Vanhan pöydän lakkapinta?

mestarientisöijä...

Ostin vuosia sitten -20-30-luvun vaihteessa tehdyn pöydän. Lakkapinta oli hieman vaurioitunut jo silloin, mutta vasta nyt pöytä alkaa näyttää siltä että sille tarttis tehdä jotain.

Valitettavasti vanhan omistajan neuvot pinnan uusimiseksi ovat unohtuneet...Sen muistan, että pöytää ei saa hioa (viilua?), ja että jollain tietyllä aineella ei saanut liuottaa sitä lakkaa pois. Spriistä ja tinneristä hän puhui jotain, mutten nyt muista missä yhteydessä kummastakin. Kuitenkin, pinta pitää liuottaa jollain aineella. Kysymys kuuluukin, että millä? On tietty mahdollista että menen antiikkikauppoihin kyselemään, mutta kysytään nyt täältäkin. Luulisin, että tuon aikakauden huonekaluissa on käytetty samantyylisiä maaleja ja lakkoja...että kai joku vastauksen tietää.

8

15705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois siklillä

Minä olen usein ottanut vanhan lakkapinnan pois siklillä (kaavinlevy). Ihmettelen, miksi viilua ei voi hioa? Onhan siinä aina vaaransa, että viilun pinta kuluu puhki, kun ei tiedä kuinka monta kertaa viilun pinta on jo aikaisemmin hiottu. Kyllä minä olen pinnan hionut ja loppuhionta syyn suuntaisesti. Viiluun ei saa hionnasta tulla yhtään poikittaisia naarmuja. Kun sitten pintakäsittelet kannen esim. kiiltävällä lakalla. Lakka kun on kuivunut, näkyvät poikittaiset naarmut todella hyvin.

• Jimbo

ja mikä ettei olisi, en kehota sinua tekemään sille mitään.
      Vie se jollekin oikealle entisöijälle.

Jos kunnostus käy nyt kevyellä kädellä, ei se myöskään maksa kohtuuttomasti.

Ite-ihmiset saavat harjoitellessaan aikaan sellaista jälkeä, että sen korjaaminen
      on joko mahdotonta tai maksaakin sitten mansikoita.

Ihan neuvoksi vaan.

• Maalari.

Kyseessä on siis lakkapinta ei värjätty lakattu pinta? Jos on pelkkä lakka niin kaikki lakat pois ja uudet tilalle. Kiiltoaste sama kuin ennenkin. Ja mielellään ammattilainen tekee työ!

• mestarientisöijä...

ja edelliselle vastaukseksi, pöytä ei ole mikään superarvokas. Ellei nyt vanhaa yleensä pidä arvokkaana. Tottakai isommat projektit on syytä jättää ammattilaisten hoidettavaksi jollei itse ole perehtynyt entisöintiin. Mutta tässä tarvitsee vain liuttaa se vanha lakka, ja laittaa uusi kerros tilalle. Jos tiedän mitä aineita pitää käyttää, osaan sen varmasti tehdä itsekin. Ehkä käyn jossain maaliliikkeessä kysymässä kans neuvoa. Siis maalaamisesta yms yleensä minulla on kyllä kokemusta, että en ihan peukalo keskellä kämmentä ole :)

• Maalari
        mestarientisöijä... kirjoitti:

ja edelliselle vastaukseksi, pöytä ei ole mikään superarvokas. Ellei nyt vanhaa yleensä pidä arvokkaana. Tottakai isommat projektit on syytä jättää ammattilaisten hoidettavaksi jollei itse ole perehtynyt entisöintiin. Mutta tässä tarvitsee vain liuttaa se vanha lakka, ja laittaa uusi kerros tilalle. Jos tiedän mitä aineita pitää käyttää, osaan sen varmasti tehdä itsekin. Ehkä käyn jossain maaliliikkeessä kysymässä kans neuvoa. Siis maalaamisesta yms yleensä minulla on kyllä kokemusta, että en ihan peukalo keskellä kämmentä ole :)

Muista sitten kysyä tarkkaan lakan kulutuskestävyys! Nykyään myydään sellaisia lakkoja joilla ei tee yhtään mitään.Jos esimerkiksi jää juomalasista vesirinki pöytään niin jo jää lakkapintaan vaalea jälki. Nykylakat suorastaa "imee" vettä. Se johtuu taas ilmeisesti siitä koska lakoista on tehty niin ympäristöystävällisiä, että kaikki kulumiskestävyyttä parantavat aineet on poistettu tai korvattu huomattavasti huonommilla aineilla.Jokin esim. uretaanilakka on varmasti paras vaihtoehto, mutta kyseessä on sitten liuotinpohjainen lakka ja paras levitysmenetelmä on ruiskun kanssa 2-3 kerrosta ja välihionnat lakkausten välissä.Siitä vaan töihin... :)

• toopeli

mut koitappa selvittää voisko kyseessä olla sellakka tai selluloosalakka. Sillä syntyy peilikirkas pinta joka tehdään pulituuraamalla, joka oli joskus aikoinaan kovasti suosittu menetelmä arvokkaiden/hienojen, peilaavien pintojen tekemiseen. Kyseinen pinta ei tosin tykkää vedestä, eikä välttämättä liuottimistakaan, joten voisi sopia saamiisi "hoito ohjeisiin". Ei muuta kuin onnea ja intoa projektiisi.

• mestarientisöijä...

Luulen että se on tuo sellakka...ainakin kuulosti tutulta. Peilikirkas on (tai on ollut :)). Käyn tossa läheisessä antiikkiliikkeessä vielä kysymässä ja kai ne maalikauppassakin osaavat vielä neuvoa. Kiitos vastauksista!

• åland32
        mestarientisöijä... kirjoitti:

Luulen että se on tuo sellakka...ainakin kuulosti tutulta. Peilikirkas on (tai on ollut :)). Käyn tossa läheisessä antiikkiliikkeessä vielä kysymässä ja kai ne maalikauppassakin osaavat vielä neuvoa. Kiitos vastauksista!

Vastoin useita ohjeita,ei kannata yrittää hiomalla tai muulla tavalla poistaa vanhaa lakkaa.Teräsvillalla varovainen karhennus,ja uusi lakka päälle.Tämä tietenkin vain silloin kun vika on vain lakassa,eikä itse puupinnassa.Joudut kuitenkin valitsemaan sopivan lakan vanha lakkaus huomioon ottaen.Myyjä maaliliikkeessä osaa auttaa,ainakin pitäisi,oikean tuotteen valinnassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45