työelämäjännitys

ahdistus

Hei!

Onko ketään, joka kärsisi samasta vaivasta kuin minä? Työpaikallani minua vaivaavat voimakkaat ahdistus/ jännitysoireet erityisesti sellaisissa suoritustilanteissa, joissa joku katselee työntekoani. Esimerkiksi, kun on opeteltava jotain uutta.
Tuntuu, että teen tosi tyhmiä virheitä ja se taas aiheuttaa häpeää. Ja muut huomaavat sen häpeän ja pitävät varmasti tyhmänä. Pahinta on se, että alan itse uskoa olevani huonompi työntekijä kuin muut. Kuitenkin olen valmistunut hyvin paperein ja älyssäni ei pitäisi olla mitään vikaa. Ainoastaan sosiaaliset tilanteet ovat minulle enemmän tai vähemmän vaikeita.
Tämä on tosi kiusallinen vaiva, koska se rajoittaa toimintakykyäni suuresti. Ne inhottavat oireet tulevat niin usein pilaamaan työsuorituksiani, enkä tiedä miten estää sitä. (Vaikka yritän ajatella positiivisesti ja tähtään onnistumiseen.) Tiedättekö mitään tehokasta lääkettä tähän vaivaan?

3

1169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eveliina

Se lääke on itseluottamuksen vahvistaminen.
      Niin kuin itsekin jo hienosti oivallat ei ole kysymys tyhmyydestä tai oppimattomuudesta vaan uskon puutteesta. Siitä sisäisestä äänestä, joka lannistaa eikä kannusta.
      Mieti MIKSI se tekee niin ja miksi sinä siedät sellaista itseltäsi?

Ole armollisempi itseäsi kohtaan.
      Äläkä ota elämää niin vakavasti. Kun seuraavan kerran alkaa jännittää, niin ota vaikkapa huumori avuksi ja löysää ohjaksia. Sano se jopa ääneen, että kato, heti rupes käpälät täriseen kun seisot siinä vieressä tms. Rempseyden määrä riippuu tietysti siitä kuka siinä vieressä seisoo. Pomon siinä toljottaessa vedä syvään henkeä ja tee parhaasi, se riittää.

Kaikki töppäilee aluksi uuden asian edessä, ei kukaan ole virtuoosi harjoittelematta.
      Me suomalaiset ollaan yleensä itse itsemme pahin kritisoija ja lannistaja. Me esitetään mieluummin muuta kuin olemme ja pelätään sitten naama valkosena "paljastuvamme" jonkun "kaamean mokan" kautta.
      Ja mitähän ne muutkin ajattelee...
      Niitä muita olet sinäkin jollekulle toiselle ja kuinkas usein sinä todellisuudessa ajattelet jotakin pahaa toisista kun ne mokaa?
      Väitänpä, että yleensä eka tunne sellaisissa tilanteissa on sympatia eikä mitään negatiivista.

Anna itsellesi oikeus oppia virheiden, hitauden, "tyhmien kysymysten", toiston ja epävarmuudenkin kautta, sillä jokainen ymmärtää, että myös ne kuuluvat aina oppimisprosessiin. Ei ne ole heikkous vaan yksi ohi menevä vaihe vaan.

• hae sieltä apua

nuorena ja työikäisenä saat varmasti apua, tsemppiä!

• näistäkin kikoista

Hei!

Se on pienoinen stressihormoonien eritys, mikä sinulle tekee haittaa. Pikkukikkoja on vähentää kofeiinin nauttimista kuten kahvia. Pidä mukanasi 100 mg entero aspiriinipillereitä ja ota suuhun ennen tärkeitä tilanteita, se parantaa keskittymiskyä, vähentää jännitystä, ja niille joilla on jokin lääkitys psyykkisiin oireisiin se on hyvä lisä psykosomaattiisiin vaivoihin. Lisäksi kannattaa käyttää D-CALSOR kalkkivalmitetta yksi päivässä se rauhoittaa aivoja. Siinä on D-vitamiinia, mikä on hyväksi
        hermosolujen solukalvoille ja reseptoreille.
        Rentoudu vaikka WC:ssä seiso ja laita kädet sivuille ja ole silmät kiinni, älä ajattele mitään anna aivojen rentoutua ja ota siinä
        niin sanotut mikrounet, se virkistää aivoja
        ja antaa uutta voimaa. Terv. Uskon, että
        näistä kikoista saa helpotusta.
        P.S. Tärkeintä on, että itse tietää ettei ole
        tyhmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11467
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9940
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5619
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2623
    Aihe