osittaisimetys ei toimi

meillä

Olen määrätietoisesti yrittänyt lisätä rintamaidon osuutta ja vähentää korvikkeen osuutta tyttäreni ravinnossa. Tämä onkin onnistunut. Kuitenkin viime aikoina painonnousu on ollut alle normaalin ja tyttö on alkanut ruokailla n. 10 kertaa päivässä kun aiemmin ruokaili 6 kertaa päivässä. Eli hän ei siis saa tarpeeksi ravintoa.
Ongelma on se, että aiemmin olen aina imettänyt ensin ja antanut sitten korviketta. Nyt viime aikoina tyttö on syönyt tosi vähän korviketta imetysten jälkeen. olin aluksi iloinen, kun luulin, että rintamaitoni määrä on noussut, mutta näin ei nyt sitten olekaan, kun tytön paino ei nouse.

Kannattaisiko nyt lopettaa imetys vai antaa ensin korviketta ja päälle rintaa, jos huolii??

Itse valitsen mieluummin allergiat ja diabeteksen lapselleni kuin nälkiintymisen aiheuttamista alhaisista verensokeritasoista johtuvan aivovaurion! Jos näin kärjistetään.

3

1716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Meillä riitti rintamaito noin 3 kuukautta ja loppu vaiheessa syötin eka rinnasta ja sen jälkeen korviketta. Mutta kun se meni siihen että korvikkeen määrää joutui joka kerta lisäämään niin lopetin imetyksen. Moni voi olla sitä mieltä, että kannattaisi taistella vaan ja imettää..itse kuitenkin olen sitä mieltä, että jos lapsen paino ei nouse niin on syytä turvautua korvikkeeseen. Oletko koittanut pumpata maitoa???Saattaa lisätä maidon tuotantoa jonkin verran. Mä en kyllä jaksa uskoa tohon, että lapsi saisi kaikki allergiat yms. jos ei anneta äidinmaitoa. Minut syötettiin melkein pelkillä korvikkeilla enkä koskaan ollut lapsena kipee eikä minulla ole koskaan ollut mitään allergioita. Eräs tuttavani imetti lapsensa 1 vuotiaaksi asti ja silti tälle tuli korvatulehduksia. Että siitä imetyksestä voidaan olla montaa mieltä. Parasta kuunnella omaa lastaan ja sen kehitystä. Et ole tosiaankaan huono äiti jos lopetat imetyksen.

• Minea

Meillä ollut ositttaisimetystä, vauva nyt 2kk. Korviketta menee itseasiassa varmaan jo sen verran että yksin riittäisi ravinnoksi mutta ollaan kuitenkin tisuteltu jonkin aikaa, yleensä siihen asti kunnes vauvalla menee hermot ja tissistä ei tule enää maitoa. Pumppaukset ei ole onnistunut.

Itse en kovin pitkään jaksanut taistella imetyksen kanssa. Tärkeintä kuitenkin että paino nousee tai ei ainakaan pääse tippumaan. En ota sitä riskiä, en sitten millään vaikka kuinka paasataan äidinmaidon tärkeydestä. Sehän on selvä että olisi kaikkein parhainta mutta jos sitä ei tule tarpeeksi tai ei ollenkaan niin miksi vauvn pitäisi nähdä nälkää sen takia kun on korvikkeet. Jokaisella syynsä niitä antaa ja vaikka se olisikin psyykkinen siis äidin jaksamisen kannalta parempi niin en ymmärrä miksi siitä pitäisi syyllistää ketään. Kun nimittäin puhutaan että jotkut antavat "huvin vuoksi" korviketta, sellaista ei minun mielestä olekaan.

Itse olen ollut syntymästä lähtien "pullolapsi" ja allergioita ei ole, eikä myöskään flunssia yhtään enempää ole ollut, varhaislapsuudessa olin jopa harvinaisen terve.
      Diabetes väitteisiin en edes usko, eiköhän se ole ihmisten oma ruokavalio ja perintötekijät mikä sen pidemmän päälle ajan kanssa aiheuttaa. Isot annoskoot, sokerilimsat joita juodaan litrakaupalla ja muut vastaavat herkut, katsoo vaan kaupan hyllyjä ja tilastoja siitä kuinka kansa lihavoituu.. Itselläkin olisi kyllä syytä pudottaa painoa.. ;)

Meni nyt vähän paasaamiseksi, sori vaan ;-D mutta luota vaan omaan vaistoosi ja tee niinkuin parhaaksi näet. Itse lisäisin korviketta ja sen jälkeen tisua minkä jaksaa ottaa jotta paino lähtisi nousuun.

• Vuosia sitten

Itselläni ei maito riittänyt koko imetysaikana (6 kk) täysimetykseen kovasta yrityksestä huolimatta. Ratkaisin asian niin, että imetin aina ensin niin kauan kun vauvaa rinta kiinnosti ja annoin pullosta sen verran lisää kuin pikkuinen halusi. Joskus meni 50 ml joskus 100 ml. Lapsi sopeutui hyvin tähän järjestelyyn. Itselle se tuotti lähinnä stressiä kun piti taiteilla "kaksilla välineilä". Imetyksen lopettaminen sujui helposti kun jätin aina viikossa yhden päivittäisen imetyskerran pois ja annoin suoraan kiinteää ruokaa ja korviketta. Osittaisimetettykin lapsi saa näin äidinmaidosta hyödyllisiä aineita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      152
      4934
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      19
      3575
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      160
      3381
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2861
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      98
      2611
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1863
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      10
      1645
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      151
      1485
    9. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1482
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1277
    Aihe