Meinasin ostaa kaksi vuotta sitten kämpän Pitskusta. Hyväkuntoinen iso 60m2 kaksio 130.000 euroa. Eksyin kuitenkin tietoutta etsiessäni tälle palstalle ja pelästyin nähdessäni romahdusennustuksia. Päätin lykätä ostosta ja otin vuokrakämpän samasta kaupunginosasta, about vastaavan. Halpa vuokra 580 euroa vesi, monet pyysivät paljon enemmän noin isoista kaksioista tuolla alueella.
Seurattuani nyt tiiviisti asuntomarkkinoita oikeaa ostohetkeä kytäten olen havainnut kämppien kallistuneen pitskussa kahdessa vuodessa varovaisestikin arvioiden 15 %. Koen menettäneeni nyt tuon arvonnousun 19.500, sanokaa palstalaiset mitä sanotte. Oli nimittäin HYVIN lähellä etten ostanut ko. kämppää, tämä ei ole mikään kuvitteellinen tilanne.
Vuokriin on kahdessa vuodessa palanut lähes 14.000 euroa (!) ja se olisi ollut asunnon silloisesta arvosta yli 10 %, suunnilleen oma rahoitusosuus. Kaikkiaan tässä on siis tullut takkiin noin 34.000 euroa.
Varovaisuuteni harmittaa nyt aika tavalla, toisaalta olisihan sekin harmittanut, jos olisin ostanut ja silloin olisi alkanut povattu syöksykierre. Tuntuu ettei milloinkaan mene oikein. Nyt tuli turpiin älyttömästi, mutta olen ihan varma, että jos olisin ostanut kämpän, niiden arvot juuri Pitskussa olisivat välittömästi kääntyneet laskuun.
Ei tätä peliä voi voittaa. Minä kun vaan haluaisin asua jossain ja saada pienehköstä palkastani edes jotain sivuun. Asuntokauppa on kuin tuntemattoman Ukrainalais-IT-firman osakkeiden ostamista, koskaan ei tiedä mitä tulee - hirmuinen voitto vai musertava tappio.
Näin voi menettää 34.000 euroa
15
1979
Vastaukset
- raggar
Mikä/missä on "pitsku"?
- tosi tarina
Toivottavasti kysymyksen takana ei ole joku ajatus, että vain tullinpuomin eteläpuolella on elämää ja että vain luuserit asuvat vironniemen ulkopuolella.
Anyway, pitskuhan on tietysti Hgin Pitäjänmäki, varsin lähellä keskustaa, mutta oleellisesti halvempia kämppiä. - raggar
tosi tarina kirjoitti:
Toivottavasti kysymyksen takana ei ole joku ajatus, että vain tullinpuomin eteläpuolella on elämää ja että vain luuserit asuvat vironniemen ulkopuolella.
Anyway, pitskuhan on tietysti Hgin Pitäjänmäki, varsin lähellä keskustaa, mutta oleellisesti halvempia kämppiä.Älähän ymmärrä väärin. Minulla poloisella kun ei ole mitään käsitystä mistään mainitsemistasi paikoista. Halusin vain tietää, onko tuo paikka ns. pääkaupunkiseudulla ja ilmeisesti näyttää olevan.
- keksi vielä
tehokkaampi proosa, että menisi läpi. Erityisesti `tietoutta etsivä ja tämä palsta´ -viite paljasti huuhailun. Voipi olla että myynnin hiipuessa ja kaupan tyssäessä yhä useammalla on enemmän aikaa ja tarvetta kehitellä jorinoita vakuuttaakseen ostajia että JUURI NYT on oikea aika ostaa, miksiköhän kirjoittaja ei tee niin koska mielestään ilmeisesti hinnat vain nousevat. Olisi ostanut vuosiaaikaisemminn, jolloin kuopla oli vieläkin pienempi.
- tositarina
Itselläsi taitaa painaa vielä minuakin enemmän tekemäsi virheet, täällä päässä ne uskalletaan sentään myöntää!
Mikähän siinä on niin vaikea uskoa, että minä suomalainen nuori mies vakituisessa duunissa olen kaksi vuotta sitten harkinnut asunnon ostoa? Tai siinä, että olen ostopäätöstäni tuskissa punnitessa eksynyt jopa tälle palstalle? Ja pelästynyt palstan yleissävynä ollutta romahdushypetystä?
En TODELLAKAAN ole väittänyt, että hinnat jatkavat nousuaan aina vaan. Kumma kun ei osata lukea suomea. Pointtinihan oli nimenomaan, että jos ostaisin asunnon TÄNÄÄN, ne alkaisivat saman tien pudottaa hintoja. Nyt en siis uskalla ostaa, mutta harmittaa perkeleesti, etten ostanut 2 v sitten. Osakiitos siitä kuuluu tälle viheliäiselle palstalle ja kaltaisillesi, anteeksi vaan katkeruuteni. - Wellington
tositarina kirjoitti:
Itselläsi taitaa painaa vielä minuakin enemmän tekemäsi virheet, täällä päässä ne uskalletaan sentään myöntää!
Mikähän siinä on niin vaikea uskoa, että minä suomalainen nuori mies vakituisessa duunissa olen kaksi vuotta sitten harkinnut asunnon ostoa? Tai siinä, että olen ostopäätöstäni tuskissa punnitessa eksynyt jopa tälle palstalle? Ja pelästynyt palstan yleissävynä ollutta romahdushypetystä?
En TODELLAKAAN ole väittänyt, että hinnat jatkavat nousuaan aina vaan. Kumma kun ei osata lukea suomea. Pointtinihan oli nimenomaan, että jos ostaisin asunnon TÄNÄÄN, ne alkaisivat saman tien pudottaa hintoja. Nyt en siis uskalla ostaa, mutta harmittaa perkeleesti, etten ostanut 2 v sitten. Osakiitos siitä kuuluu tälle viheliäiselle palstalle ja kaltaisillesi, anteeksi vaan katkeruuteni.Ei se osto enää kannata,omani sain eilen myytyä.
- hyvä neuvo
tositarina kirjoitti:
En TODELLAKAAN ole väittänyt, että hinnat jatkavat nousuaan aina vaan. Kumma kun ei osata lukea suomea. Pointtinihan oli nimenomaan, että jos ostaisin asunnon TÄNÄÄN, ne alkaisivat saman tien pudottaa hintoja. Nyt en siis uskalla ostaa, mutta harmittaa perkeleesti, etten ostanut 2 v sitten. Osakiitos siitä kuuluu tälle viheliäiselle palstalle ja kaltaisillesi, anteeksi vaan katkeruuteni.Osta nyt, jos sinulla on siihen varaa, realistinen rahoituskuvio ja maksuohjelma. Unohda sitten hinnat. P*skanko väliä vaikka rommaa sen jälkeen. Olet saanut itsellesi kodin ja selviydyt maksuista kun olet älynnyt etukäteen puskuroida koronnousun varalta.
- kyllä
tositarina kirjoitti:
En TODELLAKAAN ole väittänyt, että hinnat jatkavat nousuaan aina vaan. Kumma kun ei osata lukea suomea. Pointtinihan oli nimenomaan, että jos ostaisin asunnon TÄNÄÄN, ne alkaisivat saman tien pudottaa hintoja. Nyt en siis uskalla ostaa, mutta harmittaa perkeleesti, etten ostanut 2 v sitten. Osakiitos siitä kuuluu tälle viheliäiselle palstalle ja kaltaisillesi, anteeksi vaan katkeruuteni.Miten olisi jos ostaisit asunnon vaikka Myyrmäestä Vantaalta? Siellä on jatkuvasti myynnissä kerrostaloasuntoja koska alue on hieman rauhaton. Alle sadalla tonnilla saa sieltä 60-70 neliötä kunhan ei maksa ylihintoja. Tosin asunnot ovat huonosti rakennettuja mm. äänieristyksen kannalta ja eläminen siellä on aika sietämätöntä mutta eipähän mene rahat kokonaan hukkaan.
- Kaisaniemen?
Wellington kirjoitti:
Ei se osto enää kannata,omani sain eilen myytyä.
Vaihdatko Rautatiesemaan 500 monopoli rahaa?
En tiedä onko tarina totta vai ei, mutta omassa kaveripiirissä on ystäviä, jotka ovat jo monta vuotta odotelleet "romahdusta".
Faktahan on, että googleen kirjoittamalla asuntojen hinnat törmää tälle palstalle, talouselämän sivuille, jippiin forumiin tai muuhun vastaavaan, jossa on povattu romahdusta enemmän tai vähemmän monta vuotta.
Jos ja kun sitten olisin itse asuntoa ostamassa, niin aika äkkiä sitä alkaisi miettiä olisiko näiden nettiforumeiden ja tyrväisen puheissa perää. Ja kun perään katsoo hintakehitystä, joka näyttää ennätyskorkeita hintoja, ei tarvitse olla kummoinen fakiiri, että voi todeta hintojen laskun tulevan jossain välissä.
Tällaisessa tilanteessa on äärettömän helppo jättää kenties jopa elämän suurin päätös tekemättä ja lykätä asiaa "vielä vähän".
Sitä kannattaako ostaa nyt vai kohta, on hyvin vaikea sanoa. Nyt on nähty, että 0.5%-yksikön koronnousu ei edes katkaissut hintojen nousua. Tulevaisuudessa odotettavissa on n. 1%-yksikön nousu ehkä seuraavan vuoden-puolentoista aikana. Oleellista on miettiä riittäkö tämä nousu laskemaan hintoja vai ei. Ja jos se riittää laskemaan hintoja, kuinka paljon hintojen pitäisi laskea, jotta lasku olisi enemmän kuin masketut vuokrat.
Esim jos ostat 140ke asunnon jonka vuokrahinta on 600e/kk niin 12kk päästä olet maksanut vuokraa 7200e. Siten hintojen pitäisi tippua 5% vuodessa, jotta pääsisit edes omillesi tässä hommassa.
Oma veikkaus on, että kun vuoden 2008 alussa korot ovat n. 4% asuntojen hinnat ovat samassa kuin nyt, tai ehkä hieman vähemmän. Siten ostaisin ensiasunnon nyt jos siihen olisi varaa ja tarvetta.
Sen sijaan en olisi nyt vaihtamassa omaan suurempaan asuntoon, vaikka siihen olisi tarvetta. Tämä siitä syystä, että omassa asunnossa ei maksa vuokraa ja siten hintojen laskun odottaminen ei maksa sinulle mitään. On hyvin todennäköistä, että vuoden-puolentoista sisällä hinnat tulevat vaikkapa 10% alaspäin ja siten jos vaihtaisi 130ke asunnon 250ke asuntoon, hommassa säästyisi 10ke. Vuoden ajalta ihan merkkittävä summa.
Jos ja kun lama on tulossa, saattaa hintoihin tulla vaikkapa 20-30% pudotus. Toisaalta lamaan menee vielä niin monta vuotta, että tätä tuskin jaksaa kukaan odottaa.
Mielestäni ensiasunnon ostamiessa ei kannata liikaa tuijottaa lasku/nousupaineita. Jos ja kun on varaa maksaa lainaa vaikka 6% korolla ja lamaa ei ole näköpiirissä, on parempi maksaa lyhennystä kuin vuokraa. Samalla saa rutkasti asumismukavuutta ja mahdollisuuden nostaa oman arvon omaisuutta vaikka remontoinnilla.- ---
Ihme homma kun täällä ei lasketa vastiketta korkoa kuluiksi.
120 ke laina, 20 vuotta, korko 3.8%
1. vuosi: koron osuus yli 350e/kk, vastike siinä 150e --> rahaa menee hukkaan 500e/kk --> erotus 600e vuokraan = 100 eur/kk
Toki tuosta saa hieman takaisin verotuksessa, mutta nykyisten järjettömien hintojen ei tarvitse notkahtaa kuin hieman alaspäin, jotta tuo pienikin 'voitto' häviäisi.
Ja juu, olisi kannattanut ostaa 10 vuotta sitten, mutta minkäs teet jos ensiasunnon osto on ajankohtaista vasta NYT. - esimerkki
--- kirjoitti:
1. vuosi: koron osuus yli 350e/kk, vastike siinä 150e --> rahaa menee hukkaan 500e/kk --> erotus 600e vuokraan = 100 eur/kk
Toki tuosta saa hieman takaisin verotuksessa, mutta nykyisten järjettömien hintojen ei tarvitse notkahtaa kuin hieman alaspäin, jotta tuo pienikin 'voitto' häviäisi.
Ja juu, olisi kannattanut ostaa 10 vuotta sitten, mutta minkäs teet jos ensiasunnon osto on ajankohtaista vasta NYT.siitä kuinka Ihmiset 'unohtavat' kokonaan yhtiövastikkeen sekä korkokustannuksen..
- yhtään mitään
esimerkki kirjoitti:
siitä kuinka Ihmiset 'unohtavat' kokonaan yhtiövastikkeen sekä korkokustannuksen..
saati korkoja vastiketta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000001337&posting=22000000013767834 - ---
yhtään mitään kirjoitti:
saati korkoja vastiketta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000001337&posting=22000000013767834Noilla samoilla parametreilla 600e/kk lainanlyhennys tietäisi 26 vuoden laina-aikaa ja yhteensä korkoja tulisi maksettua vaivaiset 70 000 euroa.
No, miksä siinä, jos haluaa maksaa 130 ke asunnosta 200 ke. Oma periaate on se, että lainaraha minimiin. Nyt se ei onnistu; joko asuntojen hintojen täytyy laskea tai sitten täytyy säästää rahastojen avulla vielä reippaasti.
Ps. Tuohon 26 vuoteen tulee mahtumaan vielä monta laskua ja nousua. - sepposeponseponseppo
--- kirjoitti:
Ja juu, olisi kannattanut ostaa 10 vuotta sitten, mutta minkäs teet jos ensiasunnon osto on ajankohtaista vasta NYT."Toki tuosta saa hieman takaisin verotuksessa..."
Joo, ja se "hieman" on 30%, joka tekee 350€/kk koroilla n.110€/kk, mikä taas melko tehokkaasti kääntää laskelmasi tuloksen.
Ja tästä päästään taas ikuisuuskysymykseen, mikä on tietynhintaista asuntoa vastaavan kämpän vuokra. Itse olen sitä mieltä, että esim. pk-seudulta ei saa 120000€ arvoista kämppää vuokrattua 600€/kk. Tietysti poikkeuksiakin löytyy. Joku saattaa löytää tuon arvoisen kämpän 500€/kk vuokralla. Toinen saattaa joutua maksamaan lähemmäs 800€/kk. Lähtöarvoja mieleisikseen muuttelemalla saa helposti tietysti haluamansa tulokset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006