Kuukautiset abortin jälkeen?

Emma

Miten kauan kestää keskeytyksen jälkeen ennen kuukautisten alkamista? Mulle tehtiin reilut 4 viikkoa sitten kaavinta, mutta kuukautisista ei vielä tietoakaan. Yksi lääkäri sanoi että ne alkavat kuukauden sisällä, toinen taas että ne voivat alkaa ihan milloin vaan. Ota nyt siitä sitten selvää. Missä vaiheessa muilla on alkanu?

24

19757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voe voe

välttämättä ala enää ikinä jos joku meni kaavinnassa
      pieleen kuka tietää?

• hoh hoh

mistä näitä älypäitä ilmestyy joilla ei ole mitään sanottavaa?! onko elämä tosiaan niin surkeeta ettei löydy mitään parempaa tekemistä? mene kotiis kasvamaan ja tule takasin vasta kun osaat olla asiallinen.

• vasta noin

lähemmäs kuuden viikon aikaan... pillerikeskeytys.. :)

• Ava
        vasta noin kirjoitti:

lähemmäs kuuden viikon aikaan... pillerikeskeytys.. :)

Minulle tehtiin kaavinta keskeytyneen keskenmenon takia ja ensimmäiset kuukautiset alkoi noin kuuden viikon kuluttua toimenpiteestä Terolut-kuurin avulla.

• tyttönen*

tehtii kaavinnallinen keskeytys 5vkoo sitte ja vieläkään ei menkkoja näy. Lääkäri sano että voi myös johtuu siitä kun alotin pillereitten syönnin tos pari viikkoo sitte mut tiedä siitä...

• Emma

Alkoihan ne sitten :) Reilut kuusi viikkoa meni keskeytyksestä.

• tyttö vaan

heips!
        nyt on käynyt niin että menkat myöhässä viikon ja epäilen siis raskautta. jos nyt olen raskaana, abortti on ainoa vaihtoehto, olen 15v. miten abortti tehdään, sattuuko se? käytätkö itse jotain ehkäisymenetelmää, pillereitä tms, ja mitä suosittelisit? tarvitsen vain tietoa, ja kauhea stressi päällä.. :/

• janet21
        tyttö vaan kirjoitti:

heips!
        nyt on käynyt niin että menkat myöhässä viikon ja epäilen siis raskautta. jos nyt olen raskaana, abortti on ainoa vaihtoehto, olen 15v. miten abortti tehdään, sattuuko se? käytätkö itse jotain ehkäisymenetelmää, pillereitä tms, ja mitä suosittelisit? tarvitsen vain tietoa, ja kauhea stressi päällä.. :/

Ensin otat yhteyttä omaan terveysasemaasi, lääkäri tekee lähetteen keskeytykseen. Sitten sinut ohjataan ultraan jossa katsotaan kuinka pitkällä raskaus on. Ja varataan aika keskeytykseen Turussa keskeytykset tehdään tyksissä, muista kunnista en tiedä. Keskeytys tehdään nukutuksessa eikä se vie kauaa. Koko homma hoituu kun menet aamulla sairaalaan ja pääset iltapäivällä pois. Ei mua ainakaan sattunut mihinkään. Vuotoa sen jälkeen on 1päivästä-3viikkoon, riippuu ihmisestä. Sitten jäkitarkastukseen omalle terveys asemalle kun seuraavat kuukautiset ovat loppuneet. Fyysisesti helppoa, Henkisesti ehkä ei. mutta minä ainakin selvisin... Tsemppiä...

• tyttö vaan
        tyttö vaan kirjoitti:

heips!

menkat onneksi alkoivat, vähän päälle viikon myöhässä. kivi putosi sydämeltä, jes!

• ^Mary

Olen 16-vuotias ja tein viime kuussa abortin jolloin olin vielä 15. Minulla oli ja on edelleen se sama poikaystävä joka oli tukenani koko ajan. Asun ulkomailla espanjassa perheeni kanssa ja poikaystäväni on onneksi puoliksi espanjalainen. Tässä maassa on abortti ilmiselvästi murha ja viime vuosina vasta tullu lailliseksi. Täällä ei voi tehdä aborttia ilman vanhempien tietoa. Heidät on otettava mukaan ja heidän on todistettava henkilöllisyytensä sinun vanhemmiksesi! Todella hankalaa..
      Sain tietää raskaudestani maanantai aamuna jolloin menin ennen koulu aamua kahden hyvän kaverini kanssa hakemaan testin. En uskonut olevani raskaana joten tein testin aivan huoletta. Siltikään en halunnu katsoa tulosta itse vaan ilmoitin kavereilleni että he saavat katsoa sen ennen minua. Tulos oli positiivinen. En ikinä unohda sitä. Se oli suuri järkytys. Tajusin että minun on pakko tehdä se täällä espanjassa koska muuten suomeen meneminen tulisi liian kalliiksi. Soitin automaatisesti poikaystävälleni joka tuli heti luokseni ja kertoi olevansa tukenani mitä ikinä päätin! Kyllä me puhuttiin pitämisestä mutta tultii silti siihen tuokseen että ollemme liian nuoria. Kertominen vanhemmille oli sitten vaikeampaa, sillä he olettivat minun olevan vielä neitsyt. No, loppujenlopuksi sain asian sanottu ja tulihan siinä itkettyä ja huudettua.
      Tilasimme sitten abortti ajan espanjalaiselle klinikalle jonka hinta oli vielä 600e koska en ole kirjoilla täällä niin en saa sitä ilmaiseksi. Kokemus jää aina mieleeni. Espanjassa ei nukuteta ellet maksa enemmän mutta onnekseni äitini on kokenut tämän saman mutta 17-vuotiaana niin hän suostui maksamaan enemmän ja sain sen haluamani nukutuksen. Minua pelotti koska en tajunnut mitä minulle tehdään. En ymmärtänyt, pelkäsin ja olin aika lailla omillani. Minut pistettii odottamaan sellaiselle sängylle vuoroani. Viereiseen sänkyyn tuli eräs espanjalainen tyttö ja hän kertoi että tämä on hänen toinen kertansa ja se ei satu ollenkaan. Sen verran ymmärsin. Sitten tuli minun vuoroni ja kaikki sujui loistavasti. Häräsin nukutuksesta ja pääsin miltein heti pois. Oloni oli tietenkin surkea mutta perheeni ja poikaystäväni tuki oli minulle kaikki kaikessa! Nyt on mennyt noin 4-viikkoa tästä kokemuksesta ja olen aika lailla toipunut. En pidä itse aborttia murhana tai en osaa ajatella sillä tavalla koska mielummin antaa lapsen antaa olla syntymättä kuin antaa hänelle huono ja epävakaa tulevaisuus, on minun mielipiteeni.
      Ainut ongelmani on että menkkojani ei ole kuulunut ja nyt en voi keskittyä mihinkään! Onko liian aikaista hätiköidä? Toiset 600e olisi vanhemmileni liikaa ja kokemuksena se on sellainen etten voisi tehä sitä uudestaan koska en tiedä pääsisinkö toisesta abortista enää ylitse..En voi nukkua tai syödä kunnolla koska tuntuu niin pahalta ajatella. Olisin ikuisesti pahoillani vanhemmilleni...Olisi todella kiva jos jakaisitte kokemuksianne ja tietoanne abortin teosta ja sen jälkeisestä olosta ja tapahtumista!

• tesh

tuota tuota... vajaa 9 viikkoa jo mennyt abortista, eikä menkkoja kuulu... Onko kellään muulla mennyt näin pitkään? En tosiaan halunnut pillereitä syödä tämän ekan kierron aikana, että keho saisi parantua rauhassa, mutta nyt huolestuttaa jo.

• mauwau

mulla on nyt tasan 5vko kulunut eikä menkkoja kuulu. lääkäri totesi että 4-5vko menee yleensä siinä että menkat alkaa ja mua kyllä hieman huolettaa nyt. ellei ole tulehdusta niin käsittääkseni suht noihin aikoihin pitäisi alkaa.. minkälaisia kokemuksia muilla?

• Sipuli
        mauwau kirjoitti:

mulla on nyt tasan 5vko kulunut eikä menkkoja kuulu. lääkäri totesi että 4-5vko menee yleensä siinä että menkat alkaa ja mua kyllä hieman huolettaa nyt. ellei ole tulehdusta niin käsittääkseni suht noihin aikoihin pitäisi alkaa.. minkälaisia kokemuksia muilla?

alkoi vasta tasan 9 viikon päästä lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen. Luulin niiden tulleen jo aikaisemmin, mutta olikin pitkittynyttä tyhjennysvuotoa (jota siis kesti 5 viikkoa).

• mauwau
        mauwau kirjoitti:

..ne alkoivat kuitenkin, tosin hieman "myöhässä" noin 7viikon päästä kaavinnasta. paniikki ehti silloin iskeä mutta voi olla että se stressaaminenkin pidensi alkamista :)

• naranja_rubin

Hei! Tein abortin 23.12.2011, nyt on maalsikuu eikä menkat ole vieläkään alkaneet? eli 13 vkoa! ;ooo Aloitin e-pillereiden käytön muutama päivä abortin jälkeen ja olen nyt syönyt niitä joka päivä, vaikka pitäs olla viikon tauko aina kun on kuukautiset, noh mulla ei oo ollu, voiko se johtua siitä, koska en haluaisi uskoa että olen taas raskaana.. mitä minun pitäisi tehdä?

• Dara

Siis et ole pitänyt ollenkaan niitä taukoja pilleriliuskojen välillä? Johtuisikohan siitä sitten se, ettei menkkoja kuulu? Käsittääkseni kuukautisia ei tule, jos ei pidä sitä taukoa ollenkaan. Itse ainakin aikanaan kun pillereitä söin, tarkoituksellisesti toisinaan siirsin kuukautisiani jättämällä tauon pitämättä, jos oli vaikka jokin reissu tulossa, jonka aikaan olisi just olleet menkat.

Joten suosittelen, että alat pitämään ne tauot pilleriliuskojen välillä, jotta menkat pääsevät tulemaan. Ehkä kannattaisi varmuuden vuoksi tehdä kuitenkin myös raskaustesti ja mahdollisesti soittaa vaikka lääkärille ja kysyä. Perusperiaate kuitenkin on se, että jollei pidä niitä taukoja pillereitä syödessään, ei myöskään tule yleensä kuukautisia.

• E'veliina

Ihmettelen miksi et ole pitänyt taukoa?

• Ihmettelen vaan

"No semmosta se on kun mennään ronkkiin luonnon systeemejä."

Miksi sinä vastasit tähän kysymykseen, kun et selvästikään tiedä yhtään mitään edes raskauden ehkäisystä? Oikeastihan syy kuukautisten tulemattomuuteen on todennäköisesti siinä ettei taukoja pillereissä pidetty, eikä mistään luonnon systeemien ronkkimisissa. Onneksi tälle kysyjälle sentään jotkut oikeasti asiasta selvästi tietävätkin vaivautuivat vastaamaan.

• naranja_rubin

Aah kiitos vastauksista! No ihan varmasti sen takia ei ole tullut...-.- voivoi omasta tyhmyydestä täytyy sitten kärsiä.. Jos tästä lähtien pidän sen viikon tauon, niin koska te luulette että mun menkat taas rupee tulemaan? Vaikka toisaalta on ollut ihan mukavaa ilman menkkoja, mutta sit jossain vaiheessa iskee huolestunut olo..

Eveliina >> Niin no ajattelin ettei tarvii pitää taukoja jos ei menkkojakaan näy, tai sitten en ajatellut mitään.. >.

• Dara

"Niin no ajattelin ettei tarvii pitää taukoja jos ei menkkojakaan näy, tai sitten en ajatellut mitään.."

Silloin kun minä e-pillereitä söin, en muista että menkat olisivat koskaan alkaneet ennen taukoa, vaan ne tulivat aina tauon aikana, pari kolme päivää tauon alkamisesta. Se tauko siis pidettiin juuri siksi, että kuukautiset pääsivät ylipäätään alkamaan... Itse siirsin omia menkkojani hyvin harvoin, sillä halusin kuukautisten tulevan; kaipasin konkreettista todistetta ehkäisyn toimivuudesta.

Saanko kysyä, että minkä merkkisiä pillereitä käytät? Mietin vain, että eikö niiden ohjeissa mitään mainita siitä, että tauon pitämättä jättäminen siirtäisi kuukautisiakin? Eikö pillerit sinulle määrännyt lääkäri sanonut mitään siitä?

• E'veliina

Jooh.

• naranja_rubin

Yasmineita käytän, monet on sanonu että jos niitä pidemmän ajan käyttää niin tyypit on saanu sivuvaikutuksia, mulla itellä on usein todella outo olo jota ei oikeestaan pysty selittämään...
      Lääkärit ei sanonu mitään, mutta en itse lukenut muuta kun sen että mitkä on mahdolliset sivuvaikutukset... Pitää varmaan lukea koko ohjekirja.
      Minkä merkkisiä sä käytät?

• Dara

Jos minulle viestisi tarkoitit, niin minä en käytä mitään raskauden ehkäisyä enää. n. 20 vuotta sitten käytin muutaman vuoden ajan ensin Marvelon-merkkisiä pillereitä ja sittemmin Diane Novia.

Yasmin -pillereiden lääkeselosteessa sanotaan näemmä näin:

>>Läpipainopakkauksessa on 21 tablettia. Jokaisen tabletin kohdalle on merkitty se viikonpäivä, jolloin tabletti otetaan. Jos esimerkiksi aloitat tablettien käytön keskiviikkona, ota tabletti, jonka kohdalla on merkintä ”KE”. Jatka tablettien ottamista nuolten suuntaan, kunnes kaikki 21 tablettia on otettu.

Seuraavien 7 päivän aikana ei oteta tabletteja. _Kuukautiset (tyhjennysvuoto) alkavat näiden 7 taukopäivän sisällä, yleensä 2–3 päivän kuluttua viimeisen Yasmin-tabletin ottamisesta_.

Aloita seuraava läpipainopakkaus 8. päivänä viimeisimmän Yasmin-tabletin ottamisen jälkeen (eli 7 päivän taukoviikon loputtua) riippumatta siitä, onko vuoto loppunut. Näin aloitat uuden pakkauksen aina samana viikonpäivänä ja tyhjennysvuoto tulee suunnilleen samaan aikaan joka kuukausi.

Kun käytät Yasmin-tabletteja näiden ohjeiden mukaisesti, ehkäisysuoja säilyy myös 7 päivän tablettitauon ajan.>>

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=8270&i=BAYER_YASMIN

Vastaisuuden varalle neuvoisin sinua sellaisessa, että aloittaa ylipäätään minkä tahansa lääkevalmisteen käytön, tulisi se lääkeseloste, eli ns. käyttöohje lukea ensin läpi. Tähänhän lääkeselosteessakin suoraan kehotetaan. Lääkkeet eivät ole leikin asia, ja lääkäri ei välttämättä huomaa kertoa kaikkea mitä potilaan tulisi lääkkeestä tietää. Tästä syystä tietty vastuu on myös potilaalla itsellään.

Toisaalta olen sitä mieltä myös, että lääkkeen määräävän lääkärin tulisi ehdottomasti opastaa potilaalle edes tällaiset perusasiat lääkkeestä ja sen toimintamekanismeista, koska siihenkään ei voi luottaa, että potilas itse ohjeet lukee tai ymmärtää ne. Näin ollen mielestäni olisi lääkettä määräävän tahon varmistettava se, että käytön periaatteet tulevat ymmärretyiksi.

Yasminin ohjeissa pyydetään kysymään lääkäriltä lisätietroja, jos aloittaa pillereiden käytön raskauden keskeytyksen jälkeen. Siksi kehotan sinua nyt ottamaan yhteyttä lääkäriisi ja kertomaan tästä hänelle. Minulla ei ole tietoa siitä, vaikuttaako pillerit jotenkin eri tavoin raskauden keskeytyksen jälkeen kuin muutoin.

Toivotaan, että kaikki on järjestyksessä ja menkkasi tulevat kunhan alat taukoja pitämään, jotta ne voivat tulla :) Ja jatkossa, luethan aina lääkeselosteen ennenkuin aloitat käyttämään mitään sellaista lääkevalmistetta, jota et aiemmin ole käyttänyt.

• naranja_rubin

Tuhannet kiitokset sinulle Dara! :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe