Kelkka vai mönkijä?

Moisio

Sanokaas kumman ostaisitte mieluummin jos olis 2500e rahaa käytössä ja kelkka tai mönkkäri tarttis ostaa? Vaihtoehtoina Ski-Doo Formula 380cc 95-00 vuosmallista. Vai esim. Kazuma 250cc mönkijä kuitenkin jokin 250cc mönkijä. Kumman ostaisitte mieluummin. Ja MIKSI?

12

2237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lynxwoman

Kulkupelin ostaminen riippuu ihan tarpeesta. Työkelkan itse ostaisin jos olis pakko lisätä kelkkalukumäärää ;)

• mönkijä

Mutta älä osta paskaa eli säästä ja osta laatua.
      Kelkalla ei tee ainakaan Tampereen seudulla enää mitään.

• Moisio

Meinaakkos että etelä-suomen talvi on liian lyhyt ja vähä luminen kelkkailuun? Itse olen hieman erimieltä. Onhan tätä lunta tässä Ikaalisissa ainakin piisannut.

• Lynkshimees
        Moisio kirjoitti:

Meinaakkos että etelä-suomen talvi on liian lyhyt ja vähä luminen kelkkailuun? Itse olen hieman erimieltä. Onhan tätä lunta tässä Ikaalisissa ainakin piisannut.

Nuo esittämäsi mallit ovat sellaisia, joita ilmankin pärjää mainiosti.
        Tai sitten ei.
        Talvella voi ajaa huviajoa tuolla kelkalla, ja kesällä mönkijällä, jos sen saa rekisteröityä.

Jos työtä pitää tehdä, hanki traktori, työkelkka tai iso hyvälaatuinen nelivetomönkijä vetävällä peräkärryllä!

• mutta
        Moisio kirjoitti:

kymmenen kuukautta vuodesta kaivelet munia että mitähän tolla tekis,kelkkailu on viä hölmömpää kun prätkäily.Vaikka ois kuinka rahaa niin kelkkaan en enää sijoita kun mönkijällä tekee kaikki hupi/työhommat yhtähyvin/paremmin talvella ja kesällä se vasta kivaa onkin.Polttoainetta menee 1/3 kelkan kulutuksesta ja kelkan arvo tippuu kuin lehmänhäntä,mönkkkäri(laatupeli) pitää aikas hyvin hintaansa.

Mielipideasioitahan nämä,ei ole tarkoitus ketään "rahamiehiä" hermostuttaa.

Eilen viimex kuulin kiinnileikanneesta tän vuotisesta sportista ja toinen kesti neljä päivää.Että ONNEA valitsemallenne tielle.

• mitenkäs
        mutta kirjoitti:

kymmenen kuukautta vuodesta kaivelet munia että mitähän tolla tekis,kelkkailu on viä hölmömpää kun prätkäily.Vaikka ois kuinka rahaa niin kelkkaan en enää sijoita kun mönkijällä tekee kaikki hupi/työhommat yhtähyvin/paremmin talvella ja kesällä se vasta kivaa onkin.Polttoainetta menee 1/3 kelkan kulutuksesta ja kelkan arvo tippuu kuin lehmänhäntä,mönkkkäri(laatupeli) pitää aikas hyvin hintaansa.

Mielipideasioitahan nämä,ei ole tarkoitus ketään "rahamiehiä" hermostuttaa.

Eilen viimex kuulin kiinnileikanneesta tän vuotisesta sportista ja toinen kesti neljä päivää.Että ONNEA valitsemallenne tielle.

ajat mönkijällä hupia yhtähyvin/paremmin ku kelkalla? Hupiahan on monenlaista, ja mielipiteitä yhtä monenlaisia, mutta en vielä oo löytäny semmosta mönkijää tai muutakaan laitetta mikä saa pippelin nousemaan samalla tavalla kun moottorikelkka!

• Moisio
        mitenkäs kirjoitti:

ajat mönkijällä hupia yhtähyvin/paremmin ku kelkalla? Hupiahan on monenlaista, ja mielipiteitä yhtä monenlaisia, mutta en vielä oo löytäny semmosta mönkijää tai muutakaan laitetta mikä saa pippelin nousemaan samalla tavalla kun moottorikelkka!

Aikas eroottisia kommentteja teillä... Hehe. Mutta kyllähän se kelkka mulle ainakin enemmän kiksejä tuottaa. Lumipöllyää ja vauhtia riittää. Voi vähän crossiakin vetää hyppiä yms. Mönkijällä siitä ei tuu mitänä tai mikäs siinä jos osaa.

Mutta tosihan se on ettei spode kelkasta työ hommiin oo pelkkää hyvi ajelua. Jos siitä jotain hyötyäkin haluaa niin tourinki sitte... Siitä sentään vähän iloa. Ja voihan sillä työ kelkallakin hoitaa huviajelua samoin kuin mönkijälläki ja hoitaa hommat samaan tahtiin kun mönkijällä.

Ja tästä ajo ajasta. Vaikken pääsis sillä kelkalla ajeleen 10 kuukauteen niin ei mun silti tarvitte muaniani kaivella onhan mulla niitä kaks pyöräsiä. Ja saahan sillä kelkalla ny vähän pidempää ajella kun 2 kuukautta.

• siten
        mitenkäs kirjoitti:

että sillä pääsee kesät talvet sellasiin paikkoihin metässä,suolla ja kallioilla ettei usko ennenkuin näkee tai kokee.Sitä parempi fiilis mitä pahempi paikka.Tottahan on että mönkiminen on lähinnä trialajoa hitaasti ja rauhallisesti.Perheen nautintona on myös makkaranpaistoretket ja pilkillä käynnit ja kyytiin ja kärryyn mahtuu viä naapuriperhekin.Ja onhan se parempi että pippelillä on käyttöä koko vuodex max 3-4 kuukauden sijasta.Esimerkkinä tää uus Bomban 800:n on aika hätänen peli mutta vasta itse ajamallahan se selviää.Ja sitten viä puitten tuonti metsästä,lasken sen hupi/hyötyajoksi,työkelkalla aika onnetonta touhua kääntymisineen ja peruuttamisineen,mönkijällä todella mukavaa puuhaa.Mutta näähän on vaan mielipiteitä kuten sanoit ja uskon että kelkkamiehet ovat yhtä iloisia harrastuksestaan kuin mönkkäriäijätkin.
        Ja se kait on tärkeintä....että nousee

• lynxwoman
        siten kirjoitti:

että sillä pääsee kesät talvet sellasiin paikkoihin metässä,suolla ja kallioilla ettei usko ennenkuin näkee tai kokee.Sitä parempi fiilis mitä pahempi paikka.Tottahan on että mönkiminen on lähinnä trialajoa hitaasti ja rauhallisesti.Perheen nautintona on myös makkaranpaistoretket ja pilkillä käynnit ja kyytiin ja kärryyn mahtuu viä naapuriperhekin.Ja onhan se parempi että pippelillä on käyttöä koko vuodex max 3-4 kuukauden sijasta.Esimerkkinä tää uus Bomban 800:n on aika hätänen peli mutta vasta itse ajamallahan se selviää.Ja sitten viä puitten tuonti metsästä,lasken sen hupi/hyötyajoksi,työkelkalla aika onnetonta touhua kääntymisineen ja peruuttamisineen,mönkijällä todella mukavaa puuhaa.Mutta näähän on vaan mielipiteitä kuten sanoit ja uskon että kelkkamiehet ovat yhtä iloisia harrastuksestaan kuin mönkkäriäijätkin.
        Ja se kait on tärkeintä....että nousee

Saahan kelkankin perään reen jossa kulkee vaikka kaks naapuriperhettä jos niikseen... Mutta mutta, miksi tällaisista täytyy kiistellä? Mielipideasia kummalla tykkää liikkua, kelkalla vai mönkijällä. Itte en oo toistaseks ainakaan syttyny ollenkaan mönkijälle. Mun mielestä mönkijä on enemmän työvehje kuin kelkka..

Elähän pelottele peruuttamisen vaikeudella. Eikö sitä paitsi mönkijälläkin joudu peruuttamaan yhtä lailla? Peruuttaminen reki/kärri perässä on vaikeaa millä tahansa jos tekniikkaa ei ole sisäistäny.

• kiistellä
        lynxwoman kirjoitti:

Saahan kelkankin perään reen jossa kulkee vaikka kaks naapuriperhettä jos niikseen... Mutta mutta, miksi tällaisista täytyy kiistellä? Mielipideasia kummalla tykkää liikkua, kelkalla vai mönkijällä. Itte en oo toistaseks ainakaan syttyny ollenkaan mönkijälle. Mun mielestä mönkijä on enemmän työvehje kuin kelkka..

Elähän pelottele peruuttamisen vaikeudella. Eikö sitä paitsi mönkijälläkin joudu peruuttamaan yhtä lailla? Peruuttaminen reki/kärri perässä on vaikeaa millä tahansa jos tekniikkaa ei ole sisäistäny.

Kelkalla täytyy vetää rekeä jota on hieman vaikea peruutella puitten välissä kun ei taho kääntyä,mönkijällä voi taas vetää tukkikärryä ja rekee mutta peruuttaminen on helpompaa.Kelkalla kuormat pienempiä ja se tosiaan ei tahtonu kään tyä.Voi olla että uus työkelkka tuo komeempia kuormia ja kääntyy helpommin.Taitaa olla molemmmat hauskoja sekä hupi- että työkäytössä.

Nautitaan vehkeistämme,What ever they are.....

• Nimetön

Osta ennemmin mönkijä koska sillä voi ajella ympäri vuoden,kelkalla ei, mutta en suosittele kazuma
      merkkistä mönkijää.
      Itte ostin kazuman niin kerkesin ajaa ensimmäiset 5 tuntia nii venttiilit kilahti, kannattas ettiä parempi merkki.

• juzze93

Kyl mä ottasin mönkijän, sillä pystyy ajaan kesät talvet, kelkalla ei, ja mikäs on mukavampaa kun menne mönkijällä nelipyörä sladissa jäällä/lumella...Ja sit viel ne suot sun muut pahat paikat, onne mukavia!

PS.Kokemusta on meinaan meillä on Suzuki KingQuad 700 4x4 efi ja Kymco MXU-500 4x4 tieliikenne ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2945
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe