missä kulkee raja?

sellaisen haluaisin

hei! meillä oli ennen siperianhusky, mustavalkoinen ja sinisilmäinen narttu.
koira oli ihana ja se eli jopa 15 vuotta ja siihen kerkesi kiintyä tosi paljon.
mutta siitä koirasta aika jätti jo vuosia sitten, mutta tulevaisuudessa haluaisin uuden koiran, huskyn, mustavalkoisen, sinisilmäisen.
mutta voiko sellaisia kriteerejä asettaa kun etsii itselleen huskypentua? voiko kasvattajalle sanoa että hakee juuri tuollaista koiraa? mitähän kasvattaja siitä ajattelisi? ja yleensähän se niin on, että kasvattaja valitsee ostajalle sopivan pennun, eikö niin? tottakai minulle kävisi vaikka harmaa ruskeasilmäinen tai mikä tahansa muu husky, mutta unelma olisi se mustavalkoinen...ja sitten kun on hommaamassa koiraa, niin eikö se pitäisi valita juuri sellainen koira mikä miellyttäisi eniten? mutta tuntuu tyhmältä valita toinen pentu koska se on erivärinen tai sillä ei ole sinisiä silmiä...otan mielellään neuvoja vastaan :)

16

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota,ei se nyt mikään paha mielestäni ole jos tiettyjä värejä hakee,onhan sama vaikka chow chown tai tanskandogin ostajalla,väreistä miellyttävin valitaan =)
      Ja kyllä se kannattaa etsiä omaa silmää miellyttävä :)

• Tersi

mutta olen miettinyt samaa kysymystä. Itse jos olisi kasvattaja niin kyllä keskittyisin siihen koiran luonteeseen ja ostajan kokemukseen enkä niinkään siihen väriin. Haluaisitko mieluummin esim aran ja ahdistuneen tai äkäisen mustavalkoisen, vai lempeän ja avoimen ruskean? Mielestäni se koiran väri ei kuitenkaan saa olla se tärkein kriteeri jolla pennun valitsee, ja tuskin kunnon kasvattaja tähän suostuisikaan.

• sellaisen haluaisin

jos pentueessa olisi esim yksi mustavalkoinen, arka ja pelokas ja muut esim. ruskeita, niin en haluaisi sitä mustavalkoista, luultavimmin etsisin uuden pentueen missä mustavalkoisia pentuja...eikös se niin olisi järkevintä?

• Tersi
        sellaisen haluaisin kirjoitti:

jos pentueessa olisi esim yksi mustavalkoinen, arka ja pelokas ja muut esim. ruskeita, niin en haluaisi sitä mustavalkoista, luultavimmin etsisin uuden pentueen missä mustavalkoisia pentuja...eikös se niin olisi järkevintä?

on myös tärkeetä että koira on ulkonäöllisesti sellainen jota on halunnut, joten etsi vaan niin kauan kunnes löydät semmoisen jolla on "haluamasi" luonne ja ulkonäkö. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kasvattaja voi katsoa pitkään jos ensimmäiseksi sanoo että haluaa juuri mustavalkoisen pennun. Olen miettinyt samaa kun haluasin ruskean mäyräkoiran, eihän siinä mitään pahaa ole.

• sellaisen haluaisin

no hyvä homma :) onko muuten miten harvinaisia suomessa ne mustavalkoiset? ainakaan niitä "punaisia" ei kovin paljoa näe.
        voiko kasvattaja laittaa enemmän hintaa pennulle, jos se on harvinaisemman värinen?

• Tersi kirjoitti:

on myös tärkeetä että koira on ulkonäöllisesti sellainen jota on halunnut, joten etsi vaan niin kauan kunnes löydät semmoisen jolla on "haluamasi" luonne ja ulkonäkö. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kasvattaja voi katsoa pitkään jos ensimmäiseksi sanoo että haluaa juuri mustavalkoisen pennun. Olen miettinyt samaa kun haluasin ruskean mäyräkoiran, eihän siinä mitään pahaa ole.

on aina ollut väri toiveita(kin)eikä ole kieroon katsottu sen takia ja aika monta koiraa on elämään mahtunut :)että kyllä voi kysyä ruskeata mäykkyä,ei kasvattaja sitä luultavasti ihmettele,sillä kasvattajallakin on varmasti omat väri mieltymykset :)

• Tersi

no hyvä homma :) onko muuten miten harvinaisia suomessa ne mustavalkoiset? ainakaan niitä "punaisia" ei kovin paljoa näe.
        voiko kasvattaja laittaa enemmän hintaa pennulle, jos se on harvinaisemman värinen?

noista mustavalkoisista huskeista mitään... Ruskeat (.l punaiset) mäyräkoirat eivät mielestäni ole mitenkään harvinaisia, kyllä niitä näkyy aika paljon eri kasvattajilla syntyvän. Ruskeaa lyhytkarvaista en kyllä ole luonnossa nähnyt ikinä mutta semmoisen haluaisin tämän laikullisen kaveriksi. Tämä laikullinen on mielestäni melko harvinainen mutta luulen että väri ei lisännyt hintaa, en tiedä. Voisihan se olla ihan järkevän kuulosta että harvinaisväriset olisivat vähän kalliimpia?!

• sellaisen haluaisin
        Tersi kirjoitti:

noista mustavalkoisista huskeista mitään... Ruskeat (.l punaiset) mäyräkoirat eivät mielestäni ole mitenkään harvinaisia, kyllä niitä näkyy aika paljon eri kasvattajilla syntyvän. Ruskeaa lyhytkarvaista en kyllä ole luonnossa nähnyt ikinä mutta semmoisen haluaisin tämän laikullisen kaveriksi. Tämä laikullinen on mielestäni melko harvinainen mutta luulen että väri ei lisännyt hintaa, en tiedä. Voisihan se olla ihan järkevän kuulosta että harvinaisväriset olisivat vähän kalliimpia?!

puhuin kyllä niistä "punaisista" huskyistä mutta ihan miten vaan :) niin no joo...oisihan siinä kuitenkin järkeä siinä...harmi vain :D

• Tersi
        davalyan kirjoitti:

on aina ollut väri toiveita(kin)eikä ole kieroon katsottu sen takia ja aika monta koiraa on elämään mahtunut :)että kyllä voi kysyä ruskeata mäykkyä,ei kasvattaja sitä luultavasti ihmettele,sillä kasvattajallakin on varmasti omat väri mieltymykset :)

antaako se minusta huonon kuvan jos haluan tietyn värisen? Luulen toisaalta että ei, koska onhan niillä kuitenkin aika paljon eroa että onko musta punaisin merkein vai punainen, vaikka sama rotu onkin. Ehkä kasvattaja sitten muodostaa mielipiteensä kun koko "myytkö koiran"-keskustelu on käyty. Ja tottahan se että jokaisella on kuitenkin se lempiväri näissä koirissakin.

• Tersi

puhuin kyllä niistä "punaisista" huskyistä mutta ihan miten vaan :) niin no joo...oisihan siinä kuitenkin järkeä siinä...harmi vain :D

vähän tossa sekaisin kun minä puhuin punaisesta mäyräkoirasta ja sinä sitten pelkästä punaisesta... mutta kuten sanoin, huskeista en tiedä mitään...

• sellaisen haluaisin
        Tersi kirjoitti:

vähän tossa sekaisin kun minä puhuin punaisesta mäyräkoirasta ja sinä sitten pelkästä punaisesta... mutta kuten sanoin, huskeista en tiedä mitään...

sitä sattuu :)

• Tersi kirjoitti:

antaako se minusta huonon kuvan jos haluan tietyn värisen? Luulen toisaalta että ei, koska onhan niillä kuitenkin aika paljon eroa että onko musta punaisin merkein vai punainen, vaikka sama rotu onkin. Ehkä kasvattaja sitten muodostaa mielipiteensä kun koko "myytkö koiran"-keskustelu on käyty. Ja tottahan se että jokaisella on kuitenkin se lempiväri näissä koirissakin.

voit ajatella asian näinkin,kun kerrot toiveestasi vaikka värin suhteen,niin kasvattaja tajuaa sun tutkineen rotua(siis jos ei muuten tiedä susta mitään) ja voi olla hyvillään kun tiedät millaisen tahdot :)
        toka vika ostokseni viivi...no,punaisen halusin,sitä pyysin vaan cinnamoniin vaihtui,koska se nyt vaan oli paras...mutta väriä taaskin olin toivonut :)

• Tersi
        davalyan kirjoitti:

voit ajatella asian näinkin,kun kerrot toiveestasi vaikka värin suhteen,niin kasvattaja tajuaa sun tutkineen rotua(siis jos ei muuten tiedä susta mitään) ja voi olla hyvillään kun tiedät millaisen tahdot :)
        toka vika ostokseni viivi...no,punaisen halusin,sitä pyysin vaan cinnamoniin vaihtui,koska se nyt vaan oli paras...mutta väriä taaskin olin toivonut :)

ajatteleeko kasvattaja että minä ajattelen että toi ruskea on niin söpö että haluan sen...? Ei muulla väliä, kohan on ulkonäöllisesti miellyttävä?

No mielestäni minulla on kyllä sen verran rodusta tietämystä että jos kasvattaja minun kanssa 10 minuuttia juttelisi niin ehkä ei noin ajattelisi.

• Tersi kirjoitti:

ajatteleeko kasvattaja että minä ajattelen että toi ruskea on niin söpö että haluan sen...? Ei muulla väliä, kohan on ulkonäöllisesti miellyttävä?

No mielestäni minulla on kyllä sen verran rodusta tietämystä että jos kasvattaja minun kanssa 10 minuuttia juttelisi niin ehkä ei noin ajattelisi.

sekin,suurin osa koirista menee kotikoiriksi ulkonäön perusteella ja kasvattaja sen myös tietää,aika pieni määrä koirista valitaan siksi että on lupaavia vaan siksi ne otetaan että on sitten silmääkin miellyttävä lemmikki.

• Tersi
        davalyan kirjoitti:

sekin,suurin osa koirista menee kotikoiriksi ulkonäön perusteella ja kasvattaja sen myös tietää,aika pieni määrä koirista valitaan siksi että on lupaavia vaan siksi ne otetaan että on sitten silmääkin miellyttävä lemmikki.

tulisi kuitenkin huomioida ensisijaisesti ostajan toiveet ja kyvyt koiran kasvattamiseen kun sopivaa pentua etsitään pentueesta. Hyvänä esimerkkinä ystäväni joka toivoi rauhallista pentua. Kun he menivät pentua hakemaan niin kasvattaja oli sanonut vain että tämä on aika tapaus. Pentu oli todella vilkas ja omapäinen jurottaja, ja kaverini oli kyllä helisemässä pennun kanssa. Kasvattaja siis "tarkoituksellisesti" sivutti ystäväni toiveet ja päätti itse diktaattorimaisesti minkä pennun antaa. Mielestäni tämmöinen toiminta ei ole ostajan eikä pennun edun mukaista.

• viivus

Miksikäs et voisi sanoa mikä väri miellyttää eniten.
      Onhan tanskangogejakin eri värejä ja osa kasvattajista kasvattaa vain yhtä tiettyä mikä ilmeisesti miellyttää heitäkin eniten.
      Itsekin halusin entisen mäyräkoirani kohdalla pentueen tummimman, sen ilmoitin jo ennen koirien syntymää, mutta valinta kävi helpoksi myös siksi että se pentu oli ainoa jonka syntymän näin.
      Eli kyllä pitäisin ihan normaalina väri toiveen esittämistä. :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      43
      4036
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      51
      3681
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3238
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      94
      3115
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      89
      2094
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2048
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1909
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      35
      1870
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      31
      1861
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1794
    Aihe