Sakkaus?!

Sinkilä

Mitä on sakkaus? Katsastelin aiempia viestiketjuja mutta en päässyt varmaan selvyyteen mitä tapahtuu kun ahdin sakkaa.. Kun vastaatte, miettikää hetki onko käsityksenne asiasta oikea, muuten tulee vain tapelu eri vaihtoehtojen välillä...

Tämänhetkinen käsitykseni sakkauksesta on se, että ilma virtaa turbiinipyörän ohi/vasten niin suurella nopeudella (tai turbiinipyörä pyörii niin suurella nopeudella -> ylikierroksilla) ettei turbiinipyörän siipiraot ehdi vastaanottamaan tai luovuttamaan ilmaa eteenpäin, eli toisinsanoen turbiini jauhaa tyhjää.

7

2802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turpo

      Yksi asia joka pitää tietää on se että kuinka
      monivyöhykkeinen turpiini on.
      Jos on useita vyöhykkeitä niin se sakkaa jos
      ilman sisäänvirtaus turpiiniin muttuu pyörteiSEKSI
      silloin virtaus "irtoaa" siivestä.
      Toinen on jos turpiinin sisemmän osan ilmavirtaus estyy vähäisen käytöntarpeen takia eikä ole ns.
      venttiilillä ohjattua liikailman ulosohjausta ylipaine tilanteen ajaksi ,silloin koko turpiini sakkaa.

      • Masa

        Turbiini ei muuten sakkaa, vaan kompressori. Ja tapahtuu silloin kun läpi menevä ilmamäärä on liian pieni. Opetelkaa fysiikkaa ja englantia ja laittakaa googleen hakusanaksi "compressor surge" ja pari muuta turboon liittyvää sanaa niin kyllä tietoa alkaa tulla.


    • Pörje

      Aivan aluksi olisi hyvä tietää edes mistä ilmiöstä turbojen yhteydessä käytetään harhaanjohtavaa suomenkielistä käännösta ' sakkaus '

      Sakkaus tarkoittaa suomenkielessä ilmiötä, jossa nostovoimaa synnyttävän profiilin kohtauskulma kasvaa niin suureksi, että nostovoima alkaa vähentyä (virtauksen irtoaminen).

      Ahtimissa käytettävä keskipakopuhallin toimii hiukan eri periaatteella ja ilmeisesti jotain siinä tapahtuvaa ilmiötä on paremman puutteessa ruvettu kutsumaan suomenkielisellä nimellä sakkaus, sillä seurauksella, että samaa termiä käytetään näköjään useammastakin eri tapahtumasta ikäänkuin yleisnimenä.

      Ilmiön selostaminen olisi paljon johdonmukaisempaa jos joku selittäisi edes mitä sakkaus tarkkaan ottaen turbojen yhteydessä tarkoittaa.

      Niin kauan kuin jokaisella on oma käsityksensä tarkoituksesta, mitään järkevää vastausta on turha hakea.

      • Juuri siivestä puhuttaessa on termi sakkaus tuttu. Turbiinissa on myös siivet ja niissäkin ilman pitäisi seurata siipiä, tietyissä tilanteissä virtaus irtoaa myös niistä siivistä. Turbiinissä käytetään lisäksi ilman massaa(siis painoa) hyväksi ja ilmaa lingotaan ulkokehälle, joten äkkiä luulisi että sakannutkin ilma linkoutuu ulkokehälle vetäen uutta ilmaa sisään. Näin ei kuitenkaan tapahdu vaan koko turbiinin sanotaan sakkaavan kun turbiini menee tukkoon "ilmasta", Itsekkään en ymmärrä kuin se on mahdollista, näin vain tapahtuu.


      • M.B.
        airfoil kirjoitti:

        Juuri siivestä puhuttaessa on termi sakkaus tuttu. Turbiinissa on myös siivet ja niissäkin ilman pitäisi seurata siipiä, tietyissä tilanteissä virtaus irtoaa myös niistä siivistä. Turbiinissä käytetään lisäksi ilman massaa(siis painoa) hyväksi ja ilmaa lingotaan ulkokehälle, joten äkkiä luulisi että sakannutkin ilma linkoutuu ulkokehälle vetäen uutta ilmaa sisään. Näin ei kuitenkaan tapahdu vaan koko turbiinin sanotaan sakkaavan kun turbiini menee tukkoon "ilmasta", Itsekkään en ymmärrä kuin se on mahdollista, näin vain tapahtuu.

        Johan tästä väännettiin kuukausi sitten. Puhaltimilla/kompresoireilla ihan yleisesti paine aluksi kasvaa, kun virtausta kuristetaa, mutta lopussa (lähes nollavirtauksella) paineentuotto romahtaa, kun ilma alkaa pyörteillä siipipyörässä (=sakkaus). Tällöin painepuolella on yhä "varastossa" korkea paine, korkeampi kuin (sakkaavan) siipipyörän paineentuotto ja niinpä paineistettu ilma purkautuu "takaperin" siipipyörän läpi. Tämän seurauksena paine laskee ja siipipyörä alkaa taas "toimia" -> ilmiö toistuu = pumppaus.


      • Lentäjä poika

        Oikeassa olet. Sakkaus (stall) alkaa kohtauskulman noustessa 20 asteen nurkille. Mitenkähän tilanne syntyisi turbiinissa...


    • Mjinä

      Turbokartoissa olevaa surgerajaa nimitetään suomenkielisessä kirjallisuudessa pumppausrajaksi, useasti käytetään kyllä sanaa sakkausraja. Mistä lie tuo sana sakkaus tullut..

      Sanan surge kun syöttää sanakirjaan saa vastaukseksi:
      hyrske
      hyrsky
      hyöky
      kuohu
      syöksyaalto
      tyrskytä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3193
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2905
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2152
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1605
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1379
    6. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1369
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1354
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1317
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1275
    Aihe