vatsaan sattuu, miksi?

minä

Eilen illalla alkoi vatsaani sattua, aluksi tosin kuvittelin että se olisi ohimenevää, toisin kävi. Tälläistä ei aikaisemmin ole ollut, yleensä vatsakivut ovat menneet ohi aika pian. En tiedä millä sanoin kuvailisin kipua, mutta se tuntuu sekä navan yläpuolella mutta osittain myös alavatsan ympäristössä. Navan yläpuolella kipu tuntuu vähän enemmän istuessa (lähinnä silloin kun vaihtaa jalan toisen päälle). Myös kun kävelee aivan suorassa niin vatsaan sattuu myös silloin. Yön nukuin huonosti kun vatsaan sattui, tosin kylkiasennossa ei tuntunut niinkään paljon. Kipu tuntuu lähinnä siltä kuin vatsassa olisi solmu jota ei saa auki ja mikä kiristyy koko ajan, toisinaan se taas tuntuu kuin olisi tehnyt älyttömästi vatsaliikkeitä ja lihakset olisivat kipeinä, tosin en vain ole tehnyt minkäänlaisia vatsaliikkeitä pitkään aikaan joten tuskin kyse sellaisesta on, sillä se on kuitenkin vähän toisenlainen tunne kun on lihakset kipeinä.

En tiedä olisinko syönyt jotain sopimatonta, eilen tosin ruokailu jäi vähän olemattomiin, söin aamulla piirakkaa, päivällä ruisleivän palasen ja illalla pizzaa, jossain välissä tuli syötyä suklaalevystä vähän alle puolet. Joskus olen töissäkin syönyt vähän vähemmän (kuten eilen) eikä mitään vaivoja ole tullut.

Olen miettinyt että pitäisikö huomenna kenties varata aika lääkärille vai mitä pitäisi tehdä? Mistä tämä voisi ylipäänsä johtua?

15

5342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´

      Onko sinulla kuumetta tai kuumeinen olo? Oletko oksentanut tai ripuloinut tai onko huonovointisuutta? Jos makaat selällään ja nostat pelkästään jalkoja vatsalihasten avulla ylöspäin, niin paheneeko kipu?

      • minä

        En ole kuumetta mitannut kyllä mutta en oikeastaan tunne oloa kuumeiseksi. En ole oksentanut tai ripuloinut, eikä oikein ole huono olokaan ollut. Kokeilin nostaa jalat ylös vatsalihasten avulla maaten selälläni ja kipu kyllä tuntui, ei ainakaan paljoa pahentunut.

        Kun painelen vatsaa sormilla niin navan alapuolle tuntuu eniten, ei niinkään yläpuolella. Etenkin kun painelee hiukan navan alapuolelta ja oikealta...


      • adfölajesf
        minä kirjoitti:

        En ole kuumetta mitannut kyllä mutta en oikeastaan tunne oloa kuumeiseksi. En ole oksentanut tai ripuloinut, eikä oikein ole huono olokaan ollut. Kokeilin nostaa jalat ylös vatsalihasten avulla maaten selälläni ja kipu kyllä tuntui, ei ainakaan paljoa pahentunut.

        Kun painelen vatsaa sormilla niin navan alapuolle tuntuu eniten, ei niinkään yläpuolella. Etenkin kun painelee hiukan navan alapuolelta ja oikealta...

        Jos ei ole ripulia tai oksentelua eikä kuumetta, niin voit vielä seurailla. Jos kipu ei pahene niin voit odottaa muutaman päivän, mutta sitten kannattaa käydä näyttämässä. Viittaisi ohutsuoleen tai ehkä umpisuolen mahdollisesti alkavaan tulehdukseen, mutta toisaalta se kyllä pahenee aika nopeasti, eli en usko siihen. Toimiiko vatsasi hyvin? Ettei ole ummetuksesta johtuvaa kipuilua? Juo kunnolla vettä ja katsele, mitä tapahtuu. Voi olla myös lievää vatsaflunssaa, se voi oireilla eri tavoin.


      • minulla
        minä kirjoitti:

        En ole kuumetta mitannut kyllä mutta en oikeastaan tunne oloa kuumeiseksi. En ole oksentanut tai ripuloinut, eikä oikein ole huono olokaan ollut. Kokeilin nostaa jalat ylös vatsalihasten avulla maaten selälläni ja kipu kyllä tuntui, ei ainakaan paljoa pahentunut.

        Kun painelen vatsaa sormilla niin navan alapuolle tuntuu eniten, ei niinkään yläpuolella. Etenkin kun painelee hiukan navan alapuolelta ja oikealta...

        vatsakatarri, joka on vatsahaavan lievempi muoto. Kipu tuntui pistävänä yhdessä paikassa, navan kohdalla sivussa niin kovasti, että mäkeä noustessa piti pysähtyä ja levätä kivun takia. Sinnittelin kuitenkin niin pitkään etten päässyt sohvalta istualtani enää ylös. Röyhtyytti hirveesti, vaikken ollut syönyt tai juonut mitään. Ja mies sanoi että henki haisi pahalle. Ja niin se maistui suussa! Sain kuurin (enpä muista mitä mutta ratiopharmin lääke se oli). Viikko s-lomaa nin auttoi.

        Mutta muistuttaa olemassaolostaan, aina stressin iskiessä. Ja kerran sen saatuaan, on sen orja. Johtanee vatsahaavan ja mahdollisesti vatsasyöpään. Hyvä ennuste =)

        Eli jos ei helpota, nin eiku arvauskeskukseen. Minäkin arvuuttelin suolistotukokset (ei), kiertymät ja kaikki mahdolliset. Reippaasti alle 3kymppisenä enpä olisi arvannut "vatsahaavaa"...


      • etten pystynyt nukkumaan
        minulla kirjoitti:

        vatsakatarri, joka on vatsahaavan lievempi muoto. Kipu tuntui pistävänä yhdessä paikassa, navan kohdalla sivussa niin kovasti, että mäkeä noustessa piti pysähtyä ja levätä kivun takia. Sinnittelin kuitenkin niin pitkään etten päässyt sohvalta istualtani enää ylös. Röyhtyytti hirveesti, vaikken ollut syönyt tai juonut mitään. Ja mies sanoi että henki haisi pahalle. Ja niin se maistui suussa! Sain kuurin (enpä muista mitä mutta ratiopharmin lääke se oli). Viikko s-lomaa nin auttoi.

        Mutta muistuttaa olemassaolostaan, aina stressin iskiessä. Ja kerran sen saatuaan, on sen orja. Johtanee vatsahaavan ja mahdollisesti vatsasyöpään. Hyvä ennuste =)

        Eli jos ei helpota, nin eiku arvauskeskukseen. Minäkin arvuuttelin suolistotukokset (ei), kiertymät ja kaikki mahdolliset. Reippaasti alle 3kymppisenä enpä olisi arvannut "vatsahaavaa"...

        kuin noin 45 asteen kulmassa kivun takia, terve puoli patjaa kohti.


    • jokuouto03

      mulla on ollu mahan alapuolella kipuja voiko se olla menkkakipuja oon 10.v

      • Kyllä voi

        Kyllä voi. Kuukautiskivut tulevat yleensä noin päivää ennen kuin kuukautiset alkavat, joten tämä syy paljastuu sinulle pian. Muistan omat ekat menkat ja alavatsa oli koko päivän todella kipeä, kun vuoto alkoi illalla. Kannattaa pitää terveyssidettä mukana ja mennä vessaan, jos tuntee kosteutta jalkovälissä. Itse kävisin tarkistamassa asiaa välillä, sillä ennenkuin tuntee vuodon alkaneen, verta voi olla housuissa jo paljon. Tummissa pitkissä housuissa karannut veri näkyy vähemmän kuin hameessa.

        Jos kipua kestää useita päiviä ilman että kuukautisvuoto alkaa, kannattaa mennä kouluhoitajan tai lääkärin juttusille. Jos kipu on toispuoleinen lähellä oikeaa nivusta, syynä voi olla umpisuolen tulehdus. Siinä tapauksessa kipu yltyy niin pahaksi, että on pakko lähteä päivystävään sairaalaan.

        Myös ummetus tai ilmavaivat voivat aiheuttaa mahakipua. Kärsitkö niistä?

        Nykynuorilla murrosikä on aikaistunut - siitä oli asiaa uutisissa juuri eilen tai toissapäivänä. Jopa 8- tai 9-vuotiaalla voi alkaa murrosikä, mistä tytön kuukautisten alkaminen on varma merkki. Ilmiö on maailmanlaajuinen.


    • 51v, 4x lapsen Äiti

      jaa 10v, enpä usko, tyttöni 12v ja ei vieläkään ollut mitään ihmeellisiä kipuja tai edes menkat alkanut.

      • Elämä on.

        Myöhäistä sanoo mitään, mutta kuule ei kaikilla ihmisillä ala just kun on esim 13 vuoden ja 20 päivän ikänen... Ite olin 10 ja puol vuotta kun 'se' tapahtu.


      • Anonyymi
        Elämä on. kirjoitti:

        Myöhäistä sanoo mitään, mutta kuule ei kaikilla ihmisillä ala just kun on esim 13 vuoden ja 20 päivän ikänen... Ite olin 10 ja puol vuotta kun 'se' tapahtu.

        Mulla alkoi 9 vuotiaana, 3nnella luokalla, voi olla paikkansa pitävää. Jokainen nainen, kuten mies on yksilöllinen, lisääntymisen suhteen


    • joku15

      Mullakin vatsa on erittäin kipeä se alkoi kaikki huhtikuussa koulussa ensin se tuli vain noin kerran kahdessa viikossa ja kesti noin viikon en sitten ajetelut kiinnittää huomiota siihen toukokuussa se muuttui jo kerran viikoksi ajattelin että olin kipeä mutta nyt kesäkuussa se on tullu jo 3-4 kertaa viikossa se tulee ja menee se on ihan kauheaa tiedättekö yhtää mikä voisi auttaa? Se tuntuu navan ala- ja yläpuolella Kuin olisi solmu mikä kiristyy ja kiristyy aivan jotain kauheeaa sattuu kun kävelee istuu istumisessa varsinkin ku menee selälteen makaamaan ja hieroo vähän se helpottaa muttei kuitenkaa kipu kokonaan lähde. Olisi mukavaa että se lähtisi. Olen kokeillut erilaisia ruokiakin ei oo vaikuttanut millään tavalla. Pitäisikö ottaa yhteyttä lääkäriin?

    • 12vpoika

      Täällä kirjoittaa 12 v poika. Joo olin pelaamassa tavallisesti kun yhtäkkiä maahani alkoi pistellä vähän väliä varmaan 10 sekunnin välein mutta nyt se on loppunut se kipu kun kävin vessassa. Mistä se voi johtua

      • Jenniilonaaa

        Mulla on sama et vatsaan sattuu enkä osaa kuvailla mihin mut nii ku navan alapuolelle ja yläpuolelle ärsyttävä kipu😩


    • Anonyymi

      Moi oon 9 ja mulla on ihan sairaan kova maha kipu se alko kun tulin ruokailusta josta on jo parituntia mua oksettaa mutta en oo oksentanut

      • Anonyymi

        ruokamyrkytys?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe