selailin opiskeluvaihtoehtoja ja kognitiotiede alkoi vaikuttamaan mielenkiintoiselta (erityisesti käytettävyyden opiskelu). Olisi kiva kuulla jo alaa opiskelevilta, miten valmistauduitte pääsykokeisiin ja onko opiskelu vastannut odotuksia. Entä minkälaiset ovat mahdollisesti työnäkymät?
Netistä löysin yhden pääsykokeen ja yllätyin aika paljon, kun siinä oli myös matemaattista soveltamista, kuten joukko-oppia. Ei sinänsä haittaa minua, sillä matematiikka on kohtuullisen hyvin hallussa.
Tarkennuksena vielä, että kiinnoistuin Helsingin yliopiston kognitiotieteestä (en tiedä onko alan opetusta edes muualla).
HY/ kognitiotiede
1
1684
Vastaukset
- Omia kokemuksia
Mä olen käytettävyyttä opiskeleva teekkari, ja luen Käytettävyyskoulun kautta konnareiden kursseja yliopistolla. Kovin montaa kurssia en yliopistolla ole lukenut, mutta niiden muutaman pohjalta voisin sanoa opetuksen tason olevan hyvin vaihtelevaa. On ollut todella hyviä luennoitsijoita, ja sitten myös huonoin mitä on koskaan missään tullut vastaan. Opiskelu siellä on erittäin teoreettista ainakin näin teekkarin näkökulmasta, mutta itse ihan diggaankin siitä kun muissa opinnoissa saa soveltaa liiankin kanssa.
Matikka mitä lipastolla tarvitaan, on logiikkaa, eli ei ainakaan omasta mielestäni vaadi pitkän matikan taustaa, itse pärjäsin ainakin ilman sitä oikein hyvin. Vaikka olen ollut aina todella huono matikassa, lipaston "matikan" kurssit tuntuivat helpoilta.
Jos haluat käytettävyyteen suuntautua, sun kannattaa ehdottomasti lukea sivussa mahdollisimman paljon tietojenkäsittelyä, ainakin käyttöliittymäsuunnittelun alueelta, siitä on työnsaannin kannalta paljon hyötyä. Työtilanne käytettävyden alalla on ainakin omien kokemuksieni mukaan uskomattoman hyvä, esim. viimeksi hakiessani työpaikkaa sain toistakymmentä työtarjousta. Tähän tosin vaikuttaa paljon mun tekninen tausta ja vuosien työkokemus IT-alalta, humanistisimmalla käytettävyyden lukijoilla on ollut vaikeuksia löytää duunia alalta. Usein käytettävyyssuunnittelijan odotetaan osallistuvan myös käyttöliittymäsuunnitteluun, ja tällöin pitää ymmärtää myös miten järjestelmä käyttöliittymän takana toimii.
Käytettävyyskoulusta lisää tietoa:
http://www.tkk.fi/Opinnot/kaytettavyyskoulu/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511329- 629322
- 1375455
- 1443754
- 753700
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373615- 403348
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal233126- 632743
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak732459