Voisiko joku ystävällisesti selventää termin nikamakäsittely. Suunnilleen arvaan mitä se tarkoittaa, mutta voisiko joku viisaampi selittää sen merkityksen.
mikä on nikamakäsittely?
16
3406
Vastaukset
- 968
mutta ainakin kiropraktikot kohdistavat nikamaan voimaimpulssin jonka sitten pitäisi korjata nikaman virheasento. Pointtini olikin että jos ihmiset käytätte kiropraktikon palveluja niin tarkistakaa että henkilö on "Koulutettu Kiropraktikko". Puoskareiden kanssa voitte teloa selkänne pahemmin ja vastuuvakuutuksia tuskin on.
- pehmeää
Muutakin nikama käsittelyä on kuin "niksauttelua", itse ainakin olen saanut apua eräältä ns. puoskarilta ja niin on moni muukin, vahingoista en ole kuullut, hän ei rusauttele.
Ammattitaitoinen niksauttelukin ok, jos tarvetta esiintyy, hyöty-haitta suhde ainakin hyvä, uskallan väittää.
- hoidettu
Voipi tarkoittaa manipulaatiohoitoa, manuaaliterapiaa, mobilisaatiota ja kaikkein pehmeintä eli ns. adjustment-hoitoa.
Siinä nikamien/fasettinivelten/muiden pikkuluiden tai nivelten asentoja korjataan tai niiden liittymäpintoja avataan/vapautetaan.
Nikamien lukot ja virheasennot aiheuttavat ihmisille paljon ongelmia. Niistä johtuu suuri osa kivuista ja sairauksista.- mieltä
...hyvin pitkälti, nythän mää sen vasta hokasin.
- Inka
Toi on kyllä Hoidetun itse keksimä manipulaatiohoitotermi. Ei ole missään lääketieteen sanakirjassa, ei koululääketieteen eikä vaihtoehtolääketieteen. Anteeksi, olihan jossakin maininta, että Vietnamin sodan veteraaneilla oli vaikeuksia sopeutumisessa (adjustment) uudelleen amerikkalaiseen yhteiskuntaan.
Ei ole pitkä aika, kun hän ei vielä tiennyt, mitä eroa on manipuloinnilla ja mobilisoinnilla. Eikä hän ilmeisesti vieläkään tiedä, mikä on kontraindikaatio, kun en sitä hänelle selittänyt.
Uskokaa häntä vasta sitten kun hän osaa ja viitsii vastata kysymyksiin.
Olen ennenkin sanonu, ja sanon vielä: manipulaatio- ja mobilisaatiohoidot ovat hyviä tietyissa tapauksissa ja koulutetun, siis sellaisen hoitajan tekemänä, joka tuntee kontraindikaatiotkin. - tarkoittaa..
Inka kirjoitti:
Toi on kyllä Hoidetun itse keksimä manipulaatiohoitotermi. Ei ole missään lääketieteen sanakirjassa, ei koululääketieteen eikä vaihtoehtolääketieteen. Anteeksi, olihan jossakin maininta, että Vietnamin sodan veteraaneilla oli vaikeuksia sopeutumisessa (adjustment) uudelleen amerikkalaiseen yhteiskuntaan.
Ei ole pitkä aika, kun hän ei vielä tiennyt, mitä eroa on manipuloinnilla ja mobilisoinnilla. Eikä hän ilmeisesti vieläkään tiedä, mikä on kontraindikaatio, kun en sitä hänelle selittänyt.
Olen ennenkin sanonu, ja sanon vielä: manipulaatio- ja mobilisaatiohoidot ovat hyviä tietyissa tapauksissa ja koulutetun, siis sellaisen hoitajan tekemänä, joka tuntee kontraindikaatiotkin...yksinkertaisesti: säätö!
Kuulostaahan se hienommalta englanniksi... - hoidettu
Inka kirjoitti:
Olen ennenkin sanonu, ja sanon vielä: manipulaatio- ja mobilisaatiohoidot ovat hyviä tietyissa tapauksissa ja koulutetun, siis sellaisen hoitajan tekemänä, joka tuntee kontraindikaatiotkin."Ei ole pitkä aika, kun hän ei vielä tiennyt, mitä eroa on manipuloinnilla ja mobilisoinnilla. Eikä hän ilmeisesti vieläkään tiedä, mikä on kontraindikaatio, kun en sitä hänelle selittänyt. "
Juu en mä syntyessäni vielä kaikkea tiennyt, enkä tiedä vieläkään. Opin uusia asioita jatkuvasti, kuten tuon mobilisaation ja manipuloinninkin eron...
En mä häpeä sanoa, että en tiedä asiaa ellen sitä ensin jostakin kuule tai lue.
Adjustment-sanaa en ole suomentanut, kun en tiedä sen suomennosta. Jos joku viisaampi kertoisi? Adjustment-menetelmällä korjataan nikaman misalignment, eli virheellinen asento.
Tuollahan sitä käytetään:
http://www.nucca.org/a_patient_guide_adjustment_patient.htm
http://www.upcspine.com/tech2.htm
Nyt sitten tiedät sinäkin. Mutta osaatko kertoa hyvän suomennoksen tuolle?
"Uskokaa häntä vasta sitten kun hän osaa ja viitsii vastata kysymyksiin. "
Etpä ole itsekään viitsinyt vastata kysymyksiin, mm. juuri tuosta kontraindikaatiosta. Mutta ei tarvitse siis enää vastata kun et viitsi. Tiedän jo.
Kontraindikaatio = syy tai seikka, jonka vuoksi tiettyä hoitoa ei voida toteuttaa.
Ja koska en ole hoitaja tai manipuloija, niin minun ei tarvitse tuota tietää. Mutta nyt siis tiedän kuitenkin. Minkähän sanan tietämättömyydestä mua seuraavaksi syytät? ;) - hoidettu
tarkoittaa.. kirjoitti:
..yksinkertaisesti: säätö!
Kuulostaahan se hienommalta englanniksi...nikaman paikalleen asettaminen, järjestäminen, säätäminen, kohdistaminen, keskittäminen, mukauttaminen, oikaiseminen, sopeuttaminen, sovittaminen, tarkistaminen, tasaaminen, vakauttaminen, virittäminen...
Noista voi valita sopivan tai voihan se löytyä tuon listan ulkopuoleltakin...
Itse voisin valita vaikka oikaisemisen tahi paikalleen asettamisen. Enpä tiedä mitä nimitystä suomalaiset kirot siitä käyttää. Netti on täynnä maallikkojen puheita nikamien paikalleen/paikoilleen laittamisista...
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=nikama paikalleen OR paikoilleen&meta= - Inka
hoidettu kirjoitti:
"Ei ole pitkä aika, kun hän ei vielä tiennyt, mitä eroa on manipuloinnilla ja mobilisoinnilla. Eikä hän ilmeisesti vieläkään tiedä, mikä on kontraindikaatio, kun en sitä hänelle selittänyt. "
Juu en mä syntyessäni vielä kaikkea tiennyt, enkä tiedä vieläkään. Opin uusia asioita jatkuvasti, kuten tuon mobilisaation ja manipuloinninkin eron...
En mä häpeä sanoa, että en tiedä asiaa ellen sitä ensin jostakin kuule tai lue.
Adjustment-sanaa en ole suomentanut, kun en tiedä sen suomennosta. Jos joku viisaampi kertoisi? Adjustment-menetelmällä korjataan nikaman misalignment, eli virheellinen asento.
Tuollahan sitä käytetään:
http://www.nucca.org/a_patient_guide_adjustment_patient.htm
http://www.upcspine.com/tech2.htm
Nyt sitten tiedät sinäkin. Mutta osaatko kertoa hyvän suomennoksen tuolle?
"Uskokaa häntä vasta sitten kun hän osaa ja viitsii vastata kysymyksiin. "
Etpä ole itsekään viitsinyt vastata kysymyksiin, mm. juuri tuosta kontraindikaatiosta. Mutta ei tarvitse siis enää vastata kun et viitsi. Tiedän jo.
Kontraindikaatio = syy tai seikka, jonka vuoksi tiettyä hoitoa ei voida toteuttaa.
Ja koska en ole hoitaja tai manipuloija, niin minun ei tarvitse tuota tietää. Mutta nyt siis tiedän kuitenkin. Minkähän sanan tietämättömyydestä mua seuraavaksi syytät? ;)Miksi minun pitäisi sinulle jotakin suomentaa? Minä en täällä julista asioita, joita en tiedä ja ymmärrä. Sinun pitää ensin ymmärtää (niin että osaat kertoa asian suomeksi), ja sitten opettaa meitä muita.
Haukut lääkäreitä kun ne käyttää latinaa, jota kukaan maallikko ei ymmärrä, mutta itse käytät englantia, jota et itsekään ymmärrä. - hoidettu
Inka kirjoitti:
Miksi minun pitäisi sinulle jotakin suomentaa? Minä en täällä julista asioita, joita en tiedä ja ymmärrä. Sinun pitää ensin ymmärtää (niin että osaat kertoa asian suomeksi), ja sitten opettaa meitä muita.
Haukut lääkäreitä kun ne käyttää latinaa, jota kukaan maallikko ei ymmärrä, mutta itse käytät englantia, jota et itsekään ymmärrä."ja sitten opettaa meitä muita. "
Saanko? Kiva!
Ettekö viitsi itse ottaa asioista selvää?
Ymmärränhän mä englantia. Mutta jos en jotain sanaa osaa suomeksi kääntää, vaikka sen tarkoituksen ymmärränkin, niin ei se ole ymmärtämättömyyttä! Ymmärrän kyllä. Ymmärrän senkin, ettet sä ymmärrä mitä tarkoittaa ymmärtäminen... - Inka
hoidettu kirjoitti:
"ja sitten opettaa meitä muita. "
Saanko? Kiva!
Ettekö viitsi itse ottaa asioista selvää?
Ymmärränhän mä englantia. Mutta jos en jotain sanaa osaa suomeksi kääntää, vaikka sen tarkoituksen ymmärränkin, niin ei se ole ymmärtämättömyyttä! Ymmärrän kyllä. Ymmärrän senkin, ettet sä ymmärrä mitä tarkoittaa ymmärtäminen...Ymmärrän ainakin sen, ettei pidä puhua asioista, joista ei mitään ymmärrä. Eikä ainakaan tuputtaa niitä muille, jos ei itse vaivaudu opiskelemaan niin, että osaa selittää suomeksi.
Olen elämäni aikana tavannut aika monta lääkäriä, ja aina kun olen pyytänyt selittämään suomeksi, olen saanut selkeän vastauksen.
Ei ne ole sanonut : ymmärrän mä latinaa, mutta en osaa suomeksi kääntää.
Hanki lapsia, niin tiedät mitä on ymmärtäminen. Tiedän etten ymmärrä geeneistä mitään, koska en niiden toimintaa pystynyt yhdeksänvuotiaalle selittämään. Lupasin ottaa selvää. Tiedän etten ymmärrä selkäkipujen etiologiaa, koska niitä aiheuttavat niin monet asiat: lihakset, hermot, nivelet, nikamat, ties mitkä vielä.
Omasta sairaudestani tiedän niin paljon kuin maallikon on mahdollista tietää, mutta silti joudun jatkuvasti kyseenalaistamaan tietoni, koska lääketiede kehittyy valtavan nopeata vauhtia. - hoidettu
Inka kirjoitti:
Ymmärrän ainakin sen, ettei pidä puhua asioista, joista ei mitään ymmärrä. Eikä ainakaan tuputtaa niitä muille, jos ei itse vaivaudu opiskelemaan niin, että osaa selittää suomeksi.
Olen elämäni aikana tavannut aika monta lääkäriä, ja aina kun olen pyytänyt selittämään suomeksi, olen saanut selkeän vastauksen.
Ei ne ole sanonut : ymmärrän mä latinaa, mutta en osaa suomeksi kääntää.
Hanki lapsia, niin tiedät mitä on ymmärtäminen. Tiedän etten ymmärrä geeneistä mitään, koska en niiden toimintaa pystynyt yhdeksänvuotiaalle selittämään. Lupasin ottaa selvää. Tiedän etten ymmärrä selkäkipujen etiologiaa, koska niitä aiheuttavat niin monet asiat: lihakset, hermot, nivelet, nikamat, ties mitkä vielä.
Omasta sairaudestani tiedän niin paljon kuin maallikon on mahdollista tietää, mutta silti joudun jatkuvasti kyseenalaistamaan tietoni, koska lääketiede kehittyy valtavan nopeata vauhtia.Onko suomalainen lääketiede mennyt eteenpäin yhtä hyvin kuin suomalainen rakennustaito?
70% viime vuosina rakennetuista koulurakennuksista kärsii homevaurioista (lähteenä A-studio tänään). Tekee muuten hyvää lapsille, nykyteknologian koekaniineille!
Samalla 50-200 vuotta sitten rakennetut talot voivat hyvin. Missä vika? Mäkin olen lapsena nukkunut monta yötä 1800-luvun puolivälissä rakennetussa talossa ja se talo on yhä terveenä pystyssä.
Pitäisiköhän rakennustekniikan koulutuksessa palata vanhaan tietoon vai mikä auttaisi? ;)
Olisko sama aiheellista tässä lääketieteessäkin? - Inka
hoidettu kirjoitti:
Onko suomalainen lääketiede mennyt eteenpäin yhtä hyvin kuin suomalainen rakennustaito?
70% viime vuosina rakennetuista koulurakennuksista kärsii homevaurioista (lähteenä A-studio tänään). Tekee muuten hyvää lapsille, nykyteknologian koekaniineille!
Samalla 50-200 vuotta sitten rakennetut talot voivat hyvin. Missä vika? Mäkin olen lapsena nukkunut monta yötä 1800-luvun puolivälissä rakennetussa talossa ja se talo on yhä terveenä pystyssä.
Pitäisiköhän rakennustekniikan koulutuksessa palata vanhaan tietoon vai mikä auttaisi? ;)
Olisko sama aiheellista tässä lääketieteessäkin?Minne asti haluat mennä? Ainakaan minä en haluaisi takaisin kuusikymmentäluvulle, kun minun sairauteeni ei ollut hoitoa. Nykyään nuoret joilla on sama ongelma kuin minulla saavat diagnoosin nopeasti ja kivuttomasti nykyisillä kuvantamismenetelmillä, ja hoidon joko suonensisäisellä radiologisella operatiolla, tai säästävällä mikrokirurgisella leikkauksella.
Tosin silloin ei ollut onneksi nettiä, jossa kuka tahansa aivoton voi muka-opiskella muka-lääketiedettä. Ja tekstinpätkät siirtyvät sivulta toiselle käymättä välillä kenenkään aivoissa. - hoidettu
Inka kirjoitti:
Minne asti haluat mennä? Ainakaan minä en haluaisi takaisin kuusikymmentäluvulle, kun minun sairauteeni ei ollut hoitoa. Nykyään nuoret joilla on sama ongelma kuin minulla saavat diagnoosin nopeasti ja kivuttomasti nykyisillä kuvantamismenetelmillä, ja hoidon joko suonensisäisellä radiologisella operatiolla, tai säästävällä mikrokirurgisella leikkauksella.
Tosin silloin ei ollut onneksi nettiä, jossa kuka tahansa aivoton voi muka-opiskella muka-lääketiedettä. Ja tekstinpätkät siirtyvät sivulta toiselle käymättä välillä kenenkään aivoissa.Haluan olla siellä missä olen, mutta haluaisin myös ne hyvät asiat tänne lähelleni.
Haluaisin, että lapseni osataan hoitaa itseni lisäksi oikein. Haluan että lapseni saa käydä koulua homeettomassa koulussa.
Haluan, että se oikea osaaminen tulisi takaisin tänne huipputeknologian pariin, jossa valitettavan pahoja virheitä kovasti vilisee...
Katsopa vaikka Windowsin bugilistaa. Kuinka monta rekisteröityä bugia luulet siinä olevan? Senhän pitäsi olla teknologian huippua, koska se on käytössä sadoissa miljoonissa tietokoneissa..? Kaikkihan sitä käyttävät, vaikka se on ihan paska. Mutta onko vaihtoehtoa?
Vähän kuten tuo lääketiede... täynnä virheitä, mutta kaikki käyttävät sitä silti ihan kiltisti. ;)
Tai onhan se Linux ja MAC. Kuten on vaihtoehtohoitoa lääketieteellekin ;)
"By 1999, the number of reported incidents reached nearly 10,000 -- and during the first and second quarters of 2002, CERT reported incidents skyrocketed to more than 43,000."
http://www.crmbuyer.com/story/19514.html
Ja sama:
http://www.ectnews.com/story/19514.html
Tuossa listaa yhden ihmisen löydöksistä:
http://www.guninski.com/browsers.html
ja uutisia:
http://www.theinquirer.net/?article=11108 - Inka
hoidettu kirjoitti:
Haluan olla siellä missä olen, mutta haluaisin myös ne hyvät asiat tänne lähelleni.
Haluaisin, että lapseni osataan hoitaa itseni lisäksi oikein. Haluan että lapseni saa käydä koulua homeettomassa koulussa.
Haluan, että se oikea osaaminen tulisi takaisin tänne huipputeknologian pariin, jossa valitettavan pahoja virheitä kovasti vilisee...
Katsopa vaikka Windowsin bugilistaa. Kuinka monta rekisteröityä bugia luulet siinä olevan? Senhän pitäsi olla teknologian huippua, koska se on käytössä sadoissa miljoonissa tietokoneissa..? Kaikkihan sitä käyttävät, vaikka se on ihan paska. Mutta onko vaihtoehtoa?
Vähän kuten tuo lääketiede... täynnä virheitä, mutta kaikki käyttävät sitä silti ihan kiltisti. ;)
Tai onhan se Linux ja MAC. Kuten on vaihtoehtohoitoa lääketieteellekin ;)
"By 1999, the number of reported incidents reached nearly 10,000 -- and during the first and second quarters of 2002, CERT reported incidents skyrocketed to more than 43,000."
http://www.crmbuyer.com/story/19514.html
Ja sama:
http://www.ectnews.com/story/19514.html
Tuossa listaa yhden ihmisen löydöksistä:
http://www.guninski.com/browsers.html
ja uutisia:
http://www.theinquirer.net/?article=11108Sinä voit hoitaa lapsesi ihan niin hyvin kuin haluat. Voit jopa synnyttää hänet kotona. Syntymätodituksen taidat tarvita, jos haluat hänet Suomen kansalaiseksi. Ei ole pakko viedä neuvolaan, ei antaa rokottaa. Ei ole pakko laittaa kouluun, voit opettaa kotona. Ei ole pakko viedä lääkäriin eikä syöttää lääkkeitä.
Mutta silloin otat itse kaiken vastuun. Siitä vaan. - hoidettu
Inka kirjoitti:
Sinä voit hoitaa lapsesi ihan niin hyvin kuin haluat. Voit jopa synnyttää hänet kotona. Syntymätodituksen taidat tarvita, jos haluat hänet Suomen kansalaiseksi. Ei ole pakko viedä neuvolaan, ei antaa rokottaa. Ei ole pakko laittaa kouluun, voit opettaa kotona. Ei ole pakko viedä lääkäriin eikä syöttää lääkkeitä.
Mutta silloin otat itse kaiken vastuun. Siitä vaan.Jep. Valinnanvapautta onneksi on ;)
Kuten on kansan parannuskin kansanparannuksella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403711Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333304- 692918
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912760- 351778
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811739- 241589
- 281537
- 291519
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231514