Riski työkelkka???

Työjuhta

Terve!

Olisin ostamassa uutta moottorikelkkaa työkäyttöön ja umpisella ajoon. Minkälaisia vaihtoehtoja olisi tarjolla? Mielellään siis pitkä tela (ehkä myös leveä), voimaa isoihinkin kuormiin ja mielellään myös etenemiskykyä syvässä lumessa.

40

30276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terve

      5900:nen lynx

      • kissaa koskaan ollu

        sitä 660 articcattia jossa 50cm tela mahtava peli


      • lumimies
        kissaa koskaan ollu kirjoitti:

        sitä 660 articcattia jossa 50cm tela mahtava peli

        Kelkoista en tiiä mittään, mutta tästä vois olla sinulle hyötyä
        http://www.koneviesti.fi/VANHAT/kv 4 2003/kelkat.html

        Linkki sisältää parin työkelkan testin.


    • Työjuhta

      Nelitahtiset taitavat olla vähän turhan kalliita, joten mahtaako kulutuksessa saatavat säästöt kattaa kalliimpaa kelkan hintaa? En itse asiassa tiedä yhtään.

      Kaveri suositteli Yamahan vx540:stä. Kehui polttoainetaloutta ja hankinta hintaa. Kokemuksia?

      Artic-catin 570 olisi hinnaltaan hieman kalliimpi, paljon tehokkaampi, mutta siinä on etujousitus toteutettu huonosti risukossa ja kantojen seassa ajamiseen. 660-malli on aika paljon kalliimpi.

      Mahtaako olla merkitystä, onko puhallin- vai nestejäähdytys? Hiljaisessa ajossa nestekone ei taida saada jäähdytystä tarpeeksi, jos puukuormiakin vetää, vai?

      Reiteillä ja kovilla jäljillä ei tule ajeltua paljoa, koska lähin reitti on 20km päässä!!

      Kertokaas tuosta yamahasta jotain

      • Viikinki

        Kyllä kaksitahtariesta ottaisin Viikkarin ehdottomasti. Itselläni VK 540 III eikä ole ollut mitään teknisiä ongelmia. Työpaikalle ostettiin 3 vuotta sitten 3 Viikingiä ja hyvin toimineet. Linjamiehiltä, ketkä pääasiassa kelkkoja käyttävät on tullut vain positiivista palautetta Lynx 5900 ja 6900 verrattuna. Itse olen korjaamotehtävissä ja Yamaha on paljon Lynxiä miellyttävämpi huoltaa. Vaihteistoissa ei Yamahassa ole ollut ongelmia toisin kuin Lyxissä, joissa tuli vähintään yksi vaihteistoremppa vuoteen (firmalla 8 Lynxiä, 3 Jammua, 1 SkiDoo Alpine ja 1 Ockelbo 8000). Kaksitelaista tuskin tarvitset.


      • Hexa

        Yamahan VK540 Ei voi polttoainetaloudelliseksi kehua. Paljon muuta hyvää siinä kyllä on. Käsittääkseni vavimpia "perinteisiä" työkelkkoja.
        RS Viikinki (nelitahti) on ylivoimainen. Vaikka se on ylivoimainen vetokyvyltään se pysyy patikkoreitilläkin mukavasti samassa vauhdissa muiden kanssa. Siitä tulee myyntimenestys, kunhan suuri yleisö saa tarpeeksi koeajaa sitä.

        Nestekone keittää, jos jäähdytin ei saa yhtään kosteutta pintaansa. Siksi RS viikingissä on lisäjäähdytin flektillä.

        Kyllä, huollan Yamahaa ammatikseni.


      • Ja muitakin
        Viikinki kirjoitti:

        Kyllä kaksitahtariesta ottaisin Viikkarin ehdottomasti. Itselläni VK 540 III eikä ole ollut mitään teknisiä ongelmia. Työpaikalle ostettiin 3 vuotta sitten 3 Viikingiä ja hyvin toimineet. Linjamiehiltä, ketkä pääasiassa kelkkoja käyttävät on tullut vain positiivista palautetta Lynx 5900 ja 6900 verrattuna. Itse olen korjaamotehtävissä ja Yamaha on paljon Lynxiä miellyttävämpi huoltaa. Vaihteistoissa ei Yamahassa ole ollut ongelmia toisin kuin Lyxissä, joissa tuli vähintään yksi vaihteistoremppa vuoteen (firmalla 8 Lynxiä, 3 Jammua, 1 SkiDoo Alpine ja 1 Ockelbo 8000). Kaksitelaista tuskin tarvitset.

        On kokeiltu, eikä koskaan ole loota lynxissä poikinut. Ylivoimainen umpisessa, ei tarvitse ihmetellä suosiota. Terv. poromies.


      • Esko H
        Ja muitakin kirjoitti:

        On kokeiltu, eikä koskaan ole loota lynxissä poikinut. Ylivoimainen umpisessa, ei tarvitse ihmetellä suosiota. Terv. poromies.

        Ainoa kunnon kelkan vaihteisto on lynxin syncro.


      • Viikinki
        Esko H kirjoitti:

        Ainoa kunnon kelkan vaihteisto on lynxin syncro.

        Esimerkkini ovat erään sähköyhtiön kelkoista, jotka joutuvat käytössä melko koville. Usein perässä juonnetaan pankkoreellä kaksikin sähköpylvästä (etupää reellä takapää laahaa perässä)huonopohjaista johtokatua. Vaikka huoltoja tehdään normaalia enemmän, eivät vaan tunnu kestävän. Myös ystäväni on puollustusvoimain korjaamolla töissä ja heillä samoja ongelmia. Tornin hommissa kyllä on kaikenlaisia käyttäjiä ja siellä ongelmat voivat johtua virheellisestä käytöstä.


      • Rikki väärällä
        Viikinki kirjoitti:

        Esimerkkini ovat erään sähköyhtiön kelkoista, jotka joutuvat käytössä melko koville. Usein perässä juonnetaan pankkoreellä kaksikin sähköpylvästä (etupää reellä takapää laahaa perässä)huonopohjaista johtokatua. Vaikka huoltoja tehdään normaalia enemmän, eivät vaan tunnu kestävän. Myös ystäväni on puollustusvoimain korjaamolla töissä ja heillä samoja ongelmia. Tornin hommissa kyllä on kaikenlaisia käyttäjiä ja siellä ongelmat voivat johtua virheellisestä käytöstä.

        Käytöllä. Ei käytetä auton laatikon tapaan.


      • Anonyymi
        Viikinki kirjoitti:

        Kyllä kaksitahtariesta ottaisin Viikkarin ehdottomasti. Itselläni VK 540 III eikä ole ollut mitään teknisiä ongelmia. Työpaikalle ostettiin 3 vuotta sitten 3 Viikingiä ja hyvin toimineet. Linjamiehiltä, ketkä pääasiassa kelkkoja käyttävät on tullut vain positiivista palautetta Lynx 5900 ja 6900 verrattuna. Itse olen korjaamotehtävissä ja Yamaha on paljon Lynxiä miellyttävämpi huoltaa. Vaihteistoissa ei Yamahassa ole ollut ongelmia toisin kuin Lyxissä, joissa tuli vähintään yksi vaihteistoremppa vuoteen (firmalla 8 Lynxiä, 3 Jammua, 1 SkiDoo Alpine ja 1 Ockelbo 8000). Kaksitelaista tuskin tarvitset.

        Katoppa kuule tuolla ylempänä olevaa viestiä Polaris Indyn johdoista akulle. Näyt olevan alan mies niin varmaan tiedät antaa ohjetta.


    • koeajoja

      Käypä liikkeissä koeajamassa tarjokkaat, niin helpottaa valintaa kummasti. Itse olen työajossa käyttänyt toistakymmentä vuotta Yamaha Vikingiä, ensin kaikki kolme versiota kasitahtisista ja kevättalvella sain yhden maamme ensimmäisistä RS Vikingeistä itselleni. Tuo RS on ihan ylivoimainen juhta edellisiin verrattuna ja kyllä kestää kilpailun muunkin merkkisiin nelarehin. Työkelkassa varsinkin nelarin vääntö tulee arvoon arvaamattomaan.

      Jos itse teet huollot ja korjaukset, (jos taitoa, niin yrittäjänä säästö on melkoinen) huomioi myös huollon helppous. Esim. kaksitahti Viikkari on rakenteiltaan esim. Rovaniemeläistä kilpailijaa huomattavasti miellyttävämpi huoltaa. Kilpailijalla otattaa esim. liu'un vaihtoon telan irti, Viikkarissa sen saa vaihdettua telan vertlenkistä. Myös vaihteistossa on kilpailijoilla ollut ongelmia. Kaikki nuo seisokkitunnit on aina hankehommista pois ja niihin pitää muistaa laskea huoltokulujen lisäksi myös menetetty ansio ja mahdollinen vuokrakelkka tai ostopalvelu vieraalta.

      • Työjuhta

        Eli nestekonetta ei missään nimessä. Toivottavasti tuo yamaha ei ole mikään järkyttävä bensasyöppö, vaikka kaveri sitä kyllä taloudelliseski kehui. Paljonkohan mahtaa olla kulutus satasella?? Puukuormien vetäminen vie aina paljon bensaa, mutta minulla ei tule kilometreinä niin paljoa sellaista ajoa. Mutta umpisessa tulee yksin ajeltua paljon.

        RS Viking olisi varmasti ihan hieno peli, mutta kallis ja siinäkin on tuollainen "patikko etujousitus", joka on huono kantojen ja risujen seassa.

        Onko skidoolla työkelkkoja?? en löytäny kotisivuja..


      • Hexa
        Työjuhta kirjoitti:

        Eli nestekonetta ei missään nimessä. Toivottavasti tuo yamaha ei ole mikään järkyttävä bensasyöppö, vaikka kaveri sitä kyllä taloudelliseski kehui. Paljonkohan mahtaa olla kulutus satasella?? Puukuormien vetäminen vie aina paljon bensaa, mutta minulla ei tule kilometreinä niin paljoa sellaista ajoa. Mutta umpisessa tulee yksin ajeltua paljon.

        RS Viking olisi varmasti ihan hieno peli, mutta kallis ja siinäkin on tuollainen "patikko etujousitus", joka on huono kantojen ja risujen seassa.

        Onko skidoolla työkelkkoja?? en löytäny kotisivuja..

        Aika näyttää Yamahan kulutuksen käytännössä. Taatusti päihittää vanhat kaksitahtiset.

        Jos matto heittää lumihituleita roiskeläppään, se heittää myös jäähdyttimeen, elo ei ole ongelmaa, ellet halua käyttää tyhjäkäynnillä pitkiä aikoja.

        Nestejäähdytteisen ongelmahuhut johtuu Lynxin jetistä. Siihen tekivät lisäjäähdyttimem joka tukkeutuu lumesta. Yamahassa jäähdytin on ylhäällä, mihin lumi ei pöllyä.

        Ski Doota kannattaa ettiä "Bombardier" haulla.


    • riskistä
      • riskiä puuhaa

        Tarkoitit varmaan, että on aika suuri riski mennä ostamaan Lynxi.


    • on koneesi!

      !!!!!!!!!!!

      • Riippuvainen

        Tällaista eipäs-juupas väittelyähän kelkanosto tahtoo olla.

        Jos on tähänkin asti pärjännyt ilman kelkkaa, kannattaa tarvetta miettiä. Aluksi ostaa käytetyn, jotta näkee miten tarvetta on, ja tuleeko se kelkalla hoidettua. Vai olisiko esim. traktori sopivampi.
        Samoin oppii kelkankäytön perusteet. Käytettyjä nimittäin saa kymmenesosalla uuden hinnasta! Kelkka-Elvistelyllä ei saa muuta kuin rahaa kulumaan.
        Jos sitten siltä tuntuu, voi siihen käyttää enemmänkin rahaa. Ja muutenkin tietää, millaista tarvitsee.

        Kovin isoa ei alkuun kannata hankkia. Se on raskas repiä syvältä umpihangesta liikkeelle. Selkä vain kipeytyy, muuta ei tapahdu.
        Myöhemmin, kun tulee ajosilmää, selviytyy raskaallakin kelkalla paremmin.

        Yleisohjeena tyypistä ja mallista voisin sanoa, että hanki sellainen mihin naapuritkin ovat tyytyväisiä. Ei vieraat palstalaiset. Ja jolla on huoltokorjaamo lähellä! Tahtoo tuota tarvetta olla kaikilla merkeilla. Keväällä kevät- ja syksyllä syyshuolto.


    • TYYTYVÄINEN LAPIN UK

      POLARIKSEN WIDE-TRACK (VESIJÄÄHD) ON OLLUT TODELLINEN VETOJUHTA JOKA MENEE EIKÄ MEINAA !! MUTTA KOSKA VOIMA JA KULKU ON HUIPPUA (TOKI PERILLEPÄÄSYN JA "PAHAN PAIKAN" SELVITTÄMISEN RATKAISEE KUSKI JA HÄNEN TAITONSA) JA TÄSTÄ JOHTUEN JOS WIDE-TRACKILLA JÄÄT KIINNI.... SE T.O.D.E.L.L.A.K.I.N TARKOITTAA SITÄ! LAPIO ON PAKOLLINEN VARUSTE KOSKA USEIN ON LIIAN VAHVA USKO OMIIN TAITOIHIN JA ON TOTTUNUT SIIHEN, ETTÄ POLLEA EI MITKÄÄN ESTEET PITELE.. =) NOH, PARNNUSEHDOTUKSENA LAITTAISIN HIEMAN LEVEÄMMÄT SUKSET HYVILLÄ OHJAIMILLA, SEKÄ KORKEAMMAN RÄPYLÄN (PS. SELLAISTA TUKKIKUORMAA ET LASTAA REKEEN, ETTEI WIDW-TRACK SITÄ VETÄISI )
      LISÄKSI POLLE KULKEE RIITTÄVÄÄ VAUHTIA ( YLI 110KM/H ) JA ON MAINIO PERHEKELKKA. TUKEVA JA VAKAA, KUITENKAAN SE EI OLE MIKÄÄN REITTIKELKKA..
      UUDESTA 4-TAHTI POLLESTA MINULLA EI OLE KOKEMUSTA

      • ;..;

        Ei ole Lynxin voittanutta.


      • Oskari Käkimäkkylä

        Polaris tosiaan tarvii lapion mukaan . Ensinnäkin umpisessa metässä raskaskeulainen polaris on tosi vaikea ajettava ja jää helposti kiinni. Toiseksi kovalla kelillä kuormaa vedettäessä pitää lapioida lunta astinlaudoille jotta kone ei ylikuumenisi. Lynxi 5900 on parempi pehmeässä umpilumessa kuin Yamaha Vikinki, mutta Viikinki on voimakkaampi kuorman edessä. Olen ajanut vuosien varrella monen merkkisillä ja monenlaisilla kelkoilla ja voin sanoa että tärkeintä on ajosilmä ja järki päässä.


      • vaihtokuume.

        mitenkä lie ylikuumenemisen laita kovallakelillä, jos ajaa ryömintävauhtia.


      • Tietoa?
        vaihtokuume. kirjoitti:

        mitenkä lie ylikuumenemisen laita kovallakelillä, jos ajaa ryömintävauhtia.

        Onko merkitystä sillä,onko telamatto 50 cm vai 60 cm (Lynx 6900), ero käytännössä ?
        Pintapaine tietenkin pienempi ja jos laittaa vielä leveät suksimuovit 6900;een, onko loskalla selkeästi parempi etenemään, eli huonompi jäämään kiinni. kuin esim 5900 tai Viikinki540.


      • veneenrakentaja
        Tietoa? kirjoitti:

        Onko merkitystä sillä,onko telamatto 50 cm vai 60 cm (Lynx 6900), ero käytännössä ?
        Pintapaine tietenkin pienempi ja jos laittaa vielä leveät suksimuovit 6900;een, onko loskalla selkeästi parempi etenemään, eli huonompi jäämään kiinni. kuin esim 5900 tai Viikinki540.

        Kokemusta "Pollesta" Trans-Sport nyt 10v on ollut mainio työkumppani, niin metsässä kuin kalastuksessa jäällä. Kovemmillakin pakkasella käynnistyy heti, eikä ole ollut minkäänlaista remppaa, kun muistaa huoltaa. Öljynä synteettinen. Siis voin suositella!


    • viikingi3

      miten paljon öljyä Viiking 540 III vaihdelaatikkoon?

    • kokemusta ockelista

      Terve.

      Moni ehottelee jotakin Lynxia tai jotaIn muuta merkkiä, mutta ainut oikea työkelkka mitä ovat valmistaneet on Ockelbo 6000, nimittäin Ockelbo 6000:ista parempaa ei ole, eikä tule.

      • ytdd

        Hyvä vitsi. 70-luvun alun kelkkoihin verrattuna kuustonninen on hyvä.


    • perjjo

      Ei vitsit eriksseen, ockelbo 6000 ylvoimanen

    • ygfr5

      Lynx 59 Yeti, 69 Yeti, Ski Doo Skandic wt. Nuo ylivoimaisia Polariksen ja Yamahan pillareihin verrattuna. Kestäviä ja hyvät ajo-ominaisuudet. 550:een kun tekee suutinremontin, niin kulutuskin kohtuuden rajoissa.

    • repiirajusti

      Rotaxin 600 ACE lienee maailman paras tekniikka, mitä kelkkaan voi saada. Tuota olen kokeillut sporttikelkassa, mutta varmasti toimii myös työkelkassa. Hevosvoimiin nähden paljon raajaa nelarivoimaa. Ei haise, ei melua eikä syökään. Ainakin Skidoo Renegade 600 ACE oli pirun kevyt viedä patikoissa ja nopea mutkissa. Upeaa kuinka nelari lähtee heti, kun kaasua hipaisee. Kakstahtisen pitää nostaa kierroksia ensin.

      En kyllä kakstahtista enää ottaisi kuin pakosta. Nelarihevonen on kuin suomenhevonen.

    • Pysynokkelissa

      Tuossa on kaverin kanssa ajettu puita vk540:llä ja 6000 ockkelilla. Jos puhutaan puhtaasta työ ajosta jotta hupia ei tarvii miettiä niin tuonne kun paksuun umpihankeen mennään reittiä polkemaan niin tahtoo välillä viikinki miestä kiehuttaa. Vetokyvyissä ei suuria eroja ole ku rinteeseen vauhilla kuorman kanssa mennään. Yks kuorma jäi vähän monttuu ja siinä kokeiltii että onko eroa liikkeelle lähössä. Viikingillä nyhettiin muuan kerra ja ei päässy liikkeelle kun alko jo jauhamaan uraa. No pari kertaa täytettii ja ootettiin vähän aikaa että lumi kovois ees vähä ja uus yritys vk:lla ja ei lähteny. Ockelbo 6000:nen laitettii reen eteen ja kolmannella nykäsyllä lähti reki liikkeelle. Mutkassa liikkeelle lähtö kuorman kanssa on okkelin ehoton voitto. Kuorma tahtoo vetä viikingin suoraks siinä missä okkeli vaan nytkähtää ja lähtee. Mutta kun urat on ajettu ja reitit selvät niin ajomukavuuksiltaan viikinki vie ylivoimasen voiton. Okkelilla ei hupi ajoa kehtaa ajella. Mutta työkäyttöön ehdoton ykkönen. 90-luvun kelkoista. Kyselin yheltä vanhalta kelkka korjaajalta suosituksia uudeempaan ja nykyaikaiseen kelkkaan työ käyttöön. Kysyi että millä ajan. Kun kuuli vastauksen että oon 6000 okkelin kunnostanut niin vaitonaisesti kehotti pysymään siinä että säästyn isommilta murheilta. Että sillee.... mitä sitä niillä liioilla tehoilla tekee kun jo pito loppuu vähemmilläkin.

    • InarinIlmari

      Työtön jurpo menee julkisilla työkkäriin ja fattaan kerjuulle. Miksi kelkoista kyselet?

    • Anonyymi

      Itselläni yamaha Viking profissional 2. -21 .Sain viimetalvena hinata yhtenään monia työkekkoja hangesta ja solusta irti. Yritin saada edes kerran reen kanssa kiinni mutten onnistunut.

      • Anonyymi

        Menee jos kovalumi mutta näytäs mallia metriseen pehemeään on kuin sukellusvene.


    • Anonyymi

      Moro.
      Onko ylikuumenemisen kans ongelmia. Ladun teossa tuollainen 21 vuosimallin viikinki sytyttää huomiovalo t herkästi. Kyseessä ladun teko jossa vauhti ei ole kova?

      • Anonyymi

        Sama monissa nelarikoneissa. Jäädytys on todella alitehoista merkkiin katsomatta.


    • Anonyymi

      Ainut oikea joka kulkee missä vaan on 2-telainen MYSKI. Minulta saa 2800 e.

    • Anonyymi

      Katso kuvia netistä.

    • Anonyymi

      A. Pitää olla tyhmä joka umpisella isoja kuormia koittaa ajaa.
      C. Ensin käydään polkemassa ura, siis ilman kuormaa ja annetaan sen muutaman päivän kovettua.
      E. Osta vaijeritalja, jos meinaat umpisilla vedellä.

    • Anonyymi

      Viiking kyljellään vähän lumen aikana kannokossa helpommin kuin Polle, mutta molemmat mahtavia työjuhtia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe