Kun lapsi kastetaan, pitää olla vähintään kaksi kummia. Entä jos ei kertakaikkiaan ole ketä pyytää?
Loppujen lopuksi, kummien tehtävä on tuo kristillinen kasvatus, mutta aikoinaan kummit ovat olleet siinäkin mielessä tärkeät, että he ovat olleet ne, jotka huolehtivat lapsesta jos vanhemmille sattuu jotain, aikana, jolloin ei vielä ollut toimivaa sosiaalihuoltoa.
Mieheni on muutaman lapsen kummin, eikä hän ole välittänyt näistä mitenkään, ei ostanut edes niitä lahjoja. Yhdessä olemme yhdelle lapselle kummi, ja kun olisin lahjoja tälle yhteiselle ostanut, mies kielsi, kun ei ole muillekaan. Tosin emme ole olleet kummilapsen perheen kanssa missään tekemisissä, hädin tuskin tunsin kun kummiksi pyydettiin, mieheni sisko.
Myös omille lapsille kummien pyytämisen olen kokenut kiusallisena, tuolla aiemmin kirjoitinkin, että meillä on pulaakin sopivista kummeista. Olenko yksin ajatuksien kanssa, että kummeus on turhaa ja tapa, josta pitäisi luopua tai ainakin muuttaa se vapaaehtoiseksi? Varsinkin kun monelle kummiajatus = tavaraa lapselle.
Tabu aihe?
11
1265
Vastaukset
- Flikka
Muuhun mietintöösi en ota kantaa, mutta jos lapsen vanhemmat ei löydä omista ystävistään ketään kummiksi sopivaa, voivat he pyytää apua seurakunnalta kummejen hankintaan. Monissa seurakunnissa pyydetään kummeiksi tällöin seurakunnan toiminnassa mukana olevia vapaaehtoisia tai jopa seurakunnan työntekijöitä.
- koko
Kummisysteemi pitäis poistaa!!! Luulis, että Jumala rakastaa lasta, vaikkei tällä olisikaan kummeja. ja alunperinhän kastettaessa ei oolut kummeja, vaan tuo kummijuttu on lisätty vasta jälkikäteen ja tarkoitus oli juuri turvata lapsen elämä jos vanhemmille sattuu jotain. en nyt äkkiseltään muista vuosilukua milloin kummilaki lisättiin. Ja nykyään lapsen asioista päättää lastensuojelu, jos vanhemmille sattuu jotain. Ja on todella typerää, että väkisin pitää yrittää saada kummeja, jopa ihmisitä joita ei kunnolla tunne tai pidä jne. Pitäisi alkaa kirjottaa jonnekin kirkkovaltuustolle ja ehdotella tuosta pakosta luopumista, koska enään ei ole mitään syytä miksi kummeja pitäisi olla.
- kummit opasti
koko kirjoitti:
Kummisysteemi pitäis poistaa!!! Luulis, että Jumala rakastaa lasta, vaikkei tällä olisikaan kummeja. ja alunperinhän kastettaessa ei oolut kummeja, vaan tuo kummijuttu on lisätty vasta jälkikäteen ja tarkoitus oli juuri turvata lapsen elämä jos vanhemmille sattuu jotain. en nyt äkkiseltään muista vuosilukua milloin kummilaki lisättiin. Ja nykyään lapsen asioista päättää lastensuojelu, jos vanhemmille sattuu jotain. Ja on todella typerää, että väkisin pitää yrittää saada kummeja, jopa ihmisitä joita ei kunnolla tunne tai pidä jne. Pitäisi alkaa kirjottaa jonnekin kirkkovaltuustolle ja ehdotella tuosta pakosta luopumista, koska enään ei ole mitään syytä miksi kummeja pitäisi olla.
alkuseurakunnassa kummius nimenomaan oli aikuisen vastakastetun kristytyn opastamista kristilliseen surakuntaan ja seurakuntayhteyteen.
kun alku seurakuntaan tuli käännynnäisiä, heille annettiin opastaja/kummi, joka opetti kristin uskon perusteet "kummilapselleen".
nykyaikana kummius on jäänne. tapa. muodollisuus. eikä kai juurikaan kukaan kummi sotkeuden kummilapsensa uskonnolliseen kasvatukseen.
mutta se on osa kristillistä perinnettä. eli jos haluaa lapsen kastaa, tulee kummit olla. tutut tai tuntemattomat.
jos ei halua kummeja, ei saisi haluta kastettakaan. - älkää voivotelko
koko kirjoitti:
Jos kummi-juttu ei kiinnosta, aina voi erota kirkosta. Lapsen nimen voi ilmoittaa maistraattiin.
Loepettakaa tyhjän jauhaminen.
- Aulikki
Kummit ovat todellakin täysin turhia. Vaatimus kummeista tarkoittaa käytännössä sitä, että lapsi ei pääse seurakunnan jäseneksi, ellei vanhempien tuttavapiiristä satu löytymään kahta riparin käynyttä, konfirmoitua, kirkollisveroa maksavaa ja vielä kummiksi suostuvaa henkilöä. Kummikysymys on ollut meille todellinen ongelma, koska ne, jotka kummeiksi todella olisimme halunneet eivät täytä näitä vaatimuksia. Mitenkäs se menikään, "sallikaa lasten tulla minun tyköni..." - ei siihen liittynyt mitään ehtoja.
- kummit
ovat turhia. Mutta korjaan sanomaasi sen verran, että nykyään käy kummiksi myös kirkkoon kuulumaton, ei kirkollisveroa maksava ihminen. Itse olen nimittäin sellainen, riparin tosin käynyt, mutta erosin 10 vuotta sitten kirkosta juuri tuon älyttömän verojen maksun takia. Ja nytpä olin kummina yhdelle nyytille juuri kuukausi sitten!
- asioista tietävä
kummit kirjoitti:
ovat turhia. Mutta korjaan sanomaasi sen verran, että nykyään käy kummiksi myös kirkkoon kuulumaton, ei kirkollisveroa maksava ihminen. Itse olen nimittäin sellainen, riparin tosin käynyt, mutta erosin 10 vuotta sitten kirkosta juuri tuon älyttömän verojen maksun takia. Ja nytpä olin kummina yhdelle nyytille juuri kuukausi sitten!
elikkä kaksi kirkkoon kuuluvaa täytyy kummeiksi löytyä. Onhan sitten näitä epävirallisia kummeja...
- ykskummi
Eihän kummius ole pakollista, jos kummiutta vain lahjojen kannalta ajattelee. Ei lasta ole pakko kastaa, jolloin kummejakaan ei tarvita. Ja jos taas kummeja ei kerta kaikkiaan omasta tutavapiiristä löydy, seurakunnastakin voi kummit pyytää, kuten edellä todettiin.
Itse olen kyllä aika yllättynyt, että kelvollisia kummeja ei löydy, kun kutienkin edelleenkin suurin osa väestöstä kuuluu kirkkoon... - Pitäisi poistaa kokonaan
Jos ne pakolliset kummit pitää jostain saada niin sanokaa kummiehdokkaillenne: Että ei mitään vaatimuksia ja velvollisuuksia! Nimet vaan paperiin ja sillä sipuli. Huolehdimme ihan itse lapsestamme alusta loppuun saakka.
Olemme mekin vaan käyneet nimet rustaamassa lähiomaisten ristiäisissä ja se siitä. Kenelläkään ei ole mitään valittamista kun alussa heti sovitaan "pelisäännöistä". Ei pakollisia lahja ja muistamis vaatimuksia.
Nuoren rippikoulun siunaamistilaisuuteen käy ihan kuka tahansa, sen ei tarvitse kummi olla. Kysyimme asiaa kirkosta. Kukaan ei edes tule kysymään onko se "kummi vai pummi" kuka käy seisomassa rippikoululaisen takana.
Näin yksinkertaista voi olla jos asian oikein oivaltaa. - äitee +4
alkuun taas se seikka että en kuulu kirkkoon, mies kuulu ja on ns tapauskovainen ja lapset kuuluu.
Jos ei halua kummeja niin ei niitä ole pakko hankkia. Lapsi jää nykyisillä pelisäännöillä kastamatta, mutta jos kummius ei ole tärkeä ei kasteellakaan voi olla merkitystä. Lapselle voi pyytää siunauksen tms vaihtoehdon siunataanhan kotejakin..
Miksi oikeastaan edes kuulua kirkkoon jos kaikki siihen liittyvä on kiusaa ja vaivaa, hankalaa, vanhaa ja turhaa? Kuntoklubistakin erotaan jos ei airobic ja painonnosto miellytä miksi siis pysyä kirkon jäsenenä? Uskoa voi jokainen itsekseenkin jos haluaa ilman jäsenkirjaa. Äänestetään vaaleissakin vaikka ei kuuluta puolueeseen jonka ehdokasta äänestetään.. ja siinä on sentään kyse ihan oikeasta ja vakavasti otettavasta asiasta..
Jos taa haluaa kuulua kirkkoon niin pakkoko sitä lasta on siihen liittää? Kastejuhlan takia? Mutta siinähän on se pappi ja sillä on se oma kaava jolla se haluaa homman hoitaa.. ja ne kummitkin pitää olla.. mitä siis jää jäljelle kun kaikki epämiellyttävä karsitaan pois? Tehkää sitten niin että teette vain mieluisat asiat!!
Rippileirille pääsee mukaan vaikka ei kuulu kirkkoon jos massan mukana haluaa mennä..
Jokaisella yhdistyksellä on säännöt ja niiden mukaan mennään oli kivaa tai ei. Asiassa on vähän sellainen ota tai jätä meininki..- sitä itsekkään
uskonnon opetuksesta huolimatta en koskaan tuntenut uskovani mihinkään huuhaahan. Nämä raamatunkin lauseet ovat keksineet ihan ihmiset, eivät mikään henki jostain muinaisuudesta. Joku muita älypäämpi on aikanaan taruillut niin kuin nykyäänkin kaikki erikoinen syntyy ainoastaan hieman muita älykkäämpien toimesta.
Johan joidenkien taidekkin on sitä luokkaa ettei sitä ihan kuka tahansa ymmärrä. Ja siltikin sitä taiteen tekijää pidetään ainutlaatuisena.
Koko rippileiri oli ihan älytön nyt kun sitä jälkeenpäin muistelen. Nämä huuhaa paskanpuhujat vain saavat palkkansa turhasta työstä. Tällä systeemillä vaan työllistetään sellaisia ihmisiä jotka eivät kykene normaaliin työhön. He saavat palkkansa jostain paskan jauhamisesta ja he eivät ole oikeesti kiinnostuneita työstään vaan he haluavat päästä mahdollisimman helpolla. Rahaa siis pitää tulla paskaa jauhamalla. Näin he huijaavat maksajia, uskokaa tai älkää. helppo työ ja palkka tulee paskaa jauhamalla ja tekopyhältä näyttämällä.
Olen koko ikäni uskonut vain itseeni ja erosin kirkosta kun en sen palveluja ikinä tarvitse. Miksi vanhemmat automaattisesti liittää lapsen kirkkoon? Se pitäisi tapahtua vasta sitten kun ja jos lapsi aikuisena sitä tahtoo.
En ole uskonut ikinä yhtään mihinkään vaikka pyhäkoulussa tai uskonnontunneilla on mitä tahansa henkiä turputettu. Olen vahva persoona. Minua ei mikään heilauta helposti. En mene koskaan kenenkään ansaan tai huijaukseen. Epäilen kaikkia ja kaikkee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi534360Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal824049- 703518
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963450Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1072465- 352318
- 242199
- 362189
- 382179
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232064