Epikriisit kotiin !

sauvatar

Eikö jokaisella ole oikeus saada
omat epikriisinsä kotiin ?
Eihän Sairaala voi kenenkään papereita
pantata ja olla lähettämättä
jos soittaa ja pyytää niitä ?

29

7298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ansku21

oikeus saada ne kotiin,mutta ilmeisesti et ole saanut niitä.Syynä voi olla se että mitäs sitte ku kaikki pyytää niitä.....jo on tulostettavaa ja päivä työpäivä meneekin siinä.

• Hugo

Jos et ole hoitolaitoksessa antanut suostumusta niiden lähettämiseen seuraavaan paikkaan, niin voi olla, että joudut itse toimittamaan ja tilaamaan kaikki tiedot. Yleensähän suostumus annetaan.

Itse olen olen tilannut kaikki potilastietoni ja oli aika outoa luettavaa, kun siellä oli toistenkin ihmisten tietoja. Ne on todellakin hyvä korjata sitten ja etenkin tilata. Tai oikeastaan en osaa sanoa, että oliko ne toisten ihmisten tietoja, mutta ainakin aivan vääriä. Pyysin ainakin korjaamaan ne tiedot, mutta hieman nihkeästi suhtautuivat korjaamiseen... mistä lie johtui.

Siis yksinkertainen vastaus: On oikeus saada ja jos et saa, niin johan on kumma. Laita sitten lakimies asialle. Tämän sanon taasen kokemuksestani enkä viitaten lakikohtaan, sillä minä olen ainakin saanut ja tiedän erään kaverinikin saaneen. Suoraan sanoen tarvitset asiakirjaa monessa paikassa, muistaakseni mm. työterveyshuollossa halusivat epikriisini.

• sauvatar

koskaan tarvinnut epikriisiäni.

Kyse on nyt ystävästäni,
        joka ei saa papereitaan ulos
        ja neuvoin samoin kuin te.
        Kerroin myös tuon,
        että täytyy se suostumus antaa ja
        allekirjoittaa.

Jumittavat häneltä hänestä
        otettuja tutkimuksia
        ja etenkin nämä diagnoosit olisi
        mielenkiintoista luettavaa.

Mielestäni hänet on väärin diagnosoitu !!!!

• Jos eivät lähetä, niin mene paikanpäälle itse ne hakemaan,joka paikasta eivät lähetä.

Itse kävin Töölööstä hakemassa ja todistettuani henkilöllisyyteni sain kansioni eteeni, josta olisin voinut valita haluamani.

Pyysin kaikista kansiossani olevista papereista kopiot.

Kun menet paikanpäälle, niin näet myös silloin onko kaikki paperisi sillä hetkellä kansiossa.

Kansioihin laitetaan ainakin Hussin sairaaloissa merkintä, jos joku on vienyt yhdenkin paperin siitä.

Seuraavalla kerralla lääkärissä käydessäsi sano jo lääkärille haluavasi siitä käynnistä tehtävä lausunto kotiisi ja pyydä häntä merkkaamaan se myös sinne kansiosi puolelle.

• sauvatar

tueksi niitä hakemaan.
        Aikaahan tässä on ja nyt,
        kun oloni ei näin aamusta ole niin
        väsynyt niin hyvä lenkki samalla ;)

Sauvaillen ;)

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

tueksi niitä hakemaan.
        Aikaahan tässä on ja nyt,
        kun oloni ei näin aamusta ole niin
        väsynyt niin hyvä lenkki samalla ;)

Sauvaillen ;)

Jos eivät vieläkään anna papereita, niin pyytäkää asiasta kirjallinen päätös, jos ilmoittavat kieltäytymisen ja syyt.

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Jos eivät vieläkään anna papereita, niin pyytäkää asiasta kirjallinen päätös, jos ilmoittavat kieltäytymisen ja syyt.

tehdään.
        Taitaa tuo haku jäädä ensi viikkoon.

• tarjasusanna

aika kummallista jos ei tule -työterveyshuoltoon tai mihin tahansa muualle lähettämiseen tarvitaan asianomistajan lupa

vanhojakin potilastietojaan voi pyytää potilastietotoimistosta- olen pyytänyt kerran synnytyskertomuksenikin,koska asioista jäi epäselväksi -kukaan ei protkottanut asiasta ja sain sen minkä halusin - tosin mieltäni askarruttanut asia ei kyllä valjennut sen paremmin sieltäkään

pelkkä soittaminen ei riitä,pitää kirjallisesti pyytää

• Hugo

Jotkut vaativat kirjallisen... mokomatkin byrokraatit.

• pyyntö,
        Hugo kirjoitti:

Jotkut vaativat kirjallisen... mokomatkin byrokraatit.

ei se ole mitään byrokratiaa vaan potilaan etu, en minä ainakaan halua että joku tilailisi nimissäni MINUN epikriisejäni!

t. arkiston täti, sairaalasta

• Hugo
        pyyntö, kirjoitti:

ei se ole mitään byrokratiaa vaan potilaan etu, en minä ainakaan halua että joku tilailisi nimissäni MINUN epikriisejäni!

Kovin on täti virkaintoinen. Itse olen saanut soittamalla monesta paikasta ja moni varmaan myös. Tosin tässä on nyt se, että äänestä pitkäaikaiset potilaat tunnistaa. Toivottavasti arkiston tätikin tunnistaa äänestä.

• sauvatar
        pyyntö, kirjoitti:

saisivat ainakin monta sivua
        mielenkiintoista luettavaa ja,
        kun tarkkaa lukee huomaa paljon virheitä.

Viimeksi olin 10v. NUOREMPI JEE;)!!!!

• Inka
        Hugo kirjoitti:

Kovin on täti virkaintoinen. Itse olen saanut soittamalla monesta paikasta ja moni varmaan myös. Tosin tässä on nyt se, että äänestä pitkäaikaiset potilaat tunnistaa. Toivottavasti arkiston tätikin tunnistaa äänestä.

Olen pyytänyt aika monesta sairaalasta vanhat potilastietoni ja aina on täytynyt joko käydä paikan päällä tai pyytää kirjallisesti.

En minä ainakaan haluaisi kenenkään ulkopuolisen lukevan potilastietojani, vaikka ne aika tylsää luettavaa onkin.

Nykyäänhän on käytäntönä ainakin niissä kahdessa sairaalassa, joissa olen viime aikoina käynyt, että sairaalasta lähtiessä tarkistetaan, kenelle epikriisi lähetetään, esim itselle ja terveuskeskukseen tai työterveyshuoltoon.

• minä

Tottakai on oikeus saada ja sehän nyt on pakollistakin. Ajatellaanpa, että leikkausjono on niin pitkä että siirryt yksityispuolelle tai haluat esim. juuri neurologilla käydä juttelemassa toisellakin. Paperit voi pyytää lähettämään suoraankin ja aika usein siihen suostunaankin, mutta itse olen aina hakenut tai pyytänyt postittamaan ne itselleni. Vähän sellainen kaiku, ettei luota kyseisen paikan lausuntoihin jos toiselle menee...

• ninni

viimeisen parin vuoden lääkäri sanelut etselle.
      oli ihan kivaa luettavaa
      kyllä siinä kirjoitellaan paljon muuta mitä ei lääkärit sano päin naamaa.

• sauvatar

yli viimeisen vuoden ajalta papereitani
        ja kumman paljon on virheitä ???

Tekstejä on paljon tiivisteltynä
        eli kaikkea ei ole mitä pidän
        tärkeänä, varsinkin lääkkeiden
        sivuvaikutuksia.

Nyt, kun niitä Neurologit kyselevät
        niin mistä muistan miten Neurontin,
        Deprakine, Neurotol ym....
        ovat toimineet ja oliko sivuvaikutuksia
        ja jos oli niin millaisia ???

Ne on silloin kerrottu, kun olen käynyt.
        Tietoja vain ei ole missään, outoa ?

• sauvatar kirjoitti:

yli viimeisen vuoden ajalta papereitani
        ja kumman paljon on virheitä ???

Tekstejä on paljon tiivisteltynä
        eli kaikkea ei ole mitä pidän
        tärkeänä, varsinkin lääkkeiden
        sivuvaikutuksia.

Nyt, kun niitä Neurologit kyselevät
        niin mistä muistan miten Neurontin,
        Deprakine, Neurotol ym....
        ovat toimineet ja oliko sivuvaikutuksia
        ja jos oli niin millaisia ???

Ne on silloin kerrottu, kun olen käynyt.
        Tietoja vain ei ole missään, outoa ?

Kiva, kun sait tietosi ja ikävää ne "väärät/puutteeliset" kirjoitukset ao. papereissa.

Ensi kerralla avaat sen sanaisen arkkusi neurolle/lääkärille ja kerrot haluavasi myös siihen asti tulleet haitat/hyödyt lääkkeistäsi kirjattavan.

Ja jos eivät tahdo uskoa, niin käyttele niitä "sivistyssanoja" reilusti.

Kyse on kuitenkin Sinun terveydestäsi.

Pakko muuten kysyä seuraavaa:

Lukiessani Sinun ja Hugon välistä keskustelua, niin ensin tulee molemmilta "täyslaidallinen" ja seuraavassa hetkessä olette taas sopimassa.

Joten oletteko sukulaisia keskenänne????????:))))

• sauvatar
        Pärre kirjoitti:

Kiva, kun sait tietosi ja ikävää ne "väärät/puutteeliset" kirjoitukset ao. papereissa.

Ensi kerralla avaat sen sanaisen arkkusi neurolle/lääkärille ja kerrot haluavasi myös siihen asti tulleet haitat/hyödyt lääkkeistäsi kirjattavan.

Lukiessani Sinun ja Hugon välistä keskustelua, niin ensin tulee molemmilta "täyslaidallinen" ja seuraavassa hetkessä olette taas sopimassa.

poissa ollut veljeni taitaa olla Hugo :)
        Sen kanssa on helppo kinata.
        Kuten huomaat en jaksa olla
        pitkävihainen ja miksi olisinkaan ?
        Hugo on mukava mies ;)

Sanoo suoraan kuten Suomalaisen
        sisullaan pitääkin.

• sauvatar kirjoitti:

poissa ollut veljeni taitaa olla Hugo :)
        Sen kanssa on helppo kinata.
        Kuten huomaat en jaksa olla
        pitkävihainen ja miksi olisinkaan ?
        Hugo on mukava mies ;)

Sanoo suoraan kuten Suomalaisen
        sisullaan pitääkin.

Aikaisemmin mietiskelit epi-Äidin oikeuksia eron sattuessa.

Aamulla näin tämän kirjoituksen etusivulla ja ei sitä pakko ole olla epi/muuten vaan sairas.

Oli suorastaan pakko laittaa linkki tännekkin.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000000232&posting=22000000013915629

Karua on teksti, jos paikkansa pitää:(

• sauvatar
        Pärre kirjoitti:

Aikaisemmin mietiskelit epi-Äidin oikeuksia eron sattuessa.

Aamulla näin tämän kirjoituksen etusivulla ja ei sitä pakko ole olla epi/muuten vaan sairas.

Oli suorastaan pakko laittaa linkki tännekkin.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000000232&posting=22000000013915629

Karua on teksti, jos paikkansa pitää:(

Ihmettelen edelleen tuota, kuinka
        äidit kelpaavat kuinka sairaina
        tahansa päivät pitkät hoitamaan
        lapsiaan vauvasta lähtien.

Eron tullessa tulisi kiista lapsista
        ja varmasti vedoten ( uskoisin näin )
        äidin sairauteen.
        Kuinka hän pärjää, kykenee hoitamaan
        omat lapsensa ym...?

Eikö ole niin, että äiti on kuitenkin
        ensisijainen huoltaja ja
        isän vaatiessa huoltajuutta
        arvioidaan kumpi sen saa ?
        Helpommalla pääsee jos itse
        ehdottaa yhteishuoltajuutta.

Voihan sitä kaupungilta tueksi
        anoa Kotipalvelulta hoitoapua
        jos tuntuisi arki liian raskaalta.
        Sitä, kun yksinhuoltajat helpommin
        saisivat.

Kiitos linkistä, olipa mielenkiintoista
        luettavaa ja herätti aivosoluni
        raksuttamaan pirteämmin ;)

• saaaja
        Pärre kirjoitti:

Terve!

Vähän tiedän, mutta haluan tietää enemmän
        asiasta epikriisistä, koska pappani (vasta, kohta
        täyttää kesällä -07 ydeksänkymmentäkaksi) lopetti
        tupakanpossuttelun noin 70:nen vuoden päästä, koska lääkäri sano. Ollut ilman noin 5:si vuotta. Mitä "vaikutuksia" syöpään?
        Mikä on todentietoinen!

PS. Lyhentävän yksiselitteinen.

Terveisin Jokke

• harald45

oman epikriisin, mutta en tiedä mistä ja miten. Olisin tyytyväinen vastauksesta

• jennie

MOI

Kyllä lain mukaan asiakkaalla on oikeus saada omat epikriisinsä. Itse kans taistelin aluksi niiden kans, mut nykyään ne lähettää neurolta pyytämättä ne kotiin. Ainoa asia miks terveydenhuolto instanssit pihtaa papereita on, ku ne pelkää ettei "maallikko" potilaat ymmärrä lukemaansa ja saavat pian väärinkäsityksiä tekstistä. Joten ei muutaku sairaala sanasto käteen ja hakemaan epikriisit kotiin=)

• Hugo

Jos tosiaan tekstissä käytetään liian vaikeaselkoisia termejä, niin pitäisi sitten kyllä kirjoittaa sellainenkin epikriisi, että potilas voisi sen ymmärtää. Joskus tuntuu, että lääkärit käyttävät turhaan vieraskielisiä sanoja, kun niille on suomenkielinenkin sana. Valitettavasti siinä ei aina ole mitää järkeä, vaan se johtuu siitä, että tarkoituskin on käyttää kieltä, jota maallikko ei tajua. Tämä ei ole enää mielestäni millään tavalla perusteltua ja itse ainakin arvostan enemmän lääkäreitä, jotka eivät ala käyttämään latinankielisiä sanoa itsetarkoituksellisesti vaan sanovat asiat suomenkielellä. Latinan käyttö on aivan turhaa monesti. Se on lienee perinne latinan kielen käytöstä tiedemaailman yhteisenä kielenä ja nykyisin olisi siis perustellumpaa tässä tarkoituksessa käyttää englantia, jos jotain käytetään.

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Jos tosiaan tekstissä käytetään liian vaikeaselkoisia termejä, niin pitäisi sitten kyllä kirjoittaa sellainenkin epikriisi, että potilas voisi sen ymmärtää. Joskus tuntuu, että lääkärit käyttävät turhaan vieraskielisiä sanoja, kun niille on suomenkielinenkin sana. Valitettavasti siinä ei aina ole mitää järkeä, vaan se johtuu siitä, että tarkoituskin on käyttää kieltä, jota maallikko ei tajua. Tämä ei ole enää mielestäni millään tavalla perusteltua ja itse ainakin arvostan enemmän lääkäreitä, jotka eivät ala käyttämään latinankielisiä sanoa itsetarkoituksellisesti vaan sanovat asiat suomenkielellä. Latinan käyttö on aivan turhaa monesti. Se on lienee perinne latinan kielen käytöstä tiedemaailman yhteisenä kielenä ja nykyisin olisi siis perustellumpaa tässä tarkoituksessa käyttää englantia, jos jotain käytetään.

saatiin koulusta, kun muistettiin
        esim. anatomian tentin vastauksiin
        lisätä vielä Latinan kielinen sana.

• oikeus saada

Jokaisella on oikeus saada epikriisi. Sairaaloista ne yleensä lähetetään automaattisesti muutaman päivän kuluttua (riippuu sanelujonosta), ellei niitä jostain syystä tule niin kannattaa pyytää ne. Jos on ns. "tavallinen käynti" niin pyydettäessä niistäkin annetaan epikriisi. Jos asiakas haluaa jälkikäteen jostain käynnistään epikriisin, niin silloin sen saa hoitaneelta lääkäriltä. Kirjallinen pyyntö on ainakin kaiken varmin tapa, ellei sitten sattumalta pääsen hoitaneen lääkärin puheille.

• Inka

Ei niitä lääkäriltä tarvitse pyytää, riittää kun otat yhteyttä ystävällisiin arkiston täteihin. He neuvovat, miten pitää menetellä.

• sauvatar

ja osastosihteeri antoi kopiot
      aikaa meni reilut puoli tuntia.

Kiitos kaikille vastanneille :)

• Anonyymi00026

Oulu lennot
      Unohtunut pankkin kortin tunnusluku, vaihdettu uuteen turhien kotikätein takia unohtunut salasana, alkaa poliisin pakko pysätys sakotus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      101
      1175
    2. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      40
      880
    3. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      37
      874
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      868
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      698
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      44
      697
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      58
      589
    8. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34
      586
    9. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      60
      583
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      52
      526
    Aihe