Kannattaako rst-heloja ja muuta venetavaraa tilata Biltemasta, paikallisten liikkeiden hintoihin verrattuna todella edullisia, esim. rst-vaijerit ovat hinnaltaan murto-osan siitä mitä liikkeissä muuten.
Bilteman venetarvikkeet
28
10846
Vastaukset
- ei kannattaisi
Mitä olen B:n heloja katsellut niin eivät näytä mitenkään eroavan kalliimmista.
Merelle ei ehkä kyllä RST:tä kannata laittaa ulos.- Helanteri
Bilteman luettelossa on helojen materiaaliksi ilmoitettu AISI 316. Tuo merkintä viittaa ns. haponkestävään teräkseen (HST tai HAST). "Tavallinen rosteri" eli "ruostumaton teräs" eli RST olisi AISI 304.
AISI = American Iron and Steel Institute.
Biltemassa on kokemusteni mukaan ollut myynnissä etupäässä hintaansa nähden asiallista tavaraa. Kehnompaakin kamaa joukkoon toki mahtuu. Venehelat ovat mielestäni olleet aivan kelvollista tavaraa.
- /LAATU
Suhde enempi kuin kohdallaan ja helat ylipäänsä hyviä. Osta pois.
- Katsastusmies-1
ensin. BILTEMAssa kuten muissakin liikkeissä on tavaraa laadultaan laidasta laitaan. Kun itse pääsee näkemään ja tunnustelemaan löytää BILTEMAsta aivan kelpo tuotteita usein kohtuuhintaan.
Postitilauksena tulevia tuotteita ei pääse ennakkoon itse näkemään, joten voi joskus tulla yllätyksiä.
Heloissa ei pitäisi tulla yllätystä materiaalin korroosionkeston suhteen mikäli käytetty materiaali on ilmoitettu, kuten yllä on mainittu.
Veto- ja murtolujuuksien suhteen ei aina voi olla varma, ei edes "merkkiliikkeissä". Nuo lujuudet kun ovat usein myös konstruktio- ja valmistustavasta riippuvia, ei yksinomaan käytetyn metallin laadusta. Maalasijärki on usein poikaa hankintaasioissa. - ankkurit
toimivat ainakin ihan jees.
- xxxxx
RST takoittaa "Ruostumatonta". HST tarkoittaa "haponkestävää".
Eli jos kiinnitätte HST-helan RST-ruuveilla, ruuvit syöpyvät aivan varmasti. Jos kyseessä on lämppärin hormi, tämä on tosiasia jo kuukaudessa.
Mielestäni hyvää Biltemassa on hyvää että ne ilmoittavat teknisesti tarkasti mitä ne myyvät. Suurin osa heidän tuotteistaan ovat vähintään "hyvä keskitasoa".
Esim. Saab SU-kaasarin vaimennuskalvo: (tuollainen kumipessari, gynekologilla asennettuna maksa vähemmän), 16 € Länsiautolla. Sama osa Biltemalla 1.20 € (sama valmistaja!).
Eli kannatta ostaa, rahyan arvoisia tuotteita!- ovat
nuo saamasi rst ruuvit,itse kiinnitin tuollasen savutorven sekä targakaaren (kummatkin hst)keltapassivoiduilla ruuveilla "väliaikaisesti" 4 vuotta sitten,usko tai älä,yhdessä hiukka pintaruostetta, muut ihan kunnossa.muutoin olen kanssasi samaa mieltä.
- XXX
Tässä esimerkki siitä, kun säästää väärässä paikassa !
http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=Masto-nurin
Olin itse paikalla Helsingholmissa, kun yhtäkkiä rauhallisessa kesäillassa (Tuulta- Kysyn vaan
Eihän vanttiruuvin haarukka saisi murtua kuten linkin kuvissa. Onkohan asennus ollut asianmukainen. Useimmiten näkee, että vanttiruuvi kiinnitetään suoraan rikipultilla rustirautaan ja vielä niin, että liitoskohtaan tulee kulma. Ei ole ihme jos silloin käy kuten kuvissa. Nivelkohdissa pitää aina varmistua siitä, että ei tule vääntöä. Tässä voi käyttää togglea tai muuta vastaavaa niveltä. Hyvälaatuisissa vanttiruuveissa tuo nivellys on jo valmiina.
- Caaleppi
Bilteman vanttiruuveissa on sama aisi luokitus kuin venetarvikeliikkeessä, kuitenkin halvempi hinta...
Mikäli teräs vanttiruuvissa olisi laadukasta se kait vääntyisi eikä murtuisi?
Juuri vanttiruuveja ja muita rikiin liittyviä heloja olen tilaamassa ...! - janne
Caaleppi kirjoitti:
Bilteman vanttiruuveissa on sama aisi luokitus kuin venetarvikeliikkeessä, kuitenkin halvempi hinta...
Mikäli teräs vanttiruuvissa olisi laadukasta se kait vääntyisi eikä murtuisi?
Juuri vanttiruuveja ja muita rikiin liittyviä heloja olen tilaamassa ...!Niin, samaa AISI 316 -terästä ovat. Nuo kuvissa näkyvät ruuvit eivät ole, sillä ovat selvästi ruosteessa. AISI 316 on haponkestävä teräs, joka ei ruostu. Olisivatko nuo pettäneet ruuvit siis jotain vanhempaa mallia?
Jos ostat veneliikkeestä heidän halvimmat ruuvinsa, niin saat varmaankin ihan samat kuin Biltemastakin, maksat vain enemmän. Varmistuaksesi laadusta, voit ostaa kalliimmat, mutta äkkiä pelkkien vanttiruuvien uusiminen tulee maksamaan satoja euroja, mikä ainakin omasta mielestäni on aivan kohtuutonta. Itselläni on myös vanttiruuvien uusiminen edessä. Ajattelin ostaa Biltemasta pykälää isommat, jolloin ei pitäisi olla pelkoa hajoamisesta. - Viki
Ottamatta kantaa vanttiruuvin valmistajaan, niin ihan opettavainen kuvatarina. Mutta sen lisäksi, että opetuksena on hyvien helojen käyttö (hajovat nekin, seuraa Volvo Ocean Racea), niin...
- tietty kannattaa hiplata niitä heloja, tuossa on pettänyt etustaagin vanttiruuvi. Se saattaa osatakilaveneessä olla aina samassa asennossa ja tarkastamatta vuosikausia. Muutenhan tuon murtuman olisi huomannut ja todennäköinen pettäminen olisi tapahtunut kiristysvaiheessa.
- osatakilaveneessä, jossa on vain yksi eteenpäin tukeva vaijeri, fokan falli kannattaa jättää kiinni keulakaiteeseen tai halssikulman kansihelaan.
- satamassa takastaagi löysälle, etustaagia tiukkaavat kuitenkin dirkki/lazy jacksit (etenkin jos puomin päälle joku horjahtaa tai ison skuutti on tiukalla), ks. satamakuva haveriveneestä
http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album11&id=VENEEST_059 - Caaleppi
janne kirjoitti:
Niin, samaa AISI 316 -terästä ovat. Nuo kuvissa näkyvät ruuvit eivät ole, sillä ovat selvästi ruosteessa. AISI 316 on haponkestävä teräs, joka ei ruostu. Olisivatko nuo pettäneet ruuvit siis jotain vanhempaa mallia?
Jos ostat veneliikkeestä heidän halvimmat ruuvinsa, niin saat varmaankin ihan samat kuin Biltemastakin, maksat vain enemmän. Varmistuaksesi laadusta, voit ostaa kalliimmat, mutta äkkiä pelkkien vanttiruuvien uusiminen tulee maksamaan satoja euroja, mikä ainakin omasta mielestäni on aivan kohtuutonta. Itselläni on myös vanttiruuvien uusiminen edessä. Ajattelin ostaa Biltemasta pykälää isommat, jolloin ei pitäisi olla pelkoa hajoamisesta.Hain merkkiliikkeestä vanttiruuvit jotka tosin maksoivat 3kertaa enemmän kuin Bilteman, näyttävätkin kyllä tosi hyviltä !
Ainakaan eivät ole haperosta aineesta, eikä mitään hitsaussaumoja ratkaisevissa paikoissa. - Viki
Caaleppi kirjoitti:
Hain merkkiliikkeestä vanttiruuvit jotka tosin maksoivat 3kertaa enemmän kuin Bilteman, näyttävätkin kyllä tosi hyviltä !
Ainakaan eivät ole haperosta aineesta, eikä mitään hitsaussaumoja ratkaisevissa paikoissa.Jessus, vai on pilteeman vanttiruuveissa hitsaussaumoja!!!
- Caaleppi
Viki kirjoitti:
Jessus, vai on pilteeman vanttiruuveissa hitsaussaumoja!!!
Bilteman luettelossa haarukat näyttävät valetuilta mutta näin parissa liikkeessä vaasassa ruuveja joissa haarukka oli hitsattu ilman läpivientiä kierreosaan, epäilytti että hitsaus voi revetä.
- Toivo
Viki kirjoitti:
Jessus, vai on pilteeman vanttiruuveissa hitsaussaumoja!!!
onko Bilteman vanttiruuveissa hitsausta tai ei sitä en tiedä. Mutta sen tiedän että sillä ei ole kestävyyden kanssa mitään tekemistä.Kyse on vain siitä onko se hitsaus oikein tehty. Koneistettu voi olla yhtä lailla heikompi, koneistamalla jostain liian ohueksi tai raakaaineen valuvian takia.Kyllä hitsaus on nykypäivänä niitä tärkeimpiä ja luotettavampia liitostapoja.
- Osku
Bilteman venetarvikkeista ei juurikaan ole. Syynä se, että olen vähän epäröinyt hankkia niitä sen kokemuksen perusteella, mitä on Bilteman muista tavaroista. Osa on ollut hyvinkin hintansa arvoista, mutta osa täyttä roskaa. Veneeseen tehtävissä hankinnoissa rima on sen verran korkealla, ettei juuri viitsi riskejä ottaa.
- pappa
Katselin kuvia murtuneesta helasta. Sellaista kauppaa kuin Biltema ei varmasti ole ollut silloin kun tuo hela on syntynyt.On vaan senverran vanhan näköinen.Meillä ihmisillä on taipumus aina löytää syy jostakin muualta kuin itsestämme.Masto kaatuu,Bilteman syy. Auto suistui tieltä,huonot renkaat.Jne.
- stento-z
Ei kannata säästää noissa heloissa varsinkin jos on kallis vene.En nyt muista mikä lehti teki kokeita noista kiinnitys hakasista ja Bilteman oli huomattavastikkin heikommat,joten varmempaa on ostaa tunnetun valmistajan heloja.Halvat helat ja muut tehdään halvalla ja laatu voi olla kirjavaa vaikka ne näyttää samanlaisilta niinmateriaali ratkaisee
- veneeseen
EI KANNATA !!
ehkä maalarinteippiä tms, mutta ei mitään millä on turvallisuuden kanssa tekemisissä, tai jolla on joku kestävyysvaatimus. Sama pätee auton-osiin. Kokemusta on. - Biltema
Moniko suomalainen masto firma tai purjeveneen valmistaja käyttää Bilteman heloja?
- B:n omistaja
Ei varmaan yksikään suomalainen, mutta Bavarian on varmaan ihan pakko käyttää niitä. Nehän on ihan paskoja veneitä ainakin tämän palstan mukaan.
Ja kölit on kiinni Bilteman pulteilla... - äijä
B:n omistaja kirjoitti:
Ei varmaan yksikään suomalainen, mutta Bavarian on varmaan ihan pakko käyttää niitä. Nehän on ihan paskoja veneitä ainakin tämän palstan mukaan.
Ja kölit on kiinni Bilteman pulteilla...Materiaalilla ei oleellista merkitystä kunhan jotain Aisi ... on ,vaan katsokaa että se on takomalla valmistettu,näkee silmällä.
- Murtolujuus 800kg
Minulla on monta vuotta ollut 12mm jousihaka 25-339 käytössä veneen n.1200Kg kiinnityksissä.
Niin vaan kävi että marraskuun myskyssä kaksi veneen keulassa olevat jousihakaa oikesi (köysissä oli saman firman kumijoustimet).
Mikä mieletön tuuri, takana pojussa oleva kesti eikä lähes tyhjässä laiturissa aiheutunut omalle eikä muiden veneelle vahinkoa.
Köysien testejä on alan lehdissä näkynyt mutta muista kiinnitys hilskoista en ole juttuja nähnyt, toivoisin näkeväni !!.- Hanzo1
Ikivanhaan keskusteluun jatkoa.
Katselin noita Bilteman jousihakoja ja ihmettelin että miten tässä 12mm (25-339) murtolujuus on 800kg.
Ja Tuotenro 251073 10mm haassa murtolujuus on 2100kg. Onkohan siinä kirjoitusvirhe vai liittyykö se jotenkin haan muotoon?
- mustafamarine
Elkää laittako veneisiinne hst/rst osia. Hst ja Rst molemmat ovat seostettuja ja se aiheuttaa sen, että ne väsyy poikki edestakaisesta kuormituksesta. Koskee kaikkia osia, vaikka edestakainen kuorma on kuinka pieni ja vaikka kuinka järeätä materiaali niin joskus katkee, vain ajan kysymys.
Oikea Teräs ei väsy jos oikein mitoitettu. - Jälkeenpäin itkemmä
Voin kuvitella vene 100 000€ ja Bilteman helat.
- Hyviä ovat
Minulle ovat Bilteman helat riittäneet täysin. Mitään ongelmia ei ole ollut. Kaikki, mitä olen ostanu on toiminut ja kestänyt erittäin hyvin.
Toisaalta en ole ikinä missään oikeassa venetarvikeliikkeessä edes käynytkään, niin en tiedä mitä vaille olen jäänyt...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760