Ajattelin ottaa ja pudistaa VP 280 vetarin tässä keväthuollon yhteydessä. Onko kokemusta miten vanhan maalin saa parhaiten pois - kannattaako poistaa? Mikä on paras tapa tasoittaa vetolaitteessa olevat pienet syöpymät, jotka tekevät pinnan epätasaiseksi. Onko jollain tietoa ns. ammattimaaleista jotka pitävät hyvin alumiinilla? En oikein viitsisi ostaa noita "venevärejä", ihan törkeän hintaisia.
VP-perävetolaite, maalin poisto?
11
3333
Vastaukset
- Puhkuja
Kyllä lasikuulapuhallus paras vaihtoehto on, mikäli haluat saada kaiken maalin ja epäpuhtauden vetarista pois alumiinia kuluttamatta. Vetari vaan osiksi ja tyhjät alumiinikuoret puhalluskaappiin. Maaliksi alumiinipohjaväriksi tarkoitettu epoksi tai happo ja pintaan uretaanimaali. Epoksikitin uskoisin toimivan syöpymien täytössä, paitsi jos on kriittisissä paikoissa ISOJA syöpymiä, kannattaa ne täytehitsata puhalluksen jälkeen. Lopuksi vaan väritön teflon antifoulingspray vetariin ja potkuriin.
- Pali
Pikku rälläkällä siihen teräsharja kiekko.Lähtee tosi hyvin puhtaaksi.Maaliksi vasaralakkaa väreissä on valikoimaa,on erinomainen alumiinille.Sanoisin jopa paras mahdollinen ja myös edullinen.Voi maalata ruiskulla,pensselillä tai hiukan ohentaen mohair telalla.jälki tulee eri hyvää.Mutta älä anna valua tai ei ihan niin hyvää .Olen tehnyt kerrotulla tavalla perämoottoriin ja toimii hienosti.
- tai hyvin huonosti
Kaikkeahan voi tehdä hyvin ja hyvin huonosti. Kysyttiin miten vetari pitäisi puhdistaa ja maalata. Jokainen alumiinin syöpymisestä ja metallin maalauksesta tietävä voi päätellä kahdesta edellämainitusta kirjoituksesta kumpi on kumpi. Ai että miten se suolavesi tykkää nakertaa siellä irtoavan vasaralakan alla, johon ei ole käytetty mitään pohjaväriä. Etenkin alumiiniseosten maalauksessa kannattaa olla erityisen tarkka puhtaudesta ja maalien yhteensopivuudesta keskenään ja maalattavan materiaalin kanssa.
- Pali
tai hyvin huonosti kirjoitti:
Kaikkeahan voi tehdä hyvin ja hyvin huonosti. Kysyttiin miten vetari pitäisi puhdistaa ja maalata. Jokainen alumiinin syöpymisestä ja metallin maalauksesta tietävä voi päätellä kahdesta edellämainitusta kirjoituksesta kumpi on kumpi. Ai että miten se suolavesi tykkää nakertaa siellä irtoavan vasaralakan alla, johon ei ole käytetty mitään pohjaväriä. Etenkin alumiiniseosten maalauksessa kannattaa olla erityisen tarkka puhtaudesta ja maalien yhteensopivuudesta keskenään ja maalattavan materiaalin kanssa.
saavuttaa hyvin tehdyn arvo vasaralakalla,riittääkö 3 vuoden kestävyys vai vaatiiko peräti 10 V .Olen hiekka puhaltanut erinäisiä metalli materiaaleja ja rakenteita.Ruiskuttanut niihin muutamia tuhansia litroja maalia.Joten lopetetaan saivartelut sikseen.
- hyvin tehty
Pali kirjoitti:
saavuttaa hyvin tehdyn arvo vasaralakalla,riittääkö 3 vuoden kestävyys vai vaatiiko peräti 10 V .Olen hiekka puhaltanut erinäisiä metalli materiaaleja ja rakenteita.Ruiskuttanut niihin muutamia tuhansia litroja maalia.Joten lopetetaan saivartelut sikseen.
maalaus kestää 20 vuotta eli saman kuin alkuperäinen.
3 vuotta kestävää kutsuisin meikkaukseksi joka tehdään myyntiin tulevalle vehkeelle. - vasta 3 v kestänyt
hyvin tehty kirjoitti:
maalaus kestää 20 vuotta eli saman kuin alkuperäinen.
3 vuotta kestävää kutsuisin meikkaukseksi joka tehdään myyntiin tulevalle vehkeelle.Tosin kun ei mitään merkkejä näy alumiinin oksidoitumisesta,maali on tiukasti kiinni.Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun olen käyttänyt vasaralakkaa alumiini osien maalina,en tiennyt konettani putsatessani että ninun pitäisi se myydä,no ainahan noita selvännäkijöitä on ollut.En ole vieläkään sitä myynyt. kokemukseni perusteella pystyn kyllä suosittelemaan tekotapaa muillekin.Kyse no siitä kuinka hyvin puhdistus tehdään,kyllä tällaisessa tapauksessa rälläkkä toimii todella hyvin.Siinä on iso työ jos pitää purkaa koko vetolaite osiksi.Eikä lasikuula puhallus kovin paljon asiaa paremmaksi tee,maksaa vain todella paljon enemmän kaikkien muiden työ vaiheiden kanssa.Ymmärsin ettei kysyjän laitteessa ole mekaanista vikaa.Taidat olla todellinen perfektionisti. eihän tässä olla rakentamassa avaruus alusta.
- hyvin tehty
vasta 3 v kestänyt kirjoitti:
Tosin kun ei mitään merkkejä näy alumiinin oksidoitumisesta,maali on tiukasti kiinni.Eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun olen käyttänyt vasaralakkaa alumiini osien maalina,en tiennyt konettani putsatessani että ninun pitäisi se myydä,no ainahan noita selvännäkijöitä on ollut.En ole vieläkään sitä myynyt. kokemukseni perusteella pystyn kyllä suosittelemaan tekotapaa muillekin.Kyse no siitä kuinka hyvin puhdistus tehdään,kyllä tällaisessa tapauksessa rälläkkä toimii todella hyvin.Siinä on iso työ jos pitää purkaa koko vetolaite osiksi.Eikä lasikuula puhallus kovin paljon asiaa paremmaksi tee,maksaa vain todella paljon enemmän kaikkien muiden työ vaiheiden kanssa.Ymmärsin ettei kysyjän laitteessa ole mekaanista vikaa.Taidat olla todellinen perfektionisti. eihän tässä olla rakentamassa avaruus alusta.
Et varmaan ilahdu jos uutena ostamastasi vetarista maalit karisevat 3 kauden jälkeen pois. Eikä mielestäni ole kovin mukavaa aloittaa maalaushommaa taas 3 vuoden kuluttua alusta. Johan rungon metalliosat ohenevat toistuvassa teräsharjauksessa.
Olen jonkin verran perfektionismiin taipuvainen mutta myös niin laiska, että kolmen vuoden välein en viitsi tehdä tuollaista paskahommaa. Mieluummin vietän senkin ajan vesillä. - Pali
hyvin tehty kirjoitti:
Et varmaan ilahdu jos uutena ostamastasi vetarista maalit karisevat 3 kauden jälkeen pois. Eikä mielestäni ole kovin mukavaa aloittaa maalaushommaa taas 3 vuoden kuluttua alusta. Johan rungon metalliosat ohenevat toistuvassa teräsharjauksessa.
Olen jonkin verran perfektionismiin taipuvainen mutta myös niin laiska, että kolmen vuoden välein en viitsi tehdä tuollaista paskahommaa. Mieluummin vietän senkin ajan vesillä.Perä putsattu ja maalattu 3v sitten ja on edelleen kuin olisin sen juuri tehnyt.EI SITÄ TARVITSE HUVIN VUOKSI PUTSAILLA ainoastaan jos olisi alkanut "kukkia".Mutta kun ei ole niin ei tarvitse.
- tässä mikään
Pali kirjoitti:
Perä putsattu ja maalattu 3v sitten ja on edelleen kuin olisin sen juuri tehnyt.EI SITÄ TARVITSE HUVIN VUOKSI PUTSAILLA ainoastaan jos olisi alkanut "kukkia".Mutta kun ei ole niin ei tarvitse.
muu mätä kuin että kirjoitit:
"saavuttaa hyvin tehdyn arvo vasaralakalla,riittääkö 3 vuoden kestävyys vai vaatiiko peräti 10 V .Olen..."
Siihen vastasin, että 3 vuotta ei todellakaan riitä vaan 20 vuotta tarvitaan. Piste. - Pali
tässä mikään kirjoitti:
muu mätä kuin että kirjoitit:
"saavuttaa hyvin tehdyn arvo vasaralakalla,riittääkö 3 vuoden kestävyys vai vaatiiko peräti 10 V .Olen..."
Siihen vastasin, että 3 vuotta ei todellakaan riitä vaan 20 vuotta tarvitaan. Piste.Ihan pelkkää saivartelua.
- toimii ja sopii
Asioita voi tehdä mutkikkaasti tai helposti.
--eri tyylit sopii eri luonteille.
(kuten oheisesta kirjoittelusta voimme huomata...)
Omana kokemuksen tuon tähän soppaan seuraavaa:
-Minulla on puuvene jossa on sisäperä.
Puuveneen hoito on kuulemma hirveän työlästä.
Samoin on sisäperän ylläpito kamalan hankalaa-kuulemma.
Mutta, kun aloin hoitaa venettäni omin päin, ilman kaikkea tietoa ja neuvoja ja etenkin ilman venekaupan kalliita maaleja ja varusteita - niin elämä on niin helppoa että!!
Olen jo 10v joka kevät tervannut veneen ulkoa.
(poistin alkuperäiset lakat ja maalit...)
Samalla olen tervannut kerran pari myös ton sisäperän ulkopinnat.
(käytössä sen maali on rikoutunut hieman... mutta terva suojaa nyt hyvin- jo 10v !!!)
---Yllättävän siisti se on vieläkin!!!
Tosin ei tämä huolto ja ylläpitotapa sovi heikkohermoisille ja kovin numismaattisille henkilöille.
Voin suositella vain itseni kaltaisille, ei niin pikkutarkoille ihmisille..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811