olla vain hajottamassa.- Mesimarja
"Kertoisit mieluummin missä se "oikea" seurakunta on ja miten se uskoo.
Yksi sellainenhan on jossakin täällä maan päällä(ihan fyysinen)."
ei ole sijoitettu tässä maailmassa mihinkään yhteen ihmisten nimeämään herätysliikkeeseen/kirkkokuntaan. Jumalan lapsia löytyy eri seurakunnista ympäri maailmaa. Vilpittömät Jumalan lapset muodostavat yhden yhteisen lammaslauman, jota Hyvä Paimen Jeesus ohjaa ja johtaa.
Jeesus itse sanoo Raamatussa suunnilleen: Kavahtakaa niitä, jotka sanovat, että Jumalan valtakunta on vain täällä meillä.
Vanhoillislestadiolaiset opettavat juuri niin. Heitä siis Jeesuksen ohjeen mukaan pitää kavahtaa.
- a.j.e.
2.moos. 20:7
Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä...- Pyyntö
hieman selventää, mitä tarkoitit viestilläsi.
- a.j.e.
Pyyntö kirjoitti:
hieman selventää, mitä tarkoitit viestilläsi.
Kun te tervehditte "Jumalan terve"
Ja "Jumalan rauhaa"
Eikö siinä rikota 2.moos. 20:7 Raamatun kohtaa vastaan.
EI SINUN PIDÄ TURHAAN LAUSUMAN SINUN HERRAS JUMALAS NIMEÄ; SILLÄ EI HERRA PIDÄ SITÄ RANKAISEMATA, JOKA HÄNEN NIMEÄNSÄ TURHAAN LAUSUU.
On muuten toinen käsky! Ote Bibliasta. - Ruikonperän torppari
a.j.e. kirjoitti:
Kun te tervehditte "Jumalan terve"
Ja "Jumalan rauhaa"
Eikö siinä rikota 2.moos. 20:7 Raamatun kohtaa vastaan.
EI SINUN PIDÄ TURHAAN LAUSUMAN SINUN HERRAS JUMALAS NIMEÄ; SILLÄ EI HERRA PIDÄ SITÄ RANKAISEMATA, JOKA HÄNEN NIMEÄNSÄ TURHAAN LAUSUU.
On muuten toinen käsky! Ote Bibliasta.mielestäni rikota kyseistä Raamatun kohtaa. Ei se ole Jumalan nimen turhaan lausumista, jos me tervehdimme uskonystävää "Jumalan rauhaa" tai "Jumalan terve". Sen sijaan on olemassa yksi kirosana, jolla rikotaan kyseistä Raamatun kohtaa yms.
Sellaista juttua olen kuullut, että jotkut vanhoillislestadiolaiset - jotka leikkivät omaa "vain me" hiekkalaatikkoleikkiään ilman taivaallista valtuutusta - ovat tervehtineet jotakin ei-vanhoillislestadiolaista: "Jumalan terve". Saatuaan tietää, että henkilö ei olekaan vl he ovat sanoneet hänelle: "Otan takaisin äskeisen tervehdykseni".
Voiko aikuisen ihmisen käyttäytyminen olla enää tuon moukkamaisempaa?! - a.j.e.
Ruikonperän torppari kirjoitti:
mielestäni rikota kyseistä Raamatun kohtaa. Ei se ole Jumalan nimen turhaan lausumista, jos me tervehdimme uskonystävää "Jumalan rauhaa" tai "Jumalan terve". Sen sijaan on olemassa yksi kirosana, jolla rikotaan kyseistä Raamatun kohtaa yms.
Sellaista juttua olen kuullut, että jotkut vanhoillislestadiolaiset - jotka leikkivät omaa "vain me" hiekkalaatikkoleikkiään ilman taivaallista valtuutusta - ovat tervehtineet jotakin ei-vanhoillislestadiolaista: "Jumalan terve". Saatuaan tietää, että henkilö ei olekaan vl he ovat sanoneet hänelle: "Otan takaisin äskeisen tervehdykseni".
Voiko aikuisen ihmisen käyttäytyminen olla enää tuon moukkamaisempaa?!,,,
- täysi
a.j.e. kirjoitti:
,,,
oikeus ajatella noin. vapaa maa.
- ...........................
kerropa joku konkreettinen esimerkki tältä palstalta, jossa "Raamatun mukaiset opit voittavat hengelliset harhaopit"?
- Mesimarja
Asia näkyy kautta linjan tällä palstalla. Oulun oppeja opettavat vanhoillislestadiolaiset jäävät koko ajan alakynteen Raamatun mukaisia oppeja opettaville.
Vanhoillislestadiolaiset opettavat seuraavia oppeja, joita yhtäkään he eivät pysty Raamatun kera osoittamaan todeksi:
1. Vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
Noin voisi alkaa opettaa mikä tahansa pieni hengellinen yhteisö, jos yläpäässä heittää tarpeeksi.
2. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy siihen.
Ei mitään perustetta Raamatussa tälle väitteelle.
3. Jumala ei yksin pysty pelastamaan ihmissielua.
Mukaan tarvitaan aina vanhoillislestadiolainen.
Eli vl-herätysliike opettaa oppeja, jotka eivät saa mitään tukea Raamatusta. Miksi vl-herätysliike haluaa noin sotia Jumalaa ja Jumalan sanaa vastaan?
Ehkä SRK ja vl-saarnaajat osaavat vastata tähän kysymykseen paremmin. - ...........................
Mesimarja kirjoitti:
Asia näkyy kautta linjan tällä palstalla. Oulun oppeja opettavat vanhoillislestadiolaiset jäävät koko ajan alakynteen Raamatun mukaisia oppeja opettaville.
Vanhoillislestadiolaiset opettavat seuraavia oppeja, joita yhtäkään he eivät pysty Raamatun kera osoittamaan todeksi:
1. Vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.
Noin voisi alkaa opettaa mikä tahansa pieni hengellinen yhteisö, jos yläpäässä heittää tarpeeksi.
2. Jumala ei pysty antamaan syntejä anteeksi. Vain vanhoillislestadiolainen pystyy siihen.
3. Jumala ei yksin pysty pelastamaan ihmissielua.
Mukaan tarvitaan aina vanhoillislestadiolainen.
Eli vl-herätysliike opettaa oppeja, jotka eivät saa mitään tukea Raamatusta. Miksi vl-herätysliike haluaa noin sotia Jumalaa ja Jumalan sanaa vastaan?
Ehkä SRK ja vl-saarnaajat osaavat vastata tähän kysymykseen paremmin."Noin voisi alkaa opettaa mikä tahansa pieni hengellinen yhteisö, jos yläpäässä heittää tarpeeksi."
Jos tuolla tavalla ajattelet vanhoillislestadiolaisista, niin tätä keskustelua lienee turha jatkaa. Kellähän tässä heittää yläpäässä... - Mesimarja
........................... kirjoitti:
"Noin voisi alkaa opettaa mikä tahansa pieni hengellinen yhteisö, jos yläpäässä heittää tarpeeksi."
Jos tuolla tavalla ajattelet vanhoillislestadiolaisista, niin tätä keskustelua lienee turha jatkaa. Kellähän tässä heittää yläpäässä...olet yhtään lukenut Raamattua, niin olet varmaan kanssani samaa mieltä siitä, että käyttämäni ilmaisu soveltuu tiettyihin vl-oppeihin. Ilmaisuhan ei ollut kohdistettu sinuun vaan niihin, jotka opettavat "vain me" oppia yms. oppeja ja jotka uskovat niihin.
- Fair play
ovat jatkuvassa taistelussa keskenään. Hyvä voittaa aina.
1) Uskovaisen taisteluvarustus:
Ef. 6:
"11. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
12. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
13. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
14. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
15. ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
16. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
17. ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana."
2) Vanhoillislestadiolaisten taisteluvarustus:
OULUN OLKIOPIT!- kirja hullu
Eiköhän tuo raamattu ole ihan ihmisten itsensä kirjoittama kirja, samanlaisia kirjoja löytyy muiltakin kulttuureilta. Suomalaisten vastaava tarinakokoelma on nimeltään Kalevala.
- Uskossa ollaan
viimeksi nauraa, se parhaiten nauraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614198KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1152752Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452252Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?291913- 241843
- 281566
- 171420
- 731360
- 1461307
- 311178