Subaru Forresterin viskolukko

Mike

Onko kellään kokemusta tästä uusimman forresterin viskolukosta? 2.0 litranen perus forre on kiinnostanut, mutta onko se viskolukko toimiva? Eli se sitten toimisi ihan normaalin lukkojen tapaan? Miten se neliveto toimii muuten? Se on ilmeisesti jatkuva 50/50, tarkoittaako se sitä, että jokainen rengas vetää koko ajan, vai siirteleekö se vetoa sinne missä pitää sieltä missä sutii. Eli onko se tosiaan 4x4 vai sitten joku vw:n 4motion?

12

14017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Subaru Forester
    • Kattele tosiaan tuolta subaruclubista tarkemmin.
      Myös suomi24 citymaasturi palstalla on juttua:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000547&posting=22000000013366248

      Neliveto ei ole yksinkertainen juttu.

      Kerron pääpiirteet tässä:

      Subarussa on kaksi viskolukkoa.

      Siinä on viskolukku keskitasauspyörästössä joka säätää voimanjakoa eteen/taakse pitävämmälle akselille perusasetuksen ollessa 50/50.

      Taka-akselilla on LSD-viskojarru, joka lukitsee taka-akselin jos toinen taka-akselin pyörä luistaa.

      Se on aito neliveto, ei mikään kytkeytyvä. Alennusvaihde on myös.

      Taka-akselin lukon vuoksi siinä vetää aina vähintään 3 pyörää, joten se pelastaa kuuluisalta ylimainostetulta ristiriipunnalta. Taka-akselin lukkoa ei taida olla muissa sittareissa.

      Subarun lukot eivät ole kiinteäksi lukittavissa, ne toimivat tarvittaessa.

      • LSD-viskojarru??

        LSD ja visco on kaksi eri systeemiä. LSD (Limited Slip Different) toimii pelkästään levyillä ja visco on täysin suljettu paketti jossa välittäjäaineena levyt ja silikoniöljy. Tässä sulle linkki noista lukoista:
        http://auto.howstuffworks.com/differential.htm


      • LSD-viskojarru?? kirjoitti:

        LSD ja visco on kaksi eri systeemiä. LSD (Limited Slip Different) toimii pelkästään levyillä ja visco on täysin suljettu paketti jossa välittäjäaineena levyt ja silikoniöljy. Tässä sulle linkki noista lukoista:
        http://auto.howstuffworks.com/differential.htm

        juuri noita linkkejä laittelin tuohon mainitsemaani ketjuun. Minusta visko on yhden tyyppinen LSD. Tuossa linkissäkin todetaan:

        "The next few sections will detail some of the different types of limited slip differentials, including the clutch-type LSD, the viscous coupling, locking differential and Torsen differential."


      • begin kirjoitti:

        juuri noita linkkejä laittelin tuohon mainitsemaani ketjuun. Minusta visko on yhden tyyppinen LSD. Tuossa linkissäkin todetaan:

        "The next few sections will detail some of the different types of limited slip differentials, including the clutch-type LSD, the viscous coupling, locking differential and Torsen differential."

        Foresterissa suomen mallissa vakiona, USA mallissa saa erikseen.
        http://www.subaru.com/shop/overview.jsp?model=FORESTER&trim=25_X


        "Viscous-type limited-slip rear differential"


      • inssit

    • ei ole

      viskolukkoa!vessan lukko on!!ainakun istun ulkovessaan krapula paskalle muistuu mieleen se sama istuma asento ja eilinen rahan meno mitä subarun kanssa koin

      • päästä!!

        Sähän oot varsinainen vitsiniekka, vitun molopää. Ois paljon parempi ettet kommentoi sellaisista asioista mistä et mitään tiedä!!


      • Forre

        Joko on krapula alkanut helpottaa, vai vieläkö on elämä niin v---n vaikeaa että tarttee tänne kaikkea idioottia kirjotella? Foresterin visko on siis todellakin tasauspyörästön lukko, noin kansankielellä, ja tasauspyörästö tarvii olla autossa jotta se kääntyisi mutkassa, kun ulompien ja sisempien pyörien pyörimisnopeus on eri, lukolla estetään liian suureksi kasvanut nopeusero, mikä tulee jos toisenpuolen pyörä sutii tyhjää liukkaalla.


    • masa

      MY06 Foresterin teknisissä tiedoissa vaikuttaisi olevan sekä 2.5 XT:ssä että 2.0 X:ssä tuo visko taka-akselilla, mutta perinteisestihän Foresterissa on vissiin ollut visko takanakin vain turbomalleissa.

      Onko kellään varmaa tietoa?

      • masa

        Löysinpä jo varmaa tietoa, eli kyllä on.


      • Subaruaenvaihda

        Xt on visko takaakselilla ja lukko etu ja takapään välillä lsd mallinen. 2 l vaparissa ei ole takaakselilla lukkoa. Ei ne pidä kovin paljon hiukan avustaa mutta paremmin kuin mikään volkkarin 4 motion.

        Missä taka-akselin lukkoa voi kiristää että pitää paremmin?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      116
      5571
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      95
      4821
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4774
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      368
      2235
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      120
      2092
    6. 108
      1817
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1577
    8. 371
      1318
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1151
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      223
      1143
    Aihe