Kun saan isomman akvaarion, niin olen jo hieman ajatellut kalastoa... Mutta sopivuudesta yhteen en ole varma...
Miljoonakaloja
Marmoritappara kaloja
Neontetroja
Raitanuoliaisia
Partamonni/ maatiais monni (en ole varma kumpi nykyinen on xD)
Olisi kiva jos joku tietäisi ja kertoisi tietämättömälle.
Kiitos jos vaivaudutte!
Sopiiko nämä kalat yhteen??
7
1052
Vastaukset
- Rihma
Kuinkas suuren altaan olet ajatellut järjestää?
Kalasto kuulostaa muuten hyvälle, mutta tarkasta että kalojen lämpötilat osuvat yksiin. Tapparakaloille suositellaan käytettäväksi peitinlaseja, niiden hyppimistaipumusten vuoksi.
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=14
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=9
Raitanuolainen kasvaa tuosta joukkiosta vilkkaimmaksi, että suosittelisin ainakin parisatalitraista, samoin partis kasvaa aikamoiseksi;
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=5645
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=7
En sekottais tuonne enää miljoonakaloja, ne lisääntyvät niin pirusti.
Millisten tilalle voisi sopia hunajarihmakalahaaremi;
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=19- tetra
Miljoonakalat vaativat kovempaa vettä.
- millis kala
hmm.. Milliksistä en luovu!!! Jos ne vaatii jotain tiettyy vettä, ni en mä mistää sellasista vaa kovuuksista tiiä, ainakin mulla ne viihtyy, on ollu jo yli kaks vuotta ja vast maanantaina kuoli eka vanhuuteen :'(
Voin mie sit laittaa millis urokset vanhaan altaaseen ja liskot myös, ja sitten uuteen tulee muutama naaras... Ja nuo loput 60 myyn xD
Kattokaas, millikset on mun akvaario lähde, ilman niitä, ei sitten muitakaan kaloja, jos niistä pitää luopua, ensimmäiset kalat, ja haluan jotain vaativimpiakin joukkoon!
Kysyn sitten kauppiaalta, netissähän moni voi valehdellakkin, niin mielummin sitten varmaa tietoa siitä... Mutta hyvät jatkota, ja tuota, olen lukenut noi kaikki linkit mitä annoit (niistähän sain ylipäänsä kiinnostuksen muihinkin, kuin parta/maatiais monniin ja milliksiin, niin ja tullareihin...
Kiitos kuitenkin, tiedän jo niiden luonteesta tarpeeksi, ja tuo kovuus Tetra, jos tarkoitat pH ta, niin se on paikallaan xD - Plekostomus
millis kala kirjoitti:
hmm.. Milliksistä en luovu!!! Jos ne vaatii jotain tiettyy vettä, ni en mä mistää sellasista vaa kovuuksista tiiä, ainakin mulla ne viihtyy, on ollu jo yli kaks vuotta ja vast maanantaina kuoli eka vanhuuteen :'(
Voin mie sit laittaa millis urokset vanhaan altaaseen ja liskot myös, ja sitten uuteen tulee muutama naaras... Ja nuo loput 60 myyn xD
Kattokaas, millikset on mun akvaario lähde, ilman niitä, ei sitten muitakaan kaloja, jos niistä pitää luopua, ensimmäiset kalat, ja haluan jotain vaativimpiakin joukkoon!
Kysyn sitten kauppiaalta, netissähän moni voi valehdellakkin, niin mielummin sitten varmaa tietoa siitä... Mutta hyvät jatkota, ja tuota, olen lukenut noi kaikki linkit mitä annoit (niistähän sain ylipäänsä kiinnostuksen muihinkin, kuin parta/maatiais monniin ja milliksiin, niin ja tullareihin...
Kiitos kuitenkin, tiedän jo niiden luonteesta tarpeeksi, ja tuo kovuus Tetra, jos tarkoitat pH ta, niin se on paikallaan xDMiksi kysyt jos et aijokkaan kuunnella mitä muilla on sanomista? Typerää.
Kauppiaat myyvät vaikka mummonsa akvaarioosi, kunhan vain saavat rahaa.
Netistä löytyy nykypäivänä parasta, päivitettyä tietoa kalojen vaatimuksista.
Kauppiaat soveltavat omiaan rahankiilto silmissä ja kirjoissa alkaa olla vanhaa tietoa.
Liskoja ja kaloja ei kannata yhdistää. - tetra
millis kala kirjoitti:
Kiitos kuitenkin, tiedän jo niiden luonteesta tarpeeksi, ja tuo kovuus Tetra, jos tarkoitat pH ta, niin se on paikallaan xDSuosittelisin lämpimästi kirjautumaan, tutustumaan ja kyselemään esim. http://www.aqua-web.org/forum/
- Tympääntynyt.
tetra kirjoitti:
Suosittelisin lämpimästi kirjautumaan, tutustumaan ja kyselemään esim. http://www.aqua-web.org/forum/
Kannatan.
Jollei akvaariokalojen hyvinvointi kiinnosta niin kannattaa luopua koko harrastuksesta! - mitäihmettä
Tympääntynyt. kirjoitti:
Kannatan.
Jollei akvaariokalojen hyvinvointi kiinnosta niin kannattaa luopua koko harrastuksesta!Siis, oletko nyt tosissasi, että sinulla on ollut pari vuotta miljoonakaloja, etkä tiedä niiden vesivaatimuksista???
Ja kovuus ei tarkoita samaa asiaa kuin ph. Ph tarkoittaa sitä kuinka hapanta tai emäksistä vesi on. Kovuus merkitään yleensä dH:na.(se on saksalainen laskettu yksikkö) Veden kovuudella tarkoitetaan siihen liuenneiden kalsium- ja magnesiumsuolojen määrää.
Pehmeä (0-6 °dH)
Keskikova (7-13 °dH)
Kova (14-20 °dH)
Miljoonakaloille on suositeltu 10dH kovuutta.
Helsinki 3.0
Kotka 2.4
Espoo 3.9
Lappeenranta 2.0
Tampere 3.1
Joensuu 2.7
Turku 7.2
Hämeenlinna 5.0
Vantaa 5.9
Hyvinkää 4.4
Oulu 3.4
Rauma 6.1
Lahti 3.6
Kajaani 1.8
Kuopio 2.9
Kokkola 9.4
Pori 4.5
Rovaniemi 4.3
Jyväskylä 2.6
Koska en tiedä mistä kaupungista olet, niin yllä on esimerkkejä kaupunkien vesilaitosten antamista veden kovuusarvoista. Niin saat suuntaa, että mitä se voisi akvaariossasi olla. Jos et asu missään noista kaupingeista niin kysy kovuutta vesilaitokselta tai vanhemmiltasi, koska myös pyykkiä pestessä on hyvä tietää veden kovuus. Veden kovuus vaikuttaa siihen, kuinka paljon pyykinpesuainetta annostellaan.
Jos vetesi tulee porakaivosta tai muualta kuin kaupungin vesilaitokselta niin voit toki käydä testauttamassa vetesi myös akvaarioliikkeessä. Myös dH testejä myydään hyvin varustelluissa akvaarioliikkeissä. Veden kovuutta voi tarvittaessa nostaa askartelukipsillä. Ja hakemalla internetistä löytää kyllä annosteluohjeen. Esim. aqua-webistä.
Käy vaikka sivuilla www.faunatar.fi
Siellä kerrotaan kalojen vaatimuksista aika hyvin. Sieltä löytyy mikä ph ja mikä dh ja mikä lämpötila millekin kalalle sopii. Ja tietoa löytyy kaikista yleisimmistä kalalajeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11598Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061553- 121328
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2211038- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2816Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29797Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks43776- 9770