termostaatin ja jos tarvii niin miksi.. Vaikuttaako olellisesti toimintaan? Eiko kone käy tarpeeksi lämpimänä suomen suvessa. Itselläni yleensä käy vähän turhankin lämpimänä ehjälläkin termostaatilla..
Tarviiko
11
7822
Vastaukset
- Nostaa
Nopeammin koneen lämpötilan ja pitää sen sopivana.
Jos kone kuumuu liikaa, voi olla vika termostaatissakin,sekä pumpussa tai putket tukossa.
Myös voimakas alumiinihome tai hapettuma lohkon vesitiloissa nostaa lämpöä kun lämpö ei luovuttaudu veteen. - tarvii
Suunnittelija lähtee mitoittaessaan koneen käyntivälyksiä siitä, että kone on tietyssä lämpötilassa. Termostaatti pitää lämpötilan vakiona kuormasta riippumatta.
Suomen vedet ovat kyllä suuren osan ajasta niin kylmiä ettei termostaatiton kone saavuta käyntilämpötilaansa.
Jos oma koneesi käy kuumana, on siinä jotakin vikaa ja se pitää korjata. Termostaatin poisto ei auta kun siinä tapauksessa, että se on rikki.- Iliman
Mulla toi 5 heppanen Mercury 2-tahti vuosimalli 2004. Taitaa se olla ilman termostaattia toimiva kone??
- Mike
Iliman kirjoitti:
Mulla toi 5 heppanen Mercury 2-tahti vuosimalli 2004. Taitaa se olla ilman termostaattia toimiva kone??
Oikeasti Tohatsun 5hv 2t moottori on ilman termostaatti!
- Ykä
Termostaatilla yritetään pitää koneen käyntilämpötila riittävän korkeana koneen kunnollisen toiminnan kannalta ja toisaalta alhaisena korroosion hidastamiseksi. Perämoottorien termostaatit aukee 55 - 60 asteessa, joka ei ole koneen toiminnan kannalta optimi, mutta kestävyyden kannalta kyllä ainakin merivesikäytössä.
Uskoisin, että monessa tapauksessa voitaisiin järvikäytössä olevien koneiden käyntilämpötilaa nostaa ja saada koneen toiminta paremmaksi optimoimalla seos korotettuun käyntilämpötilaan.
Tulppien vaihto kylmempiin saattaisi myös tulla eteen.
Termostaatit ilmestyivät koneisiin hitaasti jostain -50-60 lukujen taitteesta alkaen. Viimeisiä mohikaaneja joissa ei ollut termostaattia oli esim Mercury/Mariner 25, joissa termaria ei ollut vakiona vielä -88. Saman koneen 20hv versiossa oli sentään. Pienissa koneissa termarittomia on ollut vielä myöhempään, minkä seikan selittää pikkukoneille yleinen käyttötapa, koneen kaasu on lyhyen aikaa tyhjäkäynnillä ja pääosan käynnistä täysillä. Tällöin termari ei juurikaan enää ole avuksi, koneen jäähdytysjärjestelmä mitoitetaan vain sopivaksi täyden kaasun ajolle.
Meillä täällä Suomessa pikkukoneita on käytetty myös uistelussa, siis epätyypillisessä käytössä. Tällöin termarista on apua, erityisesti kylmissä olosuhteissa.
Koska termostaatit muodostavat myös yhden lisäepävarmuustekijän koneen toiminnalle, ei niiden käyttö ole aivan yksiselitteisesti pelkää plussaa. Tuttava piirissä on on ollut yksi tapaus, jossa termari jumittui kiinni ja kone tuhoutui totaalisesti. Näissä nettikeskusteluissa on ilmennyt muitakin vastaavia tapauksia, josta syystä vanhoihin termareihin on syytä suhtautua varovasti, eli on irrotettava välillä ja tarkastettava toiminta sekä kanava mahdollisen tukkeen poistamiseksi. Onneksi yleisin rikkoutumistapa on auki jääminen, jolloin jäähdytys toimii termari ei.- patexx
Onkos Yamahan nelitahtisessa 30hv koneessa termostaattia ?
Itse koneesta en löytänyt, ohjekirja ei mitään puhu asiasta? - täältä
patexx kirjoitti:
Onkos Yamahan nelitahtisessa 30hv koneessa termostaattia ?
Itse koneesta en löytänyt, ohjekirja ei mitään puhu asiasta?http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx
Valitse joku F30 ja klikkaa "cylinder crankcase"
Osat 13, 14 ja 15. - siis löytyy
täältä kirjoitti:
http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx
Valitse joku F30 ja klikkaa "cylinder crankcase"
Osat 13, 14 ja 15.tuosta edellä mainitusta paikasta saa lisätietoa.
- Ya-man
patexx kirjoitti:
Onkos Yamahan nelitahtisessa 30hv koneessa termostaattia ?
Itse koneesta en löytänyt, ohjekirja ei mitään puhu asiasta?4-t koneessa on erittäin tärkeä homma tarkastaa että se toimii oikein. Jos 4-t kone käy liian kylmänä niin öljyn pinta lisääntyy ja alkaa vahinkoa tulla. Kaikissa 4-t uistelumoottoreissa pitäisi olla lämpömittari mistä näkisi moottorin lämpötilan.
Ja pitää muistaa ajaa se uistelumoottori "kuumaksi" ennen uistelua, muuten se ei lämpene ollenkaan. - patexx
Ya-man kirjoitti:
4-t koneessa on erittäin tärkeä homma tarkastaa että se toimii oikein. Jos 4-t kone käy liian kylmänä niin öljyn pinta lisääntyy ja alkaa vahinkoa tulla. Kaikissa 4-t uistelumoottoreissa pitäisi olla lämpömittari mistä näkisi moottorin lämpötilan.
Ja pitää muistaa ajaa se uistelumoottori "kuumaksi" ennen uistelua, muuten se ei lämpene ollenkaan.Onkohan tuohon Yamaha F30 moottoriin mahdollista asentaa esim. auton lämpmittari ?
Ennenkin olen asiaa ajatellut, mutta ei ole tullut otettua asiasta selvää. - tietämättä
patexx kirjoitti:
Onkohan tuohon Yamaha F30 moottoriin mahdollista asentaa esim. auton lämpmittari ?
Ennenkin olen asiaa ajatellut, mutta ei ole tullut otettua asiasta selvää.Yamahan käyntilämpötila on jossakin 55 asteen tienoilla ja useimmat autonmittarit ovat silloin vielä tapissa vasemmalla mutta varmaan sopiviakin löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632664
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 461234
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197