Onkos täällä ketään jolla olisi lapsuuden aikainen reuma myöhemmin aikuisena puhjennut uudestaan?
Mulla on itselläni hoidettu 84-92 lastenreuma onnistuneesti. Oli polvessa nivelreuma. Sittemmin ei ole lääkettä eikä kontrollikäyntejä tarvinnut.
Viimeisen vuoden parin aikana on alkanut enenevässä määrin kolottaan niveliä, tosin ainahan mulla vuodenajan vaihtelut on vaikuttaneet niveliin, mutta nivelten jäykkyyttä ja särkyä on ilmennyt. Senkka on normaalin rajoissa. Lääkäri ei ole katsonut aiheelliseksi reumafaktorin katsomista vaikka tietää mun reumahistorian.
Aikoinaan mulla diagnosoitiin sairaalassa reuma viiden lääkärin voimin, kun olin ensin pitkään valitellut etten jaksa kävellä kolmanteen kerrokseen ja lopulta iski kuume päälle, polvi turposi ja kuumotti. Nyt tietenkään vastaavia rajuja oireita ei ole.
Osaako joku sanoa yleensäkin, onko mitään tietoa, että kun on sairastanut lapsuuden reuman voiko säästyä reumalta aikuisena vai onko edessä ennemmin tai myöhemmin nivelreuman uudelleen puhkemaminen? Muistelen vaan että sairaalassa aina sanottiin että jos reuma saadaan kuriin niin saan olla tyytyväinen ja että jos aikuisena puhkeaa tuleekin paljon pahempana.
Lastenreumasta aikuisten nivelreumaksi
12
2572
Vastaukset
- medina
oikkuisen mitä sen reuman taustalta poikkeuksetta aina löytyy. Jäljet johtaa sylttytehtaalle. Suolisto prakaa kaikilla reumapotilailla. Hoidapa ajoissa entsyymitoiminnat ja maitohappobakteerit kuntoon!
- Tappi
Jos saisin vielä ton saman suomeksi niin olisi kiva. Miten niin suoli prakaa? Mitä yleensä tarkottaa prakaa? Ja mikä ihmeen sylttytehdas?
Mulla hoidettiin ihan koululääketieteellä tuo reuma hyvin tuloksin, ei voi parempaa toivoa.
Nyttemmin aikuisiällä olen alkanut syömään luontaistuotteita. Suoli onkin aina oikutellut, toimii ylikierroksilla. Tuskinpa se reumaan liittyy. - medina
Tappi kirjoitti:
Jos saisin vielä ton saman suomeksi niin olisi kiva. Miten niin suoli prakaa? Mitä yleensä tarkottaa prakaa? Ja mikä ihmeen sylttytehdas?
Mulla hoidettiin ihan koululääketieteellä tuo reuma hyvin tuloksin, ei voi parempaa toivoa.
Nyttemmin aikuisiällä olen alkanut syömään luontaistuotteita. Suoli onkin aina oikutellut, toimii ylikierroksilla. Tuskinpa se reumaan liittyy.Reuman kuten muidenkin autoimmuunireaktioiden taustalla on aina huono entsyymitoiminta, joka vaikuttaa suoliston toimintaan. Vähitellen huonojen entsyymitoimintojen seurauksena elimistö alkaa kehittää autoimmuunireaktioita, joksi myös reuma lasketaan. Hoida siis suolisto kuntoon pikimiten. Sylttytehdas kai se suolisto on. Sen pitäisi pystyä imeyttämään ravintoaineita vaan jos ei ole tarpeeksi entsyymejä, ei ravintoaineet imeydy. Tämä on alkulähde autoimmuunireaktiolle kuten reumalle. Ylikierroksilla toimiva suoli ja reuma liittyvät tapauksessasi takuuvarmasti yhteen.
- Sirkka
medina kirjoitti:
Reuman kuten muidenkin autoimmuunireaktioiden taustalla on aina huono entsyymitoiminta, joka vaikuttaa suoliston toimintaan. Vähitellen huonojen entsyymitoimintojen seurauksena elimistö alkaa kehittää autoimmuunireaktioita, joksi myös reuma lasketaan. Hoida siis suolisto kuntoon pikimiten. Sylttytehdas kai se suolisto on. Sen pitäisi pystyä imeyttämään ravintoaineita vaan jos ei ole tarpeeksi entsyymejä, ei ravintoaineet imeydy. Tämä on alkulähde autoimmuunireaktiolle kuten reumalle. Ylikierroksilla toimiva suoli ja reuma liittyvät tapauksessasi takuuvarmasti yhteen.
Tarkoitatko Gefilus-maitotuotteita vai mitä suosittelet?
- utelias nivelreumaatikko
"Suolisto prakaa kaikilla reumapotilailla"
Mihin tutkimukseen perustuu tuo? - Tappi
medina kirjoitti:
Reuman kuten muidenkin autoimmuunireaktioiden taustalla on aina huono entsyymitoiminta, joka vaikuttaa suoliston toimintaan. Vähitellen huonojen entsyymitoimintojen seurauksena elimistö alkaa kehittää autoimmuunireaktioita, joksi myös reuma lasketaan. Hoida siis suolisto kuntoon pikimiten. Sylttytehdas kai se suolisto on. Sen pitäisi pystyä imeyttämään ravintoaineita vaan jos ei ole tarpeeksi entsyymejä, ei ravintoaineet imeydy. Tämä on alkulähde autoimmuunireaktiolle kuten reumalle. Ylikierroksilla toimiva suoli ja reuma liittyvät tapauksessasi takuuvarmasti yhteen.
Olin noin 5 v kun reuma lopulta diagnosoitiin. Tuskinpa 5 vuoden suolen toiminta on ehtinyt kehittää autoimmuunisairautta. Yhtä laillahan ms-tauti on autoimmuunisairaus eikä sekään kaikille tule joilla suoli oikkuilee. Yhtä lailla olen lukenut että perunan syönti aiheuttaa reumaa, siihenkin löytyy tutkimustuloksia.
Tosin, sen myönnän että suolistovaivat on ikäviä. Oli sitten ylikierroksilla toimiva putkisuoli tai ummetus, varmasti molemmat ikäviä vaivoja. Mulla on tähystetty suolikin ja sitten vaan luokiteltu ärtyneeksi paksuosuoleksi tai toiminnalliseksi häiriöksi. Olen kyllä sitä mieltä että hyvä että suoli toimii noinkin hyvin, mutta onhan siitä hankaluuksia aina toisinaan, jos on kiire bussille tai jonnekin ja pitäisi vaan istua pöntöllä kun tavaraa olis tulossa. Ymmärrän senkin että kaikki vitamiinit yms ei imeydy hyvin välttämättä tällaisessa tilanteessa, mutta ei mulla ole puutoksia todettu. - medina
Sirkka kirjoitti:
Tarkoitatko Gefilus-maitotuotteita vai mitä suosittelet?
Ruuan kanssa aina kunnon entsyymivalmiste esim Monizym tai Colonic Plussa entsyymit. Maitohappobakteereissa ei mitään meijerikantaisia vaan oikea ihmisspesifinen maitohappobakteeri, jotta se voi kiinnittyä suolistoon. Tällainen on esimerkiksi Bioteekin Probiootti Plussa. Näitä saat luontaistuotekaupasta.
- medina
Tappi kirjoitti:
Olin noin 5 v kun reuma lopulta diagnosoitiin. Tuskinpa 5 vuoden suolen toiminta on ehtinyt kehittää autoimmuunisairautta. Yhtä laillahan ms-tauti on autoimmuunisairaus eikä sekään kaikille tule joilla suoli oikkuilee. Yhtä lailla olen lukenut että perunan syönti aiheuttaa reumaa, siihenkin löytyy tutkimustuloksia.
Tosin, sen myönnän että suolistovaivat on ikäviä. Oli sitten ylikierroksilla toimiva putkisuoli tai ummetus, varmasti molemmat ikäviä vaivoja. Mulla on tähystetty suolikin ja sitten vaan luokiteltu ärtyneeksi paksuosuoleksi tai toiminnalliseksi häiriöksi. Olen kyllä sitä mieltä että hyvä että suoli toimii noinkin hyvin, mutta onhan siitä hankaluuksia aina toisinaan, jos on kiire bussille tai jonnekin ja pitäisi vaan istua pöntöllä kun tavaraa olis tulossa. Ymmärrän senkin että kaikki vitamiinit yms ei imeydy hyvin välttämättä tällaisessa tilanteessa, mutta ei mulla ole puutoksia todettu.kymmenen vuotta tehnyt terveydenhoitoalalla työtä ja tutkinut näitä asioita ja seurannut niistä tehtyjä tutkimuksia. Väitän edelleen, että sinulla on reumageeni ja jos vauvasta asti on ollut suoliongelmaa, reuma kyllä voi kehittyä viidessä vuodessa lapselle. Et ole ainoa tapaus.
Ei kaikille myöskään puhkea reuma vaikka suoli oikkuilee. Perimä määrää sen miten sairastumme. Toiselle puhkeaa reuma, toiselle allergia, jollekin MS-tauti. Kaikki samoja aútoimmuunisairauksia, joiden taustalla on AINA suolisto. Ärtynyt paksusuoli tai toiminnallinen häiriö. VOimme kutsua sitä miksi tahansa, mutta kysymys on pohjimmiltaan entsyymien ja maitohappobakteerien puutteesta. Plasmanäytteessä ei välttämättä puutoksia todettu, mutta jos sinulta otettaisiin kunnon hivenainetesti, puutoksia varmasti löytyisi.
- ** **
niihin, joilla "lapsuusreuma" puhkesi uudestaan noin 20 vuoden jälkeen pysähtymisestä ja hoidoista.
Ehkä hieman rajumpana puhkesi. Lapsena ei ollut kipuja, eikä synoviittia. Aikuisena on ollut kumpaakin. Liikun kuitenkin normaalisti, eikä minulle ole laitettu keinoniveliä.
Nyt olen siinä onnellisessa asemassa, etten taas tarvitse lääkkeitä (en ole tarvinnut pariin vuoteen). Yksi lääkäri sanoi kokeiden perusteella, että reuma olisi taas "pysähtynyt". Sen näkee sitten =)
Suosittelen lääkärissä käyntiä mahdollisimman nopeasti, niin saat lääkityksen kuntoon.
Voimia!- Tappi
Miten sulla alkoi oikkuileen se reuma kun se sitten lopulta rupesi aktiiviseksi.
Muistelisin että sairaalassa sanottiin, että vaikka lastenreuma saatiin hoidettua hyvin, niin itse reuma ei koskaan häviä mihinkään vaan että on nyt rauhallinen ja että riski on että se joskus puhkeaa taas aktiiviseksi. Muistankohan nyt omíani vai onko todella noin että reuma kuitenkin on "jossain" että ei sitä pois ole häädetty, ainoastaan saatu rauhalliseksi ja oireettomaksi.
Itse en reuman puhkeamisajankohdasta muista mitään, ainoastaan äiti kertonut vaivoista ja oireista. Joten vaikea verrata että onko nyt samanlaista tilannetta. Olen aina luullut että reuma on ärhäkkä mutta kai se lievempänäkin voi puhjeta. Yleensäkin, miten aikuisten nivelreuma sitten oireilee. Tuleeko se samaan niveleen vai muuallekin elimistöön? olen täysin tietämätön näistä asioista.
Mulla on silmät melkoisen kärsineet lapsuuden reumasta. Sain rampata parin vuoden ajan reumahoitojen ohella sairaalan silmäpolilla kun oli krooninen värikalvontulehdus ja näkö heikkeni nopeeta. Sittemmin se saatiin pois se tulehduskierre ja reumakin siinä samalla hoidettiin kuntoon. Nyt mulla on taas alkanut parin viime vuoden aikana näkö heikkeneen hurjaa vauhtia, silmälääkri on vaan ihmeissään että ei oo normaalia, tulehdusta ei ole silmissä, joten voikohan reuma vaikuttaa silmiin? Tuntuu hassulta, mutta mistäs minä tiedän. Ja ainakin lapsena se tulehduskierre ja näön huononeminen leimattiin reuman aiheuttamaksi. - ** **
Tappi kirjoitti:
Miten sulla alkoi oikkuileen se reuma kun se sitten lopulta rupesi aktiiviseksi.
Muistelisin että sairaalassa sanottiin, että vaikka lastenreuma saatiin hoidettua hyvin, niin itse reuma ei koskaan häviä mihinkään vaan että on nyt rauhallinen ja että riski on että se joskus puhkeaa taas aktiiviseksi. Muistankohan nyt omíani vai onko todella noin että reuma kuitenkin on "jossain" että ei sitä pois ole häädetty, ainoastaan saatu rauhalliseksi ja oireettomaksi.
Itse en reuman puhkeamisajankohdasta muista mitään, ainoastaan äiti kertonut vaivoista ja oireista. Joten vaikea verrata että onko nyt samanlaista tilannetta. Olen aina luullut että reuma on ärhäkkä mutta kai se lievempänäkin voi puhjeta. Yleensäkin, miten aikuisten nivelreuma sitten oireilee. Tuleeko se samaan niveleen vai muuallekin elimistöön? olen täysin tietämätön näistä asioista.
Mulla on silmät melkoisen kärsineet lapsuuden reumasta. Sain rampata parin vuoden ajan reumahoitojen ohella sairaalan silmäpolilla kun oli krooninen värikalvontulehdus ja näkö heikkeni nopeeta. Sittemmin se saatiin pois se tulehduskierre ja reumakin siinä samalla hoidettiin kuntoon. Nyt mulla on taas alkanut parin viime vuoden aikana näkö heikkeneen hurjaa vauhtia, silmälääkri on vaan ihmeissään että ei oo normaalia, tulehdusta ei ole silmissä, joten voikohan reuma vaikuttaa silmiin? Tuntuu hassulta, mutta mistäs minä tiedän. Ja ainakin lapsena se tulehduskierre ja näön huononeminen leimattiin reuman aiheuttamaksi.Minulla tulehtui kyynärpää ja käsi meni välillä vinoon. En halunnut ensin uskoa, että olisi aktivoitunut. Kun kivut alkoivat, tilasin ajan yksityiselle reumalääkärille. Hän laittoi lähetteen Heinolaan.
Sairastan siis edelleenkin samaa reumatautia, kuin lapsena. Ei ollut mitään merkitystä, vaikka se iski uudelleen aikuisena. Aikuisten nivelreuma luetaan eri tautiin (vaikka nivelreuma on).
Reuma saattaa todellakin iskeä myös silmiin. Kuivuutta, tulehduksia jne.
Suosittelen hakeutumista lääkäriin. Jos reumasi on aktivoitunut, niin sopiva lääkitys olisi hyvä aloittaa. - Tappi
** ** kirjoitti:
Minulla tulehtui kyynärpää ja käsi meni välillä vinoon. En halunnut ensin uskoa, että olisi aktivoitunut. Kun kivut alkoivat, tilasin ajan yksityiselle reumalääkärille. Hän laittoi lähetteen Heinolaan.
Sairastan siis edelleenkin samaa reumatautia, kuin lapsena. Ei ollut mitään merkitystä, vaikka se iski uudelleen aikuisena. Aikuisten nivelreuma luetaan eri tautiin (vaikka nivelreuma on).
Reuma saattaa todellakin iskeä myös silmiin. Kuivuutta, tulehduksia jne.
Suosittelen hakeutumista lääkäriin. Jos reumasi on aktivoitunut, niin sopiva lääkitys olisi hyvä aloittaa.Joo, olen kanssa samaa mieltä, parasta hakeutua lääkäriin. Jos reuma olisi puhjennut uudestaan, olisi tärkeää saada hoito nopeasti alkuunsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11576Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras961504Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva202960- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29760Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7724
- 60703