Todisteista

Epäilyn tuntua

Oikeaoppinen skeptikko epäilee pääsääntöisesti kaikkea mitä ei ole voitu todistaa oikeaksi vaikkapa yleensä ottaen kaikkia paranormaaleja ilmiöitä, ufoja yms. Oikeaoppinen skeptikko samalla kuitenkin pitää tuhansia asioita totena vaikka niitä ei ole ns. todistettu. Hyvä esimerkki tälläisestä on skeptikonkin oma havaintomaailma. Siis; mistä skeptikko tietää että kaikki hänen ympärillään oleva on totta eikä esimerkiksi aistiharhaa (tätä monet filosofit ovat historian aikana muun muassa epäilleet). Toisaalta myöskin järjestelmällinen epäily lienee jo siinäkin mielessä epäilyttävää että se rajaa jo itsessään paljon mahdollisia asioita mahdottomien asioitten piiriin. Eikö siis oikeaoppinen skeptikko voisi alkaa epäilemään myös omaa epäilyään (vaikkakin hän ei ehkä sen jälkeen enää varsinaisesti olisikaan skeptikko)?!!

13

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Happonen

      Suoraan suljetulta osastolta?

      • skeptit

        ovat vainoharhaisia fundamintalistejä salaseuroineen!


      • skeptikko
        skeptit kirjoitti:

        ovat vainoharhaisia fundamintalistejä salaseuroineen!

        Tuolla väitteellä ei ole tieteellisiä perusteita.


    • skeptikko

      Oikeat skeptikot epäilevät determinismiä. Itse asiassa oikeat skeptikot epäilevät. Epäily tekee ihmisestä skeptisen. Ei niin väliä sillä, mitä epäillään. Kaikki jotka ovat joskus epäilleet, ovat skeptikkoja.

      • perusta

        Kyllä tämä nyt vaikuttaa siltä skeptikko ei pidä mitään itsensä ulkopuolista totena. Joten tämän kirjoittaminen oli turhaa. Kommunikointi skeptikon kanssa on turhaa, koska skeptikko tietää mikä on totta (oma itse ja omat käsitykset, vaikka niitä epäilläänkin).


      • synkkä varjo
        perusta kirjoitti:

        Kyllä tämä nyt vaikuttaa siltä skeptikko ei pidä mitään itsensä ulkopuolista totena. Joten tämän kirjoittaminen oli turhaa. Kommunikointi skeptikon kanssa on turhaa, koska skeptikko tietää mikä on totta (oma itse ja omat käsitykset, vaikka niitä epäilläänkin).

        skeptikko epäilee epäilyä ja saa mennä juoksemaan Xenonin kanssa kilpaa.


    • minä itse

      Ei voi olla havaitsematta, että kovin monet skeptikot epäilevät asioita valikoivasti. Ovat myös usein hyvin vanhakantaisen materialisteja.

      Ihmisten (suurin osa) "totuus" on subjektiivista ja se käsittää vain ne asiat, jotka hän aistii ja ymmärtää. Muulle ei ole sijaa.
      Aina nojataan tieteeseen, vieläpä tieteen ortodoksisimpaan siipeen. Tiedehän on ihmiskunnan kulttuurin tuote. Tieteen ajatustapa-perusta on tuhansia vuosia vanha. Sen edistymistä ovat aina ohjailleet myös tutkijoiden halut, asenteet, narsismi etc... Ei siis pelkästään totuuden etsintä. Näinollen tiedettäkin pitäisi epäillä. Ellei niin tehdä, on skeptisyys paljolti uskon asiaa. Uskomuksiahan skeptikon kuuluisi erityisesti epäillä.

      Pitäisi käyttää enemmän "ehkä" "ilmeisesti" jne sanoja epäillyissään. Jos asioihin suhtaudutaan ehdottomasti, siis täysin kieltämällä jotkut mahdollisuudet, putoaa skeptisyydeltä järjellinen pohja pois ja siitä tuli uskonkappale.

      Täällä mainittu Epäillä epäilyjä -sanonta, kuulostaa varsin viisaalta.

      • Juppu

        Niinhän se menee. Tieteessä on skeptikkonsa. Sitä pitäisi olla jokaisessa tutkijassa. Uuden löytö herättää epäilyksen tulosten oikeellisuudesta. Tämä saa tutkijan toistamaan kokeet ja mikäli tulos edelleen osoittaa, että uuden asian jäljillä ollaan, voidaan kehittää teoria, joka lähetetään avoimesti arvosteltavaksi/testattavaksi tiedeyhteisölle.


    • Happonen

      Montako mielestäsi "oikeaoppista skeptikkoa" tunnet henkilökohtaisesti, siis muka skeptikoksi jonain hihhuliaatteen kannattajina julistautunutta? Anna esimerkkejä, paskanjauhaja muuten olet.

    • Attila Z

      ... jonkun kusipään provo. Turha hikeentyä. Menis hoitoon.

    • Mursu

      "Oikea" skeptikko epäilee uskomuksia, jotka muuttuvat tosiksi kun niitä toistetaan tarpeeksi. Filosofi David Hume sanoi: "Se, että aurinko on tähän asti noussut joka aamu ei todista, että se nousee huomenna."

      • marsu

        "skeptikko epäilee uskomuksia, jotka muuttuvat tosiksi kun niitä toistetaan tarpeeksi."

        Siis kaikkea? Olen huomannut, että massalla on taipumuksena hakeutua maata kohti kun sen pudottaa. Tämä on toistunut jo useamman kerran ja Newton on osannut jopa pukea sen matemaattiseen muotoon.

        Mutta kyllä skeptikon pitää epäillä tällaista. Ei ole ollenkaan sanottua, että se enää huomenna tippuisi maata kohti. Se nyt on vaan näyttänyt siltä pidemmän aikaa, totuutta ei kukaan voi tietää ja sitä kuuluu siis epäillä.

        Mitä jää jäljelle?


    • löajf9

      .. on erittäin narsistinen. Olen myös huomannut valikoivaa epäilemistä näiden "oikeiden" skeptikkojen suhteen. Uskotaan mitä halutaan ja loppuja voidaan epäillä, koska muut vain uskovat niihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe