1.6 FSI kone Golf/Jetta?

vaggine

Onkos testaajia miltä tuo 1.6 FSI kone tuntuu käytössä, taitaa olla 6 lovisella vaihteistolla vai kuinka?

Rahat riittäisi uuteen Jettaan tai Golffiin tuolla koneella, nykyisin alla on 95 vuodelta Audi koneena 1.8 20v eli 125hv ja alaspäin tehoissa/ajomukavuudessa ei saisi mennä uudella autolla.
Eli onko mitään hajua miten 1.6 FSI pärjää tuolle vanhalle mutta piirun isommalle ykskasille?

16

5904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JormaJ

      Olen käynyt testaamassa tuota. Mielestäni tuo FSI on vain mainos kikka (lue huono vitsi), ei mitenkään ole normaalia 1.6 parempi. En voi käsittää miten vw tuo vasta nyt i-mallia, kun saabillakin tuo oli jo 80-luvulla.

      • Tassu

        Kyllä on eroo 1.6 ja 1.6 FSI!!

        1.6:
        Suorituskyky
        Max. teho 75 kW
        Max. vääntö 148 Nm


        1.6 FSI
        Suorituskyky
        Max. teho 85 kW
        Max. vääntö 155 Nm

        10kW ja 7Nm eroa!!

        Ja tietääkö JormaJ mitä edes FSI tarkoittaa/pitää sisällään??


      • ehei kuule
        Tassu kirjoitti:

        Kyllä on eroo 1.6 ja 1.6 FSI!!

        1.6:
        Suorituskyky
        Max. teho 75 kW
        Max. vääntö 148 Nm


        1.6 FSI
        Suorituskyky
        Max. teho 85 kW
        Max. vääntö 155 Nm

        10kW ja 7Nm eroa!!

        Ja tietääkö JormaJ mitä edes FSI tarkoittaa/pitää sisällään??

        En ole Jorma, mutta vastaan silti: tuo 7Nm:n ero väännössä on aivan merkityksetön, samoin 10 kW:n tehoero, joka saavutetaan siellä kierrosrekisterin yläpäässä. Eron _saattaa_ huomata, jos kokeilee FSI- ja MPI-autoja peräkkäin 0-100km/h maksimaalisen kiihdytyksen irrottaen koneesta kaikki voimanrippeet. Kuinkahan usein Tassu näin revittelee? :D


      • Jaska

        ...miten Saab liittyy tähän. Ehkä viittauksesi oli vain vitsi, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin, että tuo i-kirjain Saabissa tarkoitti suihkutusmoottoria aikana, jolloin vallitseva tapa siirtää polttoaine-ilma-seos moottoriin oli kaasutin. Suihkutusjärjestelmä oli tuohon aikaan tavallista kovempien vehkeiden tunnusmerkki. Saab 99 EMS:ssäkin oli suihkutusmoottori, vaikka i-kirjainta ei merkinnässä käytettykään.

        Lähes kaikki autot ovat olleet kaipaamiasi i-malleja vuodesta 1991 lähtien, jolloin katalysaattori tuli pakolliseksi. Poikkeuksia olivat aluksi ainakin Nissan Primera ja Honda Accord, joissa yritettiin käyttää sähköisesti ohjattua kaasutinta. Niinpä sitä i-kirjainta oli enää turha mallimerkintöihin tunkea.

        FSI on VW-konsernin lyhenne käyttämälleen suorasuihkutusmoottorille. Opel käyttää vastaavasti sanaa 'direct'.


      • pekka.p
        Tassu kirjoitti:

        Kyllä on eroo 1.6 ja 1.6 FSI!!

        1.6:
        Suorituskyky
        Max. teho 75 kW
        Max. vääntö 148 Nm


        1.6 FSI
        Suorituskyky
        Max. teho 85 kW
        Max. vääntö 155 Nm

        10kW ja 7Nm eroa!!

        Ja tietääkö JormaJ mitä edes FSI tarkoittaa/pitää sisällään??

        noiden koneiden käytännön suorituskyvyssä.itse en ainakaan maksaisi 1000 € lisää noista muutamasta Newtonista ja kymmenestä lisäkaakista.


    • neuvo

      "Alaspäin tehoissa/ajomukavuudessa ei saisi mennä..." Olet siis vaihtamassa 125hv Audia 115hv Volkkariin. Näethän itsekin, että antamillasi ehdoilla mahdoton yhtälö. Käytännön ajossa FSI ei eroa 102hv perus-ykspisteäkäsestä millään tavoin, ja vaatii vielä 98E bensaa.

      • vaadi

        mitää 98 bensaa,
        vanhaa tietoa.
        2006 mallisissa (toukok-05 jälkeen valmistetut)
        moottori optimoitu 95E:lle.

        Aikanaan johtui polttoaineessa olevasta rikistä,
        ohje oli käyttää 98E koska tuo laatu oli ainoa
        rikitön bensalaatu Saksassa.


    • 40tkm ajanut

      Toi 85kW 1,6 FSI on käytännössä ihan yhtä terävä kuin vanha Audisi. Vaikka Golf on painava niin vaihteistonvälitykset on kyllä optimoitu.

      Tasamaalla valoista voi aivan nykimättä lähteä kakkosvaihteella ja siitä suoraan neloselle. Tai ykköseltä kolmoselle... Se ei onnistu vanhalla 5-vaihteisella.

      Bensaksi käy yhtä hyvin 95. Alkuajan pulinat 98-optimoinnista johtuivat siitä, että kukaan ei tiennyt oikein totuutta. Eikä kai tiedä nytkään.

      Nyt vaan puhutaan, että -05 alkaen 95 käy... ja kun varaosanumerot venttiileillä ovat ihan samat kaikissa vuosimalleissa niin ???

      Ohjausyksikön ohjelmaa on päivitetty kai kaksi kertaa ja se automaattisesti päivittyy merkkihuollossa vikakartan hakuvaiheessa ts. vanha ohjelma näkyy vika koodina. Näin kertoi asiallinen huoltomies.

      Itse olen ajanut 95:lla ja enkä voi huomata mitään eroa 98:n ja 95:n välillä. En tehossa enkä kulutuksessa.

      Auto on hirmu sivutuulellakin vakaampi kuin V70 Volvo ja ajopuoli on hyvä. Mutta lämmitys talvella on hidas kuin etana. Pitkällä matkalla kyllä lämpöä tulee liikaakin.

      • vaggine

        Juuh kiitos kaikille kommenteista. Olen tuota 1.6FSI:tä käynyt koeajamassa A3 Sportbackin esittelytilaisuudessa ja emännän kanssa oltiin vähän sitä mieltä että yllättävän OK:lta tuntui (1.6 kohtaan mulla vähän ennakko-asetelmia nääs).

        Jännästi muuten A3 mallistoon tuota FSI ykskutosta ei koskaan ole tullut, mutta esittelyautoissa oli :)

        Ja pointtini tuossa 125hv vs. 115hv oli lähinnä tuo, että nykyisellä 5-lovisella A4 Audilla ei tehoja irtoa kuin yli 3000rpm. Uskoisin (toivoisin) että 10 vuotta uudemmalla tekniikalla vääntökäyrä olisi ajettavampi. Lisäksi Jetta/Golf on kevyempi kuin tuo vanha A4, ainakin hieman.

        Hyvä tieto että 95 bensa käy myös! Empä tiennyt itsekään vaan ajattelin vain 98 kelpaavan, teknisissä tiedoissa muuten on 98:sta merkintä kun taas tuossa 1.6 (MPI?) peruskoneessa ysivitosesta.


      • bensan käyttäjä
        vaggine kirjoitti:

        Juuh kiitos kaikille kommenteista. Olen tuota 1.6FSI:tä käynyt koeajamassa A3 Sportbackin esittelytilaisuudessa ja emännän kanssa oltiin vähän sitä mieltä että yllättävän OK:lta tuntui (1.6 kohtaan mulla vähän ennakko-asetelmia nääs).

        Jännästi muuten A3 mallistoon tuota FSI ykskutosta ei koskaan ole tullut, mutta esittelyautoissa oli :)

        Ja pointtini tuossa 125hv vs. 115hv oli lähinnä tuo, että nykyisellä 5-lovisella A4 Audilla ei tehoja irtoa kuin yli 3000rpm. Uskoisin (toivoisin) että 10 vuotta uudemmalla tekniikalla vääntökäyrä olisi ajettavampi. Lisäksi Jetta/Golf on kevyempi kuin tuo vanha A4, ainakin hieman.

        Hyvä tieto että 95 bensa käy myös! Empä tiennyt itsekään vaan ajattelin vain 98 kelpaavan, teknisissä tiedoissa muuten on 98:sta merkintä kun taas tuossa 1.6 (MPI?) peruskoneessa ysivitosesta.

        Terästettyjen Turbo-Saabien nakutusongelmien kanssa 80-luvulla pelanneena kerron, että 99-okt. bensa Suomessa tehtiin lisäaineistamalla silloinen 95/96-okt. lyijy-yhdisteellä. Sitten tuli katalysaattorit ja lyijy piti poistaa joten tilalle tuli erilaiset lisäaineyhdisteet. Näitä sanoivat sitten suomennettuna rikiksi.

        Nyt tuli päästövaatimuksiin tiukennuksia ja entistä ekompaa bensaa tarvittiin. Homman etunenässä Teboil aloitti Terransa markkinoinnin. Bensaa jossa ei ollut lyijyä eikä rikkiä vaan kemiallista ainetta X joka voiteli/voitelee venttiilien istukoita.

        Nykyään kaikki Suomessa myytävä bensa on lyijytöntä ja melkein kaikki rikitöntä. Nesteen ja Teboilin ainakin. Shellin ja Jetin tavarasta en tiedä. Siksi Volkkari suositti 98:n käyttöä koska varmuutta bensan voitelevien lisäaineiden koostumuksista ei ollut varmuutta -03 syksyllä.

        Nakutuksista on turha puhua soopaa nykyisellä moottorinohjauselektroniikalla. Yksikään kone ei ole nakuttanut bensan takia tällä 2000-luvulla.

        Lisäaineistus on ollut melkoinen kuluttajien testipenkki. Terra jumitteli erikoisesti yhden moottorityypin Opeleita. Parhaat tehot irtosi yhdistelmäbensoilla 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa kun 95-okt. sisälsi enemmän happea sitovia lisäaineita kuin 99-okt. Sama testaaminen kuluttajilla tuntuu jatkuvan. Siitä on osoituksena juuri nyt uusimpien automallien kohdalla erilaiset bensasuositukset.

        Jos joku tietää tarkan yksityiskohtaista tietoa nykybensoista niin ilomielin kaikki uusi tieto otetaan vastaan.


      • Jetta ja penkkimies
        vaggine kirjoitti:

        Juuh kiitos kaikille kommenteista. Olen tuota 1.6FSI:tä käynyt koeajamassa A3 Sportbackin esittelytilaisuudessa ja emännän kanssa oltiin vähän sitä mieltä että yllättävän OK:lta tuntui (1.6 kohtaan mulla vähän ennakko-asetelmia nääs).

        Jännästi muuten A3 mallistoon tuota FSI ykskutosta ei koskaan ole tullut, mutta esittelyautoissa oli :)

        Ja pointtini tuossa 125hv vs. 115hv oli lähinnä tuo, että nykyisellä 5-lovisella A4 Audilla ei tehoja irtoa kuin yli 3000rpm. Uskoisin (toivoisin) että 10 vuotta uudemmalla tekniikalla vääntökäyrä olisi ajettavampi. Lisäksi Jetta/Golf on kevyempi kuin tuo vanha A4, ainakin hieman.

        Hyvä tieto että 95 bensa käy myös! Empä tiennyt itsekään vaan ajattelin vain 98 kelpaavan, teknisissä tiedoissa muuten on 98:sta merkintä kun taas tuossa 1.6 (MPI?) peruskoneessa ysivitosesta.

        Tuulilasi mittasi Golf V:n kestotestin päätteeksi folkkarin 1.6 FSI- moottorin , josta irtosi 125hp ja 162Nm eli 10hp enemmän kuin tehdas ilmoitti. Sitä en tiedä paljonko 1.6 MPI:ssä on todellisuudessa, mutta museokalu on jokatapauksessa se on , heh, heh

        Linkki pakanoille:
        http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=117786&tekpage=8


      • ihan totta,
        Jetta ja penkkimies kirjoitti:

        Tuulilasi mittasi Golf V:n kestotestin päätteeksi folkkarin 1.6 FSI- moottorin , josta irtosi 125hp ja 162Nm eli 10hp enemmän kuin tehdas ilmoitti. Sitä en tiedä paljonko 1.6 MPI:ssä on todellisuudessa, mutta museokalu on jokatapauksessa se on , heh, heh

        Linkki pakanoille:
        http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=117786&tekpage=8

        Octaviassa on sama juttu!


      • monessa autossa
        Jetta ja penkkimies kirjoitti:

        Tuulilasi mittasi Golf V:n kestotestin päätteeksi folkkarin 1.6 FSI- moottorin , josta irtosi 125hp ja 162Nm eli 10hp enemmän kuin tehdas ilmoitti. Sitä en tiedä paljonko 1.6 MPI:ssä on todellisuudessa, mutta museokalu on jokatapauksessa se on , heh, heh

        Linkki pakanoille:
        http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=117786&tekpage=8

        tänä päivänä voimanlähteenä eikä yhtään häpeä väännössä tuolle FSI:lle joka on oikea tekniikan "ihmeluomus".


      • niille,
        monessa autossa kirjoitti:

        tänä päivänä voimanlähteenä eikä yhtään häpeä väännössä tuolle FSI:lle joka on oikea tekniikan "ihmeluomus".

        joilla on varaa siihen! Ainahan perseaukiset on vinkumassa, että vanha tekniikka on vähintään yhtä hyvää, kuin modernit uutuudet!


      • rikas-1
        niille, kirjoitti:

        joilla on varaa siihen! Ainahan perseaukiset on vinkumassa, että vanha tekniikka on vähintään yhtä hyvää, kuin modernit uutuudet!

        Polta vaan viimeisetkin eurosi (senttisi) 1.6 FSI:hin jos sulla ei tehokkaampaan ole varaa. Mulla ei rahasta ole tiukkaa, mutta silti mietin miten sen käytän. Ehkä tuossa myös syy siihen miksi joudut ajelemaan 1.6 (vaikka FSI) koneella...


    • Jettaman

      Itsellä -06 vw jetta FSi, on kuin unelma. Ei jakopää ongelmia saatika muitakaan. Suosittelen ehkä paras auto ikinä kaikin puolin. Kuitenkin yksi lievä miinus, hidas lämpenemään kovilla pakkasilla. Hienot ajoominaisuudet ja tehoakin riittä tarpeeksi, taludellinen, hieno muotokorissa ym ym... täydellinen. Väri vielä helmiäis musta, wau....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe