"erikoista" nimeä. Miksi? Ettei ole samannimistä luokassa? Tajuatteko, että 90 % vanhemmista etsii "erikoista" nimeä ja sen erikoisen nimen saaja ei enää olekaan erikoinen. Tietysti jotain tosi hullua jos antaa, mutta siitä joutuu lapsi kärsimään loppuikänsä (senjabel, kuusenkerkkä...)
Ihan tavallinen esim Maija ja Matti. Ne kuule vasta erikoisia ovat nykyään! Tutkikaapas vaikka väestörekisteriä.
Kaikki te, jotka
6
408
Vastaukset
- Täti
En ymmärrä noita kommentteja, jossa "erikoisista nimistä lapsi joutuu kärsimään". Kenen taholta, jos saan kysyä? Ei leikkikaverit tiedä harvinaisenkaan nimen olevan "erikoinen", ellei joku vähän fiksumpi(?) sitä hänelle kerro. Ja onko se aikuistelta fiksua kertoa lapselle, että ompa sun kaverillas outo nimi?! Lapsi kyllä hyväksyy kaverin nimen, jos ei tyhmä aikuinen vaikuta hänen mielipiteeseensä. Kyllä näin on!
- Ellimelli
Meillä oli ala-asteella veljekset, joista toisella on nykyäänkin kaimoja vain 24 ja toisella vain 2. Minulle selvisi vasta joskus murrosiässä, että ne olivat jotenkin harvinaisia nimiä, kun joku nimen kuullessaan ihmetteli sen outoutta. Nuo nimet ovat lyhyitä, ytimekkäitä ja omalaatuisuudestaan huolimatta nimen kuuloisia. Eikä niistä saanut helpolla yhtään sen ilkeämpiä väännöksiä kuin kenen tahansa muunkaan nimestä.
Ja itse katselen ja kuulostelen mieheni kanssa omalle odottamalleni pojalle osuvaa harvinaista nimeä. Tällä hetkellä harkinnassa sellaiset, joilla kaimoja 18, 678, 264, 599 ja 5. Tytölle olisi ollut valmiina nimi, jota ei vielä kellään suomessa väestörekisterikeskuksen mukaan ole (ja uskon 100% että menisi läpi). Vaan täytyypi odottaa jos poika joskus saisi pikkusiskon. Sitä ennen en sitä nimeä juuri ääneen mainitse.
Ja todellakin mietimme näitä nimiä tarkalleen. Syntyykö niistä ikäviä mielleyhtymiä, saako niistä kovinkin helposti pilkan aihetta, sopivatko ne sukunimeen, miltä ne maistuvat lausuessa, kirjoitetaanko ne helposti väärin jne.
Mutta miksi erikoinen nimi? Kun ei muutenkaan ole ihan massan mukainen perustavallinen ihminen, niin ei koe myöskään tarpeelliseksi nimetä lapsiaan niinku kaikki muutkin. Kalenterinimistä ei oikein tahdo löytyä juuri meille istuvaa nimeä. Aina niistä hyvistä tulee mielleyhtymä johonkin tuntemaamme ihmiseen, emmekä kenenkään (tutun) toisen nimeä haluaisi antaa ainakaan ensimmäiseksi nimeksi.
Itselläni on nimi, jonka on saanut jo 19876 muutakin tyttöä, mutta siitä huolimatta en ole säästynyt nimeeni kohdistuvalta irvailulta tai väärinkuulemisilta ja -kirjoittamisilta, vaikkei nimi edes ole kovin vaikea. Enkä ole koskaan oikein tykännyt siitä, että kaimojen takia on koulussa syntynyt väärinymmärryksiä ja sekaannuksia. Oikeastaan aina vähän harmittanut, kun on kaimoja tullut vastaan.
Miksi ei? - miet aaass
Ellimelli kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella veljekset, joista toisella on nykyäänkin kaimoja vain 24 ja toisella vain 2. Minulle selvisi vasta joskus murrosiässä, että ne olivat jotenkin harvinaisia nimiä, kun joku nimen kuullessaan ihmetteli sen outoutta. Nuo nimet ovat lyhyitä, ytimekkäitä ja omalaatuisuudestaan huolimatta nimen kuuloisia. Eikä niistä saanut helpolla yhtään sen ilkeämpiä väännöksiä kuin kenen tahansa muunkaan nimestä.
Ja itse katselen ja kuulostelen mieheni kanssa omalle odottamalleni pojalle osuvaa harvinaista nimeä. Tällä hetkellä harkinnassa sellaiset, joilla kaimoja 18, 678, 264, 599 ja 5. Tytölle olisi ollut valmiina nimi, jota ei vielä kellään suomessa väestörekisterikeskuksen mukaan ole (ja uskon 100% että menisi läpi). Vaan täytyypi odottaa jos poika joskus saisi pikkusiskon. Sitä ennen en sitä nimeä juuri ääneen mainitse.
Ja todellakin mietimme näitä nimiä tarkalleen. Syntyykö niistä ikäviä mielleyhtymiä, saako niistä kovinkin helposti pilkan aihetta, sopivatko ne sukunimeen, miltä ne maistuvat lausuessa, kirjoitetaanko ne helposti väärin jne.
Mutta miksi erikoinen nimi? Kun ei muutenkaan ole ihan massan mukainen perustavallinen ihminen, niin ei koe myöskään tarpeelliseksi nimetä lapsiaan niinku kaikki muutkin. Kalenterinimistä ei oikein tahdo löytyä juuri meille istuvaa nimeä. Aina niistä hyvistä tulee mielleyhtymä johonkin tuntemaamme ihmiseen, emmekä kenenkään (tutun) toisen nimeä haluaisi antaa ainakaan ensimmäiseksi nimeksi.
Itselläni on nimi, jonka on saanut jo 19876 muutakin tyttöä, mutta siitä huolimatta en ole säästynyt nimeeni kohdistuvalta irvailulta tai väärinkuulemisilta ja -kirjoittamisilta, vaikkei nimi edes ole kovin vaikea. Enkä ole koskaan oikein tykännyt siitä, että kaimojen takia on koulussa syntynyt väärinymmärryksiä ja sekaannuksia. Oikeastaan aina vähän harmittanut, kun on kaimoja tullut vastaan.
Miksi ei?Niin, tiedän myös erikoisen nimen omanneen, joka ei ole saanut pahemmin irvailuja nimestään. Minulla, jolla on taasen kaimoja 26367kpl olen saanut kuulla leikkimielistä kiusoittelua läpi lapsuuteni. Ei sillä, että se olisi erityisemmin loukannut tai jättänyt traumoja, mutta nuorena se otti joskus luonnon päälle :D. Nimestäni vain sattuu löytymään loruja ja mielleyhtymiä. Noh, mikä ei tapa, tekee vahvemmaksi. Tiedänpä muuten erään, jolla on vielä täysin sama etu- ja sukunimikin kuin minulla. Enkä yllättyisi vaikka toinenkin nimi menisi identtiseksi.
Tyttärelläni on omakielinen, harvinaisempi nimi. Pojallani taas on kaimoja Suomen maassa 19489kpl. Kumpikin nimi on kuitenkin meitä miellyttäviä. Tyttäreni on ainakin vielä ollut tyytyväinen nimeensä, hänhän se on se, joka on nimeensä kasvanut. Ei sitä toiset lapsetkaan ole ihmetelleet, miksi olisivat? Lapsilla ei ole samankaltaisia ennakkoluuloja kuin vanhemmilla ihmisillä. Ei, ennen kuin he niitä jostain oppivat.
Monesti vedotaan lapsen kärsivän erikoisesta nimestä koko elämänsä. Näin ei kuitenkaan yksiselitteisesti voida sanoa olevan. Siihen tarvittaisiin todellakin tutkimustuloksia, eikä niitä ole kenelläkään täällä tarjota. Myöskään vastakkaisesta asettelusta ei ole tarjota tutkimustuloksia. Minä en voi varmuudella sanoa etteikö joku, jolla on erikoinen nimi siitä kärsisi.
- itsekin
Tutkitko itse väestörekisteriä ennen kuin ilmaisit käsityksesi harvinaisesta ja tavallisesta nimestä.
Mainitsemiasi Senjabelia ja Kuusenkerkkää ei löydy ainuttakaan.
Matteja viime vuonna 333 ja Maijoja 176. Eli kyllä Matti ja Maija ovat hyvinkin tavallisia nimiä verratuuna Senjabeliin ja Kuusenkerkkään.
Mielestäni olisit ollut vakavammin otettava kirjoittaja, jos ihan oikeasti olisit etsinyt esimerkeiksi "erikoisista", mutta hyvin yleisiksi tulleista nimistä sellaiset, joita oikeasti on käytetty (vaikkapa viime vuonna) enemmän kuin noita usein perinteisinä/vanhentuneina/nykyään harvinaisina pidettyjä Mattia ja Maijaa. - miksi?
nämä viestit täällä; nimiehdotuksia, saa olla erikoinen, emme halua massanimeä, ei vielä kellään suomessa... jos mattia ja maijaa on ristitty 200-400 kpl, on se aika erikoinen ikäpolvessaan ja lisäksi löytyy nimipäivä. naapurissamme on tyttö, jolla on nimenä semmoinen, mitä ei löyty ja on tyttö katkera, kun koulussa muilla on nimipäivä ja sankari saa määrätä leikin. ja muutenkin ei tipu nimipäiviä. ja keksikää itse nimipäivä ei taatusti ole sama asia.
jos sukunimi on jotain tuikitavallista, kuulostaa todella hassulta liittää siihen joku vierasperäinen, oudolta suomalaiseen korvaan kuulostava nimi. minusta te vanhemmat teette tästä nimiasiasta jotakin kummallista. lapsi kuitenkin sen nimen kanssa elää, ette te. ja jos luulette että kaikki ihmiset ihastelevat jälkikasvunne kummallista nimeä, olette väärässä. kummastelelevat lähinnä. ei tietenkään lapselle,eihän se hänen syynsä ole, mutta muutamille vanhemmille olen kuullut ihan avoimesti naurettavan, kun he miettivät tytölleen nimeä Tipu.- Meikku
Saahan sitä ihmisillä olla mielipiteitä, mutta miksi vaivata päätään toisten asioilla? Jos joku laittaa lapselleen nimeksi Tipu, se on heidän perheensä asia, ei sinun, eikä minun. Ja erikoinen nimi voi olla muunlainenkin kuin ulkolaisia kirjaimia sisältävä nimi? Lempinimistä on aikaa myöten tullut monelle lapselle ihan oikea nimi, esim. Ville, Kalle, Titta, Miia, Neea yms. Miksei saisi antaa lapselle sellaista nimeä, millä häntä kuitenkin kutsutaan. Jos nimi on esim. Jari, saattavat vanhemmat kutsua häntä jo pienestä pitäen esim. Jakke-nimellä. Miksei lapselle olisi voitu jo kastetilaisuudessa antaa nimeksi Jakke? Se on ihan oikea nimi, kun se oikeaksi nimeksi rekisteröidään.
Ja mitä lasten nimipäiviin tulee, nimppareita voidaan viettää ihan milloin vaan, kun vaan sovitaan sukulaiste, kummien ym. kanssa päivästä, milloin ne vietetään. Uskoisin koulussa opettajien olevan niin fiksua porukkaa, että jos lapsi kertoo oulussa, että hänellä on esim. tänään nimipäivä, hän saa samanlaisen kohtelun, kuin "allakka-nimisetkin".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi614729Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal974431- 763908
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963817Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1192855- 352628
- 372532
- 242509
- 382499
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232374