Savipuoli

Hoplaa76

Savipuoli on ollun minulla ehkä vähän yli vuoden...joskus se niinkun vähän häviää..ei nyt ihan kokonaan mut kuitenkin. nyt tuli käytyä solariumissa ja rusketuin kivasti sitten se tuli taas ihanasti näkyviin..nyt se on levinnyt jotenkin laajemmalle...kaulaan asti. olin tuossa yli kuukausi sitten 3kk:n antibiootti kuurilla erään sairauden vuoksi olisikohan sen kuurin loppuminen saanut jotenkin savipuolenkin leviämään?
Kertokaa jos on vastaavia kokemuksia...ja jos tiedätte mahdollisia apukeinoja :)

Lääkäri sanoi määrätessään DAKTARIN 2% voidetta että tällä se lähtee... sekä ostin itse NITZORAL shampoota... nyt olen täs yrittänyt hoitaa ja ei mitään tulosta vähän vajaassa viikossa. sit mitenkähän on jos se mahdollisesti lähtee niin jääkö ruskettuneelle iholle ne vaaleat läikät?

40

53988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Savipuolikohdat ei rusketu, koska se sieni jotenkin muuttaa ihon pigmenttiä niistä kohdista. Eli tuossa tapauksessa jää näkyviin vaaleita läikkiä vaikka hoitaisit sen pois. Seuraavalla kerralla rusketus kyllä peittää nekin.

      Itselläni ei muuten toiminut siihen Daktarin ollenkaan, mutta Nizoral shampoo tehosi. Jatka ainakin pari viikkoa.

      • laikkumummo

        Hei kohtalotoverit, sain savipuolen 3 vuotta sitten, olen aika vaalee ihonen ja nyt melkein harmaa hiuksinen lähellä 60v oleva nainen. Käsivarret ovat laikuilla jotka eivät millään päivety, samoin jaloissa on vaaleita pilkkuja, muuten iho ruskettuu, mutta ne läiskät vaan vähän punottavat. Olen käyttänyt vain shamppoo pesua, enkä usko sienen olevan aktiivinen, mutta kuitenkin iho on ihan karmeen näkönen.Mitä pitäisi tehdä.


    • meillä

      Onko asunnnossasi tai työ/opiskelupaikassasi homeita yms. mikrobikasvustoa? Omalla työpaikallani on paha homeongelma ja monilla meistä on tätä savipuolta. Lomilla tai sairauslomailla tilanne paranee. Mietipä tilannettasi tarkasti.

    • sirmyli

      Minulla auttoi Nizoral shampoo ja sitä on aina varalla, kun välillä meinaa lehahdella ja levitä, myös kaulaan asti.

      • OBS

        niinkun kuinka kauan se nizoral hoito kestää? ja lähteekö se yht äkkiä pois vai pikkuhiljaa? tosiaan on pohjilla rusketus ja läikät on vaaleat...ja läikät aina vahvistuu kun on käynyt esim treenaamassa ja on hikoillut...shampoo hoidon jälkeen ne vähän menevät aavistuksen verran heikommiksi. mutta tosiaan se taas näkyy tosi terävinä kun on hikoillut. pitäisikö jossain vaiheessa ottaa vaikka solariumii jos ne läikät ruskettuisi...en tiedä koska jossain vaiheessa väriä oli ihan tasaisesti...


      • Hoplaa76
        OBS kirjoitti:

        niinkun kuinka kauan se nizoral hoito kestää? ja lähteekö se yht äkkiä pois vai pikkuhiljaa? tosiaan on pohjilla rusketus ja läikät on vaaleat...ja läikät aina vahvistuu kun on käynyt esim treenaamassa ja on hikoillut...shampoo hoidon jälkeen ne vähän menevät aavistuksen verran heikommiksi. mutta tosiaan se taas näkyy tosi terävinä kun on hikoillut. pitäisikö jossain vaiheessa ottaa vaikka solariumii jos ne läikät ruskettuisi...en tiedä koska jossain vaiheessa väriä oli ihan tasaisesti...

        jatkoa edelliseen..en sit tiedä...kai sitä täytyy mennä lääkäriin kohta uusiksi...alkaa ärsyttää koko juttu.


      • ....
        Hoplaa76 kirjoitti:

        jatkoa edelliseen..en sit tiedä...kai sitä täytyy mennä lääkäriin kohta uusiksi...alkaa ärsyttää koko juttu.

        Nizoral-shampoota levitin koko sille alueelle ja annoin vaikuttaa jopa puoli tuntia (ohjeissa lukee pari minuuttia, joten omalla vastuulla), sen jälkeen suihkuun ja hankasin pesulapulla niitä kohtia kunnolla. Sitten Daktarin-voidetta kuivalle iholle. Tuo siis kerran päivässä, sen lisäksi kannattaa vaihtaa usein paitaa ja lakanoita. Noin viikossa haalenivat vähitellen olemattomiin.

        Ikävää siinä on se, että kun se on kerran tullut niin se suurella todennäköisyydellä tulee vielä uudelleenkin vaikka saisikin hävitettyä.


    • harmittaa

      mulle tuli viime keväänä tätä ihottumaa ja kävin näyttää lääkärille ja se sano et on savipuoli, pesin sit nizoral shampoolla ja se hävis. Vähän aikaa sitte mulle alko aina suihkun jälkee tulla punasia "täpliä" mut sit ne katos, se kuitenki ärsytti ja kokeilin taas nizoral shampoota ja ne hävis, siis voiko sekin olla tätä ihottumaa koska viime keväänä mulla oli ruskeita länttejä ja ne oli koko ajan, nyt vaan suihkun jälkee tulee ihottumaa mikä on erinäköistä, ihmettelin vaan kun se lähti nizoral shampool pois?
      Mut jatkuuko mun koko loppuelämän tällästä et joka kevät on ongelmii?
      Mä masennun täysin.

    • Abu

      Itse olen maitokaakaon värinen typykkä jolla ilmestyi savipuoli Bulgariassa 3 pvä auringonoton jälkeen. Voitte kuvitella miltä näytin kun ruskettuneella iholla käsivarret ihan täynnä vaaleita läiskiä, myös vatsassa sekä kaulalla/leuassa :(
      Mietin vain sitä, että kun pesen kauan Nizoralilla, mistä tiedän koska sieni on "poissa"? Sillä eihän mun iho siitä mihinkään tummene vaikka sieni-infektio leppyisi.

      Uskallanko jo mennä vaikkapa solariumiin ruskettumaan jotta ihoni väri tasoittuisi? Tasoittuuko se, eli jos olen hoitanut itseäni nizoralilla paljon tummuuko vaaleet alueet?
      Ei ole kivaa olla muuten niin "ihanan ruskettunut" kasvoilta ja sääristä mut heti kun otan pitkähihaisen pois niin tuijotus kohdistuu käsivarsiini :(

      • 1apu

        sporanoxia lääkäriltä ja se siihen loppuu, ne on kapseleita viikon kuuri.


      • ....
        1apu kirjoitti:

        sporanoxia lääkäriltä ja se siihen loppuu, ne on kapseleita viikon kuuri.

        söin tuon kuurin ja savipuoli lähti pois. No ei mennyt kuin vajaa kaksi kuukautta niin alkoi taas ilmestyä pilkkuja kaulan alueelle ja nyt on levinnyt koko kehoon(jalkoihin, selkään, käsiin, vatsaan) Ja shampoota käytän nyt, mutta ei tunnu tehoavan.


      • 1698
        .... kirjoitti:

        söin tuon kuurin ja savipuoli lähti pois. No ei mennyt kuin vajaa kaksi kuukautta niin alkoi taas ilmestyä pilkkuja kaulan alueelle ja nyt on levinnyt koko kehoon(jalkoihin, selkään, käsiin, vatsaan) Ja shampoota käytän nyt, mutta ei tunnu tehoavan.

        Savipuoli uusiutuu joskus kuukauden välein ja joskus jopa vuoden välein yritä löytää hoito joka toimii.


      • Anonyymi
        1698 kirjoitti:

        Savipuoli uusiutuu joskus kuukauden välein ja joskus jopa vuoden välein yritä löytää hoito joka toimii.

        Mulla myös sporanox auttanut vaikkakin uusiutuu vuoden-kahden välein. Joku tohtori suositteli kokeilemaan just noita eri shampoita ihottuman poissapitämiseksi kunhan ensin lääkekuurilla ensin ajanut moisen fungin matkoihinsa. Tätä aion nyt tänä keväänä kokeilla


    • min1

      Mulla myös savipuolta, jonka aluksi luulin olevan vitiligoa (=pigmenttihäiriö, pigmentittömyys). Terveydenhoitaja antoi sitten ohjeet savipuolen hoitoon: voidetta ja sitä shampoota. Oon nyt käyttäny melkein kaksi kuukautta (kaksi kertaa viikossa shampoopesu ja voidetta joka päivä täpläkohtiin), eikä tulosta ole sen koommin näkynyt. Uskaltaisinkohan lisätä shampoopesua vaikka joka toiselle päivälle?? Alkaa jo tuntua koko hoito epätoivoiselta ja ennen kaikkea KALLIILTA!! Älyttömän kalliita nuo pikku voidetuubit ja shampoot!! Ehkä tää tästä..vai??

      • samppa_______

        hoito-ohjeita löytyy osoitteesta http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=629001

        oon itse käyttänyt joskus myös muuta hilseshampoota kuin nizoralia, ja on auttanut. Shampoon pitää antaa vaikuttaa pitkään, ei vain pari minuuttia pesu. Elikkä esim, shampoota voidemaisesti iholle illalla, ja pesu pois aamulla.


      • sepi

        kannattaa kysyä sitä sporanox kuuria jos nuo ei auta...itsellänikään ei nizoral ja se shamppoo tehonnut joten kävin lääkärissä ja sain reseptin tähän sporanox kuuriin...tänään söin viimeiset kapselit ja on tuntunut jo lähtevän pois jonkun verran tämä...eikä se lähde heti kuurin jälkeen vaan siinä menee pari viikkoa kuulema...


      • savipuoli
        sepi kirjoitti:

        kannattaa kysyä sitä sporanox kuuria jos nuo ei auta...itsellänikään ei nizoral ja se shamppoo tehonnut joten kävin lääkärissä ja sain reseptin tähän sporanox kuuriin...tänään söin viimeiset kapselit ja on tuntunut jo lähtevän pois jonkun verran tämä...eikä se lähde heti kuurin jälkeen vaan siinä menee pari viikkoa kuulema...

        Itelläni on ollut tuo savipuoli 4 vuotta, aina uusiutunut shampoo ja voide hoitojen jälkeen. nyt kuitenkin hain lääkäriltä nizoral- sisäisen lääkkeen.(kuulemma oli vähän aikaa lopetettu lääke, nyt taas takas apteekeissa) Sitä otetaan 2 tabuu, tehään jotain mistä hikoilee ja vaik. kestää 8kk.makso 15,20€, ja purkissa 10 tabuu eli kestää n.4vuotta!!!! otin kuurin kuitenkin jo ruskettuneena jolloin minulla oli jo täpliä, eli vaikutusta ei välttämättä näe niin paljoa koska hoito kannattaisi aloittaa keväällä ennen aurinkoa. jos joku on kyllästynyt itsensä hieromiseen ;) savipuolen takia kannattaa kokeilla!!


      • usvaliekki

        Mistä oikeasti erottaa vitiligon ja savipuolen?
        Mulla on myös ykköstyypin diabetes ja diabeteslääkäri huomasi nuo läiskät ja selitti vitiligosta. Nyt kun olen tässä tutkinut asioita, niin alan enemmän kallistua savipuoleen, mutten ole varma.
        Läiskät tulee keväisin ja häipyilee syksyllä/talvella. Ne on aluksi melkein punertavia ja kutiaa. Iho on täpläkohdilta aina hilseilevämpi ja kutisevampi kun muualta. Saan läiskät kyllä rusketuksella melko hyvin piiloon lähes kaikki, jos jaksan ruskettaa itseäni(yleensä en jaksa).
        Ja olen siis melkein kolmikymppinen nainen ja läiskät on periytynyt mun isältä ja niitä on ollut jotain kohta parisenkymmentä vuotta.
        Ja ne on tummia vatsalla ja selässä ja vaaleampia käsivarsissa. Paljon muualla niitä ei onneksi olekaan, tuokin on riittävsti


      • a.j.
        usvaliekki kirjoitti:

        Mistä oikeasti erottaa vitiligon ja savipuolen?
        Mulla on myös ykköstyypin diabetes ja diabeteslääkäri huomasi nuo läiskät ja selitti vitiligosta. Nyt kun olen tässä tutkinut asioita, niin alan enemmän kallistua savipuoleen, mutten ole varma.
        Läiskät tulee keväisin ja häipyilee syksyllä/talvella. Ne on aluksi melkein punertavia ja kutiaa. Iho on täpläkohdilta aina hilseilevämpi ja kutisevampi kun muualta. Saan läiskät kyllä rusketuksella melko hyvin piiloon lähes kaikki, jos jaksan ruskettaa itseäni(yleensä en jaksa).
        Ja olen siis melkein kolmikymppinen nainen ja läiskät on periytynyt mun isältä ja niitä on ollut jotain kohta parisenkymmentä vuotta.
        Ja ne on tummia vatsalla ja selässä ja vaaleampia käsivarsissa. Paljon muualla niitä ei onneksi olekaan, tuokin on riittävsti

        Oletan savipuolen olevan "sukuvika",sillä meitä on 6 sisarusta ja savipuoli on (1/2 meistä) minulla ja kahdella sisaruksistani.Itselläni on kaksoset ja toisella heistä on tämä savi1/2.Liekö tuon taudin nimikin enne, että puolet suvusta saa sen perintönä! Itse hoidan savipuolta n 8kk.n välein 2kpl Nizoral tabl. ja hikijumpa. Tehokas hoito.


      • läntikäs
        a.j. kirjoitti:

        Oletan savipuolen olevan "sukuvika",sillä meitä on 6 sisarusta ja savipuoli on (1/2 meistä) minulla ja kahdella sisaruksistani.Itselläni on kaksoset ja toisella heistä on tämä savi1/2.Liekö tuon taudin nimikin enne, että puolet suvusta saa sen perintönä! Itse hoidan savipuolta n 8kk.n välein 2kpl Nizoral tabl. ja hikijumpa. Tehokas hoito.

        Mitäs tehdä kun mikään ei auta? Savipuoli ollut jo useamman vuoden ajan,varmaan kaikki mahdolliset kuurit olen syönyt ja voiteilla rasvannut, nizoral shampoolla pessyt läikät eivät vaan suostu häviämään minnekkään, onko keinoa että edes leviämisen saisi estettyä. Pelottaa jos läntit leviävät kasvoihin


      • ....
        läntikäs kirjoitti:

        Mitäs tehdä kun mikään ei auta? Savipuoli ollut jo useamman vuoden ajan,varmaan kaikki mahdolliset kuurit olen syönyt ja voiteilla rasvannut, nizoral shampoolla pessyt läikät eivät vaan suostu häviämään minnekkään, onko keinoa että edes leviämisen saisi estettyä. Pelottaa jos läntit leviävät kasvoihin

        Mutta mihinkäs se pantteri pilkuistaan pääsisi? xD


      • Jussi___
        .... kirjoitti:

        Mutta mihinkäs se pantteri pilkuistaan pääsisi? xD

        Itsellä ollut tämä savipuoli jo melkeen 2vuotta, nyt alkanut sitten tässä viimisen puolenvuoden aikana hiukan laajentumaan. vatsassa navan yöäpuolella on täpliä pari isompaa ja ympärillä vähän pienempiä, olkapäässä yksi ja yksi aataminomenan kohdalla, sekä nyt siihen viereen on ilmestynyt toinen pienempi ! Eli mitä, pitäskö mennä lääkäriin, jos ei niin imitä kannattaa kokeilla, mitä saa apteekista ostettua ilman lääkärin reseptiä ?!

        -Jussi


      • 169816
        samppa_______ kirjoitti:

        hoito-ohjeita löytyy osoitteesta http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=629001

        oon itse käyttänyt joskus myös muuta hilseshampoota kuin nizoralia, ja on auttanut. Shampoon pitää antaa vaikuttaa pitkään, ei vain pari minuuttia pesu. Elikkä esim, shampoota voidemaisesti iholle illalla, ja pesu pois aamulla.

        Se on hyvä sivu


      • ellunki

        Minulla koholla olevia ihottuma läiskiä,kova kutina.Aurinko muutti vaaleiksi läiskiksi.Eka kerran sain Diflucan kuurin,auttoi.Sen jälkeen terbinaf sisältävän kuurin,ei vastetta.Nyt shampoo ja daktarin voide.Ei apua.Kaula,rinta punaista ihottumaa,selkä ja olkavarret läikkiä täynnä.Kesäkuussa viimeksi auringossa ja kyllästynyt.


      • Anonyymi
        usvaliekki kirjoitti:

        Mistä oikeasti erottaa vitiligon ja savipuolen?
        Mulla on myös ykköstyypin diabetes ja diabeteslääkäri huomasi nuo läiskät ja selitti vitiligosta. Nyt kun olen tässä tutkinut asioita, niin alan enemmän kallistua savipuoleen, mutten ole varma.
        Läiskät tulee keväisin ja häipyilee syksyllä/talvella. Ne on aluksi melkein punertavia ja kutiaa. Iho on täpläkohdilta aina hilseilevämpi ja kutisevampi kun muualta. Saan läiskät kyllä rusketuksella melko hyvin piiloon lähes kaikki, jos jaksan ruskettaa itseäni(yleensä en jaksa).
        Ja olen siis melkein kolmikymppinen nainen ja läiskät on periytynyt mun isältä ja niitä on ollut jotain kohta parisenkymmentä vuotta.
        Ja ne on tummia vatsalla ja selässä ja vaaleampia käsivarsissa. Paljon muualla niitä ei onneksi olekaan, tuokin on riittävsti

        Mistä erottaa savipuolen ja vitiligon? Minulla in vitiligo, siihen ei ole parantavaa hoitoa. Vitilogo in yleensi symmentrinesti kehon eri puolilla, esim kädet samalla lailla valkoisesti täplittyneet. Siihen ei liity tulehdusta eikä kutinaa. On autoimmuunisairaus, periytyvä.


    • todella_turhauttavaa

      Eipä tästä taudista taida ikinä päästä eroon. Itse huomasin mahassani pienen omituisen läiskän kun olin 14-vuotias. Nyt kolme vuotta vanhempana tauti on levinnyt koko mahan alueelle ja selkäänkin on ilmestynyt pisteitä. Siitä kahden tabletin ja hikijumpan kuurista ei ainakaan minulle ollut mitään hyötyä. Tuntuu että se vain levisi entistä enemmän. Rasvojakin olen kokeillut monia. Shampoota seuraavaksi.

      • väärä lääkitys

        Se kenelle ei savipuoli-lääkkeet tehoa, kannattaa käyvä ihotautilääkärillä. Itse kävin siellä ja minulle kerrottiin että olen vuoden käyttänyt vääriä lääkkeit! Ja että minulla ei olekaan savipuolta!! En nyt muista tuon "uuden" sairauden nimeä, muttei mitään vakavaa, mutta harvinaista kylläkin. Kulkee suvun mukana.


    • Gloria-77

      Mulla savipuolta ollut monta vuotta ja apteekin Selukos -lääkeshampoolla oon hoitanu. Vähän kostutetulle iholle shampoota ja yön yli vaikutusaika.
      Mulle tulee savipuolta rintojen väliin decolteelle ja kivasti myös nivusiin, eli kun laitan pikkarit / bikinit päälle niin juuri housujen rajojen ulkopuolella näkyy järkyt läiskät. Mielestäni tauti reagoi stressiin, mutta tiedä häntä.
      Nyt tuntuu siltä että Selukos -hoito ei riitä (aiemmin kyllä riittänyt), taidan käydä apteekissa hakemassa sienivoiteen. Äh.

    • moikaikkiihmiset

      Kuulin/luin jostain joskus ettei tuo savipuoli lähde ikinä kokonaan pois. Se uusiutuu aina joskus taas... itsellä on nizoral voidetta aina varalla kaapissa jos uhkaa taas tulla läikkiä

    • Läiskä

      Minulla on luultavasti savipuoli ja läiskät lähtee pois aina kun olen käyttänyt Trosyd nimistä voidetta. Terveydenhoitaja sanoi joskus, että ne ovat pigmenttimuutoksia eikä niitä saa pois. Tuo rasva on kuitenkin auttanut hyvin eikä ole tarvinnut kun rasvata kerran kohtaa missä läiskiä on. Niitä tulee aina välillä uudestaan mutta ne eivät enää ole ongelma kun tiedän millä saan ne pois.

    • Leopardi X

      Hei minulla on ollut Savipuoli noin 5 vuotta olen neljäkymmentä vuotias, noin 4 vuotta sitten sain lääkkeeksi tuon 2 kapselia ( Nizoral ) ja hiki päälle toimi hyvin parissa päivässä katosi nivusista läskät. Nyt on kuulemma Nizoral lopetettu. Harmi kun tehosi hyvin ja uusiutu noin 3 kk - 6 kk välein. Nyt sain lääkkeeksi Sporanox 100mg kapseli 7 päivää kuuri. nämäkin tehoaa hyvin. kannattaa hoitaa ja vaikka uusiutuu hyvin todennäköisesti, niin nopeasti lähtee pois laikut.

      Hyvää kevättä Kaikille : )

    • Nizoral auttoi

      Minulle ei tehonnut Sporanox tabletit eikä mitkään voiteet tai shampoot. Ainoastaan Nizoral tabletit. Ja nytkö siis lopetettu!?!?!? Elämäni on tältä osin pilalla.

      • Savikukko

        Nizoralia ei ole lopetettu, juuri kesäkuussa 2014 ostin ison pakkauksen :)


    • 30 vuoden ajan

      Eipä saa enää Nizoral tableteille reseptiä. Vein reseptin uusittavaksi ja oli vaihdettu emulsio voiteeksi. Apteekissa selvisi, että Eu on SUOSITELLUT lääkkeen kieltämistä todettujen maksavaurioiden vuoksi... Ja tämä siis eilen :( Nyt on lääkäriaika ensi viikolle ja toivon saavani Sporanox- kuurin, josko olis yhtä tehokas kuin Nizoral oli. Niille joilla erilaiset savipuoli hoidot eivät tehoa, sanoisin, että käykää ihotautilääkärillä. Luultavasti kyse ei ole savipuolesta lainkaan. Tosin muistakaa se, etteivät vaaleat läiskät(ruskettuneella iholla) häviä, vaikka hoito tehoaisikin. Vaalealla iholla näkyvät tummat läiskät sitä vastoin häviävät... Joku oli huolissaan kasvoille leviämisestä. Sitä ei tapahdu :) Yleisesti voisi sanoa, että ihottumaa on torson alueella ja enemmän alueilla jotka hikoavat. Miehillä harvinaisempaa eikä varsinaisesti periytyvää. Kuulemma yleistä nuorilla aikuisilla ja häviää jossain vaiheessa. Ja paskat sanon omasta kokemuksesta :( Ikää 44 v. ja tää hauskuus alko n. 11-12v. eli siinä vaiheessa, kun murkkuikä alko iskee päälle. Että tietoa ja kokemusta tästä taudista löytyy vaikka muille jakaa :D

    • nizoral

      Voi pylly. Nizoral tabletit oli niin tehokkaita ja pillerit kesti pitkään. Sain savipuolen n. 10 vuotta sitten ja tableteilla se pysyi poissa tähän asti. Nyt se on uusiutunut. Sain Sporanox kuurin, mutta sain epämääräistä hengenahdistusta joten lopetin sen. Hain apteekista Nizoral shampoota, jos se vaikka auttaa. Näiden viestien perusteella vaikutusaikaa tulisi pidentää... Täytyypä kokeilla. Savipuoli on ikävä vaiva!

    • ärsyyntynyt

      Minulla on ollut savipuoli melkein 3 vuotta ja se leviää nopealla vauhdilla. Sitä näkyy jo vähän naamassa ja haluaisin sen pois ainakin sieltä. Se kutiaa todella paljon. Olen käyttänyt vain daktariinia eikä se auta ollenkaan. Saisiko sen häviämään kokonaan tai ainakin kutina ja naamasta?

      • savinainenmies

        Voiko se savipuoli tulla myös esim. pyllyvakoon? Mulla aristaa sieltä. Ja nivusissa tulenpunaista ihottumaa. Apua.


      • Miessavinainen

        Hei, savinainenmies olet todennäköisesti (siis yli 50 % todennäköisyydellä) täysi typerys...


      • Anonyymi
        savinainenmies kirjoitti:

        Voiko se savipuoli tulla myös esim. pyllyvakoon? Mulla aristaa sieltä. Ja nivusissa tulenpunaista ihottumaa. Apua.

        Vähän myöhäistä vastata tähän mutta näinpä itsekin löysin ihan mielenkiinnosta ketjun 25 vuotta sen jälkeen kun itse kärsin tuosta.
        Teininä oli tuota käsivarren sisäpinnassa. Intensiivisellä (joka toinen päivä) Nizoral-kuurilla lähti parissa viikossa pysyvästi.
        Kymmenkunta vuotta myöhemmin vastaavaa oli persvaon yläpuolella alaselässä ja teini-iästä muistin oireiden olevan samanlaisia. Tällä kertaa lähti vajaassa viikossa ja sen jälkeen on pysynyt poissa jo useiden vuosien ajan.

        Eli vastauksena kysymykseen, kyllä voi tulla pyllyvakoon, mutta ilmeisesti harvemmin. Nivusista en osaa sanoa. Tulenpunainen kuulostaa vähän eri jutulta sillä savipuoli on pikemminkin ruskehtava.


    • Anonyymi

      Typerät kommentit pois ihottumien iholle sattuessa. Podin savopuoli-ihotumaa vuosikausia. Sain sen kesälomareissulla. Etelästä Tunturi-Lappiin madeltiin ajan kanssa. Ihottuma levisi vauhdilla, en kehdannut enää mennä siistiytymään minnee julkisiin paikkoihin.
      Sitten kokenut kirurgi vastaanotollaan sanoi; sinulla on savipuoli-ihottuma. Se Daktarin salva oli turha ostos. Nizoralilla vaiva häippäsi viikossa.
      Muutes. Sitä saa apteekista hyllykamana.
      - Edvin. Toinen jalka lähes haudassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe