Hillitön karvanlähtö!

Hulda

Kanilta lähtee karva tähän aikaan vuodesta tuppoina. Irti lähteneiden karvojen päässä hilseen tapaisia kökköjä. Karvaa lähtenyt pidemmän aikaa jo enemmän, pientä silmätulehdusta ja nuhaa ollut myös, muuten terve kani.

KEnelläkään tietoa mikä voisi aiheuttaa?!
olen antanut mm. ananasmehua mahd. vitamiinin puutteeseen

28

18444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermanni75

      Mikäli karvanlähtö on raju, voi sen yhteydessä ilmetä hilsettä. Toinen vaihtoehto hilseelle on hilsepunkki.

      Ananasmehusta ei kani vitamiinejä saa, auttaa karvanlähdön ongelmiin (ummetus). Vitamiinitippoja pellettiin (juomavedessä eivät yleensä tykkää).

      Silmätulehdus ja nuha olisi syytä hoitaa myös.

      • KanitRulaa!!

        meidän edellisellä kanilla oli hilsepunkki sen takajaloista lähtikarvat sitten sille jäi vain kuin tohvelit jalkaan.
        Sen iho oli hilseisenä kokonaan melkein.Mutta se oli jo vanha en ois halunnu et se ois kuollu sillä se
        oli mun eka lemmikki ja niin ihana me oltiin parhaita kavereita sillä se aina nuoli mun kättä jos laitoin käden sen eteen ='(
        ja/tai =')


    • ...

      pelletin sekaan monivitamiinia!Voisit myös antaa rypsiöljykuurin,eli sitä pelletin sekaan!

      • Anonyymi

        Mikä se öljy kuuri on


    • -Paola-

      Epäilen aika vahvasti et kanillas on hilsepunkki, kantsii viedä eläinlääkärii tutkittavaks. Mun kanil lähti kans karvaa tupottai ja karvan pääs oli hilsekökköi, myös iho hilseili ja kanin olemus oli muuttunu masentuneemmaks. Vein sen eläinlääkärii ja sil todettii hilsepunkki 12.1.06 ja sai siihe pistoksena IVOMEC-nimist lääket. Määrättii uusintaloishäätö, joka oli 23.1. Sai samaa lääket sillo, mut jotaki meni vikaa. Muutama tunni pääst lääkkee annost muuttu apaattisemmaks. Pikkuhiljaa vointi huononi ja lopult kävi nii ikävästi et kuoli. Oli vast 1,5 vuotias kääpiöluppakorvakani. Nii ihana ja energine normaalisti, käytökseltää vekkuli. Ikävä ei meinaa millää helpottaa, välil o helpompaa mut sit taas iskee nii kova ahdistus. Varsiki taas ny ku kirjottaa asiast, ni tuntuu nii pahalt, mut haluan muide ihmiste tietävä mite mul kävi, et osaavat ol varovaisempia. Tuntuu nii väärält et sen piti kuol, yritin auttaa sitä ja näi ikävästi kävi.

      Mieti tarkkaa mihi hoitoo suostut jos sil todetaa hilsepunkki. Suosittelen ettet ota riskiä ja suostu laittaa piikkilääket, vaa mielummi pyydät ihol laitettavaa rasvaa.

      • Anonyymi

        Apua mun kanilta lähtee kauheasti karvaa sillä on sellaisia länttejä selässä olin yhden yön pois kotoa ja nyt kun tulin takaisin SEO enää anna silittää vaan lähtee pakoon :”( mitä teen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apua mun kanilta lähtee kauheasti karvaa sillä on sellaisia länttejä selässä olin yhden yön pois kotoa ja nyt kun tulin takaisin SEO enää anna silittää vaan lähtee pakoon :”( mitä teen?

        Vähintään soitto el.


    • ^^Little Girl^^

      Minun kanillani lähtee aika sika paljon krvaa aina.. oikeina tuppoina! SE on harmaa ja silla on vaalean harmaita raitoja selässä ja niistä sitä karvaa lähtee kaikkein eniten.. onko kanini sairas??? P.S: ja kanini makoilee paljon, luin kani kirjasta että silloin se on sairas... toottako??

    • HéGé

      Minun kanila irtosi vähän väliä tuppu karvaa jostain takapäästä.. Sillä en kyllä havainnut minkäänlaista hilseilyä. Ei se kyllä mitenkään ole haitannut sitä.. eikä sitä huomaa.. sillä ei jää karvaan paljaita kohtia..
      Asiantuntevilta apua..?
      Onko se vaarallista..? Jokin sairaus..?

      • ...?

        Mun kanilla lähtee karvaa sillee kokoajan, ei mitään hilsettä karvojen päässä eikä jää paljaita kohtii turkkiin, ei sitä edes huomaa. Sit taas takapäästä kanii lähtee karvoja tuppoina jos nyppii, niit pehmeitä harmaita aluskarvoja, kani ku on musta. Sit saattaa jäädä melkeen huomaamattomii varmat laikkuja peräpään turkkiin.
        Niin että onko normaalia? Mitään erikoisii vitamiineja ei olla kanille annettu, pitäiskö antaa? Olisko eläinlääkärikäynti tarpeen? Itse kani on pirteä ja virkeä, eikä oo edes ummetusta tai mitään, että sitä ei näyttäis haittaavan, enemmänki huolestunutta omistajaa...
        Jos joku tietää nii olis kiva jos vastais..!


      • mitsuka
        ...? kirjoitti:

        Mun kanilla lähtee karvaa sillee kokoajan, ei mitään hilsettä karvojen päässä eikä jää paljaita kohtii turkkiin, ei sitä edes huomaa. Sit taas takapäästä kanii lähtee karvoja tuppoina jos nyppii, niit pehmeitä harmaita aluskarvoja, kani ku on musta. Sit saattaa jäädä melkeen huomaamattomii varmat laikkuja peräpään turkkiin.
        Niin että onko normaalia? Mitään erikoisii vitamiineja ei olla kanille annettu, pitäiskö antaa? Olisko eläinlääkärikäynti tarpeen? Itse kani on pirteä ja virkeä, eikä oo edes ummetusta tai mitään, että sitä ei näyttäis haittaavan, enemmänki huolestunutta omistajaa...
        Jos joku tietää nii olis kiva jos vastais..!

        sama ongelma. pitäskö mennä jonnekin lääkäriin vai voiko sen vaa antaa olla.


      • ...?
        mitsuka kirjoitti:

        sama ongelma. pitäskö mennä jonnekin lääkäriin vai voiko sen vaa antaa olla.

        Mun kanilla se meni ohi ilman mitään hoitoa ja muita konsteja vähän ajan päästä eikä kyl edes tullu mitään laikkuja:) kai se sit oli ihan normaalii karvanlähtöö:D


      • karva arg <3
        ...? kirjoitti:

        Mun kanilla se meni ohi ilman mitään hoitoa ja muita konsteja vähän ajan päästä eikä kyl edes tullu mitään laikkuja:) kai se sit oli ihan normaalii karvanlähtöö:D

        munkin uros kanilla lähtee karvaa !!
        talvikarva siltä näköjään lähtee :) harjaan joka päivä !
        kani ei hilseile eikä kutise eli se on tavan karvalähtö !!
        sit housut ihan karvassa arg  


      • jovitar
        karva arg <3 kirjoitti:

        munkin uros kanilla lähtee karvaa !!
        talvikarva siltä näköjään lähtee :) harjaan joka päivä !
        kani ei hilseile eikä kutise eli se on tavan karvalähtö !!
        sit housut ihan karvassa arg  

        moikka:) ensimmäinen kanimme on 2-vuotias, matokuurin on saanut , ja on ulkona ja sisällä. Nyt huomannu että takapäästä lähtee suurina tuppoina karvaa,jossa "hilsettä". Kanillemme emme syötä pellettiä, maha menee kuralle. Nyt kuitenki maha taasen temppuilee, tekee kissan kakan näköistä pötköö. Laihtunukkin äkkiä kanimme on, luut tuntuu, muuten olut pulska. nurkassa on häkissään.


      • nettikyselyt.com
        jovitar kirjoitti:

        moikka:) ensimmäinen kanimme on 2-vuotias, matokuurin on saanut , ja on ulkona ja sisällä. Nyt huomannu että takapäästä lähtee suurina tuppoina karvaa,jossa "hilsettä". Kanillemme emme syötä pellettiä, maha menee kuralle. Nyt kuitenki maha taasen temppuilee, tekee kissan kakan näköistä pötköö. Laihtunukkin äkkiä kanimme on, luut tuntuu, muuten olut pulska. nurkassa on häkissään.

        tuossa tilanteessa lääkäriin mars!!!! toinen vaihtoehto on että annat kanisi kuihtua luurangoksi


      • tania78
        jovitar kirjoitti:

        moikka:) ensimmäinen kanimme on 2-vuotias, matokuurin on saanut , ja on ulkona ja sisällä. Nyt huomannu että takapäästä lähtee suurina tuppoina karvaa,jossa "hilsettä". Kanillemme emme syötä pellettiä, maha menee kuralle. Nyt kuitenki maha taasen temppuilee, tekee kissan kakan näköistä pötköö. Laihtunukkin äkkiä kanimme on, luut tuntuu, muuten olut pulska. nurkassa on häkissään.

        Kuten edellinen totesi: ÄKKIÄ LÄÄKÄRIIN !
        Kanillasi voi olla hilsepunkki. Ne käyttävät kanin saaman ravinnon hyödykseen...
        Toinen syy voi olla jokin imeytymishäiriö.

        LÄÄKÄRIIN JOS KANI LAIHTUU ! Jotain on vialla.


      • huolestunut...
        tania78 kirjoitti:

        Kuten edellinen totesi: ÄKKIÄ LÄÄKÄRIIN !
        Kanillasi voi olla hilsepunkki. Ne käyttävät kanin saaman ravinnon hyödykseen...
        Toinen syy voi olla jokin imeytymishäiriö.

        LÄÄKÄRIIN JOS KANI LAIHTUU ! Jotain on vialla.

        minulla on kaksi vuotias kääpiöluppa uros jolta lähtee karvaa tuppoina, se kasvaa takas sellasena "ns" siilikarvana se on semmoista lyhyttä piikikästä ja aika tummaa... kanilla on myös punaiset silmänympärykset. mitä pitäis tehdä ?


      • tania78
        huolestunut... kirjoitti:

        minulla on kaksi vuotias kääpiöluppa uros jolta lähtee karvaa tuppoina, se kasvaa takas sellasena "ns" siilikarvana se on semmoista lyhyttä piikikästä ja aika tummaa... kanilla on myös punaiset silmänympärykset. mitä pitäis tehdä ?

        Kani luultavasti vaihtaa karvaa.

        Kannattaa seurailla tilannetta.


    • Lämätin

      Hilsepunkin oireita on runsas karvanlähtö (ei näy aina hilsettä), selässä saattaa olla ns. "hilsepesäkkeitä", joita nyppiessä menee helposti iho rikki, maha on usein sekaisin ja silmätulehduksia tulee helposti. Hilsepunkki iskee ensimmäisenä alaselkään. Varsinkin leikatun kanin hilsepunkista on vaikea päästä eroon, itse en ole vielä yhdenkään leikatun kanin kanssa onnistunut siinä.

      • tania78

        Aika outoa jos olet lääkärin ohjeita noudattanut.
        Hilsepunkinsta pääsee kyllä eroon.


      • Lämätin
        tania78 kirjoitti:

        Aika outoa jos olet lääkärin ohjeita noudattanut.
        Hilsepunkinsta pääsee kyllä eroon.

        Meille on määrätty tosin vain Stong Holdia. Eipä ole tehonnut, mutta onhan niitä muitakin lääkkeitä, pitänee ehdottaa.


      • Lämätin
        Lämätin kirjoitti:

        Meille on määrätty tosin vain Stong Holdia. Eipä ole tehonnut, mutta onhan niitä muitakin lääkkeitä, pitänee ehdottaa.

        Strong Holdia*


    • Haniksani

      niin meidänkin kanilta huomasin äsken en tiedä mitä tehdä ja siinä on hilsettä ja näkyy alus karva

    • Tara_Kani

      Minulla on 2 ja puoli vuotias kani naaras. Siltä on tässä viikon ajan lähtenyt tuoppoina paljon karvaa ja takapäässä lähtee tosi paljon karvaa ja tillale tulee kovempaa karvaa. Kanillani on selässä muutaman sentin pituinen alue jossa on hyvin lyhyttä karvaa joka ilmestyi vasta eilen. Olisiko se hilsepunkki vai karvanvaihto? Pitäisikö ottaa yhteyttä lääkäriin vai hoitaa kania vitamiineista ja ananas mehulla? Voisitteko vastata mahdollisimman pian? Kiitos 😊

      • Zedä

        Aika normaalilta kuulostaa.


    • Anonyymi

      Mitä kanille pitää tehdä jos kanilla on hiili punkki

    • Anonyymi

      onko normaalia jos kanin mahan alta lähtee karva niikun kokonaan silleen et iho nakyy??
      mistä sevoi johtua tai minkä se voi aihettaa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe