Laseja olen käyttänyt n.25 vuotta, taas olisi aika hankkia uudet. Arvot ovat -2,5 ja -2,75. Lisäksi jotain muita pieniä korjauksia joita en nyt tässä muista. Näköni ei ole paljoakaan huonontunut koko aikana, viimeksi toiseen tuli -0,25 lisää.
Ongelmani on siinä että uusillakaan laseilla en näe yhtähyvin kuin laseja käyttävät ystäväni. Aina joskus tenttaan heitä- näetkö sinä tuon tekstin tuolla seinässä tyyliin! Jos he näkevät juuri ja juuri, yleensä minä en näe samalta etäisyydeltä.
Jos nostan laseja nenältä ylöspäin, siten että katson linssien alaosan läpi, näen todella tarkasti. Normaalisti myös silmien siristely auttaa näkemään esim. edellä ajavan auton rekkarin.
Olen aina ostanut lasini Instrun "tarjous" lasit ja epäilenkin että kyse saattaisi olla huonolaatuisista linsseistä! Nykyiset lasit ovat n.6v ikäiset ja näen näillä yhtä hyvin/huonosti kuin uutena. Kävin silloin toki valittamassa mutta sanoivat että niihin pitää tottua.. Mitään pinnotteita näissä ei ole, enkä osaa kaivatakaan. Muuten olen kyllä tyytyväinen, ei naarmuja, kehyksiä ei tarvitse kiristellä jne.
Nyt pitäisi siis lähteä lasikaupoille. Mitäs suosittelette etten taas joutuisi "nostelemaan" uusiakin laseja?
En näe tarkasti!
2
744
Vastaukset
- Ilmoitusmyyjä
Instrussa on edelleen jatkuva Ale !
-JOPA PUOLEEN HINTAAN ! - silmälääkäri
Tämäntyyppisissä kysymyksissä olisi aina eduksi, jos on antaa täydelliset lasiarvot (sf, cyl, ax, add, nämä löytyvät yleensä optikon kortista tai lasimääräyksestä, lisäksi myös prismavahvuudet, mikäli sellaiset on laseissa sekä tieto siitä, onko kyseessä kaukolasit, lukulasit, kaksiteholasit, kolmiteholasit, rajattomat tai näyttöpäätelasit...).
Epäilen, että kysyjällä on moniteholasit eli "rajattomat", jolloin kauko-osan vahvuudet ovat -2,5 (oikea) ja -2,75 (vasen) ja lasien alaosan (lukuosan) vahvuudet ovat heikommat. Jos taittovirhe muuttuu siten, että likinäköisyys vähenee (eli nyt "oikeat" arvot olisivat esim. -2,0 ja -2,25), ei kauko-osan läpi enää näe hyvin, vaan lasia hieman nostamalla näkyy kauas paremmin, koska lasin vahvuus heikkenee alaosaa kohden.
Muitakin syitä voi olla, lasin etäisyys silmään vaikuttaa optisen systeemin (silmä lasit) kokonaisvahvuuteen, lasien keikauttaminen nostaessa saattaa korjata (laseissa korjaamatonta) hajataittoa. Muitakin selityksiä saattaa olla.
Se, että lasit ovat tarjouslasit, ei pitäisi vaikuttaa näöntarkkuutta huonontavasti. Ennemmin syy lienee siis siinä, että vahvuus on ollut alun perin väärä tai silmän taittovirhe on ajan mittaan muuttunut. On myös mahdollista, että silmän näöntarkkuus on vain huonompi kuin keskimäärin (syynä voi olla silmänpohjan rappeuma, harmaakaihi, sarveiskalvon samentumat, epäsäännöllinen hajataitto (ei aina korjattavissa laseilla, mahdollisesti piilolasi antaa paremman näöntarkkuuden), näköhermon sairaus tai muut syyt).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254771Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa53402Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283210Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss272649Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu762385Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91404Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171265Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41148