Paksusuolen tähystys

Maikku.

Varasin tänään ajan paksusuolen tähystykseen. Joskus 6 vuotta sitten olin samassa aiemmin ja sen jälkeen vannoin ettei enää ikinä uudelleen. Aika jotenkin kultasi kuitenkin muistot (olin vasta yläasteella) enkä muista enää miten inhottavaa se oli.

Kävin kuitenkin täällä http://www.crohnjacolitis.fi keskustelupalstalla lukemassa muiden kokemuksia tähystyksestä ja itkuhan siitä tuli. Olen aivan paniikissa. Miten tulen kestämään sen kovan kivun ja kuukautisetkin taitavat osua vielä juuri tähystyksen ajaksi joka varmaan herkistää vatsaa lisää. :x

Onko jotain keinoja miten saa kipua lieventymään? Muistan että avustava hoitaja paineli vatsaa aina välillä joka taisi auttaa. Höh, aikuinen ihminen ja pelkää jo nyt niin paljon että itkettää. :)

161

103224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahasti sairas?

      Nimittäin tuon palstan ihmisillä on todellakin suoli enempi ja vähempi tulehtunut, on verenvuotoa ym.

      Onko sulla samanlaista? Jos suolesi on tulehtunut, niin kannattaa varmaan pyytää kipulääkitystä, jotta selviät hommasta paremmin. Niin ja muutenkin voi pyytää (etukäteen kannattaa ottaa yhteyttä) rauhoittavaa ja/tai kipulääkitystä. Eiköhän sitä jokapaikassa nykyisin jo saa.

      Itselleni on tehty kerran kolonoskopia ilman mitään kipulääkitystä eikä se ainakaan mulla pahemmin sattunut. Vähän jossain suolen mutkassa tuntui, muttaa osaava henkilökunta hoiti homman hyvin (hoitsu tosiaan auttoi mutkissa painelemalla sopivasti vatsaa).

      Mulla syynä tähyyn oli pitkään jatkunut vesiripuli eli ei ollut valmiina esim. kipuja tai verenvuotoa.

    • .......

      Omasta mielestäni tähystyksessä pahinta on siihen valmistautuminen eli suolen tyhjennys. Itse olen pyytänyt rauhoittavaa tms. lääkitystä ennen tähystyksen aloittamista ja saanut esim. dormicumia(?) suoneen. Lääkityksen ansiosta tähystys on ollut vain epämiellyttävä ja vähän kivulias ei yhtä helvettiä. Tähystyksen jälkeen olen sitten saanut vastalääkettä(jotain piristettä) ja olo on pian ihan normaali. Autoa en ole saanut ajaa tähystyksen jälkeen.

      Kannattaa pyytää lääkkeitä, mitä ihmettä on järkeä kärsiä suotta tuskista ja peloista, kun niitä voidaan helpottaa helposti ja vaivattomasti???

      • rusinaksi

        Nykyään saa ajaa autoa, toimituksen jäleen ,letkumeni molemmista päistä ,koska kivut menevät samalla ohi...NOIN PUOLEN TUNNIN PÄÄSTÄ LÄKSIN KOTIA AJELEMAAN JA MATKAA 140KM olen 75 v mummon kutale...


    • divertikkeli

      Mulla tähystettiin paksusuoli joulukuussa. En tarvinnut kipulääkitystä, mutta olisivat antaneet sitä tarvittaessa. Pahemmissa mutkissa auttoi kun yritin itse asennoitua tutkimukseen myötämielisesti ja silittelin kädelläni itse vatsan pintaa. Lääkäri totesi, että mulla on pitkä suoli ja siksikin hankalampi kuin useammalla muulla, kun on paljon leikattu ja kiinnikkeitä. Tämä tutkimukseni kesti noin 45 minuuttia, mutta ei kaikilla noin kauan. Riippuun suolistosta ja mitä halutaan tutkia. Aikoinaan oli kovin kivulias tutkimus, kun mulla oli tulehtunut paksusuoli. Silloin annettiin jotain vahvempaa rauhoittavaa, joka onneksi tepsi. Uskon, että se tutkimuksesi menee aivan hyvin ja pelosta voi aina mainita hoitajalle, joka osaa painella ja silitellä tarpeen mukaan vaikeissa mutkissa.

    • Kipulääke

      Ole tiukkana ja vaadi kipulääkitys suoraan suoneen. Silloin ei satu. Kahdesti olen tähystyksessä ollut julkisella sektorilla ja molemmilla kerroilla vaadin ja sain kipulääkkeen suoraan suoneen. Marssi ulos, mikäli et saa tahtoasi läpi ja mene yksityiselle, jossa ainakin sen saat. Maksaa n.200-300 euroa, mutta ei satu. Tsemppiä!

      • Maikku.

        Yksityiselle olenkin menossa. Tarkoittaako kipulääkitys sitä, etten oikeasti tunne mitään kipua tähystyksen aikana? Suoli on varmaan tulehtunut, sillä verta tulee aina silloin tällöin. Nyt on onneksi muutama päivä ollut taukoa, josko rauhoittuisi taas pikkuhiljaa. Siksi kipua niin pelkäänkin.

        Entäs rauhoittavat. Miten pitkälle ne sitten vaikuttavat? Pitäisi samana päivänä olla vielä tekemässä koulutöitä kotona, mutta pitäisikö varautua siihen etten teekään niitä?


      • käynyt
        Maikku. kirjoitti:

        Yksityiselle olenkin menossa. Tarkoittaako kipulääkitys sitä, etten oikeasti tunne mitään kipua tähystyksen aikana? Suoli on varmaan tulehtunut, sillä verta tulee aina silloin tällöin. Nyt on onneksi muutama päivä ollut taukoa, josko rauhoittuisi taas pikkuhiljaa. Siksi kipua niin pelkäänkin.

        Entäs rauhoittavat. Miten pitkälle ne sitten vaikuttavat? Pitäisi samana päivänä olla vielä tekemässä koulutöitä kotona, mutta pitäisikö varautua siihen etten teekään niitä?

        Hei !
        Ihan varmasti saat kipulääkitystä, kun sanot että minulle ei tehdä mitään jos en saa kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä.
        Minä ainakin sain, sanoin suoraan hoitajalle että haluan lääkityksen tai tutkimusta ei suoriteta. Lääkäri kun tuli paikalle niin totesin hänelle saman asian. Ei siinä ollut sen kummasempaa nokan kopustusta. Itse pelkää kaikkia tutkimuksia kamalasti.
        Ja lääkärikin totesi tutkimuksen jälkeen, että jos joskus joudut uudestaan tähystykseen niin pyydä lääkitys. Tähystys kesti yli tunnin reilusti.


      • Kaikkuli

        Kävin tänään tähystyksessä terveyskeskuksessa ja halusin kans kipulääkkeen ja sanoin asian hoitajille. Alkoivat samantien laittamaan tippaa, mutta eivät onnistuneet. mun suonet oli kaikki menneet pahasti piiloon, kahteen kohtaan yrittivät mutta ei onnistunut kun ei suonia näkynyt eikä tuntunut millään. sitten lupasin vaan kestää ilman lääkitystä ja hyvin meni. tietenkin itkin ja valitin ja huusin mutta välillä nauroinkin. Ikimuistoinen kokemus. Kun on asiansa osaava porukka tähystämässä niin ei tuntunut missään muuta kuin se ilman pumppaaminen. Kyllä sen kivun kestää ilman lääkkeitäkin kun muistaa pitää huumorin mukana. :) mutta koepalatuloksia odotellessa...


      • Alma Skrof
        Kaikkuli kirjoitti:

        Kävin tänään tähystyksessä terveyskeskuksessa ja halusin kans kipulääkkeen ja sanoin asian hoitajille. Alkoivat samantien laittamaan tippaa, mutta eivät onnistuneet. mun suonet oli kaikki menneet pahasti piiloon, kahteen kohtaan yrittivät mutta ei onnistunut kun ei suonia näkynyt eikä tuntunut millään. sitten lupasin vaan kestää ilman lääkitystä ja hyvin meni. tietenkin itkin ja valitin ja huusin mutta välillä nauroinkin. Ikimuistoinen kokemus. Kun on asiansa osaava porukka tähystämässä niin ei tuntunut missään muuta kuin se ilman pumppaaminen. Kyllä sen kivun kestää ilman lääkkeitäkin kun muistaa pitää huumorin mukana. :) mutta koepalatuloksia odotellessa...

        Koko viikon olen pelännyt tätä päivää. Olen notkunut netissä ja lukenut toinen toistaan kauheampia juttuja kolonoskopiasta. Nyt tutkimus on kohdaltani ohi ja yllättävän hyvin se meni. Haluaisinkin antaa tässä muutaman vinkin kolonoskopiaan joutuvalle ja sitä ehkä pelkäävälle:

        Ensiksikin, noudata saamiasi ohjeita ja tee tyhjennys kunnolla. Tökötin juomisessa helpottaa, kun juot koko lasillisen kerralla etkä sitä juodessasi ja vähän sen jälkeen hengitä nenän kautta ollenkaan. Näin et maista yhtään mitään. Ja sitten heti xylitolkarkki suuhun vähäksi aikaa viemään mahdollinen jälkimaku. Tällä konstilla pystyt juomaan kaikki litkut yökkimättä.

        Pyydä esilääkitys tai resepti jo ennakkoon, jos pelottaa. Noudata lääkärin antamaa annostusta! Helpottaa ahdistusta ja pelkoa sekä rentouttaa myös suolistoa, jolloin se ei kramppaile niin paljoa toimenpiteen aikana. Jos pelkäät kipua kovasti, kysy, onko mahdollista saada myös kipulääkettä.

        Jos mahdollista, pyydä operaatiota tekemään mahdollisimman kokenut lääkäri. Itselläni oli onnea, lääkäri oli kokenut ja ihana, ja rempseällä huumorilla laukaisi turhat jännitykset. Hän myös ennakkoon varoitti, että "nyt saattaa vähän sattua, mutta se ei kestä kauaa". Ja hän oli oikeassa, kipu oli hetkellistä, eikä ollenkaan niin pahaa, kuin olin kuvitellut. Suurimman osan aikaa ei sattunut ollenkaan.

        Lopuksi; älä maalaa itsellesi kauhukuvia muiden kertomuksista! Jokainen kolonoskopiakokemus on yksilöllinen, ja on hyvin todennäköistä, että se sinullakin sujuu yhtä hyvin kuin minulla (vaikka minunkin piti olla sitä hankalampaa sorttia kun olen nainen ja hoikka). Tsemppiä! Tutkimus on kuitenkin satsaus hyvinvointiisi ja saattaa parhaimmassa tapauksessa pelastaa henkesi!


      • taheka

        yksityisellä sektorilla tuo tutkimus vaan valitettavan kallis.500e ja jos otetaan koepaloja tulee siitä 60e lisää.ja näistä summista siis jo kelan vähennys tehty.et tuo 2-300e ei enää pidä paikkaansa.


      • taheka
        taheka kirjoitti:

        yksityisellä sektorilla tuo tutkimus vaan valitettavan kallis.500e ja jos otetaan koepaloja tulee siitä 60e lisää.ja näistä summista siis jo kelan vähennys tehty.et tuo 2-300e ei enää pidä paikkaansa.

        sain onneksi tk.sta maksusitoumuksen kun ensin olin käyny yksityisellä sisätautilekurilla joka totesi tutkimuksen olevan välttämätön.sitten vaan kerjäämään maksusitoumusta.ja sanoin painokkaasti,että minä sitten haluan rauhoittavaa lääkettä ja kipulääkettä,kun viimeksi oli niin kovat kivut(pitkä suoli ja kiinnikkeinen)nyt ainakin tämä tyhjennys sujunut mallikkaasti,ei annettu niin rajuja kouristuksia tekevää tyhjennystä,joten pystyin liikkumaan ja painelemaan vatsaa suolen toiminnan edistämiseksi.tämä tieto jatkoksi tuohon tutkimuksen hintaan.se siis todella maksaisi minulle 600e kelan korvauksenkin jälkeen...


    • matleena

      mutta ei se äärettömiin kestä. Jos pelkäät kipua, niin pyydä kipulääkitystä ja/tai rauhoittavia (elleivät hoitajat kysy haluatko). Et taatusti ole ainoa, joka pelkää kuollakseen kyseistä toimenpidettä.

      Itselläni on myös tavallista pitempi suoli ja erittäin sykkyräinen, joten minulla toi tähystys on ollut joka kerta vähän ongelmallista. Todella paljon pitää laittaa ilmaa ja letkulla tökitään edes takas mutkien kohdilla, jotta se letku saadaan eteen päin. Lääkäri ja hoitaja kyllä jatkuvasti kysyvät kivun määrästä ja hoitaja painelee vatsaa siltä kohdin missä letku on.

      Kipu on suhteellinen käsite, mutta minua auttaa ajatus, että tämä on minun parhaaksi. Lisäksi ei kannata jumittua ajattelemaan kipua, koska silloin se myös tuntuu pahemmalta. En ole koskaan ottanut rahoittavia tai kipulääkettä ja hengissä ollaan:)

      Tsemppiä sinulle.

    • ettei tarttis 3. kertaa :)
    • ei se satu

      Kävin ekan kerran paksusuolen tähystyksessä ja
      minua oli peloteltu pahemman kerran.
      Lääkäri ja hoitaja olivat mahtavia, tutkimus
      kesti noin 15 min. Pari kertaa kirpas, mutta sen
      kyllä kestää. Pahinta tässä hommassa oli sen litkun
      juominen 4 litraa 4:ssä tunnissa, yök ja vielä
      litra ennen tutkimusta. Tsemppiä ja esilääkitystä
      voi pyytää, mulla se ei ehtiny vaikuttaa, mutta
      hyvin meni.

      • Lenee

        Luin kaksi viikkoa tietoa perä- ja paksusuolen tähystyksesta ja oli kauhuissani. Hirvittäviä kertomuksia näissä keskustelupalstoilla. Mulle tehtiin tähystys kahtena peräkkäisenä päivänä ja ekalla kertaa join Colonsteriliä 3 ltr ja toisena päivänä sitä P:llä alkavaa juomaa sen pari desiä. Ei ne maistuneet ollenkaan pahalta vaikka melkein kaikki kirjoitti niin. Lisäksi tähystys ei sattunut yhtään sen enempää kuin jokapäiväiset vatsakivut. Eihän se nyt miellyttävää ollut, mutta täysin ok. Tuloksena oli se, että paksusuolessa on iso renkaanmuotoinen kasvain ja myös ehkä Crohn. Edessä leikkaus ja solumyrkkyä ja teitenkin avanne. Tuntuu aika ikävältä. Parin päivän päästä kuulen, oliko se kasvain paha vai hyvä. Nyyh.


      • Diidi111
        Lenee kirjoitti:

        Luin kaksi viikkoa tietoa perä- ja paksusuolen tähystyksesta ja oli kauhuissani. Hirvittäviä kertomuksia näissä keskustelupalstoilla. Mulle tehtiin tähystys kahtena peräkkäisenä päivänä ja ekalla kertaa join Colonsteriliä 3 ltr ja toisena päivänä sitä P:llä alkavaa juomaa sen pari desiä. Ei ne maistuneet ollenkaan pahalta vaikka melkein kaikki kirjoitti niin. Lisäksi tähystys ei sattunut yhtään sen enempää kuin jokapäiväiset vatsakivut. Eihän se nyt miellyttävää ollut, mutta täysin ok. Tuloksena oli se, että paksusuolessa on iso renkaanmuotoinen kasvain ja myös ehkä Crohn. Edessä leikkaus ja solumyrkkyä ja teitenkin avanne. Tuntuu aika ikävältä. Parin päivän päästä kuulen, oliko se kasvain paha vai hyvä. Nyyh.

        Lenee oliko kasvain oaha vai hyvä? Oletko täysin terve jo?


    • onnellisesti ohi!!

      Pakko jakaa oma kokemukseni teidän kaikkien. Ennen kaikkia teille, jotka olette tähystykseen ensimmäistä kertaa menoosa haluan sanoa, että ei kannata maalata liikaa piruja seinille!
      Itse luin monta viikkoa kauhukertomuksia netistä ja panikoin. Pelkäsin että se on aivan kauheaa ja että en saa kipulääkitystä vaikka haluaisinkin.

      Hoitaja ja lääkäri olivat tosi mukavia, kannustavia ja asiansa osaavia. Kipulääkettä olisin saanut jos olisin halunnut, mutta hoitajan kanssa keskusteltuani tulin siihen tulokseen, että yritetään ensin ilman. Ja tosi hyvin meni!

      Kuulemma tähystys sujuu suurimmalle osalle potilaista vaivatta ja ongelmitta. Harvassa ovat ne tapaukset, joilla kipu on todella kova. Etukäteen ei voi kuitenkaan kenellekään luvata kivutonta toimenpidettä, koska kipu on niin yksilöllistä.

      Minulla toimenpide kesti n. puoli tuntia ja vain parissa kohtaa kipristi vähän kipeämmästi. Mutta se oli tosi lyhyt aikaista. Hoitaja paineli vatsaa tutkimuksen ajan mikä helpotti. Muuten tähystys tuntui vaan epämukavalta, mutta ei mitään siihen verrattuna, kuinka epämukavalta maha joskus muuten tuntuu. Eli siis kun homma oli ohi, olin tyytyväinen että en ottanut kipulääkitystä ja ajattelin että no eipä tuo kummoinen ollut.

      Eli siis tähystys ei pahasta maineestaan huolimatta välttämättä ole kivulias ja kauhea kokemus, vaikka minunkin suolessani oli kuulemma muutama vaikea mutka.

      Eli tsemppiä kaikille tähystykseen menijöille!

      • Simppeli homma

        Olin eilen paksusuolen tähystyksessä. Koko homma kesti 25 minuuttia. Siihen sisältyi riisumiset ja pukemiset, tähystys ja peräpukamien hirtto.

        Kun kysyin alussa, milloin toimitus alkaa, minulle kerrottiin, että letku on jo puolessa välissä menossa....
        En saanut/tarvinnut/kysellyt mitään kipulääkkeitä.

        Kaikilla se ei ole ihan tämmöstä; olin kuulemma "helppo tapaus".


      • anni
        Simppeli homma kirjoitti:

        Olin eilen paksusuolen tähystyksessä. Koko homma kesti 25 minuuttia. Siihen sisältyi riisumiset ja pukemiset, tähystys ja peräpukamien hirtto.

        Kun kysyin alussa, milloin toimitus alkaa, minulle kerrottiin, että letku on jo puolessa välissä menossa....
        En saanut/tarvinnut/kysellyt mitään kipulääkkeitä.

        Kaikilla se ei ole ihan tämmöstä; olin kuulemma "helppo tapaus".

        Olin tänään tähystyksessä ja kipu oli niin kova, että piti lopettaa kesken. En ole kovin kipuherkkä, mutta nyt piti huutaa enemmän kuin synnytettäessä. Ei enää koskaan...


      • anni kirjoitti:

        Olin tänään tähystyksessä ja kipu oli niin kova, että piti lopettaa kesken. En ole kovin kipuherkkä, mutta nyt piti huutaa enemmän kuin synnytettäessä. Ei enää koskaan...

        Jouduttiin lopettamaan kesken. kauheat kivut ja huusin. Olisin ennen vaikka synnyttänyt. Miten sitten, yrittäänkö uudestaan.


      • Anonyymi
        tiltu2 kirjoitti:

        Jouduttiin lopettamaan kesken. kauheat kivut ja huusin. Olisin ennen vaikka synnyttänyt. Miten sitten, yrittäänkö uudestaan.

        Toimenpide on kivuton. Miksi väität jotain ihan muuta?


    • kaiza

      Olin tänään ihan panikissa kun luin muitten kertomuksia paksusuolen tähystyksestä. Kun sitten menin sinne huoneeseen lääkärit olivat todella mukavia ja se lievitti pahinta jännitystä. Kun se tutkimus sitten alkoi ja oli menny vähän aikaa kysyin "joko on menny mutkia" lääkäri totesi että joo meni. Ei se satu ollenkaan. Epämielyttäväähän se on mutta kyllä siitä selviää. Koepaloja otettiin 6 kpl eikä sekään tuntunut missän. Kannattaa pyytää esilääketys sekin auttaa jännitykseen ja auttaa rentoutumaan. Tsemppiä kaikille joilla tämä on edessä. :)

      • Maii

        Minulle tähystys tehtiin eilen. Tai yritettiin tehdä. Vaikkei suoleni ole mitenkään tulehtunut, oli kipu niin kammottava jo ensimmäisen varsinaisen mutkan kohdalla, huutamisen, itkemisen ja pyörryttämisen jälkeen vaadin toimenpiteen lopettamista. Kipulääkitys ei minulle tullut edes mieleen, eikä sitä tarjottu. Nyt jälkikäteen harmittaa, että homma meni pieleen kivun takia, vaikka se olisi ollut hoidettavissa. No, suoli näytti ihan ookoo vasemmalta puolelta, joten koepaloja odotellessa vaan.


      • sisse
        Maii kirjoitti:

        Minulle tähystys tehtiin eilen. Tai yritettiin tehdä. Vaikkei suoleni ole mitenkään tulehtunut, oli kipu niin kammottava jo ensimmäisen varsinaisen mutkan kohdalla, huutamisen, itkemisen ja pyörryttämisen jälkeen vaadin toimenpiteen lopettamista. Kipulääkitys ei minulle tullut edes mieleen, eikä sitä tarjottu. Nyt jälkikäteen harmittaa, että homma meni pieleen kivun takia, vaikka se olisi ollut hoidettavissa. No, suoli näytti ihan ookoo vasemmalta puolelta, joten koepaloja odotellessa vaan.

        Minulle tehtiin paksusuolentähystys kuukausi sitten oli ihan simppeli juttu,sain esilääkityksen suoraan suoneen jotain rauhoittavaa ja suolen ramppausta vastaa jotain lääkettä,toimenpide kesti noin 20 minuuttia,kävin yksityisellä lääkäriasemalla kyllä kannatti maksaa.


      • huihait
        Maii kirjoitti:

        Minulle tähystys tehtiin eilen. Tai yritettiin tehdä. Vaikkei suoleni ole mitenkään tulehtunut, oli kipu niin kammottava jo ensimmäisen varsinaisen mutkan kohdalla, huutamisen, itkemisen ja pyörryttämisen jälkeen vaadin toimenpiteen lopettamista. Kipulääkitys ei minulle tullut edes mieleen, eikä sitä tarjottu. Nyt jälkikäteen harmittaa, että homma meni pieleen kivun takia, vaikka se olisi ollut hoidettavissa. No, suoli näytti ihan ookoo vasemmalta puolelta, joten koepaloja odotellessa vaan.

        Operaatio tehty tänään. Ennakkojuominen menetteli, sama määrä menee oluen ystävillä helpostikin mutta tämän liemen maku häviää sille kyllä- on silti juotavissa mutta kannattaa sekoittaa etukäteen ja jäähdyttää jääkaapissa. Kun juo, juo aina lasillisen kertaheitolla.
        Itse tutkimuksessa kertoivat, että omistan hiukan normaalia pitemmän putken, mutta ilman mitään kipulääkityksiä tehty operaatio ei silti ollut lainkaan yhtä inhoittava kuin tähystys yläkautta . Vähän loppumatkasta kipristeli mutta sisar hento ohjaili painelemalla. Aika meni mukavasti tv-ruudusta itseensä tutustuessa. Sisäänmeno oli operaation ikävämpi puoli, paluumatka -jonka aikana itse työ suoritetaan- ei tuntunut juuri miltään.
        Ikävintä oli vatsaan kertynyt ilma, se tuntui mahankoureina jälkikäteen vajaat puoli tuntia kunnes sen onnistui riittävässä määrin puhaltamaan ulos ( vaimo kuulemma oli lyödä maihin, ääni oli reipas ).
        Hoitajat kehoittivat jo operaation aikana ujostelematta päästelemään ilmat ulos jos siltä tuntuu -- kyseessä on instrumentti-ilma eikä se kuulemma edes kunnolla tuoksu. Ja sitten syömään.
        Paikat oli muuten ok, pari polyyppiä napsaisivat pois ja niiden tutkimustulos on saatavissa 2 vko kuluessa.
        Synnytykseen en osaa verrata, koska olen miespuolinen ( 60 ).


    • turhaan pelännyt

      Minä kävin pitkään asiaa lykättyäni julkisella puolella tähystyksessä ja totesin jälkeenpäin, että turhaan jännitin. Paljon pahempaa odotin. Tutkimus tehtiin ilman lääkityksiä, tarvittaessa lääkityskin olisi järjestynyt, mutta loppupäivä olisi mennyt tokkurassa. Hieman normaalia kovempia vatsanväänteitä oli tietyssä kohtaa tutkimuksen aikana. Mukava naislääkäri ja mukavat hoitsut hoitivat hyvin asiansa. Joillakin tutkimus voi olla paljon kivuliaampi, mutta useimmissa tapauksissa kuulemma ei ollenkaan sietämättömiä kipuja.

      • Andropov

        Kävin tänään julkisella sektorilla sigmasuolen, eli paksusuolen loppuosan tähystyksessä ja voin kertoa ilokseni, että tutkimus oli täysin kivuton ja kesti vain 4 minuuttia!!! Toki ilman lisääminen suolistoon tuntui samalta kuin vatsankierto ripulin aikana, mutta tämäkin kesti vain muutamia sekuntteja, joten turhaan pelkäätte kyseistä tutkimusta. Eikä paksusuolen tähystys täydellisesti eroa juurikaan tästä sigmasuolen tähystyksestä, joten älkää uskoko kaikkia näitä kauhukertomuksia täältä netistä! Toki yksilöllisiä eroja on. Taustatiedot: Olen 32-v. mies, ei sairauksia tai säännöllistä lääkitystä.


    • maij

      itselläni on meno paksusuolen tähystykseen ja jännittää jo nyt niin paljon että melkeen itkettää :( kumpi on pahempi/ epämukavampi mahalaukun tähystys suun kautta vai tämä paksusuolen tähystys? itselleni tehny mahalaukun tähystys suunkautta ja tuntui että tukehdun.. lääkäri kehui että tekisi sen milloin vain mulle uudestaankin kun olin niin "helppo potilas" itse en siihen enää suostuisi. Kertokaa jotain mikä rauhottaa :D kipulääkettä en uskalla ottaa suonen sisäisesti koska viimeksi tipan laittaessa huusin/ itkin kun sattui kuin mikäkin ja jo verikokeen otosta pyörryin.. mistä apu tähän jännitykseen? :(

      • pekka 48

        Koin tänään tuon paksusuolen tähystyksen, koko operaatio kesti 45 min. Kämmenselkään laitettiin piikki ennen toimenpidettä siltä varalta että tarvitaan kipulääkitystä. Sitä ei tarvittu, eikä edes tullut mieleenkään koko operaation aikana. Joten sen kipulääkkeen valmistelut oli ainakin minun kohdallani turhaa. Kaiken lisäksi se toimenpide oli vapaaehtoinen. Kipu ei tuntunut missään vaiheessa. Epämiellyttävä hetki oli kun ne letkut työnnettiin peräaukkoon, mutta se kesti vain hetken ja sekään ei tuntunut itse asiassa kipeältä vaan epämukavalta. Höpötin niitä näitä hoitajien kanssa koko operaation ajan ja katselin samalla monitorista millaisen paksusuolen omistan. Ei tullut pahanolon tunnetta missään vaiheessa. Tuloksenkin sain tietää heti, joten huolet häipyi siltäkin osin.
        Ne litkut mitä piti ennen operaatiota juoda oli tietysti hiukan epämiellyttävän makuisia, mutta Jaffalla lantrattuna menivät alas ihan kakistelematta. Älä kaada lasia täyteen lantrinkia, niin menee kertaheitolla helpommin alas, voihan sitä ottaa kyytipojaksi päälle lisää juotavaa.
        Ei muuta kuin reippaasti pöydälle ja housut kinttuihin ja latelee hilpeitä kysymyksiä hoitajille.


      • repesorsa
        pekka 48 kirjoitti:

        Koin tänään tuon paksusuolen tähystyksen, koko operaatio kesti 45 min. Kämmenselkään laitettiin piikki ennen toimenpidettä siltä varalta että tarvitaan kipulääkitystä. Sitä ei tarvittu, eikä edes tullut mieleenkään koko operaation aikana. Joten sen kipulääkkeen valmistelut oli ainakin minun kohdallani turhaa. Kaiken lisäksi se toimenpide oli vapaaehtoinen. Kipu ei tuntunut missään vaiheessa. Epämiellyttävä hetki oli kun ne letkut työnnettiin peräaukkoon, mutta se kesti vain hetken ja sekään ei tuntunut itse asiassa kipeältä vaan epämukavalta. Höpötin niitä näitä hoitajien kanssa koko operaation ajan ja katselin samalla monitorista millaisen paksusuolen omistan. Ei tullut pahanolon tunnetta missään vaiheessa. Tuloksenkin sain tietää heti, joten huolet häipyi siltäkin osin.
        Ne litkut mitä piti ennen operaatiota juoda oli tietysti hiukan epämiellyttävän makuisia, mutta Jaffalla lantrattuna menivät alas ihan kakistelematta. Älä kaada lasia täyteen lantrinkia, niin menee kertaheitolla helpommin alas, voihan sitä ottaa kyytipojaksi päälle lisää juotavaa.
        Ei muuta kuin reippaasti pöydälle ja housut kinttuihin ja latelee hilpeitä kysymyksiä hoitajille.

        Hyvä, että en lukenut enkä halunnut edes tietää toimenpiteestä mitään etukäteen. Oli ainoastaan käsitys miten se tehdään. Kyljellään maaten samoin kuin pukamia tutkittaessakin. Hyvä oli etten tietänyt sillä oli se kipu yhtä helvettiä. Mielestäni en ole edes kovin kipuherkkä enkä valita turhista, mutta toista kertaa tuohon on aika mahdotonta minua enää saada varsinkaan ilman mitään kipulääkitystä.


      • Kyyneleittä

        Suun kautta tehtävä tähystys on mielestäni ehdottomasti epämiellyttävin tutkimus mitä olen kokenut, siinä kun luulet tukehtuvasi letkuun ja yrität haukkoa henkeä epätoivoisesti tai jopa tartut tähystimeen kaikista kielloista huolimatta, vaikkakin pitäsi yrittää olla mahdollisimman rento.

        12.1.-10 minulle tehtiin paksusuolen tähystys (1kk verenvuotoa kakkiessa). Puhdistuslitkuista oli "varoiteltu" etukäteen, mutta mielestäni maku oli "vain suolaisaa" (colonsteril). Jos jokin "tökki", niin runsas määrä, 4l. Yritin juoda 1l/h, mutta se tahti osottautui liian tehokkaaksi. Tähystys tehtiin iltapäivällä, joten aloitin juomaan 08 ko. aamuna. 3-4h ennen tutkimusta liemet tulee olla juotuna. Itse hörpin aina kulauksen jälkeen hieman vettä/limua, niin neutralisoi aika hyvin jälkimaun.

        Pyysin ja sain rauhoittavaa ja kivunlievitystä (diabam 2x panacod) puoli tuntia ennen h-hetkeä, koska itseni tuntien kehitän jännittävissä tilanteissa paniikin. Hieman tekivät tokkuraisen olotilan.

        Itse tutkimus kesti nappa puoli tuntia. Lääkäri ja hoitaja olivat molemmat rauhallisia ja antoivat tilannekatsausta kaiken aikaa. Itse seurasin monitorista prosessia. Tähystimen sisäänvienti ei tuntunut juurikaan, koska puuduttavaa ainetta laitettiin aukolle. Kaikki eteni rauhallisesti ja moitteettomasti, ainoastaan yhdessä "kurvissa" teki tiukkaa, mutta kun oikea suunta tähystimelle löytyi, niin matka jatkui tasaisemmin. Tässä mutkan kohdassa hieman "uikutin ja huohotin", mutta hoitajan myötävaikutuksella sain "koottua itseni".

        Kun ruutulippu heilahti, niin takaisintulo oli, jos mahdollista, vielä helpompaa. Tällä kerralla otettiin "varmuuden vuoksi" muutama koepala, ja niiden nipsaisu ei "tuntunut missään".

        Halusin kertoa, että näinkin positiivinen voi tutkimus olla, mutta jos suolessa on mutkia matkassa, niin ne paikat ovat varmasti hieman tuskaisia, mutta niistäkin selviää, koska kaikki tehdään yhteisymmärryksessä ja hitaasti edeten, suolen ehdoilla. Varmasti on myös tekijällä ja paikalla merkitystä. Itselleni tähystys tehtiin yksityisellä sektorilla ja maksoi 290e.

        Tsemppiä ja Terveyttä


      • minävain=)
        Kyyneleittä kirjoitti:

        Suun kautta tehtävä tähystys on mielestäni ehdottomasti epämiellyttävin tutkimus mitä olen kokenut, siinä kun luulet tukehtuvasi letkuun ja yrität haukkoa henkeä epätoivoisesti tai jopa tartut tähystimeen kaikista kielloista huolimatta, vaikkakin pitäsi yrittää olla mahdollisimman rento.

        12.1.-10 minulle tehtiin paksusuolen tähystys (1kk verenvuotoa kakkiessa). Puhdistuslitkuista oli "varoiteltu" etukäteen, mutta mielestäni maku oli "vain suolaisaa" (colonsteril). Jos jokin "tökki", niin runsas määrä, 4l. Yritin juoda 1l/h, mutta se tahti osottautui liian tehokkaaksi. Tähystys tehtiin iltapäivällä, joten aloitin juomaan 08 ko. aamuna. 3-4h ennen tutkimusta liemet tulee olla juotuna. Itse hörpin aina kulauksen jälkeen hieman vettä/limua, niin neutralisoi aika hyvin jälkimaun.

        Pyysin ja sain rauhoittavaa ja kivunlievitystä (diabam 2x panacod) puoli tuntia ennen h-hetkeä, koska itseni tuntien kehitän jännittävissä tilanteissa paniikin. Hieman tekivät tokkuraisen olotilan.

        Itse tutkimus kesti nappa puoli tuntia. Lääkäri ja hoitaja olivat molemmat rauhallisia ja antoivat tilannekatsausta kaiken aikaa. Itse seurasin monitorista prosessia. Tähystimen sisäänvienti ei tuntunut juurikaan, koska puuduttavaa ainetta laitettiin aukolle. Kaikki eteni rauhallisesti ja moitteettomasti, ainoastaan yhdessä "kurvissa" teki tiukkaa, mutta kun oikea suunta tähystimelle löytyi, niin matka jatkui tasaisemmin. Tässä mutkan kohdassa hieman "uikutin ja huohotin", mutta hoitajan myötävaikutuksella sain "koottua itseni".

        Kun ruutulippu heilahti, niin takaisintulo oli, jos mahdollista, vielä helpompaa. Tällä kerralla otettiin "varmuuden vuoksi" muutama koepala, ja niiden nipsaisu ei "tuntunut missään".

        Halusin kertoa, että näinkin positiivinen voi tutkimus olla, mutta jos suolessa on mutkia matkassa, niin ne paikat ovat varmasti hieman tuskaisia, mutta niistäkin selviää, koska kaikki tehdään yhteisymmärryksessä ja hitaasti edeten, suolen ehdoilla. Varmasti on myös tekijällä ja paikalla merkitystä. Itselleni tähystys tehtiin yksityisellä sektorilla ja maksoi 290e.

        Tsemppiä ja Terveyttä

        Minä kävin viime vuoden lopulla paksusuolen tähystyksessä. En saanut minkäänlaista opastusta, hoitaja ei hieronut vatsaa, eikä minulle ehdotettu mitään rauhoittavia saati kipulääkettä. Hoitajat heitti vitsiä, minua pelotti niin ettei paljon naurattanut. Lääkäri tähysti kauhealla vauhdilla kivuista huolimatta.. Todella kamala kokemus =(


      • Onnellinen mies 46v
        minävain=) kirjoitti:

        Minä kävin viime vuoden lopulla paksusuolen tähystyksessä. En saanut minkäänlaista opastusta, hoitaja ei hieronut vatsaa, eikä minulle ehdotettu mitään rauhoittavia saati kipulääkettä. Hoitajat heitti vitsiä, minua pelotti niin ettei paljon naurattanut. Lääkäri tähysti kauhealla vauhdilla kivuista huolimatta.. Todella kamala kokemus =(

        Kävin tänään paksusuolen tähystyksessä ja yllätyin tosi paljon....ei ollenkaan niin paha kuin väitetään.
        Join tähystystä edeltäneenä päivänä 3l colonsteriliä 3 tunnin aikana klo 16-19 ja aamulla klo 8-9 1 litran. Litku meni tosi hyvin alas eikä ollut ollenkaan niin pahaa kuin väitetään, pikku vinkki: kun juot sitä vedä ensin keuhkot täyteen ilmaan ja juo kerralla lasillinen, puhalla sitten ulospäin ja hengitä pelkästään suun kautta muutama minuutti niin ei taatusti tunnu missään...;). Tyhjennys onnistui hyvin ja viimeiset nesteet meni pönttöön n. klo 22 eli sain nukuttua tosi hyvin koko yön. Tähystystä ennen sain esilääkitystä (10mg diapamia ja panacod porea) ja kaikki meni hyvin, en tuntenut mitään kun letku laitettiin sisään, pari kertaa tosin tuntui pahalta kun suoleen päästettiin hiilidioksidia (muistaakseni) ilmaa ei käytetty, tuntui että alavatsa repee mutta se ei kestänyt kuin muutaman sekunnin ja meni äkkiä ohi. Kaikki oli kunnossa ja pari pientä polyyppiä poistettiin ja otettiin 6 koepalaa. Sekin oli yllätys että koepalan ottoa ei tunne lainkaan, siis ei minkäänlaista kipua. Tosin musta tuntuu että nää hommat on kyllä lääkäristä niin paljon kiinni että sattuuko vai ei, mulla oli tosi hyvä alan ammattilainen joka osasi todella hommansa. Vatsakipuakaan ei tuntunut lainkaan homman jälkeen koska hiilidioksidi haihtuu tosi nopeasti kun taas ilmaa käyttäessä se kestää kuulemma tuntikausia. Tsemppiä vaan kaikille jotka ovat tähystykseen menossa, ei kannata pelätä yhtään sillä se ei ole lainkaan niin paha juttu kuin jotkut väittää.


      • zzzz
        Onnellinen mies 46v kirjoitti:

        Kävin tänään paksusuolen tähystyksessä ja yllätyin tosi paljon....ei ollenkaan niin paha kuin väitetään.
        Join tähystystä edeltäneenä päivänä 3l colonsteriliä 3 tunnin aikana klo 16-19 ja aamulla klo 8-9 1 litran. Litku meni tosi hyvin alas eikä ollut ollenkaan niin pahaa kuin väitetään, pikku vinkki: kun juot sitä vedä ensin keuhkot täyteen ilmaan ja juo kerralla lasillinen, puhalla sitten ulospäin ja hengitä pelkästään suun kautta muutama minuutti niin ei taatusti tunnu missään...;). Tyhjennys onnistui hyvin ja viimeiset nesteet meni pönttöön n. klo 22 eli sain nukuttua tosi hyvin koko yön. Tähystystä ennen sain esilääkitystä (10mg diapamia ja panacod porea) ja kaikki meni hyvin, en tuntenut mitään kun letku laitettiin sisään, pari kertaa tosin tuntui pahalta kun suoleen päästettiin hiilidioksidia (muistaakseni) ilmaa ei käytetty, tuntui että alavatsa repee mutta se ei kestänyt kuin muutaman sekunnin ja meni äkkiä ohi. Kaikki oli kunnossa ja pari pientä polyyppiä poistettiin ja otettiin 6 koepalaa. Sekin oli yllätys että koepalan ottoa ei tunne lainkaan, siis ei minkäänlaista kipua. Tosin musta tuntuu että nää hommat on kyllä lääkäristä niin paljon kiinni että sattuuko vai ei, mulla oli tosi hyvä alan ammattilainen joka osasi todella hommansa. Vatsakipuakaan ei tuntunut lainkaan homman jälkeen koska hiilidioksidi haihtuu tosi nopeasti kun taas ilmaa käyttäessä se kestää kuulemma tuntikausia. Tsemppiä vaan kaikille jotka ovat tähystykseen menossa, ei kannata pelätä yhtään sillä se ei ole lainkaan niin paha juttu kuin jotkut väittää.

        EI koskaan milloinkaan tehdä mulle enää ilman lääkitystä!Lääkäri lupas tarvittaessa antaa kipulääkettä ,kun toimenpteessä sitä sitten tuskissani rukoilin ,niin eipä sitten antanutkaan ,Hoitaja vaan kehoitti rauhottumaan,eipä juuri auttanut!Kipu oli niin kova ,että paidan olisi saanut vääntää kun oli niin tuskanhiestä märkä!Jotta näin mulla.


      • huolestunut vaimo
        zzzz kirjoitti:

        EI koskaan milloinkaan tehdä mulle enää ilman lääkitystä!Lääkäri lupas tarvittaessa antaa kipulääkettä ,kun toimenpteessä sitä sitten tuskissani rukoilin ,niin eipä sitten antanutkaan ,Hoitaja vaan kehoitti rauhottumaan,eipä juuri auttanut!Kipu oli niin kova ,että paidan olisi saanut vääntää kun oli niin tuskanhiestä märkä!Jotta näin mulla.

        Oon mä onnellinen tästä, et asiasta pelotellaan täällä ja vaikka misä. Miehelläni oli tähystysaika varattu, peru sen kuitenkin ku lueskellut netistä kauhutarinoita.. Saa nähdä saako pitää työpaikkansa ku ei suostu tutkimuksiin mut ei pysty töihinkään ku joskus..

        Yritin lohduttaa ettei muhun aiankaan sattunut pätkääkään, mut lohduta nyt ku se kuvittelee et mulla kova kipukynnys ku lamaannun (mm. molempien lastemme synnytyksessä) niin tehokkaasti etten tajua itkeä/ huutaa / vaikertaa tai muutenkaan ilmaista itseäni ollenkaan.. Eli siis olettaa ettei mua mikään muukaan sattuis..

        Anteeksi purkamiseni ohi aiheen!


      • nainen vm63
        huolestunut vaimo kirjoitti:

        Oon mä onnellinen tästä, et asiasta pelotellaan täällä ja vaikka misä. Miehelläni oli tähystysaika varattu, peru sen kuitenkin ku lueskellut netistä kauhutarinoita.. Saa nähdä saako pitää työpaikkansa ku ei suostu tutkimuksiin mut ei pysty töihinkään ku joskus..

        Yritin lohduttaa ettei muhun aiankaan sattunut pätkääkään, mut lohduta nyt ku se kuvittelee et mulla kova kipukynnys ku lamaannun (mm. molempien lastemme synnytyksessä) niin tehokkaasti etten tajua itkeä/ huutaa / vaikertaa tai muutenkaan ilmaista itseäni ollenkaan.. Eli siis olettaa ettei mua mikään muukaan sattuis..

        Anteeksi purkamiseni ohi aiheen!

        Ei näitä juttuja varmaan kukaan pelottelumielessä kai kirjoita,ne on jokaisen henkilökohtaisia tuntemuksia,Toinen on kipuherkempi kuin toinen ja jokaisen meidän on Taivaanisä luonut omiksi yksilöiksemme joten myös anatomiassa on yksilöllisiä piirteitä .Ja eikö juuri tehty se tutkimus jossa todettiin kolonoskopian olevan kivuliaampi naisille!Itse tiedän kaksi miestä,joille ko tähystys on tehty,eikä kumpikaan pitänyt sitä ollenkaan kivuliaana!Nyt rohkeasti huolestuneen vaimon mies tutkimukseen ja sitten se on nopeasti ohi!!


      • paulamummu
        huolestunut vaimo kirjoitti:

        Oon mä onnellinen tästä, et asiasta pelotellaan täällä ja vaikka misä. Miehelläni oli tähystysaika varattu, peru sen kuitenkin ku lueskellut netistä kauhutarinoita.. Saa nähdä saako pitää työpaikkansa ku ei suostu tutkimuksiin mut ei pysty töihinkään ku joskus..

        Yritin lohduttaa ettei muhun aiankaan sattunut pätkääkään, mut lohduta nyt ku se kuvittelee et mulla kova kipukynnys ku lamaannun (mm. molempien lastemme synnytyksessä) niin tehokkaasti etten tajua itkeä/ huutaa / vaikertaa tai muutenkaan ilmaista itseäni ollenkaan.. Eli siis olettaa ettei mua mikään muukaan sattuis..

        Anteeksi purkamiseni ohi aiheen!

        Miten ohmeessä vois menettää työpaikan, jos ei suostu tutkimuksiin??????

        Tämä on jo todella vakava asia, jos ei edes koepaloista voi enää kieltäytyä!!!!
        Siihen kopepalareikään se syöpäsolukin alkaa kasvaa, jos on kasvaakseen eikä siitä kai kerrota ennen "tutkimuksia"?

        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/lainaa.htm


      • jetsuli
        zzzz kirjoitti:

        EI koskaan milloinkaan tehdä mulle enää ilman lääkitystä!Lääkäri lupas tarvittaessa antaa kipulääkettä ,kun toimenpteessä sitä sitten tuskissani rukoilin ,niin eipä sitten antanutkaan ,Hoitaja vaan kehoitti rauhottumaan,eipä juuri auttanut!Kipu oli niin kova ,että paidan olisi saanut vääntää kun oli niin tuskanhiestä märkä!Jotta näin mulla.

        Mulla oli todella paha tähystys ja rukoilin kipulääkettä, jota en kuitenkaan saanut. Itkin ja tärisin, ja pyysin monta kertaa lopettamaan, mutta toimenpidettä ei lopetettu!! Tulin todella vihaiseksi...
        Tein asiasta valituksen ylilääkärille, katsotaan mitä sieltä vastataan. En suosittele kyseistä lääkäriä kenellekään!! Hoitaja oli myös aika tyranni... seuraavaa kertaa ei tule, ei ilman nukuttamista.


      • öötå
        jetsuli kirjoitti:

        Mulla oli todella paha tähystys ja rukoilin kipulääkettä, jota en kuitenkaan saanut. Itkin ja tärisin, ja pyysin monta kertaa lopettamaan, mutta toimenpidettä ei lopetettu!! Tulin todella vihaiseksi...
        Tein asiasta valituksen ylilääkärille, katsotaan mitä sieltä vastataan. En suosittele kyseistä lääkäriä kenellekään!! Hoitaja oli myös aika tyranni... seuraavaa kertaa ei tule, ei ilman nukuttamista.

        minäkin meinasin kuolla järkytävää huusi v p s ja letku vex ei kun työnti en koskaan mene siihen huoneeseen


    • tähystettävä

      Paljonko muuten maksaa kolonoskopia yksityisellä? Suunnilleen?

      Lääkäri ehdotti tuota, mutta ajattelin tutkailla tilannetta vielä pari-kolme kuukautta. Jos parannusta ei näy, niin sitten on edessä tähystys.

      • monestikäyty

        Itse olen ollut 7 kertaa paksusuolen tähystyksessä, kaksi kertaa ilman nukutusta. Hereillä ollessani olen mollemmilla kerroilla saanut rauhoittavaa sitä etukäteen pyydettyäni ja vielä juuri ennen tähystystä muistuttamalla siitä. Ensimmäisellä kerralla kun sain rauhoittaavaa olin niin sekaisin että muistikuvia ei hirveästi ole tuntemuksista, muuta kuin että muistan itkeneeni lääkehöyryissä jossakin vaiheessa kovan kivun vuoksi. Viime viikolla ollessani tähystyksessä sain jälleen rauhoittavaa, mutta sain sen verran vähemmän että tähystyksestä selvät muistikuvat. Nyt ol ihuomattavasti parempi kokemus. Epämukavantuntuista kyllä, mutta loppujen lopuksi ei paha. Kivuliaita hetkiä oli noin 3-4 kertaa ja ne kestivät vain hetken. Niistäkin lääkäri ilmoitti etukäteen että kohta sattuu. Toimenpiteen teki kokenut vanhempi lääkäri ja toimenpide oli ohitse 15 minuutin kuluttua.
        Tyhjentänyt olen 5 kertaa colonsterilla ja 2 kertaa phosphoralilla. Ensimmäiset kaksi kertaa aine laitettaan menemään vatsaani nenämahaletkulla naperona hankalan juomisen vuoksi. Toisella kerralla harjoittelijan laitettua nesteen tulemaan liian nopeaa oksensin letkun suun kautta pihalle. Tämän jälkeen päätin että letkua ei enää tule! Kolmena muuna kertana juominen on ollut henkisesti raskas kokemus ja aina yhtä taistelua. Pelastus löytyi kun kuulin aineesta Phosphoral. Nestettä juodaan 4 litran sajasta reilut kaksi lasillista, jonka lisäksi "kirkkaita" nesteitä ( ei tarkotia nesteen väriä) juodaan vähintään 3 litraa. Ainetta ei "mainosteta" lääkäreissä koska tyhjennys onnistuu lääkäreiden mukaan huonommin. Näin minulla kävikin ensimmäisellä kerralla kun en ollut kiinnittänyt ruokavaliooni aiemmin huomiota ja nauttinut nesteitä vain pakollisen määrän. Nyt aloitin kaksi päivää aikaisemmin syömään nestemäisiä keittoruokia, jogurttia ja hieman vaaleaa leipää sekä juomaan paljon vettä. Tyhjennyspäivänä join niin paljon nesteitä etenkin teetä ja vettä kun vain sain laskemaan. Tyhjennys onnistui erittäin hyvin! olin jo ensimmäisen annoksen juotuani tyhjentänyt lähes kaiken. Ratkaisevaa on siis nesteiden juonti ja aiempien päivien ruokavalio. Ja tee oli nesteeksi erittäin hyvä valinta. Phosphoralin maku on yhtä kaamea mutta urakka huomattavasti pienempi.
        Tsemppiä kaikille tähystykseen meneville, hengissä on selvitty :)


      • skopia

        Kolonoskopia yksityisellä maksaa n. 300 euroa, se on siis se summa joka jää itselle maksettavaksi. Lisähintaa tulee jos otetaan koepaloja.
        Hinnoissa varmasti eroja paikkakunnitain mutta näin ainakin Satakunnassa jossa itse olen käynyt.
        Tsemppiä!


      • ohi on ?
        monestikäyty kirjoitti:

        Itse olen ollut 7 kertaa paksusuolen tähystyksessä, kaksi kertaa ilman nukutusta. Hereillä ollessani olen mollemmilla kerroilla saanut rauhoittavaa sitä etukäteen pyydettyäni ja vielä juuri ennen tähystystä muistuttamalla siitä. Ensimmäisellä kerralla kun sain rauhoittaavaa olin niin sekaisin että muistikuvia ei hirveästi ole tuntemuksista, muuta kuin että muistan itkeneeni lääkehöyryissä jossakin vaiheessa kovan kivun vuoksi. Viime viikolla ollessani tähystyksessä sain jälleen rauhoittavaa, mutta sain sen verran vähemmän että tähystyksestä selvät muistikuvat. Nyt ol ihuomattavasti parempi kokemus. Epämukavantuntuista kyllä, mutta loppujen lopuksi ei paha. Kivuliaita hetkiä oli noin 3-4 kertaa ja ne kestivät vain hetken. Niistäkin lääkäri ilmoitti etukäteen että kohta sattuu. Toimenpiteen teki kokenut vanhempi lääkäri ja toimenpide oli ohitse 15 minuutin kuluttua.
        Tyhjentänyt olen 5 kertaa colonsterilla ja 2 kertaa phosphoralilla. Ensimmäiset kaksi kertaa aine laitettaan menemään vatsaani nenämahaletkulla naperona hankalan juomisen vuoksi. Toisella kerralla harjoittelijan laitettua nesteen tulemaan liian nopeaa oksensin letkun suun kautta pihalle. Tämän jälkeen päätin että letkua ei enää tule! Kolmena muuna kertana juominen on ollut henkisesti raskas kokemus ja aina yhtä taistelua. Pelastus löytyi kun kuulin aineesta Phosphoral. Nestettä juodaan 4 litran sajasta reilut kaksi lasillista, jonka lisäksi "kirkkaita" nesteitä ( ei tarkotia nesteen väriä) juodaan vähintään 3 litraa. Ainetta ei "mainosteta" lääkäreissä koska tyhjennys onnistuu lääkäreiden mukaan huonommin. Näin minulla kävikin ensimmäisellä kerralla kun en ollut kiinnittänyt ruokavaliooni aiemmin huomiota ja nauttinut nesteitä vain pakollisen määrän. Nyt aloitin kaksi päivää aikaisemmin syömään nestemäisiä keittoruokia, jogurttia ja hieman vaaleaa leipää sekä juomaan paljon vettä. Tyhjennyspäivänä join niin paljon nesteitä etenkin teetä ja vettä kun vain sain laskemaan. Tyhjennys onnistui erittäin hyvin! olin jo ensimmäisen annoksen juotuani tyhjentänyt lähes kaiken. Ratkaisevaa on siis nesteiden juonti ja aiempien päivien ruokavalio. Ja tee oli nesteeksi erittäin hyvä valinta. Phosphoralin maku on yhtä kaamea mutta urakka huomattavasti pienempi.
        Tsemppiä kaikille tähystykseen meneville, hengissä on selvitty :)

        Olen itse ollut 2 kertaa mokomassa tähystyksessä.
        Ei se kovin kivulias toimenpide ole.
        Mulle se tehtiin molemmilla kerroilla ilman puudutusta.
        Pikkuisen nipisteli, ei sen kummempaa. Saipahan piereskellä ihan luvalla.
        Tähystystä edeltävä tyhjennys on sama kuin kunnon ripakka, mutta ilman vatsakipuja.

        Mullakin homma tehtiin havaittujen divertikkeleiden takia.
        Tohtorin tähystysvekotin ei pääse sinne suolen kaikkiin osiin.
        Mullakin pesäke todettiin sigman, eli sykkyräsuolen mutkassa.
        Elokuussa 2009 leikattiin. Puoli metriä suolta pois.

        Parin kuukauden jälkeen suunnilleen kunnossa.


      • Huolestunut huolehti
        skopia kirjoitti:

        Kolonoskopia yksityisellä maksaa n. 300 euroa, se on siis se summa joka jää itselle maksettavaksi. Lisähintaa tulee jos otetaan koepaloja.
        Hinnoissa varmasti eroja paikkakunnitain mutta näin ainakin Satakunnassa jossa itse olen käynyt.
        Tsemppiä!

        Voiko yksityisellä vain varata ajan tähystykseen vai tarviiko siinäkin lähetteen. Haluaisin varmistaakseni, että kaikki on ok, mutta lekuri jauhaa vain laktoosioireista.


    • Hoikka mies

      Tulipa tämäkin koettua. Netin kertomusten perusteella odotin kovaakin kipua, joten pyysin esilääkityksen. Sain yhden diabamin, olo ei juuri siitä muuttunut. lmeisesti tuon olisi pitänytkin auttaa vain jännitykseen, mutta ei mulla ole muutenkaan tapana panikoida.

      Toimenpide kesti noin 10min. Muutaman kerran pisti todella kovaa mahasta ja tuli jonkin verrän ähkittyä, mutta kipu oli ihan siedettävää. Esim. aikoinaan kipu joka tuli polvilumpion runnomisesta paikoilleen oli jotain ihan toista luokkaa.

      • eevaliisamarjatta

        Niin, tänään oli se päivä. Eilen tyhjensin mahaa. Litku ei ollut tosiaan kauhean pahaa, mutta se määrä oli rankkaa juoda (4 litraa). Itse tajusin jossain vaiheessa ottaa aina mehuhuikan väliin ja sitten meni paremmin.

        Tähystys. En halua sen enenpää peloitella. Yksityisellä asemalla pk-seudulla tehtiin ja kyllähän se otti kipeää.. Olin lukenut täältä, että joku oli huutanut jne. ja hiukan sitä ihmettelin. No itse itkin ja huusin.. Ja vaadin toimenpiteen keskeyttämistä. Lääkitystä ei käytetty, koska olen raskaana. No, toimenpide lopetettiin ja onneksi saatiin tarvittavat kuvat. IKINÄ en tule suostumaan enää ilman lääkitystä, sairaanhoitaja suositteli, että seuraavaksi tehdään toimenpide niin, että olen puolinukuksissa, sitten ei kuulemma tunne mitään. Hyvä, niin tehdään! Mutta siis kipu ei ollut yhtäjaksoista vaan kesti aina kerrallaan noin 3-5 sekuntia ja sitten se taukosi eli yhtä huutoa touhu ei ollut.

        Mutta onneksi menin. Paksusuoli on pahasti tulehtunut ja vuotaa verta. Olin kärsinyt puoli vuotta jos jonkinlaisista vaivoista ja kaikki johtuvat tästä sairaudesta. Lääkäri totesi, että hyvä kun tulit, tämä sairaus ei parane itsestään vaan vaatii aina lääkityksen. Lääkitys aloitettiin heti ja kuulemma olonikin pitäisi kohentua piakkoin (kuumeilu, ripuli, nivelkivut, aftat jne.)

        Ainoa mitä haluan sanoa, että sattui tai ei, niin terveydellä ei kannata leikkiä eli tähystykseen kannattaa mennä jos on oireita. Jos en itse olisi mennyt, olisi tulehdus pahassa tapauksessa levinnyt koko suolistoon ja sitten tilanne olisi vielä pahempi. Nyt tulehdus on vai tietyllä alueella. Ja tämä tauti on pakko hoitaa tai seuraukset ovat pahat.


      • paulamummu
        eevaliisamarjatta kirjoitti:

        Niin, tänään oli se päivä. Eilen tyhjensin mahaa. Litku ei ollut tosiaan kauhean pahaa, mutta se määrä oli rankkaa juoda (4 litraa). Itse tajusin jossain vaiheessa ottaa aina mehuhuikan väliin ja sitten meni paremmin.

        Tähystys. En halua sen enenpää peloitella. Yksityisellä asemalla pk-seudulla tehtiin ja kyllähän se otti kipeää.. Olin lukenut täältä, että joku oli huutanut jne. ja hiukan sitä ihmettelin. No itse itkin ja huusin.. Ja vaadin toimenpiteen keskeyttämistä. Lääkitystä ei käytetty, koska olen raskaana. No, toimenpide lopetettiin ja onneksi saatiin tarvittavat kuvat. IKINÄ en tule suostumaan enää ilman lääkitystä, sairaanhoitaja suositteli, että seuraavaksi tehdään toimenpide niin, että olen puolinukuksissa, sitten ei kuulemma tunne mitään. Hyvä, niin tehdään! Mutta siis kipu ei ollut yhtäjaksoista vaan kesti aina kerrallaan noin 3-5 sekuntia ja sitten se taukosi eli yhtä huutoa touhu ei ollut.

        Mutta onneksi menin. Paksusuoli on pahasti tulehtunut ja vuotaa verta. Olin kärsinyt puoli vuotta jos jonkinlaisista vaivoista ja kaikki johtuvat tästä sairaudesta. Lääkäri totesi, että hyvä kun tulit, tämä sairaus ei parane itsestään vaan vaatii aina lääkityksen. Lääkitys aloitettiin heti ja kuulemma olonikin pitäisi kohentua piakkoin (kuumeilu, ripuli, nivelkivut, aftat jne.)

        Ainoa mitä haluan sanoa, että sattui tai ei, niin terveydellä ei kannata leikkiä eli tähystykseen kannattaa mennä jos on oireita. Jos en itse olisi mennyt, olisi tulehdus pahassa tapauksessa levinnyt koko suolistoon ja sitten tilanne olisi vielä pahempi. Nyt tulehdus on vai tietyllä alueella. Ja tämä tauti on pakko hoitaa tai seuraukset ovat pahat.

        Ei parane itsestään, ei, mut ethän vaan käytä rautatabletteja nyt? Rautaa voidaan tiputtaa suoraan suoneenkin ja Floravitalia voit ottaa myös odotusaikana.

        Jätä asokorbiinihappo E300 pois ruokavaliosta! Pansuolaa et saa käyttää odotusaikana muutenkaan, kuten et muitakaan glutamaatteja. Kaikki levätuotteet, kuten karrageeni E407 on myös kielletty odottavilta äideiltä saiksi, että niissä on liikaa jodia, jonka heittelyt taas aiheuttavat kilpparivaivoja. Vaihda suolaksi Maldon ja tee ruoat itse, kuidut pois ja suolatonta voita ruokiin, hiilarit minimiin. Muuten ei ne peruslääkkeet auta, koska ne lisää verenvuotoa ja tuossa vain se yks niistä:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/asacol.htm


      • paulamummu
        paulamummu kirjoitti:

        Ei parane itsestään, ei, mut ethän vaan käytä rautatabletteja nyt? Rautaa voidaan tiputtaa suoraan suoneenkin ja Floravitalia voit ottaa myös odotusaikana.

        Jätä asokorbiinihappo E300 pois ruokavaliosta! Pansuolaa et saa käyttää odotusaikana muutenkaan, kuten et muitakaan glutamaatteja. Kaikki levätuotteet, kuten karrageeni E407 on myös kielletty odottavilta äideiltä saiksi, että niissä on liikaa jodia, jonka heittelyt taas aiheuttavat kilpparivaivoja. Vaihda suolaksi Maldon ja tee ruoat itse, kuidut pois ja suolatonta voita ruokiin, hiilarit minimiin. Muuten ei ne peruslääkkeet auta, koska ne lisää verenvuotoa ja tuossa vain se yks niistä:
        http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/asacol.htm

        Jos rautatabletissa on natriumlauryylisulfaattia, tekee se aftoja suoliston limakalvoille, kuten tekee suuhunkin:
        http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/rakkuloita.htm

        Niihin kun laittaa karkeaa kuitua, on lopputulos kamala ja ne haavat repeilee ja tulehtuu. Varsinkin jos syö hiilaripitoista ruokaa pöpille, ne vahvistuu ja enää ei hoidotkaan auta. Ei siis kannata riskeerata - ei ainakaan Obsidania kannata ottaa, vaikka sitä kuulemma jaetaan ilmaiseksikin joissakinneuvoloissa. No, jokuhan ne sinnekin ostaa... jos ei muuten kaupaksi menis...:-(


      • paulamummu
        paulamummu kirjoitti:

        Jos rautatabletissa on natriumlauryylisulfaattia, tekee se aftoja suoliston limakalvoille, kuten tekee suuhunkin:
        http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/rakkuloita.htm

        Niihin kun laittaa karkeaa kuitua, on lopputulos kamala ja ne haavat repeilee ja tulehtuu. Varsinkin jos syö hiilaripitoista ruokaa pöpille, ne vahvistuu ja enää ei hoidotkaan auta. Ei siis kannata riskeerata - ei ainakaan Obsidania kannata ottaa, vaikka sitä kuulemma jaetaan ilmaiseksikin joissakinneuvoloissa. No, jokuhan ne sinnekin ostaa... jos ei muuten kaupaksi menis...:-(

        sori korjaanpa vähän edellistä:
        P Ö P Ö I L L E - tarkoitin kirjoittaa!

        Kaikki pöpöt tarvitsevat kasvaakseen ja lisääntyäkseen hiilareita. Lisää rasvaa ruokiin, että ei tule ummetusta, sillä se lisää tulehdusta, kun ne pöpöt eivät pääse ulos. Hiivat ei viihdy rasvassa ja siksikin esimerkiksi suolatont voi on oikein hyvä:
        http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/vhh.htm


      • eevaliisamarjatta
        paulamummu kirjoitti:

        sori korjaanpa vähän edellistä:
        P Ö P Ö I L L E - tarkoitin kirjoittaa!

        Kaikki pöpöt tarvitsevat kasvaakseen ja lisääntyäkseen hiilareita. Lisää rasvaa ruokiin, että ei tule ummetusta, sillä se lisää tulehdusta, kun ne pöpöt eivät pääse ulos. Hiivat ei viihdy rasvassa ja siksikin esimerkiksi suolatont voi on oikein hyvä:
        http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/vhh.htm

        Kiitos paulamummu linkeistä! Sain taas paljon tietoa. Ja hyviä uutisia. Kun tähystys tehtiin niin sain samana päivänä lääkkeet heti sairaalasta ja jo seuraavan yön nukuin PITKÄSTÄ aikaa heräämättä nivelkipuihin. Siis lääkekuuri on määrätty 3 kuukaudeksi, mutta siis yksi annos jo auttoi minua (siis nivelkivut loppuivat kuin seinään!). Sain vanhan elämän takaisin.. Olin vain jo niin tottunut kivunsävytteiseen elämään. Tietysti suoliston paraneminen vie aikaa, mutta jo se auttaa henkisesti, että pystyy nukkumaan ja pääsee sängystä ylös ilman tukea. Nyt vain toivon, että pikkuinen mahassa jaksaa pysyä mukana..


      • Lentzu
        eevaliisamarjatta kirjoitti:

        Niin, tänään oli se päivä. Eilen tyhjensin mahaa. Litku ei ollut tosiaan kauhean pahaa, mutta se määrä oli rankkaa juoda (4 litraa). Itse tajusin jossain vaiheessa ottaa aina mehuhuikan väliin ja sitten meni paremmin.

        Tähystys. En halua sen enenpää peloitella. Yksityisellä asemalla pk-seudulla tehtiin ja kyllähän se otti kipeää.. Olin lukenut täältä, että joku oli huutanut jne. ja hiukan sitä ihmettelin. No itse itkin ja huusin.. Ja vaadin toimenpiteen keskeyttämistä. Lääkitystä ei käytetty, koska olen raskaana. No, toimenpide lopetettiin ja onneksi saatiin tarvittavat kuvat. IKINÄ en tule suostumaan enää ilman lääkitystä, sairaanhoitaja suositteli, että seuraavaksi tehdään toimenpide niin, että olen puolinukuksissa, sitten ei kuulemma tunne mitään. Hyvä, niin tehdään! Mutta siis kipu ei ollut yhtäjaksoista vaan kesti aina kerrallaan noin 3-5 sekuntia ja sitten se taukosi eli yhtä huutoa touhu ei ollut.

        Mutta onneksi menin. Paksusuoli on pahasti tulehtunut ja vuotaa verta. Olin kärsinyt puoli vuotta jos jonkinlaisista vaivoista ja kaikki johtuvat tästä sairaudesta. Lääkäri totesi, että hyvä kun tulit, tämä sairaus ei parane itsestään vaan vaatii aina lääkityksen. Lääkitys aloitettiin heti ja kuulemma olonikin pitäisi kohentua piakkoin (kuumeilu, ripuli, nivelkivut, aftat jne.)

        Ainoa mitä haluan sanoa, että sattui tai ei, niin terveydellä ei kannata leikkiä eli tähystykseen kannattaa mennä jos on oireita. Jos en itse olisi mennyt, olisi tulehdus pahassa tapauksessa levinnyt koko suolistoon ja sitten tilanne olisi vielä pahempi. Nyt tulehdus on vai tietyllä alueella. Ja tämä tauti on pakko hoitaa tai seuraukset ovat pahat.

        Mikä tauti sinulla sitten todettiin? Minullakin nimittäin noita oireita ollut: paitsi kuumeilua. Mutta ripulia, nivelkipuja ja aftoja kylläkin. Olen menossa tähystykseen jossain vaiheessa kunhan lääkäri lähettää lähetteen sairaalaan ensin.


    • maij

      Edellisen kerran kirjoitin tänne joulukuussa, tammikuun lopussa sitte kävin kyseisessä tähystyksessä. Olin aivan paniikissa luettuani tämän sivun kirjoituksia ja kuten edellisessä viestissäkin kerroin että jännitän tälläisiä ja pieniäkin "kokeita" aivan suunnattomasti ja verikokeen otossakin olen pyörtynyt. Monta kertaa meinasin perua jo ajan mutta onneksi menin sinne! Se litku mitä piti juoda ei mielestäni edes maistu pahalle, aivan helposti menee alas, join itse sitä 5 l. nestemäistä diapamia otin niin pienen annostuksen ettei se edes auttanut yhtään mihinkään.. jonkin aikaa odotettuani sitten pääsin toimepidehuoneeseen ja voin kertoa että huokasin helpotuksesta ettei ollut läheskään niin kamalaa kuin olin kuvitellut! ja itselläni vieläpä tähystys kesti hieman tavallista kauemmin kun suoleni on erittäin pitkä ja erittäin mutkainen (eli minun tapauksessani on peloteltu että sattuisi sen takia enemmän) niin ei tuntunut paljo missään mutkissa tietysti tuntui vähän mutta tunteehan ihminen senkin jos joku koskee tai hipasee sinua. tsemppiä kaikille, jos minullakin hermoilijalla pitkine mutkaisine suolineen homma oli peace of cake niin kyllä teilläkin!! tsemppiä!! jättäkää jännitys kotiin, se on aivan turhaa. ja en ymmärrä mitä monet suoraan suoneen tarvii niitä lääkkeitä siis mihin kipuun?? en ymmärrä.. liekkö sitte liioiteltua tms :)

      • ronkittu

        Tähystetty eikä kertaakaan ole saatu mitään lääkettä,eikä ole tarvittu. On mutkainen suoli ja vaikea tähystettävä, mutta ei kipuja olenkaan. Vähän painetta kun mutkaan törmää,Pieni pyöräytys tähystimeen ja läpi menee mutkasta. Totta kai jos tähystävä tohtori on joku tumpelo ja työntää tähystintä kuin rautakankea ,sattuuhan se, ja siitä voi sanoa,ettei niin nopeasti. P-Karjalan keskussairaalassa on työnsä osaavia lääkäreitä,eikä ole koskaan sattunut, eikä ole tarvinnut mitään kipu lääkkeitä.
        Kaiken pahinta on jälkeenpäin tuleva piereskely,kun ei ole varma mitä siinä mukana tulee.
        Älkää pelätkö moista toimenpidettä ei tunnu missään.


      • ohi on
        ronkittu kirjoitti:

        Tähystetty eikä kertaakaan ole saatu mitään lääkettä,eikä ole tarvittu. On mutkainen suoli ja vaikea tähystettävä, mutta ei kipuja olenkaan. Vähän painetta kun mutkaan törmää,Pieni pyöräytys tähystimeen ja läpi menee mutkasta. Totta kai jos tähystävä tohtori on joku tumpelo ja työntää tähystintä kuin rautakankea ,sattuuhan se, ja siitä voi sanoa,ettei niin nopeasti. P-Karjalan keskussairaalassa on työnsä osaavia lääkäreitä,eikä ole koskaan sattunut, eikä ole tarvinnut mitään kipu lääkkeitä.
        Kaiken pahinta on jälkeenpäin tuleva piereskely,kun ei ole varma mitä siinä mukana tulee.
        Älkää pelätkö moista toimenpidettä ei tunnu missään.

        Minulle tehtiin eilen ensimmäinen tähystys pitkään jatkuneiden mahakipujen vuoksi. Ennen tähystystä kuulin tutuilta pelottavia kokemuksia, joka tietty aiheutti pelokkuutta. Moni sanoi että liuos on järkyttävää, jopa oma mieheni joka ei sitä edes pystynyt kokonaan juomaan. Olihan se pahaa, mutta meni alas ja suolen tyhjennys oli kuulema minulla erittäin hyvä. Tähystys oli minulle todella kivulias toimenpide, lääkäri sanoi että on hänelläkin kova työ päästä loppuun saakka johtuen erittäin mutkaisesta ja supistelevasta suolestani. Välillä lääkäri jo kysyi että lopetetaanko, mutta kieltäydyin ja halusin mennä loppuun saakka. Loppu menikin sitten helpommin, se oli se yksi osa, kylläkin pitkä sellainen, joka oli erittäin kivulias. Olen kylläkin tottunut koviin mahakipuihin ilmavaivojen vuoksi (laktoosi-intorelanssi), mutta eivät ne ole mitään tuohon verrattuna. Onneksi lääkäri oli tosi hyvä ja ymmärtäväinen ja hoitaja yritti parhaansa mukaan helpottaa oloani, tosin itse sen tietää paremmin että mihin koskee. Todella helpottunut olo, että se on ohi ja ettei mitään erikoista näkynyt. Tsemppiä kaikille tähystykseen meneville, kyllä sen kestää:))


      • 12.8.2010 klo 18:02
        ohi on kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen ensimmäinen tähystys pitkään jatkuneiden mahakipujen vuoksi. Ennen tähystystä kuulin tutuilta pelottavia kokemuksia, joka tietty aiheutti pelokkuutta. Moni sanoi että liuos on järkyttävää, jopa oma mieheni joka ei sitä edes pystynyt kokonaan juomaan. Olihan se pahaa, mutta meni alas ja suolen tyhjennys oli kuulema minulla erittäin hyvä. Tähystys oli minulle todella kivulias toimenpide, lääkäri sanoi että on hänelläkin kova työ päästä loppuun saakka johtuen erittäin mutkaisesta ja supistelevasta suolestani. Välillä lääkäri jo kysyi että lopetetaanko, mutta kieltäydyin ja halusin mennä loppuun saakka. Loppu menikin sitten helpommin, se oli se yksi osa, kylläkin pitkä sellainen, joka oli erittäin kivulias. Olen kylläkin tottunut koviin mahakipuihin ilmavaivojen vuoksi (laktoosi-intorelanssi), mutta eivät ne ole mitään tuohon verrattuna. Onneksi lääkäri oli tosi hyvä ja ymmärtäväinen ja hoitaja yritti parhaansa mukaan helpottaa oloani, tosin itse sen tietää paremmin että mihin koskee. Todella helpottunut olo, että se on ohi ja ettei mitään erikoista näkynyt. Tsemppiä kaikille tähystykseen meneville, kyllä sen kestää:))

        Itselleni tehtiin tähystys pari viikkoa sitten ja pelkäsin toimenpidettä, koska siitä oltiin niin monelta taholta varoiteltu. Ihan turhaan. Tähystys ei koskenut pätkääkään, ilman pumppaaminen tuntui vähän epämiellyttävältä, ei muuta. Lääkärin kehoituksesta piereksin ilmaa pois sitä mukaa kun sitä sinne laitettiin, eikä jälkikäteen ollut edes niitä ilmavaivoja. Voi jos tämän kaiken olisi tiennyt etukäteen, olisin nukkunut yöni rauhassa :)
        Uskon, että toisille se on kivuliasta, mutta onnekseni ei minulle.

        Litkun juominen oli epämiellyttävää, jouduin juomaan sitä 5 litraa, mutta sitten vesi olikin ihan kirkasta. Koepalojen otostakaan ei tiennyt mitään, se ei tuntunut yhtään miltään.

        Tsemppiä kaikille tähystykseen menijöille, ei kannata pelätä etukäteen (jälkiviisaana on hyvä näin sanoa).


      • colitis
        12.8.2010 klo 18:02 kirjoitti:

        Itselleni tehtiin tähystys pari viikkoa sitten ja pelkäsin toimenpidettä, koska siitä oltiin niin monelta taholta varoiteltu. Ihan turhaan. Tähystys ei koskenut pätkääkään, ilman pumppaaminen tuntui vähän epämiellyttävältä, ei muuta. Lääkärin kehoituksesta piereksin ilmaa pois sitä mukaa kun sitä sinne laitettiin, eikä jälkikäteen ollut edes niitä ilmavaivoja. Voi jos tämän kaiken olisi tiennyt etukäteen, olisin nukkunut yöni rauhassa :)
        Uskon, että toisille se on kivuliasta, mutta onnekseni ei minulle.

        Litkun juominen oli epämiellyttävää, jouduin juomaan sitä 5 litraa, mutta sitten vesi olikin ihan kirkasta. Koepalojen otostakaan ei tiennyt mitään, se ei tuntunut yhtään miltään.

        Tsemppiä kaikille tähystykseen menijöille, ei kannata pelätä etukäteen (jälkiviisaana on hyvä näin sanoa).

        Olen 26v. nainen ja mulle tehtiin paksusuolen tähystys eilen ja voi kertoa että ei se mitään mukavaa ollut. Kyseiseen tutkimukseen jouduin pari kuukautta jatkuneen verisen/limaisen vuodon takia (peräsuolesta). Minä pyysin rauhoittavan lääkityksen ennen tutkimusta ja sainkin muutaman tabletin (3-4) ja lisäksi laitettiin tippa joka oli sitten koko tutkimuksen ajankin tippumassa. Mulla tuo tutkimus oli silti välillä tosi kivulias ja välillä ei tuntunut oikein mitään. Voi toki johtua siitäkin kun olen suht. pienikokoinen 54kg. Mutta eipä tuo tutkimus toki mikään maailman mukavin ollut mutta kyllä sen kestää kun vaan asennoituu siihen niin että se on ihan omaksi parhaaksi.
        Mulla todettiin haavainen paksusuolitulehdus eli colitis ulcerosa. Ja sain nyt aluksi lääkityksen kolmeksi kuukaudeksi (peräpuikoja)ja sitten katsotaan uudelleen ja selviää minkälainen jatkolääkitys tulee... eli jatkossa joudun noita tähystyksiä kestämään säännöllisesti. Nyt tuon tähystyksen jälkeen on ollut alamaha todella kipeä ei meinaa mitään saada tehtyä, mutta kai se on ihan normaalia?

        Mutta jos vähänkään jännittää toi tähystys niin kannattaa pyytää rauhoittavaa ennemmin. Olihan se ihan hauskaa katsella sitä näyttöä et mitä näkyy :)


      • kiitollinen vastauks
        colitis kirjoitti:

        Olen 26v. nainen ja mulle tehtiin paksusuolen tähystys eilen ja voi kertoa että ei se mitään mukavaa ollut. Kyseiseen tutkimukseen jouduin pari kuukautta jatkuneen verisen/limaisen vuodon takia (peräsuolesta). Minä pyysin rauhoittavan lääkityksen ennen tutkimusta ja sainkin muutaman tabletin (3-4) ja lisäksi laitettiin tippa joka oli sitten koko tutkimuksen ajankin tippumassa. Mulla tuo tutkimus oli silti välillä tosi kivulias ja välillä ei tuntunut oikein mitään. Voi toki johtua siitäkin kun olen suht. pienikokoinen 54kg. Mutta eipä tuo tutkimus toki mikään maailman mukavin ollut mutta kyllä sen kestää kun vaan asennoituu siihen niin että se on ihan omaksi parhaaksi.
        Mulla todettiin haavainen paksusuolitulehdus eli colitis ulcerosa. Ja sain nyt aluksi lääkityksen kolmeksi kuukaudeksi (peräpuikoja)ja sitten katsotaan uudelleen ja selviää minkälainen jatkolääkitys tulee... eli jatkossa joudun noita tähystyksiä kestämään säännöllisesti. Nyt tuon tähystyksen jälkeen on ollut alamaha todella kipeä ei meinaa mitään saada tehtyä, mutta kai se on ihan normaalia?

        Mutta jos vähänkään jännittää toi tähystys niin kannattaa pyytää rauhoittavaa ennemmin. Olihan se ihan hauskaa katsella sitä näyttöä et mitä näkyy :)

        hei..kävin muutama päivä sitten paksunsuolen tähystyksessä ja multa otettiin 7 koepalaa.onko normaalia että otetaan noin monta?Lääkäri sanoi tähystyksen jälkeen,että ei löytänyt silmällisesti mitään,mutta voiko koepaloissa näkyä silti jotain???kertokaa kokemuksia


    • Aava*

      Minulle (N, 26v) tehtiin paksusuolen tähystys eilen ja huomasin, että kaikki etukäteen podettu pelko oli turhaa. Colonsterilin juominen tuntui erityisesti kolmannen litran kohdalla hankalalta, mutta se saattoin johtua myös tahdistani (laitoin kellon soimaan ja join aina yhden litran tunnissa yhdeltä istumalta). Valmistin colonsterilin etukäteen tyhjiin 1,5l limupulloihin ja kylmensin jääkaapissa. Mielestäni neste ei maistu epämiellyttävältä, vaan haasteellista on ennemminkin se, että vatsa täyttyy ihan äärimmilleen ja tuntuu, ettei juomaa enää millään mahtuisi. Pidin silti aina juodessani "ensiapulääkitystä" lähellä, eli hyvänmakuista limsaa lasissa ja kurkkupastilliaskin kädenulottuvilla. Vessaan kannattaa varata luettavaa, sillä siellä tosiaan tulee vietettyä hetki ;)

      Itse toimenpide tehtiin Helsingissä Mehiläisessä ja kaikki oli ohi 20 minuutissa, mukaanlukien pukemiset ja riisumiset. Lääkäri sanoi, että toimenpide onnistui näin nopeasti nimenomaan huolellisen tyhjennyksen ansioista (minulla oli tähystys perjantaina klo 11:15 ja aloitin tyhjennyksen jo torstai-iltana. Ohjeen mukaan join viimeisen juoman 4h ennen toimenpidettä pe aamuna. Toimenpide aloitetaan kyljellään ja viedään loppuun selinmakuulla. Onhan tällainen aina vähän epämiellyttävää, mutta vain yhden kerran kirpaisi kunnolla. Hankala tunne johtui minun kohdallani lähinnä ilmasta, jota suolistoon tuodaan - lääkäri vähensi painetta kuitenkin jo poistuessaan suolistosta, eli selvisin siltäkin osin suht vähällä. Heti mukaan saamassani epikriisissä vaikutelma oli normaali, joten tämä varmasti vaikutti toimenpiteen tuottaman kivun asteeseen. Tulehtunut suolisto on herkempi ja enkä yhtään vähättele muiden ikävämpiä kokemuksia toimenpiteestä - kaikki on niin yksilöllistä.

      Kopaloja otettin 6kpl ja niiden oton kyllä tuntee, mutta ei se missään tapauksessa satu - verta tulee hieman toimenpiteen jälkeen, mutta se on normaalia.

      • Nelikymppinen nainen

        No jo on monenmoista kokemusta ja hyviä vinkkejä, kiitos! Itsellä kolonoskopia ylihuomenna edessä, tulen pyytämään esilääkityksen.
        Joskus viisaudenhampaan poistossakin sain esilääkityksen ja sitten se leikattiin ihan vain puudutettuna.
        Hyvin meni, vähän olin tillintallin, mutta en tuntenut kipua toisin kuin edellisen viisaudenhampaan poiston yhteydessä.

        Monen mielestä näyttää tyhjennys olevan pahin osio.
        Minun täytyy juoda 1 litra Moviprep -nimistä tyhjennysainetta (pitäisi olla sitruunan makuinen) huomisiltana tunnin aikana sekä sen jälkeen 3 litraa vettä, mehua, teetä, kahvia tai lihalientä (ei maitoa).
        Ja sitten taas perjantaiaamuna 1 litra Moviprepiä ja kaksi lasia kirkasta nestettä.
        Oletan että litran saan kevyesti alas oli se sitten minkä makuista tahansa.

        Syödä saan huomenna aamiaisen ja kevyen lounaan, seuraavan kerran sitten vasta perjantaina toimenpiteen jälkeen. Luulen että vuorokauden syömättä oleminen tulee olemaan rankkaa.
        Tulee varmaankin huomisiltana juotua lihalientä (mitä en siis todellakaan normaalisti ikinä juo) jo ihan nälkäänsä...

        Muutoin toimenpidettä en sen enempiä haluakaan etukäteen miettiä, varmasti kuitenkin on parempi katsoa kuin katua.


    • EI CROHN???

      ja olihan se tuskallinen kokemus. Jouduin menemään tähystykseen, koska painoni on pudonnut vuoden alusta n.18kg ja uloste näytteissä oli kaikissa verta. Tähystyksessä löydettiin verinen ja tulehtunut kohta ohutsuolen ja paksunsuolen liittymäkohdassa, josta otettiin koepalat. Tänään tuli vastaukset ja kaikki oli normaaleja??. Itse olin varma, kuten myös tähystyksen tehnyt lääkäri, että kyseessä on crohnin tauti, mutta eipäs ollutkaan. Nyt tullut tieto oli tavallaan helpotus, mutta aiheuttaa myös lisää kysymyksiä, koska eihän suolessa pitäisi normaalisti tuollaista olla.

      • Helpottunut

        Jaan lyhyesti oman kokemukseni, vaikka kirjoituksia onkin jo hyvin monia. Olin viisi vuotta sitten ensimmäisen kerran paksusuolen tähystyksessä, ja silloin se oli paljon kivuliampaa kuin olin osannut odottaa. Kyyneleet nousivat väkisin silmiin ihan itkemättäkin. Myös paastoaminen oli silloin kurjempaa, koska en saanut syödä mitään kahteen ja puoleen päivään. Pari viikkoa sitten olin tähystyksessä taas, ja kaikki meni niin paljon paremmin, että olin traumatisoitunut ihan turhaan. Phosphoral tyhjensi suolen hyvin eli paastoaika oli todella paljon lyhyempi kuin viimeksi. Toimenpiteen teki sama lääkäri molemmilla kerroilla julkisella puolella ja sain esilääkityksen pyynnöstä, ja lääkärikin muisti edellisen kertani, jonka perusteella antoi mielellään lääkettä. Sain ottaa poikaystäväni mukaan toimenpidehuoneeseen, ja auttoi suuresti puristaa toisen kättä pahimpien mutkien kohdalla. Nyt toimenpide oli normaalimmalla tavalla vain epämiellyttävää toisinaan, kun taas edellisellä kerralla tuntui, että paine olisi räjäyttänyt koko keskikroppani. Kummallakaan kerralla ei löytynyt mitään suoleen kuulumatonta, eli ensimmäisellä kerralla kipu ei johtunut mistään taudista ym. Tämänkertainen kokemus oli kaiken kaikkiaan helpotus, ja lääkäri ja hoitajat olivat mukavia. Sain hyvää palvelua alle 30 eurolla.


        Kaikille siis tsemppiä tähystykseen; esilääkityksen ym. johdosta toimenpiteen ei tarvitse olla kamala, eli rohkeasti vain lääkettä vaatimaan, jos toimenpide pelottaa.


      • Nelikymppinen nainen
        Helpottunut kirjoitti:

        Jaan lyhyesti oman kokemukseni, vaikka kirjoituksia onkin jo hyvin monia. Olin viisi vuotta sitten ensimmäisen kerran paksusuolen tähystyksessä, ja silloin se oli paljon kivuliampaa kuin olin osannut odottaa. Kyyneleet nousivat väkisin silmiin ihan itkemättäkin. Myös paastoaminen oli silloin kurjempaa, koska en saanut syödä mitään kahteen ja puoleen päivään. Pari viikkoa sitten olin tähystyksessä taas, ja kaikki meni niin paljon paremmin, että olin traumatisoitunut ihan turhaan. Phosphoral tyhjensi suolen hyvin eli paastoaika oli todella paljon lyhyempi kuin viimeksi. Toimenpiteen teki sama lääkäri molemmilla kerroilla julkisella puolella ja sain esilääkityksen pyynnöstä, ja lääkärikin muisti edellisen kertani, jonka perusteella antoi mielellään lääkettä. Sain ottaa poikaystäväni mukaan toimenpidehuoneeseen, ja auttoi suuresti puristaa toisen kättä pahimpien mutkien kohdalla. Nyt toimenpide oli normaalimmalla tavalla vain epämiellyttävää toisinaan, kun taas edellisellä kerralla tuntui, että paine olisi räjäyttänyt koko keskikroppani. Kummallakaan kerralla ei löytynyt mitään suoleen kuulumatonta, eli ensimmäisellä kerralla kipu ei johtunut mistään taudista ym. Tämänkertainen kokemus oli kaiken kaikkiaan helpotus, ja lääkäri ja hoitajat olivat mukavia. Sain hyvää palvelua alle 30 eurolla.


        Kaikille siis tsemppiä tähystykseen; esilääkityksen ym. johdosta toimenpiteen ei tarvitse olla kamala, eli rohkeasti vain lääkettä vaatimaan, jos toimenpide pelottaa.

        En saanut lääkitystä vaikka pyysin ja toimenpide sattui ihan saa****sti mahaan!!! :(
        Melkein taju lähti, hengitys muuttui väkisinkin huohottamiseksi, sormia alkoi pistelemään ja maha oli tosi pitkään tosi kipeä vielä toimenpiteen jälkeenkin. Tosi harmi. Täältä lukemani perusteella herättelin jo toivoa ettei olis niin paha nakki. Ehkä se sitten on niin yksilöllistä.

        Tyhjennys oli suht helppo homma vaikka Moviprep-kiisselilitku maistuikin ihan kamalalle suolaiselle sitruunalle, mutta onneksi sitä tosiaan piti juoda vain 1 litra/vrk.
        Muu kolme litraa meni helposti kun nälkäänsä joi 0,5l lihalientä, 0,5l teetä, 0,5l kokista ja 1,5l vichyä meni kevyesti janoon.

        Mitään vikaa ei näkynyt, normaali suoli, yksi polyyppi, koepalat kertoo sitten lopullisen tuloksen...

        Pelotella en halua tietenkään ketään moiseen toimenpiteeseen joutuvaa, kerroin vain oman kokemukseni. Tsemppiä kaikille moiseen kidutukseen joutuville!


      • hrtrhehte
        Nelikymppinen nainen kirjoitti:

        En saanut lääkitystä vaikka pyysin ja toimenpide sattui ihan saa****sti mahaan!!! :(
        Melkein taju lähti, hengitys muuttui väkisinkin huohottamiseksi, sormia alkoi pistelemään ja maha oli tosi pitkään tosi kipeä vielä toimenpiteen jälkeenkin. Tosi harmi. Täältä lukemani perusteella herättelin jo toivoa ettei olis niin paha nakki. Ehkä se sitten on niin yksilöllistä.

        Tyhjennys oli suht helppo homma vaikka Moviprep-kiisselilitku maistuikin ihan kamalalle suolaiselle sitruunalle, mutta onneksi sitä tosiaan piti juoda vain 1 litra/vrk.
        Muu kolme litraa meni helposti kun nälkäänsä joi 0,5l lihalientä, 0,5l teetä, 0,5l kokista ja 1,5l vichyä meni kevyesti janoon.

        Mitään vikaa ei näkynyt, normaali suoli, yksi polyyppi, koepalat kertoo sitten lopullisen tuloksen...

        Pelotella en halua tietenkään ketään moiseen toimenpiteeseen joutuvaa, kerroin vain oman kokemukseni. Tsemppiä kaikille moiseen kidutukseen joutuville!

        Itse kanssa mielenkiinnolla luen tekstejä ja tai lähinnä kauhulla ;) Itselläni alkoivat kolmisen kuukautta sitten epämääräiset vatsavaivat. Tällä hetkellä maha on ok noin kahtena päivänä viikossa, muu osa ajasta meneekin sitten siihen, että juostaan vessassa, maataan sängyssä kaksinkerroin tai sitten muuten huippaa ja pyörryttää niin ettei pystyssä pysy. Asun vuoden loppuun Saksassa, jossa kipitin kiltisti viime viikolla GI:n vastaanotolle (ilmaiseksi sairasvakuutuksen piikkiin). Menen huomenna verikokeisiin, joissa katsotaan keliakia ynnä muut. Tällä viikolla pitäisi myös kiikuttaa ulostenäyte labraan, jossa syynätään läpi useampia arvoja, parasiitteja, hiivoja ja bakteereita. Kahden viikon kuluttua vuorossa on näillä näkymin paksusuolen tähystys ja samalla kertaa vatsan tähystys. Onko muille tehty molempia operaatioita samalla kertaa? Itseäni molemmat hirvittävät jo valmiiksi... ja pelkään jos ensimmäinen on yhtä tuskaa sen toisenkin tekeminen tulee tökkimään. Sinällänsä luulen, että paksusuolen tähystys on huomattavasti helpompi kuin itselleni sen letkun nieleminen.

        Litkuja joudun juomaan ilmeisesti neljä litraa edellisenä iltana jotain ananas-sitruuna seosta... tosin viikonloppu on ollut niin tuskainen, että olisin valmis jo tekemään molemmat operaatiot huomenna, jotta näille oireille löytyisi joku järkevä selitys.


      • Hyvä, että
        hrtrhehte kirjoitti:

        Itse kanssa mielenkiinnolla luen tekstejä ja tai lähinnä kauhulla ;) Itselläni alkoivat kolmisen kuukautta sitten epämääräiset vatsavaivat. Tällä hetkellä maha on ok noin kahtena päivänä viikossa, muu osa ajasta meneekin sitten siihen, että juostaan vessassa, maataan sängyssä kaksinkerroin tai sitten muuten huippaa ja pyörryttää niin ettei pystyssä pysy. Asun vuoden loppuun Saksassa, jossa kipitin kiltisti viime viikolla GI:n vastaanotolle (ilmaiseksi sairasvakuutuksen piikkiin). Menen huomenna verikokeisiin, joissa katsotaan keliakia ynnä muut. Tällä viikolla pitäisi myös kiikuttaa ulostenäyte labraan, jossa syynätään läpi useampia arvoja, parasiitteja, hiivoja ja bakteereita. Kahden viikon kuluttua vuorossa on näillä näkymin paksusuolen tähystys ja samalla kertaa vatsan tähystys. Onko muille tehty molempia operaatioita samalla kertaa? Itseäni molemmat hirvittävät jo valmiiksi... ja pelkään jos ensimmäinen on yhtä tuskaa sen toisenkin tekeminen tulee tökkimään. Sinällänsä luulen, että paksusuolen tähystys on huomattavasti helpompi kuin itselleni sen letkun nieleminen.

        Litkuja joudun juomaan ilmeisesti neljä litraa edellisenä iltana jotain ananas-sitruuna seosta... tosin viikonloppu on ollut niin tuskainen, että olisin valmis jo tekemään molemmat operaatiot huomenna, jotta näille oireille löytyisi joku järkevä selitys.

        tutkimus on ollut monen mielestä siedettävä. Itse en kuitenkaan halua mennä siihen sitä ensimmäistäkään kertaa ilman "humausta", turha ottaa riskiä. Diacor kuulemma ainakin ottaa helposti asiakkaan toiveet tässä huomioon. Mieluummin sitä maksaa pari satasta (?) silloin tällöin ylimääräistä siitä nukutuksesta kuin kärsii kivusta ja traumasta. Rahat voi vaikka lainata. Ulkomaillako (missä maassa?) nukutus annetaan automaattisesti? Se kertoo tietysti hoitohenkilökunnan ja hoitoalan päättäjien asenteista ja arvoista ja on mielestäni tervehenkistä, toisin kuin vähättelevä tunnottomuus. Tällaiset sadistit tuskin ovat teettäneet itselleen näytiksi näitä tähystyksiä. Saisivatkin teettää toisilla saman asenteen ja käytännön omaavilla lääkäreillä, teettäkööt vaikka päikseen jo opiskeluvaiheessa - ja aina säännöllisin väliajoin, jos asenne ei näytä muutoksen merkkejä.


    • maalaisjärjellä

      Vastaan tähän 27.2.2011. Olet jo tainnutkin käydä tähystyksessä.
      Minä sanon omasta kokemuksestani, että sitä ei tarvitse pelätä yhtään. Hoitajalle voi aina sanoa, jos vähänkin alkaa sattuun, he peruuttavat letkua heti ja hakevat toisen suunnan. Ja heille PITÄÄ SANOA, EIVÄTHÄN HE SITÄ SANOMATTA TIEDÄ. Minä menen uudstaan kuukauden päästä, en pelkää yhtään, vaikka eihän se ihan
      herkkua ollut, mutta se ei kestä kauan, kun on rauhallinen. Itse meinasin jomelkein nukahtaa välillä.
      Ja eiköhän sen "litkun" juominen ole pienempiä murheita elämässä, joisin sellaisen vaikka kahdesti päivässä
      joka päivä, jos sitten säästyisin muilta vastoinkäymisiltä. Ennen sen kuitenkin juon, kuin kalanmaksaöljyä, yök!
      Minun tähystykseni kesti 20 minuuttia ja siihen sisältyi jo kahden polyypin poisto. Olen tosi kiitollinen, että
      menin tähystykseen, koska polyypit voivat muuttua syöväksi ja suvussani niin on käynyt jo kahdelle tädilleni.

    • Raiskattu mies

      Itse kävin juuri paksusuolen tähystyksessä. Litkun juominen ei tuottanut minkäänlasia ongelmia. Join kaksi 45ml annosta phosphoralia ja sen jälkeen kuivumisen ehkäisemiseksi hissukseen 2.5-3 litraa veden ja mehun sekoitusta

      (huom. juo vain kirkasta mehua jossa ei ole mitään kiinteitä ainesosia)

      Phosphoral oli maultaan mielestäni hieman makeaa. Senkun nenästä kiinni vain ja kahvikupillinen naamaan. Juon silloin tällöin raakoja kananmunia ja täytyy sanoa, että kyllä phosphoral helpommin alas meni.

      Join ensimmäisen annoksen klo 16. Juomisen jälkeen meni noin tunti kunnes jouduin käymään ensimmäisen kerran vessassa. Tätä jatkui noin viiden kuuden tunnin ajan. Aina ehti hyvin vessaan, yhtään ei päässyt housuihin.

      Seuraavana päivänä heräsin klo 6 ottamaan toisen annoksen. Vielä alle tunti ennen lääkäriaikaa tuli ruskeata vesimäistä ulostetta. Viimeiset kerrat kävin lääkäriasemalla vessassa ja silloin ei tullutkaan enää mitään muuta kuin vettä ja sitäkin hyvin vähän.

      Toimenpidehuoneeseen kun pääsin niin iski pelko. Puhe ei meinannut sujua yhtään ja laitteet nähdessäni pelko vielä lisääntyi. Laitteen perseeseen tunkeminen ei ollut läheskään niin hirveää kuin letkun seikkailut suolistossa. Kipu oli semmoista kovan mahakivun luokkaa. Letku tökki mahassa kuin elokuvassa Alien konsanaan. En tiedä yhtään kauanko siinä meni. Kai jotain 15-30 min. Tuntui ikuisuudelta.

      Ulos lähtiessä meinasi taju lähteä. Kuivittelin: Tältäkö raiskatusta tuntuu? Olo oli hirveä, mutta en vieläkään oikein tajua miksi. Kipua siis oli, mutta pahemmin kai tuo iski henkiselle puolelle. Tulokset eivät ole vielä tulleet, mutta ainakaan mitään näkyvää peräpukamia lukuunottamatta ei löytynyt.

      Nämä ovat niitä päiviä jolloin osaa olla kiitollinen terveydestään, mutta aina se sitten taas unohtuu...

      Mies 32v.

      • Raiskattu mies

        Vielä lisäyksenä edelliseen, että tähysaika oli siis klo 11.

        Ja muille miehille tiedoksi, että menkää tähystykseen. Älkää missään nimessä peruuttako aikaa kuten tuolla aijemmin eräs kertoi miehensä tehneen.

        Tähystys on teidän omaksi parhaaksi. Voi ehkä pelastaa teidän henkennekin. Tähystyksen kivut eivät ole mitään verrattuna syövän tuomiin kipuihin.

        Vain terveytensä menettänyt osaa todella arvostaa siitä.


      • eevaliisamarjatta
        Raiskattu mies kirjoitti:

        Vielä lisäyksenä edelliseen, että tähysaika oli siis klo 11.

        Ja muille miehille tiedoksi, että menkää tähystykseen. Älkää missään nimessä peruuttako aikaa kuten tuolla aijemmin eräs kertoi miehensä tehneen.

        Tähystys on teidän omaksi parhaaksi. Voi ehkä pelastaa teidän henkennekin. Tähystyksen kivut eivät ole mitään verrattuna syövän tuomiin kipuihin.

        Vain terveytensä menettänyt osaa todella arvostaa siitä.

        Hei!

        Kirjoittelinkin aikaisemmin, noin vuosi sitten. Nyt siis taudin toteamisesta on vuosi. Lapsi syntyi marraskuussa ja koko raskausaika meni hienosti sairauden kanssa. Itselläni on siis haavainen paksusuolen tulehdus.

        Tänään oli tähystys, tämä oli siis toinen kerta. Jestas kun sitä pelkäsin! Viimeksi kipujen takia olin jotenkin shokissa, hyvin kuvaa asiaa 'raiskattu mies'. Nyt soittelin etukäteen sairaalaan muutamankin kerran ja varmistin, että saan lääkitystä (viimeksi en saanut, koska olin raskaana). Ja se ihana lääkitys auttoi! Hiukan kirpaisi, mutta ei siis mitään vuodentakaiseen touhuun. Nyt ei tarvitse enää pelätä, ihana tunne!

        Taudista. Lääkäri oli melkein ihmeissän, kun suolisto oli niin hyvässä kunnossa. Kaikki pitkät, veriset haavat olivat poissa ja arpeutuneet. Siis suoli oli ihan 'normaali'. Kyllä helpotti! Mutta vaikka suoli on kunnossa, niin oireita mulla on kuitenkin eli välillä vessa kutsuu montakin kertaa tunnissa... Nyt uusin apu on Pentasa peräruiske. Tietysti ne ovat hiukan ikäviä laittaa, mutta mulla ne tehoa heti kahden päivän jälkeen. Suosittelen!

        Tällaista tällä erää. Eli taudin kanssa menee suht ok, nyt tosin niveleissä on kipua ja nyt sain lähetteen reumatutkimuksiin. Jospa nyt sitä ei olisi...


    • nupsiiii

      Olin tänään paksusuolen tähystyksessä, ja voin sanoa että SE EI OLE KAUHEAA. Ei kannata missään nimessä pelätä sitä turhaan! Itse olen vasta 16 -vuotias ja voin sanoa, että toimenpide ei ole läheskään niin paha, mitä jotkut nettikeskustelut antavat ymmärtää! Itsekin olen jänistänyt vuosi sitten tähystyksestä, ja viimein rohkenin, menin ja totesin, että pelko oli täysin turhaa. Mitään kipua en toimenpiteessä tuntenut, olo oli vähän kuin olisi mahassa myllertänyt mahatauti.
      Tyhjennysjuoman juominenkaan ei ole niin paha, kuin luullaan! Siitäkin selviää!
      Suosittelen vain ottamaan sellaisen asenteen, että tähystys kestää vain noin puoli tuntia (mikä muuten menee todella äkkiä!) elämästäni eikä siihen kuole! Tsemppiä kaikille tähystykseen meneville! :)

    • dumblo

      Olen menossa tähystykseen muutaman viikon kuluttua ja eniten jänittää sen litkun juominen; 3-5l nestettä illan aikana..voipi tehdä tiukkaa. Ite tähystys ei jännitä, letku ei hirveen paksu ole ja on kai tuolta peräpäästä isompaakin joskus ulos tulut :) tai sisään menny....
      Se letkun nieleminen oli hirveää, tuntuu kuin pitäis oksentaa muttei saa kun lääkäri työntää letkua syvemmälle. Oli taitava lääkäri ja homma ei kestäny 10min kauempaa, kaipa tuonne toisetkin vois mennä jos tarve vaatii

    • lsdkjfoasieuf

      Täällä toinen kohtalotoveri. Paksusuolentähystys odottaa elokuun puolessa välissä. Olen varmasti ihan paniikissa, kun meen sinne :(

    • HätiäMitiä

      Tulin juuri kolonoskopiasta, joka tehtiin minulle rutiininomaisesti muutama kuukausi sen jälkeen, kun sairastuin kesällä divertikuliittiin (paksusuolen umpipussintulehdus). Minulla on siis divertikuloosi, joka siis tarkoittaa paksusuolen umpipussitautia. Umpipussit l. divertikkelit ovat minulla paksusuolen loppupäässä (sigmasuoli), mikä varmistui tähystyksessä. Niitäkään ei ollut merkittävästi. Divertikuloosi johti kuitenkin minulla elämäntaparemonttiin ruokailutottumusten ja liikunnan suhteen. Muutamassa kuukaudessa painoa onkin lähtenyt pois 10 kg.
      Itse tähystyksestä liikkuu netissä kauhutarinoita, joita luin pelonsekaisin tuntein. Voi ollakin, että jollekulle kolonoskopia onkin hankala. Meidän perheessä se on tehty kahdelle; minulle ja vaimolle. Kummallakin syy tähystykseen oli erilainen. Ja nyt se meidän kokemuksemme, mikä toivottavasti helpottaa joitakuita - molemmilla tähystys onnistui 100%:sti ja lähes ilman mitään kipuja. Alussa tunsin ilmanpumppauksessa kuin olisi normaalia kovemmat ilmavaivat, mutta siitäkin selvittiin yksinkertaisesti lääkärin ja hoitajan kannustuksella 'päästämään' ilmat pois.
      Tämän alun jälkeen ei mennyt juuri kuin ehkäpä 10 min., kun tähystin oli jo lähes maalissa, kohdassa, jossa ohutsuoli yhtyy paksuoleen. Luulin tässä vaiheessa, että ollaan vasta alussa. Kaikkinensa tutkimus kesti n. 15 - 20 min. enkä tarvinnut mitään rauhoittavaa tai kipulääkettäkään. Samoin aiemmin oli tilanne vaimolla, jolle tähystys tehtiin toiminnallisten vatsavaivojen takia. Hän reagoi vatsallaan ja sitä pahentaa esim. stressi. Hänelläkin toimenpide oli lähes kivuton ja lyhyt. Samoin jo varttuneelle äidillenikin toimenpide on tehty jo kolme kertaa. Hänellä on samankaltaiset kokemukset kuin meillä.
      Tiedän myös useita ystäviä, tuttuja, sukulaisia, joille ei ole jäänyt traumaa tähystyksestä. Uskoisin suurimmalla osalla näin olevan. Vaimoni on hoitoalalla töissä. Hänen tiedossaan ei ole ns. pahoja tapauksia yli 20 v:n kokemuksella kuin yksi, ehkäpä kaksi, joille eri syistä johtuen tähystys on ollut kivulias tai muuten hankala niin, että siitä on jäänyt huonot kokemukset.
      Tämä kirjoitus on rohkaisuksi paksusuolentähystykseen meneville!!!

    • Kiitos neuvoista

      Ei tuo juoma ainakaan mitään kauhean kamalaa ole, kun lantraa Batterylla. Kiitokset vaan neuvojille. Toinen juttu, minkä huomasin, on puhdistaa pylly perusvoiteella joka vessassakäynnin jälkeen - iho ei silloin rikkoonnu.

      Huomenna tähystys... pelottaa.... huoh!!!!

    • suoli-seppo

      Itse kävin tähystyksessä pari viikkoa sitten ja pelottihan se etukäteen, mutta ihan siedettävissä oli. Itsekin tein sen virheen, että erehdyin lukemaan etukäteen suoli24 ja muita foorumeja aiheesta. Ihan oikeasti, ei kannatta ottaa täällä postailtuja kauheuksia pelolla. Suurimmalla osalla tähystys menee hyvin ja lähes kivuttomasti, mutta harvemmin sellaisesta tullaan kirjoittelemaan jälkikäteen, kun taas epäonnistuneesta operaatiosta hyvinkin todennäköisesti. Ei se mukavaa ole, mutta itse vertaisin lähinnä hammaslääkärissä käyntiin. Välillä vähän sattuu, mutta suurimman osan ajasta ei. Paljon on toki suorittavasta lääkäristä kiinni.

      Tyhjennys kannattaa hoitaa huolella, muuten ei tähystys onnistu. Itse nielin Movirepiä sen ohjeissa annetut kaksi litraa ja vettä päälle kutakuinkin saman verran. Oli kuulemma hyvin tyhjentynyt suoli. Tyhjennys muuten teki ainakin minulla olon hyväksi. Lopullinen diagnoosi on vielä saamatta, mutta tähystyksessä paljastui tulehtunut paksusuoli, johon määrättiin välittömästi kortisonilääkitys. Siltikin olo on nyt lähinnä helpottunut kun on tiedossa oireiden syy.

    • Nainen23v

      Itse menin kanssa aluksi lukemaan netistä tarinoita tähystyksestä, ja olin ihan kauhuissani! Mutta tosiasiahan on se, että ne joilla on huonoja kokemuksia tulevat nettiin sitä purkamaan niin, että koko toimenpide vaikuttaa hirmu vaaralliselta ja tuskallisesta. Oikeasti se on vain pikkuriikkinen prosentti, jolle käy jotain pahaa. Voithan autollakin peruuttaessa osua vahingossa puuhun.

      Itse kävin juuri tekemässä saman ilman kipulääkettä, ja kyllä sen kestää. Alku on kivulias, mutta hoitaja kun pitää vatsasta kiinni niin auttaa erittäin paljon. Epämukavaa se tietysti on, mutta koita ajatella niin, että se tuntuu kivuliaammalta vain sen tilanteen takia, ja että jokin tietoinen asia aiheuttaa kipua. Sinulla voi olla ihan samanlaisia vatsakipuja muutenkin (tai naisella kuukautiskivut), mutta sen ignoraa koska se "kuuluu arkeen".

      Eli pelot pois, se kestää vain vähän aikaa! Ja sen jälkeen on ihana tunne kun ajattelee, että vihdoin saa syödä :)

    • mukijakuppi

      olen ymmärtäyt että erityisesti ärtyneestä suolesta kärsivillä olisi tämä erityisen kivuliasta sillä he tuntevat paremmin kipua ja ilmaa suolissa kuin muut ja sitten tietysti ne joilla on mutkikkaammat suolet ja sitten joiltakin tähystys käy kun leikiten. Toisen kauhukertomus voi olla ihan mitätöntä toiselle ja päinvastoin. kenenkään kipua ei sovi kyllä vähätellä koskaan

    • Jusa334

      Itse kevensin syömistä jo pari päivää aikaisemmin ja edellisenä päivänä söin vain sosekeittoja. Nälkä oli hirmuinen, mutta toimenpidepäivänä ei yllättäen ollut juurikaan nälkä. Ehkä se johtui jatkuvasta juomisesta. Tyhjennysjuoma oli minulla sitruunan makuista mehua. Ei mitään ongelmaa sen juomisessa. Kykiäisinä muutama litra jaffaa. Tyhjennys helppoa kunhan vessa on lähellä. Kävin ehkä 15 kertaa tyhjentämässä ja pelkkää nestettähän sieltä tulee. Itse toimenpide oli erittäin kivulias. Pari tuttua, jotka olivat käyneet sanoivat, että ei ole kivulias vaan ainoastaan epämiellyttävä. Putken sisääntyöntövaiheessa sattui muutaman kerran niin perhanasti. Toivottavasti ei koskaan enää joudu menemään. Jos joudun niin pyydän kipulääkityksen. Mielummin vaikka 10 vatsan tähystystä kuin yksi tämmöinen. Ja minulla kun oli vielä sen verran suora suoli, että toimenpide kesti vain 20 minuuttia. Joillain on mutkaisempi suoli ja voi kestää paljon kauemmin ennen kuin tähystin on saatu perille saakka.

    • Eräs colitis-tapaus

      Heh! Minullakin oli tänään tähystys Meilahden sairaalassa. Olin varmaan potilaana aika lailla puolivälistä, mitä tulee operaation vaikeuteen ja kipuun. Onneksi odotusthuoneessa törmäsin tähystyksestä tulleeseen, joka rauhoitteli, että tähystys on helppo juttu ja lääkkeet auttavat. Olin jo etukäteen päättänyt ottaa kipu- ja rauhoittavat lääkkeet, koska pelkäsin tutkimusta paljon. Lääkäri tosin oli kehottanut minua olemaan lukematta netistä mitään. Lääkkeiden kanssa tutkimus oli ihan ok. Paljon kovempaakin kipua olen kokenut ja ammattitaitoisen henkilökunnan vaikutuksesta tutkimuksesta jäi ihan hyvä maku suuhun.

      Suoli oli, kuten oli oletettavaa, hieman tulehtunut ja haavainen paksusuolentulehdus on todennäköisesti kyseessä. Se selviää koepaloilla. Vaikkei se mukavin sairaus olekaan, olen helpottunut. Niin pitkään on mennyt erilaisten ruoansulatusvaivojen kanssa eläessä, että on ihan kivaa vihdoin saada selitys niille etenkin, kun oireet ovat minulla suhteellisen lieviä.

      Mun vinkki on se, että kannattaa ottaa rauhassa, pyytää suonensisäisesti kipulääkitystä ja olla mukava lääkärille ja hoitajille. Itse myös sain lisää kipulääkettä pyydettäessä, koska aluksi sattui mielestäni liikaa. Hyvässä yhteishengessä sessiosta selvitään hyvällä mielellä, vaikka vähän sattuisikin. Kipua on tosi paljon helpompi sietää, jos tutkimustilanteen ilmapiiri on hyvä.

    • -muorikka-

      Minut on tähystetty kaksi kertaa. Elämässä on paljon pahempiakin kipuja, esim. synnytykset, joten toimenpidettä on aivan turha pelätä. Kunhan muistaa vain rentoutua ja hengittää rauhassa sekä ajatella kauniita asioita, niin toimenpide ei satu juuri yhtään. Oma asenne ratkaisee, niin kuin kaikessa muussakin. Kipilääkkeitä ei tarvita. En ole koskaan tarvinnut tai eivät ole koskaan antaneet kivunvlievitystä. Ovat nähneet, että tästä naisesta sisua löytyy.

      • Anonyymi

        Sisua löytyy tältäkin mummolta, mutta on pakko sanoa että ajoittain kipu oli melkein sietämätöntä. Pari kolme kertaa huusin ihan ääneen. Lääkäri ja hoitaja olivat helposti lähestyttäviä ja mukavia. Hoitaja kyllä kertoi jo ennen koetta että joillekin voi olla erittäin hankala ja toisilla taas helppo ja kutakuinkin kivuton. Ne suolen mutkat ovat kivuliaita paikkoja, mutta kun niistä päästään loppu on todella kivuton. Sain kipulääkkeen ja Diapamia 5 mg mutta eivät auttaneet minua. olen synnyttänyt ja kärsinyt todella kovista selkäkivuista, joten nuo muutaman sekunnin kipujaksot kyllä kestää kun ajattelee ettei sitä kestä pitkään. Minä haluan kiittää lääkäriä ja hoitajaa, te teitte epämiellyttävästä tutkimuksesta siedettävän.Oman terveyden kustannuksella ei kannata pelon vuoksi jättää tutkimusta väliin Minulle mahalaukun tähys on tehty kolme kertaa, epämiellyttävä, mutta ei kivulias. kiitos siis Myyrmäen toimenpideosaston hoitajalle ja lääkärille.Mummeli 29.8.2019


    • ripulirallia

      Menen käymään yksityisellä jatkuvan ripulin takia (kestäny yli 4kk). Olenki alkanu hieman pelkäämään, että mitä jos lääkäri laittaa minut tähystykseen? Olen reilusti ylipainoinen nuori nainen ja kammoan alastomuutta yli kaiken, gynelläkin olen käynyt vain kerran suuren kokoni ja pelkoni alastomuutta kohtaan. Virtsanäytteestä kieltäydyin yhdessä tarkastuksessa... Voinhan toki kieltäytyä tähystyksestä, mutta siihenpä luultavasti jäävät diagnosoinnit... Verikokeen ottaminen ei pelota yhtään, mutta eipä verestä kaikkia tauteja saada selville. Mikähän avuksi tähän pelkoon???

    • tähystys

      Ei tähystyksessä olla alastin, mulla ainakin oma pusero päällä, lisäksi pitkäpunttiset housut jossa peffan kohdalla reikä. Tuskin olet ainoa ylipainoinen potilas. Lisäksi tähystys on helppo tutkimus. Rohkeesti vain lääkäriin, tuskin tähystykseen laitetaan ensimmäisellä kerralla, eiköhän lääkäri tee ensin muita tutkimuksia.

    • sjkgjslgjl

      Itsellä tähystys käytynä. Pelotti itseänikin alkuun että miten inhottava siitä kokemuksesta voisikaan tulla. Pyrin kuitenkin psyykkaamaan itseni siihen, että oman terveyden eteen teen mitä vain, että saadaan vatsavaivojen syy selvitettyä.

      Näin jälkikäteen ajateltuna pahinta tuossa koko tähystysjupakassa oli se suolistontyhjennys. Itse join n. 3 litraa Colonsteril juomaa ensin illalla ja uudestaan aamulla. Vatsa tyhjeni kivasti kyllä, eikä kipuja ollut, mutta eniten inhotti se miten kauan siihen sai aikaa tuhraantumaan. Puoli päivää melkeen meni siinä vettä päästellessä.

      Sairaalaan päästyäni tapasin ensin toimenpiteeseen mukaan tulevan hoitajan. Hän oli oikein rauhallinen ja mukava, ja sai minut heti rentoutumaan. Alkuun sain rauhoittavan lääkkeen sekä porejuomana kipulääkettä. Odottelin poikaystäväni kanssa odotustilassa mukavasti nojatuolissa, kunnes rauhoittava alkoi vaikuttaa. Ennen huoneeseen menoa olo oli todella rento ja kivuton.

      Toimenpiteen alussa sain vaihtaa wc-tilassa itekseni sellaiset sairaalahousut, joissa oli takaosassa reikä. Oman paidan ja sukat sain pitää jalassa. Alasti ei siis tarvinnut olla.

      Aluksi asetuin vasemmalle kyljelleni toimenpidepöydälle kun tähystys alkoi. Alkuun ei tuntunut yhtikäs mitään ja katselinkin siinä rauhallisesti ruudulta oman suoleni kuvaa. Ensimmäisessä suolen mutkassa tulikin sitten vähän kipujen kanssa ongelmia. Kivun aiheutti ilma joka tunkeutuu suolen mutkasta. ääkärin mukaan kipu kestää max 30 sek, jonka jälkeen helpottaa. Minulle annettiin suoneen kipulääkettä kivun selättämiseksi, jotta vaikeasta kohdasta päästäisiin ohi. Kipulääkkeen jälkeen tämäkin kohta ohitettiin ilman ongelmia.

      Tähystyksen aikana hoitaja paineli masua aina mutkissa, joka auttoi ilman ja letkun kulkemista suolessa. Oikeastaan tuon ensimmäisen mutkan jälkeen toimenpide oli enemmänkin miellyttävä. Käännyin selälleni loppuajaksi ja makoilin rauhallisesti kun lääkäri tähysti ja otti koepalat suolen loppupäästä. Koepalan ottoa ei tuntenut lainkaan.

      Näin jälkikäteen toimenpide oli mielestäni melko helppo, vaikka se ekan mutkan aiheuttama kipu olikin aika kestämättömän kivulias. Mutta sekunnit menivät kuitenkin ohi nopeasti ja tilanne rauhoittui. Toimenpiteen jälkeen oli erittäin hyvä olo ja pääsin lähtemään suoraan kotiin ja syömään. Mahassa oli hieman ilma joka sitten poistui vähän ajan päästä.

      Toimenpidettä ei mielestäni tarvitse pelätä lainkaan. Lääkäri ja avustava hoitaja eivät todellakaan tee mitään sellaista, mistä koituu suurta kipua. Aina on jokin kipua lievittävä keino olemassa, ja jos kipua tulee, sitä myös käytetään. :) Ja suosittelen pyytämään esilääkityksen ennen toimenpidettä, jos vähänkin jännittää. Helpottaa oloa ihan hirvittävästi ennen toimenpidehuoneeseen astumista.

      Ja kaikkein tärkeintä on suhtautua tällaiseen toimenpiteeseen edes hieman huumorilla! Liian vakavasti jos asian ottaa ja alkaa piirtelemään piruja seinille, ei saa kuin itselleen kamalan olon. :)

      Tsemppiä kanssasisaret ja veljet! Oman terveyden eteen kannattaa hieman joskus uhrautuakin!

    • ripulirallia

      Lääkärissä käyty, ei puhunut tähystyksestä mitään, mutta mainitsi kyllä virtsa- ja ulostenäytteet... Uh! Verikokeet annan ainakin ottaa, kyllä niistä saa tarpeeksi selville, mutta muita en anna. Pelkään ja häpeän muitten näytteiten antoa. Ei tämä vuodatus kyllä ehkä kuulu tänne, mutta sanoinpahan kuitenkin.

    • L

      Nimimerkki ripulirallia, suosittelen, että jos lääkäri ehdottaa tähystystä, niin mene ihmeessä. Niin kuin täällä on kerrottu, tähystyksessä ei olla alasti. On kuitenkin kyse sinun terveydestäsi.

      Taustatietona voin kertoa, että olen kärsinyt epämääräisistä vatsakivuista jo kolmisen kuukautta, ja ylihuomenna on aika Pulssiin gastroenterologille. Vaivat eivät ole oikeastaan edes normaalielämää haittaavia, mutta oman mielenrauhan säilyttämiseksi kyllä menen tähystykseen, jos lääkäri sellaista ehdottaa. Saa nähdä, kuinka käy.

      • Anne

        Asun Saksassa ja täällä tähystys tehdään nukutuksen aikana. Valmistautuminen tapahtuu suolistontyhjennyslääkkeellä PIcoprep -nimisellä jauheella, joka sekoitetaan veteen. Myytävänä myös Suomessa. Harmiton ja asiallinen kokemus.


      • Anne

        Asun Saksassa ja täällä tähystys tehdään nukutuksen aikana. Valmistautuminen tapahtuu suolistontyhjennyslääkkeellä PIcoprep -nimisellä jauheella, joka sekoitetaan veteen. Myytävänä myös Suomessa. Harmiton ja asiallinen kokemus.


    • minski67

      Olin paksusuolen tähystyksessä muutama päivä sitten. Aivan kamala kokemus. Huusin kivusta suoraa huutoa. Esilääkitystä ei annettu, eikä vointia kyselty. Uskoisin, että vika oli osittain tähystäjän kokemattomuudessa. Myös ihmisen rakenne varmaankin vaikuttaa. Toimenpidettä ei viety loppuun, koska kielsin. Olen edelleen kipeä ja ripuloin. Vointi kurja, mutta mieliala kurjempi. EI KOSKAAN ENÄÄ!

    • Voi harmi

      Ompas sulla ollut huono tuuri tähystäjän suhteen, yleensä he ovat ihmisiä, tollojakin tietysti sattuu joukkoon.
      Minä olen käynyt kaksi kertaa tähystyksessä, ja kummallakin kertaa meni aivan kivutta... paria nipistystä lukuun ottamatta. Molemmilla kerroilla hoitajat ja lääkäri ovat olleet kerrassaan mukavia, ja tämä vielä yleisessä terveydenhuollossa Jyväskylän x mlk:ssa.

    • epätietoinen.

      Kerron nyt omankin tarinani, ihan vain korostaakseni sitä, että aina kannattaa pyytää kipulääkettä sillä siinä ei mitään menetä. Minä olen ilmeisesti niitä harvoja, joille kyseinen operaatio on äärimmäise kivulias - mutta haluan korostaa, että ILMAN lääkitystä.

      Ennen tähystystä luin siitä tietoa netistä ja kuten nyt arvata saattaa, menin aluksi paniikkiin. Kuitenkin sain lopulta itseni uskomaan, että kaikki on ihmisestä ja tilanteesta kiinni, että kaikki menee kyllä hyvin.

      Operaatio suoritettiin yksityisellä. En saanut minkäänlaista lääkitystä, vaan lääkäri vain kylmästi tokaisi, että minun olisi pitänyt itse se tajuta itselleni hankkia (kuinka lääkäri saattaa moista kuvitella, ihan niin kuin minä nyt olisin sen tajunnut iotse hankkia kun kukaan ei sanonut mitään!?). Niinpä sillä mentiin, ja minun kohdallani operaatio oli äärimmäisen kivulias. Huusin, kiljuin, itkin ja anelin armoa kuin sika jota tapetaan. Ohutsuoleen saakka, missä epäilen sitä vikaa olevan (mahdollisesti Crohn), lääkärit eivät päässeet. Lähtiessäni pois ja astuessani käytävälle näin kaikkien niiden järkyttyneet ja kalpeat kasvot, jotka joutuisivat kokemaan saman operaation seuraavaksi.

      Tuon kokemuksen jälkeen päätin itku kurkussa, etten enää ikinä suostu moiseen. Tänään menin sairaalalle "juttelemaan lääkärin kanssa" varsin tietoisena siitä, että hän yrittäisi kaikin voimin ylipuhua minua tähystykseen jottei sairaalan tarvitsisi maksaa kallista mutta kivutonta kapselitähystystä. Menin sillä asenteella, että minä en anna periksi vaikka mikä olisi, en ole mikään typerä pikkutyytö (20v) jonka pää on helposti käännettävissä.

      Kuitenkin lääkäri (nuori mies) oli äärimmäisen ihastuttava, mukava ja ymmärtäväinen, sekä valmis tekemään kompromisseja. Hän rauhoitteli minua ja kertoi, että saisin operaatiota varten sekä kipulääkityksen että rauhoittavia, jolloin olisin suhteellisen poissaoleva ja sietäisin kaiken sen paremmin. Lisäksi hän sanoi tekevänsä operaation itse, ja varmistavansa, että äärimmäisessä hädässä voin aina pyytää jopa nukutusta. Kuitenkaan sitä hän ei pääasiassa tahtoisi tehdä, sillä se on kuitenkin monia kertoja riskialttiimpaa kuin itse operaatio ikinä.

      Se tekee paljon, että on oikeasti osaavia ammattilaisia ympärillä. Yksityisen lääkärit eivät rauhoitelleet saati ymmärtäneet, tuntui suunnilleen kuin olisivat supisseet ja hihitelleet (juoruilivat keskenään, eivät puhuneet minulle, hoitivat hommansa kylmästi eivätkä välittäneet huudostani). Nyt on siinä mielessä parempi olo. Mies oli niin lämmin, että se vaikutti paljon. Lisäksi jo se, että tiedän, että saan kipulääkityksen ilman että minun täytyy sitä itse hoitaa, ja se, että voin koska tahansa pyytää jopa nukutusta jos oikein kamalaksi menee, helpottaa paljon. Kaiken tämän lisäksi juuri on ilmestynyt uusi oraaliliuos, "Picoprep", joka maistuu jaffalta eli on helpompi vetää alas. Ja sitä tarvitsee juoda vain kaksi lasillista. :) Kaikki tämä helpottaa suuresti.

      Uskon, että kaikki on kiinni osaavasta henkilökunnasta ja potilaan mahdollisuudesta vaikuttaa. Kaikki menee hyvin niin kauan kun uskallat vaatia lääkitystä ja hyvää palvelua! Ja kuten muutkin ovat sanoneet, älä koskaan maalaa piruja seinille etukäteen!

      Toivon, että saan viimeinkin vastauksia vaivoilleni.

    • Yököttää

      Onko suolen tyhjennykseen mitään muita vaihtoehtoja litkujen juomisen sijaan? En pysty millään ilveellä juomaan noin montaa litraa mitään juomaa, saatikka pahanmakuista lientä :( Tähystys tulossa pian...

      • milli3

        picoprep niminen tyhjennysaine, ilmeisesti aika uusi aine, koska itse viimeeksi kolme vuotta sitten jouduin juomaan litrakaupalla jotain aivan kauheeta litkua ja se ei onnistunut mutta onneksi huono juomiseni ei vaikuttanut tutkimuksen onnistumiseen... nyt juuri lasillisen HUOM !!! vain ja ainoastaan siis 150ml vettä ja pusiillinen jauhetta, juoneena voin todeta että helppoa oli se maistui appelsiinilta ihan kuin c vitamiini poretabletit, vaikka ei se vika kulaus enää herkkua ollut mutta onneksi vain neljällä kulauksella koko juoma ohi ja nyt siis odottelen vaikutusta.... ja iltapäivällä toinen ja huomenna sitten itse tähystys, tämän aineen kanssa tyhjennys jo tähystystä edeltävänä päivänä eli pieni dieetti tulee pakolla, nyt jo ihan hirvee nälkä kun eilen jo kevensin keittoihin, eli tänään vain sitten kunnon itse keitettyä kasvislientä vain tiedossa ja muita kirkkaita liemiä


      • Tellu 6

        Mulla ihan sama juttu. Olen yhden kerran juonut sen litkun, elämäni pahin painajainen. Nyt taas pitäisi tehdä se. Miten selviän siitä? Jos teillä on jotain niksiä, niin kertokaa ihmeessä.


    • Täti

      Minä olen menossa noin tunnin kuluttua paksusuolen tähystykseen.

      Eilen illalla viiden maissa sekoitin CitraFleet-jauheen 1,5 dl:aan vettä. Se oli ihan juotavaa, ja koska sitä ei ollut sen enempää, juominen onnistui ihan helposti.

      Illalla olisin voinut juoda enemmän kirkkaita nesteitä, mutta en kauheesti juonu.

      Yöllä sitten heräsin pakottavaan tarpeeseen juosta vessaan. Ja hyvä, että pöntölle ennätin...

      Aamulla seitsemältä tein toisen samanlaisen sekoituksen CitraFleet-jauheesta.
      Juomista täytyy ottaa vähintään 2,5 dl joka tunti ennen toimenpidettä. Vähintään kolme litraa olisi juotava ... olen juonut melkein 3,5 litraa, ja nyt uloste on melkokirkasta, mutta ei täysin. Toivottavasti se ehtii kirkastua, kun reilun puolen tunnin kuluttua on lähdettävä kohti poliklinikkaa.

      Jännittää ihan sairaasti...

    • Täti

      Tulin noin 10 minuttia sitten tähystyksestä kotiin, siis hengissä ollaan!

      Kysyin heti alkuun kipulääkityksestä, mutta hoitaja sanoi, että katsotaan ensin, että tarvitaanko sitä. Ei tarvittu.

      Suoli ei ollut tyhjentynyt kokonaan, niin kuin arvelinkin, mutta sitä tyhjennettiin siinä samalla, kun tähystytsä tehtiin.

      Tähystettäessä muutamassa kohdassa suolta tuntui aika kurjalle, mutta hoitaja oli aivan ihana, ja paineli vatsaani eri puolilta aina tarpeen mukaan, mikä helpotti oloa. Hän kyseli koko ajan vointiani, ja kertoi mutkakohdissa, että nyt saattaa tuntua vähän kurjalta hetken aikaa.

      Toimenpide oli tosi nopea, kesto arviolta 20 minuuttia, eikä se tuntunut pitkältä, koska kipu ei ollut sietämätöntä, ja hoitaja piti monitorin avulla minut ajantasalla ilmoittamalla, milloin ollaan "perillä".

      Jännitin niiiin paljon etukäteen, mutta tämä toimenpide ei toellakaan ollut niin paha kuin luulin.

      Omat vaatteni mahtui ihan hyvin päälle, vatsa ei ollut erityisemmin turvoksissa, eikä vatsassani tunnu olevan ylimääräistä ilmaakaan ... vai tuleekohan se ilma sitten vasta myöhemmin ulos.
      Joka tapauksessa vointini on tällä hetkellä ihan hyvä - kuin en olisi kolonoskopiassa käynytkään:)

      Tsemmpiä vaan kaikille, jolla tutkimus on vielä edessä päin :)

    • apuva1

      Minulla kolonoskopia edessä, PELOTTAA !!
      Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä sekä paniikkihäiriöstä. (Lääkitykset)
      Olen myös eritt. kipuherkkä.
      En mene ko.operatioon kuin ainoastaan nukutuksessa !
      Pelkkä ajatuskin saa minut paniikkiin.
      Kärsin "skopia-fobiasta"
      Makso mitä makso.
      Mielestäni sedaation tai yl.anestesian, pitäisi saada automaattisesti,
      sitä haluavan.
      Nyt eletään kuitenkin 2000 luvulla.

    • Yhtä helvettiä

      Olen ollut 3 kertaa tähystyksessä,joista 2 kerralla homma oli todella helppo ja mitään kipua en juurikaan tuntenut. Mutta viime kerralla asia olikin sitten täysin toinen ja kärsin ihan helvetillisistä kivuista jotka meinasi viedä tajun pari kertaa. Homma kesti 45min joista 20-25min oli yhtä helvettiä. Mitään samanlaista kipua en ole ikinä tuntenut enkä tule ikinä enään tuntemaan.
      Veikkaan,että se on kiinni täysin tähystäjän ammattitaidosta,koska tämä viime kertainen ei ollut kauhean kokenut tähystyksissä ja edellisillä kerroilla homman hoiti kokenut lääkäri. Ensi kerralla jos vielä joudun menemään niin saavat lyödä suoraan suoneen lääkitykset tai vaikka nukuttaa,muuten ei kukaan mun suolta tule tähystämään ennen kuin kuolema korjaa.

    • opa

      Olin toissapäivänä yksityisellä tähystyksessä ja täytyy sanoa ettei ollut ollenkaan niin paha mitä kuvittelin, osaksi nettikirjoitusten perusteella. Minun toimenpide oli klo 13 ja aloitin litkun juomisen aamulla kuudelta. Join neljä litraa 3,5 tunnissa ja lääkäri kehuikin että olin hyvin saanut suolen puhtaaksi =) Aluksi litku maistui hieman kamalalta mutta otin aina lasillisen jälkeen ihan muutaman tipan 100% sitrus mehua kielelle niin se vei jälkimaun pois. Kun olin juonut puolet eli n.2litraa en enään edes tarvinnut mitään muuta peittämään makua kun ei se maistunut enään miltään. Tyhjennys alkoi ensimmäisen litran jälkeen ja istuinkin aika tiuhaan pytyllä.

      Itse toimenpide pelotti ihan hirveästi ja sainkin ensin puolikkaan esilääkkeen jonka piti olla niin vahvaa että kokonainen lääke olisi vienyt minulta jalat alta. Puolituntia lääkkeen ottamisesta ei vieläkään tuntunut miltään niin sain sitten kumminkin sen toisenki puolikkaan joka ei sitten vienytkään niitä jalkoja alta vaan ihan itse käveln toimenpiteeseen =) Lääkäri oli todella mukava ja rauhallinen, jutteli koko toimenpiteen ajan kaikenlaista, välillä suolesta ja välillä kyseli niitä näitä. Toimenpide kesti noin puoli tuntia ja muutaman kerran oli kipeempi nipistys kun oli suolessa tiukempi mutka mutta heti kun älähdin niin lääkäri otti letkua takasin päin ja kipu helpotti, eli ei laittanut missään vaiheessa väkisin.
      Toimenpide oli kaikenkaikkiaan aika helppo ja ainakin sain mielen rauhan vatsaongelmista =)
      Eli minulta ei löytynyt sieltä mitään ihmeellistä, syy miksi menin sinne oli jatkuvat vatsaongelmat, välillä ummetus,väillä ripuli ja nyt viimeksi oli ulosteenveri plussalla.

      Meitä ihmisiä on monenlaisia ja tarinoita on erilaisia mutta suosittelen että jos olet menossa tähystykseen niin kannattaa ajatella että vaikka suurimmalle osalle täällä kirjoittaneelle se on ollut ihan hirveä kokemus se ei välttämäti ole sitä juuri sinulle =) Kerroin lääkärillenikin että olen lukenut netistä kauheita kauhu tarinoita netistä niin hän tokasi että "netissä kirjoittavat yleensä ne ihmiset joilla on juurikin ollut se kamala kokemus ja ne joilla se on mennyt hyvin, he ei näe tarvetta siitä kenellekkään kertoa" mikä on tosiaan sääli koska se helpottaisi varmaan monia.

      Siksi minä päätin tämän kertoa =)

    • tänään kokenut

      Tänään tuosta hommasta pääsin nauttimaan, koko hoito kesti vajaan 15 minuuttia ja pari kertaa hieman kipua tuntui, ilmaa kun puhalsivat ja joku suolen mutka hieman kanitti mutta ei muuta. Paljon helpompi homma tuo oli kuin vatsalaukun tähystys jossa olin viikko sitten, suurin haitta oli että pieretti hieman runsaasti ennen kuin sai kaikki suoleen pumpatut ilmat pois. Turha tuota on pelätä.

    • nainen 50+

      Komppaan edellistä.
      Hyvin meni tähystys. Sain kipu- ja rauhottavan lääkityksen ja toimenpide kesti ehkä n. 45 minuuttia.
      Muutaman kerran tuntui lievää kipua. Tätä kipua voisi verrat samanlaiseksi, kun joskus pieru möyrii vähän tiukemmin mahassa ja sitä ei kehtaa eikä voi sillä hetkellä päästellä ulos. Peräaukko oli puudutettu, joten siinäkään ei ollut tuntoa. Koepalat ei tuntunu millään tavalla, ei kipuna eikä edes kosketuksena. Suolen limakalvossa ei ole tuntoa, sanoi lääkäri.
      Kaikenkaikkiaan voisin sanoa, että helppo juttu.
      Hankalinta oli viikon ruokavalio ja edellisen päivän nestepaasto tyhennyksineen. Viikon aikana tuleva tähystys oli koko ajan mielessä, kun oli joka käänteessä mietittävä syömisiään. Ruokavalioni on kovin kasvispainotteinen, joten ikävä oli tuoreita vihanneksia ja hedelmiä.

      Tutkimuksessa ei löytynyt mitään vakavaa tai hankalasti hoidettavaa. Kaikki hyvin.

      Menkää vaan rohkeasti tähystykseen, moni muu toimenpide on hankalampi.

    • Ottaa päähän.

      Pitäs kohta alkaa juomaan noita saatanan litkuja ja mennä huomenna perseraiskattavaksi sairaalaan. Eiköhän ne jonkin puutarhaletkun työnnä sinne. Vaadin ainakin kaikki maholliset puudutukset mitä saa. Kuitenkin sattuu joku tohtori mengel, joka oikein nauttii kun saa satuttaa potilasta. Kyllä ottaa päähän ja paljon.

    • uusintaa odotellessa

      Minä aattelin että kyllä tosta kivusta selvitään ja menin paikalle ilman lääkitystä koska ei ollut saattaajaa. tunnin tappelemisen jälkeen homma keskeytettiin kun ei päästy ensimmäisestä mutkasta ohi eli letku oli mennyt ehkä jonkun 30cm. Kipu oli jotain aivan älytöntä ei todellakaan voinut verrata mihinkään normi mahakipuun. Ikinä tuntenut mitään vastaavaa. Mitä täällä porukka puhuu että se ilma muka sattuu niin se ei tuntunut missään vaan se kun letku painaa suoraan mutkassa eikä käänny.

    • Suopursu3

      Minä kävin tähystyksessä tammikuussa ja juuri täältä luettujen juttujen perusteella menin peläten, minä en pitänyt sitä yhtään kivuliaana lääkäri sanoi pari kertaa että nyt voi vähän sattua tulee sellainen mutka, hoitaja painoi vatsaani enkä voi sanoa että olisi koskenut jotain vaan tuntui ihan hetken, niin että neuvoisin jättämään pelot pois mielestäsi ja menemään levollisin mielin.
      Sen jälkeen kun sinä olet viimeksi käynyt on menetelmät paljon muuttuneet ja inhottavaksi en voi sitä sanoa millään lailla he ovat ammatti-ihmisiä jotka osaavat työnsä. Tsemppiä sinulle.

    • ei paha

      Tulin muutama tunti sitten tähystyksestä. Oli mulle eka kerta ja jännitti (ehkä enemmän se mitä siellä mahdollisesti on)
      Tapahtuma ei ollut minusta mitenkään karmea. Vähän kipristeli jossain mutkissa muttei missään nimessä ollut kaamea kokemus.
      Litkun juontikin meni ihan ok kun asennoitui siihen juomiseen.
      Mitään ei onneksi löytynyt tähystyksestä. Kaikille sinne meneville terveiset että ei se mitään kamalaa ole. Tietysti jokainen tuntee kivut omalla tavallaan, mutta
      ei kannata pelätä.

    • 1+19

      Tähystystä ennen voi pyytää rauhoittavan- että kipulääkityksen suoneen annettavaksi. Yksityiset tekevät tähystyksen kuitenkin taidokkaammin ja tuntuu vähemmän kipuja. Olen käynyt 3 kertaa.

    • 16vtyttö

      otetaanko aina täyhystyksen yhteydessä koeplat?

      • satu1977

        Kävin tähystyksessä n 2 kk sitten ja koepaloja ei otettu koska suoli oli muuten siisti mutta sieltä löytyi fisteli eli ottivat vain kuvia. Ilmeisesti riippuu siitä miltä suoli näyttää. Kokemus oli itsellä helppo koska ei ollut mitään oireita,vain kova ilmantulo oli jälkikäteen.


    • RvaM

      Tervehdys ketjuun! Päätin, että kun kokemus on takana, tulen sen tänne kertomaan.

      Palasin juuri elossa ja järjissäni paksusuolen tähystyksestä. Homma hoitui Meilahdessa.

      Sain alunperin lähetteen tähyyn jo kesällä, kun minulla oli epäilty divertikuliittia. Ajatuksenakin koko tähystys ja kaikki siihen liittyvä tuntui mahdottomalta. Päätin heti aluksi, etten kaipaa pätkääkään varmistusta mistään divertikkeleiden olemassaolosta, jotka sinänsä ovat harmittomia, paitsi tietysti tulehtuessaan.

      Olin perumassa koko tähyä moneen kertaan, mutta vatsaoireiden jatkuessa ja muuttuessa aloin pelätä jotain vakavaa vikaa, kuten syöpää tai suolistosairautta. Lopulta olin niin hermoraunio, että soitin terveyskeskukseen ja pyysin tähyä anestesiassa/ sedaatiossa. Meikun lääkäri soitti ja sanoi, ettei se ole poissuljettu vaihtoehto, mutta tuolloin aikani olis siirtynyt johonkin hamaan tulevaisuuteen. Pohdittuani asiaa perusteellisesti, tajusin pelkääväni enemmän tulosta, kuin operaatiota.

      Ajattelin, että hautajaisten suunnittelun sijaan voisin mennä tähyyn kerran tolkuissani ja jatkossa sitten vinkua sedaatiota, jos syövältäni ehdin. Ja näin teinkin. Pelotti ja ahdisti tietysti vielä kovasti, puhkeaako suoleni, saanko kipushokin ja huudanko kuin teurastettava elukka, villisti hoitajaa ja suorittavaa lekuria potkien, lopulta viiden lääkintävaksin pidellessä minua aloillaan. Annoin myös kuskina toimivalle miehelleni ohjeita matkalla sairaalaan, miten kotona lasten kanssa tulee lähiviikot toimia, mikäli jään suoraan leikkauspöydälle tai saan syöpädiagnoosin ja olen totaalisesti tolaltani.

      No hoh. Kaikki meni kuitenkin hyvin, tai paremminkin. Edellisen päivän suolistotyhjennys oli... noh, mielenkiintoinen rumba. Ensimmäisen litkusatsin jälkeen ramppasin huussissa viiden minuutin välein ja nauroin kuin kylähullu. Onneksi lapset olivat kavereittensa luona, mies varmaan ajatteli, että nyt lähti loppukin järki. Nauru loppui siinä vaiheessa, kun perseus alkoi olla ruvella ja funtsin, miltä tuntuu tähyletkun tunkeminen kyseiseen läpeen siinä tilassa. Suoriuduin perskuseskelusta kuitenkin yöhön mennessä ja sain nukuttua.

      Aamulla olin heikko, väsynyt ja tokkurainen, mutta sairaalaan päästyäni unohdin kurjan vointini. Hoitaja ja lääkäri olivat molemmat mukavia ja empaattisia. Olisin saanut rauhoittavia tai kipulääkettä, mutten tarvinnut. Tähy kesti kaikkineen ehkä puoli tuntia, ja sujui kuin rasvattu (!). Lääkärikin sanoi heti alkuun, että menee loistavasti ja vaikutan reippaalta.

      Myönnetään, että tunsin lievää, lyhytkestoista kipua muutamassa mutkassa, mutta se oli suunnilleen samaa, kuin mitä äkäinen ja mellastava mahani pitää aina muutenkin. Oudoin hetki oli, kun etsittiin ohutsuolen sisäänmenoa. Tuntui, että tähystimen kärki tulee pallean alta ulos. Mutta se ei *sattunut*, tuntui vain oudolta töykkimiseltä. Eniten etukäteen arveluttanut peräaukon puudutusgeelin asennus ja ko. paikassa aivan viimeiseksi suoritettu tähystimen pyöräytys 360- astetta olivat ihan siedettäviä, sekuntiluokan tapahtumia. Kaikista tekemisistään lääkäri kertoi koko ajan etukäteen. Kun sain letkun ulos itsestäni, pukeuduin ja vaihdoin pari sanaa lääkärin kanssa koepalatuloksista. Hoitaja antoi minulle pillimehun (kyllä, sellaisen lasten mansikanmakuisen) ja niine hyvineni lähdin kipittämään ulos sairaalasta, lievien pieruongelmien saattelemana.

      Ja nyt kaikki on ohi. Kummallista kyllä, paksusuolessani ei ole mitään vikaa. Ei edes niitä divertikkeleitä, joiden epäiltiin kesällä tulehtuneen. Lääkäri sanoi, että jokin suolistoinfektio on mahdollinen. Ei paha.

      Että tällaista. Halusin kertoa tämän kokemuksen niille, jotka ovat tähyyn vasta menossa. Tiedän, että kolonoskopia voi toisille olla myös kivulias ja ikävä, enkä tarkoita vähätellä kenenkään tuntemuksia. Mutta näköjään se voi myös sujua lähes kivuttomasti, ilman pahempia traumoja.

      Tsemiä ja voimia kaikille suolistovaivaivaisille ja tähykammoisille!

    • raiskauskinparempi

      Anteeksi nyt tulee pitkä ja sekava kirjoitus!

      Minua lääkäri PAKOTTAA tähystykseen, koska muuta keinoa ei MUKA ole. Muuta vaivaa minulla ei ole kuin ajoittaiset kivut alavatsassa. Verikokeita on tehty paljon, missään ei näytä olevan vikaa, gyne ok, myös ulostetta on tutkittu, esim. f-calpro on erittäin alhaalla eli ei mitään viitetta suoliston tulehdukseen. Esim. laktoosi- tai maitoproteiiniallergiakokeita EI ole tehty!!

      En ollut lukenut mitään keskustelua täältä tm. vaan olin jo alunalkujaan aivan paniikissa, kun yleislääkäri asiaa ehdotti. Ilmeisesti tämä on minulle jotenkin paljon, paljon rankempi asia henkisesti kuin tavalliselle talliaiselle? [Kukaan ei tunnu ymmärtävän ollenkaan, miksi tämä on minulle niin kova paikka. Kaikki läheiset (jotka eivät ole asiaa kokeneet, tai ole joutumassa kokemaan) vähättelevät pelkoani ja jankkaavat vain, että ei se niin kamalaa voi olla.]

      En keksi nimittäin mitään kauheampaa, nöyryyttävämpää, häpeällisempää tutkimusta -ja harvat asiat jotain sarjamurhaajaa lukuunottamatta olisivat minulle yhtään näin paha juttu.. Se on mielestäni vain yksinkertaisesti VÄÄRIN.

      Itkin tätä ketjua lukiessani, kuten olen itkenyt monet illat kuultuani, että tähystykseen pitää mennä. Puhuin jonkun (ei kovin mukavan) hoitajan kanssa, joka jankutti, että "tämä on ihan perustutkimus" --tämä pisti ihan vihaksi minulla -ei todellakaan ole!! Verenpaine, vatsanpainelu yms. on normitutkimus, ei p-reikään tunkeminen! Suhtaudun muutenkin siihen paikkaan ilm. erittäin suojelevasti, sinne ei kuulu laittaa mitään/kosketella, jo sairaalassa sormi oli jotakin aivan hirvittävää, enkä ole vieläkään päässyt siitä yli. Ketjusta sitten mukaan tarttui vielä tuo litkun juomisen kauheus (enpä ollut tyhjennystä edes tajunnut ajatella, saati sitten kipuja mutkissa ja ilmavaivoja jälkeenpäin!!! nyt sitten ahdistus vain kasvoi)

      Olen yrittänyt selittää itsellni, että tämä on omaksi parhaakseni. Ei onnistu, sillä minulla ei ole mitään noin kovia oireita, verta, ripulia yms. kuin mitä ketjussa on kerrottu. Lisäksi en käsitä, miksei esim. maitoon liittyviä testejä ole voitu tehdä. Olen myös yrittänyt tehdä mielikuvaharjoituksia, mutta en pysty edes kuvittelemaan sitä, että käyn housuitta pedille ja käännän selkäni lääkärille, ja että hän koskee minuun. Tässä vaiheessa kuvottaa, ahdistaa, itkettää jo niin paljon, että en pysty ajattelemaan pidemmälle. En käsitä miten voisin enää itseäni peilistä katsoa tuollaisen jälkeen. Elämänlaatuni on täysin romahtanut.

      Hoitaja lupasi minulle millin kipulääkettä ja millin rauhoittavaa toimenpiteen ajaksi -onko tämä paljon vai vähän? Luulen, että minut pitäisi pistää täysin "kanttuvei" että suostun reiän edes näyttämään. Nyt ketjun jälkeen rupesin pelkäämään, että en saakaan lääkkeitä tai etten saa niitä tarpeeksi.

      Sain kuitenkin läheiseni jankkauksella tsempattuani itseni siihen, että en peru aikaa, vaan vaadin mömmöjä maksimimäärän (nukutukseen ei suostuttu). Pahin oli kuitenkin vielä edessä:

      • raiskauskinparempi

        Noin viikko siitä, kun sain tietää, että tähän joudun (vaikka minulle luvattiin erikoislääkärin konsultaatio ensin), sain soiton tuntemattomasta numerosta mieheltä, jonka suomesta en saanut MITÄÄN selvää. Luulin, että minulle soittaa joku ählämi-perverssi, kunnes lopulta selvisi, että luurin päässä oli minun lääkärini. Tämän kun tajusin, pulssi hyppäsi, olin pyörtyä ja oksennus ei ollut kaukana. Jos olin jo muutenkin aivan hysteerinen ja pahoinvoiva pelkästä ajatuksesta, niin voitte varmaan kuvitella, miltä tuntui, kun minulle selvisi, että sellaisen nöyryytyksen, tuskan ja suoranaisen h-vetin minulle tuottaisi ensinnäkin mies, toisekseen ulkomaalainen hoonosoome mies, joka ei minua vältt. ymmärtäisi ja minä en ainakaan ymmärtäisi pätkääkään, ja vielä kaupanpäällisiksi sellaisesta kulttuurista tuleva, jossa ei naista arvosteta ym. [Samassa sairaalassa minua on aiemmin tutkinut "samataustainen" toinen, paremmin suomea puhuva mieslääkäri, joka ei välittänyt kivustani yhtään eikä esim. antanut tippaa, vaikka olin ollut 18h juomatta&syömättä.] On aivan poissuljettu vaihtoehto, että antaisin tuon miehen edes nähdä minua alushousuitta.

        Tämän verran haluan 'taustatietoja' antaa:
        Olen reilu 20v nainen, selittämättömiä ajoittaisia kipuj/nipistelyjä on ollut pari kk.

        !! Vaikka tuosta eräästä lauseesta toisin voisi päätelläkin, en ole rasisti!! Minulla on paljon erimaalaisia ystäviä ympäri maailmaa ja työskentelin opiskellessa vaihtareiden kanssa.
        Minulla ei ole mitään paniikkihäiriötä tmv. ja vaikka hammaslääkärissä minulle on aiheutettu paljon kipua, sinne ja myös esim. gynelle pystyn menemään ilman mitään ahdistusta, unettomuutta, itkua, pelkoa jne.
        Minulla ei ole myöskään mitään hirveitä estoja esim. normiseksin suhteen (vaikka anaaliseksi on aivan ehdoton nounou) tai vaikka alastomuuden, joten siitä tässä ei ole kyse, että olisin muutenkin jotenkin "päästäni sairas".

        Toivon, että joku auttaisi minua, mutta huomautan, että tässä ketjussa olleet "ei ollut yhtään paha" -kommentit eivät auttaneet pätkääkään :'(


    • äskeinen

      niin ja olen alle 160cm ja hoikka, eli ketjuista päätellen tuskaa luvassa enemmän kuin "isoille ihmisille" ??

      • nainen 50+

        Höpsistä, olen 160 cm nainen ja hyvin meni tähystys.
        Ei katso kokoon eikä ikäänkään.
        Pyysin ja sain etukäteen kipulääkkeen ja rauhoittavan ja
        peräaukko puudutettiin, joten tuntoa ei ollut. Ajoittain tuntui ilman pumppaaminen ja pientä kiristelyä oli, mutta ei tavallisia vatsavaivoja kummempaa.
        Toimenpide oli loppujen lopuksi helppo ja lääkäri kertoi
        kokoajan mitä tapahtuu ja mitä kuvassa näkyy.


      • nainen 35
        nainen 50+ kirjoitti:

        Höpsistä, olen 160 cm nainen ja hyvin meni tähystys.
        Ei katso kokoon eikä ikäänkään.
        Pyysin ja sain etukäteen kipulääkkeen ja rauhoittavan ja
        peräaukko puudutettiin, joten tuntoa ei ollut. Ajoittain tuntui ilman pumppaaminen ja pientä kiristelyä oli, mutta ei tavallisia vatsavaivoja kummempaa.
        Toimenpide oli loppujen lopuksi helppo ja lääkäri kertoi
        kokoajan mitä tapahtuu ja mitä kuvassa näkyy.

        Samanlainen kokemus kuin edellisellä - olen hoikka, pienikoinen (alle 160cm) ja nainen. Stressaan ja jännitän kaikkia mahdollisia tutkimuksia ja toimenpiteitä, joten pyysin ja sain etukäteen sekä rauhoittavan että kipulääkkeen.
        Itse tutkimus oli todella helppo, sanoin heti, kun hiukan kirpaisi, ja heti vaihdettiin asentoa ja kipu ohi samantien. Kesti yhteensä ehkä 30min.
        Kiittelinkin vuolaasti tekijöitä; osasivat selvästi asiansa! Pahinta koko tutkimuksessa oli tyhjennyslitkun nieleskely, mutta ei sekään nyt NIIN kamalaa ole: jotain hyvää juomaa viereen ja tikkaria tmv. varuille, että saa maun välillä pois suusta, niin kyllä sen alas saa.
        Tsemppiä kaikille ko. tutkimukseen meneville, itsellä ainakin pelkästään positiivinen kokemus!


      • nainen 46
        nainen 35 kirjoitti:

        Samanlainen kokemus kuin edellisellä - olen hoikka, pienikoinen (alle 160cm) ja nainen. Stressaan ja jännitän kaikkia mahdollisia tutkimuksia ja toimenpiteitä, joten pyysin ja sain etukäteen sekä rauhoittavan että kipulääkkeen.
        Itse tutkimus oli todella helppo, sanoin heti, kun hiukan kirpaisi, ja heti vaihdettiin asentoa ja kipu ohi samantien. Kesti yhteensä ehkä 30min.
        Kiittelinkin vuolaasti tekijöitä; osasivat selvästi asiansa! Pahinta koko tutkimuksessa oli tyhjennyslitkun nieleskely, mutta ei sekään nyt NIIN kamalaa ole: jotain hyvää juomaa viereen ja tikkaria tmv. varuille, että saa maun välillä pois suusta, niin kyllä sen alas saa.
        Tsemppiä kaikille ko. tutkimukseen meneville, itsellä ainakin pelkästään positiivinen kokemus!

        Tutkimuksen kivuliaisuus ei ole ihmisen koosta kiinni vaan tulehduksen tilasta sekä lääkärin ammattitaidosta, suolen rakenteesta. Litkun nieleminen on helpoin osuus, koko annoksen juo vartissa vaivoitta. Itsellän kipulääkitys suoneen annettuna muttei vaikuttanut mitään vaan kipuja tuntui lähes koko tutkimuksen ajan. Tulehdus oli poissa mutta sattui ihan *******sti. Minulla tavallista korkeampi kipukynnys.


    • Smasis

      Herätkää, onko oikeesti näin että 2000-luvun puolestavälistä saakka tähän ketjuun on kirjoitettu tällaista paskaa,

      tähystys takana, oli ilta-aikaan joten litkut join kahdes osas, edellisiltana ja tutkimusaamuna, molemmille kerroilla vetäsin huiviin alle puoleen tuntiin, ei maistu pahalle, vähän erikoiselle mut so..?!

      Ilman kipulääkkeitä mentiin, toimenpide ei ole niitä miellyttävämpi, pitkä ja kiemurainen suoli mullakin, välillä vähän vihloo mutta jo oikella asenteella pärjää hyvin, ja jos meinaa kirpaista niin puree pikkasen hammasta ja ajattelee että kohta ohi,

      Itselle urheilutausta ja erilaisia vammoja, jalka parista kohtaa poikki ja muuta,

      se on kuulkaa niin että kun ei tiedä kivusta mitään niin nipristely sattuu.

      • Toivo V

        Minulla ei ole urheilutaustaa ja silti olen selvinnyt tähystyksestä pari kertaa, ei mitään ongelmaa.


    • Eisatu:)

      Paksusuolen tähystys ei ole paha :) itse olin muutama kuukausi sitten.

      Otat vaan ensilääkityksen ja rentoudut, hyvin se menee ja jälkeenpäin on voittaja fiilis :)

    • lääkärin ammattitait

      Sattui liikaa, vaikka tulehdus oli parantunut. Tulehduksen aikana eri lääkärillä ei tuntunut liian pahalta kestettäväksi. Minulla on urheilutausta ja tavallista parempi kyky kestää kipua, olen ollut esim. nielurisaleikkauksessa ilman nukutusta.

      • veke 44v

        Minä olen käynyt pari kertaa tähystyksessä, ei ole ollut kivulias kummallakaan kertaa, minulla on penkkiurheilijan tausta, liekö siitä ollut apuja.


    • ei enää koskaan

      Tähystys takana ja se oli todella kivulias kokemus.

      Tyhjennyksestä: colonsteril ei mielestäni maistunut pahalle, vähän kuin vettä, jossa oli hippu suolaa ja sitruunaa. Kyllähän se maku rupeaa tympimään parin tunnin kohdalla, mutta pastilleilla maun saa äkkiä pois. Itsellä alkoi tapahtua heti puolen tunnin jälkeen ensimmäistä lasillisesta ja alle 3 L:lla tuotos muuttui "pissan näköiseksi". Olihan se suht uuvuttavaa ravata vessassa (välillä meinannut keretä tehdä uutta satsia, kun jo piti takaisin vessaan juosta) ja meininkin suoraan nukkumaan. Pari kertaa havahduin vielä loppuillasta vessaan "lorauttamaan". Vastoin odotuksiani, nälkä ei ollut niin hirveä, kuin olisi voinut kuvitella.

      Aamulla sitten kauhusta kankeana polille. Vaadin ja sain rauhoittavaa ja kipulääkettä heti. Se poltteli jonkin verran kämmenselässä, mutta ei ollut mitään verrattuna tulevaan tuskaan.

      Kipulääkkeellä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta ja rauhoittavaa oli annettava vielä pari milliä lisää tutkimuksen edetessä, kun olin niin suunniltani tuskasta. Huusin kuin lahtisika laitteen mennessä mutkissa (todella tiukat kuulemma) ja lääkäri myönsi jälkeenpäin luulleensa, ettei pääse yhdestä ollenkaan eteenpäin. Kärsin kuitenkin loppuun, koska tuohon en enää koskaan suostu uudestaan! Kipu oli jotain aivan helv*tillistä polttoa sisuksissa, mutta se auttoi jonkin verran, kun hoitaja painoi vatsaa. Välillä peräsuolessa tuntui painetta, kuin pieru olisi ollut tulossa tmv. ei kuitenkaan sattunut sinne, vaikka tuntuikin todella inhottavalta.

      Lääkäri pyysi kääntymään kyljeltä selälleen ja toiselle kyljelle ilmeisesti mutkien jälkeen. Takaisinpäin tullessa ei enää sattunut yhtään, ei oikeastaan tuntunut miltään, ei edes koepalojen nipsaisu. Se voi mikä valtava helpotus, kun laitteen sai ulos!

      Vaikka sainkin norsun annoksen rauhoittavia, ei sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta, paitsi kun nousin tutkimuspöydältä, niin silloin pyörrytti. Sanottiin, että saattaa olla hatarat muistikuvat tai olla loppupäivän erittäin väsynyt, mutta mitään sellaista ei ole ollut. Muutama tunti op. jälkeen oli täysin kivutonta aikaa, nyt illan tullen turvottaa ja hieman epämukava olo - onneksi saa olla vain kotona.

      Lääkäri ja hoitajat olivat kaikki mukavia, ja se auttoi paljon. En olisi voinut kuvitellakaan jääväni tilanteeseen, jossa lääkäri/hoitaja olisi ollut vähättelevä tai ilkeä, saati sitten ettei olisi kuunnellut/ymmärtänyt minua.

      Ymmärrän nimimerkkiä "raiskauskinparempi", toivottavasti olet saanu voitettua pelkosi! Minäkin olen suht pienikokoinen nuori nainen ja pelkäsin, lähinnä sitä, että se sattuu peräaukkoon ja mahaan. Aukkoon se ei satu, kun siihen laitetaan puuduttavaa voidetta, mutta kyllä sinne kosketuksen tietysti tuntee silti. Suosittelen, että etsit ymmärtäväisen naislääkärin! Tai jos pelko on niin suurta, että voisi sanoa hysteeriseksi peloksi jo sitä, että joku ihminen koskee/katsoo pyllyreikään päin, kannattaa kysyä lääkäriltä muita vaihtoehtoja. Tärkeintä on kuitenkin tutkimuksen tulos! Jos siellä on syöpä, sen haluaa tietää heti!! Tai jos on jotain sellaista, mikä voidaan lääkkeillä hoitaa, sen avun haluaa myös heti, eikö niin? =) Ja jos näitä kivun vähättelijöitä (kuten tällä palstalla ) tulee vastaan, muista vain, että ollaan kaikki yksilöitä ja kipu on erilaista!

      • ei koskaan enää

        Tarkennukseksi vielä, että minulla ei ole tulehtunut suoli, eli kivut eivät johtuneet siitä. Ilmanpumppaamista en oikeastaan tuntenut (paitsi tietysti niissä kovissa mutkissa silläkin oli varmaan osansa kivussa). Huuhteluruiskaus, jota käytettiin koepalojen oton yhteydessä ei sekään tuntunut miltään.

        Lääkityksen takia jouduin jäämään vielä tarkkailuun ja piti olla hakija. Itse tähystykseen meni n. 45 min. Kävin yleisellä.

        Tuntuu todella oudolta, että jotkut väittävät toimenpidettä ilman kipulääkitystä lähinnä "epämiellyttäväksi" tai "nipistykseksi"... Taitaa minulla sitten olla todella harvinaislaatuinen suoli. Tutkimus sattui yhtä paljon kuin siihen johtaneet kohtauksetkin, tosin kohtauksiin auttaa kipulääke. Minun kohdallani tutkimus tehtiin kuitenkin sinänsä "turhaan", että mitään ei löytynyt ja tuskieni syytä pitää edelleen etsiä.


    • ei enää koskaan

      Edellinen kirjoittaja tässä taas. Alan ymmärtää, miksi jotkut ihmiset sanovat, että oli pikkujuttu.. Ilmeisesti lääkkeet ja ihmismielen rakenne (kivun unohtaa, eihän muuten kukaan enää synnyttäisi tai menisi juurihoitoon toista kertaa) ovat tehneet tehtävänsä. Näin parin päivän jälkeen en muista enää kuin välähdyksiä toimenpiteestä eikä turvonneeseen ja ärtyneeseen alavatsaan enää satu.
      Vaikka aktiivisesti mieli ja keho pyrkivät unohtamaan kivun, muistan silti, että se oli elämäni kamalin ja tuskallisin kokemus.

    • ukkhh

      Te jotka pelkäätte kipua koettakaa ajatella että jos suolessa on vakava sairaus se pitkittyessään voi aiheuttaa pahemmat kivut tulevaisuudessa kuin itse tutkimus, jopa viedä hengen tuskallisesti.
      Olen käynyt tähystyksessä 6v sitten ja kohta menen uudelleen.
      Toimenpide on epämukava, mutta aioin selvitä siitä asenteella.
      Viimeksi kipua ei ollut muutoin kun tietyssä mutkassa erittäin kovaa tuskaa, kun tähystintä sinne pujoteltiin. Mulla tämä mutka on kuulema todella jyrkkä ja vielä kierteellä! siinä hetkessä kyllä karjahtelin ja itkukin tirisi, MUTTA ajattelin ett kohta tämä on ohi ja tutkimus on minulle parhaaksi
      Olen kokenut todella kovat synnytyskivut, joihin mikään puudutus ei tehonnut ne tuntuivat sille kuin olisin punnertanut jättiläishalkoa poikkiteloin peräpäästä. Ottakaa kipulääkettä ja rauhoittavaa jos pelottaa, mutta menkää. Itse en tosin viimeksi mitään ottanut, mutta nyt aioin tuon mutkan takia.
      Ottakaa asenne että tää homma on vaan hoidettava "Just do it" ja pian sitten historiaa. Sekin auttaa kun miettii että miten moni muukin tämän läpi käy ja hengissähän tästä selvitään kuitenkin.Suosittelen keskittymään hengitykseen: Hengittämään rauhallisesti syvään kokoajan ja ajattelemaan vain sitä kipukohdassa. Se auttoi minua myös

    • kipua muista syistä

      Tähystys tehty ummetuksen takia joku aika sitten ilman lääkkeitä, en halunnut ottaa tarjottiin kyllä. En usko että ennalta otettu Panadol olisi auttanut kipuun. Pahinta kipua,tuskanhikeä oli vatsan, vanhan muusta syystä tehdyn, leikkausarven kohdalla kun letku painoi,venytti virtsatie hermoja,rakkoa. Näytteen otto ei tuntunut, suoli oli terve ei tulehtunut. Rankkaa oli edeltävä vrk nestekuurilla olo ja tyhjennys illalla ja unettomuus yöllä ja rasittava väsymys vaivasi seuraavan päivän. Hyvä tietää ettei mikään tuki suolta.

    • mINUA ON 5KERTAA TÄHYSTETTY MOLEMMISTA PÄISTÄ JA HENGISSÄ OLEN 75V MUMMO.

    • 3. kerta toden sanoo

      Kahdesti oon käyny ja kolmatta odottelen.
      Ekalla kerralla tähystimen pujottelu koski huomattavasti enemmän ku sen "pienen hyttysen piston" verran. Hengissä selvisin kuitenkin. Ei ollu mitään rauhottavia, eikä kipulääkitystä. Koepalojen napsiminen ei tuntunu, eikä letkun pois vetäminen.
      Toisella kerralla tarjosivat kipulääkitystä, mutta ku olin tullu autolla, niin sanoin, että vain äärimmäisessä tapauksessa saa antaa. Suoneen oisivat siis suoraan tyrkänneet. Yllätyksekseni kipuja ei ollut ollenkaan. Leikkasivatkin, ei tuntunut miltään. Ilmaa puhalsivat ja vatsa oli pari tuntia kipeä jälkeenpäin.
      Nyt oottelen kontrollikäyntiä. Saa nähdä, miten menee, tiedänpähän ainakin systeemit.
      Jalkaan laitetaan tutkimushousut, joissa on reikä minun tapauksessani kauniimmalla puolella. Paita saa olla päällä ja talo tarjoaa sukat.
      Ehdottomasti kannattaa mennä, ettei jää painamaan mieltä, jos siellä jotain on. Saikkua saa tutkimuspäivän verran.

    • Katri Sirkkunen

      Ite kävin tänään, olin kuullut ystäviltä mikä helvettise on, enkä uskonut, ensinnäkin se kahden päivän paasto sai olon niin tukalaksi ja migreeni tuli päälle, luulin kuolevani jo siihen...no tänään sairaanhoitaja talutti heikkokuntoisen potilaan huoneeseen, sain rauhoittavan. Lopulta kun letkua alettiin työntänämään sisuksiin kauhistuin jäykistyin, lopuksi huusin täysiä ja sairaanhoitaja työntää apuna kädellä sitä letkua vatsan päällä,kiljuin pane se käsi pois. Papereissa luki hyperventiloi, panikoi,piti keskeyttää, otetaan uusiksi nukutuksessa. Voi, olenpettynyt itseeni,mutta liika kidutus on tarpeeksi kuin enemmän.
      Kuinka kestän taas sen kauhean paaston ja litkun nielemisen siitäkin puolet tuli suun kautta ulos. Mutta kaikille se ei ole yhtä kivulias, kuulin.

    • sairaalle sattuu

      Toimenpiteen tuskallisuus riippuu kyllä täysin siitä, missä kunnossa paksusuoli on. Jos ihminen on terve, ei varmasti satu yhtään. Lucky you, kiittäkää sitä terveyttänne te 75-mummot ja urheilijat, älkää hurskastelko sairaille ihmisille kivunkestokyvyllänne.

      Itse olen ollut kahdesti ollut. Ensin haavaisessa vaiheessa. Kipu oli kipulääkityksestä huolimatta yli 40-vuotisen naisen elämäni ylivoimaisesti pahimpia ja jälkioireena vuosin verta viikon ajan. Kipukynnykseni on korkea, olen kokenut jos jonkinlaista onnettomuutta ja vaivaa muitakin. Kolmesta hoitajasta se, jolla itsellään oli sama vaiva, kyseli toistuvasti kestänkö varmasti tutkimuksen loppuun asti ja osasi ainoana olla todella empaattinen.

      Toisella kertaa sain nukutuksen, ja tähystyksen yhteydessä myös leikattiin. Ei pahoja jälkioireita, mutta eipä ollut paksusuolikaan nyt haavaisessa vaiheessa.

      Kolonoskopiaa tehdään julkisellakin puolella nukutuksessa, kun vain lähettävä lääkäri sitä pyytää. Ellei ihmisellä ole kummoisia vaivoja, eikä epäilyjä haavaisesta paksusuolesta tms. en kyllä ymmärrä miksi sitä rassailua pitäisi ylipäätään useita kertoja elämän aikana edes tehdä.

      Kuten sanottu, silloin vain isoa kiitosta omasta terveydestä!

    • Mies tähystetty

      Kolonoskopiakontrollista selvitty kunniallisesti jälleen. Viisi litraa Colonsteriliä juotuna, joten hyvä näkyvyys. Midatsolaami fentanyyli suonensisäisesti. Rauhoittaa mukavasti, mutta ei tietenkään poista kaikkea kipua. Jossain mutkissa voimakasta kipuaistimusta, jonka kyllä kesti ilman tuskanhuutoja. Painelua vatsasta ei tarvittu. Vatsalihakset kun vain osais pitää koko operaation ajan täysin rentona. Tekijänä kokenut tähystäjä. Tais mennä n. 15 min koko operaatioon. Crohnin taudille tyypillisiä pieniä haavaumia paksu- ja ohutsuolen liittymässä. Ymmärrän hyvin, että akuutissa tulehdusvaiheessa tähystys varmasti sattuisi huomattavasti enemmän.

    • Syöpä

      Voin vain neuvoa, että menkää hyvät ihmiset ajoissa tähystykseen jos vain pienetkin epäilykset on tulehdukseen tai syöpään, eli suolitoiminta muuttunut. Kipuja ei kannata miettiä, niihin kun löytyy lääkkeet. Itse pitkittelin kun veriarvot piti olla kohdillaan, mutta syöpäarvoja ei ollutkaan otettu lainkaan ja tässä sitä nyt ollaan. Alkoi oireet etelän loman jälkeen vuosi sitten ja aluksi epäiltiinkin vain noita etelän ripulitauteja, jotka sotkivat tutkimuksia. Nyt alkaa ensin rajut lääke- ja sädehoidot ja arvoja kun saadaan alemmas niin leikkaus. Tarkemmin peräsuoli ja osa paksusuolta pois maksamuutosten poisto sitten myöhemmin. Enempää ei vielä tiedetä, mutta toivottavasti pysyy noissa, että henki säilyisi. Paljon verikokeita, tietokone- ja magneettikuvaa takana ja vielä enemmän edessä tietty vuosittaiset seurantatähyt, jos henkiin jäädään.
      Meitä on täällä paljon eli tsemppiä kohtalotovereille ;)
      Tähy on pikku juttu ihmiselämässä ja sen kestää jokainen.

      • Ei paha

        Kirjoitusten perusteella pelkäsin toimenpidettä tosi paljon aivan suotta ei tuntunut pahemmin kipuja vaikka oli tosi pitkä suoli tai sitten sattui kohdalleni tosi hyvä tähystäjä


    • Erinja

      Tämä 24v. nuori nainen oli tänään paksusuolen tähystyksessä. Tyhjensin PicoPrep-nimisellä tyhjennysaineella, jota piti juoda vain kaksi lasia (toisen join ohjeiden mukaisesti illalla ja toisen aikaisin aamulla). Olipa inha tunne, kun vettä suihkusi takapuolesta (olin siis jo jonkin aikaa noudattanut hyvin niukkaa ruokavaliota) ja ensimmäisten vessakertojen aikana huusin ja itkin kilpaa p*skavesisuihkun kanssa.
      Vessakerrat pikkuhiljaa vähenivät ja sain jopa suhteellisen hyvin nukuttua. Aamulla takapuoli oli todella arka ja peräpukama tiuhasta ulostamisesta suureni suurenemistaan.

      Yleiseen sairaalaan mennessäni olin täysin paniikin vallassa ja purskahdin heti kättelyssä paniikki-itku-nauruun. Lääkäri kysyi "Mikä pelottaa?" ja sai vastaukseksi itkunsekaisen "KAIKKI!". Pöksyjä vaihtaessani olivat vanha mieslääkäri ja kaksi nuorempaa naishoitajaa neuvotelleet, että nukutuslääkäri tulee nukuttamaan minut. Mikä helpotus! Luulin, että se olisi vain yksityisen puolen "luksusta". Sen jälkeen en mitään itse operaatiosta muistakaan.

      Suoli oli kuulemma normaali ja minulla mitä luultavimmin ärtyvän suolen oireyhtymä. Helpotus ja pettymys samaan aikaan - helpotus tietenkin ettei mitään "vakavampaa", mutta pettymys, koska mitään pomminvarmaa niksiä ongelmien poistamiseksi ei välttämättä ole. Olen siis yli puolen vuoden ajan kärsinyt jokapäiväisestä/yhtäkkisestä ripulista. Vaikeuttaa käytännön elämää aina lenkeistä työntekoon saakka ja masentamaankin arvaamattomuutensa vuoksi pistää.
      Netistä luin, että pieni osa voi saada kyseisen ongelman turistiripulin seurauksena ja ongelman ilmenemisajankohtana kävin ulkomailla ja kärsin turistiripulista - pitikin! Noh, ei kai sitä elämistä voi lopettaa kaiken maailman pelkojen ja mahdollisten tautien takia. Erilaisia stressitekijöitä on myös elämäni pitänyt jo vuoden ajan sisällään mm. avopuolison vakava sairastuminen.

      Jälkikäteen hoitaja myöskin kertoi, etteivät luultavasti olisi pystyneet ilman nukutusta tähystämäänkään, niin kovin olin kipuillut (onnellisen tietämättä itse) jopa nukutuksessa. Olivat joutuneet antamaan huomattavat määrät kipulääkkeitä lisää. Hyvä siis, että aamulla paniikissa soittelin mahdolliset saattajat/hakijat läpi ja sain sen nukutuksen.
      Jos vielä joskus tähystykseen joudun, osaan olla jännittämättä itse operaatiota, koska tiedän/uskon saavani nukutuksen. Haastavinta on tyhjennys ja peräpukaman toipuminen.. huoh.

      • Kovettunut

        Sinä siis sait nukutuksen yleisellä puolella, sepä hienoa. Minulla tähystys 29.12.14. olin huojentunut, kun kutsukirjeessä oli :Jos haluatte esilääkityksen, saapukaa poliklinikalle tunti ennen tutkimuksen alkamista. No minä tietysti haluan!
        Olen kymmenisen vuotta ollut ensimmäistä kertaa siinä. Silloin vaan neljä kk. kestävän ripulin vuoksi, nyt sitten kolme viikkoa kestäneen ummetuksen. TK sain kahdesti viikon välein ruiskeen. Sunnuntaina päivystyksessä kaksi perättäistä, vettä vaan vähän tuli. Ihmettelinkin, että siinäkö kaikki kolmen viikon ruuat?
        Eilen vasta kiinteää vähän, odotin kyllä pytyn täydeltä. Koko ajan kuitenkin käyttänyt Pegorionia. Pitkään tätä tukosta olen väkisin pakertanut, kädellä sivusta painaen. 17,18 ja19 marraskuuta ne kamalat tuskat, voihkin ja valitin vaan wc.
        Tiedän suurinpiirtei mitä tulossa. Yritän kyllä välttää oksentamista sen litkun vuoksi. Viimeksi piti soittaa, etten kertakaikkiaan pysty juomaan enää. Niinhän siinä sitten kävi, että ruokatorveen tuli haavauma, josta vuoti verta. Joutuivat samantien tähystää suunkin kautta. Siihen lääkitys, uusinta tähystys. Kysyin, mistä se sitten on voinut tulla. Kuulemma jos vaikka oksentaa rajusti. JA MINÄHÄN OLIN OKSENTANUT!
        Kuinkahan nyt sitten menee, toivottavasti selviän, eikä mitään pahempaa löydy.


      • Kovettunut
        Kovettunut kirjoitti:

        Sinä siis sait nukutuksen yleisellä puolella, sepä hienoa. Minulla tähystys 29.12.14. olin huojentunut, kun kutsukirjeessä oli :Jos haluatte esilääkityksen, saapukaa poliklinikalle tunti ennen tutkimuksen alkamista. No minä tietysti haluan!
        Olen kymmenisen vuotta ollut ensimmäistä kertaa siinä. Silloin vaan neljä kk. kestävän ripulin vuoksi, nyt sitten kolme viikkoa kestäneen ummetuksen. TK sain kahdesti viikon välein ruiskeen. Sunnuntaina päivystyksessä kaksi perättäistä, vettä vaan vähän tuli. Ihmettelinkin, että siinäkö kaikki kolmen viikon ruuat?
        Eilen vasta kiinteää vähän, odotin kyllä pytyn täydeltä. Koko ajan kuitenkin käyttänyt Pegorionia. Pitkään tätä tukosta olen väkisin pakertanut, kädellä sivusta painaen. 17,18 ja19 marraskuuta ne kamalat tuskat, voihkin ja valitin vaan wc.
        Tiedän suurinpiirtei mitä tulossa. Yritän kyllä välttää oksentamista sen litkun vuoksi. Viimeksi piti soittaa, etten kertakaikkiaan pysty juomaan enää. Niinhän siinä sitten kävi, että ruokatorveen tuli haavauma, josta vuoti verta. Joutuivat samantien tähystää suunkin kautta. Siihen lääkitys, uusinta tähystys. Kysyin, mistä se sitten on voinut tulla. Kuulemma jos vaikka oksentaa rajusti. JA MINÄHÄN OLIN OKSENTANUT!
        Kuinkahan nyt sitten menee, toivottavasti selviän, eikä mitään pahempaa löydy.

        Eilen olin sitten siinä tähystyksessä, HYVIN MENI. Sain vielä suonensisäisenlääkityksen, kun joku oli perunut ajan. Pääsivät heti tutkimaan, kun muutoin olisivat joutuneet odottamaan tunnin tavallisen lääkkeen jälkeen. Tutkimuksen jälkeen sain lepäillä sairaalassa pari tuntia.
        MUTTA se illallinen litkun juonti oli KAMALAA, kuten muistin. Nyt sillä erotuksella ettei olisi tarvinnut juoda kaksi litraa MOVIPREPiä. Eka litra meni hyvin, parin tunnin päästä toinen. Sen loppupuolella tuli "tenä", ei kertakaikkiaan pystynyt kaikkea juomaan. Pidin sen varan, etten oksentaisi ja pilannut haavaumalla ruokatorveni.
        Soitinkin su iltana sairaalaan, peloittivat, ettei ehkä pystytä tutkimaan, jollei puhdas. Onneksi hoitaja ma sanoi heti että varmaan pystytään, kun yli puolet on juotu siitä toisesta litrasta.
        Joten hengissä ollaan, vaikka aamulla aika vaikeaa vielä. Sairaalasta tultua jo ihan kunnossa.


    • bluäää

      Mun frendi on menos just ens viikol, se pitää blogii varmaan kirjottaa tostakin. Siis ku sil on joku suolistotauti. Annan nyt osotteen kun ehk se auttaa jotakin (: http://ibdjournal.blogspot.fi

    • Rauhan saanut Pepuli

      Itse kävin tähystyksen lävitse Kivelässä 5kk sitten. Hieno kokemus!. Ongelmani oli pitää erektio alhaala maataessani hoitopöydällä. Sain valtavan erektion lääkärin rassatessani takapuoltani. Onneksi hoitajat eivät huomanneet Jormani juhlakuntoa. Laukesin hoitohousuihin 15 minuutin kohdalla.

      Tähystys kesti 60 minuuttia. Raukeana kävelin vaihtamaan vaatteita ja pyyhkimään sairaalan vaatteissa olleita eritteitä.

      Johtuko laukeamiseni siitä, että ole julkisesti Homo. Minua ainakin kiihottoi lääkärin työntäessä kameraa edestakaisin anuksessa.

      • Kov

        Olisikohan tälle sivulle kannattanut ollenkaan kirjoitella??


    • SäästööSäästöö

      Hämeenlinnassa terkkari hoitaa paksus.tähystyksiä onko normaalii?

    • Tähystetty

      Itselläni oli melko kivuton toimenpide. Kirjoitin lyhyen kertomuksen kokemuksestani: https://goo.gl/iVkASC

    • tuttua6

      hei mulla oli 2 ekaa tähystystä ihan helppoja mutta sitten todella kova tuska oli 3ssa ja 4ssä. mutta suoleni olikin 3 kauttaaltaan tulehtunut, vereslihalla. Lääkäri keskeytti sen koska lääkekään ei auttanut. 4 kerralla kerroin tuosta kokemuksesta ja sain esilääkityksen se kyllä humahti pään sekaisin, muuta kipua oli silti ja aika kovaa. MUTTA kun ajattelin että kestän sen koska nyt on otettava selville mikä mulla on ja sitä ei saa selville ilman tähystystä, niin kestin. Eli suositan että otat vain sen asenteen että hengittelet hitaasti syvään ja että aattelet kun asia on ohi olet todella iloinen että kestit. Ja voi olla että ei koska ollenkaan! Kivuliain voi olla mutka joka on vatsan vasemmalla puolella, joillain se voi olle kierteellä tai kuten mulla se on tosi jyrkkä. Suoli ei ole kuitenkaan kovin pitkä joten tähystyshän ei kestä pitkään. Tosiasia on että joskus joutuu kokemaan kipua mutta koetappa ajatella sitä että sen on moni muukin läpikäynyt, käy silläkin hetkellä kun makaat siellä letku peffassa. Ihmisillä on surempiakin huolia ole kiitollinen että pääset ko tutkimukseen kaikilla maailmassa ei ole mahdollisuutta. nopeasti se on ohi ja on siellä muutkin kiljuneet.

      • Kakkendal

        Viime viikolla tähystyksessä toista kertaa ja olin erittäin pettynyt siihen, etten saanut kipulääkettä ennakkoon, vaan vasta tutkimuksen aikana. Suoli jyrkillä kierteisillä mutkilla sigmassa ja loppujen lopuksi kolonoskooppi ei mennyt sitten siitä ohi ollenkaan, vaan piti vaihtaa gastroskooppiin kesken tutkimuksen. Kipu oli hetkittäin valtava ja voin sanoa, että kipukynnykseni ei ole matala. No itkulla siitä selvittiin, mutta jos joskus vielä joudun vastaavaan TUTKIMUKSEEN pidän huolen, että saan kunnon lääkityksen ja empaattisen lääkärin, jolla ei ole liian kiire.
        Tutkimuksen kivuliaisuus riippuu paljolti lääkärin/hoitajien taidosta tehdä tutkimus ja samat ihmiset ovat kokeneet tutkimuksen kivun eri tavalla eri lääkärin tehdessä tutkimuksen.
        Ensimmäisellä kerralla tutkimus oli kivulias ( pahat mutkat), mutta lääkäri osasi asian paremmin, joten se ei tuntunut yhtä pahalta kuin nyt. Mielestäni ei ole lääkärin asia sanoa, ettet tarvitse kipulääkettä vielä ( hän ei koe sitä kipua ) ja kun kipulääke annetaan, pitäisi sen antaa vaikuttaa edes hetken suolta tökkimättä.

        Voin sanoa, että tutkimus oli epämiellyttävä, siedettävän kivulias, lukuunottamatta niitä muutamaa pahaa mutkakohtaa, joita en todellakaan olisi kestänyt ilman kipulääkettä. Se olisi vain pitänyt antaa ajoissa antaa vaikuttaa, etenkin kun lääkäri totesi pahat kierteet ja joutui vaihtamaan skooppiakin.

        Litkujen juominen oli helppoa, sekä ripulointi meni ihan "mukavasti", koska olin ollut jo pari päivää sosekeittolinjalla. Ripulointihan ei aiheuta erikoisia kouristeluja juoman jälkeen, jos on noudattanut ohjeita.

        Jokainen meistä on yksilö, eikä kenenkään kokemusta voi verrata omaansa. Jos suoli ei ole jyrkästi kierteisissä mutkissa, ei tutkimus varmaankaan ole kuin epämiellyttävä. Henkilökohtaisesti älähdin vasta sigmassa, peräsuolen tökkiminen ja alkumatka, sekä loppumatka meni ihan siedettävästi.
        Suosittelen kuitenkin vaatimaan ennakkoon napakasti kipulääkettä, koska se mutka siellä voi tulla esiin yllättäen ja niinhän sitä sanotaan, että on myöhäistä katua silloin , kun on p...skat housussa. ;)


    • Tähystysohion

      Kävin kontrollitähystyksessä. Hyvin niukkaa ruokavaliota noudatin muutaman päivän ajan ja noin viisi litraa Colonsteriliä join edellispäivänä ajan kanssa, joten näkyvyys suolistossa oli taattu. On selvää, että kipukokemus riippuu suoliston sen hetkisestä tilasta, gastroenterologin pätevyydestä ja annettavasta kipulääkityksestä. Tällä kertaa tähystys sujui nopeasti ja siedettävästi ilman teräviä kiputuntemuksia, joita eniten pelkäsin. Vatsan painelusta kääntymisen jälkeen ja onnistumisesta pitämään vatsa jokseenkin rentona oli myös hyötyä. Esilääkityksenä oli ainoastaan Rapifenia suonensisäisesti. Suurempaa väsymyksen tunnetta ei tästä tullut, toisin kuin tehokkaasta Midatsolaamista. Lääkärin kanssa voisi väitellä siitä, miksi Suomessa yritetään tinkiä kipulääkityksestä (ei edes suonensisäisiä haluttaisi antaa) toisin kuin muissa maissa, joissa jopa anestesiaa suositaan yleisesti kolonoskopiassa.

    • Anonyymi

      Ajattelin tulla kertomaan oman positiivisen kokemukseni, kun tuntuu, että netistä löytyy niin paljon vain huonoja kokemuksia, joista varmasti herkemmin tullaan kertomaan.

      Tyhjennys
      Noudatin lääkäristä saamiani ohjeita tarkkaan ja tein tyhjennyksen Picoprep-nimisellä jauheella. Ei lainkaan pahanmakuinen ja sitä piti juoda illalla ja aamulla lasi. Tyhjennys onnistui hyvin ja ei ollut pahemmin paha olokaan, toki vessassa joutuu ravaamaan usein.

      Tähystys
      Tähystys tehtiin Terveystalossa (lääkärinä Satu Väkeväinen). Kokemus oli hyvä... tai siis eihän se nyt mikään hauska juttu ollut, mutta ei yhtään niin paha kuin pelkäsin. Hoitajat olivat ihania, kun antoivat vinkkejä ja suhtautuivat ymmärtäväisesti pelkooni. Sain esilääkityksenä rauhottavaa diapam-mikstuuria ja pari jotain kipulääkettä tms (oli sovittu etukäteen). Sovittiin, että jos tulee kipua niin laittavat kanyylin, joka vie kivun heti pois. Jalkaan laitettiin housut, joissa oli reikä takana.
      Tähystys ei sattunut, mutta tuntui välillä epämiellyttävältä, siltä kuin olisi kova kakkahätä. Käskettiin piereskelemään ja se helpotti (ja pierut ei haise, kun suoli on tyhjä). Niin ja peräaukkoon laitettiin puudutusgeeliä. Hoitaja painoi välillä mahasta, silloin ehkä tunsin pientä kipua.

      Kaikenkaikkiaan helpottava kokemus, kun homma oli ohi ja sai kuulla, että kaikki on ok. :)

      • Anonyymi

        Eräältä ystävältäni kuulin, että heillä (Yhdysvalloissa) kolonoskopia tehdään aina nukutuksessa.
        Sen vuoksi ihmettelen, että miksi täällä Suomessa potilaiden pitää sietää kipua. Joissakin yo kirjoituksissa kerrotaan, ettei edes kipulääkitystä annettu, sedaatiosta puhumattakaan. Onko osaamisessa puutetta, vai missä täällä on vikaa?


    • Anonyymi

      Tänään kävin. Oireina peräaukon falskaus, ilmavaivat, pukamat, ajoittaiset kirkkaat veret paperissa ja silloin tällöin kiire vessaan.

      Tähystys klo 1130. Viikon oli kaikki siemenet, tumma leipä pois yms. Lisäksi pari päivää ennen kaikki kasvikset ja maitotuotteetkin pois. Edellisenä päivänä vain sosetta. Tosin lounaaksi söin maalaishyytelöä, illalliseksi perunamuusia jauheesta, johon lihaliemestä lisää makua. Tähystysaamuna kahvia muki. Tyhjennysjuomana colonsteril jota yhteensä 3 litraa. Aloin klo 0645 juomaan, litra per tunti vauhtia. Hieman yli tunti aloituksesta meni ja eka vessakeikka. Sitten tyhjennyksiä n. 3 lisää ja oli jo ihan kirkasta. Parin litran jälkeen juoma tökki, mutta aika helppoa oli kuitenkin. Ajattelin pari tuntia jättää viimeisestä huikasta tähystyksen alkuun. Se oli hyvä aika mulle niin ei jäänyt enää paljoa suoleen tavaraa. Tosin vielä odotustilan aulan vessassa tyhjensin vielä kerran.

      Tähystys: sain suoneen dormicum ja rapifen lääkkeitä pienet annokset kun sanoin haluavani kipulääkettä. Tähystys meni ok, onneksi vain pienillä kivuilla. Kokenut lääkäri ja yksi hoitaja. Hyvä että edes sitä huomasi kun kaapeli sujahti takapuoleen sisään. Puolivälissä alkoi taas enempi tuntumaan niin sain pienen lisäannoksen lääkettä. Olisin varmaankin hyvin selvinnyt ilman lääkettä, mutta näin meni mukavasti pienessä "rentoutuneessa tilassa". Ei löydöksiä, tai pikku pukamia enempää, näytteet vielä toki tuloksia odottaa.

    • Anonyymi

      Ok. Kiitos kertomuksestasi.

    • Anonyymi

      Pahin oli se kun pääsi ”pumppa” tutkimuksen aikana. Ihan hirveä tilanne ja hävetti kamalasti.

      • Anonyymi

        Ei tartte hävetä. Kyllä sitä ilmaa ja muutakin sieltä helposti tulee kun tuollaiset tutkimukset tehdään! Ja vaikka jo ennen tutkimustakin. Kuuluu asiaan.


    • Anonyymi

      Hei, minulle tehtiin kolonoskopia ensimmäisen kerran v 2000. Muutaman puolitutun kertoman perusteella olin aivan paniikissa jo muutaman päivän ennen tähystystä. Etukäteen paikalliseen terveyskeskukseen ilmoitin, että tarvitsen rauhoittavaa ja kipulääkettä. Molempia sain, mutta silti kipua tuli. Myös toimenpiteen jälkeen oli kaamea olo, kuin ilmapallolla konsanaan.

      Nyt tehtiin kolonoskopia uudelleen. Vähän jännitti ensin. Lisäksi jouduin perumaan ensimmäisen ajan, mutta nyt se on tehty. Edellisellä kerralla tein tyhjennyksen Colonstrerilillä, nyt käytin ohjeen mukaan Plenvua. Toki siinäkin juomaan joutui, mutta itse sai päättää, mitä joi niiden sekoitusten jälkeen. Itse join mustaa kahvia, vettä, makeutettua yrttiteetä (muutoin en sokeria käytä), jopa laimennettua tuoremehua join, jotta sain energiaa. Ei riittänyt 3 tuntia tyhjennykseen, mutta onneksi aloitin jo aiemmin juoman litkuja, jotta pääsin ajoissa nukkumaan.

      Aamulla join puolikkaan mukillisen kahvia, jossa sokeria, hieman lantattua tuoremehua ja vettä sitten loppuajan.

      Ei tarjottu mitään lääkitystä enkä sitä pyytänyt. Toki sattui, kun on suolessa niitä mutkia, mutta onneksi hoitaja käännytti minut selälleen, jolloin kipu oli siedettävää. Eikä edes likikään kokoaikaa sattunut, vai niissä jyrkissä mutkissa. Lääkäri ja hoitajat juttelivat omia juttujaan, niitä kuunnellessa en voinut keskittyä omiin tuntemuksiini. :)

      Toimenpiteeseen meni kaikestaan vajaa 30 minuuttia. Turhaan siis etukäteen jännitin ja kyydinkin jo itselleni paluumatkalle järjestin, kun luulin, että olen niin kipeä ja täynnä kaasua, kuin edelliselläkin kertaa. Ehkä välineet ovat nyt paremmat, mutta tuo lääkäri, jolla olin, tekee näitä tähystyksiä todella paljon, oli siis todellinen ammattilainen. Edellinen lääkäri oli tavallinen terveyskeskuslääkäri.

      Kyllä hoitohenkilökunta osaa tehtävänsä. Ei kannata pelätä ja jännittää turhaan.

    • Anonyymi

      Kerron oman kokemukseni, kun minulle tehtiin paksusuolen tähystys. Kun kirjeessä sain ajankohdan, se kyllä pelotti. Minulle määrättiin Plenvu tyhjennys aine, joka oli makean makuinen, eikä tökkinyt yhtään juodessa. Lisäksi ostin apteekista energia juomia tähän tarkoitukseen, mansikan ja vaniljan! Lisäksi join limsoja, mehuja ja vettä ja vissyä lähes pari litraa eka päivänä. Toisena päivänä en juonut niin paljon
      Mutta kun kahtena päivänä piti sitä käyttää, niin kyllä oli veto pois tähyspvän aamuna ja ajattelin, miten selviän iltapäivän aikaan. Ja lisäksi minulla oli peräaukon kohta niin kipeä ja arka toimenpide aamuna niin mietin, minkälaista myrkkyä tyhjennysjuoman täytyy olla, kun teki tosi kipeää jopa lämpimä suihku. Ja jouduin voitelemaan Bepanthen salvalla sitä, jota mieheni joutui hakemaan apteekista!
      Kuitenkin kun lähdin sinne, niin minulla oli rauhoittavaa kotona, joita otin 1,5 tablettia.
      Ja olin jo levollinen sinne mennessä.
      Hoitaja otti vastaan ja antoi reikähousut ja sukat minulle.
      Muutaman sanan vaihdoimme, että tarvin varmaan jotain rauhoittavaa, kun kuitenkin siinä hetkessä ajattelin, että ei kai se tee niin kipeää, kun olen lukenut!
      Kun tutkimus huoneeseen menimme, nousin tutkimus pöydälle. Hoitaja tiputti pari tippaa sieraimiini ja sanoi että nyt odotetaan 5minuttia, että vaikutus alkaa.
      Oli jotain rauhoittavaa.
      Lääkäri aloitti tutkimuksen ja kertoi, mitä hän alkoi tehdä.
      En tuntenut edes sitä, kun hän alkoi laittaa putkea suolistooni. Oli varmaan jotain puuduttavaa laittanut, eikä kirvellyt yhtään.
      Kertoi koko ajan rauhallisesti miten edetään.
      Tunsin vain, kuin jotain kuplimisia liikkuisi suolistossani, kun hän laski sinne hiilidioksidia jolla laajensi suolistoani. Kun oli kuljettu suoliston vaikeampaan mutkaan vasemmalle, hoitaja auttoi minua kääntymään hiukan selälleni ja samalla kämmenellään tuli suolistoani vasemmalta puolelta vatsaa, kun lääkäri sanoi, että nyt voi tuntua hetki kipeältä.
      Mutta sekin meni sujuvasti ihman huokailuja!
      Ja pian oltiin jo tulossa takaisin ja käänsivät monitorin minun katseltavakseni!
      Olihan se ihme, kun näin miltä suolistoni näyttää sisältäpäin.
      Ja sitten näinkin, kun olisimme " sukeltaneet" johonkin mustaan aukkoon, joka pieneni ja supistui lopulta kokonaan!
      Ja kun ei mitään sen jälkeen tapahtunut, kysyin, joko se nyt loppui???
      Lääkäri myönsi, että nyt on kaikki valmista!
      Eikä missään vaiheessa tullut paukuttelu tunnetta, eikä yhtään paukkua tullut koko reissulla!!!

      En millään olisi uskonut että minun kohdallani kaikki sujui näin helposti!!!
      Kävin pesulla ja vaihdoin omat housut jalkaani, jonka jälkeen avustava hoitaja ohjasi minut valvonta osastolle puoleksi tunniksi.
      Olisin voinut heti lähteä kotiin, mutta jonkun rauhoittavan takia jouduin sinne hetkeksi.
      Lääkäri kävi vielä luonani ja kertoi, ettei mitään koepaloja tarvinnut ottaa!

      Sain lähteä kotiin ja tunsin kiitollisuutta, kun kaikki oli käynyt kivuttomasti 🙏

      TSEMPPIÄ JOKAISELLE, JOILLA EDESSÄ TUO TOIMENPIDE!
      EI TARVI PELÄTÄ!! HYVISSÄ KÄSISSÄ TEITÄ HOIDETAAN ❤️

    • Anonyymi

      Viime talvena olin ekaa kertaa paksusuolen tähystyksessä verenvuodon takia. Aika oli iltapäivästä ja aamu 6 eka picoprep tyhjennysjuoma (1,5dl) ja 12 aikaan toinen. Oli ihan juotavaa ja noron ja cryptosporidioosin sairastaneena oli aika kesyä tuo tyhjennys, kuin mahatauti ilman vatsanväänteitä. Vuorokauteen join mehuja ja vissyjä 3,5l. Energiat tietty oli vähissä ja vähän jännitti. Sain suonensisäisen kipulääkkeen, hetken huimasi, mutta sen ja puuduttavan voiteen avulla toimenpide oli varsin kivuton ja helppo. Yhdessä mutkassa vähän sattui, mutta se oli sellainen 3 sekunnin juttu. Menisin uudestaankin jos täytyy. Toivottavasti tämä lievittää jonkun pelkoa.

    • Anonyymi

      Juuri äsken tulin suoliston kuvauksesta, tulin kylän sairaalasta suoraan isomman kaupungin sairaalaan kun minut käskytettiin, veren vuotoni kestänyt kauan aikaa, 4 pussia verta sain, jatkuvasti tippa oli suonessa paitsi veren saannin aikana. Puoli viisi toivat litran juomaa jolla saisi suolen tyhjäksi, aluksi se meni mutta sitten tökki ja vikalla lasilla tuli vähän ylös kun keho ei pystynyt pitämään sisällä. Kello 6 jälkeen toivat toisen litran olin kauhuissani miten voin juoda tämän nooh 200ml siitähän sitten jäi mutta se ei haitannut kun en ollut lähiaikoina syönyt kauheasti kun olin kipeä ja vatsa muutenkin löysällä. Seuraava aamuna odotin vuoteessa jatkuvasti ottivat verinäytteitä ja unohin kertoa kun tulin sairaalaan hemoglobiini oli 57 josta en tiennyt pätkääkään kun olen nuorempi henkilö. Puoli yhden maissa tähystykseen kyllä pelotti. Ensiksi ripeästi suun kautta kamera oli todella todella epämiellyttävä en valehtele ei mitään kipu lääkkeitä tai sun muuta hössötyksiä suoraan kurkusta alas oksennustahan vähän tuli mikä oli litkua. Seuraavaksi housut kinttuihin ja kylkiasentoon tämä se vasta oli myös hirveää valehtelematta kaasuja syötettiin samanaikaisesti sisään ja en osaa kuvailla sitä mutta en menisi miljoonasta uudestaan taino ehkä voisin harkita tosijaa kivuliasta oli. Tässä kertomukseni anonyymisti toivotan KAIKILLE SAIRASTAVILLE IHMISILLE TSEMPPIÄ JA VOIMIA muistakaa myös välillä saa päästää tunteita irti jos siltä tuntuu!!!!

    • Anonyymi

      Peräsuolen tähystys oli vuosi sitten ja kyllähän se jännitti. Mutta henkilökunta osasi selittää jokaisen vaiheen rauhallisesti että pelko laski melko nopeasti. Ovat tehneet saman toimenpiteen jo tuhansia kertoja, joten he ovat ammattilaisia. Pientä epämukavuutta, mutta eipä sen kummempaa. Oikeastaan suolen tyhjennyt edellisen päivän aikana oli homman ikävin vaihe., etenkin kun se juoksutti yöllä vessaan.
      Mitään ei onneksi löytynyt. Mutta täytyy sanoa että kotimatkalla tuli käytyä syömässä ravintolassa ja harvoinpa on ruoka maistunut yhtä hyvältä!

    • Anonyymi

      Pahinta tuossa tähystyksessä oli oikeastaan odotus lähetteen saatuani itse tähystykseen. Se kun oli 3kk.
      Siinä kolmen kuukauden aikana ehtii päässä pyöriä vaikka minkälaisia ajatuksia siitä että mitä mahdollisesti löytyy.
      Onneksi ei löytynyt mitään ja vaivat joidenka vuoksi olin alunperin mennyt lääkäriinkin olivat kadonneet sen odottelun aikana. :)

    • Anonyymi

      Mulla kolonoskopia oli epämiellyttävä, mutta hyvin sen kesti. Aikaa siihen meni n. 20 min. ja muutama koepala otettiin. Epämiellyttävintä oli menomatka ohutsuolen saakka, mutta tulomatka ja koepalat eivät tuntuneet missään!
      Tyhjennysjuomana Plenvu, josta ensimmäinen pussi meni hyvin alas. Toisen pussin kohdalla oli vaikeuksia saada litku juotua ja siitä tuli huono olo. Ajan kanssa meni kyllä ohi, mutta huonosta olosta johtuen en pystynyt juomaan määrättyä määrää nesteitä. Suoli oli kuitenkin hyvin tyhjentynyt.
      Menisin uudestaan. :)

    • Anonyymi

      Mulla on kolonoskopia ensi viikolla 5.12. Olen jo pari päivää syönyt ruokaa, jossa ei ole kuituja. Normaalisti syön runsaasti vihanneksia; kurkkua, tomaattia, jäävuorisalaattia/kaalia, mutta nyt ne on jätetty jo pois. Saako syödä esim keitettyjä porkkanoita? Päivää ennenhän pitää siirtyä kirkkaaseen liemiruokaan.

    • Anonyymi

      Onko joku ollut lähiaikoina Oysissa tähystyksessä? Miten toimittiin lääkitysten kanssa ja miten sujui?

    • Anonyymi

      Älkää turhaan jännittäkö. Mulla oli viikko sitten tuo kolonoskopia ja jännitin ihan kauheesti ja asiaa ei parantanut kauhujuttujen lukeminen näiltä palstoilta... Tyhjennykseen jouduin juomaan 4l colonsteril valmistetta, josta olin kanssa lukenut että oli kauheinta mitä voi juoda. Hyvin meni kuitenkin kaikki alas ja oikeassa ajassa. Mä join sitä samaan aikaan päärynäjuissin kanssa, jotta maku olisi vähän miellyttävämpi. Se ei kuitenkaan ole niin hirveetä mitä sanotaan, toki yksilökohtaista. Viiminen kaks litraa meni kun vettä vaan kun makuun oli jo tottunut. Vessassa ramppaaminen alkoi noin 2h juoman aloittamisen jälkeen. Kävin noin 15-20 kertaa ennen nukkumaanmenoa. Mitään muuta siitä ei tullut kuin peräaukko kipeentyi ja kävi jaksamisen päälle.

      Valmistauduin kans kovaan nälkään ja hain nutridrinkkejä kaupasta, mutta ihan turhaan. Sitä juomaa juodaan niin paljon ja tiiviiseen tahtiin, että ei kerkeä tulla nälkä. Nukuin todella hyvin eikä yöllä tarvinut mennä vessaan.

      Sitten ite tutkimukseen. Se oli niin helppo kun pystyy olla ja taas aivan turhaan jännitin. Hoitaja oli aivan ihana ja rauhoitteli enne aloitusta. Sain lääkityksen suoraan suoneen ja suosittelen sitä muillekin ketä vähäkin jännittää. Lääkkeet vaikutti nopeasti enkä muista mitään. Kerran tunsin pientä kipua, mutta ei mitään tietoa missä kohtaa mentiin. Suunnittelin katsovani toimenpiteen näytöltä, mutta eihän se näin mennyt. Nukahdin aikalailla heti kun lääkkeet saatiin suoneen.

      Seuraava mitä muistan on kun hoitaja herätteli ja kertoi kaiken olevan valmista. En muistanut mitään, en tuntenut muutakun sen kerran pientä kipua eikä ollut toimenpiteen jälkeen maha kipeä. Tutkimukseen meni noin 15-20min.

      Jos joku näitä vielä lukee niin muutama helppo vinkki.
      Älä jännitä liikaa hyvin se menee. Kannattaa varata mahdollisimman pehmeetä vessapaperia sille päivälle ja jopa loppuvaiheessa vaan suihkutella käsisuihkulla kun sieltä ei tuu muuta kun sitä ainetta enään läpi. Päärynäjuissin kanssa colonsteril aine maistui paremmalta. Viimiseksi kannattaa pyytää lääkkeet, jos vähäkin jännittää. Hyvin se menee:)

      itse olen 17 vuotias nuori nainen ja laiha eli sitä vaikeaa porukkaa eikä ongelmia ollut. Seuraavaksi menossa gastroskopiaan eli suun kautta mennään seuraavaksi.
      Toivottavasti tästä oli apua ja tsemppiä kaikille:)

    • Anonyymi

      Kolonoskopia eli perä- ja paksusuolen tähystys tehty kolme kertaa. Minulla ollut kivuton ja helppo toimenpide. Olen hoikahko mies.

    • Anonyymi

      Minäkin haluan jakaa oman kokemuksen nyt kun ensin näitä luin pelokkaana 😀

      Eli toista kertaa olin tähystyksessä. Viime kerrasta jo aikaa enkä oikein muistanut siitä kuin sen että olin raskaana ja ei päästy kovin pitkälle...
      No tällä kertaa siis jännitin kovasti etukäteen.
      Otin picoprep 2x ja kovin oli hidasvaikutteinen. Vielä ennen toimenpidettä jouduin käydä vessassa. Mutta lääkäri rauhoitteli että kyllä se saadaan tyhjättyä siinä samalla.. kysyttiin kipulääkitystä ja kun olen helposti huonovointinen vahvoista lääkkeistä en halunnut kanyyliä käteen vaan ilokaasua joka tuttu ennestään synntyksistä 😀 se annettiin heti koska alussa kuulemma kipeintä. No sain siis jotakin tekemistä siinä samalla. Tuntui ok kun hoitaja paineli vatsaa mutkissa. Vasemmalla sattui kovasti ja kerran sanoin maskin alta ai! Ja hoitaja taas paineli vatsaa. Sitten käännettiin selälleen ja otettiinkin jo ilokaasu pois (loppuvaiheessa aloin kuulla huonommin ilokaasun vaikuttaessa, muuta sekavuutta ei ollu). No selällään olikin ihan ok ja painelin itse vatsaa. Kaikki oli ohi puolessa tunnissa, tsemppasin itteäni tuntiin etukäteen 😀 kehuin jopa siinä lopuksi että ei ollukkaan niin paha juttu! Lääkärin mielestä oli teknisesti vaikea mutta enhän mä sitä huomannu. Ihan iloisesti lähdin pois kun se oli ohi. Samana iltana oli tosi väsy kun oli ollut 24h syömättä ja vielä seuraavat päivät aika hitailla mutta vatsassa ei mitään tuntemuksia!
      Kyllä siitä selviää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe