Terveydenhuollon, anteeksi vain, kalliina rasitteena ovat nämä ns. wannabe-sairaat, jotka tukkivat odotushuoneet täysin turhanpäivisine muka-ongelmineen.
En minä sillä, etteikö 15-kesäisen teinitytön maailma saattaisikin hetkellisesti romahtaa vaikkapa rakennekynnen katkeamisen johdosta, mutta että sen takia masennuslääkeitä syömään ja kallonkutistajalle, lienee liioittelua. Tämä näin kärjistetysti sanottuna.
Terveydenhuollossa, eritoten mielenterveyden kohdalla, tulisi panostaa paitsi ennalta ehkäisyyn, niin myös valistukseen masennus-nimisen sairauden suhteen. Se kun edelleenkin on monille epäselvää mikä ero on esim. hävitystä jääkiekkomatsista seuraavan masennuksen ja masennus-sairauden välinen ero.
Sitten kokonaan oma ryhmänsä ovat henkilöt, jotka kyllä tietävät mitä se masennus on, jotka eivät itse siitä käytännössä ollenkaan kärsi, mutta suurta teatteria itsestään ja itsesäälissään tehden omaksuvat masentuneen roolin. Varsinkin jos ovat naistenlehdestä lukeneet, että on trendikästä käydä terapiassa. Ja kailottaa siitä kovaan ääneen.
Masentuneita ja "masentuneita"
15
979
Vastaukset
- Aivan oikein
minunkin mielestä.
- dfg5
Samaan aiheesen liittyen pohdiskelisin sitä, että miksi ihminen ei itse saisi tunnustella omaa olotilaansa ja viettää omaa elämäänsä esim. ilman ahdistelevia sukulaisia tai työkavereita vaikka ihan oman terveytensä nimissä. Joskus ihminen haluaa rauhoittua hetkeksi, niin tämähän on joiodenkin mielestä tappavaa masennusta. Hieman pirteämpänä ja vauhdikkaampana päivänä ollaan syyttelijöiden mielestä jälleen agressiivisia ja omaa rauhaa kun hakee hetkeksi, niin tämänhän pitää olla eristäytymistä.
- ...ei...
...pidä yleistää, vaikka ihminen vaikuttaisi ulkoisesti tasapainoiselta ja hyvinvoivalta, hän saattaa olla tuhansina sirpaleina sisältä. Usein ihmiset miettivät että mikähän tähän on syynä, ja keksivät jonkun syyn. Siihen se sitten jääkin, ei mietitä mikä aiheutti sen syyn.
Usein nämä teinityttöjen masennukset liittyvät esim. koulukiusaamiseen tai insestiin. Eikä kukaan noita asioita voi tietää päältä päin.
Jos minä olisin päässyt hoitoon 15-vuotiaana teinityttönä, en ehkä olisi nyt siinä kunnossa kuin missä olen. Puhuit ennaltaehkäisystä, ja sitähän se on, kun otetaan 15-vuotias hoitoon.
Näihin asioihin pitäisi puuttua kunnolla kouluterveydenhuollossa. Minä kävin 15-vuotiaana terveystarkastuksessa, ja olin täyttänyt sellaisen lapun mikä piti täyttää ennakkoon. Siihen olin rastinut kysymykseen "oletko joskus masentunut" kyllä, ja terkkari vaan ohitti sen sanomalla että "jaha ja joskus vähän masentaa"..Ja seuraava kysymys.
Jos pitää etsiä jotain terveydenhuoltoa aiheettomasti rasittavaa tekijää, niin sanoisin ensimmäisenä tupakoitsijat.- dfg5
Haluaisin tietää miten tupakoitsijat rasittavat terveydenhuoltoa? Eihän tupakoinnista ensisijaisesti aiheudu mitään sairautta taikka oiretta, eikä tupakointi heikennä edes vastustuskykyä.
Tiedän näitä insestijuttuja ja tiedän myös sen, että turhan vatvominen aiheuttaa enemmän oireita ja ongelmia kuin että koettaisi unohtaa sen kaltaiset asiat joidenka kanssa ei joudu jatkuvasti tekemisiin. Tiedän erään melko murtuneen tapauksen joka teinityttönä pahoinpideltiin pitkäaikaisesti henkisesti, fyysiesti ja seksuaalisesti ja tämän jälkeen jätettiin täysin yksin vieraalle paikkakunnalle. Hän oli melko murtuneen oloinen. - dfg5
dfg5 kirjoitti:
Haluaisin tietää miten tupakoitsijat rasittavat terveydenhuoltoa? Eihän tupakoinnista ensisijaisesti aiheudu mitään sairautta taikka oiretta, eikä tupakointi heikennä edes vastustuskykyä.
Tiedän näitä insestijuttuja ja tiedän myös sen, että turhan vatvominen aiheuttaa enemmän oireita ja ongelmia kuin että koettaisi unohtaa sen kaltaiset asiat joidenka kanssa ei joudu jatkuvasti tekemisiin. Tiedän erään melko murtuneen tapauksen joka teinityttönä pahoinpideltiin pitkäaikaisesti henkisesti, fyysiesti ja seksuaalisesti ja tämän jälkeen jätettiin täysin yksin vieraalle paikkakunnalle. Hän oli melko murtuneen oloinen.Tämä tapaus jätettiin siis yksinhuoltajaksi ja sehän aiheuttaa lisää ongelmia mm. uuden kumppannin hankinnassa.
- jaska
dfg5 kirjoitti:
Tiedän näitä insestijuttuja ja tiedän myös sen, että turhan vatvominen aiheuttaa enemmän oireita ja ongelmia kuin että koettaisi unohtaa sen kaltaiset asiat joidenka kanssa ei joudu jatkuvasti tekemisiin. Tiedän erään melko murtuneen tapauksen joka teinityttönä pahoinpideltiin pitkäaikaisesti henkisesti, fyysiesti ja seksuaalisesti ja tämän jälkeen jätettiin täysin yksin vieraalle paikkakunnalle. Hän oli melko murtuneen oloinen.miten perustelet tuon väitteen, ettei tupakoinnista ensisijaisesti aiheudu mitään tautia tai sairautta? ihan noin esimerkiksi yksi tauti, upakoitsijoista noin 15-20 prosenttia sairastuu keuhkoahtaumatautiin, joka toinen säännöllinen tupakoitsija sairastuu krooniseen keuhkoputkitulehdukseen. se kehittyy joka viidennellä potilaalla keuhkoahtaumataudiksi.
tiedätkö, miten pirun kalliita tämänkin taudin hoitamiseen käytettävät lääkkeet ovat? ja kansaneläkelaitos maksaa suuret lääkekorvaukset jokaiselle näitä lääkkeitä ostavalle. eli kaikkien veroa maksavien pussistahan se otetaan. keuhkoputkentulehdusta hoidetaan antibiooteilla ja taas istutaan vastaanotolla ja kansa maksaa lääkärikäynnin jälkeen lääkekorvauksia. - jeska
jaska kirjoitti:
miten perustelet tuon väitteen, ettei tupakoinnista ensisijaisesti aiheudu mitään tautia tai sairautta? ihan noin esimerkiksi yksi tauti, upakoitsijoista noin 15-20 prosenttia sairastuu keuhkoahtaumatautiin, joka toinen säännöllinen tupakoitsija sairastuu krooniseen keuhkoputkitulehdukseen. se kehittyy joka viidennellä potilaalla keuhkoahtaumataudiksi.
tiedätkö, miten pirun kalliita tämänkin taudin hoitamiseen käytettävät lääkkeet ovat? ja kansaneläkelaitos maksaa suuret lääkekorvaukset jokaiselle näitä lääkkeitä ostavalle. eli kaikkien veroa maksavien pussistahan se otetaan. keuhkoputkentulehdusta hoidetaan antibiooteilla ja taas istutaan vastaanotolla ja kansa maksaa lääkärikäynnin jälkeen lääkekorvauksia.Röökiaskin hinnasta on veroa ylivoimaisesti suurin osa. Tupakoitsijat maksavat tupakkia säännöllisesti ostaessaan niin valtavat määrät veroa, että sillä takuulla kattavat omat hoitokulunsa ja vielä suuren osan ei-tupakoivienkin hoidosta. Heidän ansiostaan siis sinä selviät vähemmällä maksamisella.
- dfg5
jaska kirjoitti:
miten perustelet tuon väitteen, ettei tupakoinnista ensisijaisesti aiheudu mitään tautia tai sairautta? ihan noin esimerkiksi yksi tauti, upakoitsijoista noin 15-20 prosenttia sairastuu keuhkoahtaumatautiin, joka toinen säännöllinen tupakoitsija sairastuu krooniseen keuhkoputkitulehdukseen. se kehittyy joka viidennellä potilaalla keuhkoahtaumataudiksi.
tiedätkö, miten pirun kalliita tämänkin taudin hoitamiseen käytettävät lääkkeet ovat? ja kansaneläkelaitos maksaa suuret lääkekorvaukset jokaiselle näitä lääkkeitä ostavalle. eli kaikkien veroa maksavien pussistahan se otetaan. keuhkoputkentulehdusta hoidetaan antibiooteilla ja taas istutaan vastaanotolla ja kansa maksaa lääkärikäynnin jälkeen lääkekorvauksia.Kauhkoahtraumat ovat sitten jo pitkäaikaisen ja runsaan tupakoimisen tulosta ja jos n. 20% tupakoitsijoista sairastuu tähän, niin se ei ole sen kummempi asia kuin vammauttaa itsensä amatööri taikka huippu-urheilulla. Urheilijoitahan paikataan tavalla taikka toisella koko ajan. Ahtaumapotilaat ei sitten kyllä jonottele siellä terveyskeskuksissa.
- masentunut, syömishäiriöine...
dfg5 kirjoitti:
Kauhkoahtraumat ovat sitten jo pitkäaikaisen ja runsaan tupakoimisen tulosta ja jos n. 20% tupakoitsijoista sairastuu tähän, niin se ei ole sen kummempi asia kuin vammauttaa itsensä amatööri taikka huippu-urheilulla. Urheilijoitahan paikataan tavalla taikka toisella koko ajan. Ahtaumapotilaat ei sitten kyllä jonottele siellä terveyskeskuksissa.
Ei kannata tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä teinityttöjen masennuksista, tai kenenkään mielenterveydestä, kunnei sitä näe kuin oman pääkoppansa sisään.
Ei ole ennenkuulumatonta, että se "herttainen ahkera poika" tappoi itsensä, eikä kukaan tiennyt että sillä oli edes ongelmia. Yleensä mielenterveysongelmia hävetään eikä niistä kerrotakaan kaikille ja kynnys hakea hoitoakin on monille korkea. Tässä maailmassa masennus ei ole mikään tavoiteltu sairaus, edes mukasairaus.
Olet tainnut istua odotushuoneessa viimeksi turhan katkeralla päällä. En oikein ymmärrä mistä olet muuten keksinyt, että nuorten tyttöjen masennus johtuu kynnen katkeamisesta? - dfg5
masentunut, syömishäiriöine... kirjoitti:
Ei kannata tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä teinityttöjen masennuksista, tai kenenkään mielenterveydestä, kunnei sitä näe kuin oman pääkoppansa sisään.
Ei ole ennenkuulumatonta, että se "herttainen ahkera poika" tappoi itsensä, eikä kukaan tiennyt että sillä oli edes ongelmia. Yleensä mielenterveysongelmia hävetään eikä niistä kerrotakaan kaikille ja kynnys hakea hoitoakin on monille korkea. Tässä maailmassa masennus ei ole mikään tavoiteltu sairaus, edes mukasairaus.
Olet tainnut istua odotushuoneessa viimeksi turhan katkeralla päällä. En oikein ymmärrä mistä olet muuten keksinyt, että nuorten tyttöjen masennus johtuu kynnen katkeamisesta?Alkup. kirjoittaja ja minä olemme kaksi eri henkilöä.
- dfg5
masentunut, syömishäiriöine... kirjoitti:
Olet tainnut istua odotushuoneessa viimeksi turhan katkeralla päällä. En oikein ymmärrä mistä olet muuten keksinyt, että nuorten tyttöjen masennus johtuu kynnen katkeamisesta?Ja siitä katkeruudesta, niin olen viettänyt viimeiset 9-vuotta elämästäni yksin ja ymmärtäväisyys lähimmäisiltä ja "kavereilta" riittää kiukunpurkauksiin, vittuiluun ja yhteen postikorttiin jouluna. Jos minulla huno päivä, niin se on sama asia kuin että nämäkin vähäiset välit pitäisi poikkaista loppu iäksi.
- dfg5
Pillerin syöttäjät useimiten voivat itse hyvin huonosti ja olen todennut, että oman hyvin voinnin vuoksi voi tehdä likimain mitä tahansa, joten paras tapa puolustautua on hyökätä eli suoranaisesti potkaista päähän niitä jotka sinua ovat kritisoimassa ja alistamassa pilleripussille.
- Masentunut, syömishäiriöinen
dfg5 kirjoitti:
Pillerin syöttäjät useimiten voivat itse hyvin huonosti ja olen todennut, että oman hyvin voinnin vuoksi voi tehdä likimain mitä tahansa, joten paras tapa puolustautua on hyökätä eli suoranaisesti potkaista päähän niitä jotka sinua ovat kritisoimassa ja alistamassa pilleripussille.
Jos minua tarkoitit, niin en vastaukseni olikin tarkoitettu juuri aloittajalle.
Ymmärrän, että tilanteessasi tulee ehkä katkeraksi, ei sairaus kenellekään ole sellaista elämää jota toivoi osakseen, ainakaan pahimmillaan, mutta siltinkin aloittaja kun moitti nuoria, niin siihen ei ole syytä. Nuoret toidella voivat pahoin, heidän maailmansa on kovempi kuin vanhempiensa. Väittäisin jopa näin. - dfg5
Masentunut, syömishäiriöinen kirjoitti:
Jos minua tarkoitit, niin en vastaukseni olikin tarkoitettu juuri aloittajalle.
Ymmärrän, että tilanteessasi tulee ehkä katkeraksi, ei sairaus kenellekään ole sellaista elämää jota toivoi osakseen, ainakaan pahimmillaan, mutta siltinkin aloittaja kun moitti nuoria, niin siihen ei ole syytä. Nuoret toidella voivat pahoin, heidän maailmansa on kovempi kuin vanhempiensa. Väittäisin jopa näin.Tosiasiassa kysymyksessä on se, etten minä ole millään tavoin sairas. Ainostaan sairaaksi leimaamalla lähimmäiseni haluavat peitellä omaa sairauttaan ja kaltoinkohteluaan joka tietenkin välillisesti aiheuttaa ongelmia myös minulle.
Nuoret voivat pahoin, mutta useimiten vastaavista syistä kuin minä, eli käytännössä ympäristön perusteettoman kovan moraalin, kurin ja kaltoin kohtelun vuoksi.
Minä vastasin sinun viestiin ja tarkoitin viestilläni sitä, että oman hyvinvoinnin vuoksi saa ja voi tehdä likimain mitä tahansa ja sitä, että ne pillerintarjoajat usein itse näkevät ja kokevat toisissa sairauksia joita heillä itsellään on. Sairausnäkemyksillään he siis itse kertovatr enemmän itsestään kuin muista. Asian näin ollessa näitä pillerin tarjoaajia voi hyvällä omalla tunnolla kohdella vaikka kovemminkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291909Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651880Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3751748Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161248Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221158- 121131
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81066- 881066
- 2851025
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks501001