Automyyjän työ

minkälaista

Minkälaista työtä on ja minkälainen pitää olla luonteeltaan (asenteeltaan) että pärjää? puhelias vaiko hiljainen? entäpä palkkaus? Minkälaisen lisän saa viikonlopputyöstä?
Kuuluuko työhön muuta kuin myynti.. eli pitääkö tehdä jotain muita hommia, jos ei ole asiakkaita?

27

34163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuppisuu-ukkeli

      Luonteeltaan täytyy olla syrjäänvetäytyvä eikä missään nimessä saa olla puhelias. Täytyy olla erittäin hiljainen hissukka ja arka.

    • myyjäke...

      Pitää kuulua "seurakuntaan" ja polttaa pirusti norttia.....

      • ...............

        Pitää myös pystyä juomaan ylenmäärin kahvia ja olla ottamatta asiakaskontakteja.


      • automyyjäukkeli
        ............... kirjoitti:

        Pitää myös pystyä juomaan ylenmäärin kahvia ja olla ottamatta asiakaskontakteja.

        Ja jos ei ole asiakkaita, niin joutuu pesemään ruosteisia ladoja siksi aikaa kunnes asiakkaita ilmaantuu.


      • näin oulussa
        automyyjäukkeli kirjoitti:

        Ja jos ei ole asiakkaita, niin joutuu pesemään ruosteisia ladoja siksi aikaa kunnes asiakkaita ilmaantuu.

        syvältä perseestä ja työkaverit täysiä mulkkuja. Puukottavat selkään ja ovat todellisia juoruämmiä.


    • french fries

      Umpikiero, vastuuntunnoton ja lyhytnäköinen, nuo auttavat.
      Pitää osata elää 18h/vrk puhelin korvalla, vaikka ei olisi mitään sanottavaa. Seistä ja talsia pientä ympyrää autoliikkeessä, vaikka asiakkaita olisi paikalla.
      Todellisuudessa vielä 10-12 h työpäivät 6 pv/vk.
      Lisät ? Ei kuulu alalle, sehän on suoritepalkkausta eli provisiopalkkausta. Hyvä, kun kehtaat kesälomalla käväistä, ennen kuin esimies alkaa napista, että "eikös työt maita, kun toista viikkoa putkeen olet lomilla ?"

      Ihan lahkeesta koko homma. Puhelinmyynnin jälkeen yksi naurettavimmista hommista.

      • kk-palkka

        Alittaa vielä automyyjänkin työn. Se vasta on syvältä perseestä.....


    • Miikka

      Itse vaihdoin automyyjästä elektroniikkamyyjäksi ja tulot kasvoi ja edut parani. Ilmapiiri on rennompi ja työaikalain noudattaminen huomattavasti tarkempaa. Päivääkään en ole katunut.

      • tepa

        miten voit hankki enemmän elektroniikkamyyjänä kuin automyyjänä???
        olitko merkkiliikkeessä aiemmin?
        sinähän osaat sit sanoa, millainen palkkamalli (mikä pohja, paljon provikkaa) nykyään automyyjillä on ja millaiset edut?

        t. autoalasta kiinnostunut.


      • ex-myyjä
        tepa kirjoitti:

        miten voit hankki enemmän elektroniikkamyyjänä kuin automyyjänä???
        olitko merkkiliikkeessä aiemmin?
        sinähän osaat sit sanoa, millainen palkkamalli (mikä pohja, paljon provikkaa) nykyään automyyjillä on ja millaiset edut?

        t. autoalasta kiinnostunut.

        palkkaa. Pääsääntöisesti provisioansio.


      • kallui
        ex-myyjä kirjoitti:

        palkkaa. Pääsääntöisesti provisioansio.

        Kaikki kertoo, että automyyjän työ on koiran hommaa. No okei, tähän en voi sanoa mitään kun en ole päivääkään sitä työtä tehnyt mutta se mitä ei voi ymmärtää, on se, ettei kukaan näistä tietäjistä loppujen lopuksi kerro esim palkkaukseen liittyvistä asioista. Eikö ole kokemusta vai eikö tiedä?

        Kuten edellinenkin osasi jopa kertoa että "on on provisioansio" mutta olisiko kova vaiva kertoa provision perusteet, paljonko pohja, mistä provika määräytyy (auton hinta?, joku tietty prosentti katteesta?, onko henk.koht. provisio vai tiimi/talokohtainen, jne jne). Täällä joka kuukausi kysytään samaa asiaa ja aina riittää entisiä ja nykyisiä alalla olevia jotka eivät kuitenkaan halua asiaa kertoa. Ihmettelen...


      • Samaa ihmetellyt
        kallui kirjoitti:

        Kaikki kertoo, että automyyjän työ on koiran hommaa. No okei, tähän en voi sanoa mitään kun en ole päivääkään sitä työtä tehnyt mutta se mitä ei voi ymmärtää, on se, ettei kukaan näistä tietäjistä loppujen lopuksi kerro esim palkkaukseen liittyvistä asioista. Eikö ole kokemusta vai eikö tiedä?

        Kuten edellinenkin osasi jopa kertoa että "on on provisioansio" mutta olisiko kova vaiva kertoa provision perusteet, paljonko pohja, mistä provika määräytyy (auton hinta?, joku tietty prosentti katteesta?, onko henk.koht. provisio vai tiimi/talokohtainen, jne jne). Täällä joka kuukausi kysytään samaa asiaa ja aina riittää entisiä ja nykyisiä alalla olevia jotka eivät kuitenkaan halua asiaa kertoa. Ihmettelen...

        Ilmeisesti on niin kovat palkat etteivät kehtaa kertoa.??


      • joo
        Samaa ihmetellyt kirjoitti:

        Ilmeisesti on niin kovat palkat etteivät kehtaa kertoa.??

        miksi muiden palkat kiinostaa niin paljon? eiku duunia hakemaan ja kysykää työhaastattelussa provision rakenteesta ym..


      • kallui
        joo kirjoitti:

        miksi muiden palkat kiinostaa niin paljon? eiku duunia hakemaan ja kysykää työhaastattelussa provision rakenteesta ym..

        ...urpo viisastelemassa samasta aiheesta. Jos mä haluan tietää jonkun alan palkkauksesta, on aika epätodennäköistä että hakeudun haastatteluun vaan mielummin kysyn kokemuksia sellaiselta, jolla ei ole oma lehmä ojassa. Katsos, työhaastattelu on vähän niinkuin kaupantekotilanne: Mitä paremmin olet valmistautunut, sitä todennäköisemmin saat paremman tuloksen.

        Itse varmaan menet kauppaan toivelistan kanssa ja vasta kassalla katsot, josko rahat riittää...


      • Työ ja auto
        ex-myyjä kirjoitti:

        palkkaa. Pääsääntöisesti provisioansio.

        Ei nykään sopimus sanelee mikä palkkaus.


      • Anonyymi
        tepa kirjoitti:

        miten voit hankki enemmän elektroniikkamyyjänä kuin automyyjänä???
        olitko merkkiliikkeessä aiemmin?
        sinähän osaat sit sanoa, millainen palkkamalli (mikä pohja, paljon provikkaa) nykyään automyyjillä on ja millaiset edut?

        t. autoalasta kiinnostunut.

        Jos ajattelet automyyjän työtä kannattaa lähteä Ruotsiin töihin. Ilmapiiri on aivan erilainen kuin täällä. Asioista keskustellaan ja porukka töissä on yhteen päämäärään pyrkivää. Suomessa työpaikoilla yleensä on huono ilmapiiri.


    • vähän kokemusta

      Luin koko tuon viestiketjun, ennen kuin päätin kirjoittaa tähän. Ilmeisesti suurin osa kirjoittajista kärsii vielä teini-iän angsteista ja harvinaisen matalasta älykkyysosamäärästä.suotakoon se heille anteeksi.

      Kyllähän autokaupoista löytyy näitä veteliä nenänkaivelijoita, joihin aiemmissa viesteissä viitattiin. Näillä reppanoilla ei vain taida oikein olla homma hanskassa eivätkä varmasti pääse nauttimaan myöskään niistä palkoista, joihin autoalalla on mahdollisuus.

      Automyyjän palkka muodostuu pääsääntöisesti suht' pienestä pohjapalkasta sekä provisiosta. Provision määrä on tietty prosenttiosuus auton nettokatteesta. Ja liikkeestä riippuen on vielä mahdollisuus bonuksiin / tavoitepalkkioihin.

      Jos kuulut siihen pieneen vähemmistöön, joka ei loju perse liimattuna siihen työtuoliin vaan reippaasti ja aivan aidosti kiinnostut asiakkaistasi ja palvelet heitä hyvin, voit olla varma, että tulee myös myyntiä. Ja aina kannattaa pitää mielessä, että varsinkin uuden auton kaupassa, puhutaan sentään hankinnasta, joka useimmille ihmisille on asunnon hankinnan jälkeen suurin yksittäinen investointi. Eli kohtele heitä kunnioittaen ja arvosta heitä ja arvosta tuotettasi.

      Ja aina on töitä, vaikka myyntihallissa ei olisi ensimmäistäkään asiakasta. Nykypäivän automyyjä tekee myös paperitöitä mittavan määrän. Ja mikä tärkeintä, elleivät asiakkaat tule myyjän luokse, etsii hän itse aktiivisesti uusia asiakkaita. ( tässä kohtaa tarkoitan lähinnä yritysmyyntiä liittyen uusien autojen kauppaan )

      Valitettavasti vain tämän kaavan mukaan toimivia automyyjiä on melko vähän, mutta ne harvat jotko löytyvät, pärjäävät näissä hommissa moninverroin paremmin kuin löysemmät kollegansa.

      Eli asennetta peliin ja muista ennen kaikkea, että asiakas on ihan oikeasti kuningas , niin tulet varmasti pärjäämään. Tervetuloa joukkoon!

      • paikallaan..

        Tarkennetaan sen verran, että oikeasti asiakashan ei ole kuningas mutta hyvä myyjä kuitenkin käyttäytyy niin kuin olisi...


      • tepa

        Noin ajattelinkin, eli hyvä ja ahkera myyjä tekee myös hyvää tiliä.
        mutta valitettavasti suomessa auto yleensä vielä ostetaan eikä sitä myydä asiakkaalle!

        olen käynyt vähän ajan sisällä kymmenissä autoliikkeissä etsimässä itselle autoa ja vain yhdessä liikkeessä myyjä osasi oikeasti myydä tuotetta!

        itse olen myyjänä erikoisliikkeessä, jossa joudun oikeasti myymään tuotteet ja lisämyyntinä lisävarusteet ja tarvikkeet.
        toinen mitä teen asiakaspalvelutilanteissa; testaan/kokeilen eri myyntitekniikoita (niistä oppii).
        akateemiselle asiakkaalle ei toimi sama tekniikka kuin maanviljelijälle :)

        että näin...


      • miksuu

        Moi olsin kiinnostunut jutella kanssasi automyyjä hommista ite olen 16-vuotias ja jotenkin kiinnostunut jos sattuisi olemaan aikaa olisi pari kysymystä.


    • Suosittelen

      Automyyjän työnkuva on hyvin pitkälti asiakaskontaktointia, ongelmanratkaisuja, asiakaspalvelua. Kokeneet ammattimiehet huom. termi - ansaitsevat vaihtelevasti 50000 - 180000€ tai enemmänkin. Osaajilla on hyvät sosialaliset kontaktit, hyvä ulosanti, joskus jopa ääretön itseluottamus, hyvä ihmistuntemus, luonteenpiirteenä ahneus sekä ahkeruus ja luontainen kiinnostus autoihin/tekniikkaan. Heikompien suorittajien palkat ovat tuon haarukan alapuolella. Työn parhaita puolia on vaihtelevat asiakkaat, ihmiset, yhteistyökumppanit, työn vapaus ja omatoimisuus sekä mahdollisuus ansaita hyvin. Edut ovat samat kuin muillakin myyntialoilla eli ns. pakollinen puhelinetu, auto, mahdolisesti liikuntasetelit, lounasetuja tms. ehkä jopa etäyhteydet kotikonttoriin. Työaika on säännöllisen epäsäännöllinen eikä lisiä yleensä makseta. Hyvällä automyyjällä on lähes kaikki sairauslomat käyttämättä. Voin suositella 20 vuoden kokemuksella.

    • jobbarin jobii

      jobbarit tienaa!

    • automyyjä vuodesta02

      riippuu mitä merkkiä myy ja onko uusia autoja vai käytettyjä kyseessä? merkillä on väliä asiakaskunnan suhteen.

    • velhoilija

      Kellään kokemusta rasittavista kaikentietävistä asiakkaista? Mä olen varmasti yksi niistä :D

    • upup

      up

    • tuleva automyyjäkö?

      Nostanpa tämän ketjun esille kun tässä on aika paljon asiallista asiaakin. Olen siis itse hyvin kiinnostunut automyyjän työstä tulevaisuudessa ja nostan tässä pari kysymystä aiheesta esille, kun alasta on saatavilla netissä ainakin itselleni yllättävän vähän tietoa ja nimenomaan myyjien omia kokemuksia ja näkemyksiä, lähinnä trollailuja näillä nettipalstoilla. :D Palkasta keskustelu muuten kuin hyvin suurpiirteisesti lienee tässä melko turhaa kun sen ilmeisesti pitkälti määrittelee myytävä automerkki, firma jolle työskentelee ja tietysti se oma suorittaminen. Sen sijaan minulla on jäänyt osittain kysymysmerkiksi käytännöt automyyjien työsuhdeautojen kohdalla. Onko kuinka yleistä tai edes mahdollista että myyjällä on pitemmän aikaa "oma" työsuhdeauto vai ajaako kaikki talon autoja vaihtaen menopeliä useamman kerran kuukaudessa? Lisäksi minua kiinnostaisi tietää työllisyystilanne alalla, kuinka paljon ja usein autoliikkeet tarvitsevat uusia myyjiä, työpaikkailmoituksia alalta näkyy varsin vähän, eli pitääkö työpaikkaa itse kysellä aktiivisesti liikkeistä? Entä kuinka helppo vaikkapa tradenomiksi vastavalmistuneen on työllistyä automyyjäksi? Ja onko mahdollista päästä samantien myymään jotain ns. "laatumerkkiä", vai pitääkö useinkin aloittaa jostain "vähemmän houkuttelevasta"? Sitten aihe josta vähemmän löytyy tietoa, nimittäin yritysmyynti. Itselläni on sellainen kuva että vaatii vähän enemmän aikaa päästä sisälle kuin yksityisille myynti, joku viisas saa korjata jos olen hirveän väärässä. Onko se lähinnä kokeneemmille myyjille vai voiko sitä tehdä tuoreempikin myyjä? Pystyykö yritysmyyntiä ja yksityismyyntiä tekemään yhtäaikaa vai pitääkö keskittyä ainoastaan toiseen aktiviteettiin?

      Tällaisia aiheita toin tässä esille. Jos tähän saisi vastauksia muiltakin kuin trolleilta niin sehän se vasta lystiä olisi. :D Tokihan myöskin asioiden negatiiviset puolet on myös mielenkiintoista kuulla, niiden kertominenhan nyt tosin on täysin eri asia kun trollailu. :D Nyt jo annan suurkiitokset niille jotka tänne ovat asiallisia kommentteja jo kirjoittaneet. Kaikki lisä informaatio auttaisi minua suuresti tässä aiheen tutkailussani, ja varmasti moni muukin automyyjän työtä pohtiva saisi suurta apua. Siispä kaikki asioista tietävät, mikäli jaksatte ja kiinnostaa auttaa alasta kiinnostunutta, olisin hyvin kiitollinen.

    • Anonyymi

      Mietin samaa mutta aikaa on mennyt jo paljon, miten sulla menee nykyään ja oletko myynyt autoja? osaatko vastata näihin kysymyksiisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe