Olen Rikollinen

Pelle Peloton

Hiukan taustaa itsestäni: Ikä 32, Asuinpaikka: Jyväskylä. Olen yksityisyrittäjä ns. normaali valkokaulustyöntekijä, perustamani yritys työllistää n. 20 henkeä, maksan veroni, käyn äänestämässä ja olen kaikin puolin mallikansalainen. Kannabista olen polttanut n. 3 vuotta.

1.Miten kannabiksenkäyttö vaikuttaa elämääsi?

Sekä positiivisesti, että negatiivisesti.
Positiivisesti siinä mielessä, että olen Kannabiksen avulla selvinnyt erittäin pahasta työuupumuksesta ja masennuksesta, vähentänyt alkoholin käyttöäni ja yleisesti ottaen tunnen itseni tasapainoiseksi ja onnelliseksi.

Negatiivisesti siinä mielessä, että olen yhteiskunnan silmissä rikollinen. Mieltäni painaa mahdollinen kotikasvatuksesta kiinni jääminen ja sen vaikutukset (leimautuminen rikolliseksi) yritykseeni ja sitä kautta työntekijöihini. Polttamisen takia keuhkojen pilaaminen, on myös asia mikä hiukan huolettaa. Mielummin nauttisin kannabista syömällä, mutta silloin joutuisin viljelemään sitä huomattavasti enemmän ja saisin kiinni jäädessäni vielä isomman tuomion.

2.Kuinka paljon käytät kannabista?

poltan jointin n. joka toinen päivä

3.Onko kannabiksenkäyttö ongelma sinulle? Entä läheisillesi?

Ei ole ongelma, lähimmäiseni (sekä ne jotka tietävät, että ne jotka eivät tiedä kannabiksen käytöstäni) ovat itseasiassa kommentoineet miten olen viime vuosien aikana muuttunut todella mukavaksi ihmiseksi. Olen käytön aloittamisesta asti pyrkinyt objektiivisesti tarkkailemaan itseäni ja kyllä alkoholiin verrattunu ero on huomattava, alkoholi on huumetta isolla H:lla.

4.Miten sinusta kannabiksenkäyttöä tulisi ehkäistä ja pitäisikö sitä ehkäistä?

Sitä ei tulisi ehkäistä. Kyseessä on suhteellisen harmiton tajuntaa laajentava aine. Ja se todella vaikuttaa ihmismieleen positiivisella tavalla. Pidän kannabiksen kriminalisointia rikoksena koko ihmiskuntaa vastaan. Se voisi auttaa todella monia ihmisiä.

5.Haluatko saada enemmän tietoa kannabiksesta viranomaisilta?

Kyllä, haluaisin, että Kannabista tutkittaisiin objektiivisesti, ilman "huume"-leimaa.

6.Millaisia toimintamuotoja haluaisit saada yhteiskunnan järjestämänä kannabiskulttuurin ympärille?

Hallussapidon ja kotrolloidun myynnin sallinen. Kannabiksen laillistaminen ja kontrolloidun myynnin salliminen toisi valtiolle valtavasti lisätuloja. Esimerkiksi Amsterdamissa vierailevien turistien määrä on kasvanut eksponentiaalisesti Coffee shoppien myötä, sitä kautta kaikki toimijat (kaupat, hotellit, museot, ravintolat, ...) hyötyvät. Poliisien resurssit vapautuisivat todellisten rikollisten kiinniottamiseen.

7.Jos saisit muodostaa moniammatillisen työntekijäjoukon luomaan harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille mitä eri ammattikuntia siihen kuuluisi ja miksi, ja mitä he tekisivät?

Valtion toimesta kannabiksen dekriminalisointi ja kontrolloidun myynnin salliminen Alankomaiden coffee shop tyylisesti. Terveysviranomaiset, yrittäjät, työntekijät, viljelijät, jne. yhdessä suunnittelisivat toiminna aloittamisen.

8.Minkälaisia tukitoimintoja haluat saada avuksesi ehkäisemään mahdolliset kannabiksesta johtuvat ongelmat?

Minulle ei kannabiksesta ole ollut minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin. Mutta tunnen todellakin erittäin voimakkaasti olevani yhteiskunnan ulkopuolella. Luottamukseni suomalaiseen yhteiskuntaan ja oikeusvaltioon on romahtanut täysin. Miten on mahdollista, että minä olen rikollinen vaikka toimintani; kannabiksen viljely omaan käyttööni ei vahingoita ketään, eikä aiheuta mitään lisäkustannuksia valtiolle. Päinvastoin työssäjaksamiseni on parantunut huomattavasti kannabiksen käytön ansiosta ja sen myötä myös henkinen ja fyysinen hyvinvointini. Minä jaksan paremmin töissä, sitä kautta yrityksen toimintakin on parantunut huomattavasti. Bruttoansioni ovat itseasiassa kaksinkertaistuneet siitä, kun 3 vuotta sitten aloitin kannabiksen polton. Samoin on kaksinkertaistunut maksamieni vero-eurojen määrä. Suomi tuntuu nykyään ihan poliisivaltiolta, eikä todellakaan hyvältä paikalta elää. Amsterdamissa käydessä, mannereurooppalainen salliva ilmapiiri tuntuu todella vapauttavalta. Varmaan samanlaiselta, kuin DDR:laisen vieraillessa ensi kertaa Länsi-Saksan puolella. On hienoa nähdä kahvilassa pukuun pukeutuneita liikemiehiä ja ihan tavallisia eläkeläisiä polttamassa kahvin kanssa kannabista tai nauttimassa kannabiskakkua. Takaisin Suomeen tultaessa saa pelätä tullin huumekoiria, vaikka en missään nimessä ole tuomassa mitään maahan, mutta vaatteisiini on tarttunut kahviloiden ominaistuoksu.

Tietysti ihminen, joka ei ole koskaan kokeillut kannabista ja rinnastaa sen koviin huumeisiin, ei voi ymmärtää kokemaani epäoikeudenmukaisuutta. Kokeillaanpa seuraavanlaista vertausta:

Henkilö asuu Islamilaisessa maassa, hän matkustaa Suomeen ja nauttii ravintolassa lasin punaviiniä, joka on kielletty nautintoaine henkilön kotimaassa . Kotimaahan tullessaan hän huokaiseen helpotuksesta, kun tullin alkoholikoirat eivät haista hänen eilen Suomessa nauttimaansa viiniä. Kuluu viikko ja henkilö ajaa autolla töihin, matkalla on poliisin ratsia jossa uudella puhallusteknologialla selviää, että henkilö ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta henkilö on viikko sitten nauttinut alkoholia. Kortti pois, sakkoja, linnaa, raippoja ja muuta kivaa.

Kuulostaako reilulta? Näin tehdään "oikeusvaltiossa" Suomessa: En koskaan aja autoa humalassa tai kannabiksen vaikutuksen alaisena. Viimeksi nautin kannabista Amsterdamissa. Ajelen töihin kaksi viikkoa Amsterdamin matkani jälkeen. Kaksi viikko sitten Amsterdamin kahvilassa nauttimani kannabiskakku näkyy poliisin ratsiassa. En ole huumausaineiden vaikutuksen alaisena, mutta ruumiissani näkyy jälkiä kannabiksen käytöstä. Minulta otetaan kortti pois, minulle annetaan sakkoja, rekisteriini kirjoitellaan huumausaineista ja joudun antamaan kuukausi tolkulla negatiivisia virtsanäytteitä, että saan ajokorttini takaisin.

Oikeusvaltion toimintaa? Ei minun mielestäni.

Suosittelen lisälukemiseksi Dosentti Pekka Saarnion tutkimusta: http://www.uta.fi/laitokset/sospol/tutkimus/huumeet.pdf

ja käyntiä Amsterdamissa kannabiskakkukahvilla, mutta muista ettet sitten aja Suomessa autolla ainakaan pariin viikkoon, jos et halua joutua oikeusmurhan uhriksi.

-Simo

7

817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vikaa vikaa vik......

Polttele vaan rauhassa,näkyy noi aivot jo pehmenneen sen verran että pitää täyttää palstat
      samalla viestillä. Mun puolesta nussi vaikka kaivinkoneita mut jätä toi toistaminen täällä.

• Nuori lääkäri

"5.Haluatko saada enemmän tietoa kannabiksesta viranomaisilta?

Kyllä, haluaisin, että Kannabista tutkittaisiin objektiivisesti, ilman "huume"-leimaa."

Tetrahydrokannabinolia on tutkittu paljonkin tieteellisen objektiivisesti. Hyötyvaikutuksia on kivun helpottaminen ja silmänpaineen aleneminen tietyissä tapauksissa. Kumpaankin on vain paljon parempiakin lääkkeitä olemassa.

Kannabis tuhoaa hippokampuksen aivosoluja ja tätä kautta vaikuttaa lähimuistiin etenkin ja muistiin yleensäkin. Hippokampuksen vauriot aiheuttavat apaattisuutta, motivaation vähenemistä yleisesti. Tuo vaikutus tulee suurilla määrillä hyvin näkyviin.

Kannabis rasvaliukoisena sitoutuu pitkäksi aikaa, viikoiksi elimistöön ja myös aivoihin.

Kannabiksen jatkuva käyttö aiheuttaa masennusta ja harhaluuloisuutta, se voi jopa provosoida esiin psykoottistasoisen mielenhäiriön tai puhkaista piilevän mielisairauden (skitsofrenian).

Nämä ovat yleisimmät haittavaikutukset ja mainitsemasi keuhko-ongelmat ovat todella asia erikseen.

Nämä tutkimustulokset olettavat siis että kannabista käytetään vähän tai kohtuudella koko ajan, jotkin oireet tulevat esiin massiivisella käytöllä. Tuo tilanne on vain kovin teoreettinen. Usein kannabiksen käyttöön kummasti liittyy kaikenlaista problematiikkaa sosiaalisestikin. Toki poikkeuksia on kuten itse vaikutat olevan.

Sinälläänhän jos heroiinia käyttäisi pieninä määrinä, niin farmakologisesti ajateltunahan sen pitäisi olla turvallisempi aine aivoille ja elimistölle kuin alkoholi ja kannabis. Käytännössä vain näin ei ole erinäisistä syistä. Heroiinia eli diasetyylimorfiinia pieninä annoksinä käytettäessä lääkkeenä yskään ja kipuun ei aivoihin tule vaurioita ja sivuvaikutuksena olisi lähinnä mielihyvää. Silti se ei ole laillisena lääkkeenä käsikaupassa yskään ja särkyyn sattuneista syistä.

Alkoholilla on erittäin paljon myös vaikutuksia liiallisesti käytettynä, jos sitäkin käyttää kaljan tai pari silloin tällöin saunan yhteydessä niin haitat ovat jopa vähäisemmät kuin sinun mainitsemallasi kannabiksen käytöllä. Ei tule sitoutumista elimistöön pitkäksi aikaa ja/tai hippokampusvaurioita ja muistiongelmia ja lisäksi keuhkot pysyvät puhtaina. Pieni määrä jopa ehkäisee sydänsairauksia.

• Minkä luulet siitä

Saatavan,on taatusti valheellista apua. Jos ilman sitä et jaksa ja pärjää,vika on silloin tämän maailman menossa ja vaatimuksissa,eikä sinussa jos ilman huumeita parhaasi teet.

Älä valehtele itsellesi. Se on ensimmäinen ehto ja kun väsyt, tunnusta se,äläkä aja itseäsi pahempaan vauhtiin. Sinä olet jo parhaasi tehnyt,eikä lisäponnistukset tee muuta kuin syö viimeisetkin hivenaineet sinun elimistöstäsi.

Ja loppuunpalaneena sinusta tulee sen aineen myyjä ja lopulta saat siitä linnatuomion ja koko elämäsi on paskana pitkin katuojia.

Otahan itseäsi niskakarvoista kiinni ja katso peiliin. Vielä kerkiät polttaa ne kasvisi ja tee se.

Äläkä minua usko,kun et usko kuitenkaan,mutta usko totuutta ja lopeta leikki. Olet aikuinen ihminen.

• Vanha hörhö

En ymmärrä miten pystyt muka hoitamaan "firmasi" asiat ja kaiken mitä siihen tarvitaan "tymipäissäsi"!!!!taitaa olla tuo firma nyt jo kannabis psykoosin aiheuttama tepponen...luultavasti et enää muista mitä olet edes tänne kirjoitellut ja vastailet omiin kirjoituksiisi..heh..hillopurkki toisessa kädessä....miksi käyt damissa vetää myssyy jos kerta growaat sitä himassas? nyt saatat kuvitella et käyttös pysyy muutamassa jointissa mut eipä aikaakaan kun sauhuttelet sitä jo matkalla "firmaasi" ja sit ruokiksella ja kahvitauolla on kans päästävä savuille...ja kun olet sitten oikeen pihalla jo kaikesta etkä jaksa lähtee edes sinne "firmaan" niin kuvioon tulee mukaan piristävät jotta kone taas kulkee!!!!eli kyllähän se niin on että yhden huumeen slliminen tietää sitä että kohta pitäis saada hepoo siwasta...tarjootko lapsilles paukkuja!!!!ei taida kuitenkaan olla hyvää esimerkkiä kun iskä vetää joka toinen päivä hasaa ja pyörii himassa ihan muumipeikkona..heh..älä puolustele huumeitten käyttöäsi tyyliin työllistän niin ja niin monta ihmistä...voisin melkein lyödä pienen vedon että yrittäjyytesi loppuu jossain vaiheessa juuri tohon kaman vetämiseen! asiakkaasi eivät varmaan tiedä että ovat "huumeveikon" kanssa tekemisissä...ja kun saavat tietää niin olette kaikki työttömiä! eiks je! mutta luulempa että puhut paskaa sulla mtn firmaa edes ole...mun puolesta voit vetää niin paljon kun haluut mutta älä tosiaankaan tule mua vastaan tymipäissäsi aamuyöllä moottoritietä puoli nukuksissa koska niin raukasee...annan hyvän neuvon...heitä helvettiin kaikki kasvis ja koko kannabis vielä kun pystyt ajattelemaan aivoillas!ota mielummin muutama biisoni ja olet yhteiskuntamme kelpo jäsen! tai muuta työntekijöittes kanssa jamaikalle! sielläkään se ei ole laillista mutta kaikki on jo niin pihalla et kukaan ei enää välitä eikä tajua mitä tapahtuu...no hyvää jatkoa kaikesta huolimatta ja hyvää kevättä.

• kieltolaki olisi poikaa

hienoa että osaa vanhat hörhötkin käyttää tietokonetta vaikka olet varmaan tuhonnut itsesi huumeilla?
        ja nämä keskustelupalstat yleensä ovat todella typeriä,ei näihin kannata yleensä kirjoitella kannabis myönteisesti,koska täällä saa sitten tuulipuku kansalta kuulla kunniansa(ja nämähän ovat sitten niitä ASIANTUNTIJOITA)
        VIINAHAN se todellakin on sitä oikeaa HUUMETTA

voisin sanoa että lähiöissä asuneena ottaisin paljon mieluummin kannabiksen polttelijoita naapureiksi kun näitä yhteiskunnan hyväksymiä
        juoppoja! ei saakeli tarvitsisi aina pelätä että mitähän seuraavaksi tapahtuu ja milloin ne taas jostain nurkan takaa hyökkää.
        moni ei varmaan katsonut tuota tv2 dokumenttia cristianin sulkemisesta,jossa nuo pahamaineiset kannabis hörhöt ovat saaneet olla rauhassa vuosikymmeniä ja silti tuo kaupungin osa oli siisti ja toimiva ja ilmapiiri oli todella ystävällinen. Epäilen suuresti että jos tuon vanhan kasarmi alueen olisivat aikoinaan vallanneet juopot , niin paikka olisi ollut aika lailla erinäköinen ja henkirikoksia olisi ollut moninverroin enemmän.
        mutta onnea vaan teille takakammarin kasvateille
        menkää juomaan sitä olutta lähibaariin vaimon iloksi kavereitten kanssa joka ilta,sehän auttaa jaksamaan tätä arjen harmautta.
        olisi hauskaa jos tulisi kieltolaki, sitten punnittaisiin nykyisten sormella heristelijöitten
        veri.
        itseäni ei ainakaan haittaisi-haittaisiko sinua?

• minnesota

hae apua.

• möhinä

olet aivan oikeassa. haluaisin lisäksi vielä mainita yhden hyvän seikan: alkoholi tekee joistakin ihmisistä aggressiivisa, jopa väkivaltaisia. näin ei ole kannabiksen kanssa.

ja tuosta edellä mainitusta muistijutusta: lueppa uusin tieteen kuvalehti. päivittäinen käyttö kyllä heikentää muistia jonkun verran, muttei tuhoa lopullisesti mitään vaan noin kuukauden päästä käytön lopettamista muistisuoritukset ovat palanneet ennalleen.

älkää ihmiset olko niin ahdasmielisiä, avatkaa silmänne ja kyseenalaistakaa asioita. koulun huumevalistus on liioiteltua, monilla on hirmu kielteinen mielikuva hyvästä nautintoaineesta, tuhansia vuosia vanhasta luonnontuotteesta.

Lisäksi vielä: tiedossa ei ole tapausta jossa joku olisi kuollut kannabikseen. Mutta entäs alkoholiin ja tupakkaan? kuinka paljon maksetaan verorahoistamme alkoholistien ja keuhkosyöpäpotilaiden hoidosta? Kannabis on tietysti poltettuna epäterveellistä mutta syötynä siitä ei ole minkäänlaista haittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4803
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3479
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      130
      3256
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2706
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      83
      2449
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1813
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1424
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      121
      1299
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1228
    Aihe