Apua!
Maailma vähän heilahti klo. 8.15 tänä aamuna. Pissin predictor-tikkuun ja keskelle tuli suuri ja selvä punainen täplä raskauden merkiksi. Nyt iski PANIIKKI!! Mitä mun nyt kuuluu tehdä? Mihin soittaa ja mihin mennä, miten edetä tämän alkuraskauteni kanssa? Olen kyllä jo 27-vuotias nainen ja vauvalle tulee hyvä koti, molemmilla meillä mieheni kanssa on vakityö ja ollaan yhdessä oltu iät ja ajat.
Mutta KOSKAAN ENNEN en ole raskaana ollut ja en tiedä mitä nyt kuuluu tehdä. Mihin täällä Tampereen seudulla kuuluu ottaa yhteys?
Minulla kun ei ole edes äitiä jolta kysellä. Kuten tästä viestistä huomaatte, niin olen vähän sekaisin asiasta vielä :)
Auttakaa nyt avutonta.
Ja kertokaa myös millaisia oireita teillä on näin aluksi ollut. Miksi vatsassa on kuitenkin koko ajan sellainen samanlainen tunne, kuin että kuukautiset alkaa, vaikka olen selvästi testin mukaan raskaana?
Voi että olen sekaisin.
Ehkä kun tästä kohta tokenen osaan olla myös iloinen ja onnellinen.
Mitä NYT teen?!
8
1468
Vastaukset
- blondi-72hki
Olen todella iloinen puolestasi! Tilaa aika terveyskeskukseen ja siitä se lähtee itsestään rullaamaan. Mulla ei alkuaikoina ollut mitään oireita,vatsa vain oli jatkuvasti kipeä mutta kun olin päässyt 3kk yli alkoivat pahoinvointi ym vaikka yleensä se on toistepäin.
- - lapsen haluava-
Jos tiedät alueesi neuvolan, niin soita sinne ja selitä asia. Tai soita terveyskeskukseen, sieltä kyllä neuvotaan sinua eteenpäin. Toivon sinulle, miehellesi ja tulevalle vauvallesi kaikkea hyvää.
- tampereen plikka
Onnittelut plussauksesta!Soita oman asuinalueesi neuvolaan,saat ajan sinne ja homma alkaa eteneen.
- aloittaja..
Kiitos kaikille vastauksista! Soitin siis alueeni neuvolaan ja sain ajan kuun lopulle. Olo on ihan sekava, koko ajan ravaan tikulla katsomassa, että vieläkö täplä näkyy ja koko ajan mulla on tunne, että soitin turhaan sinne neuvolaan, että en kumminkaan ole raskaana. Ihmeellisiä tuntemuksia. Rupesinkohan jo nyt pelkäämään että jotain pahaa tapahtuu ja raskaus meneekin kesken??! Onko muilla ollut näitä tuntemuksia?
Ja kun vielä olen yksin kotona, kun olen sairaslomalla. Mulla kun oli/on sellainen väsynyt ja vetämätön olo ja kävin lääkärissä joka totesi, että mulla on jonkin asteinen viirus. Varsinainen viirus onkin!!
Milläköhän kertoisin miehelleni ja kannattaako teidän mielestänne kertoa vielä tässä vaiheessa, kun raskausviikkoja on varovaisten laskujen mukaan 5?
Huh huh tätä oloa :) - milla
aloittaja.. kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Soitin siis alueeni neuvolaan ja sain ajan kuun lopulle. Olo on ihan sekava, koko ajan ravaan tikulla katsomassa, että vieläkö täplä näkyy ja koko ajan mulla on tunne, että soitin turhaan sinne neuvolaan, että en kumminkaan ole raskaana. Ihmeellisiä tuntemuksia. Rupesinkohan jo nyt pelkäämään että jotain pahaa tapahtuu ja raskaus meneekin kesken??! Onko muilla ollut näitä tuntemuksia?
Ja kun vielä olen yksin kotona, kun olen sairaslomalla. Mulla kun oli/on sellainen väsynyt ja vetämätön olo ja kävin lääkärissä joka totesi, että mulla on jonkin asteinen viirus. Varsinainen viirus onkin!!
Milläköhän kertoisin miehelleni ja kannattaako teidän mielestänne kertoa vielä tässä vaiheessa, kun raskausviikkoja on varovaisten laskujen mukaan 5?
Huh huh tätä oloa :)Itsellä oli aivan samat tuntemukset ja olin monta päivää melko toimintakyvytön ja kuin puulla päähän lyöty. Välittömästi plussaamisen jälkeen alkoi kamala huoli keskenmenosta. Se on ihan normaalia ja raskauden edetessä niitä kaikennäköisiä huolia kyllä tulee taatusti myös lisääkin,mutta sekin kuuluu asiaan. Itse kerroin miehelleni heti plussaamisen jälkeen. Toisin sanoen menin kädet ja jalat täristen hänen luokseen raskaustestitikku kädessä ja aloin itkemään (ilosta,hämmennyksestä,pelosta,ties mistä..!). En tosiaan olisi pystynyt pitämään asiaa salassa hetkeäkään mieheltäni ja miksi olisi pitänytkään,hänhän on ihan yhtä lailla hommassa mukana kuin minäkin. Ja iloinen ja melko yhtä sekavissa tunnelmissa oli hänkin uutisen kuultuaan kuin minäkin. Kyllä asian sulatteluun varmaan kaikilla menee se oma aikansa. Itsellä asia konkretisoitui kunnolla vasta niskapoimu-ultrassa,koska ennen sitä sydänääniä ei saatu neuvolassa kuulumaan (mikä sekin on ihan normaalia niin alussa raskautta). Oli käsittämättömän mahtavaa nähdä pienen pieni,kuuden sentin mittainen ihmisenalku heiluttamassa käsiään ja jalkojaan ja taustalla sydänäänet löivät kuin tuhatta ja sataa. Raskautesi on tosiaan vasta ihan aluillaan ja pitkä ja opettavainen matka on vielä edessä ennenkuin vauva makaa käsivarsillasi. Onnea matkaan ja kaikkea hyvää sulle!!!
- aloittaja..
milla kirjoitti:
Itsellä oli aivan samat tuntemukset ja olin monta päivää melko toimintakyvytön ja kuin puulla päähän lyöty. Välittömästi plussaamisen jälkeen alkoi kamala huoli keskenmenosta. Se on ihan normaalia ja raskauden edetessä niitä kaikennäköisiä huolia kyllä tulee taatusti myös lisääkin,mutta sekin kuuluu asiaan. Itse kerroin miehelleni heti plussaamisen jälkeen. Toisin sanoen menin kädet ja jalat täristen hänen luokseen raskaustestitikku kädessä ja aloin itkemään (ilosta,hämmennyksestä,pelosta,ties mistä..!). En tosiaan olisi pystynyt pitämään asiaa salassa hetkeäkään mieheltäni ja miksi olisi pitänytkään,hänhän on ihan yhtä lailla hommassa mukana kuin minäkin. Ja iloinen ja melko yhtä sekavissa tunnelmissa oli hänkin uutisen kuultuaan kuin minäkin. Kyllä asian sulatteluun varmaan kaikilla menee se oma aikansa. Itsellä asia konkretisoitui kunnolla vasta niskapoimu-ultrassa,koska ennen sitä sydänääniä ei saatu neuvolassa kuulumaan (mikä sekin on ihan normaalia niin alussa raskautta). Oli käsittämättömän mahtavaa nähdä pienen pieni,kuuden sentin mittainen ihmisenalku heiluttamassa käsiään ja jalkojaan ja taustalla sydänäänet löivät kuin tuhatta ja sataa. Raskautesi on tosiaan vasta ihan aluillaan ja pitkä ja opettavainen matka on vielä edessä ennenkuin vauva makaa käsivarsillasi. Onnea matkaan ja kaikkea hyvää sulle!!!
Niin kyllä mäkin ajattelin kertoa heti tänään kun mies on töistä kotiutunut ja hiukan henkeä vetänyt. En pysty mieheltäni mitään salaamaan..
Kauheaa kun tilanne on niin uusi ja niin pinnalla, etten kunnolla uskaltanut aamupalaakaan syödä, kun en enää ole yhtään varma, mitä saa ja mitä ei saa syödä.. Söin kuitenkin ihan normaalisti leipää ja teetä..
Mitä kaikkea kannataa syömisissään välttää ehdottomasti??
Sitten on vielä eräs huolenaihe.. koska kannattaa ja täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle ja työkavereille? Onko ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen viisasta kertoa? Onneksi mulla on ihanat työkaverit ja ihan jees pomokin. Tosin juuri edellisviikolla selvisi, että eräs työkaverini on myös raskaana ja meillä on melko pieni työporukka, joten ajankohta voi olla vähän huono.. mutta se ei kai ole mun päänsärky, vaan pomon..
Anteeksi nyt kun olen tuntojani tänne purkanut, mutta en oikein juuri nyt keksi muutakaan "kanavaa" jossa ajatuksiani jakaa.. - LA 24.8.
aloittaja.. kirjoitti:
Niin kyllä mäkin ajattelin kertoa heti tänään kun mies on töistä kotiutunut ja hiukan henkeä vetänyt. En pysty mieheltäni mitään salaamaan..
Kauheaa kun tilanne on niin uusi ja niin pinnalla, etten kunnolla uskaltanut aamupalaakaan syödä, kun en enää ole yhtään varma, mitä saa ja mitä ei saa syödä.. Söin kuitenkin ihan normaalisti leipää ja teetä..
Mitä kaikkea kannataa syömisissään välttää ehdottomasti??
Sitten on vielä eräs huolenaihe.. koska kannattaa ja täytyy kertoa raskaudesta työnantajalle ja työkavereille? Onko ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen viisasta kertoa? Onneksi mulla on ihanat työkaverit ja ihan jees pomokin. Tosin juuri edellisviikolla selvisi, että eräs työkaverini on myös raskaana ja meillä on melko pieni työporukka, joten ajankohta voi olla vähän huono.. mutta se ei kai ole mun päänsärky, vaan pomon..
Anteeksi nyt kun olen tuntojani tänne purkanut, mutta en oikein juuri nyt keksi muutakaan "kanavaa" jossa ajatuksiani jakaa..Tästä pääset alkuun:
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;51396
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;51396;51385
Vältä myös syklamaattia ja sakariinia, (light -tuotteissa).
Töissä kertoisin vasta 12-13 raskausviikon aikoihin, koska silloin keskenmenon vaara alkaa pienentyä.
Ohessa muita hyviä linkkejä:
Espoon neuvolan etusivu
http://www.espoo.fi/xsl_taso1_ilmanajank.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004
Perhesuunnittelukeskus:
http://metku.net/~pesu/la.html
www.helistin.fi
- odotuksen alussa
Minä testasin plussan su aamuna. Jätin plussatestin pesukoneen päälle, josta mieheni sen löysi :-) Oli aika hämmentynyt, kun luuli ettei tästä kierrosta tärppää.
Netissä on vauvakeskustelupalstoja ja vauvasivustoja, sieltä löytyy samassa tilanteissa olevia ihmisiä ja voi jakaa omia ajatuksia.
Tässä muutamia
http://www.vauvat.net/
http://www.kaksplus.fi/
http://www.vauva-lehti.fi/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362161Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642002Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363871663Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031631Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821082Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 73895
- 27889