Edullisin pellettikattila ja poltin?

Sauli Saneeraaja

Pellettikattiloita on pilvin pimein, mutta mikä edullisin ja hyvä? Tarjouksia ei kaikista malleista tunnu hevillä saavan.

Itelle tarjottiin;
Tulimaxin kattila 2.300,-
Velmaxin poltin 1.580,-

Suosituksia? Kiitos ja kumarrus!

14

8431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalevi

      Tulimaxin kattila on hyvä, mutta jos haluat hyvän polttimen kannattaa siitä maksaa vähän enemmän. Iwabo on vähän kalliinpi, mutta hintaerolla ei ole suurta merkitystä kun laskee että hyvä poltin palvelee seuraavat 20 vuotta

      • juhe_x

        Edulllista valitessa on hyvä koittaa arvioida huoltokulut, jottei tule kallista "osamaksua". Iwabo on varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Mulla on Laatuliekin poltin ja siihen olen tyytyväinen. Se on yksinkertaisella ja nokkelalla rakenteella -- vähän liikkuvia osia. Sytytystä ei ole (ja se ei mene rikki). Laatuliekin polttimen "mutta" on sen tarvitsema tila tulipesässä. 20kW polttimella korkeutta saisi olla n. 50cm. Silloin kaasut ehtii palamaan. Maljapolttimilla on vastaavat tilan vaatimukset. Kun on kattilaa etsimässä niin voi katsoa mikä olisi hyvä. Mulla on Lakan kattila ja se ei ole halvin, mutta laadusta tarvii maksaa.

        Käytössä helppo putsattavuus on merkittävä tekijä ja se että kattila pysyy puhtaana -- poltin polttaa kunnolla. Jälkeenpäin näitä arvostaa. Sanoisin että ennen kuin päätyy halvimpaan on hyvä tietää mitä muut tarjoaa.

        Tuota 20v aikaa ei taida halvin kestää. Jostain suorapolttoisesta palaa "putki" puhki parissa vuodessa. Onkohan edelleen ominaisuus?


      • Sakke
        juhe_x kirjoitti:

        Edulllista valitessa on hyvä koittaa arvioida huoltokulut, jottei tule kallista "osamaksua". Iwabo on varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Mulla on Laatuliekin poltin ja siihen olen tyytyväinen. Se on yksinkertaisella ja nokkelalla rakenteella -- vähän liikkuvia osia. Sytytystä ei ole (ja se ei mene rikki). Laatuliekin polttimen "mutta" on sen tarvitsema tila tulipesässä. 20kW polttimella korkeutta saisi olla n. 50cm. Silloin kaasut ehtii palamaan. Maljapolttimilla on vastaavat tilan vaatimukset. Kun on kattilaa etsimässä niin voi katsoa mikä olisi hyvä. Mulla on Lakan kattila ja se ei ole halvin, mutta laadusta tarvii maksaa.

        Käytössä helppo putsattavuus on merkittävä tekijä ja se että kattila pysyy puhtaana -- poltin polttaa kunnolla. Jälkeenpäin näitä arvostaa. Sanoisin että ennen kuin päätyy halvimpaan on hyvä tietää mitä muut tarjoaa.

        Tuota 20v aikaa ei taida halvin kestää. Jostain suorapolttoisesta palaa "putki" puhki parissa vuodessa. Onkohan edelleen ominaisuus?

        ... ja varmalla toiminnolla olisin kyllä päätynyt suorapolttoiseen... Noissa maljoissa on jos jonkin sortin ratasta jne.

        Onko tuo puhkipalaminen tosiaan tuoretta tietoa, vai joskus viisi vuotta sitten..? Luulisi olevan helposti korjattavissa tehtaan puolelta.

        Laatuliekin systeemi näytti melko hepposelta noin netistä käsin.. kummonen hyötysuhe mahtaa olla..?


      • polttimen käyttäjä
        Sakke kirjoitti:

        ... ja varmalla toiminnolla olisin kyllä päätynyt suorapolttoiseen... Noissa maljoissa on jos jonkin sortin ratasta jne.

        Onko tuo puhkipalaminen tosiaan tuoretta tietoa, vai joskus viisi vuotta sitten..? Luulisi olevan helposti korjattavissa tehtaan puolelta.

        Laatuliekin systeemi näytti melko hepposelta noin netistä käsin.. kummonen hyötysuhe mahtaa olla..?

        Suoran putken puhkipalaminen ei tarvitse olla enää ongelma. Jos osat putkessa ei ole valurautaa, niin se puhkipalaminen tulee nopeammin vastaan. Sen tiedän että ainakin osassa suorapolttoisia polttimia putki on valurautaa.

        Laatuliekin poltinta en sanoisi heppoiseksi -- kun sitä itse käyttää. Jos palopäähän jotain jämähtää kiinni, niin pää kyllä kestää vasaran ja taltan... Palopää ei ole tehty valuraudasta, mutta tässä se ei ole ongelma, kun puhallusilma jäähdyttää metalliosat ja liekki ohjautuu ylös.

        Tulipesän puolella ei ole liikkuvia osia, jos ei lasketa ruuvia, joka kuljettaa pelletin polttimen uomaan (se pitää myös palotilassa pelletin liikkeessä vaikkei hiillos ole ruuvissa kiinni normaalisti).

        Tämä poltin ei syötä samalla tavalla alapuolelta kuin maljapolttimet vaan enemmän sivulta. Käytännössä pellettin pinta on kumminkin ylempänä eli ruuvi työntää pelletin sivulta ylöspäin. Uoman alaosassa on "kylmä" pelletti ja päältä palaa tasaiseen tahtiin. Hiilloksen päälle ei pudoteta jäähdykettä.

        Rakenne on ihan näppärä ja pitää itsensä puhtaana. Hyötysuhteen näkee, kun polttimen säätää analysaattorin kanssa. Joskaan tuo analysaattori ei pysty määrittään vuosihyötysuhdetta -- sillä näkee miten liekki palaa.

        Laatuliekin ratas on polttimen ruuvin "kylmässä" päässä. Ketjun kautta moottori pyörittää syöttöruuvia.


    • pelle

      Itsekin olen pellettikattilaa etsiskellyt ja tuohon olen päätynyt. Hinta ei ole ratkaisevassa roolissa. Kattilanvaihto kesällä, joten en ole vielä hommannut.
      Tuo on toimiva ja hyväksi havaittu kuulopuheiden mukaan. Se on myös melko matala, joten helppo nuohota. Sama kattila eri väreillä on Pellettilämpö X20 (www.pellettilampo.com).

      Kerrotko mistä sait tuon tarjouksen? K-Raudassa hinta oli 2800 €.

      Halvimpia ja varmaan ihan toimiva on Thermian Biomatic. Myös Termaxin pellettikattila näyttää olevan kohtuuhintainen.

      • Saulisamajannu

        Paikallisesta LVI-liikkeestä sain nuo hinnat. Rahti 105,- päälle. Nii ja ruuvi tietty erikseen.

        Itellekin kattilan mataluus on hyvästä. Kellariin tarkoitus kevväämmällä alkaa tempoa, jos Jämä jaksaa sinne asti...

        Tuohon suorapolttoisen systeemiin.. Niin luulisi olevan toimintavarmempi, mutta onko siis keston kanssa ongelmia. Suorapolttoisesta olisi ruåttalaisetenkin malli ja sinänsä mallina kiehtoisi. Kehuivat vaan, että jokunen pelletti saattaisi pompsahtaa tuhkatilaan, mutta haittaako tuo.

        Kuulisin mieluusti lisää, ettäkö ei suorapolttoinen kestä..??


      • pelle
        Saulisamajannu kirjoitti:

        Paikallisesta LVI-liikkeestä sain nuo hinnat. Rahti 105,- päälle. Nii ja ruuvi tietty erikseen.

        Itellekin kattilan mataluus on hyvästä. Kellariin tarkoitus kevväämmällä alkaa tempoa, jos Jämä jaksaa sinne asti...

        Tuohon suorapolttoisen systeemiin.. Niin luulisi olevan toimintavarmempi, mutta onko siis keston kanssa ongelmia. Suorapolttoisesta olisi ruåttalaisetenkin malli ja sinänsä mallina kiehtoisi. Kehuivat vaan, että jokunen pelletti saattaisi pompsahtaa tuhkatilaan, mutta haittaako tuo.

        Kuulisin mieluusti lisää, ettäkö ei suorapolttoinen kestä..??

        Itse kans olen tuon suorapolton kannalla. Ei kiinnosta maljamallien vasara&taltta-leikit.

        Oilon alkaa kuulemma tuomaan Viking Bio:a Suomeen aivan näillä hetkillä. Halpa ja hyvä poltin, mitä mä olen saanut selville.


      • Anonyymi
        pelle kirjoitti:

        Itse kans olen tuon suorapolton kannalla. Ei kiinnosta maljamallien vasara&taltta-leikit.

        Oilon alkaa kuulemma tuomaan Viking Bio:a Suomeen aivan näillä hetkillä. Halpa ja hyvä poltin, mitä mä olen saanut selville.

        Suoraputki Psp x20 on kestänyt minulla jo 15 vuotta. On kuin uusi putki vielä. Vaihdettava pysäytinlevy suussa on palanut aikoja sitten pois, mutta sitä ei näytä tarvitsevan. Tosin en käytä kesäaikana. Mitään vikaa ei ole koskaan ollut.


    • PH-62

      lokakuusta ollut käytössä thermian biomatic 20 ja
      hyvin toimii. Hinta oli silloin, kattila poltin ja 3m ruuvi n. 4200 €

    • Komforts

      Pellettikattila Komforts 20kW pellettipoltin 8-20kW pellettisiilo 300 l
      Hinta 3300,-
      www.hemeltron.fi

    • petexx

      Vaikkakin ammatikseni asennan maalämpöpumppuja itselleni omakotitaloon valitsen puupelletin!!! Miksikä? Maalämpöpumppu ja kaivo maksavat n, 15 tonnia. Pellettilaitteet 3 tonnia. Maalämpö kuluttaisi minulla ok talossa sähköä 15 000 KW/vuosi (kompressori nestekiertopumput). Pelletti 800KW ( kuljetin ja vesip.) Kannattaa laskeskella kuinka hyvän tuntipalkan tienaa pellettikattilan nuohouksella.
      T Petex

    • hytgh

      katos tuolta kattila paketti :http://www.hemeltron.fi/
      mulla on tän vuoden ollu PV20A enkä voi kun suositella,noin yksinkertainen ja toimiva vekotin..

    • PERSE TEILLE

      hölmöjä te ootte, kun maksatte pelletista niin suurihinta ja pelletti maksaa.....
      helpoin tapa on maakaasu ja se on halpa

      • pannunvaihtoa

        Sinä hölmö olet, maakaasua ei joka kylässä ja kaupungissa ole saatavilla.

        Asiaa
        Mikä olisi tällähetkellä parhampia pellettikattiloita, Tulimax, Nibe, Termax nyt ensin tulee mieleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe