Herneet nenään jollekin....

pelleriina

Tulipa taas mieleen lukiessa "komean miehen" aloittamaa keskustelua (valitettavasti sorruin myös kommentoimaan, vaikka olin toisin päättänyt), että minkälainen on tällainen persoona, joka "sixpackin" omistaessaan, viitsii kirjoittaa provosoivia kommentteja lihavuudesta ja antaa yksinkertaistettuja neuvoja laihdutukseen?

Periaattessahan laihduttaminen on helppoa: syö vähemmän kuin kulutat, lisää liikuntaa, niin aineenvaihdunta pysyy vähemmästä syömisestä huolimatta entisellä tasolla. Mutta, mutta...Miksi sitten on lihavia ihmisiä, kun varmaan lähes kaikki nykypäivinä tietää, miten laihtua?

Onko tämä "komea mies" tehnyt jonkun tutkimuksen aiheesta, kun ei millään usko, että tiedosta huolimatta, laihduttaminen on monelle todella vaikeaa. Ja vielä: miksi se on vaikeaa?

Mitäpä jos lähestyttäisiin lihavuutta sairautena, ajattelin lähinnä psyykkisenä sairautena. Se, että syö enemmän kuin tarvitsee, ei liiku, kertoo mielestäni jonkinlaisesta riippuvuussairaudesta (vertaa esim. alkoholismi, jota on jo pitkään pidetty sairautena). Jos ihminen on sairas, niin onko oikein kirjoitella provosoivia, yksinkertaistettuja ohjeita, miten pääsee ylipainosta eroon? Auttaako alkoholisitia, jos sanotaan, että lopeta juominen. Niin yksinkertaista se on ja varmaan jokainen, jolla on taipumusta alkoholismiin, tietää, että ylenmääräinen viinaksilla läträäminen on epäterveellistä.

Käytän tässä alkoholismia esimerkkinä, koska mielestäni liika syöminen on myös sairaus, jota tulisi hoitaa. Taustalla voi olla esim. pitkäaikainen masennus, jota ihminen ei itse tajua. Syöminen on silloin ns. lohtusyömistä. Sitä voi seurata ylenpalttisen syödyn ruuan oksentaminen, tavallaan oksennetaan "paha" pois.

"Komea mies" vaikuttaa jonkun verran narsistiselta persoonalta (vain minun mielipiteeni). Tiedän jo valmiiksi, että em. nimimerkki tulee kirjoittamaan, että hänen asiansa ei kuulu muille, eikä hänen psyykettään tarvitse kenenkään arvioida tällä palstalla. Toisaalta, jos hänellä on "oikeus" kirjoitella omia arvioitaan lihavista ihmisistä kuin tietäisi, että jokainen lihava on samanlainen, niin kai se menee toisinkin päin.

Minkälainen on sellainen ihminen, jonka tarvitsee joka viestissään kertoa omistavansa sixpackin? Joissain aloittamissaan viesteissään hän on maininnut korkeasta koulutustaustastaan. Mitä tekemistä sillä on lihavuuden kanssa? Tietysti se, että alimmin koulutetut ovat lihavimpia kuin ylemmän koulutuksen saaneet (tiedän kyllä tämän tutkimuksen). Viittaako se sitten siihen, että alemmin koulutetut olisivat tietämättömiä miten laihdutetaan? Tuskin. Alemmalla koulutuksella tehdään pienipalkkaisempaa työtä ja terveelliset, vähärasvaiset ruuat ovat kaliimpia. Ehkä myös se on vaikuttamassa asiaan.

Pointtini tässä juttussani on, ettei yksinkertaistettaisi asioita liikaa. Jokaisella ihmisellä, myös lihavalla, on omat syynsä siihen minkälainen on. Eikä lihavuus vielä sentään ole rangaistetta teko. Lihavia ihmisiä löytyy joka ammatissa, niin korkeasti- kuin vähemmän korkeasti koulutetuissa. Äläkä "komea mies" tartu taas tuohon em. tutkimukseen, sillä se on tuttu muillekin kuin sinulle, äläkä ala jankuttaa, että lihavat kuluttavat veroeurot sairastuessaan lihavuudesta johtuviin sairauksiin, sekin on jo niin monesti täällä käsitelty. Myös lihavat tekevät työtä ja maksavat veroja, tiesithän sen? Ja kuka päättää, että "lihavat kunnalliskodin aidan taakse ammuttaviksi"? Sinäkö?

32

2436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelleriina

Unohdin kysyä "komealta mieheltä", miksi et ole rekisteröinyt nimimerkkiäsi? Pelkäätkö, että joudut vastaamaan rekisteröityessäsi sellaisiin kysymyksiin, että joku tunnistaa sinut? Vai etkö halua edes tämän keskustelupalstan ylläpitäjän saavan tietää sinusta mitään? Entäpä, jos joku muu sen rekisteröi itselleen, otatko sitten käyttöön nimim."sixpack"

• nina_

Minä en ymmärrä miksi joku "komea sixpackin" ...haukotus.... omistaja edes kommentoi lihavuus keskustelua. Hänellähän ei ole asiasta kokemusta.

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja normaalille ihmiselle kuuluu kaikki tunteet, myös laihduttaessa.

• kiloja piisaa
        nina_ kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi joku "komea sixpackin" ...haukotus.... omistaja edes kommentoi lihavuus keskustelua. Hänellähän ei ole asiasta kokemusta.

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja normaalille ihmiselle kuuluu kaikki tunteet, myös laihduttaessa.

Komea mies on joissain keskusteluissa aikoinaan sanonut pudottaneensa painoa itsekin reippaasti, että ehkä hän siinä mielessä tietää mitä se on. Mutta... siksi tosiaan on ihmeellistä, että tyyli on usein pilkkaava. Ei luulisi lihavuuden kokeneena alentuvan moiseen. Ja jos komealle miehelle painon pudotus on ollut melko helppo nakki, niin se ei ole sitä kaikille, se hänenkin olisi syytä muistaa. Ei oman painonpudotusurakan onnistuminen ole oikeutus toiste halveeraamiseen.

Lohdutukseksi kuitenkin sanottava teille palstalla uudet olijat, komea mies ei ole mitään siihen verrattuna mitä oli "varma tieto" aikoinaan. Siinä superilkeä painonpudottaja!!! Ilmeisesti hänenkin kilonsa ovat palanneet kun on kadonnut, mutta ei ole ollut ikävä.

• selitys
        nina_ kirjoitti:

aiemmasta viestiketjusta: kilpaurheilija. Ihme ja kumma. Omahyväisempää ja itseriittoisampaa sakkia kuin kilpaurheilijat saa hakea kaukaa. Yöks. Tiedän tarpeeksi monta tapausta: ulospäin hienoa ja hoikkaa, sisältä ihan rikki psyykkauksesta ja paineista. Voi raasuja...

• Provosoidu

Tunnut ottavan tuon sikspäkki jampan puheet liian tosissasi, kun pitää näin paljon hänelle huomioita suoda. Kannattaisi tarkistaa kenen nenässä se herne oikein on =)

• Komea Mies

En ole vain viitsinyt rekisteröityä. En pelkää rekisteröitymistä, koska sinnehän voi säveltää halutessaan mitä vain. En myöskään usko, että kukaan on erityisen innokas saamaan niskoilleen ne kaikki haukkumiset, mitä tällä nimimerkillä päälleen saa. Jos joku on, niin big deal - vaihdan nimimerkkiä. Oletko muuten kysynyt kaikilta tänne kirjoittavilta, mikseivät he rekisteröidy? Näitähän on porukasta suurin osa.

Tuntemattomana aion pysyä jo siitä syystä, etten halua katkerien läskien kostotoimia niskaani esim. työpaikallani.

• Komea Mies
        selitys kirjoitti:

aiemmasta viestiketjusta: kilpaurheilija. Ihme ja kumma. Omahyväisempää ja itseriittoisampaa sakkia kuin kilpaurheilijat saa hakea kaukaa. Yöks. Tiedän tarpeeksi monta tapausta: ulospäin hienoa ja hoikkaa, sisältä ihan rikki psyykkauksesta ja paineista. Voi raasuja...

Tämä viesti on ilmeisesti osoitus siitä, kuinka vältetään yleistämistä ja leimaamista johonkin ryhmään kuulumisen perusteella. Minäkin osallistun:

Läski. Ihme ja kumma. Omahyväisempää ja itseriittoisampaa sakkia kuin läskit saa hakea kaukaa. Yöks. Tiedän tarpeeksi monta tapausta: ulospäin rumuutta ja ihraa, sisältä ihan rikki psyykkauksesta ja paineista. Voi raasuja...

Oikeastiko haluat keskustella tällä tasolla?

• vali...!
        Komea Mies kirjoitti:

Tämä viesti on ilmeisesti osoitus siitä, kuinka vältetään yleistämistä ja leimaamista johonkin ryhmään kuulumisen perusteella. Minäkin osallistun:

Läski. Ihme ja kumma. Omahyväisempää ja itseriittoisampaa sakkia kuin läskit saa hakea kaukaa. Yöks. Tiedän tarpeeksi monta tapausta: ulospäin rumuutta ja ihraa, sisältä ihan rikki psyykkauksesta ja paineista. Voi raasuja...

Oikeastiko haluat keskustella tällä tasolla?

No yleistämistähän SINÄ ITSE olet harrastanut koko ajan teksteissäsi! Väitit mm. että ylipainoinen on invalidi, joka tuskin jaksaa juosta kilometriäkään. Eikö muka ole yleistämistä??

Sorry vaan. Itse painoin pahimmillaan 117 kiloa ja olen aina jaksanut juosta kilometrin. Enemmänkin jaksaisin, mutta inhoan juoksemista. Ja mikä muu viittaa invalidisuuteen? Veriarvot? Sorry vaan siitäkin, toissapäivänä saadut tulokset kertoivat karua totuutta: kaikki arvot kunnossa! Olen siis fyysisesti täysin kunnossa.

Toisaalta, lihoin sairauden myötä kuntoiluista ja terveestä ruokavaliosta huolimatta. Mutta ei, sehän ei sinua kiinnosta. Haluat vain pitää pääsi, että kaikki ylipaino johtuu siitä, mistä SINÄ uskot sen johtuvan. Ihan sama minulle, yleistä vaan kaikissa asioissa, mutta älä tule ruikuttamaan, jos joku yleistää sinuakin joskus!

• Komea Mies
        vali...! kirjoitti:

No yleistämistähän SINÄ ITSE olet harrastanut koko ajan teksteissäsi! Väitit mm. että ylipainoinen on invalidi, joka tuskin jaksaa juosta kilometriäkään. Eikö muka ole yleistämistä??

Sorry vaan. Itse painoin pahimmillaan 117 kiloa ja olen aina jaksanut juosta kilometrin. Enemmänkin jaksaisin, mutta inhoan juoksemista. Ja mikä muu viittaa invalidisuuteen? Veriarvot? Sorry vaan siitäkin, toissapäivänä saadut tulokset kertoivat karua totuutta: kaikki arvot kunnossa! Olen siis fyysisesti täysin kunnossa.

Toisaalta, lihoin sairauden myötä kuntoiluista ja terveestä ruokavaliosta huolimatta. Mutta ei, sehän ei sinua kiinnosta. Haluat vain pitää pääsi, että kaikki ylipaino johtuu siitä, mistä SINÄ uskot sen johtuvan. Ihan sama minulle, yleistä vaan kaikissa asioissa, mutta älä tule ruikuttamaan, jos joku yleistää sinuakin joskus!

Jos olet mies, saatat juosta kilometrin 117 kiloisena, mutta 120 kiloa painava nainen ei juokse kilometriä, se on ihan selvä. Moisella ilmestyksellähän täytyy olla rasvaprosenttikin yli viidenkymmenen. Minäkään en juoksisi kilometriä yhteen menoon, jos ottaisin mukaani kuormaa oman painoni verran ja olen sentään kilpaurheilijan kunnossa ja pystyn juoksemaan ilman kuormaa kymmeniä kilometrejä.

Se, että veriarvosi ovat toistaiseksi kunnossa, on hyvä asia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinulla ei olisi mitään terveysriskejä ja että olisit fyysisesti täysin kunnossa. Jos painosi on lähellä tuota 117 kiloa, rasittaa se ainakin sydäntä ja niveliä. Kehotankin keskustelemaan lääkärisi kanssa, miten saisit parhaiten painoa alemmas.

• En ole sellainen...
        Komea Mies kirjoitti:

Jos olet mies, saatat juosta kilometrin 117 kiloisena, mutta 120 kiloa painava nainen ei juokse kilometriä, se on ihan selvä. Moisella ilmestyksellähän täytyy olla rasvaprosenttikin yli viidenkymmenen. Minäkään en juoksisi kilometriä yhteen menoon, jos ottaisin mukaani kuormaa oman painoni verran ja olen sentään kilpaurheilijan kunnossa ja pystyn juoksemaan ilman kuormaa kymmeniä kilometrejä.

Se, että veriarvosi ovat toistaiseksi kunnossa, on hyvä asia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinulla ei olisi mitään terveysriskejä ja että olisit fyysisesti täysin kunnossa. Jos painosi on lähellä tuota 117 kiloa, rasittaa se ainakin sydäntä ja niveliä. Kehotankin keskustelemaan lääkärisi kanssa, miten saisit parhaiten painoa alemmas.

Olen kyllä nainen enkä paina enää "kuin" 110 kiloa. Paino on onneksi lähtenyt jo putoamaan. :)

Jos asuisit jossain lähellä, niin voitaisiin mennä lenkille. (Niin ja jos et olisi komea mies; tuskin oikeasti kehtaisit liikkua kanssani.) Todistaisin sinulle, että jaksan juosta kilometrin! Toisaalta olen hyvässä kunnossa ja lihaksikas kuin kuulamörssäri, joten painoni saattaa osittain selittyä sillä...

Sen ymmärrän, että 120 kiloinen pelkästään rasvaa omaava ei sitä kilometriä juokse. Sellaiseen henkilöön verrattuna olen kuitenkin aika paljon hoikemman näköinen.

• Sisupussi

Niinpä. Samoja asioita olen miettinyt näitä keskusteluja lukiessani.

Tiedän tasan tarkkaan, että lihavuus saattaa aiheuttaa lisäsairauksia ja on monelle varsin ongelmallinen asia. Kukaan ei silti ihan tuosta vaan päätä olla ylipainoinen ja halua kaikki siihen liittyvät sairaudet samaan pakettiin. Moni kuitenkin aiheuttaa lihavuutensa itse.

Mutta on myös ihan onnellisia, terveitä ja itseensä tyytyväisiä lihavia. Miksi heitä silti syrjitään ja leimataan? Miksi vain hoikkuus toisi mukanaan oikeanlaisen elämän? Ei pelkkä hoikkuus ole ovi onneen!

Tiedän monta hoikkaa, jotka valittavat ja nalkuttavat koko ajan. Jos omissa läskeissään ei ole huomauttamista, niin sitten vähintään nälvitään muiden läskeistä. Koko elämä pyörii siinä, että saa valittaa ja nälviä joka asiasta. Eivät hekään ihan terveitä tunnu olevan, jotain häiriötä on varmasti heidänkin elämässään tai pääkopassaan.

Tuntuu pikemminkin siltä, että lihavista on tehty julkista riistaa, jota saa tuuppia, haukkua, törkkiä ja osoitella julkisesti missä vain. Ei mietitä ollenkaan sitä, että lihavuuteen on monesti muukin syy, kuin ylensyöminen. Ei mietitä, että osoiteltu henkilö saattaa juuri silläkin hetkellä pudottaa painoaan ja on terveydentilaltaan paremmassa kunnossa kuin esim. liikkumaton hoikka. Ei mietitä, että lihavallakin ihmisellä on tunteet, samanlaiset kuin kenellä tahansa muullakin.

Ja jos joku sattuu olemaan laihtunut sen verran, ettei enää ole mistä haukkua, niin saavutusta vähätellään tai ei olla huomaavinaankaan koko asiaa. Miksi on niin vaikeaa antaa toiselle hyvääkin palautetta joskus? Turha luulo. Ei kaikilla hoikilla riitä itsetunto siihen, että myöntäisi jonkun lihavan saaneen itsestään "hyväksytymmän".

No, näilläkin palstoilla pyörii varmasti juuri noita nalkuttavia, henkisesti häiriintyneitä hoikkia etsimässä maalitauluja nälvimisilleen. Koitetaan me muut ymmärtää heitä ja heidän vaikeuksiaan ja annetaan heidän purkaa tuskansa tänne.

Itse jatkan sisukkaasti uutta ja terveellistä elämäntyyliäni. En suinkaan muiden takia, vaan siksi, että tuntui hyvältä tehdä päätös siitä, että pystyn itse vaikuttaa omaan olemukseeni. Enää en välitä nalkutuksista, vaan kuljen pullein purjein kohti solakampaa kesää... :)

• pelleriina

Vielä tästä lihavuusasiasta tuli mieleen, että ei unohdeta sitä tärkeää asiaa, että paino (lihava tai laiha tai jotain siltä väliltä) on yksi asia, se, joka näkyy päällepäin. Se taas minkälainen ihminen on, sitä ei ulkonäkö kerro. Ei siis sotketa ulkonäköä, joka on kuori, siihen, mitä ihminen on sen kuoren alla.

Edelleen toivon tänne empaattisia ihmisiä kirjoittelemaan yhteisestä asiasta. Ei lihavuus sulje empaattisuutta minnekään, vaikka "niiiin komea mies" kertoi
        kyllästyneensä "empatiahömpötyksiin".

• helpottaa jonkun

taivalta tämä oma kokemukseni 20 vuoden ajalta. Olen aina ollut unelias, väsynyt 6-15 tunnin yöunienkin jälkeen, ruokailun jälkeen, murkusta asti huonoiho aina viimevuoteen asti, huono keskittymiskyky, pierettänyt, makeanhimo valtava jne jne...Ajattelin miten ikinä jaksan lähteä töihin kun hyväs jos kusele jaksaa mennä. No painon takia menin painonvartijoihin, mutta makeanhimo oli joka päivä vaikka söin TERVEELLISESTI niin kuin sielä neuvotaan. Pisteeni ei mennut karkkiin(sinnittelin ihan sikana!!)tai kaljaan vaan ruokaan. Joka tapauksessa laihduin muutaman kilon ja se tyssäs siihen. Jatkoin vanhaa linjaa ja poika sairastui. Siinä oheessa sain neuvoja itsekkin miten pitäisi syödä. Se vaan oli niin hassua kun huomasi että jaahans nnyt makeaa kaipaa niin kyllä virtaa riitti kuin pienessä kylässä. Tulin maininneeksi oireeni ja hiivanliikakasvua suolistossa oli mun "vaiva". Sen kun sain kuriin, niin ei ole ollut ongelmia makeiden kanssa juuri ollenkaan PAITSI siinä tapauksessa jos olen syönyt hiilihydraatteja liikaa. Kaikki on helppoa kuin heinän teko kun noi hiilarit on tyyliin marjoja ja vihanneksia sekä muut mitä tulee maidosta, kermesta jne. Itekkin ensin olin aikaskeptinen, mutta päätin kokeilla kun eipä tässä ollut hävittävää enää.

• vielä se

että kyllä on itekkin joskus tullu arvailtua omaa mielenterveyttä ja juuri sitä HUONOA ITSEKURIA. Eikä se ole ollenkaan huono nyt. Eikä aikaisemminkaan, mutta kaikki kai tietää kuinka vaikeeta on vierottautua tupakasta tai alkosta huumeista nyt puhumattakaan, kun kroppa huutaa sitä päivästä toiseen. Miettikääpä asiaa ennenkuin hakeudutte hoitoon ;)

• Ei niin komea

Onpas taas järkevä keskustelu meneillään... Todella pitkä teksti, jonka pointti oli mielestäsi se, ettei nyt yleistettäisi liikaa. Eiköhän tuosta yleistys jutusta ole ihan yhtälailla jo tarpeeksi keskusteltu täällä, miksi siitä pitäisi jauhaa vielä lisää.

Lihavuus sairautena on aika outo näkemys. Mielestäni tuo näkökanta, että yleisesti ottaen lihavuus johtuisi sairaudesta on huono. Esimerkissä sanoit, että tieto siitä miten laihdutaan on kaikilla olemassa, joten ilman ulkoista syytä (lue sairaus), kaikki nämäkin ihmiset olisivat laihoja. Eihän pelkästään tieto riitä, vaan pitää olla halu tehdä asialle jotain.

Lihavilla ihmisillä ei ole sitä itsekuria, joka nyky-yhteiskunnassa vaaditaan, että pysytään laihoina. Tämä itsekurin puute näkyy myös usein siinä, että lihavia on usein enemmän alemmassa yhteiskuntaluokassa. Elämässä "menestyminen" vaatii myös itsekuria, joten ei siis tosiaa ole sattumaa, että lihavuus ja alempituloisuus korreloivat keskenään. Tietenkin myös tuota korrelaatiota edes auttaa mainitsemasi terveellisten ruokien kalleus.

• Tutkija(N)

Osa on itsekurisyistä lihava, osa on psyykkistä syistä lihavia. Syömishäiriöitä on nykyään kovin monella. Siihenkin haarukkaan osuvat janan ääripäät eli anoreetikot niinkuin ylensyöjätkin. Monasti, kun psyykettä aletaan tonkimaan saadaan myös painonhallinnallisia hyötyjä potilaalle.

Se, että rienaa toisia ja korostaa omaa hyvyyttään ei auta kuin itse kirjoittajaa, nostattamalla paremmuden tuntoja. Ja tässähän onkin jo sitten uusi aihe, joka vaatii yhtälailla psyyken tongintaa.

Ilkeys ei tuota koskaan positiivista tulosta.

• läski tutkija

Omassa tutkimusryhmässäni yliopistossa kaikki ovat läskejä, ja olemme silti kovan luokan asiantuntijoita ja menestyneinäkin meitä voisi pitää. Joten äläpä yleistä.

Omat läskini kertyivät sairauden aikana, ja en ole viitsinyt hevoskuuria aloittaa jotta ko. sairaus ei palaisi. Toki toivon saavani vielä joskus läskit pois, mutta tilanteessani pitää olla varovainen.

Lihavuus on aina merkki jostain häiriöstä eli sairaudesta, sillä kuka haluaisi vapaaehtoisesti kannetavakseen kymmeniä läskikiloja? Luonnostaan hyvän aineenvaihdunnan omaavilla ei ole mitään käsitystä lihavuudesta eikä sen syistä, joten he voisivat vaikka painua liikuntapalstalle tms.

• Ei niin komea
        läski tutkija kirjoitti:

Omassa tutkimusryhmässäni yliopistossa kaikki ovat läskejä, ja olemme silti kovan luokan asiantuntijoita ja menestyneinäkin meitä voisi pitää. Joten äläpä yleistä.

Omat läskini kertyivät sairauden aikana, ja en ole viitsinyt hevoskuuria aloittaa jotta ko. sairaus ei palaisi. Toki toivon saavani vielä joskus läskit pois, mutta tilanteessani pitää olla varovainen.

Lihavuus on aina merkki jostain häiriöstä eli sairaudesta, sillä kuka haluaisi vapaaehtoisesti kannetavakseen kymmeniä läskikiloja? Luonnostaan hyvän aineenvaihdunnan omaavilla ei ole mitään käsitystä lihavuudesta eikä sen syistä, joten he voisivat vaikka painua liikuntapalstalle tms.

En ymmärrä miksi lihavuutta yritetään selittää sairaudella, tai muulla vastaavalla syyllä. On helppo vierittää syy aina ulkopuoliselle taholle ja äksyillä sitten niille, jotka syyttävät sinua omasta tilastasi.

Samalla periaatteella minkä esitit, voitaisiin sanoa, että useimmat nistä, jotka haluavat esim. yliopistoon opiskelemaan, mutteivat jaksa päntätä tarpeeksi, ovat sairaita!

Itsekään et ole mallikelpoinen edustaja lihavasta, koska lihavuudellesi näyttäisi olevan sinusta riippumaton syy, eli tuo sairaus, minkä uusiutumisen pelossa et uskalla laihduttaa.

Toisaalta ei sillä ole minulle niin suurta merkitystä jos haluaa elää itsepetoksessa. Minä olin vielä vuosi sitten lihava, pelkästään siitä syystä että liikuin liian vähän ja söin liian huonosti. Nyt olen jo normaalipainoinen ja ainoa parannukseni oli, että liikuin enemmän ja söin paremmin. Mielestäni ainoa mikä muuttui tilanteessani oli oma asenne ja tyytymättömyys nykyiseen tilaan. En halunnut enää voivotella, että olisin tuomittu lihavaksi, koska olisin mukamas sairas.

• Ei niin komea
        Tutkija(N) kirjoitti:

Osa on itsekurisyistä lihava, osa on psyykkistä syistä lihavia. Syömishäiriöitä on nykyään kovin monella. Siihenkin haarukkaan osuvat janan ääripäät eli anoreetikot niinkuin ylensyöjätkin. Monasti, kun psyykettä aletaan tonkimaan saadaan myös painonhallinnallisia hyötyjä potilaalle.

Se, että rienaa toisia ja korostaa omaa hyvyyttään ei auta kuin itse kirjoittajaa, nostattamalla paremmuden tuntoja. Ja tässähän onkin jo sitten uusi aihe, joka vaatii yhtälailla psyyken tongintaa.

Ilkeys ei tuota koskaan positiivista tulosta.

"Monasti, kun psyykettä aletaan tonkimaan saadaan myös painonhallinnallisia hyötyjä potilaalle"

Psyykkeestähän se onkin kiinni. Kyllä monen laihtumisyrityksen menestys on riippuvainen siitä, mitä tapahtuu korvien välissä. Tuosta ei saa kuitenkaan tehdä mitään tekosyytä laihtumattomuudelle.

• pelleriina
        Ei niin komea kirjoitti:

En ymmärrä miksi lihavuutta yritetään selittää sairaudella, tai muulla vastaavalla syyllä. On helppo vierittää syy aina ulkopuoliselle taholle ja äksyillä sitten niille, jotka syyttävät sinua omasta tilastasi.

Samalla periaatteella minkä esitit, voitaisiin sanoa, että useimmat nistä, jotka haluavat esim. yliopistoon opiskelemaan, mutteivat jaksa päntätä tarpeeksi, ovat sairaita!

Itsekään et ole mallikelpoinen edustaja lihavasta, koska lihavuudellesi näyttäisi olevan sinusta riippumaton syy, eli tuo sairaus, minkä uusiutumisen pelossa et uskalla laihduttaa.

Toisaalta ei sillä ole minulle niin suurta merkitystä jos haluaa elää itsepetoksessa. Minä olin vielä vuosi sitten lihava, pelkästään siitä syystä että liikuin liian vähän ja söin liian huonosti. Nyt olen jo normaalipainoinen ja ainoa parannukseni oli, että liikuin enemmän ja söin paremmin. Mielestäni ainoa mikä muuttui tilanteessani oli oma asenne ja tyytymättömyys nykyiseen tilaan. En halunnut enää voivotella, että olisin tuomittu lihavaksi, koska olisin mukamas sairas.

Tuo on myös mielestäni yleistämistä. Jos olet saanut itsesi norm. painoiseksi muuttamalla elintapojasi, minä ONNITTELEN sinua, ja toivon, että elämäntapamuutoksesi on pysyvä. Et silti voi pelkän oman kokemuksesi perusteella tehdä "totuuksia", että kaikilla on sama juttu. Ne ovat ainoastaan subjektiivisia totuuksia.

Syömishäiriöt ovat nykypäivää: anoreksia, ortoreksia, bulimia ja epätyypilliseksi syömishäiriöksi luettava ahmimishäiriö eli BED (binge eating disorder). Sitten on vielä joukko välimuotoja, joissa löytyy oireita monestakin syömishäiriöstä. Usein ahmitaan, joskus yritetään oksentaa ahmittu ruoka pois, joskus eletään niiiin terveellisesti ja, joskus ollaan syömättä kokonaan.

Usein taustalla on jonkin asteinen masennus, jota hoitamalla päästään parempiin, pysyvämpiin tuloksiin kuin pelkästään "laihduttamalla"

Nämä eivät ole minun subjektiivisia "totuuksia", vaan syömishäiriöitä on tutkittu ja tutkitaan edelleen. Kyllä lihavuuskin, jos se johtuu em. syistä on sairaus ja löytyy tautiluokituksesta. Syömishäiriö ei ole primääri syy, vaan taustalta löytyy yleensä masennus, jota ei itse välttämättä tunnista. Onko sinusta anoreksia vain laihuuden ihannointia vai sairaus? Toinen ääripää on sairaalloinen lihavuus. Miksi joku haluaisi tieten tahtoen lihottaa itsensä niin, että nivelet paukkuu kävellessä ja naama punaisena, hiki valuen yrittää liikkua muutaman askeleen?

Elämä ei ole mustavalkoista, vaan kaikki värit löytyvät siitä. Niinpä kukaan pelkästään omalla kokemuksella ei voi tehdä yleistyksiä, että se mikä toimii minulla, toimii myös toisilla.

Syömishäiriöstä on paljon tutkimuksia ja niihin erikoistuneita lääkäreitä. Etsi vaikka googlettamalla, niin löydät asialliata tietoa.

Onnea joka tapauksessa uuteen hoikempaan elämään, tiedän, että olet tehnyt sen eteen kovasti työtä, sillä painon pudottaminen pysyvästi ei ole helppoa.

• Ei niin komea
        pelleriina kirjoitti:

Tuo on myös mielestäni yleistämistä. Jos olet saanut itsesi norm. painoiseksi muuttamalla elintapojasi, minä ONNITTELEN sinua, ja toivon, että elämäntapamuutoksesi on pysyvä. Et silti voi pelkän oman kokemuksesi perusteella tehdä "totuuksia", että kaikilla on sama juttu. Ne ovat ainoastaan subjektiivisia totuuksia.

Syömishäiriöt ovat nykypäivää: anoreksia, ortoreksia, bulimia ja epätyypilliseksi syömishäiriöksi luettava ahmimishäiriö eli BED (binge eating disorder). Sitten on vielä joukko välimuotoja, joissa löytyy oireita monestakin syömishäiriöstä. Usein ahmitaan, joskus yritetään oksentaa ahmittu ruoka pois, joskus eletään niiiin terveellisesti ja, joskus ollaan syömättä kokonaan.

Usein taustalla on jonkin asteinen masennus, jota hoitamalla päästään parempiin, pysyvämpiin tuloksiin kuin pelkästään "laihduttamalla"

Nämä eivät ole minun subjektiivisia "totuuksia", vaan syömishäiriöitä on tutkittu ja tutkitaan edelleen. Kyllä lihavuuskin, jos se johtuu em. syistä on sairaus ja löytyy tautiluokituksesta. Syömishäiriö ei ole primääri syy, vaan taustalta löytyy yleensä masennus, jota ei itse välttämättä tunnista. Onko sinusta anoreksia vain laihuuden ihannointia vai sairaus? Toinen ääripää on sairaalloinen lihavuus. Miksi joku haluaisi tieten tahtoen lihottaa itsensä niin, että nivelet paukkuu kävellessä ja naama punaisena, hiki valuen yrittää liikkua muutaman askeleen?

Elämä ei ole mustavalkoista, vaan kaikki värit löytyvät siitä. Niinpä kukaan pelkästään omalla kokemuksella ei voi tehdä yleistyksiä, että se mikä toimii minulla, toimii myös toisilla.

Syömishäiriöstä on paljon tutkimuksia ja niihin erikoistuneita lääkäreitä. Etsi vaikka googlettamalla, niin löydät asialliata tietoa.

Onnea joka tapauksessa uuteen hoikempaan elämään, tiedän, että olet tehnyt sen eteen kovasti työtä, sillä painon pudottaminen pysyvästi ei ole helppoa.

Oma tarinani tuossa oli tarkoitettu osoittamaan, ettei kaikki lihavat ole sairaita, niin kuin edellä kirjoittanut väitti. Itse pyrin välttämään yleistyksiä, enkä tosiaan usko siihen, että mikä toimii yhdellä, toimisi myös toisella.

Mainitsemasi anorektikot ja sairaalloisen ylipainoiset ovat ääriipäästä ja ovat huonoja esimerkkejä puhutaessa lihavuudesta ylipäänsä.
        Juuri näillä ääripäillä lihavuus johtuukin mainitsemistasi sairauksista, mutta väittäisin, että useimmilla lihavuus johtuu ihan muista syistä. Tietenkin voimme väitellä mikä on sairasta ja mikä ei. Itse ymmärrän sairaus sanan niin, että en lähtisi väittämään, että jokainen lihava kärsisi sairaudesta, joka johtaa lihavuuteen.

Lihavuudelle on kuitenkin luonnollinen selitys. Läpi evoluution energian saaminen ja myös varastoiminen on ollut tärkeää. Ruokaa on täytynyt syödä silloin kun sitä on ja sen eteen täytyy tehdä paljon töitä. Kulttuurievoluutio on kuitenkin ollut nopeampaa, ja nykyään ihmisen ei tarvitse ponnistella ruoakansa eteen paljoakaan ja ruokaa on saatavilla enemmän kuin tarpeeksi. Tämän takia ihmisen on korvattava puuttuva liikunta ja rajoitettava ruuan nauttimista, jotta hän pysyisi kulttuurimme ihannemitoissa.

Se, että jaksaako noita kahta edellä mainittua asiaa noudattaa, on mielestäni useinmiten kiinni ainoastaan omasta psyykkeestä, ei mistään ulkoisesta tekijästä.

• pelleriina
        Ei niin komea kirjoitti:

Oma tarinani tuossa oli tarkoitettu osoittamaan, ettei kaikki lihavat ole sairaita, niin kuin edellä kirjoittanut väitti. Itse pyrin välttämään yleistyksiä, enkä tosiaan usko siihen, että mikä toimii yhdellä, toimisi myös toisella.

Mainitsemasi anorektikot ja sairaalloisen ylipainoiset ovat ääriipäästä ja ovat huonoja esimerkkejä puhutaessa lihavuudesta ylipäänsä.
        Juuri näillä ääripäillä lihavuus johtuukin mainitsemistasi sairauksista, mutta väittäisin, että useimmilla lihavuus johtuu ihan muista syistä. Tietenkin voimme väitellä mikä on sairasta ja mikä ei. Itse ymmärrän sairaus sanan niin, että en lähtisi väittämään, että jokainen lihava kärsisi sairaudesta, joka johtaa lihavuuteen.

Lihavuudelle on kuitenkin luonnollinen selitys. Läpi evoluution energian saaminen ja myös varastoiminen on ollut tärkeää. Ruokaa on täytynyt syödä silloin kun sitä on ja sen eteen täytyy tehdä paljon töitä. Kulttuurievoluutio on kuitenkin ollut nopeampaa, ja nykyään ihmisen ei tarvitse ponnistella ruoakansa eteen paljoakaan ja ruokaa on saatavilla enemmän kuin tarpeeksi. Tämän takia ihmisen on korvattava puuttuva liikunta ja rajoitettava ruuan nauttimista, jotta hän pysyisi kulttuurimme ihannemitoissa.

Se, että jaksaako noita kahta edellä mainittua asiaa noudattaa, on mielestäni useinmiten kiinni ainoastaan omasta psyykkeestä, ei mistään ulkoisesta tekijästä.

Sen verran kommentointia vastaukseesi, että en tarkoittanut, että jokaisen ylipaino johtuu sairaudesta. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että nykypäivän kauneusihanne aiheuttaa syömishäiriöitä, koska niin moni haluaa "mahtua" siihen ihanteeseen. Ja niin harvalla on mahdollista olla joku Kate Moss tai vastaava. Mallien ruumiinrakenne on niin "täydellinen", että suomalaisesta "persjalkaisesta" tallaajasta ei tule mallia, vaikka kuinka laihduttaisi. Ei se tietenkään ole tarkoituskaan, vaan saavuttaa niin psyykkisesti kuin fyysisesti hyvä olo.

Edelleen totean, että masennus on monella todella lihavalla taustalla ja siitä seuraa toisessa päässä anoreksia, toisessa BED. Tiedän mistä puhun.

On olemassa todella harvoja fyysisiä sairauksia, jotka aiheuttavat lihavuutta. Yksi on hypotyreoosi eli kilpirauhasen vajaatoiminta. Lihavuuteen se on harvoin syyllinen, vaikka monet ovat sitä mieltä, että heillä on em. sairaus, kun lihovat.

Johtuipa lihavuus mistä tahansa, sen hoito ei ole helppoa. Laihduttaminen sinänsä ei ole niin vaikeaa, mutta pysyä saavutetussa painossa, siitä alkaa urakka. On niin helppoa palata vanhoihin ruokailutottumuksiin, varsinkin, jos ajattelee laihduttamista "kuurina". Kuuri alkaa, kuuri loppuu ja vanhat tavat palaavat. Se, että yrittää muuttaa koko elämäntapaansa on ainoa keino pysyvään painonhallintaa.

• näinkin!
        Ei niin komea kirjoitti:

Hyvä, että pääsit tavoitteeseesi! :) Se on aina positiivista. Oma polkuni on vasta alussa, mutta onneksi suunta on oikea!

Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että joskus hormoneilla on taipumusta temppuilla. Se, että joku vetoaa sairauteen, voi olla ihan tottakin. Ainakin omassa tapauksessa, kun kilpirauhaseni poistettiin kokonaan, niin alle vuodessa tulleet vajaat 35 liikakiloa todistivat sen hyvinkin ikävällä tavalla. Siinä ei auttanut tyytymättömyys itseen, kovat päätökset, kuntoilu, ei kevyt ruokavalio eikä aluksi edes lääkitys...

Toki, eipä meistä lihavista ihan kaikki ole sairaita, useimmiten syy löytyy omasta jääkaapista. ;)

• sAAmari

minkään "Komean miehen" puheenvuoroja, kun en ole sellaisia edes lukenut, mutta pisti silmääni tuo vertauksesi alkoholismiin.

Omasta ja muiden kokemuksesta tiedän, että monet alkoholistinaiset kehittävät juomisen lopetettuaan riippuvuuden syömiseen. Ja vaikka tiede ei toistaiseksi näistä asioista puhu niin AA on jo lähes 70 vuotta sitten kehottanut toipuvaa alkoholistia pitämään mukanaan suklaata, koska se voi ehkäistä juomishimoa. Eli itse uskon, että samat mielihyväreseptorit ovat taustalla kaikissa riippuvuuksissa.

Se ei tietenkään tarkoita, että kaikki ylipainoiset olisivat riippuvaisia, eiväthän kaikki alkoholia runsaasti käyttävätkään ole alkoholisteja. En myöskään tarkoita että tekemällä syömishäiriön aivojen kemiaan liittyväksi sairaudeksi ihminen voisi lakata itse ottamasta vastuuta sairaudestaan, päinvastoin.

Itse olen harkinnut OA:ta (Overeaters Anonymous), mutta toistaiseksi ei ole aika riittänyt kokouksissa käymiseen, ja toisaalta OA:ssa on sama 12 askeleen ohjelma kuin AA:ssakin, joten tiedän kyllä periaatteessa miten minun pitäisi toimia. En vain ole ilmeisesti kuitenkaan valmis myöntämään olevani riippuvainen syömisestä :-(

Täällä lisätietoa OA:sta:

http://www.oafinland.org/

• luuviis

>>En myöskään tarkoita että tekemällä syömishäiriön aivojen kemiaan liittyväksi sairaudeksi ihminen voisi lakata itse ottamasta vastuuta sairaudestaan, päinvastoin.

• asiaa
        luuviis kirjoitti:

>>En myöskään tarkoita että tekemällä syömishäiriön aivojen kemiaan liittyväksi sairaudeksi ihminen voisi lakata itse ottamasta vastuuta sairaudestaan, päinvastoin.

Minuakin ärsyttää, että monet tuntuvat laittavan lihavuutensa ja laihtumattomuutensa aina jonkin ulkopuolisen asian piikkiin. Itse tunnen paljon ylipainoisia ihmisiä ja ainakin päällepäin he vaikuttavat ihan terveiltä kaikin puolin. Eli ainoa este heidän laihtumisellaan on motivaation ja itsekurin puute, ei mikään muu. Osa heistä on yrittänyt / yrittää laihduttaa, mutta he eivät tunnu sitä tekevän tosissaan, joten tulosta ei tule. He eivät kuitenkaan syytä mitään tautia tai vastaavaa epäonnistumisestaan.

Täällä on monia joille liikunta on vaikeaa joten lihavuuden ymmärtää, sitä en kiellä.

• Kiitos

Ja minä sanon omasta puolestani sen, että pienipalkkaisena ei rahani riitä kertakaikkiaan läpiterveelliseen ruokaan. Rahat loppuvat jo puolessa kuussa kun olen ensin syöttänyt lapset ja sitten katsonut jääkö minulle mitään. Siinä paljon käyttää jauhelihaa joka halvimmillaan on sitä 25% rasva -öllötystä mutta minkäs teet. Onneksi voi liikkua ulkona vastapainoksi vaikka olishan se ihanaa syödäkin hyvin.

• Komea Mies

Rasvaiselle jauhelihalle voi tehdä sen, että paistaa sen ensin niin, että rasva irtoaa ja kaataa sen sitten siivilään. Tämän jälkeen rasva kaadetaan pannulta pois ja pannu huuhdellaan. Jauheliha huuhdellaan kuumalla vedellä niin, että lihojen välissä ollut rasva poistuu.

Näin on tuloksena vähärasvaista jauhelihaa.

• vegan
        Komea Mies kirjoitti:

Rasvaiselle jauhelihalle voi tehdä sen, että paistaa sen ensin niin, että rasva irtoaa ja kaataa sen sitten siivilään. Tämän jälkeen rasva kaadetaan pannulta pois ja pannu huuhdellaan. Jauheliha huuhdellaan kuumalla vedellä niin, että lihojen välissä ollut rasva poistuu.

Näin on tuloksena vähärasvaista jauhelihaa.

Niin ja jauhelihan voi korvata soijarouheella, terveellisempää ja PALJON HALVEMPAA, eikä ole rasvaa kuin alle gramma!

• Pullero
        vegan kirjoitti:

Niin ja jauhelihan voi korvata soijarouheella, terveellisempää ja PALJON HALVEMPAA, eikä ole rasvaa kuin alle gramma!

Linssit on kanssa tosi hyviä, niissä on rutkasti proteiinia ja kuituja. Esim. kun tekee keiton tomaattimurskasta, vihannessekoituksesta ja linsseistä niin maku on hyvä ja kalorit vähissä mutta vatsa tulee täyteen.

• Komea Mies
        vegan kirjoitti:

Hyvä huomio. Soijarouhe on todellakin sekä terveellinen, että halpa proteiininlähde. Sitä kannattaa kyllä maustaa esim. grillimaustein, muuten voi olla vähän ankeaa.

• Pullero

Tota noin.. Olen lukenut ko. henkilön tekstejä eikä hän nyt niin ilkeä ole, jääräpäinen ehkä. Hänellä on omat näkemyksensä ja teillä omanne. Faktaahan on että suurimmassa osassa tapauksista lihavuus on itseaiheutettua ja poistuu vain elämäntapoja remontoimalla. Toisaalta esim. hormonihoitojen ja tiettyjen lääkkeitten vaikutuksesta saattaa lihoa runsaastikin eikä paino alene millään konstilla.

Komealle miehelle toteaisin että koeta hyvä ihminen tajuta että ylipaino on arka asia. Siihen liittyy paljon tunteita joita on hyvä saada purkaa edes jossakin. Jos et kestä meidän juttujamme, ehkä on parempi että keskityt johonkin muuhun palstaan. Itseäsi kehumalla et ainakaan lisää ihailijakuntasi määrää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      223
      4534
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      445
      3288
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2188
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1850
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1198
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1033
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1025
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      25
      994
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      75
      928
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      926
    Aihe