SI-nivelten tulehdus

Tanja

Hei!
Molemmat SI-niveleni tulehtuivat pahasti kuukausi sitten. Pahimmassa vaiheessa en päässyt kävelemään ja nukkuminen oli mahdotonta. Turhauttavien yleislääkärikäyntien jälkeen löysin viimein pätevän fysiatrin, joka diagnosoi sairauteni ja antoi hoidoksi kortisonia suoraan niveliin. Kivut pysyivät poissa 4 päivää, minkä jälkeen palasivat takaisin. Jatkohoitona on uusi kortisonipiikki kolmen viikon kuluttua ensimmäisestä. Tulehduksen aiheuttajaksi todettiin bakteeri, käsittääkseni kyseessä on reaktiivinen artriitti.

Miten kauan kokemuksenne mukaan tämä tulehdus ja kivut kestävät? Oletteko saaneet apua jostain muusta lääkityksestä?

22

29139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samma här

      Hei!

      Miten oireilusi alkoi? Onko sinulla jotain muita nivelongelmia? Itselläni on ilmeisesti myös tuolla SI-nivelissä jotain häikkää, muiden nivelongelmien ohella,lääkäriin kai pitäisi mennä...Esim. istuminen on välillä tosi kivuliasta.

      • Heinäsuova

        Kyllähän saa etsiä heinäsuovasta suurennuslasilla, ennenko semmonen lääkäri löytyy, jos SI nievelen päälle ymmärtää. Ne ovat harvaakin harvemmassa.


      • Tanja

        Hei,
        tulehdus alkoi minulla hyvin nopeasti, yhden vuorokauden sisällä. Oireina olivat voimakas kipu alaselässä, joka heijastui pakaroihin ja reisiin sekä jäykkyys selässä. Selässä oli myös turvotusta ja saunominen aiheutti lisäkipua. SI-nivelet olivat selvästi kipeät niitä painettaessa.

        Istuminen on minullakin pahasta, samaten kuin seisominen paikoillaan. Alkuvaiheessa en pystynyt olemaan makuuasennossa kuin selälläni kolme tyynyä jalkojen alla, kaikki muut asennot olivat mahdottomia.

        Muita niveloireita minulla ei ole aikaisemmin ollut eikä bakteerin alkuperää ole selvitetty. Eräs lääkäri epäili selkärankareumaa, mutta mitään siihen viittaavaa ei löytynyt laboratoriotesteistä eikä röntgenkuvista.

        Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä fysiatriin tai muuhun erikoislääkäriin. Yleislääkärit ovat täysin ymmällään näiden vaivojen kanssa. Itselläni ehti tulehdus jyllätä kehossa kuukauden ennen ensimmäistä hoitoa.

        Ensimmäisenä niveltulehdukseni totesi asiantunteva OMT-fysioterapeutti, joka kehotti minua ottamaan yhteyttä fysiatriin. Ilman häntä olisin edelleen yleislääkäreiden armoilla.

        Särkylääkkeenä olen syönyt Panacodia, jota olen toisinaan joutunut ottamaan kaksi kerralla eli teho ei ole kovinkaan hyvä.


      • hoidettu
        Heinäsuova kirjoitti:

        Kyllähän saa etsiä heinäsuovasta suurennuslasilla, ennenko semmonen lääkäri löytyy, jos SI nievelen päälle ymmärtää. Ne ovat harvaakin harvemmassa.

        Tästähän mä olenkin yrittäny kovasti puhua. Tuo tulehdus melko varmasti johtuu SI-nivelen dislokaatiosta, joka on vahingoittanut nivelsiteitä ja sinne on tullut tulehdus.

        Tuon osaa diagnosoida vain ehkä 2% lääkäreistä. Ja vain kaksi lääkäriä Suomessa osaa sen korjata.

        Varaapa aika fysiatri Markku Turuselle Hyvinkään sairaalaan. Vaan enpä tiedä osaako hän sitä diagnosoida, jos sulta on molemmat SI-nivelet siirtyneet paikaltaan... jos kerran kipua on molemmissa.


      • Tanja
        hoidettu kirjoitti:

        Tästähän mä olenkin yrittäny kovasti puhua. Tuo tulehdus melko varmasti johtuu SI-nivelen dislokaatiosta, joka on vahingoittanut nivelsiteitä ja sinne on tullut tulehdus.

        Tuon osaa diagnosoida vain ehkä 2% lääkäreistä. Ja vain kaksi lääkäriä Suomessa osaa sen korjata.

        Varaapa aika fysiatri Markku Turuselle Hyvinkään sairaalaan. Vaan enpä tiedä osaako hän sitä diagnosoida, jos sulta on molemmat SI-nivelet siirtyneet paikaltaan... jos kerran kipua on molemmissa.

        Kiitos lääkärivihjeestä. Pidän mielessä jos tilanne ei ala ratkeamaan.


      • Tanja
        Tanja kirjoitti:

        Hei,
        tulehdus alkoi minulla hyvin nopeasti, yhden vuorokauden sisällä. Oireina olivat voimakas kipu alaselässä, joka heijastui pakaroihin ja reisiin sekä jäykkyys selässä. Selässä oli myös turvotusta ja saunominen aiheutti lisäkipua. SI-nivelet olivat selvästi kipeät niitä painettaessa.

        Istuminen on minullakin pahasta, samaten kuin seisominen paikoillaan. Alkuvaiheessa en pystynyt olemaan makuuasennossa kuin selälläni kolme tyynyä jalkojen alla, kaikki muut asennot olivat mahdottomia.

        Muita niveloireita minulla ei ole aikaisemmin ollut eikä bakteerin alkuperää ole selvitetty. Eräs lääkäri epäili selkärankareumaa, mutta mitään siihen viittaavaa ei löytynyt laboratoriotesteistä eikä röntgenkuvista.

        Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä fysiatriin tai muuhun erikoislääkäriin. Yleislääkärit ovat täysin ymmällään näiden vaivojen kanssa. Itselläni ehti tulehdus jyllätä kehossa kuukauden ennen ensimmäistä hoitoa.

        Ensimmäisenä niveltulehdukseni totesi asiantunteva OMT-fysioterapeutti, joka kehotti minua ottamaan yhteyttä fysiatriin. Ilman häntä olisin edelleen yleislääkäreiden armoilla.

        Särkylääkkeenä olen syönyt Panacodia, jota olen toisinaan joutunut ottamaan kaksi kerralla eli teho ei ole kovinkaan hyvä.

        Hei,
        nyt on kulunut 2,5 kuukautta tulehduksen alkamisesta. Kävelemään pääsen kohtalaisesti, mutta vauhti täytyy muistaa pitää hitaana. Molempiin SI-niveliin on laitettu 2 kertaa kortisonipiikit, toisen kerran jälkeen kivut pahenivat eikä niistä ollut mainittavaa hyötyä. Kävin myös reumalääkärin vastaanotolla, jonka mielestä vika saattaisi myös olla välilevyssä. Ota tästä nyt sitten selvää, kun joka lääkärillä on eri diagnoosi! Olen yrittänyt saada lähetettä magneettikuvaan mutta toistaiseksi tuloksetta. Särkyyn määrättiin Arcoxia 90 mg, mutta vaikutus riittää vain muutamaksi tunniksi ja pahimpina päivinä vaikutus on miltei olematon. Nivelet ärtyvät edelleen kaikesta rasituksesta ja särky on joka päiväistä.


    • artriitti

      ....sain sen salmonellanjälkitautina thaimaassa.

      tulehdus tuli rajuna molempiin nilkkoihin, toiseen polveen, yhteen sormeen, ja olkaniveliin.crp n.300

      meni monta päivää että pystyin kävelemään vaikkakin söin kaikenmaailman kipulääkkeitä.

      mulla ainakin kortisooni taplettina aluksi helpotti huomattavasti kipuja ja pystyin jopa ottamaan muutaman askeleen.
      nyt aamuisin nivelet arat, mutta keppienkanssa liikkuminen jotenkin onnistuu.

      ja tällä hetkellä lääkitys
      burana 600
      kortisoni tablettina(tarvittaessa pistos)
      myös trexan aloitettiin juuri

      kohta tulee 2kk kun tauti puhkesi ja parempaan päin menossa,mutta hitaasti..arvioitu toipumisaika n 6kk.

    • omppu

      Kannattaa suhtautua varauksella tuohon reaktiivisen artriitin diagnoosiin, oireet voivat mielestäni viitata myös selkärankareumaan. Minkä diagnosoiminen puolestaan voi olla vähintäänkin haastavaa ja lopullisen tuloksen saaminen voi viedä vuosikausia.

      Itselläni on hieman samankaltainen tilanne kuin sinulla, tulehdukset alkoivat vain eri paikasta, eli päkiöistä ja varpaista, myös todella rajusti. Tämänhetkinen diagnoosi on reaktiivinen artriitti, vaikka aiheuttajaa ei ole löydetty. Oireet ovat kestäneet puoli vuotta ja muutkin nivelet ovat vaihdellen olleet kipeänä, myös SI:t. Tällä hetkellä lääkityksenä on salazopyrin kortisoni, jälkimmäisestä yritän päästä eroon. Valitettavasti huonolla menestyksellä tosin, koska salazopyrinistä en saa kunnon vastetta.

      Reuman mahdollisuus kannattaa siis pitää mielessä esim. jatkotutkimusten kannalta. Ja nämähän ovat juuri niitä juttuja mistä yleislääkärit eivät tajua höykäsenpöläystäkään. Itse ravasin kaikenmaailman hammasröntgenit ja ortopedit ja söin varmaankin 5 antibioottikuuria ennen kun joku vähemmän älykääpiö työterveyslääkäri tajusi lähettää sairaalaan tutkimuksiin...

      • artriitti

        sairalassa ollessani tehtiin paljon kokeita myös reumasellaisia, niihin tietysti ei paljon luottamista, mutta viimeviikon kontrollissa käydessäni kysyin reumalääkäriltä diagnoosin varmuudesta,ja hän oli varma reaktiivisestä artriitista, koska se alkoi niin rajuna ja kai siellä kokeissa jotain sitten siihen viittavaa näkyi.
        selkärankareuman mahdollisuuden takia määrättiin se trexan lääke ja suunnitteilla remicade jotta saataisiin tulehdukset kuriin mahd. nopeasti.


    • nipsu

      Mulla kesti tulehdusvaihetta SI-nivelissä vaihdellen yli 10 vuotta, kunnes tulehdus meni niin pahaksi, että pyörryin kivusta, enkä pystynyt omin avuin enää liikkumaan. Sairaalassa tutkittiin kaikilla mahdollsilla kuvauksilla ja selvisi, että tulehdus oli nakertanut selkärankaani ja nimenomaan SI-nivelet siihen kuntoon, että kyseessä oli selvä selkärankareumatapaus. Diagnoosin sain miltei samantien. Tulehdus kannattaa siis hoitaa hyvin pois, jottei käy niin kuin minulle - menee niin huonoon kuntoon ettei tulevaisuuskaan näytä kovin valoisalta. Ammatit ja kaikki menivät vaihtoon. Puhumattakaan niistä hirveistä kivuista, ne veivät kyllä puhdin totaalisesti. Onneksi on hyvät lääkkeet ja lääkitys, nyt pääsee kävelemään taas, vaikkei juoksemaan siltikään. Vaatikaa tutkimuksia ja hoitoa!

      • nipsu

        Jatkaisin vielä: huomioikaa, ettei reumat sun muut välttämättä näy missään verikokeissa tai röntgenissä. Mangneettikuvaus on paljastavampi, kertoo tulehduspesäkkeet tarkasti, sekä sen miten tulehdus on nakertanut niveliä.


      • selkärankareuma

        Mitkä olivat ne lääkket , joilla sait helpotuksen. Itse popsin salzapyriniä, mutta nyt ollut vasen si-nivel todella kipeä. Kävely todella vaikeaa, vaikka syön lisäksi tulehduskipulääkkeitä.


      • kipua1
        nipsu kirjoitti:

        Jatkaisin vielä: huomioikaa, ettei reumat sun muut välttämättä näy missään verikokeissa tai röntgenissä. Mangneettikuvaus on paljastavampi, kertoo tulehduspesäkkeet tarkasti, sekä sen miten tulehdus on nakertanut niveliä.

        tuopa totta,tänään sain tietää mangeetin tuloksista.molemmissa si nivelissä tulehdus.
        minulla vaikeita kipuja jo 13 vuotta.aiemmin todettu jo skleroderma.verikokeissa ei vasta-aineet koholla ,muta pitkäaikaiset tulehdus arvot on koholla.eli todennäköisesti selkärankareuma.minulla kolme reumalasta ja äidilläni ja äitini kolmella siskolla on reuma.


    • minä80

      Kannattaa lukea netistä juttuja sarkoidoosista. Itselläni se juuri todettu, kirjoitin tämän palstan jutun otsikolla sarkoidoosi, nimimerkki k80. itse menin monen lääkärin kautta reumalääkärille, jonka kautta jatkotutkimuksiin epäiltynä reaktiivinen artriitti tai sarkoidoosi. (terveyskeskuksen mukaan niveltulehdus, joka paranee 4,5 päivän antibioottikuurilla!) heh, kolmatta viikkoa kotona ollaan ja odotetaan, että joku aamu kivut helpottais. Mutta luepa julkaisuja, löytyy paljon tietoa hakusanalla sarkoidoosi, esim googlesta!

      • Aijanen

        Oletkos kokeillut NONIa ? Helpottaisi valtavasti olotilaa.


    • Potilas.x

      Moi. Kokeilkaapa si nivel tulehduksesta ja kivusta kärsivät erästä yllärilääkettä siihen.
      Itse puolivuotta niin v*****a kivuista kärsinyt ettei tosikaan. Ensin kipeyty oikea nivel sitten vasen ja tällasen aktiiviliikkujan liikkuminen loppu siihen. Ennen 50km lenkkejä suksilla, rullilla, hölkläillen ja sitten hyvä kun pysty kivuliaasti 1 kilometrin kävelemään. Lääkärit, osteopaatit, röntgenit käyty. Piikitetty kortisonia. Syöty laatikoittain tulehduskipu lääkkeitä ja lihasrelaxantteja eikä ihmeemmin apua. Pelkkään suihkussä käymiseen piti keskittyä kipujen takia ettei tule vääriä liikkeitä jne...arrgg
      Mutta sitten otin muista syistä annoksen antihistamiinia ja jo seuraavana päivänä ihmettelin että jotenkin on helpompaa mutta en osannut yhdistää vielä silloin kivuttomampaa oloa siihen. No allergisten oireiden takia( hyönteisen pisto) sitten jouduin ottamaan useampana päivänä sitä ja tuolloin aloin tajuta yhteyden. Vaikka tämä on itselläkin vielä vähän epävarmaa johtuuko tosiaan antihistamiinista koska huomasin tämän yhteyden ihan vastikää niin kannattaa kokeilla ehdottomasti. Googlailin nopeasti onko jotkut muut huomanneet yhteyden ja kyllä on. Ovat saaneet yllättäen nivelkipuihin apua juurikin antihistamiinista. Jopa niin että muut "lääkkeet" on saanut heittää menemään.
      Desloratatiini on vaikuttava aine tai sinne päin siinä omassa lääkkeessä.
      Hyvää kesän jatkoa.

      • Fghkkllk

        Jossain ulkomaisilla sivuilla kerrottiin fibromyalgiasta ja antihistamiinista. Itsellä fibro, joka siis wikipedian mukaan neurologinen sairaus. Oma kipuhistoria on si- nivelestä alkanut ja vuosien taistelujen jälkeen kivut kroonistuneet koko kroppaan ja ilmeisesti aivot surkastuneet. Sinulla voi kuvauksen perusteella olla fibro.


      • Oikea_temppuilee
        Fghkkllk kirjoitti:

        Jossain ulkomaisilla sivuilla kerrottiin fibromyalgiasta ja antihistamiinista. Itsellä fibro, joka siis wikipedian mukaan neurologinen sairaus. Oma kipuhistoria on si- nivelestä alkanut ja vuosien taistelujen jälkeen kivut kroonistuneet koko kroppaan ja ilmeisesti aivot surkastuneet. Sinulla voi kuvauksen perusteella olla fibro.

        Mahdollisia si nivelen kiputilojen syitä on kymmeniä. Enpä heti alkaisi tuollaista tautia epäillä. Suuri osa on peräisin jostain lukkiutumasta tai kaatumisesta tms jota ei ajoissa korjata. Ja kun lopulta korjataan menee toipumiseen vähintään tupla aika.


      • Fghhllk
        Oikea_temppuilee kirjoitti:

        Mahdollisia si nivelen kiputilojen syitä on kymmeniä. Enpä heti alkaisi tuollaista tautia epäillä. Suuri osa on peräisin jostain lukkiutumasta tai kaatumisesta tms jota ei ajoissa korjata. Ja kun lopulta korjataan menee toipumiseen vähintään tupla aika.

        Fibro on kidutettujen sairaus eli ei liity varsinaisesti si-niveleen. Ihmistä voidaan kiduttaa monella tavalla psyykisesti, fyysisesti ja myös lääkärien toimesta. On myös viitteitä siitä, että tiettyjä geenejä tai kudostyyppejä omaavilla ihmisillä on alttius kehittää jokapaikan kolotusta. En lähde fibroa kaikille tyrkyttämään, mutta paljon on sellaista mistä ei vielä oikeasti tiedetä yhtään mitään.


    • dvvddvsdsd

      eikös se tulehdus lähde kun tönäsee sen si nivelen paikoilleen kute toni videoillaan kertoo, tulehdus on sitä tyyppiä etten lähtisi mitään antipatia kuuria syömään ensi hätään
      onko lahden poppamiehellä jo käyty

      • Kipusi

        Millä Lahden poppamiehellä?


    • Anonyymi

      Toimiikohan tuo antihistamiini?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe