Isännöitsijän koulutus?

Abiturientti

Olen valmistumassa ylioppilaaksi ja haluaisin "isona" isännöitsijäksi. Nyt haluaisin tietää, millainen koulutus antaisi parhaat edellytykset hoitaa tätä kunnioitettua ammattia.

Olen harkinnut tradenomin ja merkonomin koulutusta. Mielessäni on ollut myös kauppatieteiden maisterin tutkinto.

Toisaalta olen myös pohtinut teknikon tai insinöörin opintoja. Myös diplomi-insinöörin tutkinto voisi antaa hyvän pohjan isännöitsijän tehtävien hoitamiselle.

Millaista koulutusta suosittelette? Toivoisin perusteltuja vastauksia.

10

3922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuoria tekijöitä

      Periaatteessa isännöitsijältä ei edellytetä mitään koulutusta joten kuka tahansa joka ei ole konkurssissa, vajaavaltainen tai jonka kotipaikka on ETA-alueella voi ryhtyä isännöimään. Tästä johtuen voit kuvitella että koulutustaso vaihtelee alalla todella rajusti, yleensä vanhemmilla isännöitsijöillä saattaa olla vain peruskoulu/kansakoulu ja jotain ammatillista aikuiskoulutusta. Nuoremmilla on yleensä vähintään toisen asteen tai amk-tukinto. Moneen insinööriin ja kauppatieteilijäänkin olen törmännyt, tosin heillä jotenkin näkemykset pyöri liikaa "teoreettisella tasolla"...

      Jos itse olisin vielä siinä vaiheessa että yo-tutkinnon jälkeen miettisin parasta koulutustietä alalle valitsisin joka tapauksessa amk- tai yo-tasoisen tutkinnon. Sillä pääsee sitten kiinni muillekin aloille jos isännöinti ei olekaan se "oma juttu". Tradenomitutkinto, merkonomitutkinto tai insinööritutkinto ovat erittäin hyvät perustutkinnot allalle. Sen jälkeen pitäisi (tai olisi hyvä) käydä suorittamassa isännöitsijän ammattitukinto, ITS-tukinto ja lopulta AIT-tutkinto. ITS ja AIT-tutkinnoissa on edellytyksenä työkokemus ja/tai tietty koulutustaso (ks. www.kiinko.fi). Isännöitsijän ammattitutkinnon voi kuka tahansa suorittaa, eli voit sen suorittaa vaikka muiden opintojen rinnalla.

      Hyvä kysymys on valitseeko kaupallisen vai teknisen tutkinnon, vastausta siihen kannattaa kysyä vain itseltään. Valitsee sitten sen joka kiinnostaa enemmän. Itse olen kokenut että kaupallisesta tutkinnosta on enemmän hyötyä kun tekniset asiat yleensä siirtyy toiselle taholle hoidettavaksi (tekniset isännöitsijät ja konsultit). Kokemusperäistä tietoa talotekniikasta tarttuu väkisin uran varrella joten uskallan väittää omaavani tietoa ilman teknistä tutkintoa jonkin verran.

      Isännöitsijän riittää tietää tekniikasta sen verran että tietää milloin pitää käyttää asiantuntijaa. Kukaan isännöitsijä ei voi hallita kaikkia asioita täydellisesti vaan tärkeää on saada koottua verkosto joka osaa auttaa kukin omaan osaamisalueeseensa kuuluvissa asioissa. Isännöitsijä on lopultakin se henkilö joka pitää langat käsissään ja organisoi tämän verkoston toimintaa asiakkaansa toimeksiannon mukaisesti.

      Työkokemus tuntuu olevan isommilla toimistoilla ehdoton edellytys vaikka nuorista alalle tulijoista onkin kysyntää, ilman kokemusta ison kiinteistömassan isännöinnissä tulee liian helposti vahinkoja. Ilman työkokemusta joutuu ehkä aloittamaan avustavista tehtävistä tai kiinteistösihteerin tehtävistä. Pienemmillä toimistoilla on harvoin varaa olla nirsoja ja siellä pääsee helposti alkuun ja kun työkokemusta alkaa olla voi vaihtaa isompaan.

      Tiedän monia sivutoimisesti isännöineitä jotka ovat sitten suorittaneet tutkinnon ja siirtyneet allalle kokopäiväisesti. Jos löydät jonkun pienen yhtiön jonka isännöintiä voisit hoitaa niin siitä saisi paljon kokemusta. Hallituksessa oleminen toimii myös hyvänä tapana oppia asioita.

      • kattavastihan

        siinä koulutustarjonta tuli, mutta itse lisäisin vielä siihen; Jotain ihmissuhdetaitoja vahvistavaa kurssia/kouluja kannattaisi harkita.
        Ihmisten kanssahan ja välillä suurienkin tunteiden kanssa ollaan tekemisissä, pelisilmää silloin tarvitaan todella.

        Ja vielä "vanhana konkarina"; eroita työ ja vapaa-aika niin täydellisesti toisistaan, kuin mahdollista.


    • Ansku

      diblomi-insinöörin tutkintoa ja lisäksi isännöintikoulutusta (kurssi)tai kaupallinen koulutus myös.Itse sain sen suoritettua 2 vuotta sitten ja toimin nyt isännöitsijä yrittäjänä.Taskussa on myös merkonomin paperit.Olen pitänyt molempia koulutuksia erittäin hyödyllisenä ja tärkeänä.Kaupallinen antaa kirjanpitoon yms. hyvän pohjan ja rakennusinsinöörin koulutus taas talon tekniseen puoleen mistä isännöitsijällä on pakko olla tietoa!

      • DI-isännöitsijöitäkin

        Harvoin liika koulutus on haitaksi ja kun olet tutustunut alaan saattaa alan vaihtokin tulla kysymykseen. Iltakokoukset ja henkilökohtaisuuksiin menevä haistattelu on valitettavasti osa tätä työtä ja siihen pitää tottua.

        Kannattaa kuitenkin muistaa ettei palkat tällä alalla ole "DI-tasoa", korkeitaan amk-tasoa. Yrittäjänä voi sitten paremmin vaikuttaa siihen kuinka paljon työllään tienaa mutta toimistoisännöitsijän liksa ei työhön käytettyihin tunteihin suhteutettuna ole kummoinen.

        Vaikka olisit tohtori ei asiakkaat ole halukkaita isännöinnistä maksamaan yhtään enempää kun merkonomillekaan, eli yrityksen näkökulmasta korkeakoulututkinnoilla ei ole mitään arvoa. Valitettavasti...


      • Ansku
        DI-isännöitsijöitäkin kirjoitti:

        Harvoin liika koulutus on haitaksi ja kun olet tutustunut alaan saattaa alan vaihtokin tulla kysymykseen. Iltakokoukset ja henkilökohtaisuuksiin menevä haistattelu on valitettavasti osa tätä työtä ja siihen pitää tottua.

        Kannattaa kuitenkin muistaa ettei palkat tällä alalla ole "DI-tasoa", korkeitaan amk-tasoa. Yrittäjänä voi sitten paremmin vaikuttaa siihen kuinka paljon työllään tienaa mutta toimistoisännöitsijän liksa ei työhön käytettyihin tunteihin suhteutettuna ole kummoinen.

        Vaikka olisit tohtori ei asiakkaat ole halukkaita isännöinnistä maksamaan yhtään enempää kun merkonomillekaan, eli yrityksen näkökulmasta korkeakoulututkinnoilla ei ole mitään arvoa. Valitettavasti...

        siis parempi pohja.sulla on tieto taito kaupalliselta alalta ja rakennuspuolelta eli kaikki pitä tarvitaan.insinööri opiskelijoille ei muistaakseni opeteta talousarvion tekemistä,kirjanpitoa,budjetointi,kannattavuus laskentaa,reskontraa yms.


      • Anonyymi
        Ansku kirjoitti:

        siis parempi pohja.sulla on tieto taito kaupalliselta alalta ja rakennuspuolelta eli kaikki pitä tarvitaan.insinööri opiskelijoille ei muistaakseni opeteta talousarvion tekemistä,kirjanpitoa,budjetointi,kannattavuus laskentaa,reskontraa yms.

        Talousasiat ovat niin tällä alalla niin yksinkertaisia että peruskoulun tiedot riittävät eikä isännöitsijä tee kirjanpitoa eikä mitään reskontraa.


    • Rakennustarkastaja (ins)

      Isännöitsijät ovat yleensä merkantteja, eli olet jo hieman ylikouluttautunut.

    • raksainsinööri

      Itse olen rakennusinsinööri kiinteistönpidon puolelta. Se on hyvä pohjakoulutus. Voi ryhtyä tekniseksi isännöitsijäksi, koska niillä on paljon kysyntää. Isommat isännöintitoimistot myös kouluttaa itse työntekijöitä ja mahdollisesti kustantaa isännöintiopintoja. Alalla on jäämässä eläkkeelle iso osa työntekijöistä lähivuosina. Yrittäjäksi ei alalla kannata ryhtyä jos haluaa viettää kotonakin aikaa. Kannattaa varautua iltakokouksiin ja venyviin työpäiviin. En ole itse isännöitsijä, mutta isäni on...

    • Anonyymi

      Nykyään on paljon alan vaihtajia tullut.

      Osa pätevää porukkaa ja osa ei.

      Ehkä hyvä palkka houkuttelee osaa töihin.

      Tärkeintä tulla toimeen ihmisten kanssa ja jaksaa valitusta.

      Työtä ei voi opiskella oikein.

      Hyvä koulutus kaupallinen tai tekninen auttaa paljon.

      Kielitaito alkaa myös korostua ammatissa.

      • Anonyymi

        Alalle voi tulla vaikka kaupan kassa tai pölynimuri kauppias.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe