Lieden liitäntäteho

liittäjä

Liedelle tulee virta 20A sulakkeen kautta.

Uudet liedet näyttävät pääsääntöisesti olevan 9-10kW liitäntätehoisia. Tarkoittaako tämä sitä että liitäntäteho vastaa ns max tehoa, eli sitä kun kaikki levyt ja uuni on päällä ?

Ts kestääkö 20A sulake e. 10kW liitäntätehoista liettä ?

6

12286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestää,

yksivaiheisena ei.

• juhlk

20A sulake viittaa yksi vaiheiseen kytkentään. Tehonkesto tuolla on noin 8kW. Liitäntäteho tarkoittaa tehoa minkä liesi voi maksimissaan kuluttaa.

Koska käytänössä kaikki levyt ja uuni ei ole samanaikaisesti päällä, kestää 20A sulake mainiosti uuden lieden.

• noin

"Tehonkesto tuolla on noin 8kw."
        Millä tuolla? 20A sulakkeellako? Nähdäkseni 8kw ottaa virtaa 34-36A.

"Koska käytänössä kaikki levyt ja uuni ei ole samanaikaisesti päällä, kestää 20A sulake mainiosti uuden lieden."
        Tuo on kyllä totta.

• tottaa
        noin kirjoitti:

"Tehonkesto tuolla on noin 8kw."
        Millä tuolla? 20A sulakkeellako? Nähdäkseni 8kw ottaa virtaa 34-36A.

"Koska käytänössä kaikki levyt ja uuni ei ole samanaikaisesti päällä, kestää 20A sulake mainiosti uuden lieden."
        Tuo on kyllä totta.

Sitä luokkaahan virrat ovat yksi vaihepiirissä.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin; 20A sulake kyllä kestää uuden lieden.

• 20A sulakkeella

on 20Ax230V=4600W (1-vaiheisena). Mutta kun sulakkeita voi kuormittaa n. 1,4 kertaisesti suhteellisen pitkiäkin aikoja, niin sillä voi keitellä käytännössä n.6kW teholla.
        N. 7kW... jälkeen sitten räpsähtää sulakkeet aika nopeasti ylikuormituksen takia.

Esim. Abb OFAA gG20A kestää palamatta 2000s ajan, n. 30A virtaa, abb:n toiminta-aikakäyrän mukaan, eli n. 0,5 tuntia.
        Eli 6,9kW teholla voi kokkailla sitten sen puolituntia. ( 230Vx30A=6900W.)

Jos liesi on se 10kW, niin kaikki tehot päällä, 20A sulake räpsähtää n.3min kuluessa, kun se ottaa silloin n. 43A. Tämän näkee myös kyseisestä sulakkeen toiminta-aikakäyrästä.

Eli suhtellisen pientä ylikuormaa normaalit sulakkeet kestää aika pitkään. Kaksin kertaisella kuormalla ne palaa jo muutamassa minuutissa.

Nuo on 20A kahvasulakkeen toimintakäyrästä revitty. Tulppasulakkeessa on hieman erilainen käyrä, muttei mitenkään merkittävästi.

Mutta kukaan ei varmaan kokkaa kaikki levyt ja uuni täysillä. Keittiössä on jo tukalan kuumat oltavat silloin. Se 20A riittää normaali kokkaajalle hyvin.

• se oikein

menikään miten nämä asiat laskettiinkaan?
      Siis laitteen teho määrää sulakkeen koon ja sulake määrää kaapelit paksuuden ja silleen...
      Siis jos teho laitteessa 9200W, virta max 40A= sulake, kaapeli olis silloin "hirveetä" lankaa..
      toi edellinen siis yksivaiheisena...menikö noin...kolmivaiheisena kestäis 3x 16A ja lankana 2,5 mm"x 3 N PE

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe