Onko normaalia ja mistä johtuu?
Tein iltapäivällä reippaasti kävelemällä kahden tunnin "rasvanpolttohikilenkin". Ihan vain kokeeksi mittasin verenpaineen sen jälkeen ja se oli 99/67. Normaalit arvoni ovat 120-130/80. Tunnin kuluttua mittasin uudelleen ja tulos oli sama. Illalla paine oli taas normaali.
Olen luullut, että rasituksessa verenpaine nousee. Miten sydämen toiminta liittyy asiaan?
Alhainen verenpaine rasituksen jälkeen
3
18571
Vastaukset
- Jukka
Asia kannattaa ottaa esille lääkärin kanssa keskustellessa. Ensin kannattaa kuitenkin koittaa mitata painetta itse rasituksen aikana. Se on toki äärimmäisen hankalaa itsenäisesti.
Periaate on kuitenkin se, että verenpaine nousee terveessä sydämessä koko rasituksen ajan. Jos verenpaine selvästi romahtaa rasituksen aikana, on se epäterve merkki. Tässä pisteessä sydämen pumppausvoima loppuu kesken kaiken ja riittävää verenpainetasoa ei enää saada ylläpidetyksi.
Tällainen viittaa yleensä tuleviin ongelmiin: kehittymässä olevaan vajaatoimintaan ja kohonneeseen sydänkohtausriskiin.
Lepopaine voi kuitenkin nopeastikin laskea jopa alle normaalin tason. Se ei siis kerro kaikkea.
Tärkeintä olisi siis selvittää, miten verenpaine reagoi rasitukseen. Jos minkäänlaisia oireita ei ole, ei verenpaine itsessään kerro asiasta juurikaan mitään. Ei ainakaan silloin, kun saat mitatuksi vain lepopaineen.
On syytä muistaa, että esimerkiksi lievä toimintavajaus voi olla ihmisellä vuosikymmeniä niin, että se ei vaikuta muuta kuin siihen, ettei jaksa esim. kilpaurheilla. Normaalisti tätä ei edes huomaisi.
Rasituskokeen tulkintaohje verenpaineen osalta: "Systolinen verenpaine nousee tavallisesti tasolle 160-220 mmHg, diastolinen paine ei yleensä juuri muutu. RR-nousu yli 240/100 viittaa hypertensioon. Systolisen paineen lasku rasituksessa 10-15 mmHg viittaa iskemian aiheuttamaan heikentyneeseen LV-funktioon. Jos verenpaineen nousua ei tapahdu ollenkaan, on LV-funktio huono."
Edellä LV:llä tarkoitetaan vasenta kammiota, siis sitä, joka on sydämen pumppu. - vaikuttaa?
Mainitsin rasvanpolttoHIKIlenkin. Voisiko runsas hikoilu vaikuttaa?
Itselläni ainakin esim. saunassa verenpaine laskee runsaan hikoilun vuoksi, jos en ole juonut tarpeeksi nesteitä jo ennen löylyhuoneeseen menoa.
Eli olihan hikoilun vaatima nesteytys kunnossa? - Varpuli
Jukalle!
Kiitos vastauksestasi.
Tein eilen tunnin kävelylenkin ja sen jälkeen poljin kuntopyörällä vähän aikaa niin, että sain pulssin nousemaan 127 ja siinä tilanteessa toinen henkilö mittasi verenpaineen polkiessani. Se oli 127/79 eli minun normaali paineeni.
Minulla on ollut 15 vuotta sitten sydäninfarkti, jonka jälkeen olen kaikki nämä vuodet syönyt beetasalpaajaa (Atenol) 25 mg aamuisin. Lääkehän alentaa hieman pulssia ja estää sitä nousemasta liikaa. Vaikuttaa tietenkin myös verenpaineeseen hillitsevästi. Tosin tiedän ilman mittareita, mikä on sopiva syke esim. kävelylenkeillä.
Eilenkin puolen tunnin kuluttua paine oli laskenut 105/70, mutta oli sykekin palautunut normaaliksi 65.
Minulla ei rasituksessa tule mitään kipuja, koska poden Prinzmetalin angiinaa, joka ilmenee öisin, jos olen päivällä "raatanut" liikaa. Näistä kuntolenkeistä ei tule oireita, koska teen ne tietyllä rasitusmäärällä, ei juosten.
Enempää en näitä asioita pohdi vaan jatkan entiseen malliin kuntoni hoitamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539