meillä on laskettuaika 9.2 ja ollaan mietitty, että missä se pieni alkaa nukkua. äitiyspakkauspahvilaatikkoa en tahdo sänkyyn ja se on sitä paitsi huonossa kunnossakin jo. tuleva isä sanoo, että ihan vaan meidän väliin laitetaan vauva, mutta mitä jos sen päälle vahingossa kääntyy tai muuten unissaan kolhasee? onhan tuo pinnasänky, mutta eikö se ole liian iso vastasyntyneelle? ajattelin, että vaunun kopan irrotan ja pidetään siinä ainakin se pari viikkoa ennenkuin niitä vaunuja tarvitaan, mutta voiko sitten jo pitää pinnasängyssä? vai onko vanhemmilla tosiaan sellainen vaisto, että vieressäkin voi pitää ilman että vauvaa vahingoissa nukkuessaan satuttaisi?
missä vauva nukkuu?
13
6687
Vastaukset
- kapalo
pinnasängyssä "poikittain". Tee peitoista rullat tai laita tyynyt pinnasängyn molempiin päihin, niin että vauvalle jää pieni "pesä" keskelle. Siirrä pinnasänky teidän sängyn laitaanne kiinni sinun puolellesi, niin vauva haistaa sinut kuulee hengityksesi yölläkin. Näin sinäkin heräät helpommin vauvan ääntelyihin.
Me nukutettin omaan sänkyyn alusta asti, tietysti ihan pienenä poika nukahti monesti rinnalle, nostettiin sitten omaan sänkyyn koisaamaan. Äiti laittoi oman T-paitansa pikkuiselle unikaveriksi. Siis en vauvaan kiinni vaan parinkymmenen sentin päähän kasvoista että tuttu touksu oli mukana nukkulan maillakin.
Itse kannatan omaan sänkyyn laittamista ihan pienenä juuri sen takia että kaikki saavat nukkua rauhassa, onhan vauva jo sairaalassa (yleensä) oppinut nukkumaan pikkusaängyssään. Tietysti aina niin lähellä äitiä kuin mahdollista. - äiti
Itse nukutan vaunun kopassa sänkyni vieressä. Sanovat nuo viisaat että pieni sänky lapselle olisi paras, koska kohtukin on pieni turvallinen paikka... Älä opeta lasta nukkumaan vieressä, oma unesi on rauhallisempaa kun ei tarvitse yöllä pelätä kääntyvänsä lapsen päälle. Itse ainakin nukun yösyöttöjen takia syötön välit niin sikeästi, että en olisi laisinkaan varma heräisinkö jos kääntyisin lapsen päälle.
- jallu
täältä löytyy vastaus. vaavi.fi
- secco
Meillä on käytössä sama peti. Aivan erinomainen ratkaisu ensi kuukausiksi.
http://www.vaavi.fi/info
- missän tapauksessa
Ei ole mitään vaistoa ja yöunien jäädessä kevyiksi ja lyhyiksi väsymys turruttaa kaikki kuvitellutkin vaistot.
Olet varmasti kuullut vahingoista, kun jompikumpi on nukkunut vauvan päälle ja vauva tukehtuu.
Pinna sänkyyn voi ommella laidat kaksikymmensenttistä/ sentin vahvasta suoperlonista ja joku kangas päälle nauhoilla kiinni pinnoihin. (halvin ihan lakanakangas sitä on myös värillisenä, ompelukone on aika monessa liikkeessä asiakas käyttöön)
Itse vahvistin äitiysavustuspakkaus laatikon, tapetoimalla sen molemmin puolin.
Vauvani pinnasänky oli huoneen nurkassa ja avoimena vain yksi laita, sen peitin lakanalla ei vetänyt eikä mitään eksynyt pinnojen rakoon.
Poikani pitää avustuspakkausta pinnasängyn sisällä ja pinnasänky vanhempien sängyn vieressä.
Toivon ettet ota lasta viereen, ennen kuin se kykenee kääntymään ja liikkumaan pois alta, kun joku tulee kasvoille.
Kiertelin eräässä liikkeessä, mennessäni kahville vanha mies tuli pöytääni, hetken perästä kertoi poikansa pojan tukehtuneen yöllä vanhempien välissä, seurasi ero molemmin puoleinen syyttely
Vanha mies itki kertoessaan.- vaisto
Kukaan äiti ei ole koskaan selvinpäin kääntynyt vauvan päälle, äoidillä on jokin vaisto, mutta isällä sellaista ei ole. Joten enpä suosittele väliin laittamaan nukkumaan, koska isä sikeässä unessaan saattaa kääntyä päälle. Kyllä sen vauvan voi alusta asti pinnasänkyyn laittaa, laita sänkyyn reubnasuojukset ja laita lapsi nukkumaan sillain, että sen jalat koskettaa pinnasängyn jalkopäätä. Pää on siis keskellä sänkyä. Vauvalla turvallisempi olo, kun jalat osuvat "seinään". Tai laita jokin peitto jalkopäähän tms.
- selvinpäin
vaisto kirjoitti:
Kukaan äiti ei ole koskaan selvinpäin kääntynyt vauvan päälle, äoidillä on jokin vaisto, mutta isällä sellaista ei ole. Joten enpä suosittele väliin laittamaan nukkumaan, koska isä sikeässä unessaan saattaa kääntyä päälle. Kyllä sen vauvan voi alusta asti pinnasänkyyn laittaa, laita sänkyyn reubnasuojukset ja laita lapsi nukkumaan sillain, että sen jalat koskettaa pinnasängyn jalkopäätä. Pää on siis keskellä sänkyä. Vauvalla turvallisempi olo, kun jalat osuvat "seinään". Tai laita jokin peitto jalkopäähän tms.
kääntynetitä äitejäkin on matkan varrellaa tullut vastaan.
- hanzq
Meidän tyttö 3.5kk nukkui alussa lähes poikkeuksetta välissä.
Pari ekaa yötä kotona yritin sitkeästi nukuttaa omassa pinnasängyssä, mutta kun yösyötötkin oli parhaillaan tunnin välein ei sitä millään jaksanut.
Helpompaa nukuttaa välissä ja kun yösyötön aika tulee, niin siirtää vaan rinnalle.
Äitiyspakkauslaatikko on ihan hyvä ensisänky pikkuiselle.
Kokeilemalla selviää se teidän perheelle paras nukkumisjärjestely.
Meillä tällä hetkellä otettu yksi laita pinnasängystä pois ja pinnis on seinän ja meidän sängyn välissä. Pohjan kun sai juuri samalle korkeudelle kun meidän patja :)
- Tuija
Päinvastoin kun muut ovat sanoneet, minä en alussa osannut nukkua ellei vauvani ollut vieressäni.. Olin niin kertakaikkisen väsynyt että pelkäsin koko ajan että täytyykö nousta -en jaksa, mutta kun vauva oli vieressä, niin ei tarvinnut nousta imettämään/laittamaan tuttia suuhun, se oli todella helppoa. Niin sain nukuttua. Ja meillä vaistot toimivat, heräsin heti jos vauvan käsi tms oli jäämässä alle, en ymmärrä miten joku voi olla heräämättä. Mutta jos ei saa nukuttua sen takia että pelkää sitä, niin ei kannata ottaa viereen. Jokaisella perheellä on oma tapansa, se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.. Tsemppiä vauvasi kanssa!:)
- olen
nukkunut pian 4 kk poikani kanssa toisesta viikosta lähtien ja vaikka nukunkin hyvin sikeästi imetyksen välit, herään välittömästi, jos poju liikahtaa tai inahtaa. Ekan viikon imetin ja laitoin sitten pojan nukkumaan koppaan ja uuvuin niin paljon, etten päivisin jaksanut muuta kuin maata sohvalla.
Nyt olen itse täysin virkeä päivisin ja siitähän hyötyy ennenkaikkea lapsi muu perhe
- amaryllis80
Minusta homma riippuu siitä, millainen vauva on kyseessä ja millainen sänky vanhemmilla on. Meillä on ollut alusta asti erittäin itkuinen vauva. Yritin alussa nukuttaa omaan sänkyyn, mutta lopulta en vain enää jaksanut nousta kymmenen minuutin välein vauvasängyn luo.. Meillä on leveä parivuode, ja nukumme miehemme kanssa lähekkäin, niin että vauvallamme on enemmän tilaa toisella puolella. Nukun yöni oikein hyvin (nyt kun pikkuinen antaa jo vähän paremmin nukkua), eikä vaaraa päälle kääntymisestä ole ollut.
- mama
Meidän vauva nukkui ensimmäiset 3kk vieressä, kun ei suostunut omassa sängyssä nukkumaan. Vieläkin nukkuu aamut vieressä (nyt 6kk), muuten herättäisiin klo 6-7. Koskaan en ollut lähelläkään kääntyä päälle, mutta olen rauhallinen nukkuja. Herään aina ennen kuin käännän kylkeä, ja varmistun onko vauva vieressä vai omassa sängyssä.
- helppa (rv 38+6)
kaikille vastauksista. tuli paljon hyviä pointteja. niitä nyt sitten yhdessä punnitaan ja katotaan mikä meille sopii kun vauva on tullut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1603489
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau612735Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.332120- 1301687
- 801583
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?831544Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3681472- 971215
- 891125
On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle
Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou1951106