Löytyykö keskustelupalstalta muita, jotka syövät ko. lääkettä. Vertaillaan kokemuksia lääkkeestä ja lääkityksen aloittamis syistä.
Risperdal
25
8627
Vastaukset
- : /
HEI!
Minä käytin ko. lääkettä 5 vuotta psykoottiseen masennukseen.Olen nyt lähes parantunut, mutta lihoin 25 KG!Lopetin käytön viime marraskuussa ja olen nyt pärjännyt ilman psykoosilääkitystä.Painon nousu on nyt loppunut.- viestistäsi
Minullakin oli psykoottinen masennus. Lääkäri aloitti lääkityksen 4mg annoksella sitten laski sen 3mg:aan ja nyt on 2mg (otin juuri). Painoa on mullekin tullut lisää ja nyt olen ruvennut seuraamaan painoani. Lääkäri puhui että 2 vuotta pitäisi ko. lääkettä syödä. Millainen psykoosisi oli ? Itselläni on siitä ahdistavia muistoja enkä ole kenenkään ammatti-ihmisen kanssa vielä päässyt niitä asioita purkamaan.
viestistäsi kirjoitti:
Minullakin oli psykoottinen masennus. Lääkäri aloitti lääkityksen 4mg annoksella sitten laski sen 3mg:aan ja nyt on 2mg (otin juuri). Painoa on mullekin tullut lisää ja nyt olen ruvennut seuraamaan painoani. Lääkäri puhui että 2 vuotta pitäisi ko. lääkettä syödä. Millainen psykoosisi oli ? Itselläni on siitä ahdistavia muistoja enkä ole kenenkään ammatti-ihmisen kanssa vielä päässyt niitä asioita purkamaan.
Minulla oli reaktiivinen psykoosi eli erittäin vaikean elämäntilanteen aiheuttama. Mulla oli harhoja ja kuulin ääniä, lähinnä keskustelun pätkiä joita oli vaikea erottaa todellisuudesta.Psykoosin puhjettua olin sairaalahoidossa 2 vkoa, mutta lääkitys tehosi mulle nopeasti ja äänien kuuluminen loppui samantien ja on pysynyt poissa siitä lähtien. SAiraalasta päästyäni aloin käydä terapiassa ensin 2 kert. vko ja siitä sitten pikku hiljaa harvennettiin. Mulla oli suuri onni saada terapeutikseni nainen, jolla oli myös NLP-ohjaus käytössä. Myönteisellä mielikuvatyösketelyllä oli minuun suuri vaikutus. Myös hoitava lääkärini on ollut mukva ja suureksi avuksi. Siispä suosittelen sinullekin terapiaa. Toivottavasti löydät hyvän terapeutin. Näin jäkikäteen, nyt kun voin mielestäni oikein hyvin, on minulla kuitenkin myös mielessäni muutamia vaikeita hetkiä psykoosin alkuajoilta, joita on vaikea käsitellä saatikka hyväksyä tapahtuneeksi. Mutta kuitenkin, Tämän paremmin ei voisi olla!
Voimia ja jaksamista sinullekin. Kyllä aurinko paistaa lopulta risukasaankin! - tiedä
: / kirjoitti:
Minulla oli reaktiivinen psykoosi eli erittäin vaikean elämäntilanteen aiheuttama. Mulla oli harhoja ja kuulin ääniä, lähinnä keskustelun pätkiä joita oli vaikea erottaa todellisuudesta.Psykoosin puhjettua olin sairaalahoidossa 2 vkoa, mutta lääkitys tehosi mulle nopeasti ja äänien kuuluminen loppui samantien ja on pysynyt poissa siitä lähtien. SAiraalasta päästyäni aloin käydä terapiassa ensin 2 kert. vko ja siitä sitten pikku hiljaa harvennettiin. Mulla oli suuri onni saada terapeutikseni nainen, jolla oli myös NLP-ohjaus käytössä. Myönteisellä mielikuvatyösketelyllä oli minuun suuri vaikutus. Myös hoitava lääkärini on ollut mukva ja suureksi avuksi. Siispä suosittelen sinullekin terapiaa. Toivottavasti löydät hyvän terapeutin. Näin jäkikäteen, nyt kun voin mielestäni oikein hyvin, on minulla kuitenkin myös mielessäni muutamia vaikeita hetkiä psykoosin alkuajoilta, joita on vaikea käsitellä saatikka hyväksyä tapahtuneeksi. Mutta kuitenkin, Tämän paremmin ei voisi olla!
Voimia ja jaksamista sinullekin. Kyllä aurinko paistaa lopulta risukasaankin!mikä diaknoosi minulla on. Ehkä masennuksesta johtuva psykoosi, joskin elämäntilanteenikin oli vaikea. Myös minua on jälkeenpäin huvittanut toiset toilailut ja toiset taas tehneet todella ahdistavan olon - se miten käyttäydyin psykoosin aikana. Minäkin kuulin ääniä, ja elin harhamaailmassa, jotka loppuivat viikon sisällä siitä kun aloitin risperdalin. Sairaalassa olin kuitenkin 3kuukautta, joten masennustakin on mukana ja minulla on kokoajan masennuslääkitys. Oletko päässyt palamaan työelämään? Minulla on tällähetkellä niin huono itsetunto, etten voisi kuvitellakkaan töihin paluuta - en ehkä koskaan. Minulla on alla myös tapaturma, joka aivan sellaisenaan aiheuttaa eläkkeelle siirtymisen ja nyt vielä tämä psykoosi - tuntuu että olen aivan eksyksissä. Hävettää tämä psykoosin kokeminen, vaikka en siihen itse ole pystynyt vaikuttamaan. Ja nyt pelkään "normaaleja" ihmisiä että he päältäpäin näkevät minusta sairauteni.
tiedä kirjoitti:
mikä diaknoosi minulla on. Ehkä masennuksesta johtuva psykoosi, joskin elämäntilanteenikin oli vaikea. Myös minua on jälkeenpäin huvittanut toiset toilailut ja toiset taas tehneet todella ahdistavan olon - se miten käyttäydyin psykoosin aikana. Minäkin kuulin ääniä, ja elin harhamaailmassa, jotka loppuivat viikon sisällä siitä kun aloitin risperdalin. Sairaalassa olin kuitenkin 3kuukautta, joten masennustakin on mukana ja minulla on kokoajan masennuslääkitys. Oletko päässyt palamaan työelämään? Minulla on tällähetkellä niin huono itsetunto, etten voisi kuvitellakkaan töihin paluuta - en ehkä koskaan. Minulla on alla myös tapaturma, joka aivan sellaisenaan aiheuttaa eläkkeelle siirtymisen ja nyt vielä tämä psykoosi - tuntuu että olen aivan eksyksissä. Hävettää tämä psykoosin kokeminen, vaikka en siihen itse ole pystynyt vaikuttamaan. Ja nyt pelkään "normaaleja" ihmisiä että he päältäpäin näkevät minusta sairauteni.
Olen nykyisin eläkkeellä. Yksi psykoosini syy oli juuri työelämässä. Mulle eläkkeellä olo sopii. Tosin alussa vaikeampaa, aika pitkää ja tekemisen puute vaivasi. Mutta nyt ei enää. Olen "jo" 50 vuotias että sikälikin helpompaa. Jos olisin ollut nuorempi olisi eläköityminen tuntunut varmaan toisenlaiselta.
Itse syön myös masennuslääkettä, Seronilia, joka on minulle sopinut hyvin. Lääkärini sanoi, että joudun syömään sitä loppu elämäni. Se ei kyllä tunnu mukavalle.
Sairastumisestani on 5 vuotta. Myös minä pelkäsin aluksi sairauteni näkymistä ja pelkäsin ihmisten kohtaamista. Sitten vain päätin pikku hiljaa lisätä sosiaalista kanssakäymistä ympäristöni kanssa ja nyt menee jo aika mukavasti. Mutta monikaan nyk. ihmissuhteistani ei tiedä sairastumisestani. Myös minua hävettää jossain määrin ko. ajanjakso. Pelkään myös leimaantumista tässä niin "terveitten" ihmisten yhteiskunnassa.
Edelleen ajksamisia sinulle. Ei anneta periksi, ei! - minunkin
: / kirjoitti:
Olen nykyisin eläkkeellä. Yksi psykoosini syy oli juuri työelämässä. Mulle eläkkeellä olo sopii. Tosin alussa vaikeampaa, aika pitkää ja tekemisen puute vaivasi. Mutta nyt ei enää. Olen "jo" 50 vuotias että sikälikin helpompaa. Jos olisin ollut nuorempi olisi eläköityminen tuntunut varmaan toisenlaiselta.
Itse syön myös masennuslääkettä, Seronilia, joka on minulle sopinut hyvin. Lääkärini sanoi, että joudun syömään sitä loppu elämäni. Se ei kyllä tunnu mukavalle.
Sairastumisestani on 5 vuotta. Myös minä pelkäsin aluksi sairauteni näkymistä ja pelkäsin ihmisten kohtaamista. Sitten vain päätin pikku hiljaa lisätä sosiaalista kanssakäymistä ympäristöni kanssa ja nyt menee jo aika mukavasti. Mutta monikaan nyk. ihmissuhteistani ei tiedä sairastumisestani. Myös minua hävettää jossain määrin ko. ajanjakso. Pelkään myös leimaantumista tässä niin "terveitten" ihmisten yhteiskunnassa.
Edelleen ajksamisia sinulle. Ei anneta periksi, ei!psykoosiin liittyi minun työssäkäymiseni. Työ kaverit tulivat mukaan tähän harha maailmaan ja olivat tietysti minua vastaan. Olen ollut aivan oikeasti työpaikkakiusattu ja siitä masennukseni lähtikin liikkeelle. Maailmani romahti totaalisesti 16.12.2001 kun kaaduin nuorimman poikani luistelukoulun joulujuhlissa kovassa vauhdissa luistimilta. Menetin tajuntani pää halkesi kolmesta kohtaa. Syvin halkeama rikkoi vasemman silmän näköhermon. Näin aluksi kaiken mustavalkoisena ja sitten rupesin näkemään kaksoiskuvia. Avioliittoni loppui vuonna 2002 kun ex-puoliso ei halunnut lainkaan ymmärtää järjenvastaista käytöstäni. Tuskin hän tänäpäivänäkään tunnustaa aivovammaani vaikka hänellä on viimeisin neurologin todistus, jossa aivovammani on luokiteltu vähintään keskivaikeaksi. Tämä aivovamma oli osasyynä siihen että sairastuin psykoosiin. Myös työ asiat ex-puolison jatkuva painostus ja uskonnolliseen elämääni liittyneet riidat toisten "uskovien" kanssa.Kuvaavaa on etten ole nähnyt kolmea poikaani yli puoleen vuoteen. Ex-puolisoni tietää minun sairastumiseni psykoosiin - hän oli käymässä sairaalassa ja psykiatri yritti sovitella välejämme, mutta ex-puoliso halusi riidellä. (huoltajuus riita) Riittikö psykoosi syyksi päästä eläkkeelle ? Minusta on tuntunut etteivät lääkärit kovin helpolla päästäisi minua eläkkeelle. Itse voisin lähteä ja mennä vaikka työpajaan tekemään jotain työtä. Minulla on ikää 45 vuotta. Olen siis eronnut, enkä seurustele. Yksinäisyys on yksi suurimmista ongelmistani. Olen siis mies. En ole tainnut sitä mainita.
- Sekopää
Käytin Risperdalia 3,5 vuotta, vaihdoin noin kuukausi sitten Peratsiniin.
Lääke määrättiin psykoosinestolääkkeeksi skitsofrenian hoitoon. Lisäksi söin myös Seroquelia.
(Aloitin Seroquelin puoli vuotta ennen Risperdalia, mutta lääkäri ei halunnut vaihtaa lääkettä vaan vähensi S:n annosta ja määräsi R:a "tilalle".)
Alunperin annostukseni oli 1mg aamulla 4mg illalla, mutta sivuvaikutusten vuoksi se alennettiin 1mg:aan illalla. Omin päin vielä puolitin tuonkin annoksen.
Pahin (voimakkain) sivuvaikutus oli väsymys. 1-3 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen oli aivan pakko mennä nukkumaan. Nukuin sikeästi, ja aamulla oli todella tokkurainen olo, joka jatkui iltapäivään. Myös tuolla kaikista pienimmällä annoksella. Lääkäri totesikin myöhemmin, että olen todella herkkä tuon väsytyksen suhteen, kun minua väsyttävät sellaisetkin lääkkeet, jotka yleensä eivät väsytä lähes ollenkaan.
Sitten oli vielä ruokahalun kasvu. Lihoin vajaat kymmenen kiloa. Lääkäri kertoi kolme vuotta lääkettä käytettyäni, että nämä "uudemmat" psyykelääkkeet, joihin Risperdal kuuluu aiheuttavat lisääntynyttä ruokahalua.
Muuten lääke toimi minulla todella hyvin, oireet pysyivät poissa melkein kokonaan.
Vaihdoin Peratsiniin juurikin tuon mainitsemani väsytyksen takia.- viestistäsi
Minulla on tullut sivuoireena painon nousua ja olenkin nyt ryhtynyt sitä tarkkailemaan. Mitään väsyttämis ongelmaa ei minulla ole ollut, mutta 4mg:an annoksella oli näköhäiriöitä. Lisäksi oikea jalkani liikkuu jatkuvasti, ellen kiinnitä siihen huomiota ja lopeta liikettä. Mielestäni jalkojen tarkoitukseton liikuttelu alkoi vähän sen jälkeen kun aloitin lääkkeen. Otan jokailta tenoxin, joten en pitäsi pahana jos lääke väsyttäisi. Seroquel sai minut nukkumaan hetkessä jo aivan pienellä annoksella. Myös minulta on kaikki psykoosin oireet hävinneet, joskin stressiäkin on nyt vähemmän kuin silloin kun sasirastuin psykoosiin.
- Sekopää
viestistäsi kirjoitti:
Minulla on tullut sivuoireena painon nousua ja olenkin nyt ryhtynyt sitä tarkkailemaan. Mitään väsyttämis ongelmaa ei minulla ole ollut, mutta 4mg:an annoksella oli näköhäiriöitä. Lisäksi oikea jalkani liikkuu jatkuvasti, ellen kiinnitä siihen huomiota ja lopeta liikettä. Mielestäni jalkojen tarkoitukseton liikuttelu alkoi vähän sen jälkeen kun aloitin lääkkeen. Otan jokailta tenoxin, joten en pitäsi pahana jos lääke väsyttäisi. Seroquel sai minut nukkumaan hetkessä jo aivan pienellä annoksella. Myös minulta on kaikki psykoosin oireet hävinneet, joskin stressiäkin on nyt vähemmän kuin silloin kun sasirastuin psykoosiin.
Itsellänikin oli vähän vastaavaa. Jos vaikkapa istuin tuolilla jalat rentoina, saattoi toinen jalkani (yleensä vasen) nilkasta yhtäkkiä heilahtaa. Vasen pikkusormeni teki samaa. Ja käsivarteni, mutta harvemmin. Oikea suunpieli nyki myös usein. Itseasiassa nuo heilahtelut eivät minua hirveästi häirinneet, koska muistin koko jutun vasta luettuani kirjoituksesi. Mutta olen kyllä varma, että se johtui Risperdalista.
Psykoosioireista hävisivät mulla vain pahimmat. Joitakin oireita tuli kausittain, jolloin tilapäisesti nostettiin Seroquel-annosta.
- pia
Minä ennätin syödä ko. lääkettä kuukauden päivät kunnes aloin saada näköhäiriöitä. Liikkuminen vaikeutui, olin kuin humalassa. Puhe muuttui epäselväksi. Lopulta sain ahdistuskohtauksen, en saanut enää henkeä. Kroppa kouristeli ja minut vietiin sairaalaan. En ole eläessäni ollut yhtä kamalassa tilanteessa kuin niiden kramppien kanssa. Kasvotkin vääntyivät niin että sattui! Siihen loppui minun lääkkeen käyttö.
- vastauksestasi
Jos luit aiempaa vastaustani, niin siinä kerron omista näköhäiriöistäni, jotka olivat kaksoiskuvia. Eli telvisiotekstin pälle tuli toinen teksti ja elokuvan tekstin lukeminen kävi mahdottomaksi. Tämä vaikutus tuli esiin noin tunti lääkkeen ottamisen jälkeen. Tuntuu että se mitä lääkettä syö riippuu aivan lääkäristä. Seroquel sai minut nukkumaan todella pienellä annoksella ja sitten se hikoilutti kovasti. Joskin tällä hetkellä tuntuu että tämäkin lääke hikoiluttaa tai sitten se on zoloft jota syön masennukseen. Mitään kouristuksia en ole toistaiseksi saanut ja nyt olen syönyt ko. lääkettä 4 kuukautta. Halusin päästä eroon kaikista lääkkeistä ja pikkuhiljaa lopetin seronilin käytön. Seurauksena oli puolen vuoden kuluttua masennus joka syventyi psykoosiin, vaikka olin aloittanut masennuslääkkeiden syönnin.Psykoosissa ollessani pelkäsin todella paljon ja olisin tarvinnut sairaalassa paljon ystävällisempää käytöstä hoitajilta kuin mitä sain.
- avohoitopotilas
Minulle Risperdaal ei sopinut, vaikka sen avulla selviydyinkin psykoosista. Risperdaal aiheutti minulla istumislevottomutta eli oli vaikea rauhoittua paikalleen. Lisäksi Risperdaal nosti prolaktiinihormonoonin arvoa, joka aiheuttaa miehillä impotenssia. Sivuvaikutusten vuoksi Risperdaal vaihdettiin Zyprexaan. Painoa minulle on tullut sairastumisen alusta alkaen yli 25 kiloa osaksi varmaan antipsykoottien ansiosta.
- ++++++++
Kiitos viestistäsi. Minä olen sinnitellyt sairaalan ulkopuolella nyt kuukauden. Lääke aloitettiin sairaalassa - ja psykoosin oireet minultakin on poistuneet. Painoa on tullut lisää.
- psykoosista
toipuminen etenee? Itselläni on masennuspsykoosista kulunut 6 kuukautta ja edelleen elämä on hankalaa. Välillä elämän halut on aivan poissa - mitään ei saa aikaan ja väsyttää.
- avohoitopotilas
Minulla psykoosista on aikaa jo kaksi vuotta, mutta edelleen tunnen itseni aivan puolikuntoiseksi.
- osannut
avohoitopotilas kirjoitti:
Minulla psykoosista on aikaa jo kaksi vuotta, mutta edelleen tunnen itseni aivan puolikuntoiseksi.
selvittää mistä se johtuu ?
- psykoosin
osannut kirjoitti:
selvittää mistä se johtuu ?
ja masentunut olen ainakin 10 vuotta. Minulle voi kirjoittaa [email protected]
- "hoito"
risperdal on myrkkyä, älkää käyttäkö, lukekaa netistä hakekaa englanniksi,
wikikin jo kertoo että tuhoaa aivoja Mä käytän kans,tosin lääkenimenä on risperidon.Annostus on vaan 1mg illalla eikä siitä ole hyötyä,ei siis vaikuta mitenkään.Vakava masennus,yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko mulla on mutten oikeastaan tiedä miksi tuota lääkettä syön.Ehkä sen olisi vaan tarkoitus rauhoittaa ja estää ahdistusta ja itsetuhoisuutta,en tiedä.Pitänee puhua lääkärin kanssa.Ei ole kyllä mikään hyvä juttu varmaan syödä tollasia lääkkeitä ellei niitä oikeasto tarvitse ja kuitenkaan mulla se ei mitään auta joten kai voisin lopettaa ko.lääkkeen käytön.
- Risperdion.
Olen ominpäin pienentänyt Risperdal annokseni 2mg -> 1mg vuorokaudessa. Päätä huimaa ja olen levoton - onko nämä niitä vieroitusoireita ?
Olen aijemmin pakosta syönyt kuukauden 1 mg annokella ja silloin en huomannut mitään muutosta itsessäni, paitsi että tunteita tuli lisää.
Yritin vaihtaa Abilifyyn, mutta se ei sopinut vatsalleni. Nyt lähetin psykiatrille sähköpostia jos voisin vaihtaa Abilify injektioon, jonka joutuisin itse kustantamaan - ei ole vastausta tullut.
Risperdal aloitettiin loppuvuonna 2005 ja siitä on paino noussut 20 kiloa, joten näinollen paska lääke. - uppppp
......
- jvccgg
Jgvvgg
- lyhyt.kokeilu
Kokeilin joskus lyhyen aikaa vaikeaan masennukseen, johon liittyi voimakkaan ahdistavia, "epätodellisia" ajatuksia ja kokemuksia. Kyse ei kuitenkaan ollut varsinaisesta psykoosista, jolloin lääkkeestäkään ei ollut selvää apua ja se lopetettiin nopeasti. Apu ahdistuksiin oli vain hyvin vähäistä, ja samalla henkinen vetämättömyys ja sumeus masennukseen liittyvinä oireina pahenivat jossain määrin lääkkeen sivuvaikutuksena. Lopettaminen oli ainoa oikea ratkaisu, sen myötä sivuvaikutukset tietty hävisivät, ja päästiin vähitellen eteenpäin työstämään ongelmien todellista luonnetta ja syitä...
Kyseisen tyypin lääkkeet ovat psykoosilääkkeitä ja auttavat lähinnä siihen, mihin ne on tarkoitettu, eivät esim. muihin masennukseen ja ahdistukseen liittyviin oireisiin. Lääkitysratkaisuissa pitäisi olla tarkkana näiden asioiden kanssa. Jos ette ole kärsineet psykoosista ja syyt lääkkeen käyttämiseen ovat itsellenne epäselvät, kuten yllä joku kirjoittaja kuvaili omaa tilannettaan, niin asia kannattaa todellakin ottaa puheeksi lääkärin kanssa ja selvittää. - tunne_itsesi_
Tästä lääkkeestä on kirjoiteltu paljon tälläkin palstalla. Jotkut tuntevat saaneensa apua - toiset taas ei.
Moni kertoo saaneensa monenmoisia sivuoireita, mitkä lääkärit ovat monesti tulkinneet sairauden oireiksi ja lääkitystä on lisätty joko nostamalla annosta, pitkittämällä hoitoa taikka määräämällä vielä lisää lääkkeitä.
Kuunnelkaa itseänne. Kehoanne. Mieltänne. Tunnistakaa mistä mikäkin johtuu.- semmonenze
Kyllä sivuvaikutuksiin suhtaudutaan ihan asian vaatimalla vakavuudella. Ottaa vaan puheeksi rehellisesti. Itte söin kanssa pari viikkoa risperdalia ja sukupuolivietti hävisi kuin ammuttuna.
Sanoin lekurille että ei vetele tämä, vaihdettiin pieniannoksiseen Peratsiiniin, joka kävi paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639770
- 1435537
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792573