Ostin vuosia sitten -20-30-luvun vaihteessa tehdyn pöydän. Lakkapinta oli hieman vaurioitunut jo silloin, mutta vasta nyt pöytä alkaa näyttää siltä että sille tarttis tehdä jotain.
Valitettavasti vanhan omistajan neuvot pinnan uusimiseksi ovat unohtuneet...Sen muistan, että pöytää ei saa hioa (viilua?), ja että jollain tietyllä aineella ei saanut liuottaa sitä lakkaa pois. Spriistä ja tinneristä hän puhui jotain, mutten nyt muista missä yhteydessä kummastakin. Kuitenkin, pinta pitää liuottaa jollain aineella. Kysymys kuuluukin, että millä? On tietty mahdollista että menen antiikkikauppoihin kyselemään, mutta kysytään nyt täältäkin. Luulisin, että tuon aikakauden huonekaluissa on käytetty samantyylisiä maaleja ja lakkoja...että kai joku vastauksen tietää.
Vanhan pöydän lakkapinta?
8
15575
Vastaukset
- pois siklillä
Minä olen usein ottanut vanhan lakkapinnan pois siklillä (kaavinlevy). Ihmettelen, miksi viilua ei voi hioa? Onhan siinä aina vaaransa, että viilun pinta kuluu puhki, kun ei tiedä kuinka monta kertaa viilun pinta on jo aikaisemmin hiottu. Kyllä minä olen pinnan hionut ja loppuhionta syyn suuntaisesti. Viiluun ei saa hionnasta tulla yhtään poikittaisia naarmuja. Kun sitten pintakäsittelet kannen esim. kiiltävällä lakalla. Lakka kun on kuivunut, näkyvät poikittaiset naarmut todella hyvin.
- Jimbo
ja mikä ettei olisi, en kehota sinua tekemään sille mitään.
Vie se jollekin oikealle entisöijälle.
Jos kunnostus käy nyt kevyellä kädellä, ei se myöskään maksa kohtuuttomasti.
Ite-ihmiset saavat harjoitellessaan aikaan sellaista jälkeä, että sen korjaaminen
on joko mahdotonta tai maksaakin sitten mansikoita.
Ihan neuvoksi vaan. - Maalari.
Kyseessä on siis lakkapinta ei värjätty lakattu pinta? Jos on pelkkä lakka niin kaikki lakat pois ja uudet tilalle. Kiiltoaste sama kuin ennenkin. Ja mielellään ammattilainen tekee työ!
- mestarientisöijä...
ja edelliselle vastaukseksi, pöytä ei ole mikään superarvokas. Ellei nyt vanhaa yleensä pidä arvokkaana. Tottakai isommat projektit on syytä jättää ammattilaisten hoidettavaksi jollei itse ole perehtynyt entisöintiin. Mutta tässä tarvitsee vain liuttaa se vanha lakka, ja laittaa uusi kerros tilalle. Jos tiedän mitä aineita pitää käyttää, osaan sen varmasti tehdä itsekin. Ehkä käyn jossain maaliliikkeessä kysymässä kans neuvoa. Siis maalaamisesta yms yleensä minulla on kyllä kokemusta, että en ihan peukalo keskellä kämmentä ole :)
- Maalari
mestarientisöijä... kirjoitti:
ja edelliselle vastaukseksi, pöytä ei ole mikään superarvokas. Ellei nyt vanhaa yleensä pidä arvokkaana. Tottakai isommat projektit on syytä jättää ammattilaisten hoidettavaksi jollei itse ole perehtynyt entisöintiin. Mutta tässä tarvitsee vain liuttaa se vanha lakka, ja laittaa uusi kerros tilalle. Jos tiedän mitä aineita pitää käyttää, osaan sen varmasti tehdä itsekin. Ehkä käyn jossain maaliliikkeessä kysymässä kans neuvoa. Siis maalaamisesta yms yleensä minulla on kyllä kokemusta, että en ihan peukalo keskellä kämmentä ole :)
Muista sitten kysyä tarkkaan lakan kulutuskestävyys! Nykyään myydään sellaisia lakkoja joilla ei tee yhtään mitään.Jos esimerkiksi jää juomalasista vesirinki pöytään niin jo jää lakkapintaan vaalea jälki. Nykylakat suorastaa "imee" vettä. Se johtuu taas ilmeisesti siitä koska lakoista on tehty niin ympäristöystävällisiä, että kaikki kulumiskestävyyttä parantavat aineet on poistettu tai korvattu huomattavasti huonommilla aineilla.Jokin esim. uretaanilakka on varmasti paras vaihtoehto, mutta kyseessä on sitten liuotinpohjainen lakka ja paras levitysmenetelmä on ruiskun kanssa 2-3 kerrosta ja välihionnat lakkausten välissä.Siitä vaan töihin... :)
- toopeli
mut koitappa selvittää voisko kyseessä olla sellakka tai selluloosalakka. Sillä syntyy peilikirkas pinta joka tehdään pulituuraamalla, joka oli joskus aikoinaan kovasti suosittu menetelmä arvokkaiden/hienojen, peilaavien pintojen tekemiseen. Kyseinen pinta ei tosin tykkää vedestä, eikä välttämättä liuottimistakaan, joten voisi sopia saamiisi "hoito ohjeisiin". Ei muuta kuin onnea ja intoa projektiisi.
- mestarientisöijä...
Luulen että se on tuo sellakka...ainakin kuulosti tutulta. Peilikirkas on (tai on ollut :)). Käyn tossa läheisessä antiikkiliikkeessä vielä kysymässä ja kai ne maalikauppassakin osaavat vielä neuvoa. Kiitos vastauksista!
- åland32
mestarientisöijä... kirjoitti:
Luulen että se on tuo sellakka...ainakin kuulosti tutulta. Peilikirkas on (tai on ollut :)). Käyn tossa läheisessä antiikkiliikkeessä vielä kysymässä ja kai ne maalikauppassakin osaavat vielä neuvoa. Kiitos vastauksista!
Vastoin useita ohjeita,ei kannata yrittää hiomalla tai muulla tavalla poistaa vanhaa lakkaa.Teräsvillalla varovainen karhennus,ja uusi lakka päälle.Tämä tietenkin vain silloin kun vika on vain lakassa,eikä itse puupinnassa.Joudut kuitenkin valitsemaan sopivan lakan vanha lakkaus huomioon ottaen.Myyjä maaliliikkeessä osaa auttaa,ainakin pitäisi,oikean tuotteen valinnassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058