Löytyykö täältä muilta yhtälöä MS ja opiskelu?
Itse olen yliopisto-opiskelija. MS-diagnoosista on aikaa kolmisen vuotta, tämä väliaika on ollut suhteellisen oireetonta, mutta tämän talven aikana on iskenyt fatiikki ja muuta pikkukivaa, kuten tasapaino-ongelmia ja jäykkyyksiä. Liikunnalliseen toimintakykyyn tämä ei vielä suuremmin vaikuta, eikä minusta satunnaisia horjahteluja lukuunottamtta ulospäin mitään näy, mutta tämä väsymys.
Helppohan se on lääkärien ja sairaanhoitajien sanoa "täytyy vain rauhoittua ja tehdä omaa tahtia". Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelutahti on sen verran verkkainen, ettei meinaa KELA:n vaatimat opintoviikkomäärät vuodessa täyttyä. Kaikkea ei vain jaksa. Luennoilla istuskelu ja normaali tenttiin lukeminen vielä menee, mutta kaikenlaisten seminaaripaperien yms. kirjoittaminen siihen päälle tuntuu jo ylivoimaiselta. Väsyneenä ei keskittymiskyky riitä ja "ne päivän neljä virkeää tuntia menee laitoksella ollessa" Tähän päälle kun koittaa vielä jaksaa elää normaalia sosiaalista elämää niin...
Entäpä mikä on opiskelijan oikeusturva, mitä jos tulee pahenemisvaihe, josta työelämässä saisi sairaslomaa? Mennäänkö sitten selittämään KELA:lle, että "sori, ei tule tältä keväältä opintoviikkoja, koska kurssit jäi kesken kuukauden saikun takia"
MS ja opiskelu
5
1505
Vastaukset
- Mäsätapaus
Todettakoon vielä, että Atarinia on koitettu, joku kun sitä kuitenkin ehdottaa :)
Siitä tuli kovin sekava ja hidastunut olo.. - j-o-h-a-n-n-a
...tai ainakin mun tapauksessa jousti hyvin. Mä olin kokonaan yhden kevään poissa koulusta ja nostin opintotukea, koska aina tuli 2 vkoa tai kuukausi sairaslomaa ja sitten piti jatkaa ihan normaalisti, niin en keskeyttänyt tukea siksi aikaa. Aina tuli kuitenkin uusi pahenemisvaihe, joten en missään vaiheessa päässyt kunnolla takaisin kouluun. Nykyään opiskelen kuntoutusrahalla. Joten Kelasta kannattaa tiedustella vaihtoehtoja opintorahalle =)
- voi haloo
Miten ihmeessä pääsee kuntoutusrahalle opiskelijana? Tilanteeni on se, että olen ollut sairauslomalla alkaen toukokuusta. Suurin ongelmani on liikkumisongelma reuman takia. Voisin pystyä puolipäiväiseen istumatyöhön tai opiskelemaan vähän. Huhtikuussa sairaspäivärahaani oikeutetut päivät loppuvat ja pääsisin kuntoutustuelle. Nyt en opiskele ollenkaan, mikä on tosi turhauttavaa. Soitin Kelaan ja tiedustelin, että kuntoutustuella saa opiskella, kokeilla töitä jne.. Mainitsin asiasta lääkärilleni, joka sanoi, että ei pidäkään minua työkyvyttömänä, koska ei halua minun saavan kuntoutustukea. Taksilappuja en kuulemma saa. Haloo! Mitä teen? Sairaus estää kokopäiväisen opiskelun, jollaista opiskelun on oltava, jotta kannattaa nostaa opintotukikuukausia. Sairaille on muut tuet. Kuntoutusraha on vissiin eri asia kuin kuntoutustuki mutta miten ja millä kriteerein sitä saa?
- LileCa
täälä olisi yksi opiskeleva mäsä.. miula ollu mäsä jo n. 5vuotta ja todettiin pari vuotta sitten.. ja eipä oo ollu opiskeleminen todellakaan helpoimmasta päästä :F ekaksi kävin vuoden tavallista lukioo, ei sopinu tuli fatiikki, sitten siirryin amikseen olin siellä puoli vuotta eikä sekään sopinu tuli fatiikki ja näköhermon tulehus..mutta tällä hetkellä oon etälukiossa ja hyvin menee :) pelkään vaan kun kohta valmistun että mitä tämän jälkeen.. ku ei jaksa tavallisia kouluja en sitten tiedä löytyykö haluamalleni alalle tälläistä kevennettyä muotoa..
- Jani**
Itse olen lukenut sairauteni aikana ylioppilaaksi ja insinööriksi... Sairaus itse asiassa alkoi lukion ensimmäisenä vuotena, ja kävin lukiota kaikkiaan neljä vuotta (kolme iltalukiossa).
Varmaa MS-diagnoosia mulla ei ole vieläkään, mutta pahaa fatiikkia ja särkyjä on ollut koko tämä aika, joten mistään helpoimmasta päästä sairaus ei joka tapauksessa ole ollut.
Insinööriksi opiskellessani sain KELA:n kuntoutusrahaa, jolle sain myös lisäaikaa kun opinnot viivästyivät. Opiskelujen edistymisen kanssa ei siis ollut isompaa stressiä, vaan hoidin hommat verkkaisesti sitä tahtia kuin jaksoin.
Kannattaa varmaan neuvotella lääkärin ja KELA:n kanssa, olisiko mahdollista siirtyä opintotuesta ammatilliseen kuntoutukseen eli kuntoutusrahaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792633- 351718
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801660- 281487
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231444- 271415