Meitä on kaksi naista; jotka keskustelimme sauvakävelystä ja totesimme, että olemme molemmat saaneet rytmihäiriöitä ja lisälyöntisyyttä sauvakävelystä. Jos teillä muilla on sauvakävelystä seurannut sydän ongelmia, niin kirjoittakaa tänne. Olemme molemmat kiinnostuneet siitä, kuinka monelle muulle on tullut sydän ongelmia tästä liikunta lajista.Kiitos vastauksista etukäteen!
Sauvakävely aiheuttaa pahoja rytmihäiriöitä ja lisälyöntisyyttä
10
2949
Vastaukset
- ex-sauvakävelijä
Eiköhän se liikunta kannattaisi lopettaa jos siitä tulee rytmihäiriöitä tai ainakin hiljentää tahtia. Ei siitä normaalille terveelle ihmiselle ole mitään rajotusta mutta jos sairastat jotain sydänsairautta niin asia on vähän toisin. Onhan se tehokas liikunta muoto ja liikunta on aina hyväksi sydämmelle. Lääkäreiden mielestä juuri se kun sauvakävelyssa joutuu nostamaan käsiään yli sydämmmen korkeuden niin se ei ole suotavaa sydäntautia sairastavalle. Itsekin sitä joskus harrastin mutta sitten lääkärini kielti sen.
- mittaiset
Ei kait sulla ole piian pitkät kävelysauvat? Niitä näkee yllättävänkin usein tuolla sauvakävelylenkillä. Kokeile vähän lyhyempiä sauvoja.
Ja jos sinulla on todellakin joku vaikea sydänsairaus, niin silloin kannattaa sauvakävely jättää, mutta siihen saat parhaimman tiedon lääkäriltäsi.
Ainakin mulla on 110 cm pitkät sauvat ja itse olen 160 cm eli sanoisin, ettei mulla kädet sydämen yläpuolelle kävellessä nouse. Sauvahan ei ole edes ihan pystysuorassa. - ex-sauvakävelijä
mittaiset kirjoitti:
Ei kait sulla ole piian pitkät kävelysauvat? Niitä näkee yllättävänkin usein tuolla sauvakävelylenkillä. Kokeile vähän lyhyempiä sauvoja.
Ja jos sinulla on todellakin joku vaikea sydänsairaus, niin silloin kannattaa sauvakävely jättää, mutta siihen saat parhaimman tiedon lääkäriltäsi.
Ainakin mulla on 110 cm pitkät sauvat ja itse olen 160 cm eli sanoisin, ettei mulla kädet sydämen yläpuolelle kävellessä nouse. Sauvahan ei ole edes ihan pystysuorassa.Niin no minulta se sydänvika löytyy. Ja minun oma sydänlääkäri kielsi minulta sen sauvakävelyn. Minä nyt kuitenkin olen tapauksista sieltä vaikeemmasta päästä. Mutta ei se minusta ole ihan normaalia jos se sauvakävely nyt aiheuttaa niitä rytmihäiriöitä. Kannattaa miettiä vaikka rasitus ekg tekemistä, siinä näkee minkälaisia rytmihäiriötä rasituksen yhteydessä mahdollisesti tulee.
- mittaiset
ex-sauvakävelijä kirjoitti:
Niin no minulta se sydänvika löytyy. Ja minun oma sydänlääkäri kielsi minulta sen sauvakävelyn. Minä nyt kuitenkin olen tapauksista sieltä vaikeemmasta päästä. Mutta ei se minusta ole ihan normaalia jos se sauvakävely nyt aiheuttaa niitä rytmihäiriöitä. Kannattaa miettiä vaikka rasitus ekg tekemistä, siinä näkee minkälaisia rytmihäiriötä rasituksen yhteydessä mahdollisesti tulee.
Ainakin kun itse aloitin kunnon kohotuksen lähes rapa-kunnosta, niin kävin ensin lääkärini jutteilla ja olin jopa rasitus-EKG:ssä. Itselläni oli ikää lähes 50v enkä halunnut "kylmiltään" aloittaa vaan halusin tietää oliko minulla mitään riskejä jo ennakkoon. Ja minulla on ateroskleroosi (muttei ongelmia sydämen tai sepelvaltimoiden kanssa, mikä rasitus-EKG:ssä selvisikin).
Jokainen järkevä ihminen - etenkin jos kroonisia sairauksia on jo löytynyt - ei aloita reipasta liikunnan lisäystä ennen tilanteen tarkkaa selvittämistä. Olen siitä harvinaisen samaa mieltä kanssasi :) - Anonyymi
mittaiset kirjoitti:
Ainakin mulla on 110 cm pitkät sauvat ja itse olen 160 cm eli sanoisin, ettei mulla kädet sydämen yläpuolelle kävellessä nouse. Sauvahan ei ole edes ihan pystysuorassa.Liikuntaan on hyväksi sydämelle,sitä lääkärikin suositteler
- Anonyymi
Taitaa olla muut sauvat käytössä, kuin porstuan porkat. Ilmankos pumppu läpättää molemmilla.
- Anonyymi
Mulla samanlaisia kokemuksia!Minulla on todettu sydänsarkoidoosi,ja olen saanut tahdistuskohtauksia useita kertoja sauvakävelyllä ollessani,vaikka lääkäri sanoikin ettei se siitä johdu,mutta itse olen päätellyt että joku siinä asennossa provosoi sydäntäni,ja kävelen nykyään ilman sauvoja,eikä nyt ole tullut tajunnanmenetyksiä 4 vuoteen!Myös pyöräilyn kanssa oli sama homma,piti lopettaa.Vesijumppa näkyy sopivan.
- Anonyymi
Liikunta on hyväksi sydämelle,
mutta joissain tapauksissa kannattaa olla valikoiva.
Minulla on päivittäistä sydänoireilua ja
fysioterapeutti neuvoi minua mm. voimistelussa,
että ei saisi tehdä liikkeitä molemmilla käsillä yht'aikaa
eikä nostaa käsiä olkapäitä korkeammalle.
Esimerkiksi käsipainoja saa nostaa vain käsi kerrallaan.
Sauvakävelyä ei suositellut, jos oireet provosoituvat tulemaan
ja tulevat pahemmiksi ja niin kävi.
Sauvakävely aiheuttaa nopeasti rinnassa "hyppelyä", "surraamista" ja värinää ainakin minulla.
nainen 68v. - Anonyymi
Miksi ei voi kävellä ilman sauvoja. Ainakin itse teen niin, eikä mitään vaivoja ole ilmaantunut. Uskoisin, että sauvoista hyötyvät vain niiden valmistajat. Kävelyyn niitä tarvitsevat vain vanhukset, jotka eivät muuten pysy pystyssä.
- Anonyymi
Olin aivan lopussa pienenkin sauvalenkin jälkeen, sydän jyskytti hengästytti ja keho oli tosi väsynyt jalat hyytelönä. Muutenkin mikä tahansa hengästyminen sai rytmit hyppimään. Minulla tämä johtui keuhkoista, olen sairastunut sisäilmasta. Nyt olen ollut työelämästä ja saastuneista huoneista pois viitisen vuotta ja käytän harvakseltaan keuhkoputkia avaavaa suihketta.
Nyt voi liikkua normaalisti eikä oireita enää tule.
Keuhkojen reagointi saastuneeseen sisäilmaan ei tule ensimmäisenä mieleen, se kehittyy hitaasti vuosien saatossa ja itse havahtuu siihen yleensä vasta sitten kun sydän alkaa temppuilla. Harva hoksaa silti epäillä keuhkojen häiriötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818