Olen Rikollinen

Pelle Peloton

Hiukan taustaa itsestäni: Ikä 32, Asuinpaikka: Jyväskylä. Olen yksityisyrittäjä ns. normaali valkokaulustyöntekijä, perustamani yritys työllistää n. 20 henkeä, maksan veroni, käyn äänestämässä ja olen kaikin puolin mallikansalainen. Kannabista olen polttanut n. 3 vuotta.

1.Miten kannabiksenkäyttö vaikuttaa elämääsi?

Sekä positiivisesti, että negatiivisesti.
Positiivisesti siinä mielessä, että olen Kannabiksen avulla selvinnyt erittäin pahasta työuupumuksesta ja masennuksesta, vähentänyt alkoholin käyttöäni ja yleisesti ottaen tunnen itseni tasapainoiseksi ja onnelliseksi.

Negatiivisesti siinä mielessä, että olen yhteiskunnan silmissä rikollinen. Mieltäni painaa mahdollinen kotikasvatuksesta kiinni jääminen ja sen vaikutukset (leimautuminen rikolliseksi) yritykseeni ja sitä kautta työntekijöihini. Polttamisen takia keuhkojen pilaaminen, on myös asia mikä hiukan huolettaa. Mielummin nauttisin kannabista syömällä, mutta silloin joutuisin viljelemään sitä huomattavasti enemmän ja saisin kiinni jäädessäni vielä isomman tuomion.

2.Kuinka paljon käytät kannabista?

poltan jointin n. joka toinen päivä

3.Onko kannabiksenkäyttö ongelma sinulle? Entä läheisillesi?

Ei ole ongelma, lähimmäiseni (sekä ne jotka tietävät, että ne jotka eivät tiedä kannabiksen käytöstäni) ovat itseasiassa kommentoineet miten olen viime vuosien aikana muuttunut todella mukavaksi ihmiseksi. Olen käytön aloittamisesta asti pyrkinyt objektiivisesti tarkkailemaan itseäni ja kyllä alkoholiin verrattunu ero on huomattava, alkoholi on huumetta isolla H:lla.

4.Miten sinusta kannabiksenkäyttöä tulisi ehkäistä ja pitäisikö sitä ehkäistä?

Sitä ei tulisi ehkäistä. Kyseessä on suhteellisen harmiton tajuntaa laajentava aine. Ja se todella vaikuttaa ihmismieleen positiivisella tavalla. Pidän kannabiksen kriminalisointia rikoksena koko ihmiskuntaa vastaan. Se voisi auttaa todella monia ihmisiä.

5.Haluatko saada enemmän tietoa kannabiksesta viranomaisilta?

Kyllä, haluaisin, että Kannabista tutkittaisiin objektiivisesti, ilman "huume"-leimaa.

6.Millaisia toimintamuotoja haluaisit saada yhteiskunnan järjestämänä kannabiskulttuurin ympärille?

Hallussapidon ja kotrolloidun myynnin sallinen. Kannabiksen laillistaminen ja kontrolloidun myynnin salliminen toisi valtiolle valtavasti lisätuloja. Esimerkiksi Amsterdamissa vierailevien turistien määrä on kasvanut eksponentiaalisesti Coffee shoppien myötä, sitä kautta kaikki toimijat (kaupat, hotellit, museot, ravintolat, ...) hyötyvät. Poliisien resurssit vapautuisivat todellisten rikollisten kiinniottamiseen.

7.Jos saisit muodostaa moniammatillisen työntekijäjoukon luomaan harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille mitä eri ammattikuntia siihen kuuluisi ja miksi, ja mitä he tekisivät?

Valtion toimesta kannabiksen dekriminalisointi ja kontrolloidun myynnin salliminen Alankomaiden coffee shop tyylisesti. Terveysviranomaiset, yrittäjät, työntekijät, viljelijät, jne. yhdessä suunnittelisivat toiminna aloittamisen.

8.Minkälaisia tukitoimintoja haluat saada avuksesi ehkäisemään mahdolliset kannabiksesta johtuvat ongelmat?

Minulle ei kannabiksesta ole ollut minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin. Mutta tunnen todellakin erittäin voimakkaasti olevani yhteiskunnan ulkopuolella. Luottamukseni suomalaiseen yhteiskuntaan ja oikeusvaltioon on romahtanut täysin. Miten on mahdollista, että minä olen rikollinen vaikka toimintani; kannabiksen viljely omaan käyttööni ei vahingoita ketään, eikä aiheuta mitään lisäkustannuksia valtiolle. Päinvastoin työssäjaksamiseni on parantunut huomattavasti kannabiksen käytön ansiosta ja sen myötä myös henkinen ja fyysinen hyvinvointini. Minä jaksan paremmin töissä, sitä kautta yrityksen toimintakin on parantunut huomattavasti. Bruttoansioni ovat itseasiassa kaksinkertaistuneet siitä, kun 3 vuotta sitten aloitin kannabiksen polton. Samoin on kaksinkertaistunut maksamieni vero-eurojen määrä. Suomi tuntuu nykyään ihan poliisivaltiolta, eikä todellakaan hyvältä paikalta elää. Amsterdamissa käydessä, mannereurooppalainen salliva ilmapiiri tuntuu todella vapauttavalta. Varmaan samanlaiselta, kuin DDR:laisen vieraillessa ensi kertaa Länsi-Saksan puolella. On hienoa nähdä kahvilassa pukuun pukeutuneita liikemiehiä ja ihan tavallisia eläkeläisiä polttamassa kahvin kanssa kannabista tai nauttimassa kannabiskakkua. Takaisin Suomeen tultaessa saa pelätä tullin huumekoiria, vaikka en missään nimessä ole tuomassa mitään maahan, mutta vaatteisiini on tarttunut kahviloiden ominaistuoksu.

Tietysti ihminen, joka ei ole koskaan kokeillut kannabista ja rinnastaa sen koviin huumeisiin, ei voi ymmärtää kokemaani epäoikeudenmukaisuutta. Kokeillaanpa seuraavanlaista vertausta:

Henkilö asuu Islamilaisessa maassa, hän matkustaa Suomeen ja nauttii ravintolassa lasin punaviiniä, joka on kielletty nautintoaine henkilön kotimaassa . Kotimaahan tullessaan hän huokaiseen helpotuksesta, kun tullin alkoholikoirat eivät haista hänen eilen Suomessa nauttimaansa viiniä. Kuluu viikko ja henkilö ajaa autolla töihin, matkalla on poliisin ratsia jossa uudella puhallusteknologialla selviää, että henkilö ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta henkilö on viikko sitten nauttinut alkoholia. Kortti pois, sakkoja, linnaa, raippoja ja muuta kivaa.

Kuulostaako reilulta? Näin tehdään "oikeusvaltiossa" Suomessa: En koskaan aja autoa humalassa tai kannabiksen vaikutuksen alaisena. Viimeksi nautin kannabista Amsterdamissa. Ajelen töihin kaksi viikkoa Amsterdamin matkani jälkeen. Kaksi viikko sitten Amsterdamin kahvilassa nauttimani kannabiskakku näkyy poliisin ratsiassa. En ole huumausaineiden vaikutuksen alaisena, mutta ruumiissani näkyy jälkiä kannabiksen käytöstä. Minulta otetaan kortti pois, minulle annetaan sakkoja, rekisteriini kirjoitellaan huumausaineista ja joudun antamaan kuukausi tolkulla negatiivisia virtsanäytteitä, että saan ajokorttini takaisin.

Oikeusvaltion toimintaa? Ei minun mielestäni.

Suosittelen lisälukemiseksi Dosentti Pekka Saarnion tutkimusta: http://www.uta.fi/laitokset/sospol/tutkimus/huumeet.pdf

ja käyntiä Amsterdamissa kannabiskakkukahvilla, mutta muista ettet sitten aja Suomessa autolla ainakaan pariin viikkoon, jos et halua joutua oikeusmurhan uhriksi.

-Simo

11

1092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhukoon puolesta

Pelle........

• Pollari

Tästähän on paljon ollut keskustelua, enkä nyt ala sen kummemmin kantaa ottamaan. Mielipiteitä on monia ja normaali ja järkevä keskustelu asioista on aina suotavaa. Tulee kuitenkin ottaa huomioon, miten valtaväestö aineeseen suhtautuu ja tulisiko sen mahdollisesta sallimisesta pidemmän päälle kansanterveydellinen ongelma, kasvaisiko lasten ja nuorten kannabiksenkäyttö räjähdysmäisesti jne. Se, että homma pysyy jollain hanskassa ei tarkoita että se pysyisi kaikilla tai edes suurimmalla osalla hallinnassa. Ja kyllä, kannabistakin voi käyttää aivan liikaa ikävin seurauksin (mielenterveysongelmat jne.)

Tämänhetkinen tilanne on se, että huumausaineiden käyttö on lain mukaan kiellettyä. Tämä lienee jokaisen tiedossa joten omasta mielestäni voi syyttää vain itseään jos tuomioita paukkuu. Kukaanhan ei pakota ketään käyttämään laittomia substansseja.

Itseäni askarruttaa hieman, miten jäit kiinni normaalissa liikenneratsiassa, ellet ollut vaikutuksen alaisena? En väitä mitään enkä tuomitse, kunhan itsekseni pohdiskelen.

• tarkoituksella

mielenterveys ongelmia jne ? englannissa tehtiin aivan äsken tutkimus kannabiksen vaikutuksesta ja siinä todettiin että noin yhdellä prosentilla käyttäjistä ilmenee oireita.vastusta vain mutta älä käytä valheellista propagandaa vaan pitäydy tosi asioissa.miedosta aineesta joka poliittisella päätöksellä tehtiin huumeeksi on aina keksitty mitä uskomattomampia "syitä"miksi aineen pitää olla laiton.

• pollari
        tarkoituksella kirjoitti:

mielenterveys ongelmia jne ? englannissa tehtiin aivan äsken tutkimus kannabiksen vaikutuksesta ja siinä todettiin että noin yhdellä prosentilla käyttäjistä ilmenee oireita.vastusta vain mutta älä käytä valheellista propagandaa vaan pitäydy tosi asioissa.miedosta aineesta joka poliittisella päätöksellä tehtiin huumeeksi on aina keksitty mitä uskomattomampia "syitä"miksi aineen pitää olla laiton.

Kyllä, tutkimuksissa on todettu skitsofrenian puhkeavan todennäköisemmin, jos käyttää runsaasti kannabista.

Ei se ole propagandaa.

• Christoff

Olet rikollinen.

Jos juttusi on totta niin sinuna miettisin miten kiinnijäämisesi vaikuttaisi omaan elämääsi.
      Yrityksesi voisi joutua aika huonoon valoon kun pomolla on yrttitarha.
      Voi olla että liiketoimesi saattaisivat joutua perusteelliseen syyniin.

Jos firmasi kaatuu kiinnijäämisesi seurauksena miten selität 20 työntekijälle että joudun antamaan kenkää.
      Työntekijät menee kotiinsa ja sanoo vaimolleen/miehelleen että sorry vaan "Ei ole enää duunia kun pomo kärähti huumeista".
      Ei ehkä kovin mukavaa.

Jos kannabiksen käyttö ei ole ongelma sinulle niin siitä voi tulla ongelma aika monelle. Tässä tapauksessa työntekijöillesi.

Mitä tulee damiin niin olen kyllä itsekin käynyt kahvilassa ja poltellut. Ei jostain syystä sovi minulle.

En sallisi kannabiksen laillistamista.
      Monesta syystä joita en nyt ala luettelemaan.
      Tai no tässä pari,
      Tulee varmasti uusia kokeilijoita jotka eivät hallitse minkään päihteen käyttöä.
      Tiedän että eräät ystäväni käyttävät kannabista ja ei se minua vaivaa. Toisaalta olen huomannut kuinka paljon he tuntevat ns. alan porukkaa.
      Aivan spiidin myyjiä ym. vaikka eivät vedäkään mitään kovempaa tietääkseni.

Erityistapauksessa kannabiksen käytön voisi sallia syöpäpotilaalle. Kemon, kivun ym. vuoksi.
      Olen kuullut että olisi hyödyllinen tähän tarkoitukseen. Ja oliko joku silmäsairaus johon myös hyvä vaikutus.

Enempää en voi ottaa kantaa koska tuntuu että menin jo nyt tietojeni ulkopuolelle.

Olenko lukenut samantapaisen viestin jostain?
      Epäilen tätä vähän provoksi mutta halusin vastata.

• kljlhhl

Aivan turha itkeä, että sinua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Laki on asiassa yksiselitteinen ja poliisi on toiminut täysin sen mukaan. Kannabiksen käyttö on nimenomaan sinun oma valintasi, sen sen seuraukset itse kannat.

• kuinmyös

alkoholin käyttö on jokaisen oma asia.mutta siitä koituvat seuraukset kuten sairaala kulut,vankila kustannukset jotka ovat pääosin viinan aihettamia koituvat meidän kaikkien maksettaviksi.

• Riikka

Tyon puolesta naen paivittain kannabiksen polttajia. Nama nakyvat jakautan suurin piirtein seuraavasti:
      90% miehia, 10 % naisia.
      Suurin osa naispolttajista polttaa kannabista kivunlievittajana - tuntemani naisihminen poltti sita multippeliskeleroosin aiheuttamiin kipuihin.

Miehista noin 60 % polttavat kannabista sen "rentouttavan" vaikutuksen vuoksi.

Kaikkein huolestuttavin sivuvaikutus on skitsofrenian esiintyminen varsinkin 15-19 vuotiailla miehilla. Edella olevat luvut liittyvat UK'n bangladesh vaestoon - perus brittien nautintoaineita enimmakseen ovat alkoholi seka vahvemmat huumeet (tosin kannbiksella yleisesti aloitetaan).

Lakia briteissa muutettiin 2004 sen verran etta kannabis alennetiin "B" ryhman huume-aineesta (automaattinen pidatysoikeus) "C" ryhmaan, tarkoittaen sita etta sen poltto on edelleen rikollista, mutta pidatytetyksi ihminen ei joudu ellei han ole a) ala-ikainen, b) polttaa julkisella paikalla tai c) polttaa koulun lahistolla tai koulurakennuksissa. Tama aiheutti kannabiksen polton lisaantymisen koska ihmiset virheellisesti uskoivat etta kannabiksen poltto ei ole enaa rikollista. Ongelmana on myos lisaantyvat huumeiden alaisena ajelut, mitka usein paatyvat onnettomuuteen. Itse nain kannabiksen jalkeen ajelemaan lahteneen hepun tormailyn loppujaljet - kavelykadun eroittaneet pylvaat olivat ajettu lakoon, kolme rengasta vanteisiin asti puhki seka vuoden vanha auto lunastukseen.

On vaikea kommentoida kannabiksen vaikutusta ilman jatkuvaa seurantaa - ehka kannabis ei vaikuta sinuun samalla tavalla kuin minun "asiakkaisiini". Toivoisin kuitenkin etta mietit hieman polttoasi - niinkuin edellinen kirjoittaja totesi, sita on vaikea selittaa perheenjasenille seka tyotovereille miksi yhtena paivana "vain kaikki repesi".

Poltat kannabista joka paiva tai kerran viikossa -aineena se silti vaikuttaa aivojesi kemikaaliseen tasapainoon. Internetista skitsofrenian ja kannabiksen suhteesta toisiinsa loytyy mielenkiintoista luettavaa asian molemmista katsantokannoista. Onnea matkaan mita sitten ikina paatatkin.

• Max Twin

Tuota. Minulla olisi paljon asiaa kannabiksen ja skitsofrenian välisestä mahdollisesta yhteydestä.

Kitetytettynä:

- Kannabiksenkäyttö itsessään luo kemiallisen epätasapainon joka voitaisiin laskea skitsofreniaksi joka voi johtaa myös psykoosiin, tällöin kyseessä on päihdepsykoosi.

- Jos kannabiksenkäyttö lopetetaan loppuu myös aivokemian muuntuminen ja "skitsofrenia" paranee.

- Kun sanotaan: "Kannabis aiheuttaa skitsofreniaa" annetaan kuva että kannabis aiheuttaisi elimellisen sairauden. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole vaan kannabis itsessään on se skitsofrenisoiva vaikutus. Sairaus se ei ole koska tila loppuu kun kannabis poistuu.

- Virhearvioinnin mahdollisuutta lisäävät myös useat tekijät:
        -- tilastoihin viedään päihdepsykoosin takia usein (aina?) myös skitsofrenia jonka diagnoosille ei välttämättä ole perustetta em. seikoin. Diagnoosit tehdään päihdepsykoosin aikana vaikutuksen alaisena jolloin ei ole todellakaan oikea hetki arvioida pitkän ajanjakson henkistä tilaa eli aitoa skitsofreniaa.
        -- Lääkärit jotka hakevat tietonsa diagnoositutkimuksien kautta kerätystä aineistosta diagnosoivat jälleen skitsofrenian koska on "yleisesti tunnettu seikka" että kannabis aiheuttaa skitsofreniaa
        -- Aidot skitsofreenikot tai riskiryhmässä olevat valitsevat kannabiksen jolloin kannabiksenkäyttäjissä populaationa on luonnollinen skitsofreniariski korkeampi - ei välttämättä kannabiksen vaan käyttäjäaineksen takia.
        -- Ei ole pystytty osoittamaan sitä kannabiksen aiheuttamaa _pysyvää_ aivokemiallista muutosta joka selkeästi osoittaisi skitsofrenian yleistymisen.
        -- Näitä väitteitä tukee osa tutkimuksista joihin itsekin viittasit. Eri tutkimusten johtopäätökset ovat hyvin ristiriitaiset ja johtopäätös tuntuu riippuvan enemmän tutkimusmetodista kuin tutkimuksen kohteesta.

Tämän sanon 4 vuoden käyttökokemuksella ja 2 kannabispsykoosin läpikäyneenä sekä tämän johdosta pysyvän skitsofreniadiagnoosin omaavana henkilönä. Arkeni johon ei kuulu kannabis on ollut nyt 2 vuotta täysin normaalia ilman oireita ja tämä kaikki ilman lääkitystä. Olen perheellinen ja työssäkäyvä piirun päälle kolmikymppinen mies. Paranemiseni molemmissa tapauksissa oli hyvin nopeaa, huomattavasti nopeampaa kuin tyypillisessä aidossa skitsofreniassa. Voisi jopa sanoa että paranemiseni tahti oli se tahti millä aktiivinen kannabis poistui elimistöstä...

Lisäksi käyttöäni leimasi päivittäisyys ja HYVIN suuret annokset (noin 40 kertaisesti normaali viihdeannos, tahallisia kokeiluja).

Tiedän stakesin tilastoista että suomessa tapahtuu noin 120 kannabispsykoosia vuosittain. Tämä on hyvin kohtuullinen määrä kun katsoo että kannabista käyttävää populaatiota on satatuhatta tai enemmänkin. Taitaa jopa mahtua normaaliin mielenterveysriskien marginaaliin?

Lisäksi infoja olen etsinyt ihan syvällistä aivokemiallista vaikutusta myöten (sanottakoon että käyttöni yksi syistä oli henkilökohtainen intressi kokea ja oppia kaikki oppimisen arvoinen ihan omaa kokemusta myöten).

Näkemykseni on nykyään se että satunnaiskäyttö on lähes täysin harmitonta niin fyysisesti kuin henkisesti. Riski sairastua skitsofreenisiin oireisiin on hyvin vähäinen mutta kasvaa oleellisesti mitä suurempia annoksia ja pidempiaikaista jatkuvaa käyttöä harrastaa. Itselläni psyykkiset oireet tulivat noin puolen vuoden päivittäiskäytön jälkeen. Lääkärit ovat diagnosoineet minua vain ja ainoastaan kannabispsykoosissa ja vahvassa vaikutuksenalaisuudessa jolloin sain myös skitsofreniamerkinnän. Ihmettelen, eikö minun pitäisi olla ennenkaikkea selvinpäin jos skitsofreniaa aletaan diagnosoimaan? Voiko humalaiselta diagnosoida skitsofrenian? Tietääkseni ei.

Käyttömäärieni ja käyttöaikani perusteella minun pitäisi ehdottomasti olla nykyisin jollain tavalla pysyvästi vammautunut jos kannabis vaurioittaa aivoja, kuitenkaan henkinen kapasiteettini ei tunnu kärsineen tapauksesta, parhaana arvioijana oma vaimoni joka on tuntenut minut erittäin hyvin sekä ennen ja jälkeen. Olen aika keskiverto heppu kaikin puolin. Olen myös tavoittanut muutamia muita kannabispsykootikkoja joiden tarina on jotakuinkin omaani vastaava. Kukaan heistä ei ole oireillut kannabiksen lopettamisen jälkeen vaikka kaikilla on skitsofrenialeima papereissa. Jokaisella oli myös päivittäiskäyttö ja suuret annokset käyttömetodina.

Jos haluat vaihtaa tietoa ja tutustua tapaukseeni niin osoite twin(at)kolumbus piste fi palvelee.

Sääli ettei kannabispsykootikoille ole tehty jälkiseurantaa tietääkseni. Siitähän näkyisi aika hyvin kuinka käyttönsä lopettaneet oireilevat eli aiheuttaako se skitsofrenian vai - kuten itse väitän - matkiiko kannabis keinotekoisesti skitsofreniaa.

• En osaa sanoa sen tarkemmin
        Max Twin kirjoitti:

Tuota. Minulla olisi paljon asiaa kannabiksen ja skitsofrenian välisestä mahdollisesta yhteydestä.

Kitetytettynä:

- Kannabiksenkäyttö itsessään luo kemiallisen epätasapainon joka voitaisiin laskea skitsofreniaksi joka voi johtaa myös psykoosiin, tällöin kyseessä on päihdepsykoosi.

- Jos kannabiksenkäyttö lopetetaan loppuu myös aivokemian muuntuminen ja "skitsofrenia" paranee.

- Kun sanotaan: "Kannabis aiheuttaa skitsofreniaa" annetaan kuva että kannabis aiheuttaisi elimellisen sairauden. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole vaan kannabis itsessään on se skitsofrenisoiva vaikutus. Sairaus se ei ole koska tila loppuu kun kannabis poistuu.

-- tilastoihin viedään päihdepsykoosin takia usein (aina?) myös skitsofrenia jonka diagnoosille ei välttämättä ole perustetta em. seikoin. Diagnoosit tehdään päihdepsykoosin aikana vaikutuksen alaisena jolloin ei ole todellakaan oikea hetki arvioida pitkän ajanjakson henkistä tilaa eli aitoa skitsofreniaa.
        -- Lääkärit jotka hakevat tietonsa diagnoositutkimuksien kautta kerätystä aineistosta diagnosoivat jälleen skitsofrenian koska on "yleisesti tunnettu seikka" että kannabis aiheuttaa skitsofreniaa
        -- Aidot skitsofreenikot tai riskiryhmässä olevat valitsevat kannabiksen jolloin kannabiksenkäyttäjissä populaationa on luonnollinen skitsofreniariski korkeampi - ei välttämättä kannabiksen vaan käyttäjäaineksen takia.
        -- Ei ole pystytty osoittamaan sitä kannabiksen aiheuttamaa _pysyvää_ aivokemiallista muutosta joka selkeästi osoittaisi skitsofrenian yleistymisen.
        -- Näitä väitteitä tukee osa tutkimuksista joihin itsekin viittasit. Eri tutkimusten johtopäätökset ovat hyvin ristiriitaiset ja johtopäätös tuntuu riippuvan enemmän tutkimusmetodista kuin tutkimuksen kohteesta.

Tämän sanon 4 vuoden käyttökokemuksella ja 2 kannabispsykoosin läpikäyneenä sekä tämän johdosta pysyvän skitsofreniadiagnoosin omaavana henkilönä. Arkeni johon ei kuulu kannabis on ollut nyt 2 vuotta täysin normaalia ilman oireita ja tämä kaikki ilman lääkitystä. Olen perheellinen ja työssäkäyvä piirun päälle kolmikymppinen mies. Paranemiseni molemmissa tapauksissa oli hyvin nopeaa, huomattavasti nopeampaa kuin tyypillisessä aidossa skitsofreniassa. Voisi jopa sanoa että paranemiseni tahti oli se tahti millä aktiivinen kannabis poistui elimistöstä...

Lisäksi käyttöäni leimasi päivittäisyys ja HYVIN suuret annokset (noin 40 kertaisesti normaali viihdeannos, tahallisia kokeiluja).

Tiedän stakesin tilastoista että suomessa tapahtuu noin 120 kannabispsykoosia vuosittain. Tämä on hyvin kohtuullinen määrä kun katsoo että kannabista käyttävää populaatiota on satatuhatta tai enemmänkin. Taitaa jopa mahtua normaaliin mielenterveysriskien marginaaliin?

Lisäksi infoja olen etsinyt ihan syvällistä aivokemiallista vaikutusta myöten (sanottakoon että käyttöni yksi syistä oli henkilökohtainen intressi kokea ja oppia kaikki oppimisen arvoinen ihan omaa kokemusta myöten).

Näkemykseni on nykyään se että satunnaiskäyttö on lähes täysin harmitonta niin fyysisesti kuin henkisesti. Riski sairastua skitsofreenisiin oireisiin on hyvin vähäinen mutta kasvaa oleellisesti mitä suurempia annoksia ja pidempiaikaista jatkuvaa käyttöä harrastaa. Itselläni psyykkiset oireet tulivat noin puolen vuoden päivittäiskäytön jälkeen. Lääkärit ovat diagnosoineet minua vain ja ainoastaan kannabispsykoosissa ja vahvassa vaikutuksenalaisuudessa jolloin sain myös skitsofreniamerkinnän. Ihmettelen, eikö minun pitäisi olla ennenkaikkea selvinpäin jos skitsofreniaa aletaan diagnosoimaan? Voiko humalaiselta diagnosoida skitsofrenian? Tietääkseni ei.

Käyttömäärieni ja käyttöaikani perusteella minun pitäisi ehdottomasti olla nykyisin jollain tavalla pysyvästi vammautunut jos kannabis vaurioittaa aivoja, kuitenkaan henkinen kapasiteettini ei tunnu kärsineen tapauksesta, parhaana arvioijana oma vaimoni joka on tuntenut minut erittäin hyvin sekä ennen ja jälkeen. Olen aika keskiverto heppu kaikin puolin. Olen myös tavoittanut muutamia muita kannabispsykootikkoja joiden tarina on jotakuinkin omaani vastaava. Kukaan heistä ei ole oireillut kannabiksen lopettamisen jälkeen vaikka kaikilla on skitsofrenialeima papereissa. Jokaisella oli myös päivittäiskäyttö ja suuret annokset käyttömetodina.

Jos haluat vaihtaa tietoa ja tutustua tapaukseeni niin osoite twin(at)kolumbus piste fi palvelee.

Sääli ettei kannabispsykootikoille ole tehty jälkiseurantaa tietääkseni. Siitähän näkyisi aika hyvin kuinka käyttönsä lopettaneet oireilevat eli aiheuttaako se skitsofrenian vai - kuten itse väitän - matkiiko kannabis keinotekoisesti skitsofreniaa.

Kun en ole asiaan perehtynyt mutta ei se varmaan sen haitallisempaa ole kuin alkoholi. Emme me suomalaiset tarvitse kyllä yhtään uutta laillista päihdettä kun emme osaa käyttää näitä vanhojakaan ihmisiksi.

• Riikka
        Max Twin kirjoitti:

Kitetytettynä:

Kiitos mielenkiintoisesta viestistasi - oli valistavaa lukea asiasta sellaiselta ihmiselta joka osaa laittaa ajatukset sanoiksi.

Edellinen viestini oli hieman karjehditty - en viitsinyt kauheasti kirjoittaa kun tuo sanky kutsuu aikaisen tyovuoron jalkeen!

KUten edellisessa kirjeessani sanoin, kannabis vaikuttaa ihmisiin eri tavalla. Oman tyopaikkani geografisen sijainnin takia noin 9/10 tapaamistani ihmisista on joko toisen tai kolmannen sukupolven britti-bangladeshi.

Tama tuo asiaan viela mielenkiintoisemman katsantokulman - bangladeshi kodeissa elama on usein traditionaalista (isa on perheen paa, ja perheen naiset tekevat kaikki kotityot). Nama nuoret elavat traditionaalista bangadeshilais-elamaa suljettujen ovien takana, mutta paivisin ovat vuorovaikutuksessa lantisen ajatusmaailman kanssa. Esim pojilla suhteet ennen naimisiin menoa lansimaalaisten naisten kanssa ovat sallittuja (tosin vanhempi sukupolvi ei niita aina hyvalla katso), mutta morsiammeksi halutaan yleisesti se perinteinen bangladeshineitsyt.

Mita yritan tassa sanoa on se, etta nama k.o pojat usein tuntevat "vetovoimaa" kannabista kohtaan, se "auttaa" heita ymmartamaan ja toimimaan kahdeen kultturin puristuksessa. (traditionaalinen naisenkuva vaatii naisten pukeutuvan huntuihin - samanaikaisesti k.o pojat nakevat tyypillisia lansimaalaisia mainoksia vahapukeisine naisineen etc..). Edelleen, korostan sita, etta suurin osa taalla syntyneista bangladeshi-nuorista on kuitenkin sopeutunut lansimaalaiseen elinymparistoon ongelmitta. Mutta mika aiheuttaa sen etta suurin osa 15-19 vuotiaista (miehista) kannabiksen kayttajista skitsofrenia nayttaa puhkeavan nimenomaan bangladeshi taustan omaaville? (seuraava varteenotettava seikka on myos suuri sosioekonominen ero muuhun britanniaan - "asiakkaani" tulevat brittein saarten kolmanneksi koyhimmalta alueelta, missa melkein 20% ovat funktionaalisesti lukukyvyttomia)

Ja nyt kylla menen nukkumaan ennenkuin vietan tietokoneen vierella koko yon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4771
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      5
      3402
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3210
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2649
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      76
      2385
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1404
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1265
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1148
    Aihe