JTD Stiloa harkitseva kysyy

Draiveri

Olen vakavasti harkitsemassa joko uutta tai vähän ajettua Stilo JTD MultiWagonia. Koeajoin ja tykkäsin.

Olen surffailut tällä palastalla ja todennut että ainakin nämä alla luetellut ovat tyyppiongelmia ja tarkistettavia asioita. Onko muuta mitä kannattaisi tarkistaa ennen ostopäätöstä?

Listattuja ongelmia:
-polttimoiden vahidon hankaluus
-ajovalojen ohjaus ja pesurit
-ovien lukot
-iskarit
-helmojen maalin kuluminen
-aurauskulmat

Eikö muka kenelläkään ole ollut moottoripuolella ongelmia?

Onko kellään ruosteesta merkkiäkään?

Kehukaa joku! Auto nimittäin todella kiinnostaa (sanoo 3:n japsiautoa omistanut)!

Kerro hyvä syy olla ostamatta?

19

3571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wreyyu

Listattuja ongelmia:
      Totta. Vaihto on paskamainen homma.
      Ei ongelmia. Muutaman kerran lampunpesuri on (jäätynyt)jäänyt yläasentoon. Palautunut itsekseen.
      -ovien lukot
      Ei ongelmia
      -iskarit
      Ei ongelmia
      Takapyörien edessä olevasta kanttauksesta maali kuluu hiekkasuihkussa. Kiveniskuteipin laittaminen on suositeltavaa.
      -aurauskulmat
      Ei ongelmia

• ne "ongelmat"

Pitää paikkansa
      Ajovaloista meni vas. puolelta korkeussäätö. Vaihdettiin takuuseen
      -ovien lukot
      Ei ongelmia
      Ei ongelmia
      -aurauskulmat
      Ei ongelmia

Moottoripuolella ei ole ollut mitään ongelmia, (vm -03, ajettu nyt n. 90 tkm).

Lisäksi auto on suhteellisen pienikulutuksinen, keskikulutus reilusti alle 5 ltr/100 km (parhaimmillaan n. 4), hyväkulkuinen eikä tunnu tuottavan talvikaan vaikeuksia.

• Olet jo käynyt koeajolla. Palasit sieltä hymyssä suin hieman ihmettelevän oloisena, "mitä oikein tapahtui?". Seuraavaksi tajusit allekirjoittavasi kauppakirjaa? Nämä fiilikset jäivät omasta koeajosta.

Itse en pidä dieseleistä, mutta kävin huvikseni koeajolla, koska ystäväni aina hehkuttaa niitä VW:n dieseleitä. Ero on huomattava Fiatin eduksi! Ohituskiihtyvyys oli todella pontevaa vetoa ja kulutus MW:llä oli hämmästyttävän alhainen: alle 5 l/100km.

Oman Stiloni (100 -02) ainoa vika on ollut rikkoutunut sytytyspuola. Polttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa, koska en käytä valoja auringonpaisteessa pk-seudulla. Ajovalojen korkeuden säätöä ei ehkä kannata käyttää pesusta tulleessa autossa pakkasella. Ovien lukoissa ei ongelmia. Aurauskulmat ovat käyttäjän omaa syytä (ja tietenkin tienhoidon).

Älä osta punaista tai tummansinistä Stiloa. Nuo värit saavat auton näyttämään tylsältä, jos siis päädyt uuteen.

• Takuu3

....polttimoita en ole tarvinnut vaihtaa, koska en käytä ajovaloja auringonpaisteessa pääkaupunkiseudulla...vai miten se meni

Lain mukaan ajovaloja on Suomessa käytettävä kaikkina vuorokauden aikoina kaikkialla (myös taajamissa) ja kaikissa olosuhteissa..

Älä käytä ajovaloautomatiikkaa, eli sammuta valot katkaisijasta ja sytytä vasta startattuasi, niin ja käytä laadukkaita polttimoita.

• MOK

Kyllä se taitaa noiden Stilon (ja muidenkin merkkien) aurauksen kanssa olla niin, että ne saattavat olla jo tehtaalta lähtiessä enemmän tai vähemmän pielessä. Jos itse olisin ostamassa uutta autoa, käyttäisin sitä todennäköisesti heti uutena nelipyöräsuuntauksessa.

Toinen juttu sitten on, miten niitä pyörän kulmia pystyy säätämään. Tuossa emännän stilossa (5 ovinen hatchback JTD) on takapäässä kuskinpuolella pyöränkulmat kohdallaan, mutta vänkärin puolella aivan toleranssien äärirajoilla. Saapa nähdä, minkä verran se syö renkaita ja millainenhan se olisi ajaa jos kulmat olisivat kohdallaan... käyttäneekö Fiatti Peugeotin kanssa samaa alihankkijaa, kun siellä on myös tainnut olla takapään kanssa ongelmia.

Etupään olkapoikkeama oli myös aivan toleranssin rajalla, tosin molemmilla puolilla samalla tavalla.

Mikään hiljainen auto tuo emännän kärry ei ole, lieneekö wagoni hiljaisempi...

• stiilosti

Takapään kulmat on helppo laittaa kohdalleen jos ne ovat pielssä. Osta tarvikeliikkeestä lajitelma eripaksuisia (0,3, 0,5 ja 1 mm) säätölevyjä 28mm halkaisija ja 12 mm reikä ja tilaa aika mittapenkkiin. säätölevyt mukana menet penkkiin, mittaatte kulmat ja pienellä laskutoimituksella laskette poikkeaman milleissä, löysätään (6-8 mm)navan kiinnityspultit 4 kpl 15 mm kanta, irroita se tai ne pultit yksitellen jotka tarvitsevat täytteen ja pujotatte säätölevyn/t ja pultit kiinni. Mittaatte lopputuloksen jos ei mennyt kerralla kohdalleen uusitaan työ sen mukaan.
        Meikäläisen stilon on muuten kuin ajatus eikä mitään muita vikoja. Pyörien kulmat ovat uusissa autoissa hyvin usein pielessä laatumerkeissäkin mm Audissa hyvin yleinen.

• MOK
        stiilosti kirjoitti:

Takapään kulmat on helppo laittaa kohdalleen jos ne ovat pielssä. Osta tarvikeliikkeestä lajitelma eripaksuisia (0,3, 0,5 ja 1 mm) säätölevyjä 28mm halkaisija ja 12 mm reikä ja tilaa aika mittapenkkiin. säätölevyt mukana menet penkkiin, mittaatte kulmat ja pienellä laskutoimituksella laskette poikkeaman milleissä, löysätään (6-8 mm)navan kiinnityspultit 4 kpl 15 mm kanta, irroita se tai ne pultit yksitellen jotka tarvitsevat täytteen ja pujotatte säätölevyn/t ja pultit kiinni. Mittaatte lopputuloksen jos ei mennyt kerralla kohdalleen uusitaan työ sen mukaan.
        Meikäläisen stilon on muuten kuin ajatus eikä mitään muita vikoja. Pyörien kulmat ovat uusissa autoissa hyvin usein pielessä laatumerkeissäkin mm Audissa hyvin yleinen.

... olekaan hitsaamalla kasattu!

• stiilosti
        MOK kirjoitti:

... olekaan hitsaamalla kasattu!

Kyllä se on hitsattu, mutta ei ne pyörän navat ole hitsattu vaan pulteilla kiinni, sen kuin vilkaiset alle. Selostamani säätötyö on ihan ok ja Deltakin tekee sen niin. Siitä vain töihin, on tosi simppeli juttu, tarvitaan vain hyvät mittalaitteet ja muutama hassu työkalu. Ostin kyseiset säätölevyt Wyrth tuotteita myyvästä ruuvikaupasta ja olen nähnyt niitä autotarvikeliikkeissäkin.

• MOK
        stiilosti kirjoitti:

Kyllä se on hitsattu, mutta ei ne pyörän navat ole hitsattu vaan pulteilla kiinni, sen kuin vilkaiset alle. Selostamani säätötyö on ihan ok ja Deltakin tekee sen niin. Siitä vain töihin, on tosi simppeli juttu, tarvitaan vain hyvät mittalaitteet ja muutama hassu työkalu. Ostin kyseiset säätölevyt Wyrth tuotteita myyvästä ruuvikaupasta ja olen nähnyt niitä autotarvikeliikkeissäkin.

... vielä auto sadaan!! Minä en tosiaan sitä taka-akselia niin tarkasti tutkinut - luotin siihen kun asentaja sanoi, ettei asialle mitään voi tehdä. Ei stilo kovin tuttu auto tainnut olla hänellekään.

• stiilosti
        MOK kirjoitti:

... vielä auto sadaan!! Minä en tosiaan sitä taka-akselia niin tarkasti tutkinut - luotin siihen kun asentaja sanoi, ettei asialle mitään voi tehdä. Ei stilo kovin tuttu auto tainnut olla hänellekään.

Että saat kulmat kuntoon. Minä ainakin onnistuin Vianorin asentajan kanssa loistavasti. Tilanne oli niin, että minulla oli tieto sekä osat ja Vianorin asentajalla työkalut ja mittalaite. Hintaa tuli 60e, kyseessä oli vaimon kauppa-auto Stilo 1,25 3D

• stiilosti
        stiilosti kirjoitti:

Että saat kulmat kuntoon. Minä ainakin onnistuin Vianorin asentajan kanssa loistavasti. Tilanne oli niin, että minulla oli tieto sekä osat ja Vianorin asentajalla työkalut ja mittalaite. Hintaa tuli 60e, kyseessä oli vaimon kauppa-auto Stilo 1,25 3D

Hanki niitä säätölevyjä 3 kpl kutakin, ettei tarvitse keskeyttää työtä. Ajatus menee näin: jos auraa > etupultteihin ylös/alas lisää, jos pystykallistuma sisään > yläpultteihin etu/taka lisää jne. Jos mittaus näyttää hyvin pientä virhettä jo 0,3 mm korjaa tilanteen. Siitä vain työhön, 1/2-1 tuntia ja ok, suurin vaiva on mittaaminen (mittalaitteiden asennus).

• MOK
        stiilosti kirjoitti:

... itse pitäisi tietää asioista jotta osaa vaatia.

Siinä emännän stilon etupäässä oli auraukset muuten todella pahasti pielessä - entinen omistaja oli ajanut eturenkaat sisälaidalta melkein sileäksi. Kulmat olivat olleet pielessä todennäköisesti jo tehtaalta lähtiessä - ne sentään saatiin tuossa ensimmäisessä säädössä jotakuinkin kohdalleen.

• stiilosti
        MOK kirjoitti:

... itse pitäisi tietää asioista jotta osaa vaatia.

Siinä emännän stilon etupäässä oli auraukset muuten todella pahasti pielessä - entinen omistaja oli ajanut eturenkaat sisälaidalta melkein sileäksi. Kulmat olivat olleet pielessä todennäköisesti jo tehtaalta lähtiessä - ne sentään saatiin tuossa ensimmäisessä säädössä jotakuinkin kohdalleen.

Takapää kuntoon. Turvallisia kilometrejä !!!

• stilo100active-02

Nämä viat ainakin yleisiä bensamalleissa
      Turvatyynyn varoitusvalo jää palamaan, ja piippari siitä varoittelee pari kertaa liikkeelle lähdön jälkeen. Syynä jonkin turvatyynyn heikko vastus, eli yhdistysproblemaa jossain liittimessä. Vika on hyvin yleinen käsittääkseni. Usein istuin turvatyyny syynä (penkin liikuttelu)

Itselläni myös pakkaskelillä sensor failure ilmoitus, ja moottorin vikakoodi jää palamaan. Syynä imuilman paineentunnistin (heikko signaali), vika ilmenee tyhjäkäynnin epätasaisuutena, tai moottorin sammumisena tyhjäkäynnillä.Vika poistuu kelin lauhduttua, mutta vikakoodi jää palamaan. Nollaus onnistuu bosch-testerillä autosähköliikkeessä tai D-A:lla

ELi pikkuvikoja, mutta joillekin harmillisia. JTD-mallissa tuskin tuota paineentunnistin onglemaa

• Kemu69

Suurin osa kerrotuista vioista esiintyy lähinnä vuoden 2002 malleissa. Vuodesta 2003 alkaen Stilon sähköjärjestelmä uusittu ja viat saatu lähes katoamaan.

• Fiat

04 jtd ajettu 60.000tkm.
      Viat:lähivalo polttimot vaihdettu 25.000tkm.Sen jälkeen siirryin käyttämään sumareita taajama ajossa "integroidut sumarit"poliisit eivät ole noteeranneet ratsioissa kyseisten valojen poltosta mitään.
      Koiranluut menivät vaihtoon 60.000tkm huollossa.
      Ei muita ongelmia.
      Kulutus pyörii kaupunki ajossa 6.1-7.1litraa satasella jossa keskinopeus on ajotietokoneen mukaan 25-35km tunnissa eli helsinki ruuhka ajoa.
      Maatieajoa on ollut vähemmänlaisesti joten siitä ei kulutuksen puolesta ole tietoa.

• lfgkjfgj

Maantiekulutus pieni, kesäkeleillä Rmki-Tre-Jkylä ja takaisin keskikulutus oli 4.7 l/100km.

Moottori tosi hienosti vetävä ja miellyttävä.

Vakiovarusteinen kaukosäätö-Webasto on kiva laite näillä pakkasilla, mutta isoman akun tarvitsisi. Lämmityslaitteen tehokin on hyvin näillä keleillä riittänyt. Pakkaskelin keskikulutus on asettunut tuonne 5.2 litran tuntumaan sekalaisesa ajossa. Muutenkin olen ollut positiivisesti yllättynyt Fiatin talviominaisuuksista.

Mielestäni tosi mukava ajettava, mikäli ohjauksessa huomaa aluksi jotain outoa, tämä tunne katoaa muutamassa päivässä. Maantieajossa suuntavakavuus on joka tapauksessa lähinnä junaluokkaa.

Tilaa riittää, ja kuormankantokyky on selkeästi parempi kuin monien kilpailevien merkkien farkuissa.

Se insinööri tms. joka ajovalojen umpiot ja niiden sijoituksen on "suunnitellut" pitäisi kuitenkin viedä kiireellä aitan taakse ja ampua.

Konetila on hyvin koteloitu alapuolelta ja pysyy hämmästyttävän siistinä kurakeleilläkin.

Omaani teetätin Dinolin täyden ruostesuojauksen joka maksoi kyllä aika lailla. Nyt ei tarvitse ruostetta edes pelätä, ja samalla auton sisämelu putosi korvin kuultavasti, eli ainakin 3db.

En tiedä onko uusissa takaovien takareunan ja lokasuojan reunan välissä jo kiveniskusuojateipit tehdasasennuksena, mutta jos ei ole, vaadi ne laitettavaksi ennen auton luovutusta.

• stilottaja

Kannattaa huomioida näillä pakkasilla että tuo automaatti webasto lisää polttoaineen kulutusta noin pari litraa/100km

• lhgjlkjlj
        stilottaja kirjoitti:

Kannattaa huomioida näillä pakkasilla että tuo automaatti webasto lisää polttoaineen kulutusta noin pari litraa/100km

Se Webasto kuluttaa 0.6 litraa tunnissa täydellä teholla, lisätäkseen kulutusta kahdella litralla/100km keskinopeuden pitäis olla 33km/h...

Ja siinä Webastossa on myös puoliteho, jolla se vie vain 0.3 litraa tunnissa.

Ajossa se todennäköisesti ihan paukkupakkasia ja ryömintänopeuksia lukuunnottamatta käyttää tuota pienempää tehoa, jos edes sitä.

Nimittäin jo noin 80km/h nopeudella Webasto ei enään käy ollenkaan alle 15 asteen pakkasilla alkulämpenemisen jälkeen.

Webaston vaikutus kulutukseen on ainakin minun kokemusteni mukaan niin pieni että se peittyy muiden tekijöiden alle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe