Synnytyspelko

nokkapokka

Miten on suhtauduttu neuvolassa? Tai sairaalassa? MUlla kova synnytyspelko ja omalla kohdallani alatiesynnytys ei tule kysymykseen.. Olen varautunut siihen että sairaalassa joudun varmasti taistelemaan! Haluisinkin kuulla muiden kokemuksista ja nimenomaan niistä joissa äiti on pelkokeskusteluista huolimatta päätynyt sektioon! Kuinka kovasti piti tapella ja mitä kaikkea se vaati? Useita käyntejä ja ihan kaikkea mitä vaan mieleen asian tiimoilta tulee! =) Ja onhan se kai niin että ketään ei kuitenkaan voi pakottaa alateitse synnyttämään??

19

15834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

kysellä muiden lähikuntien sairaaloista heidän suhtautumistaan synnytyspelkoon.Täälä missä minä asun ei tehdä pelon vuoksi sektiota joten moni täällä menee naapurikuntaan synnyttään jossa sektio tehdään synnytyspelon takia..Yksityisellä tehdään sektio jos vain rahaa löytyy.

• *tsippidaa*

..pelkäsin tulevaa synnytystäni...lääkärille siitä kerroin ja sainkin sitten jutella kätilön kanssa,joka oli kouluttautunut näihin synnytyspelkoihin... Keskustelu auttoi ja sovimme että alateitse teen,ellei lapsi tiettyyn määräaikaan mennessä synny alakautta,niin sitten sektioon. Tosin vauvani oli perätilassa,joten se vaikutti asiaan myös.

No,sektiolla lapsi syntyi ja sen sanon että jos joskus tulee tilanne jossa pitäisi valita alateitse taikka sektio,niin ehdottomasti valitsen alatiesynnytyksen!

On niin pirun kipeä olo vieläkin vaikka aikaa on jo kulunut...
      Alatiesynnytyksen jälkeen paranee nopeammin ja kivut ovat melkeinpä "historiaa" verrattuna sektion jälkeisiin kiputiloihion...

• Tuija

Ilmeisesti odotat ensimmäistä? Siihen en osaa sanoa muuta kuin että olen kuullut että jos tiukasti pitää puoliaan joka käynnillä, niin saa pelkosektion. Itsellä takana todella vaikea alatiesynnytys ja sairaalassa jo lupasivat että jos haluan toisen lapsen niin saan sektion. Hölmöä kun aina tällaisissa keskusteluissa joku sektion läpikäynyt sanoo että mielummin alatiesynnytys, vaikkei alatiesynnytyksetkään aina hyvin mene.

Itsestä tuntuisi ettei ketään voi pakottaa synnyttämään alateitse, jos äiti esim. ei kykene paniikiltaan ponnistamaan niin joudutaan sitten tekemään hätäsektio, onko se sitten parempi kuin suunniteltu pelkosektio?

• *tsippidaa*

En toki ole väittänyt että alatiesynnytys olisi aina helppo...itse olen sen kokenut ja ei ollut helppo sekään..teki niin kamalan kipeätä. Näin kummankin tavan kokeneena valitsen itse mieluummin sen alatiesynnytyksen vaikka kipeämpää tekeekin,mutta se kipu ei kestä niin kauaa kuin sektion kautta synnyttäneenä.

Totta,ketään ei saa pakottaa ja varmasti alkuperäinen saa sektion kunhan vain topakasti pitää kannastaan kiinni. Lääkärit varmasti koittavat toitottaa että alatie..mutta pakko heidän on myöntyä,sillä äitihän sen päättää.

Ja alkuperäisen kannattaa sanoa lääkärille että haluaako sektion puudutuksella vaiko nukutuksella.
        Itselläni oli puudutus ja kuulin kaiken ja olin toimenpiteen ajan hereillä. Sain nähdä vauvan heti kun napanuora oli katkaistu :)

Ei muuta kuin tsemiä!

• ponnistusvaiheeseen

apua tulee, muutenkin kuin sektiolla. Imukuppi on oivallinen apuväline.
        Kuinkahan paljon äidit jotka vaativat sektiota ajattelevat sitä syntyvää lasta? Keuhkojen avautuminen saattaa häiriintyä ja sitten vauvat ovat teholla ylipainelaitteissa ym, joka on vauvan kannalta ikävää.

• äiti

no eikös ne vauvat ole tarkoitettu syntymään alateitse? se on maailman luonnollisin tapahtuma. enemmän negatiivisia asioita löytyy sektiosta: leikkaushaava on kumminkin aina haava ja herkkä kaikille tulehduksille, jälkikipu on kamala ja kestää paljon kauemmin parantua sektiosta. vauvan hoitaminen hankaloituu ja itse en kyllä synnytyksen jälkeen olisi voinut pitää näppejäni irti ihanasta vauvastani. käykää pelkopolilla keskustelemassa! toivotaan että voitat pelkosi. onnea synnytykseen,kumman sitten valitsetkaan!

• hippu

Jos olet varma asiasta, syystä tai toisesta tunnet että sektio on sinulle oikea tapa synnyttää, älä missään nimessä anna periksi vaan taistele! Minä olisin halunnut synnyttää sektiolla, mutta en saanut, eli kyllä pakotettiin. Mutta toisaalta, olin ehkä sittenkin liian "lammas" enkä osannut mennä esim. yksityisen kautta sektiolupaa hakemaan.

Kukaan ei todellakaan ajattele sinun parastasi eikä pystykään, sillä sinä olet kroppasi ja ajatustesi paras asiantuntija. Uskon, että monilla, jotka epäilevät alatiesynnytystä eivätkä sitä haluaisi, ja jotka kuitenkin joutuvat sen kokemaan, ovat menneet niin henkisesti kuin fyysisestikin täysin rikki synnytyksessä.

• tosiaan on,

että menee rikki henkisesti ja fyysisesti synnyttäessään, niin on parempi sitten ettei ryhdy leikkiin lainkaan.Lapsihan siinä kärsii äidin epävakaasta henkisestä tilasta. niin itsekästä ajattelua, kukaan ei todellakaaan ajattele lasta vai?????

• pitkä v¤#¤u!
        tosiaan on, kirjoitti:

että menee rikki henkisesti ja fyysisesti synnyttäessään, niin on parempi sitten ettei ryhdy leikkiin lainkaan.Lapsihan siinä kärsii äidin epävakaasta henkisestä tilasta. niin itsekästä ajattelua, kukaan ei todellakaaan ajattele lasta vai?????

niin, haista, kunnet mistään mitään tajua!

• totuus??
        tosiaan on, kirjoitti:

Kannattaisikohan sinun hieman laajentaa tuota maailmankuvaasi? Olet säälittävän kapeakatseinen.

• todella
        totuus?? kirjoitti:

Kannattaisikohan sinun hieman laajentaa tuota maailmankuvaasi? Olet säälittävän kapeakatseinen.

analyyttista ajattelua!!!!

• samoin!
        todella kirjoitti:

analyyttista ajattelua!!!!

Tämäkö se sitten on analyyttista ajattelua mielestäsi "että menee rikki henkisesti ja fyysisesti synnyttäessään, niin on parempi sitten ettei ryhdy leikkiin lainkaan.Lapsihan siinä kärsii äidin epävakaasta henkisestä tilasta. niin itsekästä ajattelua, kukaan ei todellakaaan ajattele lasta vai????? " Heh, otan osaa, kaikki eivät tietenkään Suomenkaan kaltaisessa maassa vielä ole korkeakoulutettuja ja analyyttinen ajattelu on kuin suoraan ala-asteelta.

• hoh hoijaa
        samoin! kirjoitti:

Tämäkö se sitten on analyyttista ajattelua mielestäsi "että menee rikki henkisesti ja fyysisesti synnyttäessään, niin on parempi sitten ettei ryhdy leikkiin lainkaan.Lapsihan siinä kärsii äidin epävakaasta henkisestä tilasta. niin itsekästä ajattelua, kukaan ei todellakaaan ajattele lasta vai????? " Heh, otan osaa, kaikki eivät tietenkään Suomenkaan kaltaisessa maassa vielä ole korkeakoulutettuja ja analyyttinen ajattelu on kuin suoraan ala-asteelta.

Se, että pelkää synnytystä, ei tee huonoa äitiä. Pelko tosin voi ajaa ihmisen siihen jamaan, että on todella seynnytyksen jälkeen aivan rikki. Erityisesti jos pelkonsa kanssa ei ole apua saanut vaikka olisi sitä hakenut, tai pahimmillaan pakotettu alatiesynnytykseen. Sektioäidit ovat myös loistavia äitejä. Synnytystapa ei muuta äitiyttä tai tee toisesta sen huonompaa kuin toisesta.

Alkuperäiselle, taistele itsellesi sektio vaikka läpi harmaan kiven jos se sinusta tuntuu oikeammalta ratkaisulta. En tiedä mitkä syyt ovat pelkosi pohjalla, mutta kannattaa muistaa, ettei kivutonta synnytystä ole. Jos se kipu nyt ylipäätään on se pelkoa aiheuttava tekijä.

Ja on se nyt tosi ahdasmielistä, että jos pelkää synnytystä, ei saa hankkia lapsia. Kasvakaa.

• mammarosa
        hoh hoijaa kirjoitti:

Se, että pelkää synnytystä, ei tee huonoa äitiä. Pelko tosin voi ajaa ihmisen siihen jamaan, että on todella seynnytyksen jälkeen aivan rikki. Erityisesti jos pelkonsa kanssa ei ole apua saanut vaikka olisi sitä hakenut, tai pahimmillaan pakotettu alatiesynnytykseen. Sektioäidit ovat myös loistavia äitejä. Synnytystapa ei muuta äitiyttä tai tee toisesta sen huonompaa kuin toisesta.

Alkuperäiselle, taistele itsellesi sektio vaikka läpi harmaan kiven jos se sinusta tuntuu oikeammalta ratkaisulta. En tiedä mitkä syyt ovat pelkosi pohjalla, mutta kannattaa muistaa, ettei kivutonta synnytystä ole. Jos se kipu nyt ylipäätään on se pelkoa aiheuttava tekijä.

Ja on se nyt tosi ahdasmielistä, että jos pelkää synnytystä, ei saa hankkia lapsia. Kasvakaa.

moikka teille kaikille.
        itelläni on ihanistakin ihanin kohta 7v tyttönen.hän on normaali lapsi.vaikka pelkäsinkin kuollakseni synnytystä,sitä joka loppupeleissä menikin hyvin. :)
        mutta nyt olen viimesilläni raskaana. halusin vauvaa enemmän kuin mitään muuta. mutta en osannut arvatakaan mikä kammottava synnytyspelko mut valtaakaan.näin loppuvaiheessa en uskalla nukkua sillä pelkään että herään siihen että joudun sairaalaan.(naurettavaa)
        esikoiseni käynnistettiin joten en tuntenut koskaan omia supistuksiani. joten pelkään sitäkin että koska lähteä sairaalaan, tiiänkö minä, olenko valmis, osaanko synnyttää, apua jos joudun paniikkiin ynm ynm..
        tekeekö nämä tuntemukset minusta sitten huonon äidin?
        enpä ole kuullut vielä kenenkään suusta tuollaista kommenttia.
        itse omasta vapaasta tahdostani haluan alatiesynnytyksen.tosin voin mennä paniikkiin ja on tehtävä sektio.sitä kun ei koskaan tiiä.kätilö opistolla minulta kysyttiin että tahdonko sektion.
        uskompa että kaikille se mahollisuus annetaan.
        tsemppiä , voimia haleja kaikkea kohtalotoverit.
        kyllä me pärjätään. ja onnistutaan :)

• elokuun äiti

minä olen kokenus sekä sektion että alatiesynnytyksen. Pelkäsin tavattomasti tätä alatiesynnytystä ja kävin pelkopolillakin. Asiaan suhtauduttiin tosi hyvin. Se keskustelukin oli tosi hyvä. Voin vakuuttaa sinulle, ettänykyään sairaaloissa on niin hyvät kivunlievitysmenetelmät, että ainakaan kivun vuoksi sinun ei kannattaisi pelätä. Usein pelkoa lisää vielä se, että tulee luettua kauheasti kaikkia kirjoituksia ym. Minulla ainakin oli oikein pakkomielle roikkua odotusaikana netissä lukemassa ja kysymässä kaikenlaista.
      Sektion jälkeen vauvaa oli aika vaikea hoitaa kun vatsaan sattui. Tunto palasi alavatsaan vasta reilun vuoden kuluttua. Toisessa synnytyksessä kävelin itse salista osastlle, pystyin pissimään ja kakkimaan normaalisti. Pienen nirhauman sain, johon tuli pari tikkiä. Se ei kuitenkaan estänyt istumista. Kirveli ehkä viikon päivät hieman, useinmiten pissaamisen aikana. Mutta kyllä oli kiva kun pystyi liikkumaan ihan normaalisti ja hoitamaan vaavia ihan täysillä. Jos nyt kuitenkin päädyt lopulta siihen sektioon, niin ota kuitenkin selville ne mahdolliset ongelmat esim. kotiintulon jälkeen, jotta voit varautua niihin etukäteen. Apua tarvitaan ainakin vauvan hoidossa. Toivotan sulle onnea ja mukavaa odotusta.

• neljäs tulossa

Minulla positiivisia kokemuksia sekä sektiosta että alakautta synnytyksestä.
      Ensimmäinen syntyi alateitse, imukupilla avustettuna, rankka kokemus muttei kamala.
      Toinen syntyi sektiolla trjonta virheen vuoksi.
      Kolmas tuli normaalisti alakautta. ja Nyt neljäs tulossa, suunnitelmissa normaali alatie synnytys.
      Kaikissa synnytystavoissa on omat riskit ja kaikki kivuliaita ennen tai jälkeen synnytyksen.
      Synnytykseen ja sen kulkuun vaikuttaa niin moni seikka, joita ei voi etukäteen tietää tai niihin vaikuttaa. Suosittelen avoimin mielin alakautta synnytykseen lähtemistä ja sitten tarvittaessa sektio.
      Puhukaa asiasta hyvissä ajoin hoitohlö kunnalle, tehkää tarvittaessa kirjallinen suunnitelma jne.
      Tsemppiä kaikille odottajille!!!!

• Jade_Falcon

Siis.. mul on itse yksi lapsi ja nyt toinen tulossa.. eka syntyi alateitse imukupilla ja kokemus oli mielestäni aika traumaattinen kun lapsen sydänäänet heikkeni niin paljon et jouduttiin tekemään episiotomia ILMAN puudutusta (mikä on tosi törkeetä mielestäni, vaikka ymmäränkin että kiire oli... oishan ne voinu kertoo ees et nyt voi sattuu "vähän".. mut eihän..) ja sit imukuppi vaan kehiin ja "revittiin" lapsi ulos... ja sit tietenki jouduttiin ompelemaan kiinni ku repes aika pahasti.. niin että hullu saan olla jos suostun normaaliin synnytykseen kerran vielä. Keisarinleikkaus seuraava - kiitos! Pitäähän sitä omaa vointiakin ajatella kun olen ton synnytyksen jälkeen kärsinyt aika pahasta masennuksesta ja paniikkihäiriöistä.. :/ Päätös on jokaisen äidin oma! Ja tsemppiä sulle kans! :)

• Tiinali

Leikkaus ei pelkoasi paranna. Ja tolla asenteella tilaat kielteistä suhtautumísta. Sitä saa mitä tilaa. Vastuun joudut joka tapauksessa ottamaan, halusit tai et.

• kokemusta on..

Tietääkseni sektiopäätös pelkotapauksessa on oltava jo neuvolan ja pelkopolin kautta etukäteen!! Toiseksi jos vaadit sektiota vasta sairaalassa niin tukihenkilösi ei pääse mukaan leikkaussaliin koska hänen velmisteluunsa kuluisi liikaa aikaa. Kolmanneksi kivuissasi et ole tod.näk. valmis "taistelemaan" vaan taivut neuvotteluissa... Itselleni tehty sektio "epäonnistuneen" alatiesynnytyksen päätteeksi ja mielestäni sektiosta koitunut paranemis -prosessi oli sen verran kivulias etten suosittele sektiota kenellekään jolle normaali synnytys on mahdollista!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe