Oma Vs. Vuokra

Köyhämies

Mitä järkeä on ostaa oma vene?
Kun vuokraamalla saa joka kesä saman purjehdusajan, joka kesä uudenkarhea vene, eri paikoissa niin ei samoja saaria tarvi kiertää, ei tarvi talvikautta stressata onko kaikki kunnossa, ei sido pääomaa vehkeeseen jonka hinta laskee kuin lehmän häntä, ei satamamaksuja, ylläpitokuluja........
Jo veneeseen sidottavan pääoman korolla purjehtii saman ajan.

Miettikää sitä.

64

7290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmisiä on

...erilaisia.
      Joku ajaa Porschella vaikka vanhalla Ladalla pääsisi samaan paikkaan.
      Joku vuokraa veneen ja purjehtii sillä, joku taas haluaa käydä rannassa katsomassa, onko pressu hyvin talvimyrskyn jälkeen.
      Itselläni on 70-luvun vene, ja purjehdin sillä, mutta yhtä paljon nautin näprätessäni sähköjä kuntoon tai sönkien vanhan koneen ominaisuuksia tai omituisuuksia. Pidän sitä vastapainona työlle ja kutsun sitä harrastukseksi.
      Vaan eipä hätää, molemmat mahdutaan samalle merelle, nostetaan kättä kun tavataan!
      Viitaten palstan yleisimpään keskustelunaiheeseen, joku ostaa uuden Bavarian, ja joku purjehtii vanhalla veneellä. Itse en ostaisi Bavariaa, mutta ei se estä minua ymmärtämästä ihmistä joka niin tekee - ja keskustelemasta hänen kanssaan vaikka luonnonsatamassa!

• Pena

Bavaria oli minulle tietoinen hankinta. Uusi vene, mikä ei ole vimpan päälle.Ostin vielä minimivarustuksella.
        Miten muuten saisin aikani kulumaan talvella, kun miettimällä, miten ton voisi parantaa, asennetaan tuohon ylimääräinen ilmanvaihtoventtiili, ostetaan tuohon joku uusi vempain jne.

Vuokraveneen käyttö on vähän kuin huorissa käynti, se jokin olennainen puuttuu!

• kovanen
        Pena kirjoitti:

Bavaria oli minulle tietoinen hankinta. Uusi vene, mikä ei ole vimpan päälle.Ostin vielä minimivarustuksella.
        Miten muuten saisin aikani kulumaan talvella, kun miettimällä, miten ton voisi parantaa, asennetaan tuohon ylimääräinen ilmanvaihtoventtiili, ostetaan tuohon joku uusi vempain jne.

Vuokraveneen käyttö on vähän kuin huorissa käynti, se jokin olennainen puuttuu!

"Vuokraveneen käyttö on vähän kuin huorissa käynti, se jokin olennainen puuttuu! "

Heh, aika osuva vertaus.

• Purjehdus??
        kovanen kirjoitti:

"Vuokraveneen käyttö on vähän kuin huorissa käynti, se jokin olennainen puuttuu! "

Heh, aika osuva vertaus.

On niin saamarin "syvällistä" mukamas.
        tyhmät ihmiset saa leikkiä älykköä hetken.
        Miks ei vain voi purjehtia?
        Ei kurlingissakaan tarvi olla omat kivet ja rata, ja silti voi harrastaa antaumuksella.

• tarvi omistaa omia mailoj
        Purjehdus?? kirjoitti:

On niin saamarin "syvällistä" mukamas.
        tyhmät ihmiset saa leikkiä älykköä hetken.
        Miks ei vain voi purjehtia?
        Ei kurlingissakaan tarvi olla omat kivet ja rata, ja silti voi harrastaa antaumuksella.

silti moni ostaa oman bagin!

oma on aina oma. minulle veneily on muutakin kuin pelkästään varsinaista purjehtimista. siihen liittyy veneen vahaamiset yms.

• Bägi...
        tarvi omistaa omia mailoj kirjoitti:

silti moni ostaa oman bagin!

oma on aina oma. minulle veneily on muutakin kuin pelkästään varsinaista purjehtimista. siihen liittyy veneen vahaamiset yms.

Bägi = pelastusliivit
        Kenttä = vene

• Hasse

Vuokrahinta riippuu paljon purjehdusajasta. Jos veneessä on kiinni n. 20 000 e ja kulut n. 1000e/vuosi, on vaikea löytää yhtä edullista tapaa viettää koko kesä merillä. Jos sen sijaan purjehtii vain 2-3 vk kesässä ja haluaa uuden veneen alle, niin on puolestaan vaikea perustella oman veneen hankkimista, kun todella saa uudemman/isomman/nopeamman veneen samalla hinnalla. Jokaisen pitää tehdä omat laskelmansa. Kaikkien ei muuten kannattaisi ostaa autoakaan, vaan matkata taksilla tarvittaessa. Kukin tavallaan. Kaikki riippuu käytön määrästä.

• kelpaa

24 suomi on jaettu osiin, että palstat pysyisivät siedettävinä. Tämä jos mikä kuuluu Laivat ja merenkulkuun.
      Ei tarvi vastata, tämä oli vain huomio.

• ympärivuotinen harrastus

Kerrompa eilisestä illasta. Minulla on oma vene. Eilen töiden jälkeen söin hieman ja pakkasin reppuuni termospullollisen kahvia ja hieman erilaisia tarvikkeita sekä pari työkalua. Kävelin varttitunnin matkan telakalle, jossa veneeni on talviteloilla. Pistin lämmittimen päälle ja ryhdyin rakentelemaan hieman ekstraa sisustukseen. Seitsemän uutisten aikaan kaadoin termoksesta kahvia ja otin veneen kaapista konjakkipullon. Näillä eväillä selvisin yhdeksään. Kotona oli sauna kytkeytynyt päälle puoli yhdeksältä. Reipasta kävelyä vartti ja lauteille vaimon viereen.

• lisättävää

Toivottavasti saat sisustukesn kuntoon.
        Veneen kaapista napattu konjakki maistui varmasti hyvältä!!

• Kerron..

Kerrompa eilisestä illasta. Minulla ei ole omaa venetä. Eilen töiden jälkeen söin hieman ja pakkasin reppuuni termospullollisen kakaota ja muutamia leipiä sekä konjakkimatin. Kävelimme vaimon ja lasten kanssa varttitunnin matkan isohkolle mäelle, jossa lapset tykkää talvisin pulkkailla ja temmeltää. Pistin nuotiopaikalle tulen ja ryhdyin lasten ja vaimon kanssa temmeltämään. Kuuden aikaan kaadoin termoksesta kaakaota ja otin leipiä repusta, sekä konjakkimatin. Näillä eväillä selvisimme kahdeksaan. Kotona oli sauna kytkeytynyt päälle puoli kahdeksalta. Leppoisaa kävelyä vartti lumipalloja heitellen ja leikkien ja lauteille.

Laatuaikaa perheen kanssa sanoisin minä.

Niin, ja ensi kesänä laatuaikaa laadukkaassa vuokraveneessä, johon koko perhe mahtuu mukavasti, ja muutamat ystävätkin mahtuvat piipahtamaan.

• Pena
        Kerron.. kirjoitti:

Kerrompa eilisestä illasta. Minulla ei ole omaa venetä. Eilen töiden jälkeen söin hieman ja pakkasin reppuuni termospullollisen kakaota ja muutamia leipiä sekä konjakkimatin. Kävelimme vaimon ja lasten kanssa varttitunnin matkan isohkolle mäelle, jossa lapset tykkää talvisin pulkkailla ja temmeltää. Pistin nuotiopaikalle tulen ja ryhdyin lasten ja vaimon kanssa temmeltämään. Kuuden aikaan kaadoin termoksesta kaakaota ja otin leipiä repusta, sekä konjakkimatin. Näillä eväillä selvisimme kahdeksaan. Kotona oli sauna kytkeytynyt päälle puoli kahdeksalta. Leppoisaa kävelyä vartti lumipalloja heitellen ja leikkien ja lauteille.

Niin, ja ensi kesänä laatuaikaa laadukkaassa vuokraveneessä, johon koko perhe mahtuu mukavasti, ja muutamat ystävätkin mahtuvat piipahtamaan.

Lisäksi omassa veneessä on se hyvä puoli, kun sinne voi aina mennä pakoon sitä samaa vanhaa vaimoa jä rääkyviä kakaroita.

Omaa laatuaikaa!

• sen
        Kerron.. kirjoitti:

että meillä kaikilla on omat harrastukset ja hyvä niin. Jos ei muuta yhteistä, niin konjakki ainakin. Ja tietysti veneily kesällä!

• Isä vain
        Kerron.. kirjoitti:

Kopioit juttuni juonen ja pyrit tällä rinnastuksella osoittamaan kuinka huono isä harrastaa omistusvenettä ja kelpo isä antaa laatuaikaa lapsilleen ja vaimolle vuokraamalla veneen. Käsität varmaankin, että ihmisten elämäntilanteet voivat olla hyvin erilaisia. Sinulla on pienet lapset ja asuntolaina. Minulla lapset ovat jo maailmalla, vaimolla on myös omia harrastuksiaan ja asuntolainat on maksettu. On ollut mahdollisuus hankkia oma vene ja käyttää siihen hieman enemmän aikaa. Vaimonkin eilisiltainen harrastus liittyi muuten veneilyyn. Hänen laivurikurssinsa loppui myös niin, että ehdimme samoille lauteille.

• Tai ei
        Isä vain kirjoitti:

Kopioit juttuni juonen ja pyrit tällä rinnastuksella osoittamaan kuinka huono isä harrastaa omistusvenettä ja kelpo isä antaa laatuaikaa lapsilleen ja vaimolle vuokraamalla veneen. Käsität varmaankin, että ihmisten elämäntilanteet voivat olla hyvin erilaisia. Sinulla on pienet lapset ja asuntolaina. Minulla lapset ovat jo maailmalla, vaimolla on myös omia harrastuksiaan ja asuntolainat on maksettu. On ollut mahdollisuus hankkia oma vene ja käyttää siihen hieman enemmän aikaa. Vaimonkin eilisiltainen harrastus liittyi muuten veneilyyn. Hänen laivurikurssinsa loppui myös niin, että ehdimme samoille lauteille.

Kannattavaa se ei silti ole.
        Ja vaikka olen 35 ja minulla on 4 lasta, on talolainakin jo maksettu.
        Ja kun sijoittaa sen veneen hinnan viisaasti voi joka kesä veneillä vuokraveneellä, pääoma kasvaa.

• Tai ei
        Isä vain kirjoitti:

Juttusi oli vaan hyvä pohja.
        Eikä tarkoitus ollut väheksyä sinua isänä.
        Tarkoitukseni oli osoittaa kuinka edullisemmalla järjestelyllä jää kaiken lisäksi enemmän laatuiakaa perheelle, oli lapsia tai ei.

• Viki
        Tai ei kirjoitti:

Tarkoitukseni oli osoittaa kuinka edullisemmalla järjestelyllä jää kaiken lisäksi enemmän laatuiakaa perheelle, oli lapsia tai ei.

Yksi tärkeä pointti on laatuaikaa perheelleen ostaneelta iskältä unohtunut: vene on perheenjäsen!

Hyvä vertaus tuo huorrissa käynti jos veneily on vaan lainakappaleiden varassa. Siinä ei todellakaan tarvitse ymmärtää mitään kokonaisvaltaisesta venesuhteesta :-(

Onkos tuo muidenkaan perheenjäsenten hankkiminen nyt niin taloudellisesti mielekästä? Purkkari saattaa loppujen lopuksi olla vähiten kuluttava ja vaativa perheenjäsenistä, eikä se ainakaan pahasti nalkuta.

• kyseleppä
        Kerron.. kirjoitti:

Kyseleppä esimerkiksi lastentarhanopettajilta miten he suhtautuvat tuohon laatuaikakäsitteeseen, jota kuvasit muuten hyvin kopioidussa jutussasi. Jopa siinä suhteessa olet hieman hukassa. Koitapa panna arvosi järjestykseen ja osta vaikka se perus-Bavaria.

• Nauran.
        Viki kirjoitti:

Yksi tärkeä pointti on laatuaikaa perheelleen ostaneelta iskältä unohtunut: vene on perheenjäsen!

Hyvä vertaus tuo huorrissa käynti jos veneily on vaan lainakappaleiden varassa. Siinä ei todellakaan tarvitse ymmärtää mitään kokonaisvaltaisesta venesuhteesta :-(

Onkos tuo muidenkaan perheenjäsenten hankkiminen nyt niin taloudellisesti mielekästä? Purkkari saattaa loppujen lopuksi olla vähiten kuluttava ja vaativa perheenjäsenistä, eikä se ainakaan pahasti nalkuta.

Niinkuin nauroin naapurin akalle, en muuta voinut.
        Naapuri oli mällännyt autonsa, ei naapurin vika, auto 15 v. vanha, lunastuksesta tuli hyvät korvaukset.
        Vaimo itki kun suretti menettää hyvä auto..auto, kun oli niin kauan ollu heillä, ja kuin perheenjäsen, siis oikeesti itki pihalla, kyyneliä.
        Toisilla vaan jotenkin maailma vääristyy.
        Olen aina pitänyt outoina ihmisiä joille esim kissat ja koirat on perheenjäseniä, mutta että auto ja vene...:)
        Perheen kanssa reissussa huorataan oikeen urakalla, kun usein vuokrataan auto, jopa viikoksi.
        Onneksi minulla on vielä aivot tallella.
        Hauskaa lomaa, oli sitten oma tai huora alla :) heeh

• Haloo..
        kyseleppä kirjoitti:

Kyseleppä esimerkiksi lastentarhanopettajilta miten he suhtautuvat tuohon laatuaikakäsitteeseen, jota kuvasit muuten hyvin kopioidussa jutussasi. Jopa siinä suhteessa olet hieman hukassa. Koitapa panna arvosi järjestykseen ja osta vaikka se perus-Bavaria.

Meidän lasten tarhatädit ovat ainakin sitä mieltä että hyvä kun lasten kanssa ulkoilee jne.
        Ja sitä mieltä olen minäkin, minä tykkään viettää aikaa lasten kanssa.
        Parempi se kuin kännykkäisä, joka satunnaisesti kohdatessa lyö viiskymppisen kouraan.

• Viki
        Nauran. kirjoitti:

Niinkuin nauroin naapurin akalle, en muuta voinut.
        Naapuri oli mällännyt autonsa, ei naapurin vika, auto 15 v. vanha, lunastuksesta tuli hyvät korvaukset.
        Vaimo itki kun suretti menettää hyvä auto..auto, kun oli niin kauan ollu heillä, ja kuin perheenjäsen, siis oikeesti itki pihalla, kyyneliä.
        Toisilla vaan jotenkin maailma vääristyy.
        Olen aina pitänyt outoina ihmisiä joille esim kissat ja koirat on perheenjäseniä, mutta että auto ja vene...:)
        Perheen kanssa reissussa huorataan oikeen urakalla, kun usein vuokrataan auto, jopa viikoksi.
        Onneksi minulla on vielä aivot tallella.
        Hauskaa lomaa, oli sitten oma tai huora alla :) heeh

Auto nääs on TARVE-ESINE, kuten pyykinpesukone! Ei esineihin tarvise suhtautua kuten veneeseen tai muihin perheenjäseniin.

Vähän sama juttu kuin että lehemä on TUOTANTOELUKKA, mutta koira saattaa olla perheenjäsen. Niin, tunnerajoittunut mielesi ei edes tätä tajua??? Minua, empaattisesti suhtautuvaa henkilöä, kaltasesi ihmiset enemmän itkettävät kuin naurattavat :-(

Tässä kylmässä materialistisessa maailmassa, jossa omanvoitonpyynti ja ilkeys ovat kantavia voimia, hyvä venesuhde sentään antaa lohtua ja lämmittää!

• Se hyvä
        Viki kirjoitti:

Auto nääs on TARVE-ESINE, kuten pyykinpesukone! Ei esineihin tarvise suhtautua kuten veneeseen tai muihin perheenjäseniin.

Vähän sama juttu kuin että lehemä on TUOTANTOELUKKA, mutta koira saattaa olla perheenjäsen. Niin, tunnerajoittunut mielesi ei edes tätä tajua??? Minua, empaattisesti suhtautuvaa henkilöä, kaltasesi ihmiset enemmän itkettävät kuin naurattavat :-(

Tässä kylmässä materialistisessa maailmassa, jossa omanvoitonpyynti ja ilkeys ovat kantavia voimia, hyvä venesuhde sentään antaa lohtua ja lämmittää!

Että joku antaa sinullekkin lohtua ja lämpöä.
        Älä rakastu liikaa sohvaan, iän myötä sekin rupsahtaa ja alkaa roikkua.
        Eikös materialistit juuri rakasta tavaraa, kuten autoja ja veneitä, toisilla ei ole tarvetta, kun on ihmisiä joita rakastaa ja jotka rakastavat.
        Ei kaikkea tarvi omistaa.

• asiantuntijoita
        Haloo.. kirjoitti:

Meidän lasten tarhatädit ovat ainakin sitä mieltä että hyvä kun lasten kanssa ulkoilee jne.
        Ja sitä mieltä olen minäkin, minä tykkään viettää aikaa lasten kanssa.
        Parempi se kuin kännykkäisä, joka satunnaisesti kohdatessa lyö viiskymppisen kouraan.

Kysypä siltä tarhan tätiltä. Riittääkö lapselle sellainen laatuaika, mitä tuolla termillä tarkoitetaan? Termiä alettiin käyttää aikanaan ns. juppi-isien toimesta. Silloin varattiin kalenterista ne muutamat tunnit kuukaudesta, jolloin vietettiin lasten kanssa laatuaikaa.

• Laatuaika on
        asiantuntijoita kirjoitti:

Kysypä siltä tarhan tätiltä. Riittääkö lapselle sellainen laatuaika, mitä tuolla termillä tarkoitetaan? Termiä alettiin käyttää aikanaan ns. juppi-isien toimesta. Silloin varattiin kalenterista ne muutamat tunnit kuukaudesta, jolloin vietettiin lasten kanssa laatuaikaa.

Kaikki se aika minkä viettää perheen kanssa.
        Ja sitä pitää olla mhd paljon.
        Itse olin lapsi vanhaan "laatuaikaan", eikä es ollut kännykkää.
        Siksi itse haluan olla mahd. paljon läsnä.
        Voi olla että termin merkitys on muuttunut ajan myötä, niinkuin monesti puhekielessä käy.

• ...
        asiantuntijoita kirjoitti:

tasosta päätellen olette melko märkäkorvia vielä itsekkin. Hyväkun alatte muodostamaan tätä "hyvä isä" -kuvaa itsellenne, jos sitten joskus sattuu käymää flaxi ja pääsette "homman hoitamaan", jotta isäksi tulette.

• Viki
        Se hyvä kirjoitti:

Että joku antaa sinullekkin lohtua ja lämpöä.
        Älä rakastu liikaa sohvaan, iän myötä sekin rupsahtaa ja alkaa roikkua.
        Eikös materialistit juuri rakasta tavaraa, kuten autoja ja veneitä, toisilla ei ole tarvetta, kun on ihmisiä joita rakastaa ja jotka rakastavat.
        Ei kaikkea tarvi omistaa.

Huomaa, että edes yritä, tai voi ymmärtää mistä puhutaan (kokemuksen puute). Vene nimittäin ei ole esine tai tavara, vaan asia sinänsä. Miten voi edes verrata autoon, joka on välttämätön paha, tarvekalu ja pahimmillaan harmituksen aihe?

Rakastua sohvaan??? Taidat olla vähän yksinkertainen noissa vertauksissasi?

Täsmennystä: pulpettiveneeni on esine, siinä kuin autokin. Eivät kaikki veneet ole perheenjäseniä (meillä olisikin suurperhe siinä tapauksessa :-)

Purjeveneessä materia on vain osa kokonaisuudesta. Omalla työllä, hoidolla, varustamisella ja joka sakkelin sekä tokkelin kattavalla hiplaamisella olen saavuttanut tilanteen, jossa luotan oman ja muiden perheenjäsenten hengen aavalla merellä purteni ja omien kykyjeni luoman kokonaisuuden varaan. Purjeveneen sielusta osa on suunnittelijan ja veistämön antamaa, loput tulee omistajalta. Vähän sama juttu kuin kotieläimen kanssa, ilman koulutusta ja molemminpuolista vuorovaikutusta sekin olisi vain elukka, ei perheenjäsen.

Eric Fromm kirjassaan Rakkauden vaikea taito kertoo, rakkaus ei ole rajallinen asia. Pikemminkin rakkauden tuntemus vahvistaa itse itseään.

Ei, kaikkea ei tarvitse omistaa, mutta purjeveneen kohdalla on vaikea kuvitella millä muulla järjestelyllä hän kuuluisi perheeseen?

• pakollinen
        Viki kirjoitti:

Huomaa, että edes yritä, tai voi ymmärtää mistä puhutaan (kokemuksen puute). Vene nimittäin ei ole esine tai tavara, vaan asia sinänsä. Miten voi edes verrata autoon, joka on välttämätön paha, tarvekalu ja pahimmillaan harmituksen aihe?

Täsmennystä: pulpettiveneeni on esine, siinä kuin autokin. Eivät kaikki veneet ole perheenjäseniä (meillä olisikin suurperhe siinä tapauksessa :-)

Purjeveneessä materia on vain osa kokonaisuudesta. Omalla työllä, hoidolla, varustamisella ja joka sakkelin sekä tokkelin kattavalla hiplaamisella olen saavuttanut tilanteen, jossa luotan oman ja muiden perheenjäsenten hengen aavalla merellä purteni ja omien kykyjeni luoman kokonaisuuden varaan. Purjeveneen sielusta osa on suunnittelijan ja veistämön antamaa, loput tulee omistajalta. Vähän sama juttu kuin kotieläimen kanssa, ilman koulutusta ja molemminpuolista vuorovaikutusta sekin olisi vain elukka, ei perheenjäsen.

Eric Fromm kirjassaan Rakkauden vaikea taito kertoo, rakkaus ei ole rajallinen asia. Pikemminkin rakkauden tuntemus vahvistaa itse itseään.

Ei, kaikkea ei tarvitse omistaa, mutta purjeveneen kohdalla on vaikea kuvitella millä muulla järjestelyllä hän kuuluisi perheeseen?

Ei kaikille auto ole pakollinen, tunnen monia joilla ei edes ole autoa, jos he silti sellaisen hommaisivat, rakstuisivatko he siihen?? tuskin.

Minä taas annan henkeni bussikuskin käsiin, autoni ja ajotaitoni käsiin, lentokapteenin käsiin , ninkuin sinä veneesi "käsiin"...loppujen lopuksi moniin käsiin. Silti en raksta niitä.

Siltikään en voi ymmärtää vertausta perheenjäsenien ja veneen välillä.

Joko sinulla ei ole perhettä, tai on melkoset välit, sitäpaitsi perheenjäseniäkään ei omisteta, lapset on lainassa ja vaimokin vaan käymässä.

Tuntuu että ihmisten todellisuudenkäsitys ja suhde muihin ihmisiin alkaa olla omituisella tasolla.

Ja tosiaan en voi yrittää väkisinkään ymmärtää sellaista missä ei mielestäni ole minkäänlaista järjen hiventä.

Toisaalta miten "Eric Fromm kirjassaan Rakkauden vaikea taito kertoo, rakkaus ei ole rajallinen asia. Pikemminkin rakkauden tuntemus vahvistaa itse itseään"
        Miten liittyy tähän asiaan, tarkoittaako se että päättämällä rakastaa vasaraa, se rakkauden päätös itsessään ruokkii sitä rakkautta niin että siitä tulee todellista?

Vainoharhaiselle ihmisellehän ne varjostavat poplarimiehet ovat yhtä todellisia.

• Itsellä pieleen?
        ... kirjoitti:

tasosta päätellen olette melko märkäkorvia vielä itsekkin. Hyväkun alatte muodostamaan tätä "hyvä isä" -kuvaa itsellenne, jos sitten joskus sattuu käymää flaxi ja pääsette "homman hoitamaan", jotta isäksi tulette.

Minulla vanhin on jo lukiossa ja nuorin 3 v. joten ei nyt ihan märkäkorva.

• hoh
        Tai ei kirjoitti:

Kannattavaa se ei silti ole.
        Ja vaikka olen 35 ja minulla on 4 lasta, on talolainakin jo maksettu.
        Ja kun sijoittaa sen veneen hinnan viisaasti voi joka kesä veneillä vuokraveneellä, pääoma kasvaa.

.... oman tilanteeni auki; omistamani luokan vuokraveneen kustannukset (Midnight Sun Sail) minun kohdallani olisivat pitkälle kolmattakymmentätuhatta euroa. Sitoutuneelle pääomalle pitäisi saada kulutkin (ja korot) huomioiden reippaasti yli tuplasti OMX-indeksin vuotuisen pitkänaikavälin tuoton. Ja vuokrakuluissa oli huomioitu ainoastaan purjehdukset, joilla yövyttiin (poislukien paatilla notkuminen, auringon otto, kaljoittelu, musiikin kuuntelu jne.)........... Näin "köyhän" on pakko omistaa vene........

• hoh
        Tai ei kirjoitti:

....aikaa tarkoituksellisesti lasteni kanssa en hörppäile konjakkia. Minun jälkikasvuni nauttii veneellä olosta vaikka ei minnekään lähdettäisi; jollalla purjehtimisesta kalojen haavittamisesta tai pelkästään kannella löhöilystä. Jos toteaa, että iltakävelyllä käy tarkistamassa veneen, seura reissulle on saletti. Kohta seitsemän vuotias tyttö tuhersi itkua, kun ei päässyt veneen ylösnostoon mukaan. Ensi kesän satamat ja "lampaansyöttöpaikat" on jo moneen kertaan listattu läpi. Kukin viettää "laatuaikansa" tavallaan...

• Viki
        pakollinen kirjoitti:

Ei kaikille auto ole pakollinen, tunnen monia joilla ei edes ole autoa, jos he silti sellaisen hommaisivat, rakstuisivatko he siihen?? tuskin.

Minä taas annan henkeni bussikuskin käsiin, autoni ja ajotaitoni käsiin, lentokapteenin käsiin , ninkuin sinä veneesi "käsiin"...loppujen lopuksi moniin käsiin. Silti en raksta niitä.

Siltikään en voi ymmärtää vertausta perheenjäsenien ja veneen välillä.

Joko sinulla ei ole perhettä, tai on melkoset välit, sitäpaitsi perheenjäseniäkään ei omisteta, lapset on lainassa ja vaimokin vaan käymässä.

Tuntuu että ihmisten todellisuudenkäsitys ja suhde muihin ihmisiin alkaa olla omituisella tasolla.

Ja tosiaan en voi yrittää väkisinkään ymmärtää sellaista missä ei mielestäni ole minkäänlaista järjen hiventä.

Toisaalta miten "Eric Fromm kirjassaan Rakkauden vaikea taito kertoo, rakkaus ei ole rajallinen asia. Pikemminkin rakkauden tuntemus vahvistaa itse itseään"
        Miten liittyy tähän asiaan, tarkoittaako se että päättämällä rakastaa vasaraa, se rakkauden päätös itsessään ruokkii sitä rakkautta niin että siitä tulee todellista?

Vainoharhaiselle ihmisellehän ne varjostavat poplarimiehet ovat yhtä todellisia.

Huomaa, että et ymmärrä mistä puhutaan.

Tuo suhtautuminen purjeveneeseen perheenjäsenenä, siinä on kait suunnilleen sama ero kuin käsitteillä talo - koti. Talo on materiaa, koti on enemmän.

• Pena
        Viki kirjoitti:

Ei kannata Viki väitellä.
        Sun pointtisi joko ymmärtää tai sit ei.
        Tai sit haluaa väkisin vaan väitellä vastaan

• tiki
        ... kirjoitti:

Minulla on sellainen suhde veneeseeni,että vien jouluaattona pressunalle pienen joululahjan.Asiaa ymmärtämätömälle tämä on tosi naivia ja lapsellista,mutta minua se ei haittaa.

• Paikat löytyy
        hoh kirjoitti:

....aikaa tarkoituksellisesti lasteni kanssa en hörppäile konjakkia. Minun jälkikasvuni nauttii veneellä olosta vaikka ei minnekään lähdettäisi; jollalla purjehtimisesta kalojen haavittamisesta tai pelkästään kannella löhöilystä. Jos toteaa, että iltakävelyllä käy tarkistamassa veneen, seura reissulle on saletti. Kohta seitsemän vuotias tyttö tuhersi itkua, kun ei päässyt veneen ylösnostoon mukaan. Ensi kesän satamat ja "lampaansyöttöpaikat" on jo moneen kertaan listattu läpi. Kukin viettää "laatuaikansa" tavallaan...

Vuokraveneelläkin.
        Se jos teidän perheessä nautitaan konjakit piilossa on teidän oma asia.
        Meillä on mielestän terve alkoholikasvatus, meillä ei juoda piilossa.

• ...
        Itsellä pieleen? kirjoitti:

Minulla vanhin on jo lukiossa ja nuorin 3 v. joten ei nyt ihan märkäkorva.

sanoa, että meni, koska lapset ovat suunnilleen samassa haarukassa kuin sinulla, mutta tuo keskustelu kyllä oli aika naurettavaa kiistelyä.

• hoh
        Paikat löytyy kirjoitti:

Vuokraveneelläkin.
        Se jos teidän perheessä nautitaan konjakit piilossa on teidän oma asia.
        Meillä on mielestän terve alkoholikasvatus, meillä ei juoda piilossa.

.......... kun se vuokravene ei seiso omalla paikalla laiturissa aina tarvittaessa vierailtavissa kaikkine lisukkeineen (jolla, haavit jne.) Kyllä meillä konjakit juodaan aivan näkösällä lasista, mutta kasvatukseen kuuluu myös se, että esim. urheiluun tai leikkiin (lasten maailmaan) yms. ei alkoholi kuulu....

• Hassua
        hoh kirjoitti:

.......... kun se vuokravene ei seiso omalla paikalla laiturissa aina tarvittaessa vierailtavissa kaikkine lisukkeineen (jolla, haavit jne.) Kyllä meillä konjakit juodaan aivan näkösällä lasista, mutta kasvatukseen kuuluu myös se, että esim. urheiluun tai leikkiin (lasten maailmaan) yms. ei alkoholi kuulu....

Miten se alkoholi kuuluu jonnekkin, ja se viina taas ei.
        Meillä ainakin talvipakkasella ulkoinupäivänä konjamiini lämmittää kivasti.
        Lasketellessa bistrossa taas rommitoti, lapset juo kaakaota.
        Ruoan kanssa juomme usein viinilasillisen, ja ruoan valmistamiseenkin käytämme viiniä ja konjamiiniä.

Eroja on.
        Koulussa opettaja kysyi että "juodaankos kallen kotona viinaa?"
        Siihen kalle tuumas että "ei vaan konjakkia ja viskiä".

• hoh
        Hassua kirjoitti:

Miten se alkoholi kuuluu jonnekkin, ja se viina taas ei.
        Meillä ainakin talvipakkasella ulkoinupäivänä konjamiini lämmittää kivasti.
        Lasketellessa bistrossa taas rommitoti, lapset juo kaakaota.
        Ruoan kanssa juomme usein viinilasillisen, ja ruoan valmistamiseenkin käytämme viiniä ja konjamiiniä.

Eroja on.
        Koulussa opettaja kysyi että "juodaankos kallen kotona viinaa?"
        Siihen kalle tuumas että "ei vaan konjakkia ja viskiä".

........... :) ..........

• halvempi

Mulla on osuus kimppaveneestä, hyvin varustettu (pal.lautta, kumivene moottori, EPIRB jne) melkein uusi 42 ft vene / 4 viikkoa purjehdusaikaa kesällä, Välimerellä. Enempää en ehdi vuodessa purjehtia. Purjehdusaluetta on sovittu vaihdettavan parin vuoden välein.
      Kulut noin 500 / viikko, = noin 2.000 € / vuosi. Sisältää kaikki, huollot, telakointi, vakuutukset... Pääomaa on kiinni, mutta ei kovin paljon omaan veneeseen verraten.

Vastaavalla vuokraveneellä kulut olisi 4 x 2.500 € = 10.000 € / kesä. Ei riitä rahat ainakaan mulla.

Eikä riittäisi rahat vastaavan oman veneen hankintaan saati vielä ylläpitoon. Eikä aika siitä tulevien riesojen hoitoon.

Selitäs, miten vuokravene tulee halvemmaksi (tai oma)?

• purjehdus

Suomen saaristossa. Ei mitään aikataulua ja omaan tahtiin. Lisäksi saa vielä talvisin rakennella omaa venettä. Harrastuksen hinta ei voi määritellä. Hieno on purjehtia Välimerellä, siitä ei ole epäilystä.

• Katsos..

Ok tuo ei ole paha.

Itse en kesällä halua mennä välimerelle, vaan vuokraan mielummin suomessa, sillä Suomen kesä on ihana.

Ilmeisesti teidän on myös mentävä sinne välimerelle, ja meidän perhe = 6 henkeä kun repäsee tuollaisen välimeren matkan niin on jo mennyt melkoisesti rahnaa.
        Yleensä menemme talvella jonnekkin kauemmaksi hakemaan uuta kesää.

Pääomaa en tiedä paljonko olet sijoittanut, mutta sille kun laskee 9% tuoton - verot niin tietää paljonkio vuodessa saa rahnaa veneilyyn.

Ja kun se tuotto tulee vuokra-asunnosta niin sen hinta ei laske vaan nousee.

• Skönäri-x

ryhdyt laskemaan harrastuksen kannattavuutta rahassa, olet hakoteillä. Mikään harrastus ei ole niin halpaa. No, ehkä kävely, mutta sauvakävelyn kannattavuus alkaa jo olla kiikun kaakun. Käsiähän voi heiluttaa ilman sauvojakin.

Omalta kohdaltani voisin sanoa, että veneen ylläpitokustannukset verrattuna esim. viimekesän purjehdusmäärään ovat kohtuuttomat verrattuna vuokravenen hintaan, siis saman kokoisen vuorkaveneen hintaan. Viimekesänä tuli oltua vesillä Juhannuksena, kaksi päiväpurjehdusta, 1 viikonloppu ja 2 viikon kesälomareissu. Pelkästään tavisäilytys hallissa palveluineen maksaa muistaakseni luokka 1800 €, muut kulut päälle. Vene on reilut 11 metriä pitkä ja maksettu kokonaisuudessaan silloin joskus. Tarvitsee siis huolehtia vain ylläpitokustannuksista. Pääoma näyttää säilyvän yllättävänkin hyvin. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että jos otan saman merkkisen (ja tyyppisen) veneen pyyntihinnoista pois 10-15% saisin omasta veneestäni vielä n. 10 k€ voittoa, kaikki uusinta- ja korjausinvestoinnit huomioiden. Joten, joudunko tässä kohtaa perumaan väitteen kohtuuttomista kustannuksista verrattuna vuokraveneeseen, ehkäpä.

No, on kuitenkin kiva katsella omaa venettä omassa laiturissa, voi lähteä merelle kun huvittaa tai olla lähtemättä. Myös kesälomareissun voi aloittaa juuri sinä päivänä kun sopivalta tuntuu ja takaisin voi tulla kun huvittaa. Ei tarvitse sopia venevuokraamon kanssa mitään eikä mistään. On vapaus valita. Joskus on kiva vain mennä veneeseen istuskelemaan ja joskus taas voi laitella paikkoja entistä parempaan kuntoon. Ei puhettakaan mistään venestresistä.

Eikä veneily mitenkään verota perheen yhdessäoloaikaa, päin vastoin. Veneelle mennään yhdessä perheenn kanssa, kuten muuallekkin, rekille, laskettelemaan tai etelänaurinkoon. Perheemme tämän talvinen etelänreissu maksoi n. 7500 €. Onko se sitten halpaa verrattuna vaikkapa veneilyyn, tai pikemminkin veneen omistamiseen, mistä tässä oli kyse.

• Se sellainen

Vene on jossa arvo vaan nousee?

• Skönäri-x
        Se sellainen kirjoitti:

Vene on jossa arvo vaan nousee?

jääköön arvoitukseksi, mutta ostin sen reilu 10 vuotta sitten ja maksoin 525000 SEK. Kurssi oli silloin 1 SEK = 0,65 FIM => noin 57000 € ja nykypäivänkurssiinkin 56500 €. Viime keväänä myytiin samanlainen hintaan 77000 € (Suomessa, lähes alkuperäisessä kunnossa, tunsin omistajan). Parhaimmat hintapyynnit ovat olleet 85000 - 90000 € luokkaa. Joten, kyllä se aika todennäköiseltä näyttää, että omat pois saa ja vähän päällekkin.

• Jape

Aika tyhjentäviä vastauksia on tullut ... ja aika varaksta porukkaa tuntuu täällä myös pyörivän :-O

Monilla tuntuu myös olevan ajasta puutetta. Jos tosiaankin veneilyä harrastetaan vaan muutaman viikon mittaisen kesäloman ja joidenkin viikonloppujen aikana, vuokra- tai kimppavene varmaan sopii ihan hyvin.

Minulla vene oli viime kesänä vedessä vappuaatosta lokakuun alkuun. Muistaakseni kolmena viikonloppuna en ollut purjehtimassa muiden menojen vuoksi. Kesälomasta 3,5 viikkoa kului purjehtien. Lisäksi kävin aika monena arki-iltana muutaman tunnin rentoutumispurjehduksella.

Tällaisiin käyttömääriin ei mikään vuokra- tai kimppajärjestely sovi. Olen kyllä samaa mieltä siinä, että omistaminen ei ole mitenkään välttämätöntä eikä todellakaan järkevää kaikille. Eikös kuitenkin anneta jokaisen hoitaa veneilyt ja veneiden omistusjärjestelyt valitsemallaan tavalla?

Jape

• Me teemmekin

Tarkoitushan on keskustella, eikä kieltää joitakin harrastusmuotoja.

• Skönäri-x

Jape, eihän se tarkoita ajanpuutetta, jos harrastaa muutakin kuin veneilyä. Monelle veneilijälle näyttääkin olvan vaikeaa tehdä myös muuta, kuin veneillä.

Vaikka itse viimekesänä veneilin vain mainitsemani reissut, ei se tarkoita, etteikö olisi ollut mahdollista veneillä enemmänkin. Itseasiassa väitän, että liikuin merellä paljon enemmän, kuin keskiverto purjehtija. Olin viimevuonna merellä loppiaisesta lähtien, välillä tosin liikuimme moottorikelkalla, mutta taas 15.4. lähtien veneellä. Viimisen kerran kävimme merellä itsenäisyyspäivänä.

Itse olen ajatellut juuri päin vastoin, eli koska en halua ennakolta suunnitella vapaa-ajanviettoani kalenteriin, ei vuoravene tule kysymykseen. Sehän pitää varata jo hyvissä ajoin enne lomaa, jotta saa veneen käyttöönsä ja puhumattakaan, jos olen viikonloppua viettämässä saaressa ja lauantaina tuntuu siltä, että olisipas kiva lähteä purjehtimaan, niin venevuokraamo tuntuu siinävaiheessa melko etäiseltä hommalta. Mutta kuten sanoit, jokainen hoitaa veneilynsä ja vapaa-aikansa haluamallaan tavalla. Tuntuu vain niin naivilta lukea jonkun ulkopuolisen arviointia, että kyllä tässä tapauksessa vuokravene olisi varmaankin kannattavampi.

Viimekesänä tuli kuitenkin käytyä mm. Huvudskärillä, ensikesänä ajateltiin kiertää Gotlanti, siis kaikessa rauhassa ja todellakin välillä rantauten ja useasti.

• Vuokravenettä?
        Skönäri-x kirjoitti:

Jape, eihän se tarkoita ajanpuutetta, jos harrastaa muutakin kuin veneilyä. Monelle veneilijälle näyttääkin olvan vaikeaa tehdä myös muuta, kuin veneillä.

Vaikka itse viimekesänä veneilin vain mainitsemani reissut, ei se tarkoita, etteikö olisi ollut mahdollista veneillä enemmänkin. Itseasiassa väitän, että liikuin merellä paljon enemmän, kuin keskiverto purjehtija. Olin viimevuonna merellä loppiaisesta lähtien, välillä tosin liikuimme moottorikelkalla, mutta taas 15.4. lähtien veneellä. Viimisen kerran kävimme merellä itsenäisyyspäivänä.

Itse olen ajatellut juuri päin vastoin, eli koska en halua ennakolta suunnitella vapaa-ajanviettoani kalenteriin, ei vuoravene tule kysymykseen. Sehän pitää varata jo hyvissä ajoin enne lomaa, jotta saa veneen käyttöönsä ja puhumattakaan, jos olen viikonloppua viettämässä saaressa ja lauantaina tuntuu siltä, että olisipas kiva lähteä purjehtimaan, niin venevuokraamo tuntuu siinävaiheessa melko etäiseltä hommalta. Mutta kuten sanoit, jokainen hoitaa veneilynsä ja vapaa-aikansa haluamallaan tavalla. Tuntuu vain niin naivilta lukea jonkun ulkopuolisen arviointia, että kyllä tässä tapauksessa vuokravene olisi varmaankin kannattavampi.

Viimekesänä tuli kuitenkin käytyä mm. Huvudskärillä, ensikesänä ajateltiin kiertää Gotlanti, siis kaikessa rauhassa ja todellakin välillä rantauten ja useasti.

Juuri sinulle, sinulle se ei välttämättä sovi..
        Aloituksessa varmaan viitataan siihen 85% purjehtijoista joista ei edes tiedä miltä he näyttävät, vaikka vene on naapuripaikalla.
        Kun he eivät veneellään käu kun sillon kun on myrsky, takistamassa että on kiinni kunnolla.
        Suurin osa kun sattuu olemaan tällaisia.

• Jape
        Skönäri-x kirjoitti:

Moi taas

Tarkoitukseni ei tosiaankaan ollut kritisoida muiden purjehdusmääriä, veneen omistusta tai omistamattomuutta - hittoako se minulle kuuluu, kenen veneillä ja miten usein muut purjehtivat! :)

Tarkoitukseni oli välittää sellainen ajatus, että mielestäni veneen omistaminen ei saa olla mikään edellytys veneilemiseen. Elämäntilanteet vaihtelevat, samoin innostus eri harratuksiin, ja voin hyvinkin itse vielä joskus nauttia Suomen kesästä vuokraveneellä.

Itse asiassa, jos joku tarjoaisi nyt järkevää ja kustannuksiltaan sopivaa veneleasingia, autoleasingin tapaan, olisin erittäin kiinnostunut.

Jape

• s/y36

nimimerkki sulla !
      Oon sitä mieltä että ei kannata alkaa ollenkaan jos pitää alkaa pennejä laskeen. Purjehdus on yksi harrastus muiden muassa ja sitä paitsi ainakin meillä koko perheen sellainen (muiden muassa)
      ELÄMÄ ON .......

• Se raha

Rikkaallakin jos ei laske.

• Viki
        Se raha kirjoitti:

Rikkaallakin jos ei laske.

Lapsuusaikaan eleskeli vanhapoika lähimmässä naapurissa, puolen kilsan päässä. Nuukasti eleli, käveli 5 km lähimmälle bussipysäkille, kun ei raatsinut ostaa uutta päällyskumia polkupyörään entisen hajottua.

Loppu tuli saunan lauteilla, häkämyrkytykseen (tästä on reilut kolkytä vuotta). Ei perillisiä, ja kunta peri... Pankkitilillä olleilla rahoilla rakennettiin kuntaan uusi vanhainkoti. Komea aarniometsä myös hävisi, kun kunta pääsi siihen käsiksi.

Elipä mies rikkaana elämänsä loppuun asti...

• Köyhämies

Eipähän ole joka kesä sidottu menemään sinne purjehduslomalle.
      Voi vaikka yhtenä kesänä ottaa välivuoden ja autolla mennä vaikka via balticaa puolaan ja muihin itämaihin kierteleen, esim kroatiaan rantalomalle.

Nythän tulikin säästöä.

• Pena

Täytyy sanoa, että ainoastaan niskalaukaus pystyy pitämään minut kesän pois vesiltä!

• on addikti
        Pena kirjoitti:

Täytyy sanoa, että ainoastaan niskalaukaus pystyy pitämään minut kesän pois vesiltä!

hoitoa?

• hoh
        on addikti kirjoitti:

hoitoa?

.on addiktio... hoito on merellä olo!

• kale

pääsee lentokoneellakin ni jää enempi aikaa seilata OMALLA veneellä ihan missä ja milloin tykkää. No täytyy myöntää että pohjoiseen mennään lasketteleen omalla autolla omaan mökkiin.

• Viki

Jos olisit purjehtija, tai edes harrastaisit purjehtimista niin et puhuisi moisia typeryyksiä.

• Ja harrastaa
        Viki kirjoitti:

Jos olisit purjehtija, tai edes harrastaisit purjehtimista niin et puhuisi moisia typeryyksiä.

35 vuotta olen harrastanut purjehtimista.
        25 vuotta siitä katselin omaa venettä.
        Nyt on aikaa, eikä oma venettä.
        Luulen että enemmän on purjehduskokemusta kuin monella täällä.

• Viki
        Ja harrastaa kirjoitti:

35 vuotta olen harrastanut purjehtimista.
        25 vuotta siitä katselin omaa venettä.
        Nyt on aikaa, eikä oma venettä.
        Luulen että enemmän on purjehduskokemusta kuin monella täällä.

Harmi että into lopahti. Harvalle purjehtijalle käy noin.

Otan osaa, mutta toivottavasti olet tyytyväinen veneettömään elämääsi ja muut tärkeät asiat ovat elämäsi ilo ViaBalticaa ajellessa. (no, omituinen olet, jos olo ei ole edes haikea kevällä vesillelaskujen aikaan)

• Kompassi autossakin
        kale kirjoitti:

pääsee lentokoneellakin ni jää enempi aikaa seilata OMALLA veneellä ihan missä ja milloin tykkää. No täytyy myöntää että pohjoiseen mennään lasketteleen omalla autolla omaan mökkiin.

Kun sillä reissataan, suunta päämäärään katsellaan kompassista jos on pilvinen päivä ja majoitus etsitään aina kun siltä tuntuu. Monen monta mielenkiintoista paikkaa on löytynyt kyseisellä menetelmällä ajellessa. Sama koskee myös veneilyä, vasta vuodenvaihteessa ostettuun valtameri luokan varustuksella olevaan paattini olen ajatellut gps vastaanotinta. Vappuna taas alkaa loma, loppuu lokakuun puolessavälissä 2008. Siis 2008. Jos ei aikaisemmin huvita duuniin mennä. Eli lue; rahat loppuu.

• Olisin...
        Viki kirjoitti:

Harmi että into lopahti. Harvalle purjehtijalle käy noin.

Otan osaa, mutta toivottavasti olet tyytyväinen veneettömään elämääsi ja muut tärkeät asiat ovat elämäsi ilo ViaBalticaa ajellessa. (no, omituinen olet, jos olo ei ole edes haikea kevällä vesillelaskujen aikaan)

Purjehdin viikottain kaverin h-venessä gastina (tiistaikisat), ja muut kilpailut pitkin kesää.
        Muitakin veneitä on ranta täys.
        Ja kun loma tulee ja mieli tekee vesille vuokrataan sitten kunnon paatti.

• Viki
        Olisin... kirjoitti:

Purjehdin viikottain kaverin h-venessä gastina (tiistaikisat), ja muut kilpailut pitkin kesää.
        Muitakin veneitä on ranta täys.
        Ja kun loma tulee ja mieli tekee vesille vuokrataan sitten kunnon paatti.

Sorry "olisin...", joteski rasittavaa seurata, kuka mitäkin haastaa, kun joka kerralla on eri nimimerkki. Saatoin yhdistää sinut johonkin toiseen, täällä nääs on kaikenlaista virtuaalia taas liikkeellä tyyliin: "valtamerivarusteltuun jahtiini meinasin kepsin hommata..." Hohhoijaa...

Oletkos nyt sama jolla on ollut 25 vuotta oma vene, josta luovuit (jostain syystä?) ja nyt seilailet purskan porukoiden kanssa.

Menee se noinkin, ja meitä on niin moneksi, näkeehän sen tuolla laiturillakin. Seurassamme on esmes tosi kova kilpapurjehtija, mutta kisapaikkakunnalta hän vuokraa aina hotellihuoneen vaikka vene on asuttava, kisojen lisäksi käy vain päiväpurjehduksilla jottei tartteisi veneessä yöpyä. Ei siis todellakaan mikään matkapurjehtija, mutta varmasti kova purjehtija, meriittiä löytyy.

Minä puolestaan käyn kisoissa joskus, katselemassa hienosti trimmattuja patteja, enkä taatusti nuku maissa jos olen purjehdusreissulla. Tähän tietysti osaltaan vaikuttaa merijalkojen menetyksen pelko, immuniteetti meritaudille pysyy niin kauan kun punkka keinuu!

Kai oikea vastaus ketjun aloittaneeseen (minkä ihmeen takia aloitettuun?) kysymykseen lie se, että meitä on niin moneksi. Toisille sopii vuokravene, toisille kimppavene ja useimmille oma vene. Asia on siis enemmän purjehdus- ja veneilyharrastuksen laadusta ja kipparin mentaliteetista kiinni, kuin taloudellisista tekijöistä. Naurettavaahan niitä on tuolla tavalla edes puntaroidakaan. Jos purjehduksesta tykkää, kyllä siihen saa palkkatyöläinen irtorahansa törsättyä, vuokraamalla tai omaa varustelemalla. Oman veneen kanssa pääsee myös halvalla, kun tyytyy vaatimattomampaan mukavuustasoon ja tekee itse. Jonkun minitonnarin, jullen tai rokin kanssa saa purjehtia koko kesän puolella siitä hintaa mitä halvimmat vuokraveneet viikolta kustantavat.

Mitä kukin purjehdukseltaan haluaa, sitä hän tehköön!

• Mekke-1

Jos veneilysi on vain veneilyä ja se rajoittuu max 2 viikkoon, kannattaa vuokrata. Mutta jos seilaat enemmän per vuosi ja tykkään muutakin veneessä puuhastella kuin seilata, osta oma. Sitten on vielä Time Sharing vreneet, joilla on useita omistajia. Sekin on vaihtoehto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3771
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3364
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2968
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2820
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1828
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      83
      1816
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1659
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1597
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1579
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1564
    Aihe