Liian pitkät perinteisen sukset?

Keltanokka

En ole hiihtänyt vuosiin ja nyt ostin perinteisen sukset luottaen täysin urheiluliikkeen myyjän opastukseen. Tuttavani alkoi sitten ihmettelemään suksieni pituutta ja netistä löytyikin tieto, että perinteisen suksen pituus tulisi olla 15-20cm omaa pituutta pidempi. Olen 168 cm pitkä ja sukseni ovat 203cm. Eli reilusti yli suositusten! En osannut asiaa kaupassa epäillä kun en suksista mitään ymmärrä. Kannattaako minun vaatia lyhyempiä suksia vai kuinka paljon suksien pituudella on vaikutusta hiihtämisen?

9

16569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyä,

mikä on painosi, sillä tuon pituinen suksi voi olla perusteltu vain siinä tapauksessa, että sinulla on painoa reilusti (sanoisin 95 - 100 kg). Ylipainoiselle on usein vaikea löytää sopivaa jäykkyyttä lyhyemmästä suksesta.

Muuten todella, suksessa on liikaa mittaa se kymmenen senttiä.

• Keltanokka

Painoa 85 kg, pituus 168 cm ja sukset 203 cm.
        Luulisi lyhyempiäkin suksia valmistettavan tarpeeksi jäykiksi...
        Yritin etsiä eri suksimerkkien pituus / jäykkyys -taulukoita, mutta eipä ole vielä osunut silmiini.

• jts
        Keltanokka kirjoitti:

Yritin etsiä eri suksimerkkien pituus / jäykkyys -taulukoita, mutta eipä ole vielä osunut silmiini.

fisseriltä pitäs löytyä..tai joku muu tunnettu merkki.. itte oon 170 cm ja paino 64 kg perint.suksi on 197 cm..luistelu 182 cm...mut mulla on noi vehkeet "ei kaupan hyllyltä"..
        mutta jos sielläpäin on ammattitaitoinen kauppias saat melkovarmasti sopivat vaikka tilaamalla..mut euroja pitää laittaa n.250.350e..saa jo hyvät hiihtimet...

• annu
        Keltanokka kirjoitti:

Mulla on samat mitat ja Peltosen Acadiat on 188cm (suksi 139e tms) ja täysin sopivat. Luistelusukset 178cm ja nekin ovat sopivat. Eli kyllä niitä löytyy.

• entinen joensuulainen

Jos suksen jäykkyys on sinulle sopiva, niin en näe syytä miksi suksi pitäisi mennä vaihtamaan. Eli jos saat ne helposti pitämään ja ne ovat siinä suhteessa helpot hiihdettävät ei lisäpituudesta ole perinteiden suksissa mieletäni mitään haittaa.

Pertsassahan suksi seuraa latu-uraa ja pidempi suksi on muutenkin vakaampi. Tuntemani kilpahiihtäjät ainakin suosivat usein yleisiä suosituksia pidempiä suksia, koska ne luistavat paremmin. Jos myyjä on valinnut sinulle sopivan jäykkyyden niin et huomaa käytännössä hiihtäessäsi sitä ylimääräistä kymmentä senttiä. Saattaapa olla että suksi on helpompi voideltava koska voidepesä on pidempi.

• Pax

Hei,

Minun havaintojeni mukaan lasikuitusuksien ja luistelutyylin yleistyessä suksien pituudet ovat lyhentyneet myös perinteisessä ja sauvojen taas pidentyneet. Olen ainakin ollut 172 pitkä ja 16 kiloa sitten painoin n. 67 kg. Hiihtelin silloin enemmän ja vauhdikkaammin kuin nykyisin. Silloin puusuksien pituus oli 205. Lasikuitusuksissa siirryin ensin kaksimetrisiin ja sitten 195 senttisiin. Ne olivat jotenkin mukavammat käsitellä, vaikka yleensä liian löysät. Viimeksi nyt sitten ostin 197 senttiset ja viime keväänä kun tarjouksessa oli peltosen II-laatuiset Zenithit edullisesti ja kun painoa on kuten edellä mainittu, n. 83 kg niin piti ottaa vähän pidemmät kuin olisin muutoin ottanut. Ne on 202. Ei niistä nähdäkseni mitään haittaa ole ollut hiihtoon. Ne tuntuvat luistavan paremmin. En tiedä johtuuko hyvästä pohjamateriaalista vai siitä, että oma paino ja suksen jäykkyys olisivat lähellä oikeaa suhdetta. Ehkä molemmista.

• suksittelija

sama havainto on tehty että sukset on lyhentyny. Minä oon n.174-175cm ja parimetrisillä hiihtelen. Tiedän että lyhyempiäki jotkut vois suositella mutta mulla on semmonen luottomyyjä jolta oon suksikaupat yleensä tehnyt ja useasti sen pidemmän tosiaan ehkä saa liukkaammaksi. Omista kokemuksistani voin sanoa että peltosen sukset on mielestäni ollu kyllä aika liukkaita "helpolla työllä".

• jts
        suksittelija kirjoitti:

sama havainto on tehty että sukset on lyhentyny. Minä oon n.174-175cm ja parimetrisillä hiihtelen. Tiedän että lyhyempiäki jotkut vois suositella mutta mulla on semmonen luottomyyjä jolta oon suksikaupat yleensä tehnyt ja useasti sen pidemmän tosiaan ehkä saa liukkaammaksi. Omista kokemuksistani voin sanoa että peltosen sukset on mielestäni ollu kyllä aika liukkaita "helpolla työllä".

suksi luistaa paremmin!!se on vuosien mittaan nähty monta kertaa..siis perinteinen..mulla on toi perint. fisseri 197..(ite 170)on mahottoman liukas pakkaskelillä..suksen luistohan tulee pääosin oikeasta profiilista käyttäjälleen..loput voitelusta..pitkä suksi "kantaa"paremmin..ei uppoa..tällästä..

• peejiihooo

Kyllä löytyy lyhyitä jäykkiä, esim. Salomon snowscape 9.
      Itse olen 180/105, ja sopiva suksi on 193cm!! Vaikka täällä
      on sanottu, että pitkä suksi ei haittaa, niin tosiasiassa ainakin
      vähän hiihtäneelle lyhyt suksi on helpompi sekä nousuissa, että
      laskuissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe