Meille tarjottiin eksoottisen näköistä raitaista puumateriaalia Zeebranoa keittiö työtasoihin vaihtoehtoa tummalle pähkinälle.
Millaiset käyttöominaisuudet Zeebrano-puulla ? Tietoa olisi kiva saada.
Millaista Zeebrano ?
8
7112
Vastaukset
- Kauppias HKI
Suhteellisen uusi materiaali suomessa.
Erittäin kova eli hyvä iskun kestävyys.
Lievästi öljyinen,joten vahausta tai öljyämistä ei tarvita niin usein kuin tavalliset puutasot.
Ei toki tiikin veroinen (öljyisyyden suhteen)
Hintataso zebranossa samaa luokkaa kuin tiikissä.
Eli kalleimasta päästä,kalliimpi kuin useimmat kivitasot.Tuleeko raidallisena tuotteena "hitti"-tuotteeksi,jää nähtäväksi.Itse laittaisin tiikin. - ville
Puukeskuksella on hyvä tietopankki, alla kaikki teidot mitä sieltä saa.
Mitä itse puuhun tulee niin omasta mielestäni todella upeaa, selvästi parasta jalopuuta mitä tässä maailmassa on. Haittana hervoton hinta, zebranomotti maksaa 8000e/kuutio, siinä missä pähkinä 4000e/motti, merbau 3200e, tammi reilu 2000e, koivu taitaa olla jo alle 2000e.
Puun syykuviot ovat todella voimakkaat ja siten puu jakaa vahvasti mielipiteitä. Osa tykkää, osa ei.
Jos itse pitäisi valita pähinän ja zebranon välillä niin ehdottomasti zebrano.
Kaupallinen nimi:
* Zebrano (Saksa, Iso-Britannia)
* Zingana (Ranska)
Tieteellinen nimi:
* Microberlinia brazzavillensis
* ( Heimo: Leguminosae Caesalpinioideae )
Alkuperäisnimi:
* Allen ele, Amou (Kamerun)
* Izingana (Gabon)
Kasvualue:
* Zebrano on läntisen keski-Afrikan hieman harvinaisempi puulaji, joka kasvaa varsinkin Kamerunissa ja Gabonissa.
Puun ominaisuuksista:
* Puu kasvaa 40 m pitkäksi ja 100cm rinnankorkeusläpimitaltaan. runko on 15 m:n korkeudelle oksaton ja hyvin kehittynyt. Kuori on ohut, punertavanruskea, nuorilla puilla halkeillut ja vanhemmilla pyöreinä, suomumaisina paloina irtoava.
* Pinta- ja sydänpuu erottuvat voimakkaasti. Pintapuu on melkein valkea ja käyttökelvoton, minkä takia se nykyään poistetaan ennen maastavientiä. Sydänpuun väri vaihtelee harmaanruskeasta vaalean ruskeankeltaiseen, ja puuaine on himmeäkiiltoista, tummanruskeiden, tangentinsuuntaisten ja noin 1 mm:n levyisten juovien kuvioittama. Se on siitä syystä erittäin koristeellista.
* Rakenteeltaan se on karkea-, usein myös vastasyistä ja osaksi suuriputkiloista. Se kestää hyvin termiittien ja muidenkin hyönteisten hyökkäykset. Puuaineella on tuoreena omituinen, paha haju. Se on keskiraskasta, keskikovaa, kimmoisaa ja iskunkestävää sekä kestää puristusta ja taivutusta keskinkertaisesti.
* Kuivaus on tehtävä hitaasti ja huolellisesti, koska se on herkkä halkeilemaan ja kieroutumaan. Kuivana säänkestävyys on hyvä. Se kutistuu kohtalaisesti. Se on helppoa työstää kaikilla työvälineillä. Höylääminen, liimaus, petsaus sekä kiillotus soveltuvat sille erinomaisesti, kuten myös viilutus.
* Ilmakuivan sahatavaran paino 737 kg/m3
Kutistuma:
* säteen suuntaan 7 %
* tangentin suuntaan 12 %
* tilavuuskutistuma 17 %
Käyttö ja ympäristö:
* Zebranoa käytetään sekä täyspuuna että varsinkin vaneriviiluna koristeellisen näkönsä vuoksi, mutta se soveltuu hyvin myös kaikenlaisiin sisärakenteisiin, taideteollisuuteen, työkalujen kahvoihin, ratapölkyiksi ja laivateollisuuteen. Sitä käytetään myös huonekaluihin, ravintoloiden, apteekkien, myymälöiden, hissinkorien ym. sisustuksiin. Eduskuntatalon kalusteissa on käytetty mm. zebranoa.
* Zebrano on ns. "mielikuvituspuu", jonka myynti on riippuvainen kulloinkin esiintyvän muodin tarpeista. Gabonin puu on vahvajuovaisempaa kuin Kamerunista toimitettu.
* International Tropical Timber Organization (ITTO) mukaan puuta hakataan ja kaupataan säännöllisesti, mutta pieniä määriä, johtuen osittain sen hakkuun vaikeuksista. World Conservation Monitoring Center (WCMC) toteaa sen olevan melko runsaslukuinen kasvualueillaan, eikä näe sillä olevan uhkaa nykypäivänä.- Kauppias HKI
http://www.webforest.fi/jalopuu/puulajit123/Zebrano.html
Tuossa oikea linkki "lainastasi".
Keittiötasoja ei nyt kuitenkaan osteta,eikä myydä "moteittain".
Pelkkä m3-hinta ei kuitenkaan kerro koko totuutta siitä mitä lopputuote tulee maksamaan.
Zebranossa hintaa nostaa mm. harvinaisuus,tasojen tekeminen täyspitkistä säleistä.
m3-hinta viljellyssä tiikissä lienee n. 25% edullisempi,mutta liimaaminen tasoksi on haastavampi johtuen mm.puu öljyisyydestä.
Tiikissä on tosin hyväksyttävää tasojen valmistaminen "sauvajatkoilla",kun taas zebranossa idea on tuo täyspitkät sauvat.
Uskon zebraanon markkinallisesti jäävän marginaalituotteeksi,mutta eihän noista buumeista kukaan voi olla täysin varma.
Parhaiten lienee toimivan pieninä "piriste-pintoina" - Valinnan edessä
Kauppias HKI kirjoitti:
http://www.webforest.fi/jalopuu/puulajit123/Zebrano.html
Tuossa oikea linkki "lainastasi".
Keittiötasoja ei nyt kuitenkaan osteta,eikä myydä "moteittain".
Pelkkä m3-hinta ei kuitenkaan kerro koko totuutta siitä mitä lopputuote tulee maksamaan.
Zebranossa hintaa nostaa mm. harvinaisuus,tasojen tekeminen täyspitkistä säleistä.
m3-hinta viljellyssä tiikissä lienee n. 25% edullisempi,mutta liimaaminen tasoksi on haastavampi johtuen mm.puu öljyisyydestä.
Tiikissä on tosin hyväksyttävää tasojen valmistaminen "sauvajatkoilla",kun taas zebranossa idea on tuo täyspitkät sauvat.
Uskon zebraanon markkinallisesti jäävän marginaalituotteeksi,mutta eihän noista buumeista kukaan voi olla täysin varma.
Parhaiten lienee toimivan pieninä "piriste-pintoina"Kiitoksia ! Aika hyviä ja tyhjentäviä vastauksia Villeltä ja Kauppiaalta. Minun kuluttajan silmää ainakin zebrano miellytti ja se on minun valintani näistä! Tiikkiä en ainakaan ottaisi, vaikka kuinka keittiömyyjä sitä tarjoaisi;-(
Nuo esitetyt kuutiohinnat eivät ainakaan ole missään suhteessa saamiini tasojen metrihintoihin. Pähkinän ja zebranon hintaero oli 30 % luokkaa pähkinän eduksi ??! - Kauppias HKI
Valinnan edessä kirjoitti:
Kiitoksia ! Aika hyviä ja tyhjentäviä vastauksia Villeltä ja Kauppiaalta. Minun kuluttajan silmää ainakin zebrano miellytti ja se on minun valintani näistä! Tiikkiä en ainakaan ottaisi, vaikka kuinka keittiömyyjä sitä tarjoaisi;-(
Nuo esitetyt kuutiohinnat eivät ainakaan ole missään suhteessa saamiini tasojen metrihintoihin. Pähkinän ja zebranon hintaero oli 30 % luokkaa pähkinän eduksi ??!Itse on 100% tiikkifriikki.
Tosin keittiöni tasot ovat mustaa graniittia,höystettyinä tiikillä.
Muualla kotona tiikkiä siellä täällä....
kaiuttimet,ulkokalusteet,sälekaihtimet jne....
Mitäs muuten meinaat maksaa zebraanosta?...
Ei tietty ole pakko vastata,jos siltä tuntuu... - ville
Valinnan edessä kirjoitti:
Kiitoksia ! Aika hyviä ja tyhjentäviä vastauksia Villeltä ja Kauppiaalta. Minun kuluttajan silmää ainakin zebrano miellytti ja se on minun valintani näistä! Tiikkiä en ainakaan ottaisi, vaikka kuinka keittiömyyjä sitä tarjoaisi;-(
Nuo esitetyt kuutiohinnat eivät ainakaan ole missään suhteessa saamiini tasojen metrihintoihin. Pähkinän ja zebranon hintaero oli 30 % luokkaa pähkinän eduksi ??!Taitaa tuo pähkinä olla niin trendistä nykyisin, että siitä saatetaan pyytää mitä tahansa :D
- hifiharrastaja
Kauppias HKI kirjoitti:
Itse on 100% tiikkifriikki.
Ei tietty ole pakko vastata,jos siltä tuntuu...Totta. Kauneus on katsojan silmissä. Olen tyytyväinen zebranosta valmistettuihin lattiakaiuttimiini. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut, mutta zebrano vaikutti sopivan eksoottiselta. Kauneinta kaiuttimissani on puun syiden muodostama sivuille kaartuva kuvio.
- tietoa on
Kauppias HKI kirjoitti:
Itse on 100% tiikkifriikki.
Ei tietty ole pakko vastata,jos siltä tuntuu...Se on sellainen homma pojat, että aito luonnontiikki on tällähetkellä n. 4000 e/kuutio ilman veroja, ja on tosiaankin rasvainen. Zebrano on 2100 euroa/ kuutio, eikä ole pätkääkään öljyinen puulaji. Zebranossa käy tavallinen pvac aivan loistavasti, tiikkiin on omat 2 komponentti liimansa, epi-liimoilla voi myös onnistua. Ja näitä työstän ja myyn ammatikseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275